RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: pach в 20 Май 2013, 16:31:54

Титла: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 20 Май 2013, 16:31:54
bg&flag

        Във връзка или пък не, с най-топлата тема http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4299.0.html
чак жареща до червено, се сетих за един малко известен факт за употребата на парната тяга в България. Факт, който някои не го забелязват въобще, други не смеят да го коментират,  а трети като многоуважаемият инж.Димитър Деянов, просто не отбелязват. И то напълно логично, защото става въпрос за малък парен локомотив , ползван доста често у нас, но не в тракцията на БДЖ с която сме запознети благодарение на него, а от частните предприемачи, строили някои от железните пътища в страната ни, или фабрики, пристанища, а може би и мини – тоест организационни системи извън БДЖ, които обаче не са предмет  на търсенията на инж.Деянов.
Както мнозина може би са се досетили, става въпрос за малкия парен локомотив на германските железници (като по общо обозначение) а именно пруския парен мъник  – Т3. Всъщност локомотива е ползван в много страни, между които вече със сигурност може да се наредим и ние. Например в Полша, под тяхното означение TKh1(3F) са позвани най-малко двадесет.

(http://picbg.net/u/16413/50901/708263.jpg)

        Първият произведен такъв локомотив е дело на фабрика „Henschel“ през 1882 г. Годината е достатъчна да се предположи че от този модел вече шест години по-късно е бил ползван от предприемача Иван Грозев – строителя на първата държавна железопътна линия открита през 1888 г. Цариброд-София-Вакарел.

(http://picbg.net/u/16413/50901/708261.jpg)

     Малко технически данни за локомотива.
Първият е произведен през 1882г от  фабрика „Henschel“. Първоначално за Пруските Кралски железници (K.P.St.E.). Официално общо са произведени 1300 броя. Отделно има още много произведени бройки и за други железници, като Мекленбургските, и Олденбургските, за провинция Брауншвайг и други. Последния е бракуван през 1968г. Тук разбира се не влизат локомотивите които и сега се движат като възстановените музейни или на различните клубове в Европа.

(http://picbg.net/u/16413/50901/708262.jpg)

Дължината му според модела ................................  8300 до 8951 мм.
Теглото също...........................................................  28,9 до 31,9 т. 
Натоварване на ос................................................... 10 до 12 т.
Максимална скорост ..............................................   40 км/час.
Максимална мощност ............................................   213 кВт.
 Диаметър на колелата............................................ 1100 мм.
Диаметър на 2-та цилиндъра..................................  350 мм.
Ход на буталата.......................................................  550 мм.
Максимално налягане в котела ............................... 12 bar.
Площ на скарната повърхност................................  1,82 кв.м.
Обща нагревна площ (пещ и тръби).......................  55,67 кв.м.
Воден запас ...........................................................     5 куб.м (1903г)
Въглищен запас ........................................................ 1,9 т. (1903г.)
Спирачната система на  локомотива е от полувъздушен тип (?).

       Тъй като това е началото на търсенията за ползвани такива локомотиви на българска земя, но за сег ане е уточнено с точност кой, кога и от кой модел е купувал за България, може би трябва да отбележим, че след 1904г. фабрика вече „Henschel & Son“ произвежда „усилен“ вариант на локомотива, предназначен именно за промишлени предприятия и пристанища. Ще се върнем по-късно на това. Произвеждан е от 1904 г до 1924г. Ползвали са го доста немски минни предприятия, малки железопътни компании (регионални железници), захарни фабрики и пристанища. Съответно е с малко по-високи технически характеристики:

(http://picbg.net/u/16413/50901/708264.jpg)

Дължината му според модела ................................  8700 до 9020 мм.
Теглото също........................................................... 35 т. .
Натоварване на ос................................................... 14 т.
Максимална скорост ..............................................  40/45 км/час.
Максимална мощност ............................................   400-450 кс.
 Диаметър на колелата..........................................  1100 мм.
Диаметър на 2-та цилиндъра..................................  430 мм.
Ход на буталата.......................................................  550 мм.
Максимално налягане в котела ...............................   13 bar.
Площ на скарната повърхност................................  1,6 кв.м.
Обща нагревна площ (пещ и тръби).......................  66,92 кв.м.
Воден запас ...........................................................  4 - 6 куб.м.
Въглищен запас ........................................................ 1,4 -1,6 т.
Спирачната система на  локомотива е от полувъздушен тип (?).
Добавена е и система за управление на въздушна влакова спирачка.

      Тук ви предлагам един епизод от германското предаване „Eisenbahnromantik“, където ще се разходите с един възстановен локомотив Т-3, който е построен в далечната 1901г. времетраене – от началото на клипа  до  5,50 мин.(след това е за едно малко дизелче от същия клуб).Приятен клип с този мъник:

http://www.youtube.com/watch?v=0RMF5JBzMhg

       А който иска да види продължението на „един ден в музея на AHE“, където има и други интересни атракциони за посетителите (дори ръчна дрезина карат) нека си изгледа и втората част на филмчето:
 
http://www.youtube.com/watch?v=tnkz-F_SsKE

 :scratch_ones_head: Пък в България и някои бюрократични среди все още битува мнението, че малките локомотиви
на са достатъчно атрактивни за феновете на железниците. ... щото явно гледат за големите печалби и скорости.
Ето как доста музей и клубове, опровергават това и печелят макар и в пъти по-малко пари, все пак са достатъчно атрактивни!  :sarcastic:

         Още малко технически справки. Котелът  е нитен с обща дължина 3240 мм. Първоначално е бил без парен дом, който е добавен веднага след прототипа. Пещта е медна с размери 1500 мм. Водопадоването става посредством две парнозадвижени всмукателни помпи . Някои от локомотивите са оборудвани  с инжектори. Водният резервоар е монтиран между рамните листа под кабината, като е изпълнен от стоманени листове с дебелина 10 мм. Както става ясн оот таблицата първоначално спирачката е само ръчна, след това се добавя и спирачка тип „Knorr“. Въглищните бункери са различни са от двете страни на котела, като някои благодарение на удължаването си могат да качат почти с 1 т. въглища повече. Доста от моделите не са с монтирана камбана отпред, но пък имат пясъчни сандъци.

Локомотивите от този модел и неговите производни са произвежда от доста фабрики в Европа:
 „Lokomotivbau Hohenzollern" – от Дюселдорф.
 „Borsig Lokomotivwerke” - от Берлин.
„Henschel & Son“ – от Касел.
„Lokomotivwerke Hagans“ – от Ерфурт.
„Maschinenbau Aktiengesellschaft Hanomag” – от Хановер.
„Orenstein & Kopel“ – от Потсдам.
   И още доста други...

       Всъщност нас ни интересуват годините на производство от 1868 до към 1908 г. когато доста български предприемачи са купували от този мъник както за строителството на новите железопътни линии, така и за употреба в захарни заводи, руднични мини и други големи предприятия. Впрочем единствено за фирма „Lokomotivbau Hohenzollern" съм намерил данни от произведени локомотиви за България, като официално отбелязани в нейната история.

Производител..............................   брой
Henschel   .........................................385
MF Karlsruhe  ..................................   10
Hanomag   .........................................106
Union-Gießerei   .................................126
Schichau   .........................................105
Borsig   ...........................................76
Hagans (Wolf)   .................................100
MF Esslingen   .....................................4
Вулкан - Шчечин   .....................  ......30
Schwartzkopff   .............................  ......30
Hartmann   .............................................4
Grafenstaden   .............................   ......93
Hohenzollern   ..............................   .....93
MF Güstrow   ..............................   .......1
Jung   ...................................................73
Humboldt   ...........................................44
Orenstein & Коpel   .....................   ......51
Linke-Hofmann   ...................................10
Freudenstein   .............................   ......13
                       
                         Общо   ...............1354

                      Ето е сравнително кратка и надявам се точна хронология на този модел локомотив:
1881г.  – В Кралската Железопътна Дирекция (КЕД) Бидгошч се прави първият проект дал основите по-късно на пруският локомотив Т-3 известен като „Проект-12“.
1882г. – Първият произведен от „Henschel & Sohn“ в Касел, Т-3 за Кралската Пруска Железопътна Администрация (K.P.E.V.) за употреба в Хановер.
1883г. – Т-3 вече има нова разработка под името „Проект 12 – ІІІ-4е“.
1890г. – Локомотива вече се произвежда с лети стоманине колела заедно с противотежестите.
1893г. – На световното изложение в Чикаго, Т-3 печели награда за „Henschel“.
1895г – Великото Херцогство Мекленбург закупува до 1906г. 61 броя от Т-3.
1898г. – Великото Херцогство Олденбург купува до 1908г. 15 броя от Т-3.
1903г. -  Хановерската фабрика Ханомаг, пуска в производство „усилен“ проект на Т-3, като „Проект-12-ІІІ-4Т“.
1904г. – максималната скорост на Т-3 е достигнала 50км/час.
1906г. – На изложениете в Милано Т-3 получава клапаново разпределение.
1906г. – Вече са произведени  1345 локомотива от различните модели и фабрики.
1910г. – Закупен е последния произведен от пруската серия локомотив.
1911г. – доставине още три броя от Т-3 от Orenstein & Коpel.
1913г - локомотиви от лекия модел (бромбърг) с №№6135 и 6141 са сдвоени, като изълнението на проекта е възложено на фирмата   „Cassel“.
1916г. – за улеснение на железопътните връзки между Германия и Швеция, на последната са предадени 8 бр. Т-3.
1920г.  – в новосъздаденото DRG, машините от модел Т-3 наброяват внушителните 587 броя.
1924г. - Последният изграден от  модел „Проект 12-ІІІ-4е“ отива в Италия, за  Alta Valtellina Ferrovie.
1925г. – при преномерирането на серийте, Т-3 са включени като локомотивите серия BR-89.7.
1940г. – в Нарвик все още се ползва машината BR-89.7250
1943г – в помощ на BR-98, в голям рудник в Германия, освен BR-89.7533, са запалени отново още две Т-3.
1950г – в ГДР са присвоени истинските номера н амалките прусаци под общата сериа BR-89.6
1954г. – Луксембъргската железница взима заема от DB, BR-89.7566 , работил до март 1955г.
1961г. – DB запазват на съхранение няколко локомотива в Касел и Дуисбург.
1962г. – Снабден с триосен тендер е  BR-89.6009. Снабдени с такива тендери са още три броя.
1967г – Пребоядисан е BR-89.6225 за снимки.
1971г – BR-89.6009 все още е в движение.
1973г. – в разгара н апетролната криза музейният локомотив BR-89.7159  e временно командирован в стоманодобивното предприятие „Südwestfalen AG Hüttental Geisweid“
1979г. – бракуван е последния използван до тогава локомотив Т-3, който е работил в захарната индустрия.

Малко парни локомотиви по света, могат да се похвалят с такава дълга история от 97 годишна служба!!!

        Такааа, сега да пристъпим към двете неоспорими доказателства, че този модел (или негови производни) са ползвани поне на две места в България. Едното е снимка от далечната 1905 г. В град Варна при строежа и разширението на пристанището, за транспорт на големитге каменни блокове до самият кей, се е ползвала ето тази машина.
 
(http://picbg.net/u/16413/50901/708265.jpg)

        Тя дори си е имала име, което обаче за сега не мога да разчета. Така без да съм специалист бих я определи от типа BR-89.70-77, които впрочем имат най голамя бройка от произведените. Като това е нейният чертеж за сравнение:
 
(http://picbg.net/u/16413/50901/708283.jpg)

До тук всичко е достатъчно ясно. Предстоят издирване на допълнителни подробности, като къде, от кога и до кога с аработили такива локомотиви у нас. Колко ли са били закупени за различните цели и какво е станало с тях...макар последното да е ясно – прост оса бракувани и нарязани още в „тъмни“  времена. Те така или иначме не са били на служба в БДЖ, където единствено е имало някакъв ред и съхранена история. И все пак до голяма степен увереност, че са ползвани такива локомотивчета у нас ми дава и още една снимка, собственост на Регионалния Исторически Музей в Кюстендил:
 
(http://picbg.net/u/16413/50901/708266.jpg)

     За съжаление снимката освен, че е стара е и с много лошо качество, но все пак основните черти на малкия работяга се различават достатъчно добре, което ми дава основание да го причисля към модел от горе упоменатия тип.
               Всъщност има и още една снимка, която е с грешен адрес и текст, но искам все пак да проверя дали съм прав...и тогава ще я публикувам тук.
         Ами, това е за сега  приятели. В ачалото информацията е доста оскъдна, но все пак трябва да се почне от някъде. Модела е доста приятен и се произвежда в трите основно застъпени мащаба у нас. Останалото е въпроса на интерпретация, към коя фирма или мина в България, да го зачислите когато мъникът попълни вашите домашни железници.

Ползвани материали:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:DRG_Class_89
http://de.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Preu%C3%9Fische_T_3
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Prussian_T_3
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:0-6-0T_locomotives
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Steam_locomotives_of_Germany
PKP class TKh1‎ (3 F)

Една съвместна публикация с BGTT - http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,61.msg1064.html#msg1064

 &bgflag
&bgflag
&bgflag
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 20 Май 2013, 17:04:43
 Изключително интересна информация и снимки.  Локомотивите на българските снимки определено са

Т3 ,които имат страшно много модификации.

Като цяло ,локомотивите Т3 са изключително много разпространени  по  второстепенните  линии в Германия. Впоследствие до средата на 70-те години работят като заводски локомотиви в много индустриални предприятие. Като цяло са много прости,надеждни и лесни за обслужване и ремонт локомотиви.  Например при тях от самото начало се прилага външен пароразпределителен механизъм,докато по това време все още твърде много локомотиви се строят с вътрешен . А това е кошмар,както за обслужване,така и за ремонт. При Т3 неудобство  само представлява загребването на въглища от страничния въглищен бункер. 
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 20 Май 2013, 17:46:50
Похвално! Похвално!

Покойният Стойко Алексиев беше започнал сериозно да копае тази тема,
беше и започнал да прави чертежи в 1:20, мащаба в който  работеше през последните години. Помагаха му Данчо Финтата и Стефан Чернев. Говорих със съпругата му, нещата не са у нея. Някой е бил бърз и тих...
Големите авторитети по онова време, въобще не се трогваха от заводски машини...
Това по думите на Стойко. В България е имало поне два типа Пруски Т 3...Пак по негови думи. Търсеше трети тип...

Давай Пламене, дано не си останеш самотна птичка в търсенията си...


 ///А някой хора даже ги имат и в 1:32 (KPEF) и 1:45 (DRG).///

Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: mitko0888 в 20 Май 2013, 18:41:28
Айде бояджиите ... в момента е без пари от  тук.  (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Fleischmann/2-4-003001-59250-0-0-0-6-3-2-0-gatt-de-h-0/ein_produkt.html)
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Vlado в 21 Май 2013, 11:03:19
Уви, и в този случай, аналогично на другите, отнасящи се до аналози на бг машини, има разлики, които не са за пренебрегване, например парният дом е по-назад от този на снимката от "Изгубената България". Няма истинско щастие. Това е!
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 21 Май 2013, 11:44:55
Разбира се, че ще е различен, щото е обявен като:
"Dampflokomotive "EA 11" der "Porto di Savona"- Privatbahn (Italien), Epoche III"
А ІІІ-та епоха е доста далеч от нашите.
Всъщност чертежа от горния пост доста добре ориентира, кой точно модел ни трябва ===> поправка!
Той също не отговаря точно на нашите модели (поне Варненския). Издирванет продължава.
Но пък тая цена ..."преглъща" рязането и напасването на парния дом, ако други разлики не се откриват! ;)
Всъщност парния дом направо с целия пръстен трябва да мине една позиция напред ако искаме точност!!! ;)

Не знам Митко какво има предвид ...бояджийте, щото едва ли е бил в по-различни цветове от оригиналните.
Все пак говорим за периода преди 1900-ната година!

Търсим модел максимално близо до първообраза от Прусия №1905:
(http://picbg.net/u/16413/50901/708262.jpg)
Но с по-голям парен дом...и вече скрити паропроводи към парната машина :scratch_ones_head:
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 21 Май 2013, 15:56:53
Съжалявам момчета, без рязане Флайшмански локомотив не става.
Ето всичко от "фамилията Т3" което тази фирма е правила през годините (до 2007) на съществуването си:
http://www.effert.de/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=83
въртете надолу със скрола...

Освен ако фирамат не е произвела още нещо (да кажат нейните фенове) след 2007г.
Така че локомотива предложен от Митко, си остава най-актуален ...но не за боядисване, а рязане!!!  ;D

или това:
Westmodell 89 7263 - Bausatz auf Fleischmann Fahrwerk
(http://www.kdtroeger.de/3068.jpg)

Westmodellbausatz + Fleischmannfahrwerk = "Ur T3" in H0
(http://www.kdtroeger.de/3023.jpg)
Но с "наставяне" на по-голям парен дом и ...отново рязане, на паропроводите до машината.

Подобно е положението и в ТТ-мащаба. Прави го само JATT, но и той само с рязане става... :(
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Vlado в 21 Май 2013, 17:44:45
След това твърде интересно откритие на Пламен аз, разбира се, веднага писах на Деянов, защото кой ако не той би могъл да даде повече информация. Ето и неговия отговор:

"Здравей Vlado,

Темата за парни локомотиви използвани у нас извън БДЖ: от предприемчи по строителството на ж п линии и пристанища, захарни и пивоварни фабрики, каменовъглени и други мини, фабрики за тухли и пр. е интересна но трудна за проучване, главно заради липсата на достатъчно информация. Обект на моите проучвания, както правилно отбелязва в темата за пруската машина Т 3 вашият форумен член, са само локомотивите работили в БДЖ. Отбелязал съм само тези закупени "на старо"от предприемачи след края на строителството и преминали на работа в БДЖ, като например локомотивите 47.13 до 47.18 и др.
Темата за локомотивите извън БДЖ е проучвана специално от Стефан Стоичков, който в две статии: сп. "Железопътен транспорт" - брой 4 / 1994 г. (стр. 27) и брой 1 / 1998 г. (стр. 20) представя откритите при неговите търсения такива локомотиви, включително и няколко машини пруски тип Т 3, в таблици: с данни за производството им, колоосна формула, къде са използвани и каква е съдбата им. Там може да се прочете за най-различни типове машини, закупувани, както казах по-горе, от частни предприятия. Имало е например в захарната фабрика в Долна митрополия локомотив строен за първите парни трамваи в чужбина (той самият прилича на парен трамвай), но закупен и дълги години работи маневра във фабриката.
Според мен е похвално, че има членове на форума с изследователски хъс, с желание за проучване на миналото, защото по този начин може да се открият още неизвестни факти за историята на железниците в България.

Приятен ден: Д. Деянов"
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: mitko0888 в 21 Май 2013, 18:27:16
Сега остана да прочетем и статиите - и всичко е ОК.

Двете локомотивчета от снимките на Пламен, както и чертежът му от първия пост, са на три различни локомотива, (може би ) варианти на Пруския Т3. Мисля че това добре се вижда по разположението на парния дом и (май) пясъчника.

А пък линка го дадох, за да се похваля (макар и още да не е пристигнал но си го бях поръчал преди този диспут :) ) с този красавец. Гледам че отговаря точн она първата снимка (не БДЖ).
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 21 Май 2013, 22:27:39
Още веднъж благодарности за интересната тема. Беше ми много интересно да видя Т3 с  парна помпа за подаване на вода в котела. Изобщо не съм предполагал,че има такова нещо.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 22 Май 2013, 10:31:31
Цитат на: misan link=topic=4305.msg89290#msg89290 date=1369164459
Още веднъж благодарности за интересната тема. Беше ми много интересно да видя Т3 с  парна помпа за подаване на вода в котела. Изобщо не съм предполагал,че има такова нещо.
Не съм специалист, така че може нещо при превода (аз интерпретирам полученото от гугъл транслатора) да съм объркал... :blush2:
Надявам се да не съм"изобретил" нещо ново и несъществуващо в парните локомотиви. Нямахме ли подобна помпа на първата ни мотриса?
Дори имах съмнения, че правилно съм "схванал" за водния резервоар, че е между рамните листове (дори май те са му и стени)
но след като разбрах за какво са двете тръби пред двата въглищни бункера (от там се налива водата)
и съответно начина за попълване  на водния запас, вече съм по-спокоен, че водния запас на локомотива е в рамата от вътре.
(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/11459557.jpg)

Благодаря на инж.Димитър Деянов, за хубавите и стимулиращи  думи.  :hi:

Очаквам разрешение за публикуването на  две снимки, които намерих съвсем наскоро след началото
на проучванията ми и които са гарантирано на български локомотиви от ранните модификации на Т3.
 
Тези снимки са правени на пристанище Варна, като едната потвърждава нашата снимка от "lostbulgaria"
и за двата наистина български локомотива има конкретни технически данни (от гърба на снимките).
Докато чакам разрешението за публикуване, издирвам историята на пристанище Варна и частните (може би) фирми
които са работели на него. Една от тях е експлоатирала тези два локомотива. Не знам на пристанището дали не е
имало теснолинейни коловози, но изобщо не би ме учудило да се окаже така.
 Има много модификации на Т3, за теснопътни релси.

Така, че както казва и Владо...очаквайте продължение.

Впрочем ето един приблизителен чертеж на нашите машини, поне докато не ги сравним напълно
става за начална информация:
(http://picbg.net/u/16413/50901/708634.jpg)
Тук пък има разлика в наклонената задна стена на кабината.

Всъщност подобен на нашите локомотиви дълги години и ползван за индустриален,
на гара Ерфурт-север. Поне на снимките си приличат.

Както и една снимка от площада пред дирекция на железниците на гарата в Хановер,
правена през 1983г. където предполагам, че са произведени и нашите екземпляри  ;) :
(http://store.picbg.net/pubpic/F7/20/cb155a741c4af720.jpg)
от http://www.diehl-j.de

Колкото до Флайшманския показан в липето от Митко - признавам си доста ме изкушава,
но разбрах че точно от тази фирма доста трудно се модифицират моделите...та не знам какво да правя... :scratch_ones_head:

Времето ще покаже как ще развия тази идея... ;D

ПП. Някой може ли да осигури упоменатите два броя на списанието?!?!?! HELP@@@!!!??? :search:
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 22 Май 2013, 12:33:00
 Темата наистина е много интересна. Доколкото до парната помпа- няма никаква грешка.  Вижда се на снимката на локомотив 1703. Най вероятно единия подаващ вода  уред в котела е смукателен инжектор,понеже се вижда неговата водоподаваща тръба, идваща от кабината на локомотива,а другия
е парната помпа. 
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 22 Май 2013, 20:56:25
Дали не е възможно  някои Т3  да е бил предвиден да запълни номер 1001 в БДЖ.  Нали това е тайнствения локомотив ,които  е преди  първия локомотив от серия 47 ,които е с номер 1002.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: zazo в 22 Май 2013, 21:40:36
Това е доста интересна идея. Много ми допада като предположение. Опасявам се, че само може да гадаем, обаче.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 23 Май 2013, 00:50:53
Още веднъж ще кажа,че темата ми е страшно приятна.

Доколкото Дали някоя Т3  е била тайнствения локомотив-наистина  трудно ще открием истината. Но все пак е доста вероятно-все пак  колосната формула е една и съща,въпреки,че  теглителната сила е доста по малка.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Vlado в 23 Май 2013, 08:39:33
Но на първо време да открием статиите на Стоичков, за да видим там какво пише!

Затова, колеги, нека намерим, сканираме и покажем тук статиите на Стефан Стоичков, публикувани в:

сп. "Железопътен транспорт" - брой 4 / 1994 г. (стр. 27) и брой 1 / 1998 г. (стр. 20)
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 23 Май 2013, 09:20:03
Абсолютно гарантирано е, че двата локомотива за които очаквам решение да публикувам снимките,
са точно на ранни версии на Т3. Също така абсолютно гарантирано са български на 100%.
ПРосто няма търпение да пусна снимките тук, но ще изчакам все пак до минат и празниците,
и ако все още не са ми отговорили, ще ги пусна, но в по-особен режим на позоваване за авторите и
с готовност (при някакви претенции( да ги изтрием все пак. Снимките не са мои (за съжаление(.

Колкото до двете списания един приятел с изключително богат архив,
 ги обеща, но кога ще ги изрови и преснима,
е доста относително понятие - човека не е свободен и има доста по-важни ангажименти.

След празника има вероятност да има  и един чертеж на нашенски Т3.
Ако се закваси морето - всички ще кусаме - само търпение приятели!!!
 ;D :yes: :)

ПП. Впрочем в това за началния номер 1001 от бъдещата серия на БДЖ-47,
има доста хляб. Покрай мойте проучвания се сблъсках с няколко стотици снимки и
поне 30 чертежа, и някак си пред очите ми виждам как първородния Т3,
дава "път и напътствия" в доста от следващи конструкции на локомотиви
включително и нашите от 47-ма серия.
Не напразно и германците ги събират в една обща серия -  89-та.
BR 89.6 e като нашия  БДЖ-47, а BR 89.7 е от доста Т3 останали в експлоатация.
Дори визуално имат доста общи черти а това е логично - когато една конструкция е успешна,
всички следващи се опитват да приличат на нея и добавят само още подобрения.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Vlado в 23 Май 2013, 14:02:33
С любезното съдействие на Христо Арнаудов (mobi):

(http://media.snimka.bg/s1/2149/030542707-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/2149/030542708-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/2152/030548935-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/2149/030542711-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/2149/030542713-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/2149/030542714-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/2149/030542706-big.jpg?r=0)
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 23 Май 2013, 14:25:21
Мдааа, да благодаря и тук за публикуваните статии от Владо!  :hi:
Дори успях да си "намеря" потвърждението, че на варненското пристанище,
са работели локомотивите чийто снимки съм намерили очаквам другата седмица да публикувам.
Интерсно ще е да намеря и третия локомитив от там.
Мног оме зарадваха тези две статии, защото имат толкова много инфо, че
в следващите месеци само то да се обработи, ще е голям кеф.
Благодаря на Деянов че ни насочи към списанието, на Стоичков че е написал статиите и на Владо,
че държи плътна връзка с тях!!!! Благодарности за съдействието и на Хр. Арнаудов!
 :hi: :hi: :hi: :clapping:

ПП. Влади обърни таблицата моля те, че е надолу с главата!
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 27 Май 2013, 11:16:26
  bg&flag

Дойде понеделник и ето обещаното от миналата седмица.

В статията от сп."Железопътен транспрот" на Стефан Стоичков, се споменава за три локомотива
работили на пристанище Варна и железопътната гара, които са били собственост на
Акционерно Дружество "Бъдеще". Закупени от локомотивна фабрика "Henschel & Sohn"-Касел и
от берлинската фабрика "Orenstein & Koppel". Трите локомотива освен с поредни номера 1,2 и 3 (???)
били наречени и с имена. Точно тези имена разтуптяха сърцето ми преди десетина дни, тъй като
ги открих именно по чистата кирилица на която бяха надписани. Интересното е че тук писах,
 щото да се опитвам да разчета името на локомотива от снимката в "Изгулена България", но
така и не успях. Добре че ми го потвръди коствено Зазо ( :punish:)
 и след това всичко си "дойде на мястото".
Аз също вече различавам тази дума на тази снимка!!!  ;)
(http://picbg.net/u/16413/50901/708265.jpg)

За жалост от "Надежда", "Успех" и "Бъдеще" намерих само тези двата:
(http://img209.imageshack.us/img209/8375/guestrow2ausschnittrr4.jpg)
(http://img357.imageshack.us/img357/7442/guestrow3ausschnitttz9.jpg)

Според Стефан Стоичков, тези локомотиви били от по-модерното производство на Т3,
тоест с повишени технически показатели и съответно мощност. От друга страна като вземем
предвид данните на двата основни модела наследили "Проект-12", а именно модификацийте
"ІІІ-4е"  и  "ІІІ-4d", силно ме съмнява това да е вярно. Все пак един от основните показатели за разликата
в двете модификации (освен геометричните размери и повишените горивни запаси) е и котелното налягане.
За локомотиви от модел "ІІІ-4е" и производните му то е в рамкита на 12 атм, докато
за локомотиви от модел "ІІІ-4d" и производните му то е в по-висок размер - 14 атм.

Основание за това ми дават надписите на гърба на снимките, записани от ръката на автора им.
Интересното е, че понастоящем (в днешна време) снимките са собственост на някакъв датчанин,
който ги получил някога от съгражданин работил в годините на експлотация на въпросните локомотиви,
в България. Даже имаха съмнения, че локомотивите са производство на вагоно-локомотивна фабрика
"Güstrow" като заради кирилицата мислеха, че са или руски или сръбски. При положение че и двета държави
имат писменост благодарение на св.св"Кирил и Методий" (сърбите само отчасти),
вече съм ги изкарал от заблудата и съм потвърдил, че това са надписи единствено на български език
 от преди езиковата ни реформа. А именно съгласно старата граматика - употребата на "Ъ" в края на всяка дума,
както и употребата на отворено "Е", чрез специалната "християнска" буква за него (налична само в бългаския език).

Ето го единия красавец:
(http://img516.imageshack.us/img516/3049/guestrow2lokmy0.jpg)

който е с технически данни от гърба на снимката:
Междурелсие........................................................1435 mm
Цилиндрите са с диаметър ................................... 325 mm
Буталата имат ход .................................................500 mm
Диаметър на колелото .......................................... 970 mm
Междуосие ........................................................... 2500 mm
Налягане на пара от ............................................... 12 атм
Паропроизводсдствена площ ..................................  52 m²
Скарна площ в пещта............................................... 0,9 m²
Воден запас ............................................................ 3050 л.
Въглищен запас .......................................................... 1,4 т.
Собствено тегло ....................................................... 25,5 т.
Теглителна сила ...................................................... 3267 кг.

А ето го и другия `убавец:
(http://img82.imageshack.us/img82/8269/guestrow3lokbk6.jpg)

съответно с технически данни същот гърба на снимката му:
Междурелсие........................................................................1435 mm
Цилиндрите са с диаметър.................................................... 350 mm
Буталата имат ход................................................................. 550 mm
Диаметър на колелото........................................................... 970 mm
Междуосие............................................................................ 3000 mm
Котелно налягане от................................................................ 12 атм
Паропроизводна повърхност.................................................. 60,3 m²
Скарна решетка ....................................................................... 1,3 m²
Воден запас ............................................................................... 4,5 т.
Въглищен запас.......................................................................... 1,7 т.
Собствено тегло ...................................................................... 29,5 т.
Тягова сила............................................................................. 4168 кг

Всъщност ако се сравнят снимките видимо между двата локомотива няма голяма разлика.
И двата са с т.н. "висок" котел, но явно на единия при запазени останали параметри е малко удължен.
От там разликата му с другия в частта за нагревна площ (паропроизводна), пещна скара и дължина.
Сполед мен има грешка в записа от гърба на снимката -  котелно налягане е 12 атм. индентично с по-малкия си брат .
Излиза, че той е произвеждал необходимата пара с малко повече труд от страна на персонала си.
От тук до необходимостта за увеличените експлотационни запаси има само една крачка.
Само че, от историческите справки за моделите на Т3 в Европа, знаем също така за по-големите по размер и мощност локомотиви,
които имат и увеличени експлоатационни запаси, че са работили с котелно налягане от 13 атп.
 Ако разсъждениета са ми правилни (все пак не съм парен машинист) и вземайки предвид, че
съгласно задължителните разрешения получавани от Българска Стопанска Камара в годините на закупуване на тези локомотиви
и знаейки че всяка българска фирма се е стремяла да закупува най-доброто от водещите производители, считам
че локомотива с по-дългата база е от по-новото производство спрямо брата си всъщност има котелно налягане от 13 атм.

Друго което тепърва ще издирвам за потвърждение или не, са принадлежността им.
 От горните две снимки ясно се виждат и табелите които показват принадлежността
 на локомотивите към някоя фирма или акционерно дружество.
Съгласете се, че табил с надписи "П.В.П" не се връзват с БАД"Бъдеще".
Може би нещо означават нещо свързано с "порт Варна"  или друга фирма.
Проучванията ще продължат и в тази посока.

Така или иначе и двата локомотива доста си приличат, като могат да имат доста общи детайли при
направата на моделите им. И двата практически покриват доста голям диапазон от конструкции и външен вид.
За съжаление обаче и на двата парния дом е доста напред (все пак ранните версии на Т3) и както вече се разбра
(нямат точен аналог в моделното производство.
 Иначе доста си приличат с известния "BADENIA", така че надеждата за моделистите все още не е загубена напълно.
(http://achertaeler-eisenbahnverein.de/content/wp-content/uploads/2011/01/43.jpg)

В следващата публикация се надявам да кача и чертежите
 на нашите локомотивчета, които да са в помощ на моделистите.

ПП. Едно уточнение спрямо началния пост в темата.
Като неспециалист съм написал, че този локомотив ползва "парна помпа" за подаване на вода в котела.
Това за сега още не е много ясно, както и също от кога и на кои модели се е монтирала (в доста по-късни години)
тъй наречената "пулсационна парна помпа" която е позволявала зареждането на експлоатационните запаси
от подходящи източници за вода (реки) намиращи се доста под нивото на водните резервоари на локомотива.
Това ме беше заблудило, че става въпрос за една и съща помпа, а явно такава сме имали със сигурност на
нашите парни мотриси Ганц, които съгласно инж.Димитър Деянов са имали същата възможност за зареждане от реки.

За повече подробности в съвместната публикация с BGTT - http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,61.msg1064.html#msg1064 
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 27 Май 2013, 18:28:08
Бих искал отново да благодаря на  Расн  за  наистина много интересната тема. Намерените снимки на локомотиви  с имена на кирилица ,не можем да квалифицираме  като нищо друго,освен като изключително  ценно откритие в железопътната ни история. Поздравления за всичко това.

Проверих данните на  локомотивите Т3,поне на разновидностите които намерих. Като цяло диаметъра на двигателните колела е 1100 мм,а скарата е около 1.3 квадратни метра. На втория  локомотив скарата отговаря,но на първия е 0.9 квадратни метра. А и на двата локомотива диаметъра на колелата е 970мм,което много се различава от Т3. Така,че най вероятно това са  конструктивно много подобни на Т3 локомотиви,но не са чисти Т3.

Но и да не са чисти Т3,това в никакъв случай не намалява стойността на темата  и на направеното много ценно историческо откритие.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 27 Май 2013, 18:30:58
 Баща ми току що каза,че намерените снимки са  едно от най ценните исторически открития в железопътната ни история. 
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: widowmaker в 28 Май 2013, 19:32:56
Паце, така като ги гледам са от варианта с ниския котел.
Иначе евала за снимките, много ценна находка!
 :hi: :hi: :hi:
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 29 Май 2013, 08:38:26
Не знам...не съм специалист.... :blush2: :scratch_ones_head:

Нека специалистите се произнесат, щото за мен "висок" котел
е този като на снимките - има празно място между него и плочата над рамата,
която при Т3 често е цяла и служи за дъно (под) на будката.
(http://store.picbg.net/pubpic/75/65/2fabbbd48c9e7565.JPG)


 Нисък котел аз разбирам такъв дето "лежи"  плътно до въпросната плоскост.
(http://store.picbg.net/pubpic/A9/38/b1f1bc41a25ca938.JPG)
Чертежите са почти еднакви, но все пак два типа локомотиви, като нашите са... "някъде там" ;)

Казвайте кое е определението за висок и нисък котел, че да науча нещо ново?

"Надежда" е с висок котел, а "Успех" -  с нисък... макар да е въпрос на гледна точка,
но все пак разчитам че един и същи фотограф (ръста му) ги е фотографирал (или на една и съща тринога е било фотото му).
Пък и "Успех" е с по-мощния котел, значи може да е с увеличен диаметър и за това да е доста по-близо до плочата над рамата!?
Знам ли... :scratch_ones_head:
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 29 Май 2013, 10:58:03
Едно е сигурно,локомотив" Надежда " не е митичния локомотив 101. На снимката е дадена дата 28.04.1905. А за да е 101,би трябвало локомотива да е отишъл в БДЖ през 1897 година.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: widowmaker в 02 Юни 2013, 12:23:44
Цитат на: pach link=topic=4305.msg89483#msg89483 date=1369805906
Не знам...не съм специалист.... :blush2: :scratch_ones_head:

Нека специалистите се произнесат, щото за мен "висок" котел
е този като на снимките - има празно място между него и плочата над рамата,
която при Т3 често е цяла и служи за дъно (под) на будката.
(http://store.picbg.net/pubpic/75/65/2fabbbd48c9e7565.JPG)


 Нисък котел аз разбирам такъв дето "лежи"  плътно до въпросната плоскост.
(http://store.picbg.net/pubpic/A9/38/b1f1bc41a25ca938.JPG)
Чертежите са почти еднакви, но все пак два типа локомотиви, като нашите са... "някъде там" ;)

Казвайте кое е определението за висок и нисък котел, че да науча нещо ново?

"Надежда" е с висок котел, а "Успех" -  с нисък... макар да е въпрос на гледна точка,
но все пак разчитам че един и същи фотограф (ръста му) ги е фотографирал (или на една и съща тринога е било фотото му).
Пък и "Успех" е с по-мощния котел, значи може да е с увеличен диаметър и за това да е доста по-близо до плочата над рамата!?
Знам ли... :scratch_ones_head:

Че високият е вдигнат над рамата, вдигнат е, но това, нашето не се вписва във визията на немския Т3 с висок котел:

(http://picbg.net/u/24294/16213/392342.gif)
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 07 Юни 2013, 16:03:28
Дани виж пак добре снимките - практически българските са два различни локомотива.
Предполагам че са с по-малки колооси (BG=970 мм<---> 1100 мм T3) заради по-ниското им "стоене" над глава релса.
Може би е свързано с технологични изисквания при работа с останалите съоръжения при строежа на пристанището.
Виж снимката от "Изгубена България" - за товарене на каменните блокове (сглобявани извън акваторията на пристанището)
са ползвани някакви допълнителни съоръжения (кран....скеле...рудан....платформи....?????)
А може би ...са имаали такива колооси във фабриката производител... :(

Впрочем ще си позволя да коригирам, нещо от статията на Стефан Стоичков - БАД "Бъдеще" въобще не е строила
Варненското пристанище, защотое минно-геоложко дружество с друг предмет на бизнесс,
като един от главните му акционери е бил и банкера  Атанас Буров.
Вече знам името на човека (също много известно у нас), който в действителност е построил варненското пристанище.
В момента в който науча нещо повече за името на фирмата, ще го напиша и тук. За сега (непотвърдено инфо)
само ще кажа, че същият човек е известен с една друга българска фирма, нямаща нищо общо със строежите.
Просто съм удивен колко ни е била изопачена историята в соца...и колко малко ние знаем за известни имена от нея!?!!!!!
И за хората които истински с аработили за възраждането на България, след освобождението ни....

Да продължим  темата.

Докато изготвям чертеж(и) на двата наши локомотива от вида Т3,
намерих едни стари ...нещица. За всички които искат този модел
в някои от двата български варианта - "Надежда" или "Успех"
 и разбира се са  сръчни в ръцете и хобито си де!

1 вариант. Чертеж за изработката на модел Т3 от старо списание за железопътен моделизъм.
Има още няколко страници с детайлите на мъника, с означени размери директно за мащаб Н0.
Ако някои реши да прави въпросния модел самостоятелно, нека да коментира, за да знам че се интересувате
и да кача през следващата седмица останалите детайлни чертежи. В момента ги обработвам.
Частите са доста - над 100, като се изработват рамата и коша и всичко останало,
без двигателя (който е твърде стар да се прави по този начин) и колосите.
Материалите са достъпни - пластмаса и месинг на листове.
Впрочем това е евтиния и безпроблемен начин за "преместване"
парния дом и чисто българските детайли на място.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711595.jpg)

2 вариант. За изработката на побългарен вариант е чрез закупуване на един от двата
сета производство на фирмата "RAI-MO". Фирмата е съществувала до 1985 г. като е работила съвместно
с друга вече малко известна фабрика за производство на железопътни модели - RÖWA.
Тогава те са произвеждали два сглобяеми сетове на Т3 - пруската тендерче и по-късната негова модификация
BR 89-6009, тоест същия тендерен, но вече със самостоятелен прикачен тендер, станал в днешни дни
работещ музеен локомотив. Сетовете са рекламирани като "нещо което ще ви позволи да имате този локомотив не
само във колекционната витрина, но ще ви достави удоволствие от сглобяването му и неговата експлоатация!"

Тоест, те са с качеството на стендови модели, но все пак моторизирани. Намират се в мрежата на прилични цени.

Модела на BR89-6009 в готов вид.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711594.jpg)

Неговия сет.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711587.jpg)

Както и този за Т3. В малката зелена кутия е всичко за задвижването му - оси, зъбни колела и двигател.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711588.jpg)

Част от сборните чертежи.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711589.jpg)

Един архивен сертификат.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711590.jpg)

Кутията с части.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711591.jpg)

И още части за локомотива.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711592.jpg)

В доста напреднал стадий на сглобеност.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711593.jpg)

Както и едно допълнение.
(http://picbg.net/u/16413/50901/711601.jpg)

Сетовете от време на време се появяват в ибея, като цените стигат понякога и до 100 евро.
По-високи не съм видял, но да си призная - тръпката е голяма, въпреки че точно в Н0, не ми е толкова зор.
Обаче съвсем лесно може да се преправи на българските варианти.

3 вариант. Купува се някои от наличните в момента локомотиви,
като например този от липето и започвате неговата реконструкция и суперосване.
Чертежи на българските модели вече изработвам, както споменах, така че ще станат идеално точни модели.
Но това ще е предмет на друг пост тук или дори отделна тема в съответния раздел.
Подготвям и вариант 4 (виж по-горе точките) но той ще е за най-търпеливите....  :spiteful:
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 08 Юни 2013, 12:36:40
Много малко е вероятно,специално да се поръчва Т3 с по малък диаметър на колоосите. Маневрената работа в едно пристанище не изисква локомотиви с по малка височина от нормалната.

При първия локомотив на снимките,Надежда,разтоянието между колелата е почти еднакво. Докато при Т3 има  голямо разстояние между първа и втора колоос.

Така,че пак ще си кажа моето мнение,че тук става въпрос за много подобни на Т3 машини,но които не са  чисти Т3.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: mitko0888 в 08 Юни 2013, 13:23:14
Има и други варианти (http://en.wikipedia.org/wiki/Mecklenburg_T_3) на Т3 с диаметър по-малък от 1100 мм.
А в съйта с чертежите на Т3 има и такъв: (виж разстоянието между колелата)

(http://picbg.net/u/62092/53596/711732.jpg)

Т.е. тип Т3 е достатъчно разтегливо понятие.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 08 Юни 2013, 14:18:45
  Но в препратката става дума за мекленбургския Т3,които е базиран на пруския,но не е същата машина.

 Така има и олденбургски вариант,които пък е без парен дом. Поради това,че Т3 е много успешна машина, голям брой и държавни и частни компании,както и промишлени предприятия са си поръчвали свои варианти,базирани на Т3,но много често  с модификации,по тяхно желание. Ако намерите пруски вариант на Т3,с диаметър на колелата 970мм,тогава ще се съглася,че става въпрос за Т3.

Все пак темата е за пруски Т3 в България. А не за машини подобни на него. А,че  показаните на снимката са модификации на Т3,това няма никакво съмнение.

По същия начин ,локомотивът паметник в депо Горна Оряховица,очевидно е произлязъл от пруския Т2,но най вероятно има разлики в техническите данни.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 08 Юни 2013, 18:07:46
В моят скромен архив пише следното:
Три вида пруски Т3 по отношение на диаметъра на сцепните колела, според пруските нормалии, като тези са били преработвани неведнъж. По други критерии видовете са повече, сега пиша само за диаметъра на колелата.
1. T 3 3/3 G.L.L. Bauart Hannover                                 1130mm
2. T 3 3/3 T.L. (5t) Normalbauart Hanomag                    1080mm
3. T 3 3/3 T.L. (6t) Normalbauart Henschel, Pielock-Dampftrockner Hanomag, Normalbauart Hagans                                                   1100мм

Трите вида официално се водят и са правени и поръчвани като пруски Т 3.  Други правени по аналог или заведени под графата на Т 3 , за да е по-лесно отчитането е имало; Но това са официалните Т 3 размери.

Източници:
1. Dampflok-Archiv Preußen 3 - Tenderlokomotiven; Transpress St. 47-64 , 222-223; 1991
2. Preußen-Report , Band 3, Eisenbahn Journal, Naßdampf-Tenderlokomotiven
T 0-T 7,T 9, T 11, T 13, T 15 ;   St.32-39 ;  1991 
Само давам информация, не коментирам. Цитирал съм и страниците на официалните източници.
П.П. Не ми е ясно защо като го пиша на черновата цифрите се подреждат по един начин, кото натисна предварителен преглед става друго. Опитах неведнъж...
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 09 Юни 2013, 16:43:41
 Мисля,че г-н Чакъров внесе максимална яснота в темата,за което много му благодаря.

 Нито една  от пруските разновидности  на Т3 няма диаметър на колелата 970 мм.
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 10 Юни 2013, 09:15:22
В горния пост предполагам защо локомотивите са с по-малки диаметри на колоосите,
но не съм казал да са ползвани за маневрена дейност на пристанището.
Ползвани са изключетилно при строежа му и както се вижда от снимката,
 най-вече за транспортиране на готовите каменни блокове.
Самите блокова са доста високи и  за тяхното "формиране"  или изработване, което ясно показва,
 че са съставни или сглобени, тоест са ползвани различни съоръжения, които може би са имали,
изискване за по-ниски локомотиви.

Но това е само предположение, а не указване, че са ползвани за маневрена дейност в пристанището, след построяването му.
Колкото до това кой и как е строил пристанище Варна, предстои да доуточня и публикувам в някой следващ пост.
 (Ще е хубаво и точното има на фирмата строител да намеря!!!) Но ето все пак някои данни.

Всъщност това е бил последния (за съжаление) проект на известните пивовари - братя Прошек.
Те са построили не само първия пивоварен завод у нас (1884), но се знаят и като дарителите-строители на
Лъвов мост (1889) и Орлов мост (1891) . А единия е бил първия стенограф на народното събрание.
Познавал се е лично и работил с Левски, още в годините преди освобождението.
Братята са предложили построяването на паметника на В.Левски.
Георги (Иржи) ПРошек е рабитил и пет години в железницата на барон Хирш.
Осъден на смър от султана, за демонтирането на 200 м релси,
за да не може да бъде подсилена турската войска с още оръдия.
награждаван с най-високите отличия от Царя (Освободител),

Първата електрифицирана сграда в София е била именно пивоварната.
Първата печатница е пак тяхно дело.
Въобще братята имат огромен дан за възраждането на България след освобождението.

За жалост пристанище Варна е последния им проект. Според историята, някои подизпълните са ги подвели,
и кейовата стена се е свлякла още преди завъшването на строежа.
Това поболява Иржи Прошек и той почива на 58 години.
(http://www.proshek.com/wp-content/uploads/2012/12/Screen-Shot-2013-01-14-at-4.09.22-PM.png)
Няколко месеца по-късно от мъка по брат си почива и Богдан Прошек (47).

Събирането на данни за строежа на пристанище Варна продължавам.
Може да изскочат още факти около ползваните съоръжения и локомотиви там.
както и на гара Гебедже (Белослав) където са се правели пристанищните блокове.

Цитат на: misan link=topic=4305.msg89648#msg89648 date=1370785421
...
 Нито една  от пруските разновидности  на Т3 няма диаметър на колелата 970 мм.


А ако искате и американски локомотиви ги наричайте...какъв е проблема - не е ясно?!?!?

Да, темата е наречена "Пруският Т3 в България.(Preußischen  T3 in Bulgarien)",
но още в първите изречения е казано че започва издирване и изследване:
Цитат на: pach link=topic=4305.msg89252#msg89252 date=1369056714
...
Както мнозина може би са се досетили, става въпрос за
малкия парен локомотив на германските железници
(като по общо обозначение) а именно пруския парен мъник  – Т3.

 Всъщност локомотива е ползван в много страни, между които вече със сигурност
може да се наредим и ние.
...


Митко показа по-горе, че независимо от това къде е произведен или експлоатиран,
било то Олденбург или Мекленбург, локомотива се води Т3 - да видим немците какво точно пишат(?):
Цитат
The Mecklenburg T 3 was a German, goods train, tank locomotive built for the Grand Duchy
 of Mecklenburg Friedrich-Franz Railway (Großherzoglich Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn)
from 1884. Originally designated as the Class XVII it had an 0-6-0 wheel
arrangement and was based on the Prussian T 3.

Което преведено означава:
Цитат
В Мекленбург T 3 е немски тендерен товарен локомотив,
  построен за Великото херцогство Мекленбург Friedrich-Franz ЖП
(Великото херцогство Мекленбург Friedrich-Franz ЖП) от през 1884.
 Първоначално е определен като клас XVII, с колосие 0-6-0  изработен на основа от пруския T 3.

В добавка, настоящия собственик на снимките с българските локомотиви прави предположение
че те са изработени във вагоно-локомотивна фабрика "Güstrow".Може би заради сходство във вида им с други от там.
 А този град е буквално в центъра на  Великото херцогство Мекленбург:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Eisenbahnen_in_Mecklenburg.png)

Тоест нищо не пречи въпреки това да твърдят че "локомотива е Т3, изработен на основата на пруския"
и това е съвсем логично - все пак пруския е първият изработен прототип.
ПРи 1354 броя (официално преброени) и над 12 фирми производителки, всичките ги наричат Т3.
Първите са пруски, после следват олденбургски, мекленбургски, баварски (едва ли не) и т.н.
И всичките не само ги наричат Т3, но при организиратено на DRG, ги слагат в една серия.

Нашите локомотиви в 95% си приличат на пруския Т3, а когато един локомотив изглежда като локомотив,
движи се като локомотив и го ползват за локомотив, значи той просто си е ...локомотив.
Който иска може да го нарича "български Т3", макар ние да не сме неговите производители!!!!


За мен те си остават локомотиви Т3, движели се по българските земи.
 bg&flag
Титла: Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 10 Юни 2013, 23:14:24
Няма никакви проблеми. Само си уточнете темата,да е примерно за подобни на Т3 локомотиви.

Но при единия локомотив има и разлика в скарната повърхнина от 0,4 квадратни метра,което за толкова малък локомотив е значителна разлика.

Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 16 Юни 2013, 03:04:14
Ще си позволя да допълня писанията за Т 3 на немска почва, пак по отношение на диаметъра на сцепните колела:

1.  pfälz.  T 3  Maffei      1889   -   DRG 89.1                            1245mm
     от лок. 13  до  285
2.  wü.     T 3  Krauss     1891  -    DRG 89.3                            1045mm
     от лок. 903 до 980 и от 989 до 995
3.  wü.     T 3  Esslingen 1896  -    DRG 89.3-4                         1045mm
     от лок. 981 до 988
4.  wü.     T 3L Esslingen 1896  -    DRG 89.4                            1045mm
     от лок. 996 до 998
5.  meck.  T 3a Borsig     1884  -    DRG 89.80                          1130mm
     от лок. 500  до 531 и от 536 до 549
     от лок. 532 до 535                                                            1030мм
     от локомотив № 550  до 594                                              980мм
6.  meck.  T 3b Linke       1901  -    DRG 89.80                          1100mm
     от лок. 595 и 596
7.  meck.  T 3b Henschel  1902  -   DRG 89.80                          1150mm
     от лок. 597 до 611

Легенда: първото е администрацията, следва номера според тази администрация,фабриката която е произвела прототипа, годината на първото производство, номера при Епоха ІІ (ДРГ) и накрая диаметъра на сцепните колела.

pfälz - пфалцки   -  Пфалц (Pfalz) е отделна част от Кралство Бавария (Königreich Bayern) и не граничи с него , има собствена номерация и оцветяване.
wü - вюртенмергски. Кралство Вюртенберг (Königreich Württemberg).
meck - мекленбургски.  Велико Херцогство Мекленбург - Шверин(Großherzogtum Mecklenburg - Schwerin). Да не се бърка с Велико Херцогство Мекленбург - Щрелиц ( Großherzogtum Mecklenburg - Strelitz). 

ФФФнимание!!! Тези данни се разминават донякъде с "Dampflok-Archiv 3" 1982 (246-250), ползвани са "Lokomotiv- Archiv Bayern" 1987 (388), "Lokomotiv-Archiv Württenberg" 1988 (164), "Lokomotiven mecklenburgischer und oldenburgischer Eisenbahnen" 1989 (170-171), които също са на издателство Транспрес, но доста по-късни издания и съответно по-меродавни.

Колкото до сегашния собственик на снимките, ще допълня, че фабриката в Güstrow е произвела всичко на всичко само два локомотива и то Т 3 а през 1895 година. Това е вагонна фабрика, не локомотивна - виж  стр. 29 от по- горе споменатия източник!!!

Пламене, махни "n" от "preußischeN", за чичо Гошо е важно!!!
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 16 Юни 2013, 11:18:03
Отново много ценни и интересни данни.
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 17 Юни 2013, 15:58:36
Това е изключително подробно и явно с най-пълна информация.
Прави впечатление, че независимо от фабриките производителки,
или херцогствата за които са били изработвани, всичките
локомотиви носят означението Т3. Същото е и при размерите на сцепните
колела - там броя на размерите се оказа още по-голям. Съдейки по този размер и
горе/долу логично произлизащите години на производство след 1884) смятам,
че може би нашите български Т3 са производство на "Borsig ".
Тоест проучваниета и издирванията продължават в посока тази фабрика
и модела им Т3а...пък ако изскочат и фабрични номера ще е още по-добре.
Благодаря на Борис за ценната извадка от архивите му.
 :hi:
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: mitko0888 в 17 Юни 2013, 20:12:27
Мисля че накрая доста изместихте Пруските Т3 с разни други триосин тендерни локомотиви. Пруският Т3 има някои характерни черти - конструкция, пароразпределяне, разположението на въглищата и водата и т.н., от където и да гледаш разните му варианти веднага си личи че е той. Дори размерите на парната машина на различните производства са еднакви, макар и с различни параметри на котела - скара, изпаряване.

В изброените по-горе 89.1, 89.3-4, 89.4 определено са доста по-различни от Пруския Т3. Макар и 89.3-4 да са правени на базата на колата от Т3, и те са с ясната идея да се смени пароразпределянето, водния запас, двата различни казана и т.н. доста го отличават. 

За сметка на това бих добавил 98.2 - олденбургския Т3, който си е чист Пруски Т3. Мекленбургските също са си типични "Пруски Т3" машини (както и да звучи това). Също и двата български, макар че на първия междуосието е доста различно, всички други черти и параметри са същите като Пруските Т3.
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 20 Юни 2013, 13:36:56
Първо не бил пруски. Според мен няма никакво изместване защото,
локомотива (поне по външен вид) е пруски доколкото на 95% прилича на пруския Т3.
Тъй като пруският е първи произведен, всички следващи носят неговото означение Т3, дори да са само „братовчеди“.
Тоест това означение е станало нарицателно както „ксерокс“ например.
Второ пък бил омешан с твърде различни локомотиви от една обща серия – BR-89 и нейните подсерии.
Ми така е прието да го правят и самите германци.
Да направим справка за друг много известен и разпространен техен локомотив  - Т13!!!
Таблиците са изведени от списание „Der Modelleisenbahner“ брой 4/1970г. което ми е под ръка.
Да видим как ги означават в цялата серия BR-92?

ред....№ в серията....................................провинция..............................................означен
1.92 401...404............Fldenburgische T13-1
2.    405...413 ............Preußische T13-1
3.    414...418............Saarbahnen T13-1
4.    421      ............Braunschweigische Landeseisenbahn T13
5.    501...584............Preußische T13
6.    585...588............Oldenburgische T13
7.    589...605............Preußische T13
8.    606...607............Oldenburgische T13
9.    608...909............Preußische T13
10.    910...913............Oldenburgische T13
11.    919...950............Saarbahnen T13
12.    951...990............Polnische Tkp1,ehemalige preußische T13
13.    991...995............Schipkau-Finsterwalder Eisenbahn T13
14.    996............Polnische Tkp1,ehemalige preußische T13
15.  1001...1072............Preußische T13
16.  1001...1112............Tschechische 415.0 T13
17.  6401............Gardelegen-Neuhaldensleben-Weferlinden, ehemalige preußische T13
18.  6501............Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn, ehemalige preußische T13
19.  6502...6504............Brandenburger Städtebahn T13

Както се вижда в серията след „раздавенето“ на номерата са влезнали всички налични локомотиви,
 дори и тези от друга страна – Полша, чийто локомотиви са закупувани от Германия по някое време.
И всичките са означени и като Т13 – тоест това става нарицателно име за тях,
дори след получаването на номера в серията им. Тук също има конструктивни разлики,
които също са доста различни. Само два вида обаче, но въпреки това те са в една и съща серия.! :hi:


Да видим какви са техническите данни на Т131 и същите данни на Т13

…Baureiche…
ред….Technische…..Daten92-492 5-11
1.Höchstgeschwindigkeit(km/h)...45...45макс.скорост
2.Zylindurchmesser(mm)...530...500диаметър на цилиндрите
3.Kolbenhub(mm)...600...600дължина на цилиндрите
4.Kesseluberdruck(kp/cm2)...12...12котелно налягане
5.Rostfläche(m2)...1.73...1.76скарна площ
6.Verdampfungsheizfläche(m2)...74.8...113.2изпарителна площ
7.Uberhitzerheizfläche(m2)...30.2...-...паропрегревател
8.Lokomotiv-Leermasse( t )...65.4...59.9Локомотивна маса-празен
9.Reinbungslast(Mp)...65.4...59.9крайно натоварване
10.Mittlere Kuppelachslast(Mp)...16.4...15.0средно натоварване

Последните две графи не съм сигурен за правилното им превеждане,
още повече че явно има печатна грешка. Предполагам че става за сцепно тегло и теглителна сила (може би)
или тегло пълен и максимално котелно налягане. Но останалите графи стават за сравнение.
Не ми се играе да потърся дали има чертежи на локомотиви с различни диаметри на колоосите в тази серия,
които обаче да са включени в тази серия!? Все пак темата е за Т3(BR-89),
а данните за Т13 (BR-92) са само за илюстрация тук.

И тук скарните решетки са видимо с доста различна плош.
И тук нагревните  повърхности се различават доста по площ.
И все пак пустите му германци са г исъбрали всички в една серия BR-92,
а съгласно старото означение има само два вида – Т13 и Т13-1.
Просто при BR-89са малко повече видове, но в серията.

Така че, за момента (докато не се съберат повече данни) българските локомотиви „Надежда“ и „Успех“,
си остават български Т3 от пруски тип. Пък ако излезнат други данни, те сами ще говорят предполагам...
В подкрепата на една или друга теза. За мен по-важното е, че дори такава информация за BR-89
дава някаква надежда и най-вече насока за продължаване издирването на още факти.
 :hi:
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 26 Юни 2013, 16:38:10
Тъй като тук никой не изрази желание за детайлните чертежи в Н0,
 от старите списания, публикувам малко по различен напредък в този дух!
(http://img82.imageshack.us/img82/8269/guestrow3lokbk6.jpg)

Това е вече точно един то нашите ... в общ план и детайли които могат да се виждат в Н0...струва ми се!
(http://picbg.net/u/16413/50901/714867.jpg)

 :hi: :dirol:
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Gervasii в 26 Юни 2013, 16:50:58
Темата е супер! Паци ти качи чертежи а пък току виж някой се престрашил да го направи. Праблема при Т3 е че е рядък - прави го само Фрайшман и Трикс. Въпрос е на време и решение, пък току виж някой германец го направил! Надписите са по-важни и е добре ако ги имаш да ги качиш. Знае ли човек?
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: mitko0888 в 26 Юни 2013, 17:56:51
Този модел от моя линк не ви ли харесва? Според мен и според  гошо  (http://www.museoferroviariopiemontese.com/ita/schede/t3n3.asp)си е истински пруски Т3, качеството си е на flm, някой ако се интересува от подробности за моделчето - ще напиша. А пък за цената да не говорим - 100 еврА с доставката за чисто нов локомотив. Който иска да си премести парния дом и да пипне пясъчника. И да си добави табелите с името. Аз си го карам в оригинал ...

Пламене, на твоята скица не ми харесва парния дом. Така прилича на първите варианти. Трябва да е по-големичък.
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 27 Юни 2013, 08:57:15
Цитат на: mitko0888 link=topic=4305.msg89826#msg89826 date=1372258611
...
Пламене, на твоята скица не ми харесва парния дом. Така прилича на първите варианти. Трябва да е по-големичък.

Абсолютно точно! И долния край на пеща го няма още, и други подробности,
щото съм качил по-ранен вариант от работния процес.
Благодаря за забележката - горе съм сменил вече с правилната снимка!
 :hi:
Титла: Re: Пруските Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 28 Декември 2015, 09:01:17

Вече имам още една снимка на локомотивчето "Надежда".
Сниман е отново при строежа на Варненското пристанище през 1906г.
(http://picbg.net/u/16413/51279/826185.jpg)
 ;D ;D ;D
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2016, 09:06:57
Във връзка с тази снимка се изясни едно нещо и се поставиха няколко нови въпроса:
1. Изясни, се че в България са ползвани почти навсякъде аналози на парния работяга Т3.
2. Имало ли е частни предприемачески фирми в района на Русе, които да са разполагали със собствен подвижен състав?
3. Ако такива не е имало, от къде се е взел този Т3, на гара Русе?
4. Дали не е все пак ползван такъв там, за нуждите на БДЖ?(вагона зад локомотива на картичката е еднозначно на БДЖ)
5. За кое ли точно време се отнася тази пощенска картичка?(оцветена е допълнително в/у черно-бяла фотография)

(http://picbg.net/u/16413/43349/830254.jpg)

ПП. Всъщност някой знае ли точно до коя година, първата жп гара в Русе е била на "активна служба"?
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: CaLLlo в 11 Февруари 2016, 12:30:47

Това обаче не е Т3,

1) много напред му отиват баките,
2) има джам до вратата на кабината,
няма нито един вариант на Т3 с такъв джам.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2016, 13:36:38
Не съм сигурен. Но както винаги - ти "по ги назнайваш" (поздрав за граматиците тук)  разбира се!!! :hi:
Цилиндровия блок и въобще парната машина е същата.
Наклона на задната стена на будката - също.
Водните резервояри са по желание на клиента...а може и ъгъла на снимката да ни подвежда.

Но това с джамлъка до вратата на будката - е особеност която може би ще ни насочи тогава...
Кой конкретно модел е всъщност?
 :scratch_ones_head:
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Rado в 11 Февруари 2016, 23:51:04
Цитат на: pach link=topic=4305.msg103398#msg103398 date=1455174417
...

ПП. Всъщност някой знае ли точно до коя година, първата жп гара в Русе е била на "активна служба"?

До 1955г.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 18 Февруари 2016, 13:43:46
Така, така,такааааа.... ;D
(http://picbg.net/u/16413/43349/830254.jpg)

Въпросното локомотивче както каза и Сашо ( :hi:) не е дори триосно (съответно далеч от разновидност на Т3).
Всъщност това е едно от двете двуосни парни локомотивчета служили някога в БДЖ - с №№1918 и 1919 (1TL при доставката му).
Производство на фабрика "HANOMAG"

(http://www.railwaymodeling.com/photogallery/steam/bdz1918-1919/loc1918.JPG)
(http://www.railwaymodeling.com/photogallery/steam/bdz1918-1919/loc1919.JPG)

Интересното е пък сега коя година е служило на гара Русе?
Вероятно в началото на своята служба, защото още не е наставен дори бункера за въглищата му.
Ако се абстрахирам от бункера, може би на картичката е №1818, защото той си няма трети фар пред комина...
но всичко вече зависи и от времето на заснемане трите фотографии.

ПП. В немскоезичното (кратко) издание на инж. Деянов (мисля, че от 1998г едновременно с големия жълт албум)
има и още една снимка на локомотивче от серията. Трябва да ги сравня и с нея явно.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Rado в 20 Февруари 2016, 01:28:45
Цитат на: pach link=topic=4305.msg103535#msg103535 date=1455795826
...

Всъщност това е едно от двете двуосни парни локомотивчета служили някога в БДЖ - с №№1918 и 1919 (1TL при доставката му).
...

Интересното е пък сега коя година е служило на гара Русе?
Вероятно в началото на своята служба, защото още не е наставен дори бункера за въглищата му.
...

Локомотивите 1818 и 1819 са внесени съответно през 1887г. и 1889г., така че снимката от Русе вероятно не е от началото на службата им.
На заден план се вижда гаровата сграда. При построяването си през 1866г. тя е едноетажна, а по-късно е надграден вторият етаж. В момента не мога да открия през коя година е станало това, но на една снимка от 1907г. тя все още е едноетажна.
Освен това Деянов пише, че двете машини "през цялата си служба работят по строителството на нови жп линии и пристанища, при ремонта и реконструкцията на съществуващите". Ако допуснем, че някоя от тях е пребивавала в Русе, то най-вероятно това да е било свързано с изграждането на кейовата стена на пристанището и жп линията край нея, което се извършва на няколко етапа, но започва около и след 1909-1910г.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: Petko Ivanov в 20 Февруари 2016, 09:36:42
При всяко положение снимката е невероятно ценна и уникална. Огромни благодарности за намирането и публикуването и  :hi:
Не е споменавано никъде, но тези две машинки са имали псевдоними "Самовара" и "Караконджула". Били са поддържани в отлично състояние до края на службата си, което се вижда и на снимките.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 21 Февруари 2016, 11:00:52
Много интересни са петролните фенери на 1919-абсолютно необичайни за БДЖ.
На мен ми приличат на петролните фенери използвани в унгарските железници.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: CaLLlo в 21 Февруари 2016, 12:33:21

Абсолютно верно:

(http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/831473_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=831473)

аз дори имам идея, откъде точно са взети,
но за това друг път,
трябва да събера още малко информация.

Поздрави!
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: misan в 22 Февруари 2016, 15:24:25
Благодаря ,Сашо.

Наистина ще е много интересно да разберем откъде са се взели тези фенери в България!
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: CaLLlo в 23 Февруари 2016, 13:48:56

Специфичното на тия фарове, или фенери е не друго, а самите стъкла - изпъкнали са много специфично.

И понеже някогашната Австро-Унгария след 1СВ се разпада на няколко отделни държави, то и локомотивите
в тях са главно от австро-унгарските серии - BBO, MAV, CSD, JDZ, PKP, FS, CFR + GySEV, GKB, SB.
В тая каша от еднакви локомотиви с различни номера и означения, тези на MAV и GySEV се различават
на 100% точно по фаровете.
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: mgirginov в 25 Февруари 2016, 06:30:24
http://www.ebay.de/itm/Ollampe-DB-Dampflok-/201529317509?hash=item2eec155885:g:GJIAAOSw~OVWzbOI
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: nikos74 в 08 Август 2017, 18:47:56
Здравейте,
колеги
Ако не е приключила темата за вас да ви напиша две препратки към снимки, които е открил един приятел във Варненския държавен архив. Предполагам ще са нови за вас (както и за мен) и дано внесат някаква яснота по тъмните ъгли на историята на тези локомотиви.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BASA-48K-1-37-17-Varna.jpg (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BASA-48K-1-37-17-Varna.jpg)

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BASA-48K-1-37-45-Varna.jpg (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BASA-48K-1-37-45-Varna.jpg)
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: liro4605 в 09 Август 2017, 20:30:10
Цитат на: CaLLlo link=topic=4305.msg103638#msg103638 date=1456228136
Специфичното на тия фарове, или фенери е не друго, а самите стъкла - изпъкнали са много специфично.
http://prikachi.com/images/988/9159988O.jpg
Титла: Re: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)
Публикувано от: pach в 01 Ноември 2017, 16:45:30
Още една снимка с локомотива "Успех"!

(http://static.wixstatic.com/media/5d2ee5_86f4093e8675498a97fa7df366abd6d3~mv2.jpg/v1/fill/w_726,h_494,al_c,q_90/5d2ee5_86f4093e8675498a97fa7df366abd6d3~mv2.webp)

Снимката е от сайта на село Страшимирово.
(явно английски сървър)

http://strashimirovo.wixsite.com/selo/looking-back?lightbox=dataItem-ixjaagmk

Текста под нея е:
" Снимка на работници и локомотива "Успех" , за маневриране
в каменната кариера 1885-1906 г."

 :hi: