Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout

Моста (но не на кота 612...) от един модул.

(1/3) > >>

pach:
Тъй като още във връзка с появяването му (но като материална придобивка , а не член на клуба ;D) пред лицето на обществеността , възникнаха доста въпроси и изненади , смятам да станете свидетели на изработката на този мост (не онзи от сръбския филм "Моста на кота 612").
Изненадите бяха взаимни - аз мислех че личи от какво е направен , другите пък мислеха че е фабричан , така че ето малко пред история...

В един не толкова успешен работен ден :( (е не всеки път е така де... :D), моя милост вбесен , че му забиха остро токче между пръстите на  крака  >:(, от една "невиждано красива" фльорца  ::)в "празният" градски транспорт се смъкна веднага щом можеше от автобуса , и това се оказа спирката на окръжна болница в София.
Нееее , не си мислете че се запътих куцайки към болницата ...Реших да си оправя настроението като "огледам" про форма магазин "Бриколаж" кайто се намира и там както всички знаете.Нямах нищо  конкретно за закупуване , но вече влизайки в него и в главата ми се заформяше идеята ,че ако нищо не си харесам , поне ще купя малко боя - предстоеше ми сглобяването на модул...От тази мисъл и съответният размисъл , започнах обиколката , щанд по щанд (в очакване на истинското опразване на градският транспорт отвън) с цел , да видя нещо не би ли могло друго (освен боята) да ми помогне в работата по модула.Както знаете модула от самото начало бе предвиден да има мост , и то с немалка дължина.Обикаляйки така се надявах , да си "позная" (както казва БР118) нужното и да си го купя...
Вече влачейки кошницата със шест кутий полска екологична (демек водоразтворима) акрилна боя , се отзовах до стелажа с най-различни профилни и ъглови лайсни за строителството.Заглеждайки се в тях открих че има профили , които имат не само прилични размери (виж етикате от снимката) но и подходящи изрези , които при добре отвинтена фантазия (в мойта чутурица) се превърнаха мигом във железно-решетъчна ферма на бъдещ мост.



Речено  и без повече мислене , се започна един подбор. Въпреки , че профилите имаха дължина 250 см (!!!) , се оказа че имат своебразно "прекъсване" в така важната форма на триъгълните и трапецовидни изрези.Това "пръкъсване" (в резултат сигурно на "хълцане"  ;Dна машината правеща изрезите ) на определено хаотично разстояние по дължината на профила имаше участъци без тези изрези.
Така 15-ната отделени профила по параметър "прави" за ужас на околните продавач-консултанти (отблъснати с един "страшен" поглед на растояние за "гледане" но не "говорене" ;D) , бяха наредени на пода , и оразмерени по размерите на плочките ...30 сантиметров стандарт - човек не всеки път е с рулетка в ръката , пък не смеех да изтичам за рулетка от "инструменти" - да не би някой да си хареса мойте профили , или , "о ужас" -  някой прибран продавач да ги наръга обратно в кюпа ...та "оразмерените" по този начин профили свалиха общата дължина на моста от 100 см (ама щеше да е "бърз" модул ;))  на едвам покриващите 80 см и то с някой несъответствия .Избрах шест такива профила по тези няколко критерия ...Как ли съм изглеждал отстрани - лклекащ по пода , сумтяш , гледайки с едно око по дължина , с две очи по-ширина и нещо постоянно редящ едни и същи профили насам натам по плочките...Никой не би могъл да се сети , какъв мост вече се вижда в мойте очи от тези профили... ;D ;D ;D
Финала на подбора бе на изненадващ за продавачите...
След чинно прибиране в кюпа на излишните лайсни , другите въпреки щателната проверка за "прав" бяха най-прилежно сгънати почти на две и понесени гордо към касите за плащане.Бях се сетил че съм без колата и ще ги влача заедно с шест кила боя по градският транспорт... ;D ;D ;D
...
У дома след няколко дни вече бяха направени първите отрязвания (с ножица - все пак е алуминий) за дългите носещи на моста.



и дотук добре ...След това се оказа доста по времеутрепващо  - да се нарежат и по малките елементи. Отне повече от две вечери и след съкращаване на идеята , от първоначалният замисъл на проекта "Мост Фентъзи - на расн" отпаднаха тръгълниците които щяха да "подпират" пешеходният тротоар...по причини пак ...алуминият - не подлежи  на "запояване" или качесвено слепване , което пък предполага прекалено много време за сглобяване ...по другите известни начини.
Чрез рязане , пробиване и занитване с медни двумилиметрови нитчета , се получиха следните сглобки.







От долу страничните ферми се държат за носещите такива под релсите с винтчета М2,0 (които не се в мащаб...)и скоби от стари немски електронни съединители (предвидливо прибрани за такива случай - сглобяване от фантазия ;))



и малко ленти от обикновенно бяло тенеке ,извадени от същият склад и "увити" около фермите...









в резултат бе достигнат до този сравнително прав и добър вид (преди боя).









Няма да навлизам в подробности как по дължината на моста се предвиди мястото на колоните (една подпорна колоно на НОХ , закупена от Жоро в един също такъв ден) която бе разразане на две и поставена вече на модула, щот това е ясно - работите всичко веднага на място с поглед вперен напред , като шахматистите , три - четири операци от бъдеще време  в последващо изпълнение...Ми така е като проекта си е "фентъзи" - няма си дори скица , камо ли чертеж... :-*

Така , току що открих че изчерпах снимките по въпроса , и ако у дома също ги няма , може да прескоча репортажа от боядисването...
само ще ви кажа - зор да намеря подходящ съд - Refil даде идеята - разрязана десет литрова бутилка от минерална вода , свърши наполовина работа ...Все пак моста е над 75 сантиметра , така че бе обилно поливан , а след запълването на обема със чист спирт и последователно потапян от двата края , за по-добро обезмасляване преди да пусна "бояджийската бригада".Това със спирта бе кратка , но напоителна работа в банята - от парите аз бех добре , ама любопитният ми котарак май се "отреза" - не ми досажда цялата следобедна събота зает да спи след "алкохолният делириум" от изпаренията ;D ;D ;D
Тук някъде започнах и подготовка на бъдещите "талпи" които боядисани в кафяво покриват "тротоарната" част от моста - тях пък ги направих от гърба на кабелни канали...
Но за това в продължението ....
 ;D ;D ;D

jopeto:
Профилите са ми познати и на мене!  Бая мост ще излезе за ТТ. Няма ли да е широк много? Боята ще е достатъчна ли за изолация ? Станал е много-добре иначе.

pach:
Ако е за изолация на шума от преминаването на подвижният състав - не , и точно това бе идеята да не монтирам нищо под траверсите...но при пробните пътувания в между на модулите се получи изненада .При преминаването на локомотиви и вагони през моста , вместо характерният шум при истинските мостове , тук обратното се получи . Движението почти не се чува , нещо повече - на корковото платно под трасетата шума се оказа по силен.Стъпвайки на моста композицийте се движат като в масло, тоест доста по тихо от необходимото.Явно траверсната пластмаса в съчетание с боядисаният алуминиев профил резонират може би синфазно , но това се получи на практика...
Сещам се , че на такива големи мостове на живо отдолу реката обикновенно е "затворена" в бетон или камък и със съответната дълбочина на този своеобразен "трап" се получава допълнителен резонансен ,най-вече кънтящ звук (за справка - такъв звук има под моста на сточна гара) така че в моя модул макар да се предвиждат такива "екстри" + скален скат на по - стръмният бряг , те ще са изработени от други материали , който само на външен вид ще приличат на камъни,бетон и скали.Тоест едва ли ще има и този редонансен ефект.Едва ли ще има увеличение на звука от преминаващите отгоре по моста композиций.
Но ще видим по-нататък , какво ще излезне...
Колкото за ТТ от такива профили си би излезнал още по-добър мост (съкратен на половина от този в НО на ширина) и височината му ще е достатъчна като отпадат евентуално допълнителните "носещи" ферми които съм предвидил за НО.Останаха ми къси парчета от профилите и ще опитам от тях да сбера един от двата ми моста (по-големият) за моя бъдещ макет.Така че ще проверим тези профили и в ТТ...

jopeto:
Имах предвид ел. изолация, релсите от долу, нали имат метални крачета за захват към траверсите и  те дават на късо, ако редиш директо върху метал. ("П" профил за новите "Т" не знам как са от долу) 

pach:
Хах, откакто се "запознах" благодарение на "БДЖ-43" с релси и траверси за Т-профил , старите п-релси минафат на заден план.Новите профили се "нанизват" между крампонните болтове и планките на траверсите и стават дословно като истинските (виж по снимките в едър план от срещите). - тоест нямат никакви метални части отдолу на траверсите.
Дотолкова ги харесах , че чак и във връзка със книгата "100-планове от ПИКО" (или нещо такова) се замислям дали да не повторя в известен смисъл тамошната схема №23 или №24 , тъй като имам дори плоскостта с този размер , релси и стрелки в много добро състояние от п-профила , и за да не са зян , да ги вложа в един малък макет от  НО който да пусна в продажба заедно с малко подвижен състав в комплект.
Още повече че размерите 160 см на 120 см са напълно приемливи , при това на две нива с тунел и много прилична малка гара...
Въобще страшно ме сърбят ръцете , ама аз съм в ТТ и после пък няма какво да го правя тоя макет...Още повече че живот и здраве довечера си получавам от Жоро 70 метра релсов материал от Т-профила ,за моят бъдещ макет който както знаеш е в ТТ...
Някой да се интересува от такъв макет? ;)

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия