RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout => Темата е започната от: gzo в 13 Юли 2010, 14:24:06

Титла: Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 13 Юли 2010, 14:24:06
След преглеждане на доста проекти на модели, реших да се спра на следния вариант....

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1279017305_ebvw4046_maket01nagzo.JPG)

Макета ще бъде в НО на  2 нива и с коловозно развитие по подобие на проекта на инж. Паскалев. Благодаря на колегата Топалов който бе така добър да сканира статията с проекта на инж. Паскалев.  :thank_you:.
Основата ще бъде с размери 200х100 см. а макета ще се вписва върху нея горе долу така, както се е вписал в границите на снимката.
Залагам на максимална изчистеност от жп инфраструктура за сметка на повече място за ландшафта. Най-високата част по линията се явява моста в средата. Двата кръга на осмицата ще минават над/през 2 съседни хълма което изисква и 2 тунела. Хълмовете ще се свързват едиствено чрез моста.
Отчитам, че в този макет най-голямо внимание ще трябва да се обърне на наклоните, които трябва безпроблемно да се усвояват от влакчето. По-груби сметки моста ще вдига нивото около 7,5-8,5 см, изчисленията те първа предстоят, но вярвам, че съм заложил аванс с размерите на макета 200х100. В момента линиите се простират в граници 185х90 см. Това са размери без да включвам 2-ри коловоз на гарата, но ако нещо се обърка ще игнорирам 2-коловоз и ще поставя челен от ляво на гарата.
Приемам всякакви градивни мнения дорде още не съм скроил плота  :drinks:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 13 Юли 2010, 15:09:38
Веднагически ( :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:) си изчисли дължината на релсовото трасе което ще ти формира наклоните.
ПРавилото, което е потвърдено от практиката и в този форум е:

L=(H*1000)/S

Където L е дължина на необходимото трасе за изкачване на Н - необходимата междуетажна височина, а S - съответният наклон в този участък (в промили!!!).

(http://www.railwaypassion.com/files/custom/Tehniki%20za%20maketirane/128.jpg)

За S e прието да не е повече от 40/1000 (четиридесет на хиляда), но практиката показва (особено за НО) че е нежелателно да надминава 35/1000 - тоест в рамките на един линеен метър изкачването да не е повече от 35 мм.
В противен случай, има опастност от приплъзване на модели, а ако не са цифровизирани, (със съответната обратна връзка от двигателите за компенсиране на натоварването) локомотивите ще имат видимо забавяне и затруднено изкачване, респективно "скоростно" спускане в наклоните.

В твоя случай от точка а до b май не ще "събереш" два метра трасе (тоест "заветните 70 мм - виж  ТУК (http://www.railwaypassion.com/files/custom/Tehniki%20za%20maketirane/127.jpg)), но от точка с до точка d ми е още по-съмнително.
(http://picbg.net/u/16413/38359/451272.jpg)
Препоръчвам разминаване (може чрез увеличение на площта на плоскостта) на трасетата в точка е за да събереш двата метра м/у а и b (тоест вече ще е дълго от е до b за единия наклон).
Колкото за връщане (при това доста плавно) едновиткова спирала в района между точка с и d (с център около числото 77). тогава по има шанс да стане спускането на трасето за да мине под моста. Е, там може би освен втория хълм, ще ти трябва и тунел за да скриеш витката на спирала, тъй като изисква по-малък радиус).
Не виждам друго решение за тазе фигура.
Имай предвид и това:
(http://www.railwaypassion.com/files/custom/Tehniki%20za%20maketirane/130.JPG)
За да няма после "опаааа, какво стана та се ..."  ;D ;D ;D
Повече за наклоните може да прочетеш тук:
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11

Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Best Ripper в 13 Юли 2010, 15:15:58
Хич не се впрягай на тия 3,5% наклон! Никой няма да дойде да ти ги мери! Пък и да ти ги мери - можеш спокойно да му изплющиш един реализъм зад врата! Прави спокойно до 5-6%, още повече, че едва ли ще караш дълги влакове. Като сложиш релефи, сгради и т.н. изобщо няма да личи, че градусът на наклона е по-голям от реалното. Да не засягаме темата за реалните наклони в планински железници...  :spiteful: Най-важното е съвсем плавно и равномерно да правиш изкачването - да няма "ями" и "гърбици", където може да започнат да дерайлират вагони или да се откачват.  :drinks:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 13 Юли 2010, 15:21:26
Рипърчето не спира да се заяжда, но ти не му обръщай внимание... :on_the_quiet:
Не става въпрос за реализъм (нито за боя по релсите и механизмите) а за най-елементарно избягване на буксуване дори на изолиран локомотив, който ще се изкачва по-наклоните.
Прегледай клиповете от клубният ни макет в N и прецени дали би ти харесало такова затруднено движение на локомотиви.А за амортизацията им (дори да не слизат от макета и да си нямат "кашони и витрини") просто на всички е ясно. Струва ли си да се хабят електромотори и зъбни колела в задвижванията им, па ако ЩЕ и по пет за десет лева да купуваш??!!! ;)
После си решавай за себе си какво точно искаш от макета ти. :hi:
 ;D ;D ;D
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Best Ripper в 13 Юли 2010, 15:26:09
Паци, ако на 5% наклон ти буксуват локомотивите, то белята е най-малко в релсовия път.  :hi: Най-скоро изхвърли локомотива.. или поне преди това му провери бандажи, талиги, колооси на вагоните и т.н. Да няма някаква нежелана ръчна спирачка в самия влак...  ;)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 13 Юли 2010, 15:31:58
Става въпрос както за стари ( на 30 години) , средно стари (10 години) и чисто нови (на 200 метра  :spiteful:) локомотиви -  до един добре поддържани и в перфектно работно състояние. Гарантирано минали "годишен преглед" преди да ги върна във витрината си. :drinks: :drinks:
 От всякаква тракция (парна, дизелова и електро) , не само в ТТ, но и в N (клубната грешка), както и в НО( доста приятели са в този мащаб).
Бих искал да видя локомотив който да изкачи без никакъв намек за наклона тези 50/1000!!! :hi: :hi: :hi: Ама да не става въпрос за модел на "зъбчата" железница от Алпите! ;)
Но в крайна сметка всеки има някакъв опит, и си прави заключения от неговата камбанария... :hi:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Best Ripper в 13 Юли 2010, 15:41:04
Значи искаш да качва баира без да се мъчи, така ли? Ами в реализЪма да не би влакът да не се мъчи по баир? Да не би да върви нагоре и надолу по баира с еднакво усилие, с еднаква скорост? Да, в случая не говоря за твоите /и на други моделисти/ супер-реализми, когато се напъвате да теглите с един локомотив по 20-30-40 вагона! Щот така било в действителност. Да, така е... Но ако се загледаш в световния реализъм на ЖП моделизма, рядко ще видиш композиция над 10 товарни и 6-7 пътнически вагона...  :hi: Пък вие се напъвайте да закачате колкото се може повече... Как няма да ви гърмят мотори, зъбни колела и т.н. Ама викам да не разводняваме повече темата на човека...  :agree:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 13 Юли 2010, 15:58:32
Напъването (и някой последствия) не го правим ние.
Караме реални композиции (доколкото ни позволяват моделите) , понякога и с "двойна тяга". Ако знаеш историята от създаването на цифровизацията (американците бяха първи) на локомотивите , ще ти е ясно и как се карат такива композиции без "напъване".
Лично аз си спомням товарни влакове по БДЖ от по 50-60 вагона минимум, а пътническите винаги пътуваха с 14 броя.
И така , и инак , темата не би се разводняла, щото се уточняват някой нереални наклони (не го бъркай с твоя реализЪм) които биха разочаровали колегата.
Може би трябва да се подкрепиш с някакви филмови факти?
Какви композиции караш, по какви наклони и как ти се движат влаковете въобще.
Всичко друго е просто клатене на въздуха тук, и аз каквото имах да казвам на колегата (не на теб), в този етап от молбата му за помощ -  го казах!
 :hi:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 13 Юли 2010, 16:21:14
Мерси за включването на всеки един до момента !

Цитат на: topalov link=topic=2593.msg44221#msg44221 date=1279022859
По най-прости изчисления 80:0,035=2285 ...

Аз моята сметка я правих по формулата 75:0,04=1870. При такъв резултат смятам, че няма да е особен проблем наклона. Освен това имам аванс по ширината от още 15 см. (200мм ширина на плота - 185мм) и ако се наложи ще туря по някоя къса права тук там.
И все пак ако и това е стръмно ще смаля височината на моста до минимума от 70 мм и тогава L=1750. Не смятам, че ако коефицент 0,04се надвиши с още малко е кой знае какво нереално изхвърляне !

Нека да е ясно, че лока и вагоните са от джуниър, а и надали за в бъдеще ще купя нещо по дълго и тежко. 1 лок + до 5 двуоски не са проблем (си мисля аз !)

Та такива са ми сметките на мен  :prankster:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pavel75 в 13 Юли 2010, 16:25:35
Преди да пристъпиш към направата на макета изпровай наклона с твоя подвижен състав.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 13 Юли 2010, 16:27:16
Цитат на: pavel75 link=topic=2593.msg44232#msg44232 date=1279027535
Преди да пристъпиш към направата на макета изпровай наклона с твоя подвижен състав.

Да разбира се !
Просто се оглеждам за още подпори  :search:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Жоро в 13 Юли 2010, 17:13:07
Въпросът е не да следваш някакви заковани норми. Въпросът е твоите локомотиви да преодоляват наклона с вагоните които ще караш. Въпросът опира до това, като влезеш в тунела, дали ще излезеш със сигурност от него или ще бъркаш да избуташ влака. Въпросът опира до сигурноста на движение, а не до реализъм, защото железници много, наклони разни. Решения също.
А иначе именно във връзка със сигурността на движение са приети и нормите NEM. Практиката е показала, че при наклони от 3%, движението на повечето машини е без проблем и такъв наклон е приет във въпросните NEM.
Подобна на твоята осмица и аз съм спрятал на маса 120х80. Само дето почти нямаше равен участък, почти всичко беше в наклон, заради пустите проценти. И за да може локомотивът да изкачи поне себе си. За влак нямам спомен да съм пробвал.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: liro4605 в 13 Юли 2010, 18:59:21
http://www.youtube.com/watch?v=xgpivxz7tAQ&playnext_from=TL&videos=P6QtGDuYMFE Виж тук нагледно как си личи че изкачващия влак се "мъчи".Най просто без формули сложи релсов път  около 2-3метра на една дъска и пусни състав,като от единия край повдигаш.Направи няколко опита с повдигания през сантиметър и ще видиш че колегите много правилно те съветват.И аз знам а и го установих че наклон по голям от 4см на метър не е никак добре.Незабравяй че и ако е в крива кривата също има съпротивление.

А що се отнася и до реалните влакове при наклон 40% което го има в един заводски клон серия 06 на БДЖ трудни се качва с 3 пълни цистерни. :bb:  :stop: :search:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 20 Юли 2010, 09:52:17
Лека полека напредваме с работата. Плота е набавен и скроен ! В последния момент реших да оставя още малко аванс по ширина и да осигуря шир пред коловозите на гарата. Така новите размери на основата са 200х110 см. Ползвам OSB 9мм. Следва подсилване, чрез оребряване и набавяне на материали за по-нататъшната работа.
Сега се чудя с какво ще ми е по-удобно да изградя релефа на двата хълма ?
а)-със стиропор за изолация.
б)-с полиуретанова пяна за оплътняния.
Струва ми се че пяната се оформя малко по-лесно, което дава възможност за по-изразителен релеф, а и с нея ще мога да залепя естествени камъни към ландшафта. Но пък стиропор имам в излишък  :unsure:
Мога да комбинирам и двата материала. Вероятно ще започна със стиропора, а върху него ще положа и пласт пяна  :scratch_ones_head:

П.С. Продължавам да търся две леви и една дясна стрелки ! Ако някой предлага да пише на ЛС.

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1279607550_arfl0287_P7190009.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: toniemi в 20 Юли 2010, 18:18:39
Не се занимавай с тази пяна.Залепваш с Ц-200, на грубо стиропора с желаната от теб форма и размери.После обмазваш с гипс,става бързо ,лесно и добре.Макета става лек,планините твърди!С гипса може да залепиш и камъните.После мажеш с Ц-200,местата които ще имат трева,поръсваш със ситни дървени стърготини.След 24 часа,минаваш с ръка по стърготините за да отпаднат недозалепените частици,после с прахосмукачка и вече имаш прекрасен релеф с още по-прекрасна трева.Тревата се боясисва с темперни боички в желаният от клиента цвят.

Виж мойте макети за пример,ако ти допадне, действай!

http://toniemi2.snimka.bg/hobby/maket-quot-z-quot.464014.16971239

http://toniemi2.snimka.bg/hobby/ho-2.463967.16968897

http://toniemi2.snimka.bg/hobby/detski-maket.463972.16969269




Успех!!!
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 20 Юли 2010, 20:01:30
Мдааа, ще я оставя май. Смятам да пробвам първо по метода с груб ландшафт от стиропор, а върху него накиснати с лепило/гипс/Н20 парцали или хартия.
Тревата е ясна !
Относно храстите имам една стара гъба за баня с абсолютно същия строеж като този на шоколадите LZ. Ще я накълцам на ситно и ще пробвам да имитирам конрадските храсти. :spiteful: Пък ако не стане, тогава ще му мисля.
Ето снимка на строежа на гъбата
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1279645257_rkpd6942_P7200006.JPG) :this:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: toniemi в 20 Юли 2010, 20:07:33
Цитат на: gzo link=topic=2593.msg44511#msg44511 date=1279645290
Мдааа, ще я оставя май. Смятам да пробвам първо по метода с груб ландшафт от стиропор, а върху него накиснати с лепило/гипс/Н20 парцали или хартия.

Въобще не кисна нищо,пресечен гипс,за да стяга по-бавно и директно обмазвам с ръка върху стиропора.Става много здраво и лесно си оформяш терена.


п.п.Може в част от гипса да натрошиш стиропор като скали.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 26 Юли 2010, 09:14:59
Дунапрена го накъсваш на "бучки захар" (по големина) и го "смилаш" в кафемелачка или миксер (според едрината която искаш).
Изчисли ли си наклоните?
После да няма "хър-мър" ...що не ми казАхте!!!
(или да се сърдиш като Батегойко  ;))
 :sarcastic:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 22 Септември 2010, 17:50:47
Работата по макета продължава !
В момента ударно се работи по скалния ландшафт. Всички тераси (нива) ще бъдат отсечени по този начин...
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1285166886_qshp9694_P9210002.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 10 Ноември 2010, 17:52:11
Скалния ландшафт е завършен ! (поне в тази част на макета)
Релсовия път е прокаран. Предстои баластиране, озеленяване, и застрояване.
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1289403997_cxsm1378_PB090002.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Mixy в 10 Ноември 2010, 19:59:00
Тунела ми се струва доста тесен - пробвал ли си портала с пътнически вагон?
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 11 Ноември 2010, 08:29:41
Така прокаран релсовият път, без шумоизолираща подложка,
от дунапрен или корк, е толкова шумен при движение на влакове, че
кара да резонира (тоест усилва го поне три пъти) цялата плоскост.
А дали би искал да не чуваш нищо друго освен един силен шшшшшшшшшш-звук!?
Ефекта още един път ще се утрои (най-малко) след баластирането с каменна
баластра (която напоследък е по-модерната).
Още не е късно да направиш проби и да промениш нещата.
Ти най-добре знаеш какво правиш.
 ;D ;D ;D
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 11 Ноември 2010, 11:36:08
Според Ю.Ботев размера на портала за парна тяга е 7 на 5 (ако не се лъжа) и аз съм го спазил. Пътническите вагони минават без проблем. Ако височината на портала е по-висока ще трябва да се вдигне второто ниво на релсовия път, а от там и наклона му, което ще бъде непреодолимо.
Относно изолацията, мен шума не ме дразни. Колкото по шумно - толкова по ефектно  ;)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Vlado в 11 Ноември 2010, 11:42:28
Помисли относно възможността някой ден да решиш да слагаш контактна мрежа. Тогава ще береш доста ядове по осигуряване габарит за нея. Този проблем лично мен сега ме блъска здраво в тиквата и на някои места по макета е почти невъзможно да се измисли каквото и да е, за да го разреша, защото някога, когато проектирах макета си, твърдо бях заявил, че няма да слагам контактна мрежа. Е, времената се промениха, моите намерения също и ей до къде я докарах.
Мисълта ми е, мисли в перспектива!
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 11 Ноември 2010, 12:06:08
Цитат на: Vlado link=topic=2593.msg49058#msg49058 date=1289468548
... Е, времената се промениха, моите намерения също и ей до къде я докарах.
Мисълта ми е, мисли в перспектива!

Та можеше ли някой да повярва тогава, че ще има някога български електровози на модели!?!!!!
Да му мислят тези дето са в N и ТТ и сега казват "Ама аз не се интересувам от електровози!"
 :spiteful: :lol: :lol: :lol:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Сaprycorn в 11 Ноември 2010, 12:21:16
Цитат на: Vlado link=topic=2593.msg49058#msg49058 date=1289468548
Помисли относно възможността някой ден да решиш да слагаш контактна мрежа. Тогава ще береш доста ядове по осигуряване габарит за нея. Този проблем лично мен сега ме блъска здраво в тиквата и на някои места по макета е почти невъзможно да се измисли каквото и да е, за да го разреша, защото някога, когато проектирах макета си, твърдо бях заявил, че няма да слагам контактна мрежа. Е, времената се промениха, моите намерения също и ей до къде я докарах.
Мисълта ми е, мисли в перспектива!
Не само за контактната мрежа! Предварителното измисляне на ЦЕЛИЯ макет до последната дреболия по него е от изключителна важност! Методите на "импровизация в движение" са абсолютно нежелателни. За голямо съжаление обаче, предварителното цялостно планиране на макета е доста затруднено от липсата на достатъчно информация-голяма част от артикулите, които смятаме да включим в макета ги виждаме само на картинка от интернет, без да се знаят точните мерки и геометрични зависимости! И така много често се стига до разочарования, преправяне и .т.н.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 11 Ноември 2010, 12:44:15
Цитат на: Сaprycorn link=topic=2593.msg49070#msg49070 date=1289470876
Не само за контактната мрежа! Предварителното измисляне на ЦЕЛИЯ макет до последната дреболия по него е от изключителна важност! Методите на "импровизация в движение" са абсолютно нежелателни. За голямо съжаление обаче, предварителното цялостно планиране на макета е доста затруднено от липсата на достатъчно информация-голяма част от артикулите, които смятаме да включим в макета ги виждаме само на картинка от интернет, без да се знаят точните мерки и геометрични зависимости! И така много често се стига до разочарования, преправяне и .т.н.

И тук е едно от основните предимства на двете опиции:
1.Да попитам някой който знае и вече е имал подобен проблем.
2.Да попитам приятелите в нашия Клуб - все някой го знае този проблем.
(да не се счита за реклама)
 ;D ;D ;D
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 11 Ноември 2010, 16:58:22
Не предвиждам поставяне на КМ. Не и на този макет. В моя случай става дума за 2 нива с 2 тунела и 1 мост - просто нямя как. За сега карам с 2 парни стартовака докато си намеря нещо дизелоподобно на 52 или 55 (вероятно някой ден и на 06- ех мечтиии  :pleasantry:)
Видно е че и за в бъдеще няма да има нужда от енергото.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 14 Април 2011, 16:08:06
Специално за Pach и Владо качвам фотос на шосето от мушама.

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1302785421_finq3328_P4140011.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Vlado в 14 Април 2011, 16:17:43
Ами не е лошо! Само една забележка - пукнатини има не само към краищата на пътя, но някои (да не кажа повечето) пресичат цялото шосе. И, може би, този цвят на асфалта по мяза на новоположена настилка. Напуканото и закърпено шосе е с по-светъл цвят, например:

(http://www.bgphoto.net/photos/708/o632943415738125000.jpg)

(http://www.bgphoto.net/photos/708/o633360984916718750.jpg)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 14 Април 2011, 16:26:11
 :hi:
С риск някои да скочат срещу "мръсната" дума ...реализъм, трябва да отбележа
основния недостатък както на цитопластата, така (вече виждам) и на мушамата,
щото и двете имат прекалено стройна (в редици) структура на "асфалтополагането".
От тази гледна точка, шкурката води яко "по точки", особено ако е "протъркана" с дърво,
както Павката си направи шосето на модула "Църквата".
 Пък защо не и да бъде пръсната в друг цвят, подходящ за асфалтов път?
Така също ще изчезне отблясъка от корундовите песъчинки. (каквото е покритието на шкурката)

Извод:
Лично аз, за напред най-точно ще си правя шосетата
 (асфалтовите, щото паважа е друга бира  :drinks:) само и най-вече,
с боядисана и протъркана шкурка от съответния размер (№).
  :yes: ;D ;D ;D
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Mixy в 14 Април 2011, 16:51:59
Добре е станал пътя.  :good:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 14 Април 2011, 17:01:00
Да, Владо е прав, че стария асфалт е по-скоро бял, отколкото черен. И при мен след първата ръка изглеждаше 2-3 тона по-светъл, но малко го развалих с втората. Нищо де, винаги мога да го поправя за отрицателно време с още една ръка  :spiteful: Освен това, тази снимка е със залилена цветност. Бялото стана направо ослепително, а тъмните неща "почерняха" повече отколкото са в действителност.
Ще тегля и 1-2 пукнатини по цялата ширина  :yes:

И Pach-a е прав за линиите от текстилните нишки, но какво да се прави, като още не сме открили мушамяна шкурка  :haha:

Цитат на: Mixy link=topic=2593.msg57577#msg57577 date=1302789119
Добре е станал пътя.  :good:

 :good:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Vlado в 14 Април 2011, 17:04:53
Ще се опитам да ти намеря снимки на стар път.  :ok:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Vlado в 14 Април 2011, 17:08:27
Автомагистрала "Люлин" - нова настилка:

(http://clubs1.bg/forums/uploads/1302531002/gallery_5399_418_284420.jpg)

Към Панагюрище - стара настилка:

(http://storage3.album.bg/237/img_0476_df15e_17992184.jpg)

Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: niki в 15 Април 2011, 08:21:16
Цитат на: gzo link=topic=2593.msg44511#msg44511 date=1279645290
Мдааа, ще я оставя май. Смятам да пробвам първо по метода с груб ландшафт от стиропор, а върху него накиснати с лепило/гипс/Н20 парцали или хартия.
Тревата е ясна !
Относно храстите имам една стара гъба за баня с абсолютно същия строеж като този на шоколадите LZ. Ще я накълцам на ситно и ще пробвам да имитирам конрадските храсти. :spiteful: Пък ако не стане, тогава ще му мисля.
Ето снимка на строежа на гъбата
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1279645257_rkpd6942_P7200006.JPG) :this:
само да ти кажа за губата, има няколко вида, в магазините за рибки, слагат се във филтрите, като най едрата е доста рехава, много подходяща за жив плет, храсти и тн, ще кача снимки в моя албум да я видиш
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Ivo Nedkov в 15 Април 2011, 09:51:19
Цитат на: gzo link=topic=2593.msg57561#msg57561 date=1302786486
Специално за Pach и Владо качвам фотос на шосето от мушама.
На мен ми харесва как се получава.  Става доста добре.
Що се отнася до цветовата гама, това винаги може да се нагоди...
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 15 Април 2011, 12:59:58
Цитат на: Vlado link=topic=2593.msg57584#msg57584 date=1302790107
Към Панагюрище - стара настилка:
(http://storage3.album.bg/237/img_0476_df15e_17992184.jpg)

А какво ще кажете сега ?....

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1302861408_gcfw6341_P4150011.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: niki в 16 Април 2011, 00:18:05
Цитат на: niki link=topic=2593.msg57604#msg57604 date=1302844876
Цитат на: gzo link=topic=2593.msg44511#msg44511 date=1279645290
Мдааа, ще я оставя май. Смятам да пробвам първо по метода с груб ландшафт от стиропор, а върху него накиснати с лепило/гипс/Н20 парцали или хартия.
Тревата е ясна !
Относно храстите имам една стара гъба за баня с абсолютно същия строеж като този на шоколадите LZ. Ще я накълцам на ситно и ще пробвам да имитирам конрадските храсти. :spiteful: Пък ако не стане, тогава ще му мисля.
Ето снимка на строежа на гъбата
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1279645257_rkpd6942_P7200006.JPG) :this:
само да ти кажа за гъбата, има няколко вида, в магазините за рибки, слагат се във филтрите, като най едрата е доста рехава, много подходяща за жив плет, храсти и тн, ще кача снимки в моя албум да я видиш
Мдааа, ще я оставя май. Смятам да пробвам първо по метода с груб ландшафт от стиропор, а върху него накиснати с лепило/гипс/Н20 парцали или хартия.
Тревата е ясна !
Относно храстите имам една стара гъба за баня с абсолютно същия строеж като този на шоколадите LZ. Ще я накълцам на ситно и ще пробвам да имитирам конрадските храсти. хитрец Пък ако не стане, тогава ще му мисля.
Ето снимка на строежа на гъбата , много е подобна,качих я в мойта галерия,http://nikyyy.snimka.bg/other/maket.584748.23033394
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 18 Април 2011, 09:16:40
Всякакви такива материали (като гъбата) най-добре се "кълцат" в ...кафемелачката!!! :spiteful: (все пак са 30 000 оборота)
Собствения опит обаче ми показва две неща.
Трябва да се внимава с времетраенето (ако я "забравиш" - става на прах буквално) и доста се наелектрезират.
но като "преседи" спокойно си я съхранявам в стъклени буркане и ...готоФо. :spiteful:
В последствие се работи перфектно с готовия материал!
Опитай, но не си прави кафе в този момент  ;D
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 18 Април 2011, 18:45:36
До вечера така....
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1302785421_finq3328_P4140011.JPG)

от дес така...
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1303140954_ftsw7630_P4180016.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: D2 в 18 Април 2011, 19:56:48
Браво,много естествено е станало,чак и на мен ми се прииска да мина по това шосе!Не е лошо да ми дадеш едреса или пътна карта.Много поздрави!
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 30 Май 2011, 12:13:56
Колко ли вода ще глътне тази баруга ?  :blink:
Най-дългата част е ок.24 см, най-широката ок.14 см, а дълбочината ще е ок.1 см.
(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1306746589_qmzq7318_P5300218.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: topalov в 30 Май 2011, 12:25:14
Условно, ако приемем, че "гьолът" е правоъгълен (а той не е), ще ти трябват 336 мл вода, или казано иначе 0,000336 куб.м (в мащаб 1:87 е около 29 литра).

При горното условие отбелязваме, че не е правоъгълен и намаляваме с 50% (грубо) и излиза че можеш да сипеш една голяма ракия (200 гр) и да считаш отговора за верен!  :scenic:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 30 Май 2011, 17:22:00
В сметката ти дали влизат и двете купчини камъни дето също заемат обем ?
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: topalov в 30 Май 2011, 23:36:31
Цитат на: gzo link=topic=2593.msg60641#msg60641 date=1306765320
В сметката ти дали влизат и двете купчини камъни дето също заемат обем ?

Тц! Не си ми задал размери!  :yes: Но ако келнера прецени, може да ги пише към ракията.
Иначе поздравления за езерцето. Помисли добре дали искаш да слагаш истинска вода или моделна... рискуваш да завъдиш попови лъжички. :yes:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 31 Май 2011, 11:48:34
Ти сериозно ли мисши за истинска Н2О ?
С моделна ще е разбира се, и за това ми трябва някакъв ориентировъчен обем заради разфасовката която да търся. Както изглежда ще иде по-малко и от 150 мл. и това ми е достатъчно, забравих да допълня, че ще сложа и малко мъхове имитиращи водорасли и жабурняк. Те също отнемат от обема, но се чудя дали изкуствената вода ще проникне добре между разклоненията ма мъха ? Да не се образуват въздушни балони ? Понеже не съм работил с такива вода и не знам тя по-скоро като желе ли е или е по-течна ?
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 26 Юни 2011, 16:36:37
След падналите вчера обилни дъждове, очаквам до утре, най-късно други ден, повишаване на дебита и напълване на гьола. Водата дето чакам е със син оттенък, та се чудя дали въобще да оцветя дъното в тинесто зеленикаво, както си мислех в началото  :mda: С тея два цвята да не стане гьол с боза ? С водата, ще пристигнат още и сива боя за моста, врата за кенефа и фургон тип Мечта за помещаване на бригадата от тунелния батальон, дето кърти нагоре по линията.

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1309094385_taqk3919_P6260217.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: fpk1999 в 27 Юни 2011, 09:48:48
Не мисля че трябва да боядисваш дъното! Но все пак ти избираш какво да правиш. :).
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 04 Ноември 2011, 13:45:21
 Както писах в предходния си пост, очаквах да дойде вода със син отенък. И дойде само, че отенъка беше доста по-наситен отколкото очаквах. Става дума за ватер ефффктс 26204 на vallejo. Е, да знаете поне, че това нещо не става за плитки гьолове, като моя или за локви, рекички и потоци. Подходящ е само за плувни басейни, язовири, морета и др. по-дълбоки води. Това наложи изчакване на доставка на по-бисти води.
 И така в крайна сметка ефекта, който ползвах е Gel deniso 27.591 на vallejo или според българския етикет -цветно гесо. Предварително оцветих дъното в цвят "жабурняк" та да създам илюзията за тинесто дъно. Нанесах гела на веднъж (дълбочина около 10-15 мм) след което започна дългото чакане за избистряне на белия пигмет......и така вече 3 месеца по-късно се вижда, че все още не е съвсем избистрено, но кой да ти каже по-рано, че гела се нанася на тънки пластове и се изчаква. Всъщност мина ми през акъла да пробвам на тънко, но се опасявах, че накрая ще се виждат отделните нива на работа като етажи и реших да скачам направо в дълбоките води. Честно да си призная, някъде след месец - месец и половина гела упорито си седеше бял, като мляко и даже си рекох, че Никито Момчилов (който ми прати гела) е объркал артикула. В същото време Емо Чаушев, който работеше водата по-клубния модул направо си каза "ако не избистри до седмица да се рине и наново" :wacko: направо се сдухах ! Тъкмо започнах да се примирявам, че след толкова чакане трабва да развалям направеното до момента и........заминах за почивка. Сетне пък от работа не ми остана време за хобито и съвсем замразих работата по макета. И така един ден (отново със сдухване :blink:) установих, че водата е избистрена до голяма степен и вече няма нужда да се разваля. Е ще почакам още някой месец и ще избистри съвсем. На снимките не се виждат 2 основни недостатъка, които мен ме дразнят. След избистрянето се забелязват множество малки въздушни мехурчета все едно гледаш лед и другото е, че със исъхването повърхността започна да се спича неравномерно и там където е далече от берега влодата хлътна, а около бреговете и потопените тела нивото остана по-високо. Това ще го поправя като нанеса тънък слой за изравняване. Мислих и как да оправя мехурите, но в крайна сметка за да ги забележиш трабва да се надвесиш и да се пулиш от доста близко, а все пак езерото се намира в дъното на макета под моста. В близост ще има подпорни колони, растителност и др. пречки за забелязване на този дефект. Абе важното е, че за моето око (като най-голям коректив) е приемливо. За съжаление ъгъла на снимане е такъв, че водата не се забелязва добре, в действотелност се вижда добре с просто око. Забелязват се дори и финните вълнички по повърхността.
 В обобщение на горното съвета който мога да дам, е че дори и да нанесете по-дебел слой воден ефект, то все някога ще се избистри. Ако гоните срокове или не можете да заспите спокойно развалете и почнете на ново, но този път наистина мноооого тънко (около 2-3 мм) че да може наистина да избистри за една седмица. Ако все пак имате да запъвате дълбок воден басейн бъдете на ясно, че че дори и да работите на тънки слоеве ще чакате минимум 1 седмица за 1 слой, а ако трабва да нанесете повечко слоеве накрая сумарно пак отива на няколко месеца. Тъй че ейго на, нищо и никаква баруга пък изисква толкова работа, умения и търпение. Сигурно за това нещата изглеждат толкова пленително когато проекта се бъде завършен и започнат първите суперлативи и прехласвания от страна на "простолюдната публика"  :)


(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1320402070_zegj9435_PB040233.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pach в 04 Ноември 2011, 14:21:28
Много добре си става!
Ти страдаш от "синдрома на майстора" - винаги другите го хвалят,
ама той не може да се зарадва, щото си знае къде му е дефекта.
Аз така и до ден днешен (вече 25 год) си знам къде гипсовите корнизи у дома не са добре,
но който влезне, всеки се прехласва от моя майсторлък.
Та така...

На мойта река пък се изкефих на максимал, именно на станалите микромехурчета.
При мен се получиха, тъй като още нямах "звънец за вакуумиране" да обработя епоксидната смола преди
да я "разлея" в коритото на реката под моста. Ама коя река или езерце нямат мехурчета!? ;)

Колкото до "изпъкналата" вода по брега и около предметите, това също се е получило,
заради няколко месечния срок на изветряване разтворителя от заливната смес.
Точно дебелия слой допуска бавното изветряване, съответно избистряне на сместа.
Тъй като бавно става, се образува напражение подобно на това, заради което слагаме
сапун или ленор във водния разствор на С200 за баластирането.
Ако беше на течаща река, ефекта другите моделисти го тушират като "поизцапват" с бяла боя, която имитира "водна пяна",
по издатините около брега и предметите във водата. За жалост при теб обаче е спокойно езерце и едва ли
би било реалистично да има водна пяна от вълните (освен ако в езерото не "джитка" мутра със джет).
Подобно на Жорж и рекато в неговия макет (eurostar), мацни вълничките
 с мръсно бяло и ще стане още по-близко до истинско езерце.

И все пак мен ми харесва езерото!
Поздравления за чистата и търпелива работа по него!!!
 :hi: :hi: :hi:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: emilchaushev в 04 Ноември 2011, 20:15:10
Хехе един малък хинт от мен..
Понеже в клуба и аз поизхарчих нерви покрай чакането на избистрянето с една карфица го сръчках да стане по- бързо. Там където е бяло бодеш смело и след два дена е готово. Иначе за слоевете на езерото на модула в клуба има поне 6 слоя тънко без да махам началния дебел слой...

А ако имаш нерви да чакаш ще избистри- де ще ходи.
Единствения недостатък на този материал при тънко нанасяне е, че винаги има възможност да ти направи мехурчета.

Аз за последен слой запечатах с Bucsh воден ефект, тъй като докато чаках да избистри този материал ми направи впечатление, че започва да привлича прах много...
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 04 Ноември 2011, 20:30:16
Цитат на: pach link=topic=2593.msg66850#msg66850 date=1320409288
...Ама коя река или езерце нямат мехурчета!? ..

Да де, ама при мен е направо Швепс. Стои си като газирано дори и да не се забелязва от далеч или по снимки. От постовете ви разбирам че грешката не е в мен и явно с тоя материал това е нормално.
Емо, и на мен ми дойде идеята с боденето и вече пробвах макар и на по късен епат, когато вече всичко е почти бетон. Да, помага макар и малко, но ще чакам колкото се и да се налага, така или иначе работя на друг участък.
И понеже на снимката в предходния ми пост не се вижда добре, та рекох да направя още от по-близко, съответно със и без светкавица.

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1320430454_kftn5338_PB040223-horz.jpg)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: emilchaushev в 05 Ноември 2011, 00:06:54
 ;D
Ще го пишеш, че е прала Дуда с домашен сапун и ситуираш еколози които пишат глоба :)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: niki в 05 Ноември 2011, 15:42:00
 :hi:Здрасти и от мен, Има начини няколко, но може и така, слагаш две три фигурки на лелки, дето перат черги на потока и готово- разпенили са водата.  :drinks:Иначе, ако не ти харесва така, оставяш си го без да кахаш, с боя мажеш отгоре да докараш цвета и заливаш с последен тънък слой. като слоя може да го разнесеш с шпакла по стъкло и после само си го слагаш отгоре. :drinks:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: mill в 07 Ноември 2011, 00:16:59
Първо да ти кажа много ти е добре водата :good:,второ:
В една тема за водата аз казах ли,казах ;D ;).Някой чу ли-не чу :pleasantry: А поговорката знаете ли-не слушай старило,ами патило...
Това езеро вече е на о/о 2год. .Като го погледнеш дирекшън отгоре- усещаш ветреца който образува вълнички :lol:.Като го скиваш леко косо/т.е на секиме/,виждаш огледална тиха водна повърхност.Попа сабалян си оправя брадата като се оглежда във водата :haha: .Единственото което направих като го "пълних" езерото ,беше да разтопя някакъв гел в едно джезве и да го изсипя върху основата.Какви слоеве,какво чакане ,какви месеци.А аз наистина много бързам  :victory:Изсъхна за 10 мин. и най-  важното -въобще  не прашясва/съвсем сериозно/,щото в наше село прахоляка е един такъв тежък/нали сме близо до магистралата/ и направо потъва в езерните дълбини :lol: :lol:
(http://i50.tinypic.com/2useh5l.jpg)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 07 Ноември 2011, 01:11:22
Сещаш ли се какъв беше тоя гел и отде да се снабдя ?
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: mill в 07 Ноември 2011, 06:56:52
Как да не се сещам, ей ти  вода  http://www.conrad.de/ce/de/product/240825/ (http://www.conrad.de/ce/de/product/240825/)
А ей къде съм писал как се ползва. Като гледам твоята водна площ,това количество/200мл/ ще ти стигне,че и артиса предварително да изпробваш,не на макета  и да видиш как става.
Цитат на: muncho link=topic=152.msg25853#msg25853 date=1245497342


Така,сега ще споделя с вас нещо ,което току що използвах.За направата на вода. След като сте оформили дъното /езеро/или корито на река  - по желание може да боядисате или наредите камъчета - закрепвате отгоре това  http://www.conrad.de/goto.php?artikel=211909   изрязано с формата на водната площ.За да предам дълбочина на моето езеро ,боядисах дъното с тъмносиня боя.И щото е "дълбоко" не съм слагал камъчета. След което се използва това  http://www.conrad.de/goto.php?artikel=240825 . Има различни разфасовки .Това е желеобразна маса,която се поставя в някакъв съд/джезве или канче/ и се разтапя при температура 160-170С.Не трябва да завира :nono:.И заливате предварително подготвената водна площ.Става перфектно и много реално.
(http://i39.tinypic.com/nyiako.jpg)  .
 Езерото е около 30 х 10 см . и използвах около 100 мл.Извинявам се за качеството на снимката,но фотото ми е на ремонт.Скоро Ще сложа снимки в темата за моя макет.
Спокойно с този материал може да се правят и водопади,защото позволява да се нанася и по вертикална повърхност с четка за рисуване ,или каквото имате.По същия начин -с четка се оформят и вълните.В комплекта има и нещо подобно на бяла боя,с което може да боядисате гребена на вълната или предполагам да промените мътността на водата.Може да закрепите и корабче или лодки преди да се е втвърдило.Въобще става много яко.Даже сега се чудя къде да измисля и едно поточе на макета ,направо супер се изкефих... ;D След употреба съда който сте използвали за разтопяване на "водата",лесно се почиства от остатъците,измива се и не се поврежда въобще.
Ама  твоята си е добре бе... :good: :hi:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: refil в 07 Ноември 2011, 07:00:09
Ееееей,тия ватерполисти много ранобудни  :haha: :on_the_quiet: :hi: :hi: :hi:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 07 Ноември 2011, 12:35:42
Цитат на: refil link=topic=2593.msg66957#msg66957 date=1320642009
Ееееей,тия ватерполисти много ранобудни  :haha: :on_the_quiet: :hi: :hi: :hi:

....то щото от мерак "не можеш заспа"  :umnik: Пък и с колегата се кефим на езерца, градинки и тем подобни тузарски глезотийки, както в НО така и в 1:1

Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: prognosis в 14 Ноември 2011, 16:15:42
Realy nice and realistic!
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 14 Ноември 2011, 18:49:05
Цитат на: prognosis link=topic=2593.msg67425#msg67425 date=1321280142
Realy nice and realistic!


This is just the beginning  :spiteful:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 04 Март 2012, 23:42:03
Споделям опита си с правенето на най-пипкавата част от всяка сграда на макета, а именно покрива. От неговия изглед до голяма степен зависи дали ще ни се получи хубава сграда или просто барака. Казвам до голяма степен, защото обикновенно нивото на повечето макети е по-ниско от човешкия ръст и човешкото око наблюдава всичко от птичи поглед (къде е Никито да ме поправи на "птичи полет"  :haha:) и ефектите/дефектите на покрива са едно от първите неща правещи впечатление на наблюдателя.
Ще представя работа с 3 основни материали с които аз работя: картон, плоскости Симона и готови покривни панели от Аухаген.

1-Преди да посегна към материала за самия покрив, предварително правя една конструкция от картон, която да ползвам за т.к. чернова работа. Това ми дава възможност да хвана точния ъгъл за да ми се напаснат отделните парчета от покрива. Тук мога да греша колкото си искам без да харча от ценния материал, който съм подготвил за окончателния покрив. Ако ми дойде къс, просто му долепям удължение или му щраквам по една скоба с телбода за по-бързо, ако пък ми дойде по-дълъг просто си режа с ножицата до нужната дължина. Това ми дава възможността триизмерно да огледам дали в крайна сметка покрива ще стои естествено на сградата. Гледам някой колеги, които са по в час с разните му там програмки, че правят всичко това на триизмерен модел в компютрите си, но в крайна сметка "черновия" покрив си е друга работа, че освен 3-те му измерения може и да се пипне с ръка.

2-След като вече имам сигурен ориентир за работа пристъпвам към кроенето на плоскостите за окончателния покрив. Снемам на готово
размерите от черновата си работа, а мога и да ги ползвам направо като шаблони.

3-Чертая и режа. След което следва излапване на ръбовете за да може ъглите да се затворят (казано най-просто)

4-След излапване на ръбовете ги мажа с лепило и чакам за кратко за размекването им. Притискам ги като за няколко минутки ги имобилизирам в нещо като калъп направен от една дъска с 4 пирончета. Това ми гарантира, че от натиска нищо няма да се изметне и залепи накриво. Така се вклиняват в калъпа, че мога да натискам силно и да съм сигурен, че са бетон.

Ето как изглежда цялата технология описана до момента......

а) с плоскости от Симона дебели 3-4 мм. На обърнатата плоскост добре се вижда излапването на ръба за което говорех. Дори и да е леко вълнообразно, няма значение щом ръба горе си е прав. Колкото по-дебел е материала толкова излапването трябва да е по-дълбоко.
(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1330892845_hztm3686_P3040223.JPG)

б) с плоскости от Аухаген. В случая баш тези с кат. номер 41 611 осигурени със съдействието на Марио  :good:
(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1330892849_udry1647_P3040224.JPG)

в) Хоп...и покрива е почти готов
(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1330892853_qlam5626_P3040226.JPG)

г) Само за сравнение как стоят един до друг керемирено-пластмасов и етернитово-картонен покрив...
(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1330892857_awsj4233_P3040227.JPG)

д) Технологията и опита позволяват и по-сложни констукции...
(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1330892860_lyeg5667_P3040228.JPG)

е) А ето и черновия покрив от картон на който добре се вижда, че съм бъркал и поправял размерите...
(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1330892661_dqdi2997_P3040229.JPG)

Следва и още една процедура по придобиване на окончателен въд на покрива преди да кацне на сградата, а именно състаряване. В случая керемидите се минават с разреден разтвор от черен акрил и се забърсват преди изсъхване. Накрая изглеждат сякаш са изпечени от старост. Капаците по ръбовете се минават с гъст бял акрил за да се имитира замазка с киреч. Владовите покриви добре илюстрират последния етап от работата по покрива така че аз съм до тук....
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: niki в 04 Март 2012, 23:47:06
 ;D :good:Така е за погледа)))) как се гледа само с едно око/другото е на 180  градуса от първото, тогава и  в мащаб 1 пак нищо няма да се види))))))) :drinks:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 18 Април 2012, 13:41:21
Колеги, качвам скица на коловозното развитие на гаричката си с молбата за помощ за сигнализацията. Интересува ме къде и какви светлини се поставят за да отговори макета на реалната организация на движението. Мерси !

(http://photo-zona.net/images/user57562/album22585/large/1334745052_aewj7546_P4180227.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: pavel75 в 18 Април 2012, 13:45:05
Не съм чак спец в тая област, ама май трябва да дадеш малко разяснения
- сигурно става въпрос за бг сигнализиция
- обикновенна или скоростна ако е бг

Виж този сайт на Тошко:

http://bgrail.info/site/index.php?page=3 (http://bgrail.info/site/index.php?page=3)

може да ти помогне много
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 22 Април 2012, 15:28:36
Да, сайта на колегата е много добър, но материята е специфична и колкото и добре да е описано, за пълен профан по сигнализацията, какъвто съм аз пак има риск от осиране на нещата.

Обаче май направих грешка, че пуснах схемата с молбата за помощ баш на 18 април, защото тогава се развихриха форумните страсти около въпроса за форума "two beer, or not two beer" и мерака за форумно хортуване на колегите отиде изцяло там и за нула време се намахаха 10 страници с никому ненужна плява, в същото време чисто моделистите въпроси си стоят в забрава ....
Извинявам се за отклонението, но с него отговарям на всички колеги, които на ЛС ме питат какво ново около макета и защо пускам снимки от него вече изцяло на ЛС.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: mitko0888 в 22 Април 2012, 17:57:22
Не съм професионално свързан със сигнализацията, но на няколко пъти съм се сблъсквал лично с въпрос като твоя. И донякъде сигнализацията и въобще автоматизацията на влакчетата по макетите са ми слабост...

Все пак наистина трябва да конкретизираш - бг сигнализация, или на някаква друга администрация. Или просто искаш да имаш светофари (които и у нас, и в Русия всички умират да наричат светофори).

Това последното според мен си е най-добре за един макет, освен ако не го правиш наистина както си го прави Тодор. При него (истиска сигнелизация), има достатъчно място (разстояние) от стрелките до входния светофор, както и достатъчно разстояние за ПС преди входния. При теб виждам тунели на доста късо разстояние от стрелките, така че бих предложил по едно светофорче на входа от двете страни на гарата. Разбира се трябва да си избереш - дали да сложиш комбиниран (по обикновена сигн.) - на мен ми харесват най-много, спомените ми от пътувания с влакове са само с такива сигнали. Тогава ще ти трябва и елементарен изходен светофор с две светлини - червена и зелена. На входните обаче ще имаш поне зелено/жълто/червено плюс две жълти/две зелени. Бялата може да си я спестиш. Ще получиш и няколко различни състояния: червено, зелено/жълто, жълто/зелено, жълто/жълто, зелено/зелено.
Може да си избереш и скоростна сигнализация. По четири лампи на всеки светофор - и на входните, и на изходните.
Може и да си измислиш входен светофор - например само три светлини - зелено/жълто/червено. Изходни - поне две - зелено и червено.

Следващ много важен въпрос е как искаш да си караш влаковете и да си светваш лампичките?
Това също е определящо въобще за схемата на целия макет и за неговото опроводяване с жиците.

Един вариант е да си ги щракаш напълно независимо от положение на стрелки, возила и т.н. Т.е. с едно ЦК ключе (две или три позиционно) си сменяш съм светлините, сам си щракаш стрелките и си пускаш и спираш влаковете. С ключета си захранваш коловозите. Няма диоди, изолирани участъци и т.н.

Има и вариант да си нареждаш маршрути, ясно е къде е даден добър пример във форума, при което пак имаш варианти - ще спазваш ли заетост на участъци, други наредени маршрути и т.н. Или просто с едно - две ключета ще превключваш всички стрелки по трасето и ще си нареждаш маршрута. След това си караш влаковете ръчно.

Има и вариант, който май е единствен във всички моделистки книги, но според мен е най-далече от реалността и от моделизма. Да си направиш светлините, стрелките и заетостта да ти управляват влаковете. Т.е. да сложиш изолирани участъци и др. подобни, само и само да не стане катастрофа. Такива неща ми харесват само по изложби и моделистки магазини, влаковете сами си тръгват, спират, превключват, изчакват се. Ти само седиш и ги гледаш. Правил съм разни елементарни релейни схеми с контактите и релетата на Пикото, стават доста сполучливи, но за домашен макет мен не ме кефи.

Ако искаш да направиш нещо, което да отговаря на реална организация на движението, няма да можеш да направиш и едно кръгче по макета. Най-малкото защото няма да можеш да му наредиш навсякъде "зелено". Освен ако не си направиш и автоматично нареждане на маршрутите, което е друга тема.

Напиши нещо по поставените въпроси, как си представяш макета, т.е. как си представяш твоето участи в карането на влакове, и мога да предложа и по-конкретни схеми.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: fpk1999 в 22 Април 2012, 18:07:37
Цитат на: mitko0888 link=topic=2593.msg77154#msg77154 date=1335106642
...светофари (които и у нас, и в Русия всички умират да наричат светофори)...
......... :stop: :stop:  ::) ..........
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 24 Април 2012, 11:35:04
Благодаря на Митко и Венци за отлененото време за отговори с което общо взето придобих някаква представа какво ще правя. Благодаря момчета  :hi:

Принципно сигнализацията никога не ме е впечатлявала доколкова, че дори да се напъна да разчитам информацията, която се подава от нея. Нямам нито времето, нито интереса да се задълбоча дотолкова, че да познавам светлините, така както ги познават и професионалните ЖПейци. Към горното трябва да отбележа и че по-принцип не си падам много по жичкаджийската работа и гледам да я избягвам доколкото мога, така че да се огранича само до ементарните връзки: токоизточник-прекъсвач-консуматор. Висчко това обаче е за сметка на по-голямото внимание, което отделям за ландшафт, озеленяване, декорации, имитации и т.н.
И така излиза, че ми трябва най-обикновенна нашенска сигнализация, без никакви допълнително усложняващи скоростни сигнализации, подсигурителни щуротии и прочее педантичости. Колкото по-просто и семпло, толкова по-добре, иначе наистина както каза и Венци ще стане грозна плетеница от светофари пръснати през няколко сантиметра. Дори за да стане още по разчистено на мен ми се ще сигналите на проходните 3 коловоза да за изпълнени с наземни лампи по тертипа на гара Дупница http://www.railwaymodeling.com/gallery/displayimage-lastup-0-0.html
Доколкото схващам ще трябва да поставя задължително по 2 светлини от двете страни на всеки един проходен коловоз 3х2=6
И отделно от това по един входен и един изходен светофор и на двете страни на гаровия раьон т.е още +4 светофора или общо 10 двусветлинни светофора + маневрения за глухия 1-ви к-з.

За съжаление от схемата не става представа за реалното разположение на коловозите, но всъщност първите входни стрелки са на сантиметри след изходите на тунелите и дори там да поставя входни светлити то те няма да се виждат от наблюдателя на макета, защото ще са с гръб към него. Тогава идва и въпроса дали въобще да поставям входни светлини щом никой освен "машиниста" на влакчето няма да ги вижда как светят ? А може да се поставят само бутафорни светофори, колкото да стърчи там нещо, както би трябвало да е в рИалността ?! Не ми се ще !

Относно въпроса за управлението на светлините, ако горните ми размишления не са тотално сбъркани, то смятам да ги изпълня и тях по-най-елементарния начин. Ще поставя по един двоен ЦК ключ на всеки един проходен коловоз с който едновременно хем да изолирам хем да сингализирам съответния участък, а изходните (защото както казах по-горе не планирам входни) на гарата да се командват отделно и те с 1 общ ключ. Червено ще свети само на изолираните участъци, когато по тях не тече напрежение и нищо не се движи. Зелено ще е само за коловоза под напрежение по който ще мине влака. Ако нещо бъркам сега е момента за корекции...
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: mitko0888 в 24 Април 2012, 13:05:03
Разбрах че ще е с по един светофор с червено/зелено от двата края на трите коловоза. Мисля че това е напълно достатъчно за един макет.

Обаче: Това да свети зелено при захранен коловоз - значи на един коловоз ще свети зелено и от двете му страни (което не е много реално), също така значи че в гарата ще влиза влак, коловозът ще е захранен, и в обратната посока, гледайки към влизащия влак, ще свети зелено (което пак не е много рИално).

Както за коловозите, така и за светлините, с малко диоди (струват стотинки) може да стане доста истинска гара. Без да си усложняваш живота с много жици. Ще драсна нещо довечера или утре по въпроса.

От писаното разбирам че всеки от коловозите е изолиран и ще го включваш към трафа с ключе? 
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: br185 в 27 Април 2012, 22:42:54
До колкото разбирам искаш да се получи нещо такова:
(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1335554801_dhgj8346_Gara1.JPG)
Маневрените светофори, маркирани с жълта точка, може да не се слагат, но с тях макетът ще стане още по-красив.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 29 Април 2012, 22:53:23
Цитат на: br185 link=topic=2593.msg77496#msg77496 date=1335555774
До колкото разбирам искаш да се получи нещо такова:
(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1335554801_dhgj8346_Gara1.JPG)
Маневрените светофори, маркирани с жълта точка, може да не се слагат, но с тях макетът ще стане още по-красив.

Мерси за отделеното време колеги,
тъй като от схемата ми не става ясно конкретното състояние на коловозното развитие, то качвам и снимка от сателита на която се вижда, че входните за гарата няма къде да се поставят заради започващите разклонения непосредствено след излизането от тунелите 1 и 2.

Митко е прав, че по моите сметки едновременно ще светят и двата зелени сигнала на захранения коловоз, но смятам да направя компромис с това и да пренебрегна реалността за сметка на по-опростеното изпълнение и по-малкото кабеляци.

(http://photo-zona.net/images/user57562/album21627/large/1335728595_zyvn1811_P4280224.JPG)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: mitko0888 в 30 Април 2012, 08:18:26
Страхотна гара става! Честито.

Предлагам ти все пак да прежалиш около 10-15 лв:
- една платка, едностранна, универсална, с дупки през 2.5мм, продават ги в магазините за части, 2 - 4 лева.
- по едно реленце за всеки светофор, като това на снимката: Takamisawa SY-12-K. Препоръчвам ти го, защото скоро си купувах за 50 ст. бройката, т.е. 6 х 0.5 = 3лв. Трябва ти най-обикновено реле със само един превключващ контакт. Маое и да е за по-малко от 12 волта, ще му добавиш по едно съпротивление. Диодите може и да си ги спестиш, но и те са по 0.02 лв на брой.
- има клемореди с винтчета за жици и крачета за запояване на платка, общо 26 позиции за трите коловоза. Въпреки че е по-добре да си запоиш директно изводиет за платката и да "понаждаш" тези жици с другите към макета с друг куплунг или с клеморед (някой беше показал такова нещо в макета си).

Релето е такова:

(http://picbg.net/u/62092/50294/640019.jpg)

Каква е идеята:

Всеки светофор се управлява от едно реленце. Нормално релето е изключено и свети червеното. Когато трябва - включваш релето (под 15 мА допълнителен ток) и света зеленото.

Как управляваш релетата? Ами ЦК ключетата за захранване на коловозите ще си ги купиш пак с по два контакта, но не с две, а с ТРИ положения - в средата - коловозът е изключен, влакът си чака. В дясно и в ляво - включваш коловоза и казваш кой светофор да светне - левия или десния.

Схемата: Предполага се че за всичко ще си направиш токоизправител за 12 волта. И без това ще ти трябва за светодиодите на светофорите. Може да използваш и обикновен адаптор за 12 волта без нищо друго след него. Ако трябва ще му добавиш един кондензатор (ако си няма вътре в него). Стабилизатор 7812 НЕ ти трябва за тази схема.
 
Гледаш само горната част на снимката. Показан е един коловоз. Това отдолу на снимката - за после. Всичко, заградено в пункитра, го запояваш на екперименталната платчица. Кабеляците ще ти останата почти същия брой както и без това подобрение, само платката ще ти е в повече, но ще я лепнеш някъде по пулта / до ключетата.

(http://picbg.net/u/62092/50294/640018.jpg)

Така ако захранваш един коловоз, трябва да му щракнеш ключето в посоката, в която искаш да свети зеленото. За по-лесно - ако щракнеш в другата посока влакът пак ще си върви, нищо че не му свети зеленото.

А сега и черешката на тортата:
Това отдолу на снимката може и да го добавиш, може и да си го спестиш.

Ако го добавиш - по платката не пипаш нищо, т.е. може това опроводяване да го добавиш по-късно, ако се чудиш какво да правиш или ако ти харесва. Контактите, показани на схемата, са от автоматичните стрелки на Пикото - останалите три извода за положение на стрелката. Разбира се трябва да си намериш още автоматични стрелки вместо трите ръчни на снимката ти. С тези контакти зеленото ще свети не само ако си щракнал ключето в правилната посока, ами и ако стрелките са включени както трябва. Така може да докараш влак в коловоза при червено в изхода (което си е нормално) като не си му щракнал изходните стрелки както трябва. Също така можеш да дадеш зелено, но ако не са правилно щракнати стрелките ще си свети червеното. Естествено няма никаква блокировка за движениетона влака, т.е. машинистът ще си го управлява и ще внимава за стрелки и т.н., което според мен си е кефът на влакчетата.
На моята схема "ляво" и "дясно" са разменени спрямо твоята гара.

И още една черешка: Ако решиш някой ден, на това допълнение отдолу на снимката, плюсът към общия проводник на контактите на стрелките може да го вземеш не директно от захранването, а от схема за заето междугарие (също доста елементарна и ще се върже за няколко лева). Така зелено ще свети само ако следващия участък е свободен. Също така зеленото ще се смени автоматично с червено при стъпване на локомотива извън стрелките, което вече си е повече от истинско!

Въпреки че контактите на пиковките релета не са  много надеждни и понякога не включват добре, това по никакъв начин няма да ти пречи на карането на влака! Най-много да не светне някое зелено, но на захранването и задвижването на влака не се отразява.

ПС: Схемата си чисто моя разработка, въпреки че би трябвало да се среща и на още много места с различни автори. Нямам никакви възражения да си я използвате с некомерсиална цел в колкото си искате екземпляра  :pleasantry:

ПС2: Ако на диспечера му се вижда полезно може да премести от предишните ми постове в тема "лесни схеми за кефа в макета" или нещо подобно.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 30 Април 2012, 11:17:43
Сърдечни благодарности Митак  :drinks: Постове като твоя правят богатството на този форум и уникалността на тази тема.
Запазвам си информацията за да я предам на изпълнителя на схемата на малко по-късен етап.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 11 Октомври 2012, 11:58:13
Цитат на: pavel75 link=topic=3993.msg82117#msg82117 date=1348740351
Ще се радвам да видим и твоя пост, даже ако го снимаш в различните етапи на правене още по-добре.

Специално за Павката и надъхвация на останалите колеги БДЖисти  :hi:
Работата продължава, помагайте със снимки на интериора.

(http://storage4.album.bg/f20/pa110826_9fc51_30034025.jpg)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Ivo Nedkov в 07 Ноември 2012, 12:19:51
И тук виждам напредък!
Вярно е че сградите се правят трудно,
но пък стават единствени и уникални.
Лека работа по макета!  :)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 07 Ноември 2012, 12:53:33
Охо ! Бате Гойко,  :hi:
ти се появи ! Само дорде видиш "напредъка", мара взела, че втасала  :haha:

(http://storage4.album.bg/504/pb070831_6965c_30109965.jpg)

Е, има и още работа, поста чака за боя и табелки.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: София 70 в 07 Ноември 2012, 22:27:50
ами и без боя е чудесен!
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 01 Януари 2013, 18:43:59
Цитат на: София 70 link=topic=2593.msg83460#msg83460 date=1352320070
ами и без боя е чудесен!

абе мани ти, друго си е с боица  :this:

(http://storage4.album.bg/98f/dsc06327_53afe_30247175.jpg)

стрелочника е на своя пост и бараника нещо по пулта...

(http://storage4.album.bg/e6b/dsc06321_3c806_30247174.jpg)

Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: София 70 в 01 Януари 2013, 19:18:30
И с боя е супер  :)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 02 Януари 2013, 14:49:03
Етапите на строеж на пост 2 на гара Станимирово. Вече електрофициран и обзаведен с работно място, което може да се види от предходната снимка. Остава единствено поставяне на табела ПОСТ 2 и леко състаряване, че така изглежда като пате.

(http://storage4.album.bg/162/етапи_на_строеж_на_ЖП_пост_2_ed70d_30249026.jpg)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: vankata86 в 17 Март 2013, 03:06:16
Здрасти колега много хубаво е станал поста,изкефи ме максимално продължавай в същия дух аз още не съм започнал да правя ландшафта,но кажи от къде купи поста или сам си го правиоще съм на етап да набелязвам какво да взема и като купя всички работи тогава се захващам здравата в строеж и се надявам да стане добре поздрави от мен и успех занапред в твоето начинание. :good:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 17 Март 2013, 13:06:04
Мерси колега !
Поста е 100% самоделен и е правен буквално от боклуци, а отделните етапи съм ги показал на серията от снимки по-горе.
Основният материал е пластмаса "Симона" от счупена указателна табела (на първата снимка се виждат дори част от буква). Отделните страни са лепени с евтин китайски вариант на канаконлита (от 60 стинки). Това не му пречи да лепи по-здраво и от доста по-скъпите лепипа от разни каталози и спец. магазини.
Фугите съм китосал с щипка гипс смесена с вода и Ц-200. Всичко това е пръснато с противокорозионен грунт, дето се ползва по сервизите за автоброни, не че не става и с друг грунт, просто този е най-евтин и намираем.
Дограмата е от кибритени клечки, а джамовете от пластикова опаковка. Парапета е от стара сапьорска тел. Боята е акрилна, на фирмата маестро пан и по мои наблюдения е най-евтина на пазара. Като цяло себестойността на поста, като материали е около.....1 лв, а най-скъпата част е светодиода. Труда в случая е некалкурируем, защото всичко е правено за собствено удоволствие и приятни моменти с хобито.

Интересното, макар и да не се вижда от снимките е вътре в интериора. Стаята е с цокъл, осветление, печка с кюнец и работна маса със стрелочен пулт, но за да се вижда всичко това, трябва да е пуснато осветлението, особено вечер е много ефектно, но тогава пък не стават хубави снимки.
Благодаря за интереса и успех, аз също следя с интерес работата ти.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 17 Март 2013, 14:10:52
При мен урабизацията постепенно настъпва както по ширина, така и във височина, а паралелно с това расте и взивоопасността  :sarcastic:
Дано не се изхвърлям, но май за сега не сме виждали поделение на БА да цъфне на макет, е поне аз досега не съм виждал такова нещо у нас. И понеже се нагледах на какви ли не чуждоземни изпълнения по родните макети от наши колеги моделисти, та заложих на нещо автентично, нашенско, нещо за което да ти домилее. Крайно време е да се сетим на кого дължим държавицата ни да просъществува повече от 1300 г. Слава на българската армия и на съвременните остатъците от нея, българина винаги е показвал, че е отличен войник и съм убеден, че и след векове ще е така. Който се съмнява да се оповава на историята, тя го е доказала.
Кой каза.... На-здра-веееее  :yahoo:  :drinks:

(http://storage4.album.bg/880/p3170835_ac800_30448606.jpg)

П.С. да се има предвид, че ешелона представя друг род войски, нямащи отношение с антените от поделението на баира.
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: toniemi в 17 Март 2013, 14:19:25


Добре си се сетил за армията! :drinks:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Best Ripper в 17 Март 2013, 15:45:26
Слабо ти е ПВО-то! Тури зенитки, да не ти дойде някой тирулист със самолет.  :spiteful: :haha: :haha:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 17 Март 2013, 16:50:24
Цитат на: Best Ripper link=topic=2593.msg87642#msg87642 date=1363527926
Слабо ти е ПВО-то! Тури зенитки, да не ти дойде някой тирулист със самолет.  :spiteful: :haha: :haha:

Ти ше кажеш, слабо :taunt:
Виж в пещерата на Халадин какво пуцало се крие ...
(http://storage4.album.bg/e39/p3170838_ad42d_30449077.jpg)
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: Best Ripper в 17 Март 2013, 21:18:59
С тия "гарги" по кво ще стреляш бре?  :haha: Амчи ако налетят повече от 1 самальот, м? Къде са ти силозите за ракети?  :spiteful:
Титла: Re:Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 18 Март 2013, 10:46:10
Търпение, замисъла е по-мащабен и по-интересен. Има и още какво да се види, но преди това трябва да се направи.
Титла: Re: Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 25 Септември 2013, 20:29:42
Гледка от любимото ми кътче качвам тук за обща наслада и надъхвация.

(http://storage4.album.bg/0c4/p9240844_b7a7b_30948072.jpg)
Титла: Re: Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 22 Август 2014, 23:03:24
Новото е:
Завършени перони с добавяне на пътници, осветление и проходи;
Баластирани коловози;
Озеленяване и завършено осветяване на гаровия район.
Друго ....здраве !

(http://storage4.album.bg/328/p8220971_75bb5_31558555.jpg)

Седващото обновление ще е бомбастично !
Титла: Re: Макет на gzo в НО
Публикувано от: gzo в 21 Март 2015, 18:05:01
Поредното допълнение за макета. Този път дойде с първообраза си !
(http://s29.postimg.org/hz4vwt6o7/DSC_0373.jpg)