RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Представете модел | Review a model => Темата е започната от: mitko0888 в 09 Март 2017, 19:40:51

Титла: Piko 52055 Koe I
Публикувано от: mitko0888 в 09 Март 2017, 19:40:51
Реших да напарвя представяне на едно мое локомотивче - Ко (с две точки отгоре) I. Имам го от повече от четири години.

Оригиналът е разработен през 1933 година, като малък маневрен локомотив - първа група. Произведени са доста от тях - над 250, имам ги в някакви книги ако някой се интересува повече. Прототипът на конкретната серия е от периода 1934 - 1938 г., задвижвани са с дизелов мотор - 39 кс и механична предавка с три скорости. Макс. скорост е 23 км/ч.

Като модел е един от първите модели с които започва "новото" пико в началото на 90-те години, в т.н. тогава PIKO-Profi-Line, в ново време - Piko Classic. През годините е произвеждан в най-различни варианти - години / администрации / цвят / номер. Моят екземпляр беше закупен новичък през началото на 2013. Имаше някаква промоция - DB 3-та епоха, но въпреки това ми се видя скъпичък (като че ли беше около 120-150 лв.) за 2,5 инча / 63.5 мм дължина.

В сайта и в каталога изглежда така:
(http://picbg.net/u/62092/62065/855266.jpg)

Реално цветът му е доста по-близо до истината:
(http://picbg.net/u/62092/62065/855268.jpg)

Предвид малките си размери има достатъчна (според мен) детайност и изглежда доста прилично:
(http://picbg.net/u/62092/62065/855269.jpg)

Наприятен вид имат всичките "дръжки" - от някаква жълта пластмаса, която, както на всичките ми известни модели на пико, е доста "трошлива" - успях да счупа една дръжка и то покрай кабината, и аз не знам как при тези размери. Но поне се лепят лесно. Освен това в кутията имаше и резервни. А и може да се боядисат лесно, или да се сменят с метални. Задвижването е "ластично" - т.е. с ремък, което си е класически бандаж за колела (от старите). В кутията имаше и резервна гумичка (още не съм стигнал до нея). Неприятно впечатление прави и отворените (отдолу) зъбни колела на осите, но май при тези размери без това не може. Светлини няма. На задната страна на кабината мисля че мога да сложа много лесно. В нета съм виждал статии за цифровизиране с добавяне на лампи и отпред, но още не съм дорасъл до там.

От самото начало не ми харесваше как върви. Затова, макар и нов и над 100 лв, локомотивът беше детайлно разглобен. Вътре има такова нещо:
(http://picbg.net/u/62092/62065/855267.jpg)

Отделните му чарколяци са това:
(http://picbg.net/u/62092/62065/855271.jpg)

Веднага мернах хубаво натъпкана грес в място, в което се опира ротора при въртене.
(http://picbg.net/u/62092/62065/855270.jpg)

След добро почистване на греста от роторчето, както и от вала на двигателя и от шайбата, нещата станаха както трябва. Моторчето, учудващо, е с пет намотки. Или както тук и в немско му казваме петполюсно. В ревютата в нета навсякъде беше снимано триполюсно моторче, явно това е някаква новост от последните години. Въпреки това е с доста малки размери и не бива да се прекалява. Т.е. моделната скорост се постига някъде при около 5 - 6 волта, и гледам да не му пускам повече от 6 - 7. При което върти без да има явно искрене в колектора и мисля че ще искара по-дълго. Задвижването е на двете оси - на вала на моторчето е нанизан ремъка, който върти един вал с два червяка, директно към двете колооси. Предавката е общо около 1:33. Теглото е само 55 грама, при което естествено тягата е само около 7 - 8 грама (не мога да го измеря точно). Въпреки това при добре гледани вагончета локомотивчето се справя спокойно със 7 - 8 двуосни вагончета по пресечена местност. Едно клипче: https://www.youtube.com/watch?v=jSq2zJTq0jw (https://www.youtube.com/watch?v=jSq2zJTq0jw). Има място за още няколко грама олово, виждал съм снимки с добавяне на още почти 20 грама, но това напълно ме устройва. Предвижда се локомотивчето да вози един "ремонтен" вагон - двуосна платформа с разни материали и инструменти по него, най-много с още един вагон, което не му е проблем при до 3.5 - 4% наклон.

В процеса на "каране" се забеляза доста често спиране на движението, особено при по-ниска от макс. скорост. Моделът няма триточково окачмане (за съжаление) и си мислех че това е неизбежно. То в един прекрасен ден всичко беше отново разглобено и токснемането беше леко прекроено - по пътя от колоосите до моторчето се минаваше през няколко допиращи се пластини, които въпреки че са нови, имат отличен цвят и вид, явно не даваха добър контакт при движение. Затова всичко беше преправено с две запоени жици - не е много красиво, това е отвътре, отвън не се вижда, а вървежът се оправи както трябва и сега е без проблеми. Да се има предвид, все пак, че на трасето ми няма и милиметър незахранена релса, така че две оси без триточково окачване не са проблем поне за мен.

(http://picbg.net/u/62092/62065/855272.jpg)

Друг проблем забелязах тези дви. Ако не се кара известно време като че ли на ластикът иска първо да се раздвижи напред - назад, за да започне да си върши работата както трябва. Нищо чудно да е "остарял" за две години, но раздвижването е за по един метър в двете посоки, без отваряне и без друга намеса, така че за сега си оставам със оригиналното ластиче. А и не знам дали е от него, или останалата смазката засъхва.

Като заключение: бих предпочел друг производител, и друго техническо изпълнение, ама като няма друго - не съжалявам за това Пико. Това ми е най-малката машинка по трасето, върши си работата, "някой ден" може и да се сдобие със светлини, може и така да си остане. Ако на някой му е интересен такъв размер - препоръчвам го.