Това е първият български произведен товарен вагон
някъде около 1953г. когато завода в Дряново вече носи
името "Андрей Жданов".
Може би някой има чертежа му?

Впрочем по същото време освен пътнически вагони
бившата фабрика "Здравина" произвежда не само товарни,
но и първите български хладилни вагони!

На този поне вече имаме моделът му в ТТ. Е не точно, но въпрос на сръчност.
На мойте бих им добавил още един надпис когато имам повече време.
Ето още малко от производството на завода в миналото


Тук впрочем е интересно че въпреки вече ново закупената
машина за огъване на алуминиеви профили, прозорците са правоъгълни ...

Тук са произведени над 2400 нови пътнически вагони от различни серии – купейни, безкупейни, спални, ресторанти, бюфети, салони и др. За първи път в България заводът е усвоил производство на покрити товарни вагони с предварително напрегната метална конструкция, от които е произвел над 2300 вагона.
Според записаното в архивите там са се произвеждали
и тези модели вагони:
- 20 март 1949 г. е завършен първият в България четириосен пътнически вагон. Ръководител на бригадата е инж. Любомир Коларов, а конструктор Борис Кирски.
- през 1953г е произведен втория изцяло български пътнически
вагон. Тежък 45 тона, дълъг 22,20 м, с 10 купета, 88 места, две тоалетни, парно отопление, автоматични спирачки и възможност да развива скорост до 80 км/ч.
- Две години по-късно (1955) са произведени първите хладилни вагони в България.
- Скоро след това започва и производство на пътнически четириосен вагон ВКАЖ-57, съвместно с Локомотивно вагонен завод „Васил Коларов“ – Русе. Те са с по 10 осемместни купета, парно отопление и са първите български второкласни вагони с мека тапицерия.
- XIX Мострен панаир в Пловдив през 1960г. дряновският вагонен завод е награден със Сребърен медал за нов пътнически и хладилен вагон. Две години по-късно, на XX Мострен панаир в Пловдив дряновският вагонен завод е награден със Златен медал за 80-местния луксозен пътнически вагон.
- 30 юни 1968 г. – от завода излизат първите четири второкласни пътнически вагони В467 – този модел се превръща в най-масово произвеждания в страната.
- 1986-1994 г. – производство на пътнически вагони В84. Във връзка с неговото изработване са са усвоени нови технологии и конструкции. Закупени са две английски хидравлични машини – една за огъване на ребрата /шприглите/ на коша на вагона и друга за огъване на алуминиевите профили за детайлите на прозорците.
...и така. Търся снимки и чертежи евентуално.
Някои имам, но не са достатъчни...