Автор Тема: Макетът на Жорж в N  (Прочетена 73051 пъти)

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 359
  • Рейтинг: 163
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #180 -: 25 Май 2020, 12:33:04 »
Следя от близо идеите за новия макет. Много са творчески замислени и ми харесват. Планината с тунелите е добро попадение. Тунелите имат тайнствен ефект с изчезването и появяването на влаковете. Но задължително трябва да се предвиди достъп до линиите под или в планината за почистване и най-вече за аварийни ситуации. Надявам се, че е предвидено! :hi:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #181 -: 25 Май 2020, 17:03:21 »
Merci, Boris. Ще има достъп до всичко отдолу, дори до всяка сграда за сменяне на "изгорели крушки". Това е една от съществените разлики с предишния ми макет, който е изграден върху дървена плоскост.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #182 -: 26 Май 2020, 12:54:55 »
Като проект изглежда много добре. Пожелавам ти успех в начинанието.
Имаш с какво да се занимаваш в следващите няколко години.
Ще следя темата да видя как ще започват да се случват нещата...

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #183 -: 26 Май 2020, 15:57:28 »
Ето го целият макет. Пътищата ще ги проектирам на Adobe Illustrator, но след като поставя релсовия път или едновременно. Засега спирам дотук. Преди това има много неща за сглобяване, на които не знам още точните габарити.



Долната станция на лифта може и да не бъде точно там. Ще видя, след като сложа трасето на теснолинейката, къде ще изглежда най-ефектно.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #184 -: 26 Май 2020, 16:45:01 »
Зависи колко ти е стръмна планината!
Но колкото и да е стръмна, на лифта има изходни хоризонтални
съоръжения за опъване на въжетата или там каквото правят и
едва тогава поема на горе. Тоест ако нямаш достатъчно отстояние от коловозите над които ще минава въжената линия,
или лифт станцията ще трябва да я повдигнеш, или просто
да я преместиш например зад отбивките в глухите коловози.
Пък има значение и къде точно на тази гара, ще ти е приемната сграда като вид и големина, начин на обслужване и достъп до нея.
« Последна редакция: 26 Май 2020, 16:47:55 от pach »

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #185 -: 26 Май 2020, 18:07:01 »
Гарта горе е съвсем малка 190х68 мм. Не съм я сложил на скицата, защото не знам още от коя страна на пероните ще стои. А нейният перон фабрично е в крива, така че възможности много. Ето я:

https://estore-sslserver.eu/joes-modellbahnlaedle.net/epages/47262d5b-44ed-4caa-8f07-2a715f08b03b.sf/sec5e5c98b8fc/?ObjectPath=/Shops/47262d5b-44ed-4caa-8f07-2a715f08b03b/Products/232541

Имам много хубави снимки точно за планинска гара и хижите наоколо, но са в компютъра в София. Ще ги разгледам пак, като се прибера. Много са идейни.
« Последна редакция: 26 Май 2020, 18:17:10 от eurostar »

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #186 -: 28 Май 2020, 07:00:22 »
Имам нужда от професионално мнение относно сигнализацията. Имам 60 семафора (различни), но за схемата съм ползвал една и съща картинка. Номерирал съм ги за улеснение на дискусията. Тези от номер 60 до 65 с виолетовата светлина ги нямам, но това си е моя грижа.



Въпросът ми е правилно ли са разположени? Трябва само да имате предвид, че във Франция и Швейцария семафорите са разположени от лявата страна. На моя макет движението по всички линии е в двете посоки, а не само ляво.

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #187 -: 28 Май 2020, 15:09:33 »
Цитат на: eurostar link=topic=700.msg118901#msg118901 date=1590638422
Имам нужда от професионално мнение относно сигнализацията. Имам 60 семафора (различни), но за схемата съм ползвал една и съща картинка. Номерирал съм ги за улеснение на дискусията. Тези от номер 60 до 65 с виолетовата светлина ги нямам, но това си е моя грижа.



Въпросът ми е правилно ли са разположени? Трябва само да имате предвид, че във Франция и Швейцария семафорите са разположени от лявата страна. На моя макет движението по всички линии е в двете посоки, а не само ляво.

Така трудно може да се каже дали всеки светофор си е на мястото, все пак са 60. Според мен трябва да се тестват в реални условия. :) Без претенции за професионализъм и с уговорката, че не познавам в детайли организацията на движение във френските и швейцарските железници, ще си позволя да ти дам следните съвети:
При поставянето на светофори не трябва да се нарушава габаритът. Ако има проблемни места, постави приземен светофор (предполагам има такива в N).
Не е задължително на всеки коловоз да има светофор. Напр. при излизане от депо с няколко коловоза може да бъде поставен само един общ маневрен светофор (за всички коловози в депото).
Разбира се трябва предварително да прецизираш на кое място какъв тип светофор да поставиш (входен, изходен, предупредителен, маневрен). За изход/вход към депо или клонов участък трябва да е маневрен ( а не изходен/входен).
По мое мнение на долната гара, трябва да има маневрен светофор и непосредствено преди входа на депото (първата дясна стрелка). Светофорът в началото на коловоза към депото (след лявата стрелка) трябва също да е маневрен. По този начин ще можеш да ползваш правия коловоз водещ към депото като типично маневрен. Забелязах, че имаш прекалено много приемно-отправни коловози и малко маневрени. Можеш да помислиш да прекроиш някои от тях. Всичко зависи от концепцията ти, но без маневра няма влакове. :)
« Последна редакция: 28 Май 2020, 15:28:40 от pavlinbg »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #188 -: 28 Май 2020, 15:13:35 »
Наистина за депото може да е само един светофор. То е оформено като отделен маневрен район и движението в него не пречи да приемно-отправните коловози. Когато е така в маневрения район може да си правиш свободно маневри, а чак когато трябва да излезеш от депото ти трябва разрешителен сигнал.
При светофор на всеки коловоз за всяка маневра трябва да се чака разрешителен сигнал.

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #189 -: 28 Май 2020, 16:01:42 »
Благодаря за съветите. Няма да има нарушаване на габаритите. Голяма част от семафорите ще висят във въздуха от общо "П" или "Г" образно съоръжение. Където сте казали (в депата и на сточна гара) могат да бъдат приземни и по-малко на брой. Относно маневрените коловози, когато строя гарата реално, винаги остават някакви сантиметри, а на плана изглежда различно. Така че при възможност, ще увелича маневрените коловози при самия строеж.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #190 -: 28 Май 2020, 16:29:29 »
Жорж, пусни едно търсене в интернет на схеми и правила за сигнализация според вида й (френска, немска, руска и пр.) и съм сигурен, че ще намериш всичко необходимо, за да си я направиш според изискванията.
Аз така направих с моя макет и за руска сигнализация (е, подпитах и приятел за прецизност, но все пак тя си е нашенска, та специалисти има), и сега само трябва да се хвана и да си сложа светофорите по местата.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #191 -: 28 Май 2020, 17:35:42 »
Жорж, обясни моля те, каква е идеята на глухия коловоз при
светофор 3О???
Знам, че композициите са ти само пътнически и май нямаш товарни, следователно и маневри не ти трябват, още повече
щото заради осветлението във вагоните, всички влакове
са ти с "твърди" връзки (сиреч трудно се разкачват при необходимост), но този коловоз не го свързвам логически !
На теснолинейният път, към долната гара входен и изходен светофор къде са? А на горната гара?
Сложи и на двете гари в края на глухите коловози и по още две
разклонения (S), щото дори и да си на "пендел" мотриси може и маневри, да ти потрябват там.
Практически си "нацвъкал" светофор на всяко разклонение,
което ти върши по-голямата част от работата (информация за положението на разклоненията и съответно тяхното превключване), но не виждам как ще са ти логически свързани?
Тоест имаш ли предвид ако някой светофор свети червено,
дали блокира т.н. "враждебни маршрути" или не?
Не познавам нито френската, нито швейцарската сигнализации,
макар тук някога да съм давал линкове към съответните
сайтове, но ползвай опита и на Грег (то май за него намерихме SBB сайта) - той има нима някакъв натрупан опит!
Не различавам кой светофор как указва "намали, следва отклонение" и т.н.... :scratch_ones_head:

От доста клипове за SBB теснолинейките, се вижда, че слагат и светофори, от дясно когато, няма място или достатъчно видимост
до машиниста когото ще "управляват"!

Въобще хубаво е да изчакаш мнението на Тодор и Стоян по този щекотлив въпрос !(bdz43 и Тано)

И крайно време е да ни светнеш две неща по новия макет:
- аналогов, цифров, смесен или комбиниран ще е (превключване между аналогово и цифрово управление на влаците е "комбиниран")?
- как ще управляваш разклоненията и светофарите?

като тук се намесват и различните определения за "смесен",
а именно:
.....аналогови влаци и аналогово управление на гарите.
.....аналогови влаци и цифрово управление на гарите.
.....цифрови влаци и аналогово управление на гарите.
..... цифрови влаци и цифрово управление на гарите.
... всъщност първия и последния вариант не са от "смесен" тип,
но ще отговорят на първия ми въпрос, дето да ни "светнеш" де...

И не на последно място - ако е цифрово управление на гарите
как - чрез централа или софтуер за компютър ще го правиш (или комбинация от двете)?
Същото и за влаците ако са цифрови?

А звук?...за влаците де... :spiteful:
 :scratch_ones_head:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #192 -: 28 Май 2020, 19:31:42 »
Много въпроси, Пламен, но ще се опитам да ти отговоря.
1. Целият макет е аналогов. Не правя неща, от които не разбирам и най-вече струват скъпо. Никакви декодери, звуци и други такива.
2. Коловозът 30 ще служи за вкарване и изкарване на влакове от макета. Имам дъска с една релса, на която ще монтирам осветлението във вагоните и тъй като те не се разкачват след това, няма как да ги занеса до макета (от кухнята, където ми работилницата).
3. Семафорите (или на руски светофорите) не могат да блокират движението на влаковете. Мога да ги свържа евентуално със стрелките извън гарите, но това ще го помисля още.
4. Днес гледах цял филм за френската сигнализация, който обясняваше кой семафор или индикационно табло какво означава и за какво служи, но ще трябва да го изгледам още няколко пъти, защото информацията е твърде много. Ще се възползвам, разбира се и от опита на Грег.
5. Във въпросния филм, казаха, че може да се сложи семафор отдясно само по изключение, когато няма място отляво или добра видимост, точно както смяташ и ти.
6. За такива семафори (предупредителни), просто няма достатъчно отстояние на макета. Вместо тях има три индикационни правоъгълни бели табла с една, две и три черни наклонени черти. Те вършат същата работа не точно, но горе-долу. А по високоскоростните трасета има допълнителни индикации за кантоните (сини с жълт триъгълник).
Та това е общо взето - цяла наука.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #193 -: 28 Май 2020, 20:38:15 »
Не знам дали си гледал сайта на Тодор, а като гледам въпроса - сигурно не. Мисля че е достатъчно добро начало, кратко и ясно, но и с достатъчно подробности, конкретно, точно и разбираемо. Гледам че съвсем скоро е обновил всичко.
« Последна редакция: 28 Май 2020, 20:41:52 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на Жорж в N
« Отговор #194 -: 28 Май 2020, 20:45:51 »
Сайта на Тодор е за БГ, но Митко благодаря ти специално - и аз скоро не съм го посещавал!!! Отивам веднага!!!
 :hi: :good: &bgflag