Автор Тема: Осветление на вагони  (Прочетена 47372 пъти)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Осветление на вагони
« -: 05 Юни 2008, 18:34:40 »
След първоначалната еуфория вследствие придобиването на първите ми прилични пътнически вагони възниква и първият въпрос:
- Как да ги направя да светят?В смисъл , че не знам къде е най-добре да поставя лампите или светодиодите , колко да са на брой , какво токоснемане да им измисля и как да превключвам осветлението,в смисъл,че не искам да са постоянно осветени и евентуално макетът ми ще е дигитален.От друга страна не искам пътническите вагони да са постоянно скопчани и не бих могъл да ги навържа с кабели,та чак до локомотива,откъдето да се захранват.И дали с диоди е удачно да ги осветявам?Хиляди въпроси.Ако някой знае отговор на поне един от тях - моля , да сподели опит!

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Осветление на вагони
« Отговор #1 -: 05 Юни 2008, 22:24:20 »
         Ми в най - общи линии ще споделя това до което съм стигнал. Първо - с токоснематели (Аз си им викам просто медни пластинки) е малко неудачно, щото дори и при минимлано количество прах ще има мигане на осветлението. Второ - дори и при снадките на линиите, може да се наблюдава премигване. Трето - при аналоговото у-ние, от консумацията на осветителната  инсталацията се намаляв мощността на локомотивите (при дигиталното не знам дали ще има такива проблеми). Четвърто- при спиране целия влак угасва. Пето със старите светещи у-ва, ми се е деформирало вагонче. Шесто - вагоните светят в двата края (извинявам се за приликата със скорощни събития, Бог да ги прости хората - лека им пръст ! ) като при пожар, а по средата има само бледо сияние. Седмо при ускорение осветлението на вагона се усилва и обратното. Осмо - пластинките изпадат или се разместват.  Толкова много пластини на всеки вагон пречат на нормалното движение на влака (особенно при изкачванията) Девето - при опит за свързване с жици между вагоните влака не може да бъде композиран и съхраняван.  Десето влака не може да се ползва през деня - защото свети. По-абуригенска работа от тия у-ва,  измислена във влакчетата няма!  За това или се купуват специални у-ва с диоди от Conrad, чрез които може да си избирате кое купе да е осветено и кое не. Не загряват не премигват, Нямат смущения при работа и може дори да си сложите и сигнална светлина за край на композицията. Или бедняшкия явариянт, който според мен е по-оригинален, е да се закупят светлодиоди в нужният ви цвят и брой равен на купетата. Да си вземете батерия/и  според обема във вагона. Прокарвате инсталацийка и инсталирате миниатюрно ключе  на дъното на вагона. Него може да прикриете умело с някой от инвентарните кутии, прикрепени към дъното на вагона. Така всичко ще е реалистично, няма да мига, няма да грее, ще изполвате вагона в дневни условия , и  ще можете да го маневрирате.  И да не забравяме, че в един влак има и изгасени купета. (за по-достоверно)           

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #2 -: 06 Юни 2008, 08:07:57 »
Цитат на: jopeto link=topic=588.msg6628#msg6628 date=1212693860
         Ми в най - общи линии ще споделя това до което съм стигнал. Първо - с токоснематели (Аз си им викам просто медни пластинки) е малко неудачно, щото дори и при минимлано количество прах ще има мигане на осветлението. Второ - дори и при снадките на линиите, може да се наблюдава премигване. Трето - при аналоговото у-ние, от консумацията на осветителната  инсталацията се намаляв мощността на локомотивите (при дигиталното не знам дали ще има такива проблеми). Четвърто- при спиране целия влак угасва. Пето със старите светещи у-ва, ми се е деформирало вагонче. Шесто - вагоните светят в двата края (извинявам се за приликата със скорощни събития, Бог да ги прости хората - лека им пръст ! ) като при пожар, а по средата има само бледо сияние. Седмо при ускорение осветлението на вагона се усилва и обратното. Осмо - пластинките изпадат или се разместват.  Толкова много пластини на всеки вагон пречат на нормалното движение на влака (особенно при изкачванията) Девето - при опит за свързване с жици между вагоните влака не може да бъде композиран и съхраняван.  Десето влака не може да се ползва през деня - защото свети. По-абуригенска работа от тия у-ва,  измислена във влакчетата няма!  За това или се купуват специални у-ва с диоди от Conrad, чрез които може да си избирате кое купе да е осветено и кое не. Не загряват не премигват, Нямат смущения при работа и може дори да си сложите и сигнална светлина за край на композицията. Или бедняшкия явариянт, който според мен е по-оригинален, е да се закупят светлодиоди в нужният ви цвят и брой равен на купетата. Да си вземете батерия/и  според обема във вагона. Прокарвате инсталацийка и инсталирате миниатюрно ключе  на дъното на вагона. Него може да прикриете умело с някой от инвентарните кутии, прикрепени към дъното на вагона. Така всичко ще е реалистично, няма да мига, няма да грее, ще изполвате вагона в дневни условия , и  ще можете да го маневрирате.  И да не забравяме, че в един влак има и изгасени купета. (за по-достоверно)          
В общи линии и аз съм стигнал до подобен извод,само че се чудя от кои диоди да си избера.И най-вече дали в някой магазин за електроника има такива,защото "Конрад" - ските са скъпи,аи за куриер ще дам още толкова и освен това ще се чака доста.Мисля си дали не може да се направи някаква схемичка,при която щом влака премине покрай някакъв магнит,скрит в района на гарата и да се пуска осветлението.По подобен начин и да се спира.Блокировка с рид-контакт.И най-вече в кой момент да се пуска и в кой-да сде спира.И диодите може ли да ги захранвам от релсите безпроблемно или и там ще се получава примигване?(проблемът с усилването и намаляването на светлината не ме касае,защото ще съм с дигитално).Някой ако е слагал бателии нека сподели-с AAA ли , с AA или с тези малките,дето са в елките?Те са най-удобни за монтаж,но пък са с малък капацитет?
Благодаря зя споделения опит на Joreto,ако и друг е експериментирал - нека да сподели!

Voodoo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Осветление на вагони
« Отговор #3 -: 06 Юни 2008, 08:32:38 »
Любопитно ми е ако се сложи някакъв кондензатор към осветен вагон дали няма да се сведе мигането да минимум...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #4 -: 06 Юни 2008, 09:20:13 »
Токоснемателите се правят от тънки но "жилави" проводници на всички колооси , като след прогонване на натиска , не създават проблеми в движението на вагоните , нито има примигване , защото там където има проблем с дадена колоос , захранването се получава от останалите.
За аналогово осветление може да си прилага схемата на Ботев от уводните статий отпред на сайта и тогава то не зависи от това за локомотивите.
Електро крушките стопяват пластмасата на покривите , всичко се прави вече със светодиоди.
Светодиодите позволяват да се осветява всяко купе.
За да светят с еднакъв интензитет и при движение и при спрял влак се прилага схемата на Ботев или подобна.
Конрад на тема електронни компоненти е един от най-скъпите магазини у нас.След него по-скъпотия са Пулсатор.
Препоръчвам закупуване на електрoнни компоненти от "МТ1" или "Комет".
И двете фирми имат сайтове , като за Комет знам 1че имат магазин и в Пловдив (дори тук в София понякога се налага доставка от Пловдив - но те си я правят вътрешно - пътува им кола като совалка).
Също части на осреднени цени предлагат и от сайта на "Млад конструктор" които са от Варна (вече).С доставка през Бългаски пощи и минимално оскъпяване , в рамките на 3-5 лв за нормални по - обем доставки в цялата страна.Плащането им е по всички начини включително и чрез пощенски телеграфен запис.
При цифровото захранване отпадат всичките по-горе изброени проблеми.Просто най-скъпият вариант  е да се монтират (има такива) дешифратори за осветление и готово - управляват се подобно на другите устройства с дешифратори.Мощността при цифровият вариант не зависи от консумацията на многото "потребители" на релсите , защото за това се грижи "бустера" (усилвател по мощност!) .Всички нови вагони са със светодиоди.
Всички магазини продаващи електронни компоненти продават и най-различни и разнообразни светодиоди .За вагони препоръчвам жълти SMD - тоест свръх миниатюрни.Размерите им са около 1,5х2х2,5 мм.
 Вместо батерийки,се монтират също свръх миниатюрни (за капацитета си!!!) кондензатори които веднъж заредени от захранването стигат за цяла нощ.Размерите им са около 15х5 мм - цилиндрични .
Слагат се ключета за да могат и да се изключват все пак.Тези кондезатори (някой ги наричат акумулатори , което е грешно ,но максимално близо до функцийте с които ги натоварват) имат капацитет от над 500 000 микрофарада което е свръх огромно за обема им (като се има впредвид ,че кондензатора е елемент който натрупва енергията на единица площ , а цялата ни планета по площ има "едва" 700 фарада!!! Един фарад=1 000 000 микрофарада ::)) .
Големината им позволява спокойно монтиране във вагоните , дори без да се виждат от прозорците.
Ето и няколко примера :
(за линковете ще почакате малко...)
...Линкове за осветление на вагони
http://www.ralf-bueker.de/Kabel_zur_RTS_plus_Masse.htm
http://www.ralf-bueker.de/Tams_FD_4.htm
http://www.ralf-bueker.de/weisse_LED_Testreihe.htm
http://www.ralf-bueker.de/weisses_licht_mit_LED.htm
http://www.ralf-bueker.de/LED_Schlusslicht_Schuerzenwg_oben.htm
http://www.ralf-bueker.de/LED_Schlusslicht_Schuerzenwagen.htm
http://www.ralf-bueker.de/LED_Schlusslicht_Personenwagen.htm
http://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/electr_7.htm
http://gertvanvoorst.googlepages.com/locproj1.html
 ;D ;D ;D

« Последна редакция: 06 Юни 2008, 09:42:50 от pach »

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Осветление на вагони
« Отговор #5 -: 06 Юни 2008, 11:23:03 »
 ;D ;D ;D
Благодаря за линковете! За кондензатора не се бях сетил. Всичко по-горе е от общи размишлемия и базовите ми познания по електротехника. Ама поне съм оцелил логиката на нещата. ;D ;D ;D Pach е голяма находка ! ;)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #6 -: 06 Юни 2008, 12:03:33 »
Споделям мнението,че Pach е голяма находка и най-важното е , че за разлика от многото познати , които имат знания , той обича да ги споделя,тоест не се скъпи да ни ограмотява и то абсолютно безвъзмездно.Респект!

Цитат
дешифратори за осветление


Това чудо като какво да го търся из сайтовете на "Piko","Conrad","Ebay",евентуално?Скъпо ли е?...защото според мен ще трябва да сложа по едно във всеки вагон,ако искам да ги композирам с маневри.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #7 -: 06 Юни 2008, 12:22:41 »
Дешифратори=декодери (вял опит за побългаряване на термина-да се сетят граматиците тук за истинската дума...).
Да желателно е във всеки вагон да има такова чудо... ;)
цената им е доста под локомотивните , щото имат 2-3 простички функций!
По-често си ги правят сами моделистите , щото е лесно и забавно,при условие ,че имат основни знания по цифрови (дигитални ;)) управления и начална (може би вече така ще я казваме...) електроника.Такива дешифратори се фраскат и в сградите , и на други места , щото функцията включи/изключи намира мноооого приложения!!!
Не бързайте (е който не е стигнал и до това...) да си осветявате вагоните .Има много по съществени и важни неща докато стигнете до вагоните - прието е това да са моделистките "екстри" когато макета е готов и цифровизиран.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #8 -: 06 Юни 2008, 12:48:41 »
Ах , да , доколкото съм запознат (тук имат думата по-опитните колеги с цифрови управления) , по-новите куплунзи за куплиране на вагони , имат и електроконтакти ! При такива условия дешифраторите за композицийте май е най-удобно да са в пощата на влака , а отзад вагоните го ползват като общ чрез тези "електрифицирани" куплунзи .В някой сайтове виждам различни системи , в повечето случай самоделни ,но стандартизирани за привържениците на съответния клуб... ::)
Хм , някой ден се надявам да стигнем до нещо такова и в "нашия" (бъдещ) клуб  :o

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на вагони
« Отговор #9 -: 06 Юни 2008, 13:13:06 »
Ако ще слагате ключе отдолу на вагона, нека да е с 3 положения:



Ляво положение: Осветление при цифрово и аналогово управление
Дясно положение: Осветление с "Лукс константа" (Юри Ботев) при аналогово управление
Средно положение: Изключено

Кондензаторът май беше 1 µF неелектролитен, или 2 електролитни последователно от 2,2 µF, включени срещуположно, т.е. + към +
« Последна редакция: 09 Януари 2009, 03:03:48 от CALLlO »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #10 -: 06 Юни 2008, 14:51:09 »
После пак ще кажеш ,че се карам , ама...
При известното съпротивление на крушката , с един - два микрофарада какво ще постигнеш ??? ::)
По-горе ставаше въпрос за кондензатор , който да се ползва вместо батерия или акумулатор при аналагово управление , тоест след прекратяване на тяговият ток по релсите от където се захранват и вагоните , кондензатора (който е разделен с диод от релсите ) продължава да храни крушката , а по-добре светодиода с енергия.
Тези висококапацитивни кондензатори , наречени в световната практика "Gold-Cap" отдавна се ползват във военната техника вместо старите познати акумулатори.Справка подводничари и авиацията!!! ;)
От десетина години масово навлизат и в бита , а пък от 5 години се продават и у нас , но в ограничени модели!!!

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на вагони
« Отговор #11 -: 06 Юни 2008, 16:18:12 »
Тоя кондензатор не е за твоя вариант, а за варианта на Юри Ботев, т.ч. за теб ключът е наляво!

А вариантът на Юри Ботев работи - пробвано е, има дори и фабрични Лукс константи на Пико. Е, не са много мощни, но работи!
Навремето произведох и една мой модел с правоъгълни импулси, по-мощничка, за толкова вагони колкото с Васко определихме че е нормално едновременно да светят на голям макет. Внимателно анализирах мощностите за определена честота на импулсите и резултатите бяха съвсем добри, а трансформаторът - доста тежичък. ;D
Проблемът при този вариант е именно кондензаторът, който издразни и теб още от пръв поглед, но това е идеята на варианта - да не се консумира от правия ток за локомотивите - и разделянето е избрано именно така. Неприятното е че трябва да работиш по вагоните и това в крайна сметка определя съдбата на варианта въобще.
А защо да се слага кондензатор сега, когато навлиза цифровото? Ами така и така ще слагате ключ, сложете и един кондензатор и ще имате вариант и за лукс константа! Не се знае един ден какви идеи ще ви дойдат, пък и на чий макет ще занесете вагоните си.

Така или иначе панацеята за осветлението въобще е цифровото управление - всяко вагонче с декодерче! Всичко останало е бошлаф работа!

skoda_pilzen

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Осветление на вагони
« Отговор #12 -: 06 Юни 2008, 19:10:16 »
[po slu4ai osvetlenieto na vagonite...neznam no az namerih edin udoben variant kazvam mu plusova i minusova taliga,na taligite zadaljitelno smenqm koloosite na koito osta  e tokovodeshta ot ediniq disk na koleloto a drugata e izolirana predimno roko imat dobri koloosi.Az imam putni4eska kompziciq nari4am q DUNDAKi tova e putni4eskqi vlak Jambol Burgas Jambol i gi vozq s lokomotiv 43 014,taka napravih gotin sistema shte si izdam licenza no shte vi kaja nqma kakvo da kriq pod pluga na 43 014 izvadih otlqvo i ot dqsno po edna mini bubsk4ka "jenska"napodobqva vlakovoto otoplenie na istinskqi lokomotiv ot tam an vagon4etata slojih medni plastinki koito da se triqt po osite ot ednata e minusa ot drgata strana e plusa i vlizat vutre vav vagon4eto ot tam narejdash 4 broq svetodiodi na plasmasov kurniz prozra4en stava ot diskovete kutiikite po to4no CD diskovete doblijavash gi do stuklata i si pravish kakto si iskash osvetlenie sushtoto vaji i za nad bufernite 4erveni far4eta.Posle ska4am otdelni mini ji4ki super gavkavi sas lokomotiva i stava vse edno e vurzano vlakovoto otoplenie i lokomotiva ima ednovremnno tokosnemane s vagonite i vagonite s nego sushtoto pravq i kato zaka4am 46 125 s 43 014 i 45 210.po tozi na4in i pantogafite na pokriva sa v sinhron s tokosnemaneto na dvata lokomotiva.

Писането на кирилица е задължително! Моля, съобразете се! Dispatcher
« Последна редакция: 06 Юни 2008, 23:51:31 от Dispatcher »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на вагони
« Отговор #13 -: 06 Юни 2008, 19:53:02 »
Цитат на: pach link=topic=588.msg6642#msg6642 date=1212733213
.......... имат капацитет от над 500 000 микрофарада което е свръх огромно за обема им .........

Лека добавка:

Тия фарадни кондензатори имат големия недостатък, че са за много малки напрежения, а като добавиш и диод и напрежението пада с още половин волт поне ...

Такива ми ти работи!
Поздрави!

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #14 -: 06 Юни 2008, 22:31:19 »
А откъде да намеря въпросните кондензатори?  ??? ...както и възниква въпросът от тези дребните диоди кои да взема,защото в листата на МТ 1 ги има стотици разновидности.Ако някой от вас е ползвал определени-нека препоръча,защото ще ги поръчвам по електронен път и не ми се ще да взема нещо,което няма да ми върши работа.


Хей,къде се изгубихте! Помощ!!!
« Последна редакция: 08 Юни 2008, 10:25:38 от XRISTO »