RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: mitko359 в 12 Март 2012, 22:03:41

Титла: помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 12 Март 2012, 22:03:41
Искам някой по-разбиращ да ми даде схема която да сменя семафора (да изключи червеното и да светне зеленото).
Един приятел ми я прави но нещо схемата му се оказа грешна.
За направата на това нещо ще използваме фоторезистори (които се активират като фоторезистора остане без светлина т.е. като мине влака) , реле и там някакви резистори и др. , но нека пак кажа - схемата ни не е правилна и не работи ако може някой да я постне тука работеща такава  :good:
благодаря предварително :hi:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: fpk1999 в 13 Март 2012, 10:53:02
Ще следя темата че и на мен ми трябва такава  схема.Митко отново ме изпревари с темата :hi:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: Best Ripper в 13 Март 2012, 11:32:53
Според мен замисълът ти е погрешен и затова е такъв резултатът. Принципно зеленият сигнал се дава от пулта, а после след тръгване на влака и излизане извън управлявания участък, сигналът трябва да обърне автоматично на червен и да затвори. На мен ми се струва, че искаш да направиш обратното...
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: emilchaushev в 13 Март 2012, 11:44:17
Ето една сигурна схема без фото елементи,
.
Нормалното и състояние е в светеща червена светлина на изхода.
При натискане на бутона (Б), реле К2 се задейства и се замозадържа през контакта си 1К2, като обръща светлините в селена светеща и червена спряна през другите си два контакта 2К2 и 3К2.

Датчика е проста пластина на релсите. При преминаване  на първата метална колоос, релето К1 се задейства и прекъсва веригата на К2, което кара светлините да се обърнат в първоначално положение.
(http://media.snimka.bg/s1/0183/026609427-big.jpg?r=0)

Мите ако държиш на фото глупости мога да помисля, но според мен няма смисъл
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: jopeto в 13 Март 2012, 12:05:09
Емо схемата е проста и е такак аккто си я написал. Също я има и в каталозите на старото Пико. Приложима е за дълги очастъци .При мене се движат така, с контактна релса бариерите.  Обаче се появява един пробле, както си написал " задейства се при преминаване на първото метално колело" Обаче, новите вагони вече всички са с метални колела и  при преминаване на по голяма композиция се получава няква цветномузика. :blink:
Според мен, може да  се избегне това с добавянето на  някво реле време. 
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: bdz43r в 13 Март 2012, 12:27:50
Няма проблем с металните колела.
Още с първото колело на локомотива зеленото изгасва и се приключва всичко.
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: daddy_g в 13 Март 2012, 12:28:37
Ако покажете и датчика как изглежда ще е екстра  :)
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: nilfe в 13 Март 2012, 13:44:10
Ето ти примерно на Флайшман профи релсите как изхлежда контактора, който включва релето:

http://www.ebay.de/itm/Piko-Kontaktgleis-Schaltschiene-6824-HO-neuwertig-/260976811018?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item3cc36e1c0a
http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/4739/d/3/p/8790%2C4739%2C3336/pr/schaltschiene-1-polig-2.html

Първия реагира на колоос, втория реагира на контакт монтиран отдолу на локомотивите на Флайшман.

Ето и примерно реле, което да включва сигнала:

http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/2861/d/2/p/39610%2C2861/pr/universal-relais-1.html

Макар и скъпо, давам пример как би изглеждало.
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 13 Март 2012, 14:47:50
мисля да си остане с фотоглупостите  ;D защото наистина искам обратното  :lol: по таблото ми няма да има никакви копчета за семафори, ще има само един извод за ток за тях  ;)
до колкото разбрах фотоизмислицата работи така: като остане без светлина (т.е. влака започва да минава над него) пуска там сгнали  :pleasantry: и задейства релето докато не се появи отново светлината(т.е. влака е минал) и тогава релето пак пуска червената светлина
Емо, така схемата променя ли се ? Все пак ще обмисля и твоята но не разбирам за нея аз нещо трябва ли да правя  :mda:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: emilchaushev в 13 Март 2012, 15:58:13
Виждам един малък проблем...

Ако съм те разбрал правилно искаш само когато минава влака да свети зелено и в останалото време червено?

Фото елементите са два типа- фототранзистори и фоторезистори. Фототранзистора преминава от наситено в отпушено състояние, когато се освети, а резистора при осветяване си намалява съпротивлението.
Предвид факта, че и двата елемента менят характеристиките си за милисекунди се сещай на какво ще прилича светофора ти , ако датчика е само един. Ако имаш един отключващ и един заключващ датчик пак има проблем. Дори и при тази реализация когато първия локомотив стигне затварящия, ако има още вагони, които да преминават през отварящия, пак ще е дискотека.
Тук темата почва да бие на тази на Ванката за заетостта на коловозите.

Или това, която целиш е реле за време, така, че докато минава влака да не се влияе от просветите между вагоните. Тогава и резултат аще е кофти, защото червеното ще светне след последния вагон, което не ми изглежда много реално.

Та дали съм те разбрал правилно?
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 13 Март 2012, 17:04:41
и аз много незнам какво точно искам защото както казяах не го правя аз а един приятел :)
значи най добре да ми обясниш тази твоята схема какво ми е нужно и как се управлява  :search:
иначе е най-добре като мине локомотива да угасне зеленото :yes:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: fpk1999 в 13 Март 2012, 21:08:58
Аз лично се отказах от тази автоматика :beee:.Най-добре си е табло за управление на всичко.Например бебешка ЕМЦ :locomotive: :beach: :angel:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 16 Март 2012, 20:42:45
Цитат на: emilchaushev link=topic=3723.msg74867#msg74867 date=1331631857
Ето една сигурна схема без фото елементи,
.
Нормалното и състояние е в светеща червена светлина на изхода.
При натискане на бутона (Б), реле К2 се задейства и се замозадържа през контакта си 1К2, като обръща светлините в селена светеща и червена спряна през другите си два контакта 2К2 и 3К2.

Датчика е проста пластина на релсите. При преминаване  на първата метална колоос, релето К1 се задейства и прекъсва веригата на К2, което кара светлините да се обърнат в първоначално положение.
(http://media.snimka.bg/s1/0183/026609427-big.jpg?r=0)

Мите ако държиш на фото глупости мога да помисля, но според мен няма смисъл
значи бутона (Б) е просто за изключване на системата :pleasantry: което ще седи на таблото ??
ако може кажи частите да ги купя и да пробвам системата че скоро ще слагам семафорите
а пластината как трябва да бъде сложена (като на картинките на фабричните по-горе ли?)
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 23 Март 2012, 12:39:48
нека оставим тази схема мисля че най-удачния вариант е с това : http://store.comet.bg/bg/Catalogue/Product/23770/
оптрон :yes: като се задейства (посредством нещо отразяващо светлината поставено на локомотива) да задейства релето което да превключи светлините от червено в зелено и чрез някаква схема за задържане да посвети зеленото определено време
измислих го но не знам как изглежда на схема ;D ако може малко хелп  (захранването ми е 14в)
п.с. подобна схема може да се използва за прелези с малки разлики  :victory:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: BaHkaTa в 23 Март 2012, 14:05:57
Това са елементи много подобни на тези които аз ползвам в моята схема. Незнам дали си прегледал темата ми, разгледай там и прецени дали нещо ще ти върши работа, ако ли не може да проектираме нещо ново от нулата специално за твойте нужди. Поне с опто схемите имам опит и работят. Драсни подробности колко семафора имаш общо и как точно искаш да действат. С релейна логика можем да разцъкаме състоянието зелено/червено.

Детектор за заетост, движение и контрол на периметъра... (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3515.0.html)
Входен семафор с 3 светлини за проходен коловоз и отклонение (http://www.youtube.com/watch?v=TEgNDzpN9Mk)
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 23 Март 2012, 14:50:02
за мен ще е нещо много по-просто и лесно от твоето: два семафора (входни) от двете страни на гарата. Не ми се занимава с други цветове затова само зелено и червено ;) а жълтите лампи за украса ;D искам просто като мине влака да светне зеленото (и да угасне червеното естествено) и като мине локомотива да  изгасне зеленото и червеното да се върне 8)
сега обаче ми хрумна нещо друго : какво ще стане влака като се движи в обратна посока  ;D семафора ще си свети напразно освен ако не го измислиш някакси с два оптрона - да речем един преди и един след семафора , единия от посоката на семафора да включва втория да изключва а когато влака идва в обратна посока този втория да си задържи червеното че като мине влака върху първия да не се включва, че ще е смешно  ;D (не съм много навътре в тея неща затова не се смейте ако кажа някоя огромна глупост) :lol:
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: BaHkaTa в 23 Март 2012, 15:27:17
Както го описваш изглежда доста простичко. Дори няма релейна логика при теб. Вече ми идва на акъл схемата минаваш с два датчика и две SPDT релета за всеки семафор по едно. Но все пак да не се заричам, довечера като се прибера ще помисля с лист хартия и молив в ръка.
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: BaHkaTa в 24 Март 2012, 14:48:37
Мите ето ти схемата по задание както каза. Простичка е, но остава въпроса с какви сензори ще я контролираш. Рид контакт или релсова верига е доста удачно, тъй като ИР сензорите се управляват от драйвер тоест ще има още няколко електронни елемента към всичко това, затова съм ги оградил със синьо да знаеш че там седи отделна схема.

Вариант 1
(http://hobbyworkshop.org/gallery/pictures/mywork/schematics/mitko359-SPDT.png)
Доста елементарно решение. Сменя светлините само на входния семафор на зелено, изходния си остава червен. Няма самозадържане на системата. Тъй като си рекъл да бъде с опто-елементи задържането става от самия сензор докато е засенчен входния семафор ще седи с зелена светлина. Следния сценарий обаче е неизбежен. При излизане от коловоза изходния семафор ще реагира по същия начин, тъй като тук няма как да следим посоката на движение.

Вариант 2
(http://hobbyworkshop.org/gallery/pictures/mywork/schematics/mitko359-DPDT.png)
Малко по сложна схема за която използвам DPDT релета. Имаме елементарна логика която блокира изходните сензори по посока на движението. При навлизане в коловоза входния сензор задейства релето на входния семафор и същевременно прекъсва захранването на изходния сензор през NC веригата на вторите си контактни изводи. Това гарантира че при излизане от коловоза изходния семафор ще остане червен. Тук вече можем да хванем и посока на движение, недостатък е че само с един сензор няма да работи. Необходимо е да се закачат паралелно най малко 2 или повече сензора (зависи от дължината на коловоза и на влаковата композиция).

Вариант 3
Още не съм го измислил :) Но като цяло идеята е да няма много сензори (максимум 4) а повече релета които да смятат логиката и самозадържането на семафорите докато се разблокират от изходен сензор или закъснителен таймер. Има поле за действие примерно с различно реле Latching-DPDT (Dual-Winding Latching) което е с две намотки на соленоида и няма нужда да бъде под напрежение. Магията на това реле е именно в това че си остава в позицията в която е било дори след прекъсване на захранването. Котвата на контактите се мести чрез една от двете намотки. Много е готино но цената му е 7евро. Мога да ти драсна схема и с този вариант ако пожелаеш.

За момента е това от мен по този въпрос. Нека и други изкажат мнение.
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 24 Март 2012, 15:32:56
Нещо не си ме разбрал Аз нямам изходни семафори Искам схемата да е с оптрони и задържаща схема (нали те се активираха от отразената светлина т.е. Нещо трябва да го задържи че отразителя ще е кратък и поставен на локомотива) Мислил съм много и съм решил че с ортрони е най удачно
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 24 Март 2012, 15:36:20
Просто исках да кажа че цялата гара е с два семафора (изходни)
Иначе специални благодарности за отделеното време
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: BaHkaTa в 24 Март 2012, 15:44:28
Явно нещо не съм разбрал. Ами щом е така нещата стават още по лесни. Просто половината от тези схеми се изрязва. Нужно е едно SPDT реле за семафора и едно SPST/nc реле за задържане на първото реле. Самозадържането на SPDT релето за семафора ще се направи през NC контактите на второто реле. Изходния сензор ще управлява второто SPST реле който ще разблокира самозадържането на семафора.

Това е всичко без схемата за драйвера на оптроните.
Титла: Re:помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
Публикувано от: mitko359 в 24 Март 2012, 15:49:19
Е аз ти казах модела на опттроните някъде http://store.comet.bg/bg/Catalogue/Product/23770/
Хайде ще ти пиша на ЛС след малко :)