Здравейте,
След 11+ години прах, може би е време да раздуя какво има свършено по макета. А то, както може да се очаква, е една голяма нула. Тийнейджърското ми "Аз" беше леееко в облаците и не си даде сметка за възможните промени относно мястото и времето за изпълнение на такъв проект, както и за голяма част от останалите аспекти от реализацията му. Идеята все още ми харесва, с леки забележки, но далеч не ѝ е дошло времето. Може би някой ден ще се стигне до нея. По този въпрос - толкова.
През последните години се занимавам основно с разрастване на колекцията, доколкото ми е възможно. Липсата на свободно място обуславя липсата на макет, което от своя страна ме определя като моделист от кашонен вид. Няма лошо, разбира се, но сърбежът в пръстите, появяващ се от време на време, ме кара да нахвърлям разни дребни идеи. Търкалянето на композиции от 4-осни вагони в 4. или 5. епоха по макет от 2м
2 винаги ми се е струвало неестествено. Не че няма 2-осни вагони в тези епохи, но към момента почти всичко налично или планирано е на 4 оси, а подходящият макет на този етап не е възможен. Затова напоследък мисловно залитам по други мащаби, но започването от нула засега не ме привлича. Другото залитане, което се явява основно и може би компромисно, е по 3. епоха, с малките двуосни и триосни вагончета, парната тяга и цялата прилежащата романтика. Еднопътните трасета с малките гари, отсъствието на контактна мрежа и въобще сравнително оскъдния откъм ж.п. инфраструктура пейзаж ми привличат окото. Макар да имам само 2 вагона в тази епоха, не ми пречи да се занимая с пресъздаването ѝ. Подвижният състав ще се увеличи постепенно, но времето, с което разполагам в момента, не е за изпускане и реших да се захвана с една от нахвърлените дребни идеи.
Основната цел на заниманието е добиването на известен практически опит в макетирането, съчетано с начесване на гореспоменатия сърбеж. Първоначално мислех да е малка диорама - една-две прави релси, малко чакъл, малко трева, дръвчета тук-там, нещо в този стил. Но в последствие реших, че ще е малко скучно, и че имам нужда от малко повече пред очите си. В крайна сметка се стигна до малка глуха гара с 2-3 коловоза, депо, магазия и евентуално стрелочен пост. За релсов път избрах PIKO A-Gleis, тъй като разполагам с известно количесто такъв. Заради ниската им цена, сградите също са на PIKO, с изключение на пероните, които най-вероятно ще изработя сам. Потенциалният подвижен състав се състои от малки парни локомотиви от рода на BR80, BR64 и BR89 с по 2-3 двуосни пътнически или 4-5 товарни вагона и дизелови мотриси като VT98. С две думи - селска железница. На първо време стрелките ще са ръчни, по-нататък мога да ги електифицирам. Релефът е чисто равнинен, сезонът е лято, епохата е 3-та. За администрация не съм решил дали да е DB или DR, а и може би не ми е толкова важно. Когато (или ако изобщо) опра до сигнализация, тогава ще го мисля. Опитах се да се вместя в 50см дълбочина на макета. Дължината е 220см, но има варианти за промени. Планът е изчертан със SCARM. Съкращенията GS, EG и LS са съответно магазия, приемно здание и локомотивно депо.

Към момента имам нужда от няколко съвета и реших, че е удачно да използвам съществуващата тема. Вероятно такива неща са били дискутирани, но не чета редовно форума (може би 1-2 пъти в годината), а когато го правя е доста селективно. Затова, моля да ме извините за евентуалните повторения!
1. При така планираното коловозно развитие, има ли особено значение коя е глухата страна на гарата? И въобще приемам критики относно коловозното развитие.
2. За малко над 7-те метра релсов материал колко чакъл би бил необходим? Моето предположение е около килограм от естествения баласт на Auhagen.
3. Възнамерявам макетът да е съставен от сегменти/модули, чиято дължина не бих искал да надвишава 70-80см, но и с това мога да направя компромис. С цел постигане на стабилност, какъв би бил удачният дървен материал за изработка? Мислех нещо от рода на дъски 10х2см за рамка и шперплат 6мм за покриване, хванати с винтове и лепило, но каква дървесина за дъските? И 6мм шперплат достатъчни ли са?
Несъмнено ще има и други въпроси, но на първо време е това. Благодаря!
Поздрави!
