RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout => Темата е започната от: pach в 19 Март 2008, 16:56:04
-
Интересно решение - сам да си направиш стълбове за контактна мрежа.
http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/bovenleiding-zelf-maken-in-schaal-n.html
като темата е за "N" - и изглежда лесно , значи в по едрите мащаби би трябвало да стават още по-добре!
-
Юри Ботев в книгата си също показва начин за направа на контактна мрежа.
-
И мойте в Z са самоделка.
-
(http://img816.imageshack.us/img816/6563/63865149270851778283100.jpg)
Proto 87 iberico (http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=107487542608296&v=info)
(http://img14.imageshack.us/img14/8040/62531149271071778261100.jpg)
-
Благодарение на колегата nilfe за хора като Владо, които правят или предвиждат да правят контакна мрежа, съм качил на сървъра ръководство на фирмата Vissmann по тази тема.
-
Ръководството е само часта със съветите и примерите на Viessmann за контактна мрежа. Останалата част от ръководството ще сканирам когато намеря читав цветен скенер, моят е много стар и бавен чернобял.
-
Ръководството е само часта със съветите и примерите на Viessmann за контактна мрежа. Останалата част от ръководството ще сканирам когато намеря читав цветен скенер, моят е много стар и бавен чернобял.
имам цветен скенер ако искаш готов съм да помогна :drinks:
-
Върти ми се една идея в главата,която е в процес на проучване.
С две думи циментови стълбове от електроди.
Ще ви кажа какъв ще е резултата скоро.
-
Идеята за електродите не е лоша между другото,подходящиат диаметър на електрода а и покритието е доста близко на вид до циментен стълб ако можеш да си позволиш да ги сложиш с него като се има впредвид,че то се рони при механична повреда.Но няма ли да излезе скъпо?
-
Ще проучим,ще разберем.Сега уточняваме размера.Уж небил от значение!Ама .... :haha:
-
AAAA винаги има значение размера :lol: :lol: :lol:
http://ametist.bg/download/bg/1/electr.htm
Ето класификация на българските електроди.
Мисля,че 2,5 ще е най удачно.
-
Предвид,че височината на релсите е 2.5 ,а една релса се нанася поне 2пъти в един реален стълб незнам :scratch_ones_head:!?!?!?
-
Дам малко става сложно но не е нерешимо.
-
Точно!Паживьом увидим!
-
Релсата е 2,5, но е такава по технологични причини (по-лесно се изработва), иначе мащабно трябва да е висока само 1,7мм.
Според книгата на Юри Ботев диаметърът на железобетонен стълб в основата трябва да е 4мм. Височината е 111мм (при жп път с баластрова призма висока 4-5мм).
Височината на контактния проводник мерено от главата на релсите е 70-77мм.
Отстоянието на стълба от осевата линия на трасето - 35мм.
-
А, ето и моите стълбове... http://www.foto.bg/showphoto.php?photo=316725&cat=7692 , направил съм си единични, двойни-между двата пътя при двупътни участъци. Нямат още изолатори- :unsure: посъветвайте ме какво да сложа( по- скоро да нанижа на фиксаторната тръба...)?!
-
В конрад продават пластмасови изолатори за Н0. 25 изолатора за 2,55Е:
http://www.conrad.de/ce/de/product/241479/H0-ISOLATOREN-25-STUeCK/1606410&ref=list
-
Изолатрои се правят за без пари! Взимаш една клечка за уши и с една плашка за резба, да речем М3 си правиш пластмасова шпичлка с дупка по средата. После с мкетния нож си правиш изолатори, каквито искаш на дължина. :hi:
-
Само дето няма да мязат на изолатори, ами на шпилки
Аз имам струговани от месинг.
Сам съм си ги правил и си приличат на изолатори.
А и 2,55 не са пари.
-
Само да напомня, че бетоновите стълбове са конусни, което е видно и от доста голямо разстояние. От тая гледна точка електродите не стават, тъй като са цилиндрични. Освен това Ф2,5 е диаметър на стоманения електрод, с обмазката става доста по-дебело, някъде към 3,5-4мм. Аз се опитвах да струговам на конус от месинг Ф4мм, но нещо не стана, тъй като е дълъг детайл и поддава, а люнет нямам. Струга е втора употреба и дойде без него. Верно чарковете за контактна мрежа не са евтини, но се вбесявам като на снимка в каталог на водеща фирма производител на модели видя контактна мрежа правена в клуб "Ръцете ми пречат". Всяко нещо или се прави както трябва или въобще не се прави.
Верно виждал съм и мрежи правени на ръка, но то е такова изящество че и Вайсман може да завиди. Но времето загубено да се прави това чудо, също е пари нали?
Така, че пак стигаме до това дали е финансово оправдано да си правиме това или онова. Но всеки си преценя сам. Все пак е демокрация нали? ;D
-
Целта оправдава средствата:
(http://media.snimka.bg/7772/021800085-big.jpg)
и
(http://media.snimka.bg/7653/021561981-big.jpg)
Но и Любо е прав - всеки сам за себе си решава как и какво да прави! :good:
-
Владо, само не ми казвай, че тези стълбове от снимката са правени на ръка :)!
-
Винаги е оправдано, когато резолтатът е добър. А когато си го направиш сам е страхотно.
-
Стълбовете са на Фисман (къде ми е латиницата ;)) той Владо някъде го беше писал.
Но могат да се направят и още по-финни - фотоец :spiteful:
Проблема при тях е не толкова цената...а количеството необходими за един приличен макет.
Впрочем Влади, колко бройки ти "глътна" макета??? :scratch_ones_head:
-
Стълбовете не са правени на ръка, разбира се! Купени са, производство на Вайсман (или там както се произнася). Примерът с тях го дадох само и единствено, за да изразя позицията си за купуване, а не правене на ръка на такива стълбове и изобщо контактна мрежа.
Да си призная, по едно време си мислих да правя на ръка контактната мрежа, но прецених, че усилието не си заслужава и се ориентирах към купешките. И не съжалявам! Ефектът е главозамайващ - качествено, естетично, а при положение, че се съобразявам и с бг правилата за изпълнение на контактната мрежа, и реалистично (с някои условности).
Пацо, сърцето ми се разтуптява, а ръцете затреперват като се сетя колко до тук ми излиза контактната мрежа. Не съм броил стълбове, струни и пр., но са доста. Най-вероятно всичко закупено ще доближи 1000лв. Е, всичко си има цена в крайна сметка - красиво, но скъпо! :)
-
То цената ясно :wacko: :wacko: :wacko:
Но ми беше любопитно, като бройки...ама нищо, ще ги броим с пръст като го видим на живо и завършен.
-
...Е, всичко си има цена в крайна сметка - красиво, но скъпо! :)
Владе, ще си позволя да те поправя...скъпо, но...красиво
Както каза Дани - с пръдня, боя не става. Който не се е научил да цени своето време и си мисли, че по-евтино и по-хубаво ще го направи сам, рано или късно научава (или не) максимата, че времето е пари.
-
...Е, всичко си има цена в крайна сметка - красиво, но скъпо! :)
Владе, ще си позволя да те поправя...скъпо, но...красиво
Както каза Дани - с пръдня, боя не става. Който не се е научил да цени своето време и си мисли, че по-евтино и по-хубаво ще го направи сам, рано или късно научава (или не) максимата, че времето е пари.
Абсолютно съм съгласен! :good: И не съжалявам и за секунда - получава се точно това, което искам, тъй че какво повече... :yes:
-
То цената ясно :wacko: :wacko: :wacko:
Но ми беше любопитно, като бройки...ама нищо, ще ги броим с пръст като го видим на живо и завършен.
Мога грубо да ги сметна:
1. Метални стълбове над 30 бр.
2. К-т стълбове в гара за два коловоза - 2 бр.
3. К-т стълбове в гара за четири коловоза - 2 бр.
4. К-т стълбове в гара за три коловоза- 2 бр.
5. Струни - поне 8 к-та различни дължини
6. Други аксесоари
-
Владо и Жоро мислим еднакво! :) Като се прави нещо, то трябва да се прави без компромиси със съвършенството! Всичко друго са блудкави имитации. За да направиш нещо такова си иска инструментална екипировка, която си струва доста пари, а евтиното излиза чак след няколко хилядния екземпляр :yes:
-
Владо и Жоро мислим еднакво! :) Като се прави нещо, то трябва да се прави без компромиси със съвършенството! Всичко друго са блудкави имитации. За да направиш нещо такова си иска инструментална екипировка, която си струва доста пари, а евтиното излиза чак след няколко хилядния екземпляр :yes:
:good: :good:
-
Ми на инат ще пробвам да създам един железорешетъчен стълб пък да видим в крайна сметка, какво ще излезе. Купувайте си от vismann, аз основавам jopeTTo modelebahn До тук проведените експерименти с егзотичен вид семафори разцепват мрака. Очаквам поръчки. :victory:
-
Ако има малък струг под ръка за изолаторите и фотоец за решетъчните стълбове - става.
Но жиците... - там не става с к'во да е...
До тук във форума никой не може да се похвали, че е направил собственоръчно красиви стълбове.
-
Ми на инат ще пробвам да създам един железорешетъчен стълб пък да видим в крайна сметка, какво ще излезе. Купувайте си от vismann, аз основавам jopeTTo modelebahn До тук проведените експерименти с егзотичен вид семафори разцепват мрака. Очаквам поръчки. :victory:
Покажи накакви снимки, щот и аз проявявам интерес. :yes:
-
Купешките са безспорно най-близо до реалността. На мен обаче не ми вършеха работа, а и не харесвам стълбовете от този тип (много рядко срещани в България) и се наложи да си правя бетонни. Излишно е да казвам, че хамалогията по самостоятелно изработване на КМ е страшна.
(http://bgrail.info/photos/2010.05/_IMG_1796.JPG) (http://bgrail.info/photos/2010.05/IMG_1796.JPG) (показаните са след поне десетина прототипа)
Коничността може да се каже, че не е от голяма важност и почти не се забелязва на реалните стълбове:
(http://bgrail.info/photos/16.08.2007-Bd/_DSC06407.JPG) (http://bgrail.info/photos/16.08.2007-Bd/DSC06407.JPG)
-
Коничността може да се каже, че не е от голяма важност и почти не се забелязва на реалните стълбове:
(http://bgrail.info/photos/16.08.2007-Bd/_DSC06407.JPG) (http://bgrail.info/photos/16.08.2007-Bd/DSC06407.JPG)
Напротив.
-
че има- има я, но и аз мисля, че почти незабележима и при вписване с ландшафта има как стълба да е и прав.
-
Долу диаметърът е поне 1.5 ако горе е 1, просто си личи и от самолет.
Иначе има какво да се желае от бетонката на Viessman,
но и само едно боядисване на пластмасата със сив мат май ще е достатъчно:
(http://www.mojswiatmodeli.pl/_var/gfx/c427ee44915fc099bf87a5cf295f2d1f.jpg)
-
За съжаление аз забелязвам 1мм разлика на 50см дължина. Е вече взех да не довиждам, но кривот си е криво и ме дразни, пък дори и с очила :). Някаква дарба ли е, не знам, но е факт! Бетонните стълбове са си конични по технологични съображения, като коничността варира(немските са по-дебели в долния край, докато австрийските са като нашите, но пък имат разлики в окачвачите). Във всеки случай Vismann или Sommerfeld, не е толкова от значение, важното е доколко близък е модела до действителността, без кривотии, и без шанс да се сменят пантографи на всяко пускане на електровоз по пътния участък, защото в противен случай ще трябва да вземем да си произвеждаме и пантографи! ;D
-
Купешките са безспорно най-близо до реалността. На мен обаче не ми вършеха работа, а и не харесвам стълбовете от този тип (много рядко срещани в България) и се наложи да си правя бетонни. Излишно е да казвам, че хамалогията по самостоятелно изработване на КМ е страшна.
(http://bgrail.info/photos/2010.05/_IMG_1796.JPG) (http://bgrail.info/photos/2010.05/IMG_1796.JPG) (показаните са след поне десетина прототипа)
Това за мен е най- добрата имитация, която съм виждал до сега, правена от някого. БРАВО за старанието и труда, положен за изработката. ПОЗДРАВЛЕНИЯ. В сравнение с моите, тези са си направо истински.
Не виждам смисъл от спорове за коничността на стълбовете. Все пак и при фабричните има много пропуски. Но в това е и тръпката да направиш нещо, възможно най- близо до реално изглеждащото.
-
В случая с моя макет при поставянето на контактна мрежа правя един голям компромис, а именно, че по нашата жп мрежа няма дълги участъци само с железни стълбове. Може би единственото място, където срещнах цяла поредица от тях е на Подуене - разпределителна централен район, южната обходна. Е, няма как - не се прозивеждат дори и близки до нашите бетонни стълбове и освен с компромис друг начин не намерих да електрифицирам. Тъй е то... моделизъм. :)
-
Някой може ли да ме светне кога и поради какви съображения се позлват съответно бетонни или решетъчни стълбове в релаността?
-
Някой може ли да ме светне кога и поради какви съображения се позлват съответно бетонни или решетъчни стълбове в релаността?
Правило ми е впечатление, че железните се ползват предмно в участъци с големи и дълги завои. Това ми говори, че се ползват в участъци с по-големи натоварвания на КМ.
-
Не съм сигурен от какво зависи, но по 2-ра линия са си бетонни и в Балкана, и в равнината... http://www.vbox7.com/play:33ee2244 - това е пример, след Мездра. Там започват и високоскоростните участъци...?! А, стълбовете са почти навсякъде бетонни. А ето и след Червен Бряг, http://www.vbox7.com/play:0725a3c3
-
На втория клип "Рупци - Хумата" пътят, по който се движи влакът, почти изцяло е с или решетъчни метални стълбове, или от релса (пак метални). Да си призная, не знаех, че по нашата мрежа се ползват релси за стълбове. Факт, който ни улеснява нас моделистите, защото, ако не се лъжа, Вайсман предлагат такива стълбове за контактна мрежа или поне подобни (Н-профил):
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3006_c.jpg)
:yes:
-
Няма конкретно правило кога да се ползват бетонни или решетести стълбове.
Бетонните се по-евтини и по-удобни за укрепване в земята.
Решетестите са по-устойчиви на големи хоризонтални натоварвания и са по-удобни за монтаж на изкуствени конструкции (мостове).
Често решетестите се ползват за стълбовете в краищата на анкерните участъци (стълбовете с тежести) или при земна основа, която изисква по-сериозен фундамент.
Стълбовете от релси се употребяват най-често в деповски коловози или като временно решение в междугарови участъци. Освен на Хумата, такива съм виждал само на още 1-2 места.
-
Колега, няма такъв лаф "решетести" стълбове няма. Стълбовете не са направени от решетката на кухненски гевгир. Казва се ферми. Стълбовете направени от ферми са най-здрави и гъвкави и се ползват на места където има големи линеини и еластични деформации. Учудва ме как от мухата слон направихте в тази тема. Защо бетонните стълбове са конусни, ами много просто конуса е по-здрава конструкция от цилиндъра. На места където конуса е по-ясно изразен в конструкцията на стълба, значи е необходима по-голяма якост на контактната мрежа поради много външни фактори. Там където стълбовете са с по-малък конус, значи тези странични фактори не влияят на конструкцията и по този начин се пести материал. Хората са инженери и могат да смятат. Не случайно са направени пирамидите във форма на пирамида. Времето го е доказало. :yes:
-
Железорешетъчен стълб се води. Коничността на железобетонните стълбове е най-вече според възприетите в съответната администрация норми.
-
... Не случайно са направени пирамидите във форма на пирамида. Времето го е доказало. :yes:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
http://bgphoto.net/Image.aspx?PhotoId=8513942
Това оцветяване на стълбовете би седяло доста свежо на макет.Реалната височина на бялото е около 150 см , след което следва завършваща черна линия.При железорешетъчните пък, фундаментът е оцветен в бяло,а около 30 см от основата на стълба е черно.
-
Аз измайсторих няколко стълба , но ми се струва , че първо не са като реалните и второ доста сложни .По тях ще има изолатори , но след месец.
http://bojidar33.snimka.bg/hobby/bttb.558027.23303257
-
Както знаете и е коментирано в криви броя на стълбовете е по-голям за да може да се направи зиг-заг.Ако все пак са недостатъчни или е невъзможно да се редят на по-гъсто се прилага и този метод.Между двата стълба се опъва въже към което се прихваща обтяжка.
Прилагам и 3те снимки за по-голяма яснота
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634427151649218750.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634427151689843750.jpg
http://bgphoto.net/photos/37794/o634427151779062500.jpg
-
Преминаване на КМ през изкуствени съоръжения на пътя
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634431224936875000.jpg)
Мост на река Въча в близост до спирка Кадиево
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634431225014218750.jpg)
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634431225039218750.jpg)
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634431225073437500.jpg)
Мост на река Искър при гара Искър
Тук може да се види нещо :haha: интересно.Опъващото въже минава през отвор (бутнати няколко тухли в дясно) на кулата. :scratch_ones_head: Интересно инженерно решение ;D
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634431225237656250.jpg)
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634431225260781250.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634431225288125000.jpg
Още една снимка във връзка с предни дискусий
-
Това с кулата е трепач! За да не бутат кулата и за по-лесно: "Давай да пробиваме дупки и да си си свършим нашето, пък другите да се оправят..." :stop:
-
Тъпанари!!! :angry:
Тия не са наред нещо ... това не е издържано по никакви критерии като
инженерно решение, безопастност, нормативи (тук са нарушени поне три наредби) и още и още.
Въобще това нещо как е минало проверка и дали въобще има съответния приемателен документ,
че е годно за експлоатация?????!!!!
Лелееее, винаги си мисля, че простотията е до тук ...
и винаги тя (простотията) успява да ме изненада с ...по предни позиции :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:
(до къде ли ще стигне???)
:diablo: :diablo: :diablo:
-
По-безкрайна от Вселената е човешката глупост!
-
Но пък в кулата какъв хубав простор за гащи са им устроили.. :)
-
Мдааа ...а при дъжд ще светят като енергоспестяващи крушки.
Бих казал, че и тревата около кулата расте сякаш я сеят с "GrasMaster"-а... :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:
(знам че е изолираното, ама вижте какви са отстоянията при такива високоволтови захранвания!)
-
Обаче пък е рИализЪм... :spiteful:
-
Ще представя в снимки места ,където контактната мрежа е "по-нестандартна".
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848164843750.jpg
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848192343750.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848215000000.jpg
Още малко от кулата с "простора"
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848304531250.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848237968750.jpg
КМ портален тип на закрита гара Гита
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848465781250.jpg)
Такъв вид конзоли другаде не съм виждал
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848612968750.jpg
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848630781250.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848648593750.jpg
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848666093750.jpg
Прехода към ветрилообразен тип
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848702187500.jpg
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848720156250.jpg
КМ с два контактни проводника започваща преди тунел и свършваща след него
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848773437500.jpg
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848820000000.jpg)
Изхода на тунела.Носещото въже е анкерирано в портала на тунела.Поставена е предпазна "шина" с два изолатора която да попречи на контактния проводник (в случая два) под натиска на пантографа да опре в свода на тунела
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848843750000.jpg)
По същия начин се анкерира носещото въже при по ниски надлези
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433849102031250.jpg)
При нужда се монтират същите "шини" против заземяване
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433849297187500.jpg)
КМ на железопътен мост
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848924218750.jpg)
Стълбовете са поставени на фундаментите на моста
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848947968750.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848970156250.jpg
Когато моста е от този тип КМ се захваща за него и стълбове не се слагат
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634433848993750000.jpg)
http://bgphoto.net/photos/37794/o634433849017031250.jpg
-
Като става въпрос за контактна мрежа, много ми се ще да споделя, че типично българската контактна мрежа е като някакво изключително слабо копие на контактната мрежа, която оня ден видях, че се монтира на новата жп линия от Пловдив за Свиленград. Дори нямате на идея колко плътно желязо има сложено в металните стълбове и какво представляват фермите за местата където се окачват 2-3 и повече коловози. Само за пример ще дам, че основата на стоманен стълб за 1 коловоз със сечение двойно Т (не знам кой точно номер е, но ребрата са по 25-30мм дебели) е с дебелина 50мм. Направихме и снимки, но за съжаление не са при мене в момента.
Ето и два примера от сайта на новата линия за илюстрация и сравнение с това което ви е познато до момента
(http://www.plovdivsvilengradrailway.com/images/gallery/big/chaya-river-bridge-photo.jpg)
(http://www.plovdivsvilengradrailway.com/images/gallery/big/cheshnegirovo-halt-and-road-overpass-cheshnegirovo-1-photo.jpg)
Обърнете внимание както на плочата за основа на стълба, както и на самия стълб. Видно е че мрежата се изгражда изключително стабилно!!!! Дано така е да е и със самия железен път.
Впечатлен съм и от направите на новите гари и спирки. Ако се изключи околната мизерна обстановка, човек би казал, че се намира някъде в Австрия примерно.
-
http://bgrail.info/photos.php?mode=show_album&id=215
Това са снимките от моята експедиция преди 2-3 дни.
Вижда се ясно контактната мрежа, стълбове, конзоли, многопътни напречници и пр.
Конзолите и фиксаторите са по френски модел. Интересно е, че новата гара видин и прилежащата инфраструктура бяха оборудвани със същите конзоли и фиксатори, въпреки че обектът е друг.
-
Ние се движим още по старата система:
(http://media.snimka.bg/8846/023947903-big.jpg?r=0)
:spiteful:
-
Еииии Влади :) нямаш спирачки бре човек. Върна се от море и веднага ни започна с тез гледки греховни ;)
-
Като става въпрос за контактна мрежа, много ми се ще да споделя, че типично българската контактна мрежа е като някакво изключително слабо копие на........
Любо и на мен ми направят впечатление новите стандарти в ЖП строежа. Новия тип спирки и гари се изграждат по подобие на тези в Англия. Там всяка спирка и граичка е оградена изцяло и достъп до нея става само през 1 вход/изход. И пак така с високи рампи, и линия зад която трябва да се седи докато пристига влака, ел. информационни табла и т.н. Въпрос на отрицателно време е всичко да се осере, издраска, изкърти и изчопли.
Владо, моля не качвай подобни снимки особено вечерно време, че нощем не може да се спи :fie:
-
http://bojidar33.snimka.bg/hobby/bttb.558027.25392115.big
ето един бегъл опит за направа на макет и контактна мрежа.
-
Заинтригува ме снимай по-подробно! :good:
-
И на мен ми е интересно. :good: Дай снимки и от други ъгли. И от по- далече, за да няма замъгление! Колкото може де, че да се вижда все пак.
-
http://bojidar33.snimka.bg/hobby/bttb.558027.25401916
Eто това са някои от моделите стълбове , които съм направил. След като се дооформят придобиват още 10 % добър вид.
Тъй като темата е Стълбове за ККМ няма да поствам снимки на макета .
В галерията ми в снимка.бг има малко снимки на макета .
-
Може ли някой да даде габаритните размери на сътълба?
http://media.snimka.bg/7653/021561981-big.jpg
-
Тука търси: http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=shop&cPath=32&lang=en&cat=c29_Catenary%20H0.html Но май даваха само височината. За други подробности питай Владо.
-
Нямате проблеми!
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3000_c.jpg)
Размери в мм:
1. Височина с поставката - 99 мм;
2. Пластмасова основа - височина (с поставката) 9 мм, ширина (само на основата) 8 мм, дължина (само на основата) 11 мм;
3. Чиста височина на металната част на стълба - 90 мм, дебелина 3 мм, ширина в основата 5,5 мм, в най-високата точка 3,2 мм;
4. Металната част на стълба е оребрена в широката си част - ширина на едно ребро 1,4 мм с разширяване в дължина от горе на долу съобразно разширяването на стълба;
5. Размери на конзолата - дебелина на прътите 0,6 мм, дължина долен прът 33 мм, дължина горен прът - 34 мм, дължина напречен прът - 35 мм под ъгъл 40 градуса спрямо двата пръта;
-
:ok: Ако възникнат въпроси,което се съмнявам ще питам пак. :hi: :hi: :hi:
-
Насреща съм! :good:
-
Някой срещал ли е такъв стълб по нашето жп?
-
Има, но са много малко.
В Подуяне-разпределителна южния обходен коловоз е с такива. И на други места съм мяркал, но са все изолирани случаи.
-
Има, но са много малко.
В Подуяне-разпределителна южния обходен коловоз е с такива. И на други места съм мяркал, но са все изолирани случаи.
При проучването ми преди да започна да електрифицирам макета стигнах до подобни констатации. Но... "нищо не плаши душите наши" - реших, че това ще е необходимият компромис, изобщо за да проимам контактна мрежа. И се захванах! Резултатът се вижда в един от предишните ми постове... ;)
-
Развали макета, ей... Никъв рИализЪм... :spiteful: :lol: :lol:
-
Има, но са много малко.
В Подуяне-разпределителна южния обходен коловоз е с такива. И на други места съм мяркал, но са все изолирани случаи.
Благодаря
-
Търсих доста една черно бяла снимка на гара София при откриването на електрификацията.Там ми се струва че бяха такива стълбовете но докато не я намеря не споря.Явно са използвани при направата на първата ел. линия у нас.Другаде освен в частъка София-Пловдив не се сещам да има такива.По ел мрежи даскала ни обесняваше че металните са с много по добри характеристики.
Сега се сещам и нещо друго дето ни казваше.При електрификацията на 4та линия от Михайлово към Гита (гарата на рудника-съответно всичко отдоло е в тунели) при изкопаването и пускането на стоманобетонните стълбове същите изчезвали в подземния свят. :scratch_ones_head: :resent:
-
Аз не разбирам много, но на Владо контактната мрежа много ми прилича на тази тук.
(http://img833.imageshack.us/img833/514/imag0158j.jpg)
(http://img829.imageshack.us/img829/8403/imag0160n.jpg)
-
В гарата е същата, да! Става въпрос обаче за стълбовете в междугаровия участък, които са далеч от тези, използвани по нашата жп мрежа с малки изключения, посочени в горните постове.
-
Около гара Бяла (не съм много сигурен) докъдето можех да видя и коловозите си продължаваха с такива метални стълбове като на поста по-горе. Там обаче не можах да снимам. А снимките са от място на 10-на километра от Русе, където вече са смесени, на 5-6 бетонни стълба има 3-4 метални.
-
В действителността има различни изпълнения, но е факт, че по нашата жп мрежа преимуществено се използват стоманобетонни стълбове и само по изключение метални.
По отношение на хобито - производителите на контактна мрежа не произвеждат дори подобни на нашите железобетонни стълбове и затова трябва да се правят компромиси. В моя случай изборът ми се спря на железни стълбове, които у нас все пак някъде се срещат, пък дори и в участък от един километър в разпределителна гара. Но... когато няма бира и конякът е бира... :)
Изходът от тази патова ситуация е стълбове самоделка, каквато е и темата, от която по моя вина безкрайно се отклонихме... :sorry:
-
В действителността има различни изпълнения, но е факт, че по нашата жп мрежа преимуществено се използват стоманобетонни стълбове и само по изключение метални.
По отношение на хобито - производителите на контактна мрежа не произвеждат дори подобни на нашите железобетонни стълбове и затова трябва да се правят компромиси. В моя случай изборът ми се спря на железни стълбове, които у нас все пак някъде се срещат, пък дори и в участък от един километър в разпределителна гара. Но... когато няма бира и конякът е бира... :)
Изходът от тази патова ситуация е стълбове самоделка, каквато е и темата, от която по моя вина безкрайно се отклонихме... :sorry:
Защо бе Владо, и Висман и Сомерфелд правят бетонни стълбове:
Viessmann
(http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/4118.jpg)
(http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/4119.jpg)
Sommerfeldt:
(http://www.conrad.de/medias/global/ce/2000_2999/2100/2160/2168/216806_BB_00_FB.EPS_1000.jpg)
Аз лично харесвам сомерфелдските повече, пък и са най.близко до нашите
-
На Sommerfeldt не са лоши, но аз харесвам Viessmann (според мен най-доброто, което в момента се предлага на пазара). А посочените от теб бетонни стълбове на Висман, както и всички други произведени от тях са далеч от нашенската истина. Затова метални стълбове. Не са лоши! И много добре стоят на макета...
Виж:
(http://media.snimka.bg/8858/023971862.jpg?r=0)
:spiteful:
-
Ауууу ! Тоя, дето е като шпилка ми дава страхотна идея за мрежата в тунела ! :thank_you: Исакте ли да видите резултата от железорешетъчен !? Проблема, е че го счупих, иначе основота дава представа какво е било. Трябваа да поработя по здравината като ми остане време.
-
Ето една мрежа в тунел:
(http://bgrail.info/maket/IMG_7551.JPG)
-
ТЕ тОя обтегач, направо ме разбива!!!
Супер направено!!!
:hi: :clapping:
-
Това е от на чеха сайта ! Много е добър, провъзгласил съм го за бог него!
-
Джопе,това е от сайта на чеха ТОДОР-наш Тодор :drinks:
-
:haha:
-
;D :good:
-
Здравейте! Понеже нямам контактна мрежа реших да направя импоривизирана такава. Имам няколко въпроса преди да започна. Искам да направя стълбовете от клечки за зъби,имате ли идея как да направя свързването по достатъчно здрав начин,за да няма повреди? Какъв материал препоръчвате за въже? Обмислях дали да не бъде и то от клечки,но според мен не става защото ще събирам счупени части. Има ли възможност да си направя и паяк? Благодаря ви много! :)
-
по-добре използвай кибритени клечки , но отстрани барута предварително ! А за въже използвай конец за зъби - здрав е достатъчно :good:
-
Паяк - може да вържеш някой истински. Айде малко по-сериозно де.
-
За какъв мащаб говорим?
п.п. И виж този линк: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,349.msg3008.html#msg3008
-
Ако искаш да стане максимално реално ще ти дам един съвет за стълбовете...Жена ми е маникюристка и използва избутвачи за кожички...дървени са ,дълги около 13-14см и са дебели 4мм ...идеални са за стълбове...а ако имаш нерви и стабилна ръка можеш рамената горе да ги на правиш от меден проводник 2,5мм2, като за целта разпробиеш дупки в самия стълб...аз лично обмислям така да си правя моята контактна мрежа...проблема ми е само да си намеря място където да си сглобя модулите :) :) :)
-
За какъв мащаб говорим?
п.п. И виж този линк: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,349.msg3008.html#msg3008
Благодаря за линка. Говорим за мащаб НО.
А самите стълбове ще държат ли ако ги направя с лепило или?
-
Клечките за зъби са много малки за НО. Няма да стане с тях.
-
Клечките за зъби са много малки за НО. Няма да стане с тях.
за Z стават..
-
Айде стига де,от кьде знаете човека каква уста и какви зьби има!
-
Не го разбирам това. Има се в предвид че не знаем какво мога ли? Ами аз съм новак. Тепърва ще се уча.
-
Не се обиждай, но вземи прочети форума и тогава прави теми. И ще знаеш отговорите на повечето въпроси, а за останалите - ще знаеш, къде и как да ги зададеш. Тогава и ние ще отговаряме или ще намираме заедно решенията!
-
Абе човек , не е сериозно това ...наистина - вземи малко прочети какво сме беседвали за контактна мрежа - ако ще правиш - направи я като хората ! Използвай метални елементи , твърда жица и т.н. ... какви клечки за уши , какво чудо...
-
Много благодаря на всички за помоща. :)
-
Ето снимки на едни бързи самоделки
(http://media.snimka.bg/9787/025829449-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9787/025829450-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9787/025829452-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9787/025829454-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9787/025829474-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9787/025829457-big.jpg?r=0)
-
Чакайте сега и аз да си набутам отново самоделките .
http://bojidar33.snimka.bg/hobby/bttb.558027.25902116
-
Ето и моят опит за изработване на самоделна контактна мрежа
(http://picbg.net/u/51561/35282/610090.jpg)
(http://picbg.net/u/51561/35282/610147.jpg)
-
Страхотни!
Технология, материали?
-
Изработени са от прави П-профилни релси мащаб N,медна тел 0,4мм,стоманена тел 0,9мм,и готови изолатори на Sommerfeldt.
Останалото е игра с поялника и мини дрила.Цялото изработване на един стълб е около 20 мин,без боядисването.
Сега започвам опити за изработване на стълбове в гаров участък.
-
WOW!
Страхотни са .
От Ваисман пасти да ядат. А аз отново съм засрамен. :blush2:
-
Чудесно са станали. Би ли споделил как запояваш стоманената тел. :good:
-
С мини дрила оформям профили,които да влизат един в друг,използвам припой с по голямо съдържание на калай,и газов поялник,защото този вид припой е с по голяма температура на топене.Така споиките стават по здрави,при стоманата,с обикновения припой и поялник не се лепят добре.
-
Ей човече :) браво добър си ... :good:
-
Браво! :hi:
Много добре е станало! :yes:
-
И на мен много ми харесват! Браво! :im_so_happy:
-
:good: :good: :good: :good: :good: :hi:
-
....използвам припой с по голямо съдържание на калай ,и газов поялник,защото този вид припой е с по голяма температура на топене.
Метал Температура на топене
Олово 327°C
Калай 232°C
-
Направо са като отляти! Супер :good: :good: :good:
-
Има припой със съдържание на калай 60%,има и с 70%
-
Има. Дори този по магазините, дето се продава за тинол го подозирам в двойно по - голямо количество на олово от обявеното.С този си пост исках да ти пиша, че си се объркал. С по - високото съдържание на калай пада температурата на топене, а не обратното. :hi:
-
@XRISTO: Температурата на топене не е пропорционална на съдържанието на калай. При 0% калай е ясно. След това температурата на топене намалява, при около 60% е минимална, след което леко се покачва. При 50 и 90 % е една и съща. Справка например тук. (http://www.qsl.net/lz4ny/tech/pripoj.htm)
По темата:
Стълбовете според мен изглеждат доста добре, поне на снимка. Може би боята да не е металик, а да е някакво сиво?.
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах само за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. На стълбовете жицата си отиваше на страни, към края на каретката, но в следващото междустълбие си намираше отново неправилното място на каретката и триеше само там и т.н. Пантографът беше от старите, с единична каретка.
-
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва медта на пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. Пантографът беше от старите, с единична каретка.
Аз такъв проблем нямам, въпреки че освен Таурус-а друга електричка нямам и че моя зиг-заг е с доста малки отклонения, досега не ми се е случвало.
Макар да съм само с половин овал готов за движение, доста го "пържа" но не ми прави такива проблеми
-
mitko,благодаря ти за разясненията относно припоя,за боята си прав,тази беше първата която хванах,но имам и тъмно сив мат,следващите ще бъдат с него.Относно движението на локомотивите по готовата контактна мрежа,ще споделя как е след като направя още няколко стълба,и ги монтирам.
-
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах само за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. На стълбовете жицата си отиваше на страни, към края на каретката, но в следващото междустълбие си намираше отново неправилното място на каретката и триеше само там и т.н. Пантографът беше от старите, с единична каретка.
Аз смятам че този проблем все още няма решение,защото не може да презъздадем реално силите на опън в/у жицата,а и някои каретки са направени от лоша сплав.Лично аз все още нямам никакъв опит,но така мисля.Решил съм за моя макет к.м. да е бутафорна и пантографите да са разпънати на минимално отстояние от жицата(без да се допира),за да няма тоя проблем.
-
Страхотни са станали стълбовете ! :clapping:
-
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах само за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. На стълбовете жицата си отиваше на страни, към края на каретката, но в следващото междустълбие си намираше отново неправилното място на каретката и триеше само там и т.н. Пантографът беше от старите, с единична каретка.
Според мен причината е в материала, от който е била направена каретката. Най-вероятно много мек материал. И затова е станало така. В днешно време при това качество на пантографите (каретките) и ако се спазят изискванията за направа на зигзагообразна контактна мрежа, не би трябвало да се появят проблеми от тоя сорт.
-
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи?
Не! Странно ми се струва при хубав зиг-заг и здраво окачен контактен проводник, пентографа да си го извива. Щом закача, значи нещо не е наред. Твърде мека или направо крива каретка.
-
Ако се не лъжа старите пиковски каретки се правеха от мед, която в случая не е най-доброто при непрекъснато триене. Гледам че Роко последните години ползват каретки които са покрити с твърдо никелиране(подобно е покритието на оръдия и други огнестрелни оръжия) в резултат имаме трудно износваемо покритие, дори и при липса на смазка, а каретката има доста дълъг живот.
-
Медни шини се ползват и за каретките в мащаб 1:1. При хубав зиг-заг по цялото трасе няма причина за износване на "канал".
И моите каретки са медни (самоделки), а няма признаци на неравномерно износване.
-
Това е въпросния пантограф:
(http://picbg.net/u/62092/49260/610365.jpg)
Спомням си че беше голяма борба с жиците ... После калайдисване и пак отначало.
Сега е чисто "нов":
(http://picbg.net/u/62092/49260/610364.jpg)
Както и да е ...
Радвам се че с новите пантографи и двойните каретки нямате проблеми. Аз с жиците съм приключил отдавна. :(
Между другото: И у нас, и по света, в междугарията преобладават бетонните стълбове. Железно-решетъчни предимно са анкерни - при тежестите и са нарядко по трасето. Те обаче на макет изглеждат по-добре.
-
На този Е11 каретката му е нарочно - не зная защо деформирана , но въобще не се заклаща мрежата .Мрежата е добре опъната , което потвърждава теорията на Тошко. Имам на макета около 27 метра мрежа и заклащане не е имало .http://bojidar33.snimka.bg/hobby/bttb.558027.26071798.big
-
@XRISTO: Температурата на топене не е пропорционална на съдържанието на калай. При 0% калай е ясно. След това температурата на топене намалява, при около 60% е минимална, след което леко се покачва. При 50 и 90 % е една и съща. Справка например тук. (http://www.qsl.net/lz4ny/tech/pripoj.htm)
Но определено температурата на топене не се покачва с повишаване на количеството на калай в припоя.
-
Калаят се топи при 232 С, оловото при 327, но сместта с 62% калай и 38% олово има най-ниска точка на топене за тази сплав - 183 градуса. При по-малко или при повече калай се повишава тт. Това е за чиста сплав олово - калай.
С добавка на бисмут има масови припои с тт около 160 градуса, но за разни цели се постига и по-ниска.
-
Полезен клип за контактната мрежа в истинските железници http://www.youtube.com/watch?v=T6jEtZqMI9Q
-
Докато умувам по моя макет дали и какво да променям, по подсказка от колегата Лиро, и взимайки размери и снимка от тази тема:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,349.msg68026.html#msg68026
начертах набързо в солид ворк една стълба за "тоците".
снимка от която копирах външния вид:
(http://forum.gogobg.net/download/file.php?id=465&)
Чертежа в 3D наложен върху снимката със реалните размери:
(http://forum.gogobg.net/download/file.php?id=466&)
Накрая се получи това:
(http://forum.gogobg.net/download/file.php?id=467&)
Който иска да си дръпне готовите файлове за лазерно рязане в корел, и в DXF може да го направи от тук:
http://forum.gogobg.net/viewtopic.php?f=7&t=198&p=1006#p1006
и ако резне тази стълба на някъв лазер преди мен да се похвали как е станало :), ако трябва да пипам нещо по чертежа...
-
Поразгледай малко снимки на истински влакове. Такива стълбове се срещат (или са срещани) доста рядко у нас и в Европа. Железните и железно-решетъчни стълбове изглеждат по друг начин.
-
Поразрових малко из снимките - Чехия(или Словакия, май си прав Миро :hi:):
http://media.snimka.bg/6793/019841060-big.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/6793/019841060-big.jpg?r=0)
http://media.snimka.bg/6793/019841058-big.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/6793/019841058-big.jpg?r=0)
и Гърция:
http://media.snimka.bg/5720/017695868-big.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/5720/017695868-big.jpg?r=0)
http://media.snimka.bg/4985/016225096-big.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/4985/016225096-big.jpg?r=0)
-
У Византийско нищо чудно и дървени стълбове да видиш... :haha:
-
Живко такива са стълбовете сега на места по "новата" 1ва линия.Това обаче не е ли в Словакия а не в Чехия?
-
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634625146629102500.JPG) Наще стълбове от този тип.
Искам да помоля със съгласието на човека започнал темата мненията и чартежа отнасящи се за КМ да се преместят в тази тема
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,349.msg70993.html#msg70993 :hi:
-
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634625146629102500.JPG) Наще стълбове от този тип.
Искам да помоля със съгласието на човека започнал темата мненията и чартежа отнасящи се за КМ да се преместят в тази тема
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,349.msg70993.html#msg70993 :hi:
Аз нямам против, чертежа съм го направил да се ползва от всички който преценят че им трябва, затова съм го оставил за свободно дърпане.
-
Първите реално пуснати стълби за тоци по моя си чертеж.Двете от дясно са от 2мм. дебела ламарина, а другите две от ляво са от 3мм. дебела ламарина. Оригинално трябва да са от 3мм. но пуснах и два броя от 2мм. че идва доста по евтинко когато са около 150 броя за един макет-това е цял ден работа на един лазер ако е от 2мм., и два дена ако е от 3мм. След боята и накичването със изолатори и телчета ще преценя от 2мм., или от 3мм. ще ги правя за моя макет. Основата ще бъде от две еднакви трупчета лепнати от двете страни на правоъгълника в долната част.
(http://forum.gogobg.net/download/file.php?id=469&)
П.С.Едно важно уточнение-на чертежа съм оставил една линия по която лазера ще отреже основата /правоъгълника от доло/ от самия стълб. Който иска да му се получат стълбове също като на снимката с правоъгълник в долната част да казва на лазера да премахне тази линия, а който иска да има само горната част да казва на лазера да изтрие целия правоъгълник-тоест три чертички от чертежа.
-
Днес ги видях на живо.Много са добри :good:
-
На право са железни! :good:
-
Някой може ли да каже какво е разстоянието между контактния проводник и носещото въже както и дължината на звеното от стълб до стълб в прав участък.Предварително :hi:(на Владо май) ;D
-
Довечера ще премеря и ще напиша! :good:
-
Разстоянията при истинската контактна мрежа са следните:в местата на окачване на контактния проводник и носещото въже на стълбове е 1435мм(разстоянието между к.проводник и носещото въже),минималното разстояние м/у конт.проводник и носещо въже в права м/у два стълба е 600мм,разстоянието м/у два стълба в права е м/у 60 и 70 метра,в крива зависи от радиуса на кривата.
-
Миро, честито за придобивките! Контактната мрежа от кантал ли е?
-
КМ е от бижутерска тел но тепърва както казах ще се прави както трябва.За нея ми помогнаха в много неща доста хора и лошото е че вместо това да се коментира тук във форума където му е мястото се минава на лична или направо на скайп.За съжаление е така като има много критици дето..........Ще изредя хората който ми помогнаха къде материално къде с ЛИЧЕН ОПИТ : тониво33 Гого Владо колегата ми Марин със някой спойки колегата ватман с изолаторите и ....
Жалко пак ще кажа че истинските неща се коментират на лична или скайп но.....В крайна сметка виждам че са вложени минимални средства което за много от нас не е маловажно и макар и монтирана за 1-2минути без прогонване просто ей така резултата ми харесва.Какво ли ще е като се направи като хората ще видим.Стигам до извода че звената могат да се правят с поялника дори на метър или колкото е нужно.Като ми остане време ще снимам матрицата.Грешката в нея е че дървото е Чам и поялника го прегаря и така затруднява процеса но както се казва "Проба грешка-проба стана"
Това изказване отиде за друга тема ама...
Локомотива е на Роко а 3те вагона към него на Лилипут.
Тони най-производния и с 1:1 в механиката е Ае 6/6 ама ти си го знаеш де
-
Миро, точно като попитах за телта да ли е кантал, сега казваш, че е "КМ е от бижутерска тел". До колкото знам е на ролки както тинола, пак е вид кантал със сребърен припой. Пробвай да ли като се пусне локомотива да взима ток от пантографите няма да се нагрява като реотан. Опитай, знам че зависи и от сечението на телта. Сблъсквал съм се този проблем. Ще чакам да кажеш как е минал експериментът. :hi:
P.S. В своята тема: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.0.html , до колкото си спомням, Тошко (bdz43r) бе описал своя опит за контактна мрежа.
-
КМ е от бижутерска тел но тепърва както казах ще се прави както трябва.За нея ми помогнаха в много неща доста хора и лошото е че вместо това да се коментира тук във форума където му е мястото се минава на лична или направо на скайп.За съжаление е така като има много критици дето..........Ще изредя хората който ми помогнаха къде материално къде с ЛИЧЕН ОПИТ : тониво33 Гого Владо колегата ми Марин със някой спойки колегата ватман с изолаторите и ....
Жалко пак ще кажа че истинските неща се коментират на лична или скайп но.....В крайна сметка виждам че са вложени минимални средства което за много от нас не е маловажно и макар и монтирана за 1-2минути без прогонване просто ей така резултата ми харесва.Какво ли ще е като се направи като хората ще видим.Стигам до извода че звената могат да се правят с поялника дори на метър или колкото е нужно.Като ми остане време ще снимам матрицата.Грешката в нея е че дървото е Чам и поялника го прегаря и така затруднява процеса но както се казва "Проба грешка-проба стана"
Това изказване отиде за друга тема ама...
Миро, готов си за темата "Контактната мрежа на liro4605"... и не се притеснявай от изказвания в стил "и на мен не ми е ясно щото не съм пипал , ама не е както си го направил..". Дето се вика плявата винаги може да се чисти.. знаем се с модераторите. За мен винаги споделянето на опит е било ценно и за това аз лично няма да спра да го правя и ще споделям какво ръчкам и какво получавам като резултат, защото винаги мога да имам коректив и да се пръкне и по- добра идея.
-
Този абзац е преместен в темата "За форума по принцип"
Dispatcher
Колкото до споделяне на опит, все пак искам да поправя Чакала в две части:
Миро, точно като попитах за телта да ли е кантал, сега казваш, че е "КМ е от бижутерска тел". До колкото знам е на ролки както тинола, пак е вид кантал със сребърен припой. Пробвай да ли като се пусне локомотива да взима ток от пантографите няма да се нагрява като реотан. Опитай, знам че зависи и от сечението на телта. Сблъсквал съм се този проблем. Ще чакам да кажеш как е минал експериментът. :hi:
P.S. В своята тема: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.0.html , до колкото си спомням, Тошко (bdz43r) бе описал своя опит за контактна мрежа.
1. Кантала си E съпротивителен проводник, и резултата и ти си го "усетил".
Мога само да добавя, че той е твърде мек и гъвкав, което си личи и от снимката на Миро - огънат и не върши истинска работа, тоест става само за бутафорна контактна мрежа - или такава дето не се ползва от пантографите.
2, Тодор не е правил опит, той НАПРАВИ перфектната контактна мрежа в дома си - тоест с подръчни материали, а не от магазина.
Друг е въпроса, че почти никой не обърна внимание (има дори обтегачи действащи в тунелите)
(http://bgrail.info/maket/IMG_7551.JPG)
и той спря да ни информира.
(пак стигаме до коментара ми по-горе)
В заключение искам да ви предложа - за контактна мрежа е хубаво да ползвате стоманена помеднена тел със съответната дебелина,
позната повече като "тел за телоподаващо заваряване". Достатъчно жилава и твърда е, и макар малко по-трудно да се обработва,
предоставя нужната твърдост за изграждане на добра и действаща контактна мрежа. Медното покритие способства за по-доброто и спояване с тинол,
а същевременно мога да ви уверя че не се изтрива по една основна причина - по твърдо е от медта от пантографите, които дори при "протъркването" си в нея, просто отлагат допълнително количество мед върху контактната част от контактната мрежа. Това последното на "скептиците" които твърдят, че това медно покритие лесно пада! Да ама не и в нашия (ж.п.моделистки) случай!!!
;D ;D ;D
-
За ваша информация,благодарение на eurostar,който ми възложи, задача за изработването на дръжачите между стълба и жицата, се роди идея за изработване на цели участъци. Жицата, заедно с горните струни са едно цяло в очастъци от няколко стълба ,при които се избягва запояването и снадките се свеждат до минимум. Така, вместо да пои човек с дни, може просто в това време да си монтира мрежата. Очаквам да генерирам някой лев за да пусна пробния резултат.
-
Определено ми е любопитно кой може да ми изработи няколко звена контактна мрежа в НО че нещо тия спойки не мога да ги направя ...или поялника не е наред или аз нещо бъркам
-
Определено ми е любопитно кой може да ми изработи няколко звена контактна мрежа в НО че нещо тия спойки не мога да ги направя ...или поялника не е наред или аз нещо бъркам
Бъди сигурен че грешката е в поялника.Купи си един 12волтов мини от конрад и ще се родиш.Включваш го в еФЗета и дерзаеш.
-
Определено ми е любопитно кой може да ми изработи няколко звена контактна мрежа в НО че нещо тия спойки не мога да ги направя ...или поялника не е наред или аз нещо бъркам
Бъди сигурен че грешката е в поялника.Купи си един 12волтов мини от конрад и ще се родиш.Включваш го в еФЗета и дерзаеш.
Отделно има и една паста, която много улеснява спойките. Мисля, че имаше в Конрад.
-
(http://www.picbg.net/viewpic.php?u=678497COxA&i=637650)
Простичко е и елементарно.Това за сега са само ПРОБИ!
Грешка беше че използвах акрилни бои за металните и пластмасовите части.Ще пробвам както каза Митака Д2 с феролит както си е в реалността
-
(да не се чете от антипацофистите...) ;)
Миро, ако не е късно с цел по-добро спояване и запазване на дългата употреба на шаблона и неговата правилна плоскост и геометрия,
както и по-малко миризма на изгоряло дърво :haha:, направи глухи отвори с подходящ диаметър в центъра на спойките. И непременно ползвай някакъв флюс който почиства и спомага перфектната спойка. Останалото и ...трупане на опит (някои направиха наука за спояването).
Ако нямаш флюс, мога да ти предложа моя течен вариант, който ползвам освен професионално, и за релси и т.н.
само кажи кога ще си към София да ти го донеса (или предадат). :hi:
ПП. Не пести водещите пирончета, слагай навсякъде докато спре да мърда всяка тел
, после само с поялника минаваш (сле флюса де)и накарая вадиш по.лесно ако пирончетата си им отрязал главичките. :hi:
-
Този шаблон вече е в историята.
-
:hi:
http://www.rail-infra.bg/cms/export/backup/menu/bg/documents/standarti/TS-RI-007-2006.pdf
-
Владо, я кажи след като монтира контактната мрежа на Фисман какви са ти отзивите при експлоатацията И. Четох наскоро едни мнения по-на запад от нас, че мрежата на тази фирма изглежда добре и е много филигранна, но има проблеми при експлоатация с вдигнати пантографи(разкачат се сглобките основно) и трябва да се ползва по-скоро за декорация.
Има ли нещо вярно в това и изобщо какви са ти наблюденията?
-
От контактната мрежа съм доволен - реалистична и що годе лесна за монтаж. При правилно сглабяне няма никакъв проблем за пантографа. За точен монтаж се използват следните приспособления, предлагани от производителя:
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3044_c.jpg)
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3043_c.jpg)
Първото определя височината на струната (разграфените хоризонтални черти) и после определя контура (двете вертикални черти), в който следва да се ограничи поставянето на струната, за да се осигури безаварийно контактуване с пантографите.
Второто определя поставянето на стълбовете в крива и в права, и определя отстоянието на стълбовете от релсовия път (също е разграфен).
За разкачащите сглобки не е вярно! Струните при Висман са направени така, че хванати веднъж за конзолата (но трябва да са стегнати), няма мърдане.
Какви са недостатъците на контактната мрежа като цяло:
1. Скъпа;
2. Крехка - и леко закачане с дреха, пръст, предмет означава смяна с нов елемент;
3. Изисква прецизност при монтажа - има тънкости, които се научават при самото изпълнение, а до тогава... доста фира (най-вече от струните, особено ако трябва сам да им определяш габарита (дължината);
4. Оформянето на струните изисква специализиран инструмент - клещи:
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3045_c.jpg)
Които са мега скъпи (44,84 евро). Аз използвам клещи с подобен връх (взех ги за 5 лв.), но докато свикна да работя с тях, виж т. 3;
5. Струните са стоманени и могат да се огъват ограничен брой пъти (най-добре само веднъж) - после виж т. 3.
Това е в общи линии! :yes:
-
Забравих да отбележа като недостатък и че е доста шумна експлоатацията на контактната мрежа. И това е нормално - все пак има триене метал в метал.
Намерих подходяща снимка, с която да онагледя начина на скачане на отделните струни към конзолата на стълба:
(http://media.snimka.bg/9953/026161757-big.jpg?r=0)
Ако това ухо на края на струната е направено добре и след монтажа (но само ако не е стегнато) внимателно се пристегне с клещички, няма опасност от самоволно разкачане.
-
...
За разкачащите сглобки не е вярно! Струните при Висман са направени така, че хванати веднъж за конзолата (но трябва да са стегнати), няма мърдане.
...
Точно поради тази причина е по-добре да са капнати с поялник, за да е сигурно захващането. Системата на Фисма е лесна за монтаж и демонтаж, но пък самата сглобка не предразполага към здравина, дори и да са привидно стегнати.
...
Какви са недостатъците на контактната мрежа като цяло:
1. Скъпа;
2. Крехка - и леко закачане с дреха, пръст, предмет означава смяна с нов елемент;
3. Изисква прецизност при монтажа - има тънкости, които се научават при самото изпълнение, а до тогава... доста фира (най-вече от струните, особено ако трябва сам да им определяш габарита (дължината);
4. Оформянето на струните изисква специализиран инструмент - клещи:
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3045_c.jpg)
Които са мега скъпи (44,84 евро). Аз използвам клещи с подобен връх (взех ги за 5 лв.), но докато свикна да работя с тях, виж т. 3;
5. Струните са стоманени и могат да се огъват ограничен брой пъти (най-добре само веднъж) - после виж т. 3.
Това е в общи линии! :yes:
И Sommerfeldt и Viesmmann са скъпи, но по отзиви на пробвали и двете мрежи, мнението е, че първата прави по-здравата мрежа, която трудно се огъва и чупи(дори и стълбовете им са по-здрави като конструкция), особенно като се разчита на спойки във всички връзки - това прави самата мрежа много стабилна и устойчива на натиск и дърпане. Освен това има едно несъответствие при окачването на долната част от мрежата при Viesmmann, което при Sommerfeldt е направено като при оригинала.
Ето и сравнението:
Viesmmann
(http://www.conrad.de/medias/global/ce/2000_2999/2100/2140/2146/214693_LB_00_FB.EPS_1000.jpg)
Sommerfeldt
(http://www.modelleisenbahn-cms.de/images/product_images/original_images/610.jpg)
Единстевното негативно за Sommerfeldt, към момента е повечето ръчна работа при монтажа, но то това знаем не струва нищо в България ;D. Лично аз имам само първични впечатления, но май все повече клоня към Sommerfeldt, още повече, че те имат почти пълен набор елементи за мрежата на ÖBB. Някой елемнти като обтягащите стълбове ще са на Viesmmann, понеже са по реалистични като габарит от сомерфелдските, само трябва да пробам дали мога да ползвам сомерфелдстките държачи заедно със фисманските стълбове. ще пробам и ще кажа.
От друга страна, ще имаме възможност да сравним на живо и eдната и другата с-ма.
Лично аз няма да се наема да си правя елементите за контактната мрежа, но ми е ясноq че ще има и без това доста работа дори и да си купя готови елементи, които само ще сглобявам и напасвам.
Ако не е тайна, от къде си взе клещите, щото същите се ползват за всички контактни мрежи, но в Конрад не можах да намеря подобна за 5лв примерно
Преди месец взех едно интересно издание(Modellbahn Shulle на Modelleisenbahner) от Виена, и вероятно в пенеделник ще го сканирам и ще го пусна тук. Има много интересна статия за контактните мрежи - сравнение. Въпреки, че не разбирам много много немски, ми беше полезна(сина помагаше с езика :yes:). Няма да е лошо някой да я преведе за всички останали или поне да извади есенцията.
-
Тъй, по ред:
1. Спойка на струните не може да се слага, защото пръчката на конзолата е с пластмасов накрайник и всякаква термична обработка би разтопила накрайника.
2. Клещите са ми най-обикновени бижутерски клещички с дълго обло рамо.
Нещо такова:
(http://ideahobby.bg/userfiles/productlargeimages/product_4658.jpg)
Важното е това обло рамо да позволява огъване на струната в диаметър равен на това на накрайника на конзолата. А ако се получи и стегнатост от струната още по-добре. Нещо такова (това лявото):
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/3048_c.jpg)
-
...
1. Спойка на струните не може да се слага, защото пръчката на конзолата е с пластмасов накрайник и всякаква термична обработка би разтопила накрайника.
....
Да, така е но само при Фисман. При Сомерфелд няма никакви пластмаси и по технология се капва с припой!
-
Здравейте.всичко е идеално.ландшафт,трасета,стълбове,гари,сгради , приемливо и в общ план изглежда добре.само контактната мрежа , като най-видима и " върха на борчето " стои грубо , не мащабно и всичко загрозява.не може проводника да равен по диаметър почти на горната част на рамката на пантографа или половин ска.мащабно трябва да е с диаметър 0.1 - 0.2 мм.,което е трудно за реализация,но не невъзможно.аз за това се ориентирах към не елетрифицирани трасета.в тях и немащабни дреболии в общ план изглеждат добре.какво бихте споделили по въпроса?
-
Ми, най-близо и здраво става с тел за телоподаващо 0,5 мм., но трудно се пои! Компромисно е струните и носещото въже да си ги направиш и от по-тънък проводник. Правиш си шаблон за различните междустълбия. Намираш си 10-15 години свобоно време и почваш да твориш. Хубаво е да правиш мрежата с минимален брой снадки, за да запазиш пантографчетата. Във форума има двама успели да реализират контактна мрежа (потърси си темите сам). Според мен става доста по-добре от купешкото, но е много трудоемнко. Стълбове, може и купешки да ползваш, а за правени варианти из мрежата дал господ! С контактна мрежа, всичко изглежда идеално, но за почистване, ремонти по макета и дилейрирали валкове е един малък ужас! Ако правиш такова нещо, трбва да мислиш 10 стъпки на пред от къде ще може да бъркаш, за да имаш достъп и релсите трябва да са савършенни!
-
за прави участъци е лесно,но за кривите е проблем.10-15 години , не но 6-8 месеца може.зависи и от дължината.при мен ще се оформи около 30 метра и година време . но за 5-6 метра мисля месец стига.имам идея и ще пробвам.да видим.по отношение за ремонти и дерайлирали пжпс си е изкуство да не събориш постановката.но ако стълбовете са самодел от метал , шанса е много малък за дефект.проблем е стоманения проводник,щото меден / най-добре / с тази дебелина се къса като конец.стоманения с бяло покритие е вечен.и да само с шаблон.ще пробвам.но пък за красота и изящество да не говорим.макета с такава контакна мрежа,ще кърти.
-
0.5 тел при мащаб 1/87 си е 42 милиметра сечение на проводника,което е тръба за вк на мръсна вода на сифон.там е 50,но 42 е супер грозно.мрежта е с профил 8 и е около 8-10 мм. до колкото помня.тоест не повече от 0.2 мм.струни 0.1.бижутерска работа,но много нервоуспокояваща.бродерия купон.
-
Ако все още не си забелязал хобито е един голям компромис и е мнооого далече от действителността. Не знам как ще постигнеш нужната здравина с тези дебелини, ама пробвай ще ми е интересно да видя.
-
забелязъл съм отдавна.компромиса е голям особено в малките мащаби.мислех си за струни за китара или подобен материал.при наличие на метални стълбове,примерно месинг , здравината ще е добра.без синтетични детайли.имам идеята и ще опитам да бродирам мрежа.къде да видя темата и колегата конструирал и създал подобна мрежа?имам пред вид,кой раздел , тема,подтема
-
Машинист,
Това че си се захванал да си правиш контактна мрежа е чудесно. Поне два макета има описани тук, във форума, ето ти единия линк (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3494.0.html) (цъкни върху подчертания текст), ето и другия (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.msg48568.html#msg48568).
В общи линии истинско мащабно умалено копие на реалната контактна мрежа едва ли може да се направи. Първо - междустълбие от 50 - 65 метра в мащаб е поне 60 см. На такова разстояние проводникът да стои прав само от теглото си, опъването и от носещите въжета - може. Но пантографът трябва да натиска съвсем слабо - силата (натискът) в мащаб трябва да го намалиш (87 * 87 * 87) пъти (така както и теглото, което също е сила, се намалява с мащаба на трета степен). Трябва да осигуриш натиск от около 0.02 грама! Само тогава проводникът няма да се повдига с повече от 1 мм. Трябва и самата каретка да ти е "лека като перушинка" за да може да следва проводника при такъв нищожен натиск. Кривите трябва да ги направиш поне 2 - 4 метра радиус, за да може да прилича на истинско.
Струна от китара не знам дали ще ти свърши работа. Използвам струна 009, което е 9 хилядни от инча, около 0.22 мм. Доста е твърда и не знам дали може да се опъне с нужната сила, за да стои права. Затова хората използват някакви други телове с подобен диаметър.
Та в резултат на всичко това трябва да си решиш първо какъв компромис ще направиш - на твоя макет, или диорама (сцена), до колко ще се отклониш от умалената реалност. Разстоянията по дължина ще трябва да ги смалиш. Макетната контактна мрежа трябва да е с твърда жица, а не с медна 0.2, за да не се огъва от пантографа. Носещото въже не е носещо, а дава здравина в междустълбието - да не се повдига проводника. Опъване можеш да направиш, има много примери включително и да имитираш компенсатори, ставки и т.н. Но не забравяй че макетът е уамлен модел на реалността, а не умалена реалност.
Весели празници!
-
Благодаря.колегите са се постарали и то много.ще пробвам и ще споделя мнение.хубавите неща искат мерак и борба и стават бавно.за горното си прав.натиск,грамаж и т.н..цялата галимация е далеч от реалността и компромисите са много.ще пробвам.ако не стане , остава "дизелова" и "парна" тяга,от 60-те години на миналия век и на това ще му се заиграя и радвам.все пак тогава е най-силното развитие и обновяване на железниците от най-новата ни история , и са изпитвани много машини на нашите екстремни условия и не особено качествен железен път.а в БЪЛГАРИЯ конгломерата от подвижен състав е богат.има поле за творчество и развитие.
ВЕСЕЛА НОВА ГОДИНА !
-
Ако ти се занимава - разгледай снимки на моя макет . ККМ - то е самоделка . Мога да ти дам съвет от къде какво да си вземеш и да пробваш .
-
И Митко, и Джопето по-горе са описали възможно почти всички
препятствия и евентуалните начини за преодоляването им.
Но всъщност най-важното са го пропуснали, защото то е по "дефолт" ...тоест по подразбиране.
На света няма макет който да ползва истински контактната мрежа в днешно време!!! Не говоря за макети от преди 50 год.
когато моделите са били доста по-груби...Съответно и пантографите им са били мааалко по-издръжливи на износване от експлоатация именно по тази причина - изработени от дебели материали.
При съвременната ювелирна изработка на пантографите, те твърде бързо се износват от истинска употреба. Все още има фирми производителки които дори ги включват в електрическата система на модерния локомотив, както и че се продават като резервна част, но 99℅ от моделисттите просто не ги ползват. Тези които строят контактна мрежа по макетите си
всъщност се задоволяват с нейната ювелирна, но бутафорна аранжировка, като просто правят повдигането на пантографите
да се ограничава на около 1 мм от същински контакт и истинско плъзгане по проводника...Особено при възможностите за управление по DCC!!!
Разбира се всяко правило си има изключение...А ти решаваш като точно да представлява твоята контактна мрежа.
ВЕСЕЛ ПРАЗНИК И ОТ МЕН!!!
-
Мрежата, също така може да се ползва за постоянно захранване на осветление на вагони при аналогово захранване, както е направил нашият приятел Eurostar. Вагоните светят равномерно и в движение и при спрял валак. Недостатък е проводника между вагоните, иначе се избягва монтажа на кондензатори и пластини по колелата на вагоните, които увеличват триенето и затрудняват лекият им ход.
-
Между другото дори и във Вундерленд, движението на влаковете е със свалени пантографи. Лично аз, не виждам причина човек да си усложнява живота толкова много.
-
ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА.Благодаря за препоръките и мненията на всички колеги.ще ги имам пред вид.ще пробвам и ще споделя.но определено,човек много си усложнява живота и макета с бродерията-контактна мрежа.може би един демо участък права линия за престиж и малко заигравка.иначе дълго трасе с криви,зор купон ще бъде.
ЖЕЛАЯ НА ВСИЧКИ ЗДРАВЕ И ОТ ЗДРАВЕ ДА НЕ СЕ ОТЪРВЕТЕ.