Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts
Осветление на вагони
XRISTO:
След първоначалната еуфория вследствие придобиването на първите ми прилични пътнически вагони възниква и първият въпрос:
- Как да ги направя да светят?В смисъл , че не знам къде е най-добре да поставя лампите или светодиодите , колко да са на брой , какво токоснемане да им измисля и как да превключвам осветлението,в смисъл,че не искам да са постоянно осветени и евентуално макетът ми ще е дигитален.От друга страна не искам пътническите вагони да са постоянно скопчани и не бих могъл да ги навържа с кабели,та чак до локомотива,откъдето да се захранват.И дали с диоди е удачно да ги осветявам?Хиляди въпроси.Ако някой знае отговор на поне един от тях - моля , да сподели опит!
jopeto:
Ми в най - общи линии ще споделя това до което съм стигнал. Първо - с токоснематели (Аз си им викам просто медни пластинки) е малко неудачно, щото дори и при минимлано количество прах ще има мигане на осветлението. Второ - дори и при снадките на линиите, може да се наблюдава премигване. Трето - при аналоговото у-ние, от консумацията на осветителната инсталацията се намаляв мощността на локомотивите (при дигиталното не знам дали ще има такива проблеми). Четвърто- при спиране целия влак угасва. Пето със старите светещи у-ва, ми се е деформирало вагонче. Шесто - вагоните светят в двата края (извинявам се за приликата със скорощни събития, Бог да ги прости хората - лека им пръст ! ) като при пожар, а по средата има само бледо сияние. Седмо при ускорение осветлението на вагона се усилва и обратното. Осмо - пластинките изпадат или се разместват. Толкова много пластини на всеки вагон пречат на нормалното движение на влака (особенно при изкачванията) Девето - при опит за свързване с жици между вагоните влака не може да бъде композиран и съхраняван. Десето влака не може да се ползва през деня - защото свети. По-абуригенска работа от тия у-ва, измислена във влакчетата няма! За това или се купуват специални у-ва с диоди от Conrad, чрез които може да си избирате кое купе да е осветено и кое не. Не загряват не премигват, Нямат смущения при работа и може дори да си сложите и сигнална светлина за край на композицията. Или бедняшкия явариянт, който според мен е по-оригинален, е да се закупят светлодиоди в нужният ви цвят и брой равен на купетата. Да си вземете батерия/и според обема във вагона. Прокарвате инсталацийка и инсталирате миниатюрно ключе на дъното на вагона. Него може да прикриете умело с някой от инвентарните кутии, прикрепени към дъното на вагона. Така всичко ще е реалистично, няма да мига, няма да грее, ще изполвате вагона в дневни условия , и ще можете да го маневрирате. И да не забравяме, че в един влак има и изгасени купета. (за по-достоверно)
XRISTO:
--- Цитат на: jopeto link=topic=588.msg6628#msg6628 date=1212693860 --- Ми в най - общи линии ще споделя това до което съм стигнал. Първо - с токоснематели (Аз си им викам просто медни пластинки) е малко неудачно, щото дори и при минимлано количество прах ще има мигане на осветлението. Второ - дори и при снадките на линиите, може да се наблюдава премигване. Трето - при аналоговото у-ние, от консумацията на осветителната инсталацията се намаляв мощността на локомотивите (при дигиталното не знам дали ще има такива проблеми). Четвърто- при спиране целия влак угасва. Пето със старите светещи у-ва, ми се е деформирало вагонче. Шесто - вагоните светят в двата края (извинявам се за приликата със скорощни събития, Бог да ги прости хората - лека им пръст ! ) като при пожар, а по средата има само бледо сияние. Седмо при ускорение осветлението на вагона се усилва и обратното. Осмо - пластинките изпадат или се разместват. Толкова много пластини на всеки вагон пречат на нормалното движение на влака (особенно при изкачванията) Девето - при опит за свързване с жици между вагоните влака не може да бъде композиран и съхраняван. Десето влака не може да се ползва през деня - защото свети. По-абуригенска работа от тия у-ва, измислена във влакчетата няма! За това или се купуват специални у-ва с диоди от Conrad, чрез които може да си избирате кое купе да е осветено и кое не. Не загряват не премигват, Нямат смущения при работа и може дори да си сложите и сигнална светлина за край на композицията. Или бедняшкия явариянт, който според мен е по-оригинален, е да се закупят светлодиоди в нужният ви цвят и брой равен на купетата. Да си вземете батерия/и според обема във вагона. Прокарвате инсталацийка и инсталирате миниатюрно ключе на дъното на вагона. Него може да прикриете умело с някой от инвентарните кутии, прикрепени към дъното на вагона. Така всичко ще е реалистично, няма да мига, няма да грее, ще изполвате вагона в дневни условия , и ще можете да го маневрирате. И да не забравяме, че в един влак има и изгасени купета. (за по-достоверно)
--- Край на цитат ---
В общи линии и аз съм стигнал до подобен извод,само че се чудя от кои диоди да си избера.И най-вече дали в някой магазин за електроника има такива,защото "Конрад" - ските са скъпи,аи за куриер ще дам още толкова и освен това ще се чака доста.Мисля си дали не може да се направи някаква схемичка,при която щом влака премине покрай някакъв магнит,скрит в района на гарата и да се пуска осветлението.По подобен начин и да се спира.Блокировка с рид-контакт.И най-вече в кой момент да се пуска и в кой-да сде спира.И диодите може ли да ги захранвам от релсите безпроблемно или и там ще се получава примигване?(проблемът с усилването и намаляването на светлината не ме касае,защото ще съм с дигитално).Някой ако е слагал бателии нека сподели-с AAA ли , с AA или с тези малките,дето са в елките?Те са най-удобни за монтаж,но пък са с малък капацитет?
Благодаря зя споделения опит на Joreto,ако и друг е експериментирал - нека да сподели!
Voodoo:
Любопитно ми е ако се сложи някакъв кондензатор към осветен вагон дали няма да се сведе мигането да минимум...
pach:
Токоснемателите се правят от тънки но "жилави" проводници на всички колооси , като след прогонване на натиска , не създават проблеми в движението на вагоните , нито има примигване , защото там където има проблем с дадена колоос , захранването се получава от останалите.
За аналогово осветление може да си прилага схемата на Ботев от уводните статий отпред на сайта и тогава то не зависи от това за локомотивите.
Електро крушките стопяват пластмасата на покривите , всичко се прави вече със светодиоди.
Светодиодите позволяват да се осветява всяко купе.
За да светят с еднакъв интензитет и при движение и при спрял влак се прилага схемата на Ботев или подобна.
Конрад на тема електронни компоненти е един от най-скъпите магазини у нас.След него по-скъпотия са Пулсатор.
Препоръчвам закупуване на електрoнни компоненти от "МТ1" или "Комет".
И двете фирми имат сайтове , като за Комет знам 1че имат магазин и в Пловдив (дори тук в София понякога се налага доставка от Пловдив - но те си я правят вътрешно - пътува им кола като совалка).
Също части на осреднени цени предлагат и от сайта на "Млад конструктор" които са от Варна (вече).С доставка през Бългаски пощи и минимално оскъпяване , в рамките на 3-5 лв за нормални по - обем доставки в цялата страна.Плащането им е по всички начини включително и чрез пощенски телеграфен запис.
При цифровото захранване отпадат всичките по-горе изброени проблеми.Просто най-скъпият вариант е да се монтират (има такива) дешифратори за осветление и готово - управляват се подобно на другите устройства с дешифратори.Мощността при цифровият вариант не зависи от консумацията на многото "потребители" на релсите , защото за това се грижи "бустера" (усилвател по мощност!) .Всички нови вагони са със светодиоди.
Всички магазини продаващи електронни компоненти продават и най-различни и разнообразни светодиоди .За вагони препоръчвам жълти SMD - тоест свръх миниатюрни.Размерите им са около 1,5х2х2,5 мм.
Вместо батерийки,се монтират също свръх миниатюрни (за капацитета си!!!) кондензатори които веднъж заредени от захранването стигат за цяла нощ.Размерите им са около 15х5 мм - цилиндрични .
Слагат се ключета за да могат и да се изключват все пак.Тези кондезатори (някой ги наричат акумулатори , което е грешно ,но максимално близо до функцийте с които ги натоварват) имат капацитет от над 500 000 микрофарада което е свръх огромно за обема им (като се има впредвид ,че кондензатора е елемент който натрупва енергията на единица площ , а цялата ни планета по площ има "едва" 700 фарада!!! Един фарад=1 000 000 микрофарада ::)) .
Големината им позволява спокойно монтиране във вагоните , дори без да се виждат от прозорците.
Ето и няколко примера :
(за линковете ще почакате малко...)
...Линкове за осветление на вагони
http://www.ralf-bueker.de/Kabel_zur_RTS_plus_Masse.htm
http://www.ralf-bueker.de/Tams_FD_4.htm
http://www.ralf-bueker.de/weisse_LED_Testreihe.htm
http://www.ralf-bueker.de/weisses_licht_mit_LED.htm
http://www.ralf-bueker.de/LED_Schlusslicht_Schuerzenwg_oben.htm
http://www.ralf-bueker.de/LED_Schlusslicht_Schuerzenwagen.htm
http://www.ralf-bueker.de/LED_Schlusslicht_Personenwagen.htm
http://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/electr_7.htm
http://gertvanvoorst.googlepages.com/locproj1.html
;D ;D ;D
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия