RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: pavlinbg в 18 Юни 2018, 15:02:28

Титла: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 18 Юни 2018, 15:02:28
В настоящата презентация ще разгледам основните особености на релсовата система Roco geoLine.
При написване на изложението съм използвал информация от следните източници – Юри Ботев, Иван Недялков „Железопътен моделизъм“, както и информация от Roco Customer Service.
Основен акцент в темата ще бъде поставен на геометричните зависимости, познаването на които позволява правилно проектиране и построяване на релсовото трасе.
Ще се радвам на всякакви градивни коментари, вкл. и критични, както и на допълнителна информация по съответните въпроси. И така да започваме...
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 18 Юни 2018, 15:07:36
Общи технически характеристики
Релсовата система geoLine е произведена за пръв път през 2006 г. от австрийската фирма Roco. Представлява двурелсова система в мащаб Н0 (с междурелсие 16,5 мм.). В последните години релсовата система придоби популярност, която се дължи както на някои нейни преимущества, за които ще стане въпрос по-долу, така и поради обстоятелството, че се включва в стартовите сетове на Roco.
Самата релса е висока 2,1 мм. и отговаря на „код 83“. Металният профил е изработен е от сребро (“newsilver 6512“). Към траверсната лента има прикрепена сива пластмасова подложка с форма на трапец (имитираща баластова призма от горното строене на пътя). Същата е с ширина 38,5 мм в основата, съответно - 27,5 мм. в горната част, и височина 7,65 мм, респ. 9,75 мм. до глава релсата.

(http://media.snimka.bg/s1/6165/038574484-big.jpg?r=0)

Електрическото и механическото свързване на релсите става със съединяващи щифтове, които се закрепват диагонално по един в двата края на всяка релса. Същите се предлагат в комплект от 28 бр. заедно с инструмент за отстраняването им (с арт.№61192).
В релсовата система не е включена специална захранваща релса. За това се използват конектори с кабел - за аналогово управление (с арт.№ 61191) или за дигитално управление (с арт.№ 61190). Същите могат да бъдат монтирани под пластмасовата призма на всяка релса, където има предвидено специално място за това, като се захващат към нея с помощта на винт.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 18 Юни 2018, 15:26:02
Геометрични зависимости
В основата на системата е залегнала обикновена стрелка с ъгъл на отклонение 22,5°, дължина /l/ 200 мм. и радиус на отклонение /R/ 502,7 мм.

(http://media.snimka.bg/s1/6165/038574485-big.jpg?r=0)

Следва да се отбележи, че в геометрична зависимост са дължината на стрелката, радиусът на отклонението и минималното разстояние към свързания със стрелката паралелен коловоз (за последното ще стане дума по-долу). Относително големият ъгъл на отклонение (22,5°) и относително късата дължината на стрелката (200 мм.) позволяват построяването на по-къси коловози с по-голяма полезна дължина, като я прави подходяща за вграждане в криви. Тези особености правят системата изключително подходяща за проектиране на макети и релсови фигури в мащаб Н0, на сравнително малко пространство. Стрелката може да се замени от права релса G200 или от крива R9 с радиус 502,7 мм. в отклонението.
Както е известно, при свързването на стрелки в коловози, винаги липсват няколко милиметра, за да се „затвори“ коловозът. За премахване на тази разлика в дължините се използва изравнителна релса G185 (с дължина 185 мм.). Дължината на тази релса се определя по тригонометричната зависимост:
P = l . cos α,
където P е дължината на изравнителната релса,
l – дължината на стрелката.

Като заместим се получава Р = 200. cos 22,5°  = 184,77 мм. (~185 мм).
Надлъжното изравняване на разликата при проектирането на разменни коловози, става при всяка стрелка е една изравнителна релса G185 в правия коловоз.
Кривите релси в тази система отговарят на сегменти от цял кръг с ъгли 30°, 22,5° и 7,5°. Основните радиуси са 511,1 мм., 434,5 мм. и 358 мм. (съответстващи на криви, които съответно се означават с R4, R3 и R2), от което следва, че разстоянието между паралелните криви е  76,5 мм.  (434,5 – 358 = 76,5 мм.), което разстояние се явява и отклонение на стрелката (разстояние между средните линии на паралелните коловози в края на отклонението). Това може да се изрази и чрез тригонометричната зависимост:
a = l . sin α,
където а е разстоянието между коловозите,
l – дължината на стрелката.

Като заместим се получава a = 200.sin 22,5° = 76,53 мм. Посоченото разстояние е достатъчно да се изгради малък междинен перон без добавяне на допълнителни прави релси в отклонението на стрелката. За увеличаване на това разстояние може да се използва права релса G100 (с дължина 100 мм.), която се поставя в отклонението на стрелката. С всяка поставена релса с дължина 100 мм. разстоянието между коловозите се увеличава с 40 мм., но в този случай не трябва да се забравя, че това същевременно води и до намаляване на полезната дължина на паралелно съединения коловоз.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 18 Юни 2018, 15:48:55
Дължината на отклонението на стрелката се определя от ъгъла й на отклонение:
l2 = w/ tg α,
където l2 е дължина на отклонението,
w е отклонение на стрелката (разстоянието между средните линии в края на стрелката).
Като заместим се получава l2 = 76,5мм./ tg 22,5° = 184,68 мм. (~185 мм.), което съставлява цялата дължина на отклонението между два паралелни коловоза. Същата се получава като се съединят две еднакви обикновени стрелки в техните отклонения. Като разделим на две се получава дължината на отклонението на всяка стрелка.
184,68/ 2 = 92,34 mm.

Шест релси с ъгъл 30°  (R4, R3 и R2) образуват полукръг (за това са необходими 8 релси с ъгъл 22,5°, респ. 24 релси с ъгъл 7,5°). По формулата 2πr/12, респ. 2πr/16 или 2πr/48, може да се изчисли дължината на всяка една от кривите включена в релсовата система. Това има практическо значение при изчисление полезната дължина на коловози разположени в крива.
Най-накрая, като обобщение на геометричните зависимости следва да се посочи, че релсовата система Roco geoLine представлява всъщност един правоъгълник с размери 385х76,5 мм.,  :) което позволява лесно проектиране и построяване на релсови фигури.

Очаквайте в следващите публикации по темата представяне на отделните видове релси включени в релсовата система и техните основни характеристики, както и показване на начина за поставяне на декодер и програмиране на стрелка.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: Сaprycorn в 18 Юни 2018, 23:36:54
Като плюс за Роко геолайн може да се каже, че много хитро е измислен механизмът на стрелките, заедно с декодера да влиза в баластовата призма, без да се налага изрязване, или вкопаване в плота!
 Но като цяло тази пластмасова баластова призма, с нарисувани с боя траверси, а и геометрията на 22,5 градуса лично за мен са много отблъскващи!
 Другата система на Роко-Roco Line, това е вече много добра релсова система!
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: svetljjjo в 19 Юни 2018, 00:21:26
призмата пласмасова ли е аз имам няколко релси подобни но призмана е от материял подобен на гума
за едни и същи релси ли става въпрос или са различни ?
Иначе стоят доста дървени с тая сива призма изобщо не ме кефят като идея иначе самите релси са си добри роковските релси по принцип са си добри .
Флейшман имат баластирани релси профи май им викаха мисля техните най много се доближават до истината ако пренебрегнем факта че стоят еднакво и с перфектно положен баласт което не отговаря на реализма  ;D

(https://i.ebayimg.com/images/g/8OoAAOSwHYVacaNj/s-l1600.jpg)
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: Сaprycorn в 19 Юни 2018, 10:07:25
Гумената призма е на Роко лайн
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 19 Юни 2018, 10:40:27
Цитат на: Сaprycorn link=topic=5107.msg112079#msg112079 date=1529354214
Но като цяло тази пластмасова баластова призма, с нарисувани с боя траверси, а и геометрията на 22,5 градуса лично за мен са много отблъскващи!
 Другата система на Роко-Roco Line, това е вече много добра релсова система!

Донякъде съм съгласен с това. Действително, призмата с траверсите не изглежда много реалистично, но и в никакъв случай не изглежда чак толкова грозно, особено ако се направи точната декорация. Виждал съм снимки на модулни макети с Roco geoLine, които изглеждат страхотно.
Относно ъгъла на отклонение - да, също не изглежда много реалистично, тъй като стрелките в жп транспорта са с ъгъл около 6 градуса, но ъгъл от 22,5 градуса си е и голям плюс, за което стана въпрос по-горе. Колкото и еретично да звучи, лично за мен този ъгъл, заедно с възможността за бързо и лесно поставяне на декодер, бяха аргументите да избера Roco geoLine при проектиране на трасе за бъдещия ми макет. Все пак ограниченото пространство си е факт и няма как да заложа на стрелки с ъгли на отклонение 12 или 15 градуса, които предполагат изграждането на по-дълги коловози с по-малка полезна дължина.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 19 Юни 2018, 14:28:52
Продължавам с релсовия материал включен в Roco geoLine. Първо ще се спра на различните видове стрелки, защото за мен същите представляват най-голям интерес. Всички снимки на релсовия материал са взети от официалния сайт на Roco - www.roco.cc

Обикновени стрелки – лява (с арт.№ 61140) и дясна (с арт.№ 61141). Както бе посочено, в основата на релсовата система е обикновенна стрелка с ъгъл на отклонение 22,5°, дължина 200 мм. и радиус на отклонение 502,7 мм. Основните особености на стрелката бяха разгледани във връзка с  геометричните зависимости.
(http://media.snimka.bg/s1/6202/038648055-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/6165/038574485-big.jpg?r=0)



Криви (дъгови) стрелки – лява (с арт.№ 61154) и дясна ( с арт.№61155). Посочените стрелки са несиметрични (отклонението и правия участък са в една посока). Същите са с ъгъл на отклонение 30° и  радиус на отклонение 434.5 мм. Поставят се в криви участъци. По този начин позволяват построяване на коловози с по-голяма полезна дължина, тъй като правата посока на стрелката е в крива.
(http://media.snimka.bg/s1/6202/038648060-big.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/6202/038648057-big.jpg?r=0)



Двойна симетрична стрелка (с арт.№ 61160), с ъгъл на всяко отклонение 22,5°, дължина 200 мм. и радиус на всяко отклонение 502,7 мм. Тази стрелка спестява близо 2/3 от дължината, необходима за втора стрелка.
(http://media.snimka.bg/s1/6202/038648058-big.jpg?r=0)



Двустранна кръстовидна (английска) стрелка (с арт.№ 61164), с ъгъл на всяко отклонение 22,5°, дължина 200 мм. и радиус на всяко отклонение 502,7 мм. Представлява комбинация между обикновена стрелка и кръстовище. Служи за осъществяване на двойна връзка между паралелни коловози. При нея се постигат икономии на дължина от коловозното развитие и едновременно с това изправяне на трасето – напр. при построяването на изтеглителни маневрени коловози.
(http://media.snimka.bg/s1/6202/038648059-big.jpg?r=0)
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 19 Юни 2018, 14:58:19
Поставяне на декодер за стрелките
Всички посочени стрелки имат механизъм/ми с лостче/та за ръчно задвижване.  Наличието на относително висока пластмасова призма (7,65 мм.) позволява вграждането под нея на декодер (с арт.№ 61196) и задвижващ механизъм (с арт.№ 61195) за дигитално управление на стрелките. Поставянето на декодер и задвижващ механизъм, както и самото програмиране на стрелка стават изключително лесно и бързо. Аз няма да се спирам на това, в тези видеоклипове е показано как става:
https://www.youtube.com/watch?v=O_zuGiBg0PA (https://www.youtube.com/watch?v=O_zuGiBg0PA)

https://www.youtube.com/watch?v=o85HCAEMUvE (https://www.youtube.com/watch?v=o85HCAEMUvE)
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 25 Юни 2018, 20:17:41
Криви релси

Кривите релси в релсовата система Roco geoLine представляват сегменти от цял кръг с ъгли 30°, 22,5° и 7,5°.

Крива релса R2 (с арт.№ 61122), с радиус 358 мм. и ъгъл на отклонение 30°.
(http://media.snimka.bg/s1/6206/038656268-big.jpg?r=0)



Крива релса R3 (с арт.№ 61123), с радиус 434,5 мм. и ъгъл на отклонение 30°.
(http://media.snimka.bg/s1/6206/038656269-big.jpg?r=0)



Крива релса R4 (с арт.№ 61124), с радиус 511,1 мм. и ъгъл на отклонение 30°.
(http://media.snimka.bg/s1/6206/038656270-big.jpg?r=0)



Крива релса GB 22,5 (с арт.№ 61128), с радиус 502,7 мм. и ъгъл на отклонение 22,5°. Служи за изграждане на паралелни коловози. Поставя се като противоположна крива след отклонението на стрелката.
(http://media.snimka.bg/s1/6206/038656271-big.jpg?r=0)



Крива релса R2 (с арт.№ 61129), с радиус 358 мм. и ъгъл на отклонение 7,5°. Служи като допълнение при изграждане на релсови фигури.
(http://media.snimka.bg/s1/6206/038656272-big.jpg?r=0)

Крива релса R3 (с арт.№ 61130), с радиус 434,5 мм. и ъгъл на отклонение 7,5°. Служи като допълнение при изграждане на релсови фигури.
(http://media.snimka.bg/s1/6206/038656273-big.jpg?r=0)



Както бе посочено по-горе, шест релси с ъгъл 30°  (R2, R3 и R4) образуват полукръг (за това са необходими 8 релси с ъгъл 22,5°, респ. 24 релси с ъгъл 7,5°). По формулата 2.π.r/12, респ. 2.π.r/16 или 2.π.r/48, може да се изчисли дължината на всяка една от кривите включена в релсовата система. След пресмятане се получава, че кривите релси имат следната дължина: R2 - 187,44 мм., R3 – 227,5 мм., R4 – 267,61 мм., GB – 197,4 мм., R2 7,5° - 46,86 мм., R3 7,5° - 56,87 мм. Посочените дължини имат практическо значение при проектирането и изчислението на полезната дължина на коловози разположени в крива.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: МАШИНИСТ в 25 Юни 2018, 22:39:05
Много улеснен вариант за макет,но много не реалистично изглежда.
Да , много труд икономисва , но и може би доста по висока цена от нормалните релси
Не видях обаче как се закрепва за макета и ако възникне , някакъв дефект , има ли подмяна ремонт или трошиш и почваш отново?
Все едно.Мнението ми не е меродавно.
Продължавай с презентацията и току виж ми грабнала окото.
ОТЛИЧНА Е и много полезна !
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 26 Юни 2018, 10:07:06
Благодаря за коментара! Относно закрепването на релсите подготвям специален пост, но за това ще ми е нужно малко време  :hi:
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 04 Юли 2018, 19:37:37
Продължавам с отделните видове релси включени в релсовата система Roco geoLine

ГЪВКАВА (ФЛЕКС) РЕЛСА

Оригинална особеност на релсовата система Roco geoLine е наличието на гъвкава релса с вградена призма G800 ( арт.№ 61106) с дължина 800 мм. Конструктивно релсата се състои от съединени модули (части), които позволяват оформянето на различни криви с R>350 мм. Имитацията на баластовата призма се постига посредством сиви гумени лайсни, които се закрепват странично за модулите, успоредно на релсовия път. Дължината на релсата може да бъде намалена, респ. удължена. При намаляването се отстраняват необходимия брой от съставните й модули (части). За увеличаване на дължината й е предвиден специален сет с допълнителни модули заедно с инструмент за това (арт.№ 61183).

(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667481.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667482-big.jpg?r=0)
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 04 Юли 2018, 19:49:38
ПРАВИ РЕЛСИ

Права релса G200 (арт.№ 61110) с дължина 200 мм., която е основна дължина в релсовата система.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667483-big.jpg?r=0)



Права релса G185 (арт.№ 61111) с дължина 185 мм. Служи като изравнителна релса при построяване на паралелни коловози с обикновени, двойни или английски стрелки.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667484-big.jpg?r=0)



Права релса G76,5 (арт.№ 61112) с дължина 76,5 мм. Служи като допълнение при изграждане на различни релсови фигури.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667485-big.jpg?r=0)



Права релса G100 ( арт.№ 61113) с дължина 100 мм. Може да послужи за удължаване разстоянието между паралелно свързаните коловози, като се постави в отклонението на стрелката. С всяка поставена релса с дължина 100 мм. разстоянието между коловозите се увеличава с 40 мм., което позволява построяването на по-широки вътрешни пирони, но в случая не трябва да се забравя, че това същевременно води и до намаляване на полезната дължина на паралелно съединения коловоз. Наред с това  служи и като допълнение при поставянето на някои от специалните релси в коловозното развитие на трасето, за които ще стане дума по-долу.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667486-big.jpg?r=0)
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 04 Юли 2018, 19:58:40
СПЕЦИАЛНИ РЕЛСИ И ПРИНАДЛЕЖНОСТИ

Релса със сензор за движение (арт.№ 61117) с дължина 100 мм. Може да послужи като брояч на колооси, като подава и превключващ импулс.  За съжаление не мога да напиша много за тази релса, тъй като не разполагам с нея. Ако някой има повече информация и е наясно с точното й предназначение, моля да пише по темата.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667487-big.jpg?r=0)



Релса с електрическо приспособление за разделяне на куплунзи (електрическа откачвачка) (арт.№ 61118) с дължина 100 мм, с електродвигател – служи за откачване на куплунзи на подвижния състав. Позволява поставянето на декодер (с арт.№ 61197) за дигитално управление.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667488-big.jpg?r=0)



Релса с ръчно приспособление за разделяне на куплунзи (ръчна откачвачка) (арт.№ 61119) с дължина 100 мм – служи за откачане на куплунзи. Посредством лостче, разположено странично, се повдига пластина, която надига дъгите/ щифтовете на куплунзите и те се откачат. Не позволява поставянето на декодер за дигитално управление.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667489-big.jpg?r=0)



Отбивачка без релса (арт.№ 42267) – комплект за сглобяване. Поставя се в края на глух коловоз.
(http://media.snimka.bg/s1/6212/038667490-big.jpg?r=0)


Очаквайте в следващия пост представяне на различни начини за закрепване на релсовия материал към основата на макета, както и някои общи положения свързани с баластрирането...
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 26 Септември 2018, 10:28:32
И така, след известно затишие продължавам с темата.  :hi:

ЗАКРЕПВАНЕ И БАЛАСТИРАНЕ НА РЕЛСОВИЯ МАТЕРИАЛ

Закрепване
Съществуват няколко начина за закрепване на релсовия материал включен в Roco Geoline към основата на макета:
- чрез специални гвоздеи (пинове) – за целта са предвидени нарочни конструктивни отвори в траверсите на всяка релса (по един в двата края на релсата, при внимателно вглеждане се виждат на снимките). От Roco предлагат специални пинове за geoLine – 500 бр. в комплект (с арт.№ 10001), които са съобразени с диаметъра на отворите и височината на релсовата призма. Посоченият начин е подходящ при закрепване на релсите към дървени и пресовани плоскости. Същият не е подходящ при закрепване на релси върху фибран, тъй като при натиск той не задържа добре пиновете;
(http://media.snimka.bg/s1/6258/038760364-big.jpg?r=0)

А ето как изглеждат в действителност, ще ме извинявате за недобрата снимка
(http://media.snimka.bg/s1/6258/038760365-big.jpg?r=0)


- чрез лепило – в случая трябва да се подбере подходящо лепило, което здраво да прикрепи релсата към основата на макета ( в зависимост от вида на използваната плоскост) като се внимава същото да не проникне под призмата на стрелките, на които са инсталирани декодери, тъй като може да ги повреди. Отделно от това, независимо от начина на закрепване, под всяка стрелка е желателно да се направи ревизионен отвор в основата на макета, през който да се демонтира декодерът при евентуална повреда;

- чрез двойно залепящи се ленти – този начин осигурява здраво закрепване към основата на макета, независимо каква е тя. Лентата предварително се залепя за основата на макета/ модула, след което върху нея се залепя и самата релса. Ето линкове към подобни ленти:
 https://www.amazon.de/dp/B000QB2ZWO/ref=asc_df_B000QB2ZWO53490295/?tag=googshopde-21&creative=22398&creativeASIN=B000QB2ZWO&linkCode=df0&hvadid=232072079686&hvpos=1o3&hvnetw=g&hvrand=4201424888452649171&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1000863&hvtargid=pla-420935618379&th=1&psc=1   (https://www.amazon.de/dp/B000QB2ZWO/ref=asc_df_B000QB2ZWO53490295/?tag=googshopde-21&creative=22398&creativeASIN=B000QB2ZWO&linkCode=df0&hvadid=232072079686&hvpos=1o3&hvnetw=g&hvrand=4201424888452649171&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1000863&hvtargid=pla-420935618379&th=1&psc=1)

 https://www.busch-model.info/000007119.3?number=000007119.3   (https://www.busch-model.info/000007119.3?number=000007119.3)


И при трите начина на закрепване не е наложително поставянето на коркова лента под релсите, тъй като релсовият материал Roco geoLine е с вградена призма. Въпреки това, по мое мнение поставянето на допълнителна коркова лента би внесло по-голям реализъм при последващото баластиране и оформяне на релсовия път, като ще способства и за намаляване на шума от резонирането на основата на макета, при движението на моделите.
Тук е мястото да се посочи, че от вътрешната страна на пластмасовата призма на всяка реса от Roco geoLine, без флекс релсата, са предвидени специални „крачета“, върху които се поставят противовибрационни гумени тапи (с арт.№ 61181). Последните намаляват резонанса, който се получава при движението на подвижния състав.
(http://media.snimka.bg/s1/6258/038760363-big.jpg?r=0)

Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 27 Септември 2018, 13:30:57
Баластиране:
По замисъл релсите Roco geoLine не е наложително да бъдат баластирани, тъй като имат пластмасова подложка, която имитира баластовата призма от горното строене на пътя. Въпреки това, е възможно същите да бъдат баластирани. Както бе споменато по-горе, единият от минусите на  Roco geoLine е не толкова реалистичният външен вид на релсовия материал, като неговото баластиране ще скрие този недостатък.  Наред с това следва да се отбележи, че при добра декорация и добро оформяне на ландшафта от макета, поставянето на релси Roco geoLine се вписва идеално в него и в никакъв случай не го загрозява. Ето линк към макет, при който е използван релсов материал с вградена призма и сами си направете извода:

 http://railway.zone/post/my-exhibition-layout-part-2   (http://railway.zone/post/my-exhibition-layout-part-2)

При баластирането на релсовия материал от Roco geoline е препоръчително да се ползва баластра, която предварително е смесена с лепило (такава се предлага от Noch ). Същата се нанася с помощта на мини шпатула или специална дунапренена четка. Разбира се, баластрата може да бъде положена и по класическия начин – с посипване, оформяне с четка и нанасяне на лепило.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pach в 27 Септември 2018, 15:47:27
А дали няма да стане още по нереалистично,
като се баластирал допълнително?
Първо баластра ще стърчи над траверсите, ако
въобще някой си играе да ги почисти за да се виждат,
тъй като в момента те са наравно с настоящата си баластра.
Втора стандартната баластра е стрит камък ( различни породи)
и като се баластирал кухата пластмасова призма,  ще стане в още
по- резонираща каменна кутия от къде звука ще стане по сила
направо като при истински влак. Ама на модерния може да заглуши звуковия декодер може би!
 :hi:

 Но това си е мое мнение, а който иска да балансира допълнително
пластмасовата призма на Роко геолайн, тези ти съвети
ще са му от полза.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 27 Септември 2018, 21:26:14
Цитат на: pach link=topic=5107.msg112854#msg112854 date=1538052447
Първо баластра ще стърчи над траверсите, ако
въобще някой си играе да ги почисти за да се виждат,
тъй като в момента те са наравно с настоящата си баластра.

Мисля, че си прав. Поради това релсите се баластират само странично с посочената смес от лепило и баластра, както е на едната от снимките към горния линк. Според мен се е получило много добре.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: МАШИНИСТ в 28 Септември 2018, 00:10:11
Интересно ще ми е като хлъзнеш подвижния състав по тези добре изглеждащи релси как ще върви и съответно ще има ли " чукат , тракат колелета " ?
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 28 Септември 2018, 20:15:38
Досега не съм забелязал проблеми при движението на ПС. А за тракането на колелетата - тракат си,  доста реалистично се получава :-)
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: mite в 07 Ноември 2018, 19:19:31
Хмм май тия мога да ги резна да работят с kato unitrack. май ща си играя по някое време. трябва ми двойната стрелка много

и модерни релсови линии не тракат. те са заварени и нямат пространствo между всяка релса освен където е оставено място за термална експанция.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: gregary в 10 Април 2019, 23:53:07
Изглежда Roco прекратява производството на GEOLINE (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8901617,8901617#msg-8901617) от 28.06.2019 г.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pach в 11 Април 2019, 22:14:36
В сайта на РОКО, не намирам нищо такова.
А линка който си дал, май става въпрос за
бойкот от страна на няколко търговеца,
по неясни за мен (и преводача) причини.

Но пък нищо чудно, защото, колкото някои
моделистти да не ги харесват, други пък
строят не лоши и не малки макети с тях!
 :yes:
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 12 Април 2019, 23:34:10
И аз мисля, че това не е краят на релсовата система, а по-скоро е някакъв търговски въпрос. Същата си има своите предимства, за които стана дума по-горе. Живот и здраве това ще стане ясно в каталога за 2020 г.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: Best Ripper в 13 Април 2019, 09:44:49
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4.msg110313.html#msg110313

Цитат на: Filip Andonov link=topic=4.msg110313#msg110313 date=1516031361
Тези Geo line-и нямат ли намерения да ги сменят с нещо по добро ? Вкъщи имам един овал с такива, здрава призма не остана. Чупят се много лесно, още докато ги сглобявам, а са само на 5 години.

...

И няма нужда да минат 5 години, за да почне призмата да се троши. Достатъчна е и една година и край. Супер скапана и евтина пластмаса!, неслучайно тия релси се продават в стартсетове /за деЦката градина/. След година не можеш да завиеш винтчето на захранващия куплунг към релсата /както е описано в упътването/ - винтчето просто пръска пластмасата. Лошо направени пластмасови водачи за съединяване на релсите, позволяващи неправилно съединяване на релсите /с ръб - едната релса над другата/, което довежда също до чупене на краищата на призмата. Лъскавите перлички и липсата на релеф на призмата нямат смисъл изобщо да се коментират. Иначе металната част на релсите е направена учудващо добре - противоположно на пластмасовата.

Така че най-вероятно на търговската гилдия й е писнало от рекламации и недоволства от купувачи за скапаните релси, които най-вероятно и те не могат да подменят от фирмата и затова са решили да натирят носа на Роко. Или ще се оправят боклуците, или ще ги спрат от производство, или ще си ги монтират някъде...
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: gregary в 12 Януари 2021, 18:53:35
Някой има ли впечатления от новaта гумена призма?
Питам от чисто любопитство, аз съм фен на друга релсова с-ма без призма...
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: gregary в 15 Януари 2021, 22:11:15
Щеше ми се някой по запознат да сподели мнение за новата релсова с-ма, но...
Аз се  сблъсках с нея, след като получих един прекрасен модел на Роко. Той  беше поставен на две релси от новата призма. Та, тя е от много мека и еластична на вид гума (според мен). По изпъкнала и релефна, чакълеста призма. Не е като старата, твърда чупеща се призма...
Прави впечатление и новото куплиране, според мен доста здраво. Въпреки по-добрия външен и качествен вид (въпрос на гледна точка), този продукт е най-лошото нещо произведено от Роко, както и други фирми произвеждащи релси с призма. Аз съм твърд фен на релса без призма, но това си е мое мнение и не обвързвам никого с него. За всеки влак си има пътници... :hi:

снимки:

(https://live.staticflickr.com/65535/50837929901_d77161bee5_k.jpg)
                              нова                                 стара

(https://live.staticflickr.com/65535/50837204963_d68dfa311c_k.jpg)

(https://live.staticflickr.com/65535/50838013092_df86e8cb7c_k.jpg)


П.П. Принципно никъде не съм видял официална позиция на Роко за смяна  на призмата (не че съм и търсил де...), но виждам, че и новите стартови сетове ще са с новата релса.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: pavlinbg в 15 Януари 2021, 22:42:27
До сега не съм виждал релси с новата гумена призма и не мога да бъда полезен с информация за тях, но определено от снимките, които е публикувал gregary, според мен те не изглеждат по-добре от старите roco geoline (с пластмасовата призма).
Относно естетическите недостатъци на системата (ако въобще можем да говорим за такива) съм писал по-горе в темата. Публикувал съм снимки от макети, от които е видно, че при подходящо декориране, релсите се вписват идеално в тях и няма проблем с естетиката. В тази връзка отново ще подчертая, че пластмасовата призма на roco geoline позволява изключително лесно дигитализиране на стрелките и поставяне на противовибрационни тапи, което за мен е голям плюс. При тази релсова система не се налага пробиване на отвори и поставяне на електродвигатели (почти съпоставими с тези в реалните железници  :) :) :) ) за стрелките. Разбира се системата има и други плюсове.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: Величко в 15 Януари 2021, 23:04:12
Учудващо за мен се водят с "нова" призма, щото аз имам такива от поне 5г и мога да кажа, че за мен са пълни боклуци с тая гума.
С течение на времето гумата си губи първоначалната си форма и седят супер смешно една за друга.
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: Filip Andonov в 16 Януари 2021, 09:15:29
Цитат на: Сaprycorn link=topic=5107.msg112082#msg112082 date=1529392045
Гумената призма е на Роко лайн
Титла: Re: Релсова система Roco geoLine
Публикувано от: mitko0888 в 16 Януари 2021, 12:57:57
Много е странно въобще като се четат мнения за релси на баластова основа.
Роко предлага новата си система RocoLine в грая на 1989, а в началото на 1990 предлага и гумената призма отдолу. Още тогава при ревютата се дава снимка на МАКЕТ с нормалните до тогава релси и с баластираните. Разликата определено не е в полза на готовите призми.
Когато обаче продаваш един стартов сет, и някой трябва да го нареди на пода, и да купува още покрай него, като че ли тези релси са доста по удобни. Въпреки че тук трябва да режеш гумата при стрелките и разни други такива. Но пък е трудно да сравняваш мнение за релсите, когато с тях си правиш макет, или когато с тях си редиш едно голямо овалче на пода и после го събираш.
Идва и следващата стъпка - вече си насъбрал няколко стартови сета, купил си си и няколко стрелки, идва ти мерака за макет, и естествено - трябва да сложим наличните релси на макета, а не да купуваме нови. И тук започва мърморенето - как не били хубави, не стояли красиво и т.н.
GeoLine излиза някъде около 2005. Някъде някой спомена за някакви лицензни разправии, заради които Роко трябва да спре продажбата на RocoLine - не съм видял първоизточник. За предишните им релси - RocoNormgleis, те изрично се хвалят, че релсите им се произвеждат от фирмата Мьозмер (или нещо такова с наши букви). Сигурно и за роколайн са оплзвали нечий продукт, и после трява набързо да пуснат геолайн като своя марка.
Мисля че през 2018 оповестиха официално че спират производството на геолайн релсите. И предлагат отново старата роколайн система.
Това са първите масово произвеждани релси с 2.1 мм. (1990). До тогава всичко е 2.5, 2.7 и 3 мм. Имат характерно леко закръгление на главата на релсата, което значително помага при движение на локомотивите в крива, дава допълнителен контакт не само отгоре на релсата, но и по реборда и т.н. Да не забравяме че системата има и 10 градусови стрелки, а не само 15, което позволява да се напарви и истинска гара, и трамвай.
С какво могат да се сравняват:
Геолайн определено е по-зле, въпреки че на няколкото релси, които имам, аз до сега не съм счупил нищо, но пред очите ми съм виждал как се чупят 5 - 6 парчета от едно овалче за едно събиране.
Флайшман на призма не мога да разбера как са измислили тези леви и десни английски стрелки.
Трих (Мерклин) С - не знам.
И новото Пико, което според мен трябва да си оправят стрелките с тези мандахерцащи се езици. А от самата релса не мога да кажа че съм на върха на сладоледа, въпреки че направих всичко с нея.

Ако се върнем на първите отзиви за RocoLine на гумена призма: идеални за игра, имат и нормални, и дълги стрелки, английски и т.н., задвижване в призмата, флекс както на дървени, така и на бетонни траверси, доста реалистичен вид. До сега не съм срещнал някой да посочи еднозначно по-добра система с призма.