:good:
Нищо не спомена за "Еврейски гробища" - под 5% от днешни софиянци въобще са чували за тях, а под 2% знаят къде точно се намират!
:hi: Страхотен проект си започнал! Много неща си заминават забравени в миналото.
Незнам как е при вас, но при мен носталгията по миналото става все по-голяма.
Супер яко! ::)
Добре, де, няма ли никъде снимки на гарата още докато е функционирала? Учудвам се, че никой не се е сетил да я щракне навремето. :blink:
:good:
Нищо не спомена за "Еврейски гробища" - под 5% от днешни софиянци въобще са чували за тях, а под 2% знаят къде точно се намират!
Пач, нито една от снимките не ми са отваря.
Принципно, когато инж.Димитър Деянов направи първият клуб в България (на когото имах честа като голобрад ученик да бъда член и аз),като част от НТС (Научно Техническите Съюзи)Един от основателите съм и аз, заедно с инж. Стойко Алексиев, арх. Никола Дамянов, Йордан Андреев - Данчо Финта, худ. Георги Дончев (и на четиримата лека им пръст), проф. Чавдар Найденов, инж. Константин Иванов, Стефан Стоичков и др. Годината беше 1978, мястото – тогавашния дом на Стоичков, ул. Листопад №9, София. Членската ми карта е №7.
...........
да се съберат и всички парни лоомотиви които той и Данчо Финта, бяха обиколили по гарите на страната,
за да надписват с бяла боя "Не режи. Музеен. зап.№ххххх". Тази заповед (че и другите по въпроса)
разбира се, че бе "издействана" от Деянов и ядрото стари историци и моделисти около него.
Както и отделянето от парка на БДЖ, на един бракуван пътнически вагон в който постепенно да се изгради макет на клуба.
..........
Жалко че никой не се сетил барем една снимка да направи, не сега да си припомняме на глас...Снимка на кого? На Жоро Дончев, когото нормален обектив не побираше? Или на Ваня, дъщеря му? Тя беше (и е) теснолинейка, 40 кг, и с нея поддържахме връзка доста години, и след смъртта на баща й. Или на предишната им къща на ул. Венелин 15, където беше тъпкано с аквариуми с риби, влакчета и трите му жени (бивша, настояща и бъдеща)?
.... Или на предишната им къща на ул. Венелин 15, където беше тъпкано с аквариуми с риби, влакчета и трите му жени (бивша, настояща и бъдеща)?Както и авио, танкова и корабна техника (тоест моделите му),...картините му....и т.н. и т.н. и ... :lol:
Ангел Джамбазки: запазете околовръстната линия
Предложение за запазване на участъците от железопътната линия от Подуене през гара „Пионер” към квартал „Хладилника” внася общинският съветник от ВМРО в София Ангел Джамбазки. Както стана ясно през седмицата, министър-председателят Борисов настоява за отстраняването на линията, която преминава в непосредствена близост до новата спортна зала.
Джамбазки предлага промяна в общия устройствен план на столицата, според който трасето на линията е предвидено за пешеходна зона и велоалея. Според съветника от ВМРО велоалеите и пешеходните зони трябва да се създават, а не да заместват нещо вече построено, което може да се използва по-рационално.
Трасето е част от някогашната околовръстна линия на София. В предложението си Ангел Джамбазки настоява за обмисляне на варианти за новата му употреба като вътрешноградски железопътен транспорт. Предложения в този смисъл са адресирани към новия транспортен министър Ивайло Московски и към столичния заместник-кмет по транспорта Любомир Христов.
ВМРО продължава консултациите си с неправителствени организации и граждански сдружения за оптимално решение за вътрешноградски релсов транспорт с цел облекчаване на трафика и подпомагане на метрото.
Другият запазен участък от линията е от гара „Захарна фабрика” до ТЕЦ „Земляне” и някогашната гара „Стан”. Практически запазен е също и коридорът към някогашната гара „Сердика”, макар линиите там да са демонтирани.
Околовръстна железница е преминавала по контура на днешния Южен парк с разклонения към гари на мястото на сегашния пешеходен мост на НДК и на близкия мол, както и към вътрешноградската гара „Сердика” в зона Б5. През 70-те и 80-те години линията е прекъсвана поетапно. По време на кмета Софиянски пък гара „Сердика” беше унищожена.
В употреба и до днес е трасето „Подуене” – „Пионер”, по което веднъж седмично се движат товарни композиции за снабдяване на складовете за строителни материали. Последната употреба на участъка „Захарна фабрика” – ТЕЦ „Земляне” пък бе по време на кризата с газовите доставки, когато трасето бе използвано за доставка на мазут в топлоцентралата.
Текст от блога на ВМРО "За София"
29 май 2011
Издирванито продължава...
;D ;D ;D
Не съвсем вярно...липсва северния глух коловоз от към циганската махала.Това и аз си го спомням със сигурност
Той всъщност свършваше до приемната сграда
Извинявам се за въпроса, но какъв е смисъла на темата ?
Гледам вече 5 страници с постове, снимки, скици, планове, спомени и пр. та да питам......какъв е проекта ? Макет ли ще се прави, курсова работа ли ще се пише, книга ли ? С кое е уникална или важна тази Сердика, та има специална тема, нещо важно ли е ставало там ?
Цитат на: gzo link=topic=2027.msg75895#msg75895 date=1333551172Извинявам се за въпроса, но какъв е смисъла на темата ?
Гледам вече 5 страници с постове, снимки, скици, планове, спомени и пр. та да питам......какъв е проекта ? Макет ли ще се прави, курсова работа ли ще се пише, книга ли ? С кое е уникална или важна тази Сердика, та има специална тема, нещо важно ли е ставало там ?
Не, нито се пише курсова работа, нито книга ...Не смятам, че е с нещо по-уникална, от други подобни в други теми като например:
"На този ден,този месец,тази година.Календар на жп събитията." (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3501.0.html)
"Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове" (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3586.0.html)
или
"Обект А" или проект за жп линия Долно Езерово-Долен чифлик (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1764.0.html)
Опитваме се да възстановим историята на най-централно разположената гара в София (някога),
както по снимки, така и с планове и модули, за да няма след време такива въпроси каквито задаваш...
или да нямаме още теми като тази:
"На свиждане на трима, осъдени на смърт!" (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1999.0.html)
в която тема може да се намерят снимки и материали за "тримата осъдени", докато за гара Сердика, никой не го е направил...
може би щото не е искал да отговаря на такива ...въпроси!
Макет ли ще се правида аз мисля да направя едно макетче макар и само с коловозното развитие
По ми е любопитно Борислав, дали си спомня при циментовите силози така ли беше коловоза?Пламене мисля, че и преди говорихме, този коловоз никога не е бил глух, а е така както е на Зазовата скица.
Аз ли се бъркам , или наистина виждам 3 еднакви снимки ?Не се бъзикаш, просто са 3 снимки.......... &bgflag
Благодаря за "височинната" снимка, защото от долу съм сбъркал точнотоДа разбирам ли, че плануваш да ги направиш в един от двата мащаба ТТ или НО?
разположение на "кабинките" (всъщност машинни будки), но благодарение
на теб, ще коригирам чертежите на тези циментови силози!!!
Да разбирам ли, че плануваш да ги направиш в един от двата мащаба ТТ или НО?
Хм, доста са напреднали по проекта. Надявам се да стане хубав парк.
Преди там се разполагаха гостуващите циркове.
Интересно къде ще се настаняват за в бъдеще...?
Особена е с това, че вече я няма.И че беше в центъра на София... макар и само товарна...
Трасетата бяха две. Линията идваше откъм Хладилника покрай Южния парк, покрай пазара "Иван вазов" и пресичаше сегашния бул. "България". Някъде около централния вход на Института по хигиена /бившия "Димитър Несторов", сега "Акад. Ив. Гешов"/ имаше стрелка и едната линия минаваше през сегашния "Цар Борис III" на повърхността, а другата започваше спускане след стрелката и минаваше в тунел под булеварда. Първата правеше ляв завой със спускане зад бившия Обувен завод /сега Бизнес център/ - подпорната стена още личи на хълма над бензиностанцията на ОМВ - сега там има нещо като алея и паркче. След слизане в ниското тази линия се съединяваше с линията за Захарна фабрика /някоя минава още по бул. "Вардар"/ през Красна поляна. Втората линия /през тунела/ не помня къде отиваше. Помня, че в края на 70-те години затрупаха ниското трасе и тунела, после в началото на 80-те окончателно демонтираха остатъците от линията между Хладилника и Обувния завод. При сегашните подлези по бул. "Гешов" най-вероятно са изкопали и ликвидирали и затрупаното...
Точно тази под тунела завиваше наляво и се свързваше с гаричката към тец земляне,а тази дето пресичаше трамвая,тя влизаше в завода!Мда, най-вероятно е така. Склонът там е доста стръмен, най-вече за влак. Така че е нормално ниската линия да успее да се свърже с обиколната през Красна поляна и за ТЕЦ Земляне...
Ето и първия план.
Така ще се вижда много малко от мостаИ правилно. Целта е гарата, а не моста...
Обаче възникват в мен още въпроси
1. Под крана на двата глухи коловоза как са въртели камионите? Предполагам Такситата от пиацата са отивали под крана и са били товарени, но как са излизали от района?
2. От изток на моста двата коловоза за разтоварище ли са се използвали? Между тях павета ли са били? Изобщо цялата зона на изток от моста на Опълченска само за изтеглителни нужди ли се е ползвала или е имало някаква специфична дейност?
3. На Силозите: влаковете са носили стоката, която се е съхранявала и претоварвала на камионите или от камионите се е товарила на влаковете? Кантара за камиони или за вагони е бил?
Ето една снимка и от Димитър Деянов, публикувана преди години в списание ЖП Транспорт.
Някой може ли да каже къде е било локирано това здание в района и на къде е било обърнато?
(http://media.snimka.bg/s1/5701/037645963-big.jpg?r=0)
Рипе, силозите на Захарна съществуват ли, защото аз нямам спомен да съм виждал такива?
Някой има ли спомен къде в България по гарите има същите силози, по които можем да мерим?
Най- вероятно в неделя ще се ходи на тукашните за да заснемем размерите... дано само не тръгнат да се разпадат, че състоянието им е покъртително.
Ето и малко от линка от 1966. Поне личат сградите въпреки резолюцията
(http://media.snimka.bg/s1/5701/037646059-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/s1/5701/037646060-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/s1/5701/037646061-big.jpg?r=0)
ПП. Специални благодарности на Ванката за предоставените скици!