RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: eurostar в 08 Януари 2008, 00:51:58

Титла: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: eurostar в 08 Януари 2008, 00:51:58
Днес си взех първия влак Thalys на Kato. Излишно е да ви казвам, че съм възбуден като при ново гадже. Това е просто най-хубавото нещо, което някога съм виждал. Веднага искам да ви попитам две неща:

1. Защо старите ми локомотиви се изстрелват като ракети при най-малко задействане на трансформатора. Новият ми TGV-Thalys тръгва като истински влак. Тоест, какви резистори или кондензатори да слагаме по старите локомотиви, за да се задвижват така?

2. Когато се подаде малко ток на локомотива на Thalys, светлините му се включват още преди да е потеглил. Тоест, какви резистори или кондензатори да слагаме по старите локомотиви, за да светват така?

В крайна сметка си мисля, че трябва да проведем нова среща на тази тема на живо...
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: GG1 в 08 Януари 2008, 09:14:38
Много тъжно, но старото си е старо, аз все още стискам някои стари екземпляри, които не ми се дават, но започнат ли промени по вечните влакове от красивото старо време не е работа! Имах желание да ги обновявам с какво ли не, но не става, достатъчно е само да пуснеш новото до старото и край. :)
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: eurostar в 09 Януари 2008, 13:58:35
Мисля, че се сещам защо светка веднага!? Защото са ползвали диод, а не лампа и при диода няма степени - той или свети или не свети. Остава въпросът от къде това се купува и най-вече как се монтира на мястото на старата лампа? Трябват ли някакви допълнителни съпротивления или платки за посоката или само се поставя (запоява) точно на мястото на лампата?
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Tatcho в 09 Януари 2008, 17:18:32
Светодиодите са с ток до 20 мА, но имат различно прагово напрежение, което зависи от цвета.
Най-лесно резистора се изчислява по формулата: R=U-Up/I
 U-захр. напрежение, Up-напрежението на запалване(прагово)
 I-тока през светодиода.
 Up:
 за червените светодиоди е 1,5-1,8V,
 за жълтите 1,8-2,0V,
 за зелените 2,2-2,8V,
 за сините, УВ и белите 3,0-3,5V.
При напрежение 16V в ЖП моделизма.
Получава се:  
16-1,8/0,02 - 710 ома за червен или жълт светодиод
16-2,5/0,02 - 675 ома за зелен
16-3/0,02   -  650 ома за син,УВ или бял светодиод.
Избира се близка стандартна стойност на резистор.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Tatcho в 09 Януари 2008, 17:38:32
Резистора трябва да е за половин ват !
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pach в 09 Януари 2008, 17:39:24
Най - бързо и лесно , стига да отбираш немски е това:
http://www.ralf-bueker.de/weisses_licht_mit_LED.htm
но и само по снимки става да си го направиш (е и малко опит и сръчност)
красотите там (страшно ефектни снимки ) май се продават , тоест частите с които да си направиш такива красоти , но  пък за да им вземеш идейте и основата в схемите се иска само голямо моделарско сърце!!! ...и търпение докато се разходиш навсякъде из сайта , преди да те за сърбят ръцете!!! ;D ;D ;D
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: emilchaushev в 10 Януари 2008, 22:53:20
Според мен връзването на диод и резистор последователно е доста неизпипано и ще се усеща разлика в яркостта на свете на диода при промяна на захранващото напрежение. По- добре ще е да се използва и транзистор, като диода се върже в колекторната верига.

За горните изчисления бих използвал стандартен пад на напрежение върху диода от 0,7V. Така не бих преоразмерявал резистора излишно.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Gervasii в 11 Януари 2008, 11:34:49
Цитат на: Tatcho link=topic=177.msg1061#msg1061 date=1199891912
Светодиодите са  до 20 милиампера, но имат различно прагово напрежение( зависещо от цвета).
Най-лесно резистора се изчислява по формулата:
R=U-Up/I
,където U е захр. напрежение,Up-напрежението на запалване(прагово) и I-тока през светодиода.
Up при червените светодиоди е 1,5-1,8волта, при жълтите- 1,8-2,0волта, при зелените- 2,2-2,8, при сините,УВ и белите- 3,0-3,5волта .Тъй, че:
24-1,8/0,02=1,2 до 1,5килоома за червен или жълт светодиод
24-2,5/0,02=1 до 1,2килоома за зелен
24-3/0,02=1килом за син,УВ или бял светодиод


имам въпрос зависимостите за диодите важат ли пре цифровото управление
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Tatcho в 11 Януари 2008, 12:03:10
Зависимостите са за конкретния цвят светодиод (всеки е с различен прагов ток) примера е за 16 В захранващо напрежение. За цифровото управление се преизчисляват за напрежението, което се подава от бустера към релсите (измерва се напрежението ).Важи за цифрово управление.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Gervasii в 30 Януари 2008, 10:50:09
възползах се от съвета за светодиодите и стана супер. имам един въпрос? монтирах диодите в двете посоки като им размених полюсите. тоест напред, светят предните а задните не светят. коментирах казуса с един приятел аматьор и смята че единия от диодите е винаги "накъсо" независимо от посоката и изрази мнение че така има опастност лесно да изгорят. та мисълта ми е вярна ли е неговата логика или не? благодаря предварително!!!!!!!!!!
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pavel75 в 30 Януари 2008, 11:21:24
Цитат на: gervasii link=topic=177.msg1420#msg1420 date=1201683009
възползах се от съвета за светодиодите и стана супер. имам един въпрос? монтирах диодите в двете посоки като им размених полюсите. тоест напред, светят предните а задните не светят. коментирах казуса с един приятел аматьор и смята че единия от диодите е винаги "накъсо" независимо от посоката и изрази мнение че така има опастност лесно да изгорят. та мисълта ми е вярна ли е неговата логика или не? благодаря предварително!!!!!!!!!!
Светодиода е обикновен диод - в едната посока е с почти нулево съпротивление, в другата съпротивлението е почти безкрайно. Разликата е че тези светят. Светодиодите винаги се включват с резистор, който се изчислява по формула. Така че не би трябвало да имаш късо във веригата.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Gervasii в 30 Януари 2008, 11:28:56
може би не бях ясен в правата посока диода с резистора е вързан "+" и "-" а в другата обратно и така в зависимост посоката светят
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Tatcho в 30 Януари 2008, 18:11:52
Няма проблеми ако си сложил ограничително съпротивление(което и правилно изчислено). По предния пост на Pavel 75 е написал  много точно.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pavel75 в 01 Февруари 2008, 08:43:36
Вчера на срещата в магазина на Жоро стана въпрос за включване на светодиоди. Давам линк към он-лайн калкулатор за изчисляване на резисторите за светодиодите
http://ledcalc.com/
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pavel75 в 01 Февруари 2008, 09:39:53
http://www.constructor.bg/mk/
А това е линк към списание "Млад конструктор". В раздел "Справочник" има определянето стойността на резистор с цветни ивици
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: eurostar в 02 Февруари 2008, 18:47:10
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: toniemi в 02 Февруари 2008, 19:19:18
Цитат на: eurostar link=topic=177.msg1554#msg1554 date=1201970830
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
Мисля че това се слага за да не искри моторчето и да не смущава телевизора.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pavel75 в 02 Февруари 2008, 21:34:49
Цитат на: eurostar link=topic=177.msg1554#msg1554 date=1201970830
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
Това нещо се нарича кондензатор и служи за изглаждане на пулсациите на правия ток. Той няма отношение към съпротивлението на светодиодите. Използвай линка за изчисляване на резисторите и няма да имаш проблеми.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: eurostar в 03 Февруари 2008, 00:00:30
Merci bien,
Ще ти пратя в понеделник схемата, по която ще работя за удобрение.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: CaLLlo в 09 Март 2008, 01:55:50
Цитат на: gervasii link=topic=177.msg1420#msg1420 date=1201683009
възползах се от съвета за светодиодите и стана супер. имам един въпрос? монтирах диодите в двете посоки като им размених полюсите. тоест напред, светят предните а задните не светят. коментирах казуса с един приятел аматьор и смята че единия от диодите е винаги "накъсо" независимо от посоката и изрази мнение че така има опастност лесно да изгорят. та мисълта ми е вярна ли е неговата логика или не? благодаря предварително!!!!!!!!!!
Ако съм разбрал правилно, свързал си паралелно 2 светодиода в различни посоки и последователно на тях резистора и в резултат, единият свети в едната посока на движение, а другият в обратна? Ако е така, бих казал "с един куршум си убил 2 заека". С такова свързване двата диода се пазят взаимно от недопустимо повишение на обратното напрежение в запушено състояние, което обикновенно е 5V, т.ч. твоят приятел аматьор не е никак прав, а точно обратно.
Бих казал дори и когато един светодиод се използва само, никак не е зле да се включи паралелно на него обикновен диод в обратна посока, с което се осигурява максималното обратно напрежение да не надвишава 0,7V.
Титла: Re: Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: CaLLlo в 09 Март 2008, 02:38:03
Цитат на: eurostar link=topic=177.msg1554#msg1554 date=1201970830
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
;D ;D Ми естествено че ще изгорят ... и то моментално ... ;D ... Светодиодите за разлика от много други неща които познаваме, задължително вървят с резистор, който определя тока през тях - вече са обяснили как се изчислява. Дори и с транзистор да ги пускаш както някой написа, токът пак ще се определя от такъв резистор. Тачо вече е написал, че светодиодите се ползват обикновенно с максимален ток до 20 mA, след 50 mА почти всеки модел светодиод вече е изгорял и това всичкото при напежение около 2 V. Много лесно като надвишиш дори и със съвсем малко това напрежение и светодиода е цъфнал ;D А ти колко си му подал 12 или 24 ? Та затова се слага резистор винаги.

За второто нещо с картинката: кондензатор 100 nF, който не служи нито за намаляване на искренето на моторчето, нито за изглаждане на пулсациите на правото напрежение, а само за както е казал Тони - "да не смущава телевизора". При дигитално управление служи и за още нещо, затова и е с по-голям капацитет отколкото при по-старите модели - Не се подават управляващи импулси от централата директно и върху мотора, защото той ги шунтира.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 18 Юли 2009, 08:44:05
Цитат на: CaLLlo link=topic=177.msg2650#msg2650 date=1205020550
Бих казал дори и когато един светодиод се използва само, никак не е зле да се включи паралелно на него обикновен диод в обратна посока, с което се осигурява максималното обратно напрежение да не надвишава 0,7V.

Правя този цитат, защото се сблъсквам със следният проблем:
 Правя осветление на един парен безтендерен и вече съм стигнал до момента на свързване.Този съвет, дето го дава Ясен не окъсява ли релсите? Не е ли по правилно да се сложи след светодиода обикновен, който да издържа на по-голям обратен ток и така да предотвратява изгарянето на светодиода?А, забравих да спомена, че локът ще се ползва временно като аналогов и затова съм се замислил относно обратните тоци.  :yes:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: TheJackal в 18 Юли 2009, 17:32:23
Вързвай - запоявай смело! Единият край на диода за едното колело от едната страна , другият край от другата страна. Свети като ден без значение в коя посока ще върви локомотива - се едно, че имаш вагон - ресторант!  ;D :drinks:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: widowmaker в 20 Септември 2009, 00:13:51
По добре е да използваш тази простичка схема, полевакът работи като генератор на ток.
При това положение, светодиодите ще светят равномерно в диапазона 2-3.5В (в зависимост от използваният светодиод) до максималното напрежение:

(http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?action=dlattach;topic=970.0;attach=2842;image)

Шунтирай транзистора с един диод, вързан наобратно заради обратното напрежение на самоиндукция, възникващо при прекъсване на захранването на мотора (недобър контакт с релсите примерно)
Още по добър вариант от обратния диод е да вържеш 2 ценер диода за 24 волта с катодите един към друг и да закачиш двата свободни анода към изводите на мотора. Просто не трябва да използваш за задвижването трансформатор, който дава повече от 15-16 волта - при пулсиращо изправено, нефилтрирано напрежение, както и при променливо, разликата между ефективна и амплитудна стойност на тока е sqrt*2, т.е.  диодите ще почнат да пускат, когато ефективното напрежение (волтмера мери точно такова!) стане 17В - 17*(sqrt*2) = 24
Естествено, че могат да се ползват и 30-36В ценери ако работното напрежение на транзистора го позволява в случая и двата имат 50В, т.е. спокойно могат да се турят до 36В.
Транзистора се избира с максимален дрейнов ток, колкото ти е нужно за добро светене на светодиода - 10-15 мА стигат на топло-белите и на червените.
Ако транзистора е с по малък дрейнов ток, могат да се вържат 2 и повече в паралел.
Могат да се ползват например 2SK117BL (тошиба) , 2SK301R (панасоник) има ги в Пулсатор Електроникс, за 117 добре е да се ползват такива с букви BL  (буквите са след означението: 2SK117BL), вместо GR, просто са за по голям дрейнов ток.
За 301 буквата е R. Тока се мери много лесно - гейт-сорс на късо и към минуса на 9 волтова батерия, дрейна през милиамперметър към плюса. Ако не са сбъркани изводите, транзистора ще пусне максималният си ток на канала, щото Ugs=0V, това е.
Купуваш примерно 10-на и си подбираш по двойки колкото ти трябват.

Данните на 117:
http://www.synthdiy.com/files/2008/2sk117.pdf

и на 301:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/panasonic/2SK0301.pdf

Схемата е изпробвана от мен още преди 15-на години на една пиковска людмила.


Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 26 Септември 2009, 20:41:10
Здравейте!
Искам да сложа диодно осветление на Piko BR185 и BR189. Идеята ми е такава, че когато лока се движи напред, то предните светлини да са бели, а задните - червени. Предполагам, че е възможно, но не съм сигурен, че знам как и с какви диоди. Тези дето ги има в Конрад Artikel-Nr.: 156616 - 62 стават ли?
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: piko1 в 26 Септември 2009, 23:29:03
аз лично смятам да използвам за моя 290:
Artikel-Nr.: 156611 - 62
Artikel-Nr.: 156616 - 62

въпреки и че при мен е същата мъгла
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 27 Септември 2009, 09:19:43
Ето оттук:
http://www.mt1components.com/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=52
можеш да си вземеш светодиоди на прилична цена без да чакаш."Конрадските" стават само за някои локомотиви, защото са големшки.Малките стават и за локове с повече място, естествено.Само поставянето е деликатна работа, но то по принцип повечето задачи в  нашето хоби са деликатни като изпълнение.Аз използвам тези: UE-ST170NW1-10T (за такива съм ги поръчал, де, един приятел ми ги взе от София).Вграждах ги в един парен на Флайшман и стана доста прилично.Светят прекалено силно за габаритите си.Е, слага се съпротивление, но ти сигурно знаеш.  :good:
Успех с осветяването.  :hi:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 27 Септември 2009, 14:36:47
Какво съпротивление си използвал?
И ако можеш да ми кажеш какъв е минималния ток, при който светват тези диоди, когато са вързани в схемата.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 27 Септември 2009, 18:41:36
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg28827#msg28827 date=1254051407
Какво съпротивление си използвал?
И ако можеш да ми кажеш какъв е минималния ток, при който светват тези диоди, когато са вързани в схемата.

Ето тема, която да ти е полезна:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,588.75.html
В нея Пламен е описал всичко с подробности.
Виж, относно това какъв минимален ток им трябва за да светят - не мога да ти бъда в помощ, защото аз съм цифрово и токът ми е на макс.  :yes:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 27 Септември 2009, 19:33:39
Цитат на: XRISTO link=topic=177.msg28838#msg28838 date=1254066096
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg28827#msg28827 date=1254051407
Какво съпротивление си използвал?
И ако можеш да ми кажеш какъв е минималния ток, при който светват тези диоди, когато са вързани в схемата.

Ето тема, която да ти е полезна:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,588.75.html
В нея Пламен е описал всичко с подробности.
Виж, относно това какъв минимален ток им трябва за да светят - не мога да ти бъда в помощ, защото аз съм цифрово и токът ми е на макс.  :yes:


Благодаря ти.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 02 Октомври 2009, 04:06:13
С такава схема ще се получи ли? И за цифрово трябва ли да се прави друга?
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: optron в 04 Октомври 2009, 23:58:04
Да, тази схема е добра, но тя е само половината от това, което ти трябва. Трябва да я дублираш на всяка страна на локомотива - отпред и отзад. При това така свързани към токоснимателите на колелата, че да светят правилните светлини във всяка посока.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 05 Октомври 2009, 14:43:09
Така де това е само за едната страна. А за цифровото става ли?
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 05 Октомври 2009, 19:32:47
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg29224#msg29224 date=1254742989
Така де това е само за едната страна. А за цифровото става ли?
Не е за едната страна, а за отпред и отзад.Две такива схеми се свързват на кръст.В смисъл, че белите са  с червените от другата схема на едната страна на локомотива.Ако захранването е аналогово, в другата схема диодите са обърнати-ако е цифрова, свързването е по един и същ начин(пробваш, защото е възможно да не уцелиш вярната посока, ако локът е без вградено осветление и си го правиш ти).

Става перфектно, даже е по-добре отколкото с лампи(диодите са с по-малко потребление и не товарят толкова декодера). :good:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 05 Октомври 2009, 20:45:53
Цитат на: XRISTO link=topic=177.msg29246#msg29246 date=1254760367
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg29224#msg29224 date=1254742989
Така де това е само за едната страна. А за цифровото става ли?
Не е за едната страна, а за отпред и отзад...


Аз точно това имах предвид, само че не се изказах правилно. :)
Благодаря ви отново. Следва етап "поялник". :)
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 05 Октомври 2009, 23:10:01
А за какво напрежение трябва да си изчислявам резисторите? 12В?
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 05 Октомври 2009, 23:13:59
14 волта,съпротивления -  1,5 килоома, мисля.За белите светодиоди поне стават.  :) Е, за аналогово става гадно, защото за да светят като хората ще трябва да "навиеш газта" докрай.  :)Иначе мъждят едва-едва.  ;)
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 05 Октомври 2009, 23:23:01
1.5kOhm?! На мене що ми казва онова в сайта, посочен в тая тема, че за 14V за 3 бели (4.5V) светодоида по 20mA ми трябва съпротивление 25Ohm?
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: VaCo в 06 Октомври 2009, 00:49:49
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg29064#msg29064 date=1254445573
С такава схема ще се получи ли? И за цифрово трябва ли да се прави друга?
Тая схема е приложима само за аналогово управление, при цифрово ще светят всички светодиоди едновременно.
А когато имаш декодер в лока той си управлява светлините през съответните функционални изходи.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 06 Октомври 2009, 09:58:02
Опс!НЕдоскив...ако вържеш така диодите това ти е осветлението от едната страна(не обърнах внимание как си ориентирал светодиодите)на локомотива.Самият декодер има три изхода за осветление:

(http://img42.imageshack.us/img42/5294/47427467.th.jpg) (http://img42.imageshack.us/i/47427467.jpg/)

общ -  син, номер 7
напред - бял, номер 6
назад - жълт, номер 2

Само че ще се наложи да обърнеш два от диодите.Става дума само за цифровият вариант.
Абе, я да ти дам направо схема:

(http://img3.imageshack.us/img3/762/72961592.th.jpg) (http://img3.imageshack.us/i/72961592.jpg/)

съпротивление за белите - 1,5 к.За червените не помня - ще погледна и добавя по-късно.За аналогов ти е вярна схемата, е трябва още една такава.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: lubomir в 06 Октомври 2009, 10:03:57
Христо, в грешка си! Сивия не е за светлините, а за мотора. Белия и жълтия са за светлините
Ето я правилната схема
(http://www.1zu160.net/digital/images/nem652.gif)
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: EMPEROR в 06 Октомври 2009, 10:17:58
Той правилно е дал пина... просто е объркал цвета...
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 06 Октомври 2009, 10:34:51
Прави сте - източника ми е грешен, мързеше ме да се разровя за по-подробно описание от това:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,114.30.html , което се оказа със сбъркан цвят... :blush2: Или по-скоро е изобразен като сив, защото бял .... ами...просто няма да се вижда, че има такъв.  :lol:
Коригирах грешките, моля да бъда извинен.  :victory:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 15 Октомври 2009, 16:25:54
Като пробвах схемата от моя пост се оказа така, че в при движение напред белите светят, но като обърна посоката на движение червените не светят. Възможно ли е този DC-Bridge да има пръст. Лока е аналогов, както вече съма писал. И какво трябва да направя в случая, за да може всичко да свети както трабва?
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pach в 15 Октомври 2009, 16:35:36
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg29832#msg29832 date=1255613154
Като пробвах схемата от моя пост се оказа така, че в при движение напред белите светят, но като обърна посоката на движение червените не светят. Възможно ли е този DC-Bridge да има пръст. Лока е аналогов, както вече съма писал. И какво трябва да направя в случая, за да може всичко да свети както трабва?
Нещо не става ясно каква ти е схемата, какъв е този мост и аналоговият лок на какво го пускаш?
Дай отначало с подробности, моля. :blink:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: lubomir в 15 Октомври 2009, 16:42:27
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg29832#msg29832 date=1255613154
Като пробвах схемата от моя пост се оказа така, че в при движение напред белите светят, но като обърна посоката на движение червените не светят. Възможно ли е този DC-Bridge да има пръст. Лока е аналогов, както вече съма писал. И какво трябва да направя в случая, за да може всичко да свети както трабва?
Би трябвало да светят при аналогово движение, освен ако нещо има разкачено. Пробвай с мултицет! Обаче тая схема е тотално неприложима при цифрово управление.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 15 Октомври 2009, 16:50:05
Аз с моя мултицет пробвах и бях тотално объркан, след като той показа, че синия цвят е нула, а не фаза... :blink:
Няма нищо разкачено, просто защото не съм пипал. Поне според мен.
А удачно ли ще е ра вържа осветлението директно на входовете на платката, в смисъл на червения и черния цвят? Логично е да стане, а и от опит го установих.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 15 Октомври 2009, 18:30:41
Цитат на: pach link=topic=177.msg29833#msg29833 date=1255613736
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg29832#msg29832 date=1255613154
Като пробвах схемата от моя пост се оказа така, че в при движение напред белите светят, но като обърна посоката на движение червените не светят. Възможно ли е този DC-Bridge да има пръст. Лока е аналогов, както вече съма писал. И какво трябва да направя в случая, за да може всичко да свети както трабва?
Нещо не става ясно каква ти е схемата, какъв е този мост и аналоговият лок на какво го пускаш?
Дай отначало с подробности, моля. :blink:

Схемата е тази: http://media.snimka.bg/4589/015433915.jpg

При движение напред и назад белите съответно светят, но червените не.
DC-Bridge е това дето е сложено в DCC куплунга вместо декодер, за да може лока да се движи на аналогово. Пиковските имат такова нещо, за други марки не знам.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 15 Октомври 2009, 19:10:07
А тази (http://media.snimka.bg/4590/015434622.jpg) би трябвало да сработи.
P.S. Той Христо точно това ми е дал, ама няма кой да гледа... Тя горната също май става, ама за лок без DCC куплунг.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: lubomir в 15 Октомври 2009, 19:34:26
Да, тази схема става за цифрово. :yes:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: optron в 19 Октомври 2009, 18:03:39
Схемата, която е показана последно може да се преобразува лесно за аналогово управление с два изправителни диода. Те се свързват по следния начин - единият между синьо и бяло, а другият между синьо и жълто. И двата гледат към синьото. Така всеки диод ще шунтира едната група светодиоди, в зависимост от посоката на тока и другата ще свети. След това бялото и жълтото се свързват към токоснимателите на колелата, а синьото се оставя висящо.
Извинявам се за "детската" рисунка, ама сега не съм на моя компот.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 19 Октомври 2009, 19:43:18
Аз вече си направих осветлтнието по тази (http://media.snimka.bg/4590/015434622.jpg) схема. Стана супер, но както е казал и Христо, аналоговото е кофти. А червените светодиоди, които сложих ми се струва, че светят прекалено ярко за целта, но като за първи опит мисля, че се справих.
Благодаря за помощтта.
 :)
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: XRISTO в 19 Октомври 2009, 22:08:37
Давай снимки!  :good:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: staff123 в 19 Октомври 2009, 22:14:16
Цитат на: XRISTO link=topic=177.msg30102#msg30102 date=1255979317
Давай снимки!  :good:

В момента нямам фото, но скоро ще го щракна.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: G_GROZ в 20 Октомври 2009, 08:36:40
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg30090#msg30090 date=1255970598
Аз вече си направих осветлтнието по тази (http://media.snimka.bg/4590/015434622.jpg) схема. Стана супер, но както е казал и Христо, аналоговото е кофти. А червените светодиоди, които сложих ми се струва, че светят прекалено ярко за целта, но като за първи опит мисля, че се справих.
Благодаря за помощтта.
 :)
Ако ти се струва, че червените светят силно, просто увеличи стойността на R1. Но не много за да не престане да свети изобщо. Пробвай с двойна стойност от сегашната.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: pach в 20 Октомври 2009, 09:40:28
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg30090#msg30090 date=1255970598
Аз вече си направих осветлтнието по тази (http://media.snimka.bg/4590/015434622.jpg) схема. Стана супер, но както е казал и Христо, аналоговото е кофти. А червените светодиоди, които сложих ми се струва, че светят прекалено ярко за целта, но като за първи опит мисля, че се справих.
Благодаря за помощтта.
 :)
Предполагам ,че си изчислявал резистора на червените светодиоди за максималният им ток (15/20 mA).Тогава преизчисли резистора за ток 1/3 mA (или 5mA), тогава пак ще светят но не толкова интензивно.
 ;D ;D ;D
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: mitko0888 в 19 Февруари 2012, 22:37:15
Една схема за светлини, много ефектна при аналогово захранване, особено ако е с трансформатор FZ1 или подобни. Върши работа ако локомотивът се движи в една посока. Става и за осветление на вагони. След около една минута каране схемата е "готова". Фарове и габарити остават да светят и след спиране на захранването, като си светят още от една до няколко минути. При движение свети горния фар на локомотива. При престой - не свети. Тази функция е особено ефектна при български локомотиви, при които спедния фар, горе, може да се остави да свети силно и да се гаси в гарата. Интензивността на светрините е постоянна, независимо от подаденото напрежение. При престой светлината е малко по-слаба, но на практика не се забелязва и не дразни.

Схемата:

(http://picbg.net/u/62092/49260/622766.jpg)

На входа ценера и резистора могат спокойно да се спестят. Същото важи и за керамичния кондензатор, както и за електролитния 100 мкф. Резисторите се сменят в зависимост от конкретните диоди. И хич не вЕрвайте, че ако диодът свети на 20mA, на лока трябва да свети с 20! Става като фенерче, а не като модел. При различните топло бели и студено бели диоди резисторът е от 680 ома до над 2 кома. Зависи от това какви са световодите. На белите диоди напрежението е около 3 волта, на схемата съм го написал грешно. Червените е най-добре да са дифузни за 2mA - дават много добър ефект. Въпреки че е най-добре да ги няма, и без това на влак с вагони червеното на локомотива не свети.

Модулът има "сериозни" размери, но спокойно се събира в много локомотиви. Е11: (през прозорците почти се забелязва след заглеждане вътре в кабината)

(http://picbg.net/u/62092/49260/622767.jpg)

В BR41 се събира след премахване на една стърчаща част от тежестта:

(http://picbg.net/u/62092/49260/616844.jpg)

На Людмилата място има многоооо:

(http://picbg.net/u/62092/49260/622734.jpg)

Снимки:

(http://picbg.net/u/62092/49260/622735.jpg)
(http://picbg.net/u/62092/49260/622736.jpg)

Едно клипче (http://www.youtube.com/watch?v=ibQsK8hbays) - с гасене на прожектора, само че със "халогенни" фарови.
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: Best Ripper в 20 Февруари 2012, 10:10:39
А ако бучнеш един грец на входа, няма ли да работи и в двете посоки?  ;) Особено за вагони...  :hi:
Титла: Re:Осветление на локомотива и още...
Публикувано от: mitko0888 в 20 Февруари 2012, 22:57:48
Цитат на: Best Ripper link=topic=177.msg73437#msg73437 date=1329725439
А ако бучнеш един грец на входа, няма ли да работи и в двете посоки?  ;) Особено за вагони...  :hi:

Така или иначе свети само в едната посока. А ще загубиш още 0.7 волта. За осветление на вагони - естествено с грец.