RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: disrupting в 01 Септември 2013, 22:41:46

Титла: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: disrupting в 01 Септември 2013, 22:41:46
Здравейте колеги. Нов съм във форума, и като цяло съм новак. Дано съм уцелил и раздела. Имам няколко локомотива ЧС1, и няколко парни. Баща ми ги е копувал преди много години произведени са от Berliner TT Bahnen мащаб ТТ. Не са почиствани и смазвани много отдавна. Питах го с какво масло да ги смажа - не можа да ми каже. Та въпроса ми е с какво масло да ги смажа? Упътването към локомотивите го имам, но там не пише с какво масло се мажат. Благодаря шредварително.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Жоро в 01 Септември 2013, 22:46:27
Смазочно масло за локомотиви и вагони Fleischmann 6599 (http://hobbystrong.com/index.php?route=product/product&path=75_131&product_id=379)...примерно :buba:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: toniemi в 01 Септември 2013, 22:48:20
Цитат на: disrupting link=topic=4377.msg90832#msg90832 date=1378064506
Здравейте колеги. Нов съм във форума, и като цяло съм новак. Дано съм уцелил и раздела. Имам няколко локомотива ЧС1, и няколко парни. Баща ми ги е копувал преди много години произведени са от Berliner TT Bahnen мащаб ТТ. Не са почиствани и смазвани много отдавна. Питах го с какво масло да ги смажа - не можа да ми каже. Та въпроса ми е с какво масло да ги смажа? Упътването към локомотивите го имам, но там не пише с какво масло се мажат. Благодаря шредварително.
Здравей и добре дошъл!
Аз смазвам с тънко двигателно масло за автомобили!
От много години го практикувам и няма проблем!Успех!
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: disrupting в 01 Септември 2013, 23:23:15
Златни сте, благодаря и на двамата.  :drinks: toniemi какво имаш предвид тънко 10/40 или 5/40 или още по тънко. Другото ми идва малко цифра с доставката...., но в краен случай :)
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 02 Септември 2013, 08:16:48
Маестрото не е уточнил дали да е синтетика, зимно/лятно, дизел и т.н. ...

Аз ще добавя - олио - слънчогледово, от гроздови семки и т.н.

Или пък маргарин.

Старо влакче, след като го почистиш както трябва и го смажеш, с каквото и да е, ще върви по-хубаво.

Само че, след две - пет години, ще пишеш в някой форум как на старите ГДР модели им се чупят щангите. Или как им се цепят зъбчатките. Че даже и от ново Роко ще се оплакваш - как колоосите му се разделят на две при зъбните колела.

Затова като си купуваш нов локомотив за 200 - 700 лева, ще си купиш и двете масла за него - още 20 лв. Моше и на Флайшман, може и на Роко.

В твоя случай най-добре си намери масло за шевни машини. Да е в малко шишенце, като го разклащаш да е като вода (тъничко, а не гъсто), светло и прозрачно (това не съм сигурен дали е правилно), и гледай да не е по-старо от една - две години.  Има го по 2 - 5 лева в шивашки магазини. Не съм убеден дали трябва да е вносно - италианско или китайско, аз съм си взел българско и съм доволен.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: disrupting в 02 Септември 2013, 08:46:08
Само не см съгласен с олиото и маргарина. С другото се съгласих, но мазъл съм като малък други неща с мас, олио и маргарин и няма да намажа повече. Ще изчакам да ми падне лев може да си взема и Флайшман.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Adrian в 02 Септември 2013, 08:55:22

Добредошъл  :hi:

Цитат
В твоя случай най-добре си намери масло за шевни машини. Да е в малко шишенце, като го разклащаш да е като вода (тъничко, а не гъсто), светло и прозрачно (това не съм сигурен дали е правилно), и гледай да не е по-старо от една - две години.  Има го по 2 - 5 лева в шивашки магазини. Не съм убеден дали трябва да е вносно - италианско или китайско, аз съм си взел българско и съм доволен.

Това е истината и нищо друго ; в моя магазин го имам по 2 лв
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 02 Септември 2013, 09:56:28
Има още един вариант - в конрад (Прага 22 или Аспарух до бул. Ботев)
се продава на 2,00 лв спринцовката, бяла "грес" (силиконова смазка)
 която се ползва навсякъде в механики за DVD-та например. Така не само се смазва,
но и най добре се вижда  кога трябва пак да се направи.
А най-голямото предимство е за разлика от най-тънкото масло е, че освен да си остава по зъбните колела и оси
НЕ ТЕЧЕ по релсите в такива количества като маслото за шевни машини (примерно).
Почистването преди това е задължително - аз го правя с чист спирт, става метилов (отровен) изопропилов (по-евтин)
 или в краен случай - щото е скъпичък, чист етилов (от аптеката). Само към спирта пластмасите по моделите не реагират опасно.
Пази боята, ако има такава по моделите - тя на по-старите също реагира на всичко...включително и на спирта понякога!
 ;D :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Adrian в 02 Септември 2013, 10:04:59

Ммаслото няма да тече , ако се поставя като капчица на върха на топлийка ; сли.смаска събира прах и мърсотии !
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 02 Септември 2013, 10:11:08
Ако се карат на релси по пода или върху одеалото на масата, нищо не може да се направи,
независимо с какво е смазано. Почистването си е задължително, дори само на макет да се кара,
защото прахта и мръсотията не е само от домашните любимци, ами е "придобивка" на всеки град!
 :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: disrupting в 02 Септември 2013, 10:27:49
Брей с моя въпрос разбуних духовете  ;D От Велико Търново съм, но и там имаме Конрад :) а такава бяла грес за механики търся отдавна по други причини, ще си закупя. Иначе и аз милех с чист спирт да почистя, малко се наелектризирват детайлите с него и събира прахоляка, но ще свърши работа. Преди бях ползвал някакъв немски препарат за почистване на механики и пишеше че е антистатичен, но беше отдавна и не му помня името. Благодаря за отговорите  :drinks:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 02 Септември 2013, 10:33:51
От спирта едва ли се наелектризира, но от парцалчето може би.
Почистващи за електрониката спрей-флакони също се продават в Конрад.
Мисля, че най-добре да провериш на място  какво ти върши работа, щото са поне пет вида (от типа на "Контактол"-а и т.н.)
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: toniemi в 02 Септември 2013, 21:09:22
Щом искаш най- тънко,отиди до някой автосервиз да ти сложат в едно шишенце от лекарство,че са мънички 20 грама масълце и ще имаш за 50 локомотива да смажеш!Става и от изхвърлено шише от масло,винаги ще отцедиш доволно количество!Аз преди 15 години имах вартбург (кола от социализма ;D)
още от тогава имам стотина грама двутактово масло  до сега си го ползвам за смазване!
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: disrupting в 02 Септември 2013, 22:59:10
Не иска най-тънко :) имам кола и я карам с 10/40 затова те попитах с какво автомобилно масло :) другото с доставката ще ми отиде към 20 лева а стува 12 :) това имах пред вид.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: toniemi в 03 Септември 2013, 20:08:03
Това става :good:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: bazitov в 07 Октомври 2014, 01:17:28
Здравейте,

Тъй като броят локомотиви се увеличава, с последната поръчка реших да взема и масло, спрях се на Roco 10906 (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-7-0-5073-001008-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/produkt.html), най-вече, донякъде, подведен от препоръката на магазина - като свързани продукти незнайно защо показват масло и грес на Roco -> Re460 (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Fleischmann/2-2-005001-161139-0-0-0-5-11-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html).

Обаче... Re460 пристигна и в упътването ясно си пише, че трябва да се смазва само с Fleischmann 6599 (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Fleischmann/2-7-0-11801-001008-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html) и да се ползва и на зъбните колела, т.е. да не се ползва грес. Което ми се строри странно, защото в упътването за Re482 (но той е от Trix, отново в N) искат зъбните колела да се смазват с грес.

Чудя се дали мога смело да смазвам с Roco 10906 по всички части, означени за смазване с масло, на Fleischmann-ския и другите 3 от Trix всичките в мащаб N?

Понякога имам чувството, че дълбая в пълни глупости, но тези по 200 марки на една и съща компания съвсем ме объркват.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: tritehiksa83 в 07 Октомври 2014, 18:55:54
Защо не пробваш с графитна смазка много финна е и се ползва и в часовникарството.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 07 Октомври 2014, 19:18:10
Капваш по малко, само там където пише и когато пише. Слагай от най-финното масълце което имаш, май това на Роко ще стане. Или от масло за шевни машини - няколко души са го писали тук няколко пъти. И гледай покрай четките на моторчето да няма нищо мазно.

Графитната смазка ти предлагам да я забравиш.

Ако го изпуснеш в пясъка на плажа, или в котешката тоалетна - тогава ще говорим за промиване и за нова смазка. На нов локомотив грес не ти трябва. Даже може и да има повече, отколкото му трябва.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: bazitov в 07 Октомври 2014, 22:31:47
Вече имам това -> Roco 10906 (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-7-0-5073-001008-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/produkt.html). Ще го пробвам като му дойде времето на Fleischmann-ския, че са писали "добре е да го смазвате, като му дойде времето" без някъде да пише часове или нещо друго.

Иначе рових из форума, но за поддържане и смазване нещата са по-скоро разпръснати из различни теми.  :hi:

Другата причина поради която се чудя дали да не смажа например този на Trix, е че в едната посока взе да шуми повече, макар да не е каран и 10 часа сумарно.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 08 Октомври 2014, 11:05:57
Ако е нов непременно си го отвори и намери причината за повече шум в едната посока!
...да няма после "това зъбно колело (или друга резервна част) от къде може да се намери?".
Може да се разместило нещо, да опира в нещо (проводник) или да е тръгнало да се разбива леглото я на остта, я на зъбно колело...
Намери причината непременно, щом  не е шумял така в началото.
 Ако ползваш масло - слагай по по-малко щото е течно и замърсява освен лока от
вътре така и релсите. Това е една от причините те  --- > релсите и колоосите да се почистват редовно с меко парцалче и спирт.
Пази боята от спирта, че на някои модели побелява безвъзвратно при съприкосновение със чистия спирт (9 лв/ литъра в аптеките).
Желателно е да се ползва все пак грес (собствен опит) тъй като по-малко се разтича и по-лесно се контролира количеството
и мястото на което си я сложил. Аз си взимам по една 5 кубикова (има и 10 куб.см) спринцовка със бяла силиконова смазка,
която се ползва(ше) във видеокасетофоните, принтерите и всякаква ІТ-техника с подвижни части, от конрад за 2 лв.
Не е реклама на конрад (за ужаШ на един хейтър), а споделяне на опит в намирането на евтина и качествена алтернатива на
фирмените "мазнотии".
 ;D ;D ;D
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Best Ripper в 08 Октомври 2014, 12:36:37
Цитат на: pach link=topic=4612.msg96826#msg96826 date=1412755557
Може да се разместило нещо, да опира в нещо (проводник) или да е тръгнало да се разбива леглото я на остта, я на зъбно колело...
Намери причината непременно, щом  не е шумял така в началото.
Понеже една "компетенция" пак не е в час, та да напиша и аз нещо.
Стърженето /най-често еднопосочно/ в съвсем нов локомотив почти винаги се дължи не на некачествени и повредени части или разбити лагери, а просто на остаряла смазка. Нерядко, особено в ибей, се продават локомотиви, които са залежали по 1-2 и повече години. При тях заводската смазка, колкото и да е качествена, или поизтича из кутията и/или започва да изсъхва! Просто загубва качествата си. При многогодишно престояване в кутии и кашони дори е възможно смазката напълно да изсъхне и да стане като лак! Съответно задвижването е невъзможно и повредите са гарантирани. Затова пък моята препоръка е следната:
1. Всеки новозакупен локомотив, за който не сте 100% убедени, че е съвсем наскоро произведен, трябва да се разглоби, да се почисти и да се смаже наново! Въпреки че може да е чисто нов, неизползван, неразпечатан и прочие.
2. Запазете и четете упътванията/книжките на локомотивите! Ако нямате такива /примерно втора ръка купен/, търсете в нета и си сваляйте от сайта на производителя въпросните упътвания. В тях е описано как се разглобява локомотива / за да няма после "да ти таковам таковата, тия тъпаци как да го направили, че го счупих.../, къде и с какво се смазва, какво се препоръчва, на колко време трябва да се смазва/почиства. Незнанието на чужд език изобщо не е оправдание - всичко е отлично илюстрирано, не рядко без никакъв текст, така че всеки който може да различи гайка от винтче може да разбере какво се прави. В по-новите книжки има и пълен списък с всички резервни части, които може да си поръчате при нужда.
3. Маслото на различните производители на практика е едно и също - определя се от визкозитета му и съответните нормативи, на които трябва да отговаря. Естествено обаче всеки производител си препоръчва своето /за още неразбралите - Роко и Флайшман са едно цяло/. От точка на удобство и за по-прецизно дозиране и капване търсете опаковки с дълги и тънки накрайници за маслото /игла/, за да не оливате половината локомотив...
4. По зъбните колела спокойно може да се слага и високооборотна грес за автомобилни лагери - достатъчно е гъста за случая - хем да смазва, хем да не се разтича. Ако производителят държи само на масло - слагайте и масло на зъбните колела, но съвсем малко, защото се изхвърля по трасето /особено при бързи локомотиви с високи обороти в трансмисията - без червяк след мотора/.
5. Маслото в заводската опаковка също не е вечно! Не си мислете, че като сте си купили масло преди 5-10 г. и то е още течно в тубичката, та е върхът и може да го ползвате още 20-30 г.! /Класически пример е използването на масло за шевни машини, купено още преди 1989 г., забутано някъде и наскоро открито по щастлива случайност.../
6. Във всички случаи внимавайте с количеството смазочни материали, които поставяте.  В моделите няма резервоари и маслени системи, всички излишно просто се изхвърля от модела и попада по линиите. Със съответните вредни последици - омазняване, лош контакт, полепване на прах и мръсотия и прочие.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: bazitov в 08 Октомври 2014, 16:26:39
Привет и благодаря за съветите (то си е направо упътване). Да си призная - точно от това имах нужда  :hi:
Подозирам въпросният Trix в "залежавне", малко не се чувствам комфортно да ги отварям тези дреболии в мащаб 1:160, но явно ще се наложи.

Дали не е добра идея, темата да се закачи в начлото на списъка, определено смазването (и поддържката) е едно от първите неща, с което всички с нови придобивки е добре да са запознати?


Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: bazitov в 13 Октомври 2014, 15:56:40
Шах с талигата...

Успях да отворя въпросния локомотив:
(http://store.picbg.net/thumb/1C/29/0ac006e3bc601c29.jpg) (http://picbg.net/img.php?file=0ac006e3bc601c29.jpg)
(Страничен въпрос - не успях да му извадя двигателя, макар на картинката да изглежда лесно :D може би трябва да "напъна" повече? )

Оказа се смазан, доста добре:
(http://store.picbg.net/thumb/54/A1/13481fa269b554a1.jpg) (http://picbg.net/img.php?file=13481fa269b554a1.jpg)

Обаче, като тръгнах да го затварям, в проблемната посока - започна да тръгва и спира - кошмарът на първото отваряне на локомотив ми се сбъдна :)
След няколко проби проблемът се локализира в маркираните области:
(http://store.picbg.net/thumb/67/BD/c4c85bc9989767bd.jpg) (http://picbg.net/img.php?file=c4c85bc9989767bd.jpg)
Това е талигата на проблемната посока, оказа се, че когато токоснемащите пластини идващи от талигата се притискат прекалено добре от пластините на платката (също оградени), локомотивът откровено започва да тръгва и спира в проблемната посока.

Решението до което стигнах:
(http://store.picbg.net/thumb/84/17/3b0885b259aa8417.jpg) (http://picbg.net/img.php?file=3b0885b259aa8417.jpg)
Леко разхлабена платка в безпроблемната посока и доста разхлабен край на платката откъм проблемната посока.

Някой да е срещал подобен проблем?  :sorry:

Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 13 Октомври 2014, 18:38:39
Като опитваш да махнеш мотора - разви ли винтчетата?

На въпроса: Пробвай как върви без платката - с две жички директно на моторчето, подпри ги с тиксо или някаква хартийка. И пускай 6 - 8 волта, а не на мах. Гледай го дали тръгва и върти бавно и равномерно и в двете посоки. Като видиш че върти добре, увеличи до 10 - 12 волта. Всичко това на място, с краката нагоре (колелата настрани). Ако усетиш че колекторът искри или замирисва, макар и леко - трябва друго лекарство. Чак накрая слагаш платката. Не и трябва да натиска силно към талигите, но пластинките трябва да са чисти и лъскави, а не мазни с грес от редуктора.

Ако случайно извадиш мотора, запомни коя страна му е отгоре.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: bazitov в 13 Октомври 2014, 19:38:28
Хъх, мислих си го, но нямам правотоково захранване подръка в момента, само цифровото управление на Trix/Marklin Mobile Station 2 + booster-а на Marklin, с което определено работата няма да стане.
Най-много да си поръчам някакъв Motor Shield за Aрдуиното и от там да подавам напрежение, и без това май ще ми трябва за едни Kato-вски стрелки (които се оказаха правотокови...)
 :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Krasi Tankista в 24 Февруари 2019, 08:51:31
Вероятно питаш за това  https://www.fohrmann.com/de/sr-24-modellbahnoel-versch.-gebinde.html   Течност за почистване в ултразвукова вана.  :yes:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 24 Февруари 2019, 09:06:27
Това не е за ултразвукова вана, а моделно масло!
Интересно ми е, защото не би трябвало да е и спирт,
защото той разваля боите и надписите.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 24 Февруари 2019, 09:35:47
pach, Краси ти го е показал, в малка опаковка. Тази от клипа (https://www.ebay.com/itm/SR-24-Dampfdestillat-Modellbahn-Reinigungsol-1-Liter-Fabrikneu-/153336522717?hash=item23b391a7dd) е 1 литър. И се вижда много добре на 4:25 и нататак.

Освен това обърни внимание на дърводелския метър. А звукът от "измитите" локомотиви е направо покъртителен. Чак на мен ми стана жал за локомотивчетата, нищо че не са ми в мащаба.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Krasi Tankista в 24 Февруари 2019, 10:30:33
Цитат на: pach link=topic=268.msg114785#msg114785 date=1550991987
Това не е за ултразвукова вана, а моделно масло!
Интересно ми е, защото не би трябвало да е и спирт,
защото той разваля боите и надписите.

Течността е за почистване в ултразвукова вана на всички видове жп - модели. Почиства до фабрична чистота без да наранява повърхностите. Премахва всички видове замърсители включително масло, грес и течност за образуване на дим. Не нарушава лаковия слой и не премахва надписите. Не зная дали би свалила ваденки, това е въпрос на експеримент.   :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 24 Февруари 2019, 10:43:00
 Този от клипа, литровия е почистващ, но другия ме заблуди с надписа на етикета завършващ на "Ойл" (масло) и помислих, че
Краси е объркал линка:
(https://i.ebayimg.com/images/g/5bUAAOSwaSVcONdG/s-l400.jpg)(https://www.fohrmann.com/media/image/3f/4e/b8/01024-sr-24-modellbahnoel-250-ml-02.jpg)
 Някой ползвал ли е тази "хуйня" на истина?

(https://www.fohrmann.com/media/image/20/c9/86/x01024-sr-24-modellbahnoel-250-ml-02_600x600.jpg)
 
Но такова нещо някакси не ми се връзва...масло (или бяла грес)
да почистващ с масло (?) и то такова което е и за парогенератори
а те знаем, че много цапат с изпаренията си....Та точно за това
попитах, дали е ясно точно каква съдържанието на  този почистващ препарат
 (райнигер на немски)

Цитат
Информация за продукта "Модел железопътно масло SR 24 (различни контейнери)"
SR 24 Модел на железопътно масло, универсално приложимо като димно масло в парогенераторите - като масло за почистване на двигателя и трансмисията - като масло за почистване на релсите. Незапалим, не атакува пластмасите. Доказани в продължение на много години.

Предлага се в следните контейнери:

250 ml (1 l = 27,60 €)
1000 ml (1 l = 14,90 €)   

А локомотивчетата са от времето на ВТТВ,
БерлинерТТБаанен, тоест най малко 30 годишни,
и звука си им е такъв (за жалост). Те са с червяка
 чак пред колоосите, което е допълнителен фактор,
не само за скоростта , но и за децибелите.

ПП. попаднах на клип със също такава вана за чистене на мерклин в Z, който казва че те напивали от греста имю и го чистеха също така.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: toniemi в 24 Февруари 2019, 11:21:45
Цитат на: pach link=topic=268.msg114791#msg114791 date=1550997780

 Някой ползвал ли е тази "хуйня" на истина?


Аз го ползвам.Това е масло за образуване на пушек в парните локомотиви имащи парогенератор...или както се казва... ;D
Няма нищо общо с почистване...

За почистване https://www.youtube.com/watch?v=QM33lP1fQ88
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: jopeto в 24 Февруари 2019, 11:31:16
Цитат на: pach link=topic=268.msg114791#msg114791 date=1550997780
А локомотивчетата са от времето на ВТТВ,
БерлинерТТБаанен, тоест най малко 30 годишни,
и звука си им е такъв (за жалост). Те са с червяка
 чак пред колоосите, което е допълнителен фактор,
не само за скоростта , но и за децибелите.
И не само, нямат спазен луфт, между зъбните колела, а колоосите "лагеруват" направо в пластмасата. При по-използвани машинки, вече луфтовете между кардана, щангите и колооста са спорт-тото. С финна тефлонова грес нещата се подобряват, но пак си остават далече от съвременните модели. На старите моторчета им пръскам мазен контактен спрей от Конрад и стават, много по-тихи, но предавките пак си се чуват.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: dred77 в 24 Февруари 2019, 12:21:25
 Това не е ли течност за електронни цигари, или е по специялна течност??
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: dred77 в 24 Февруари 2019, 12:32:27
 Ето тук:https://www.modell-land.de/dampfflssigkeit-reinigungsl-liter-p-16414.html (https://www.modell-land.de/dampfflssigkeit-reinigungsl-liter-p-16414.html)
 Това SR24  Има описание
"Описание:
Абсолютно задължителният аксесоар на всеки модел влак е "модел на влакното масло". Това, обаче, по-скоро объркващо наименование се отнася до "парното и почистващото масло", което се предлага от няколко производители. Лидер на пазара е 40-годишният "SR24 модел железопътно масло", производител Hans Weiss, 72657 Altenriet. Продуктът се състои от смес от различни леки вискозни масла. По същество не става дума за смазочно масло, а за почистващо средство. Той е отлично пригоден за следните цели:
 Когато се използва като парно масло, може да се използва в димни генератори от всякакъв размер и от всички производители. Изпарява се практически без остатъци и е подходящ за z. Б. Промишлени модели с комин и парни локомотиви.
 Когато се използва като почистващо масло, той има особени предимства: или го използвате като почистваща течност в релсово почистващо превозно средство, или накисвате парцал и го избърсвате върху релсите. В допълнение, той може да се използва и в ултразвукова машина като почистваща течност, тъй като веднага разтваря мръсотията и не атакува пластмасата.
 Приложенията в дома са по-малко известни: със сигурност сте раздразнили преди остатъка от лепкави лепенки и ценови етикети. С това почистващо масло тези остатъци или целият стикер могат лесно да бъдат премахнати: Нанесете обилно остатъка или стикера и оставете да действа за няколко минути, след което можете лесно да избършете всичко или да го извадите.
От: Rudolf Ring "
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Krasi Tankista в 24 Февруари 2019, 12:33:12
Веществото е мултифункционално вижда се даже на картинката върху опаковката. Показано е 1, 2, 3, като за о********и . Препоръчва се от фирмата чиито линк посочих, за ползване като почистващ продукт в комбинация
с ултразвуково устройство. Ясно се вижда за какво се ползва на филма .https://www.fohrmann.com/de/ultraschallreinigungsgeraet.html  Мислех да купувам такава вана - респективно и течността, но все още не цапам толкова много моделите и се оправям с ARIEL.  :pleasantry:
 
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 24 Февруари 2019, 14:21:07
Привет!

Моят опит и на други колеги от  Единица и Нула с това масло е следният:

1. Става прекрасно за почистване.
2. Става прекрасно за смазване - обаче от смазване до смазване има разлика. Различните производители дават предписания точни с какво масло да смазваш. Може да се окаже, че за различните предавки на различни модели, от ЕДИН И СЪЩ  производител да са предписани различни масла. Това е едно от най-старите на пазара
НО:
3. Не го препоръчват(м) за парогенератори на малките моделни локомотиви - ВЪПРЕКИ ЧЕ производителят пише точно така. Не изгаря напълно - говорим от опит. Когато се е появило е било почти единственото на пазара. Сега има доста по-голям избор. За съжаление, не мога да посоча алтернатива, щото нямам достъп нито до моите масла, нито до архивни мои записки... Пиша всичко по памет...
   След като не го препоръчват за парогенераторите в 1:32, то какво да кажем, за по-дребните типоразмери. Не че не може да се използва и за тази цел, но нагарът си е нагар... А пък производителят разбира се ще си предлага стоката. Тези неща ги знам И от колеги,  които имат фирми за тунинговане на локомотиви и вагони от 1:87 до 1:22,5...
За големи СТАЦИОНАРНИ модели било О.К.
Кутии две от Fohrmann си ги пазя още от 2003 година, две съм изразходил.
Та така...
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 24 Февруари 2019, 16:58:18
Добре че не разбирам от такива неща, че да не се задълбочавам. И докато не пробвам няма да повярвам.

Ама как така хем ще измие идеално всякакви масла и мазнини, хем ще става за смазване? Смазване означава между две триещи се повърхнини да има слой смазка, така че тези две повърхности да не се трият една в друга, да не се допират, ами да се трият чрез смазката, т.е. между тях винаги да има макар и много тънък слой смазка. А пък тук уж измиваме идеално, а пък остава нещо за смазване, и то не на всякъде, а точно където трябва?

По форумите се споменават много добри неща за това SR24. И за пушек, и за миене. Само на незнам кои години на забравих коя фирма на моделите падали надписите ... Даже попаднах и на сравнения с WD40, който действително оставя защитен слой за консервиране. Лично аз не виждам нужда от вана за миене на влаци, който си има много локомотиви и ги цапа толкова, че му трябва - да му мисли, и да пише, ако иска. Аз имах само един опушен локомотив, изчистих си го доста лесно и добре с класически средства за офис техника. Повредите от некачествения пушек естествено си останаха.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 24 Февруари 2019, 17:12:51
Ами и аз това питах - как хем мие, хем смазва,
пък то се и оказа, че и дим в комина да праве!
 Хайде там има нагряване от лампичката - логично
 щом е "леко, с растителен"произход, да се изпарява лесно,
от димогенератора. Впрочем това е правилното наименование,
а не "парогенератор" както сбърках и повлекох крак.

За WD-40 съвсем бях забравил...и то е малко объркващо,
хем чисти (дори стара ръжда), хем смазва...трябва някой
да го пробва в димогенератор. Може и то да "пуши"!!!

Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Krasi Tankista в 24 Февруари 2019, 18:46:55
Ами аз нали съм танкист та знам кой е опитвал дали пуши.  :pleasantry:  Пуши и то чудесно с гъст бял пушек. Има едни дюзи, които впръскват нафта или дизелово гориво, ако по - ви харесва,  директно в испускателната система на съветските танкове. При досега с изгорелите газове се получава мигновенно гъст бял дим, който се използва за димна завеса, прикриваща машините на бойното поле. Използва се вече 70 години, така че е натрупан определен опит в тази насока. Тъй като WD -40 е пречисена и ароматизирана нафта, мисля че резултата би бил същия и с нея. НА НИКОГО ОБАЧЕ НЕ ПРЕПОРЪЧВАМ ДА ПРОБВА. Има си химия за всичко - не е нужно да си правим лаишки експерименти.   :diablo:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 24 Февруари 2019, 18:57:28
С тази смес:

Мия си предавките- метални - на малката огъващата машинка /рундвал/.

Смазвам си зъбните колела - пластмаса - на машинката за навиване на бабини.

Димогенератор е по-правилното за моделните локомотивчета.  :hi: / Пач/

Има обаче едни големи моделни парни машинки, които работят
- на сух спирт
- на течен 
- на газ
- на специални въглища

Та на някои от тези ставала и тази чудна смес...

А за W24 - ами маха тук таме повърхностна ръжда, но далеч не всяка...
В цеха на до нас смазват  някоя друга машинна част или режещ инструмент, а други места почистват... Това според фрезиста и работещите на струг...
В къщи почиствам пантите на печките с твърдо гориво, а дали смазват?!? - ами две-три седмици работят безотказно...

Взех си от Обединеното кралство - паста - дават я хем за смазване на търкащи повърхности - плот и обработваем материал - хем за почистване на алуминиеви и елуксирани повърхности...

Не съм химик - просто споделям опит и чуто и разказано...
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 24 Февруари 2019, 19:03:38
Цитат на: Boris 2-12-4 link=topic=268.msg114803#msg114803 date=1551027448

Смазвам си зъбните колела - пластмаса - на машинката за навиване на бабини.


Като ги смазваш - остава ли нещо по тях?
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 24 Февруари 2019, 19:26:42
Не се вижда, но на пипане с пръст или на салфетка остава...
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 24 Февруари 2019, 19:28:43
Значи, ако измиеш корубата на локомотива (също от пластмаса), пак няма да се вижда, ама на пипане с пръсти или салфетка ще го има?
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 24 Февруари 2019, 19:34:39
Не съм правил такъв опит.
След месец, два, три ще мога да отговоря...
Логиката подсказва, че требе да е така.
По някое време може да изфиряса, но требе да се замери.
 :drinks:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: dred77 в 24 Февруари 2019, 20:44:47
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg114806#msg114806 date=1551029323
Значи, ако измиеш корубата на локомотива (също от пластмаса), пак няма да се вижда, ама на пипане с пръсти или салфетка ще го има?
На клипа качен от Pach, на 13мин. се вижда, че човека ги "издухва " така да се каже с въздух, по ръката му остава мазно. После стоят на салфетки предполагам известно време.
 
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=268.msg114802#msg114802 date=1551026815
Пуши и то чудесно с гъст бял пушек. Има едни дюзи, които впръскват нафта или дизелово гориво, ако по - ви харесва,  директно в испускателната система на съветските танкове. При досега с изгорелите газове се получава мигновенно гъст бял дим, който се използва за димна завеса, прикриваща машините на бойното поле.
Нарича се ТДА /термо-димова апаратура/, на Англииски:TDA engine thermal smoke generating system. Впръсква нафта на пара в кюнците/ауспуха/
 (https://scontent.fsof3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/27972970_582002092132966_158489697749535109_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_eui2=AeEg5ccljgThnzKiK21TA5EEfJO3ibW3qTkTnqUxm582ARF1zTj9UC71PAL4axjEF_-lQqJSb-U7-UOCjRlfkfyLscHXdd8YQWczlVyWjVXPmQ&_nc_ht=scontent.fsof3-1.fna&oh=b586fb74348da08b1c35aedb83ac0d58&oe=5CECC3AA)
 :drinks:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: jopeto в 25 Февруари 2019, 00:10:29
Това е подобно, ако не и същото с WD-40 - пенкилерът на 21 век. С него може да почиствате, да ловите риба, да си палите огън в дъжд, да си ремонтирате надрания дисплей на телефона, както и много други. Направено е от сълзите на Чък Норис. Сигурно, може и да се ползва при разширена простата и грип. Защо да не може да се сложи и в димогенератор!?
https://www.youtube.com/watch?v=b1pa_Ru2P5g
https://www.youtube.com/watch?v=u9xvzaTP344
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Krasi Tankista в 25 Февруари 2019, 07:13:54
Първото филмче е наистина весело,   :good:   но за каракудите е просто фалшива новина. Чиста измама.   :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: svetljjjo в 25 Февруари 2019, 16:03:30
Аз често ползвам това WD-40 обикновена фина смазка си е и то не от най качествените но за сметка на това най скъпата на рафта със спреьове . Нищо кой знае какво не е не си заслужава парите 6лв за малко флаконче за същите пари си купувам голям флакон
силиконова универсална или нещо друго същата работа върши . Аз пръскам лагери панти на хладилни врати разни други такива
търкащи се части на по големи съоръжения . Пробвал съм е и на локомотиви не става бързо исъхва за две седмици примерно все едно не си смазвал.
За пушене и други работи не знам дали става не съм пробвал .
А това от клипа дето трие маркер и молив съм на 100% сигурен че и с обикновена плюнка ще стане същото  :lol:
За локомотиви аз ползвам масло за вакумпомпи или може такова дето го дават за въздушни компресори тънко си е същото като това което го продава флейшман в малките бутилчици . Обаче седи не изветрябва бързо аз само с такова си смазвам щото е около 10лв за 200мл и съм доволен . За разлика от всякакви греси дето ги предлагат в конрада за електроника и силиконови и специални за механики на сд или касетофони не стават а и много прах ловят и стават още по гъсти.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 25 Февруари 2019, 16:41:15
То прах има навсякъде, но ти току що "уби" петнайсетина
моделистти които от години ползваме силиконова грес каквато
се слага във видеокасетафони, СД-та и сега ДВД-та!!!
Толкова години вече или с тази грес, или с препоръчаните от марковите на производителя. Може да са скъпи, на пък гарантирано не прецакват моделите.

Имаше тук някой навремето се беше опитал с олио да маже.!!!
После пък друг на баба си от шевната машина набарал!!!
Трети незнам каква си грес пляскаше, но и тримата стигнаха
до един резултат - след около година им се спекоха локомотивите и пластмасата беше станала ронливо/чуплива!!!

Пък ти ако искаш е със Шел-грес, ги мажи, но да видим какъв
ще е крайният резултат!? То така се трупа горчивия опит в името
на общото благо де!!!
 &bgflag
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: Nenchev в 25 Февруари 2019, 20:26:00
Някои може да кажат:  "Тя, та'а работа не е като она'а", обаче да си призная честно, ръгам смело вазелин...  :spiteful: Чудесна работа върши и щади кожата...  :spiteful:Мислел съм си да ползвам и свинска мас, обаче ме притеснява при високи обороти и загряване на зъбните колела да не се втечни и да се разтече, от една страна и от друга - дали няма да гранясва и да почва да смърди през топлите месеци... :no:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: svetljjjo в 25 Февруари 2019, 21:34:02
Off-Topic:
То прах има навсякъде, но ти току що "уби" петнайсетина
моделистти които от години ползваме силиконова грес каквато
се слага във видеокасетафони, СД-та и сега ДВД-та!!!
Толкова години вече или с тази грес, или с препоръчаните от марковите на производителя. Може да са скъпи, на пък гарантирано не прецакват моделите.

Аз споделям моя опит не съм казал на никой с какво да си маже  филийките  :haha:
Дето се вика всеки си има глава на раменете и сам може да си прави изводи.

Греста не я харесвам и поради друга причина говорим за смазки дето ги дават за електроники не за грес за каруци  :lol:
Понеже е гъста а тая дето е дават пък специално за механики е и още по гъста та поради тая причина тя внася допълнително съпротивление в зъпчатките и в целия задвижващ механизъм .А и не знам как точно ще си смажете моторчетата с нея на мен ми се вижда невъзможно без разглобяване.
И да спомена че нямам локомотиви от ония ден имам от години и до сега на никой не му се е прецакала пласмаса от масло за вакумпомпите което слагам.
Единствения проблем който се получава е когато прекаля със смъзвънето на мотора и попадне на четките и на колектора при мотори които са на по 40г и нагоре в желанието си да ги направя нови само с масълце което обаче не се получава и тогава се налага разглобяване и почистване на четки и колектор ама предполагам тоя проблем ще е със всички смазки  ;D
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: jopeto в 25 Февруари 2019, 23:57:30
WD-то не смазва хубаво! Разкисва спекло масло, но не го препоръчвам да го ползвате за смазване на финни и отговорни работи. за панти брави и идруги подобни боклуци сатва. Тия дни мисля да го пробвам как ще пуши, но ще пробвам с капка върху поялника.  Експериментирама за един стар проект. Според мен най-хубаво става с електронна цигара, но там ми трябва да измисля какаво да прави налягане или да лъжа електрониката и с реле-време. При продължително горене изгарят реотанчетата. Иначе не цапат и не остава финна пелена от масло върху всичко на около.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: dred77 в 26 Февруари 2019, 01:57:31
 Защо някой не отвори отделна тема, за смазване на предавки и задвижване /даже е добре да стане "важна"/. Там всеки да споделя от личен опит /проби/ за отелните смазки на отелните възли. Тука в темата нещо стана малко на майтап, заяждане-леко, и  не твъде форумско. Поне на мен ми е доста интересно и естествено важно-къде и с какви лубриканти смазвате машинките си.
 Благодаря на Светльо и на Пламен/макар индиректно за сил.грес/, че споделиха какво може да се ползва в редукторите.Между другото сил.грес не е баш грес, трудно лепи прах /поне според мен/ и е доста летлива. Аз специално ползвам:http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%81+%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0 (http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%81+%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0).
Недостатък и е, че "не се смесва с други лубриканти". Ако ще ползвате такава трябва всички предавки преди това да се почистят/обезмаслят/ и подсушат.
Ако не ми се занимава с разколачване и обезмасляване на редуктори, ползвам това:http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%81+%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%B0 (http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%81+%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%B0)
 Дават го за метални мех-ки, но е меко и доволно летливо .
 Иначе за вагоните и колоосите на локомотивите към рамата ползвам обикновенно масло, което се продава във всяка железария в страната.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 26 Февруари 2019, 07:34:51
WD40 май аз го споменах, само че използван за измиване и консервиране, а не за пушене.

Някъде имаше тема за смазване. Може това да се лепне там.

Дред, тази черната "високооборотна" не знам къде я използваш. Такава чернилка и мръсотия става с нея. А си мисля че краве масло да сложиш, пак толкова ще смазва.

Имам един "много хубав" ексклузивен модел на Роко от средата на 90-те. Споменавали сме за Е44.5. В неговата инструкция на всички точки смазването е показано само с течното масло. Както и на всички локомотиви от това време. Ами тогава не са си и помисляли да предлагат бяла грес, въпреки че съществуваше в касетофоните моного по преди това. В по-късните емисии на този модел в книжката вече ги има и двете - смазка за колоосите и грес за червяка и редуктора. Единствената разлика е че греста издържа много по-дълго време "без поддръжка", обикновено до няколко години. Въпреки че има много локомотиви със зъбни предавки без грес. А маслото трябва да се почиства и подкапва наново напр. на 20 - 30 часа работа. А пък модели на Ленц, Трикс и др. могат да се видят с една жълтеникава полупрозрачна грес, за която пише че "не се нуждае от смяна през целия живот на локомотива"..
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 26 Февруари 2019, 08:09:53
От старите моделисти знам това. И моят опит го потвърждава.
Маслото е хубаво нещо, но за труднодостъпни места
като моторчета например в лагеруването на роторчета.
Грес по зъбните предавки, но по малко, защото и пластмасите
 вече са почти самосмазващи се
И с двете не трябва да се прекалява.
Маслото тече чак до релсите ако е много!!!
Греста не тече там, но хвърля из целият лок ако е много!!!
То и арсеника в малки количества не е отрова ... ;D

ПП. Дред е прав за коментара, но  едно не разбирам в този форум!?
Защо когато някъде не съвпадат две мнения,
едни хора решават, че има заяждане, а други
пък веднага титулуват, че има спор?
Ми ние само споделяме собствен опит, без заяждане или спорене и това не е перчене! Просто всеки има различни виждания в някои практики.
 :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: dred77 в 26 Февруари 2019, 08:34:14
 Преди време си правих някой експерименти в тая насока / със смазването /. Мерех тока на даден локомотив , с грес и след това с масло . От лични наблюдения
установих, че най-влияещи се бяха сатрите БТТБ в тт. При слагане на високооборотна грес на онова дългото червяче тока ставаше по две, и лока буквално умираше на кривите особенно. При тези които са с отделни талиги при мен HO, тока не надвишаваше 10-12 процента, което според мен е нормално / маслото е с доста по голям вискозитет/.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: jopeto в 26 Февруари 2019, 08:39:17
Темата е доста обширна, ще трябва повече време за обяснения и за това темата ще е голяма. Мога да споделя големият си опит с различни видове греси и продукти. Всяка грес или масло си има точно предназначение за определени свойства или среда при която ще се ползва. От това зави си пряко качеството и работата на техниката, която ще ползвате. Продуктите са имат широко приложение и са приложими, както в хобито ни така и в ежедневието.
Ето едно клипче от което може да добиете обща представа за базовите смазки, които се ползват, най-често.
https://www.youtube.com/watch?v=rAllpDbcccU
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: mitko0888 в 26 Февруари 2019, 16:30:55
Все пак, не знам до колко съм прав, ама дали да не вземе диспечерът да преименува темата? Може и да е субективно, но аз влагам може би малко по-тесен смисъл на думата "лубрикант", след което отговорите на "кога, къде и защо" са горе-долу ясни.
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: jopeto в 26 Февруари 2019, 16:50:11
Цитат на: mitko0888 link=topic=4377.msg114845#msg114845 date=1551191455
Все пак, не знам до колко съм прав, ама дали да не вземе диспечерът да преименува темата? Може и да е субективно, но аз влагам може би малко по-тесен смисъл на думата "лубрикант", след което отговорите на "кога, къде и защо" са горе-долу ясни.
Общо, техническо название за смазочни матерали. Пък си раширявайте или стеснявайте смисълт, колкото искате, той си е ваш!
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: jopeto в 26 Февруари 2019, 17:39:02
Да започнем темата по същество!

Литиева грес - Най-често срещаната грес, използва се в карета и лагери при автомобилите и други машини. Тя е създадена на петролна основа и не влияе добре на гумени и каучукови изделя, семеринзи, о-пръстени, маншони, освен ако не са полеоретанови или от специализирана гума. Поврежда и пластмаси. Другият недостатък е, че някой литиеви греси, могат да бъдат електропроводими. По мои наблюдения, литиевата грес поврежда оксидации върху алуминиеви детайли.Също, има специвична миризма, гъста е и няма приложение в моделите ни.

Силиконова грес - Има широко приложение в медицинската техника и машини от хранителновкусовата промишленост. Съзададена е на силиконова основа, което я прави неутрална към гуми и пластмаси, самта тя е неелектропроводима. Недостатъка и, е че се разтича при високи темперетури. Финната и структура я прави подходяща за нашите модели.

Медна грес - Това е грес съдържаща медни чстици, използва се на места, където има високи темперетури. Има специфичен меден цвят. Използва се мнго честои по накладки и спирачни апарати на автомобилите.  Слабо приложима в нашите модели.

Морска грес- Един, мой любим продукт, съзададен да функционира в агресивна среда и променливи темперетурни условия. По самото му име се подразбира че не може да бъде отмит от водата и  има  близки смазочни качества, както при плюсови темперетури, така и при минусови. Изключително подходящ за бързооборотни главини, лагери, лебетки, зъбни колела, които са изложени на 
вода и сол. Тази грес може да се отстранява единствено с обезмаслители и специални препарати. Не е подходяща да се използва в прашна среда. Приложима е в хобито.

Технически възелин - Мног полезен продукт, използва се за монтаж на всякъкви гумени уплътнения, и други детайли. Създаден е на органична основа, което го прави неутрален към гума и пластмаса, също така е безопасен за здравето на човека. (освен, ако ви разширяват смисълът! Тогава е много опасен) Продукта е приложим в хобито и е алтернативен заместител на доста смазки.

Тефлонова грес -  Обикновенно, тебеширено-бяла на цвят. Съдържа, частици тефлон. Запазва смазочните си качества при огромни натоварване и високо триене на детайли. Намалява износването им и има щадящ ефект върху полирани и закалени метални повърхности.  Слабоприложима  в хобито ни.

За гресите, на кратко е това. По нататък в темата, ще продължим с някой видове основни смазки, различията между тях и тяхното приложение.
     
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: TheJackal в 26 Февруари 2019, 19:56:22
Добре де, публична тайна е, че съм "кашонер". Не помня да съм смазвал локомотив. На 3 месеца вадя релсите, правя една елипса на масата и всеки локомотив прави по 10 обиколки в едната и другата посока и пак се прибира в кутията, от там в кашона и в гардероба. Ползвам от дъжд на вятър само и единствено по една капка тънка смазка за шевни машини. Според мен, всичките тези силиконови пасти, грес и тям подобни дето се продават от фирмите за влакчета си е чиста проба бизнес. Същото е и с блокчетата за почистване на релсите - алабализми, ситна водна шкурка, иначе ще има да чакате да махнете замърсяването и прочие. Парцалчето със спирт само обира прахта.

А, и да не забравя, тъкмо се зарадвах, че има тема за "ЛУБРИКАНТИТЕ" , та всички знаете колко съм си "цапнат в устата", много въпроси бих задал.................... :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: toniemi в 26 Февруари 2019, 21:13:18
Цитат на: TheJackal link=topic=4377.msg114852#msg114852 date=1551203782
Добре де, публична тайна е, че съм "кашонер". Не помня да съм смазвал локомотив.

Аз никога не съм бил КАШОНЕР  ;D   Моите влакове са били винаги в движение.
Имал съм винаги старо Пико ,с локомотиви по 20-30 години карани много  :yes:
Още от детството ми съм ги смазвал само с двигателно масло.Като остане малко от колата на баща ми,изцедя си го от шишето и    ;D   до ден днешен смазвам с двигателно.Както локомотивите в НО,така и тези в Z.
А моите влакове се карат МНОГО.
https://www.youtube.com/watch?v=5TRlx7cu-KM
https://www.youtube.com/watch?v=djyT-kJF-kI
https://www.youtube.com/watch?v=VK2jkCyrXnw&t=36s
https://www.youtube.com/watch?v=Bk2FmeOUFdo&t=9s
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: pach в 27 Февруари 2019, 08:46:53
Тони, а аз още си спомням оня клип от макета в Панчарево,
дето ги биеше буквално с пръчка за да тръгнат!!!
 :lol: :lol: :lol: &bgflag :hi:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: toniemi в 27 Февруари 2019, 19:59:29
Цитат на: pach link=topic=4377.msg114858#msg114858 date=1551250013
Тони, а аз още си спомням оня клип от макета в Панчарево,
дето ги биеше буквално с пръчка за да тръгнат!!!
 :lol: :lol: :lol: &bgflag :hi:
Бих го,бих го,накрая го разглобих и му смених четките.Толкова се бяха износили....от седене по кашони.... :drinks:
Титла: Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
Публикувано от: piko1 в 22 Март 2019, 05:43:25
Относно wd-40 и другите подобни

https://youtu.be/6bmbFtEB5Tw

Май не е точно така както си го представят някой колеги :haha:

Аз лично ползвам
Силиконови масла
http://www.nnelectronic.com/product.php?ProductID=200694
http://www.nnelectronic.com/product.php?ProductID=200692

И тази грес
http://www.nnelectronic.com/product.php?ProductID=199057