RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout => Темата е започната от: JORDAN в 06 Май 2013, 02:54:07

Титла: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 06 Май 2013, 02:54:07
Здравейте,
Както написах в "Представяне", аз съм нов във форума, занимавал съм се съвсем любителски с ж.п. моделизъм в началото на осемдесетте години и от тогава са ми останали 7 - 8 локомотива и 35 - 40 вагона в мащаб ТТ. Даже тогава бях направил и макет , който с течение на годините се загуби някъде.

Решил съм да направя отново макет в мащаб ТТ с размери 220 х 120 см.
За съжаление на този етап не разполагам с повече място. Но все пак се надявам тези размери да са достатъчни за не голям и не особено сложен аналогов макет. Нататък - дай Боже и повече.

Купил съм 10 мм плоскост с размери 220 на 120 см, която сега оребрявам. Отгоре ще залепя върху цялата площ 20 мм Фибран, върху него вместо корк подложката от 5 мм под релсите, ще направя от твърдата подложка за ламиниран паркет. Тя е от материал, подобен на Фибрана. Нагоре второ ниво , тунели, ландшафт ще строя пак от Фибран.
Макетът е замислен като не особено сложен - една гара с 4 коловоза, двурелсов път, обикалящ целия макет, два тунела - един по-къс и друг по-дълъг, един коловоз, издигащ се към планината и пресичащ коловоз на ниво О, крайна гара с два коловоза. Нещо такова, но не съм много наясно засега какво точно да бъде.

Ще съм много благодарен, ако може да ми помогнете с идеи за коловозно развитие на макета.

Въпреки известното количество релси и стрелки, които притежавам, реших релсовият път да е от новия профил на Тилиг. Ще ми излезе доста скъпо, но качеството явно е доста по-добро.
Насочил съм се към тези релси и стрелки, които се сглобяват, но затова ще поразпитам още.

В общи линии засега е това, като дойде време, ще качвам и снимки.

Още веднъж разчитам на помощ от вас със съвети, идеи, критика и препоръки.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: toniemi в 06 Май 2013, 07:03:04
Ииии...цъ,цъ,цъ. ,  цяла нощ не си мигнал да го мислиш този макет :lol:
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 06 Май 2013, 17:40:27
Това го бях писал при представянето ти, но всъщност тук е пО на място...

Добре си започнал, завръщането ти в хобито (кръвта вода не става),
още повече, че си определил мащаба именно според мястото с което разполагаш.
На площ от 2,20 х 1,20 не може да се направи почти нищо смислено в Н0,
освен ако не е специфично, като например определена малка гара и местност,
от действителността. В нашия моделизъм, някои ги наричат "диорами",
но аз мисля че когато има задвижени модели, вече е далеч от диорамата,
 но всичко е въпрос на виждане де......а част от специфичното
 за такива малки макети (в Н0) е и от значение епохата.
Значи при горе упоменатата площ, в Н0 може да се направи прекрасен макет,
 но от І-ва епоха например (или максимум до ІІ-ра епоха, без значение коя администрация).

Докато на същата площ, но в мащаб ТТ - това вече си е "друга бира"!
Не се безпокой - знам доста хора (включително и аз) които работим основно в ТТ, но имаме
и малки "спомени" във вид на подвижен състав от Н0. Аз дори замислям един особен макет
(по конструкция и ландшафт) в Н0, какъвто няма до сега у нас...но е въпрос на приоритет.

Ако желаеш, може да ти помогна с някакъв проект за твойто площ в ТТ?
Като проекто-план, който не е задължително да се спази точно. Все пак ти ще си го моделираш и
сглобяваш - ние само ще ти помогнем, където изявиш нужда и желание.
Само трябва в 5-10 точки да ми изброиш какво точно искаш да има на макета и какво очакваш
от него като визия и движение. Но пак повтарям избора си остава изцяло твой... както и творческия елемент.

Поискай конкретна помощ и тук доста хора ще ти помогнат!

ПП. Утре през деня ще ти "нахвърлям" идея за макет в ТТ с тази площ!
Пък ако искаш ти го публикувай тук за обсъждане и промени, разбира се.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 07 Май 2013, 14:17:23
Това е твоето описание направено на планче. Така както аз си го представям.
Интерппретацията на:
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg88957#msg88957 date=1367798047
...
Решил съм да направя отново макет в мащаб ТТ с размери 220 х 120 см.
...
Макетът е замислен като не особено сложен
- една гара с 4 коловоза, двурелсов път, обикалящ целия макет, два тунела - един по-къс
 и друг по-дълъг, един коловоз, издигащ се към планината и пресичащ коловоз на ниво О,
крайна гара с два коловоза
. Нещо такова, но не съм много наясно засега какво точно да бъде.

Ще съм много благодарен, ако може да ми помогнете с идеи за коловозно развитие на макета.
....

Та ето това се получи:
1. Изнесъл съм максимално входните гърловини на голямата гара, в ляво и дясно.
За целта се ползват "баузатц" (сглобяеми) стрелки "огънати" по стандарта за готовите (кат.№ 83 361/362)
Останалите прави стрелки са 15 градусови, с дължина 124 мм и кат.№ 83 321/322,
като също допринасят за максимална дължина на четирите коловоза. Все пак трябва да имаш и
определено ясно изразено междугарие, за това не съм прехвърлил входната гърловина от дясно (на снимка 2)
в правата от към късата страна на макета. Там се заформя къс видим двупътен участък където
влаковете да се разминават атрактивно извън гарата.
(http://store.picbg.net/pubpic/C3/07/037150c245dec307.JPG)

2. Ето цялостен 3D-поглед, където всичко е по-ясно. Имаш малък тунел (дясната част на макета),
и голям тунел (в лявата част), където веднага след изхода му започва изкачването към горната,
двуколовозна гара. Изкачването е точно 3/1000, като при пресичането над двойното трасе  (ниво 0)
височината на светлия отвор е 67 мм (за ТТ). Тоест двойния участък с голямата гара може спокойно да го електрифицираш.
(http://store.picbg.net/pubpic/B5/6A/634fdbca344fb56a.JPG)

3. Поглед от дясно на макета. Вижда се и "вътрешния" двоен участък,
където също ще се разминавата насрещни влакове с прекрасен поглед и лесно
управление - този участък е на еднакво разстояние от гарата. Вижда се и плавното
изкачване към планинската гаричка, точно над малкия тунел.
(http://store.picbg.net/pubpic/BC/3E/62eb0fedfa5bbc3e.JPG)

4. Поглед от ляво на макета. Вижда се че входната гърловина,
не е в тунела, а непосредствено на изхода му - по-лесно се управляват
стрелките като ги виждаш пряко, а не коствено (чрез индикаторни датчици).
Също в по-близък план се вижда и горната гаричка, която има един двоен коловоз.
Той обикновенно се нарича разменен (когато два влака се разминават там) или когато
локомотива вкарал композиция в гарата, може да я откачи и изтегляйки се през другия коловоз
да я закачи за обратния път. Тоест в този случай се разменят не композиции, а посоката на движение.
(http://store.picbg.net/pubpic/7F/20/7d4771d5ece67f20.JPG)

Разбира се този елементарен план може да бъде доразвиван във времето (и парите),
като брой стрелки и коловози, но все пак за тази площ, не предлага много варианти.
Целия план позволява движението на три влака в двойното трасе (един винаги изчаква) разминаване
или задминаване в гарата, и още една композиция да се изкачва/спуска в клоновия участък (горната гаричка).


Ако все пак постепенно се сдобиеш с повече стрелки, може и да се направи малко по-атрактивен макет.
С малко депо и два товарни коловоза в гарата на нулевото ниво по двойното трасе и единично депо,
и товарен коловоз (за дървен материал например) в планинската гаричка.
5.Ето и малко по-раздвижено предложение, придържащо се все пак към основния мотив:
(http://store.picbg.net/pubpic/90/DC/387388cd902590dc.JPG)

6. Тук съм "подменил" малкия тунел с атрактивен, средно голям мост (не е виадукт),
като така композицийте движещи се по овала, ще имат повече време на видимост,
а насипа изкачваш се към моста, практически "стъпва" в планината след него.
(http://store.picbg.net/pubpic/0B/63/b481bc6849300b63.JPG)

7. При погледа от дясно на макета, на преден план се виждат и двата нововъведени
товарни коловоза с една магазия до вътрешния. Тя може да се смени с разтоварище на
дървения материал, докарван от планинската гара, със съответните кранови съоръжения.
Или друг вид товарно/разтоварна дейност там по избор.
(http://store.picbg.net/pubpic/A0/33/5dde2461eff6a033.JPG)

8. ПРи погледа от ляво на макета, на преден план се вижда малкото депо в голямата гара,
както и товарния коловоз от планинската гара. В нейната видимост влиза и малко депо, непосредствено
зад приемната планинска сграда, например за парни машини.
(http://store.picbg.net/pubpic/9B/8E/f181e67339159b8e.JPG)

Основния мотив, на предложението е запазен. ПРи маневрена дейност с товарни вагони
 или излизащи от депото локомотиви, в голямата гара, най-външния коловоз вече ще е по-често зает,
Което намалява движението на само два влака (разминаващи се или изпреварващи) по двойното
трасе и един изкачващ се или спускащ в планинския клон. Всеки влак повече, усложнява не само управлението,
но и разконцентрира излишно вниманието на моделиста пред макета. А нали целта е да се насладиш
на движението и маневрирането, на твойте модели!?!

ПРинципно може да се направи и някакъв "хибрид" между двата плана.
Всичко е въпрос на вкус, творческо желание и въображение, брой стрелки и ...т.н.
Избора е твой!
 :hi:

Както и може де се разработи доста по-атрактивен макет, на тази площ,
но например без да е с двойно трасе в нулевото ниво и доста повече стрелки в гарите.
Както и да се направи (това е приложимо и сега на някакъв :scratch_ones_head: ...трети етап на сглобяване),
на трето ниво.  Този път "подземно" - на кота "минус 60" мм например, като входа към него се позиционира,
някъде преди моста (в дясно) и по прав участък влизаш под планината, да се спуска до подземното ниво.
Там гара с черири/пет разменни коловоза, в който да се сменят влезналите "под земята" композиции,
с там изчакващи по време други такива влакове. След излизане по обратния път
(тоест ясно е наличието на ухо под земята все пак)
ще се създава илюзия в наблюдаващия или управлавящ макета,
че композицийте заминават на далеч (влизащите) или  се завръщат от далече (излизащите).

Въобще дори на това семпло планче, може да се направят доста "модификации",
като всичките са с цел - задоволяване изискванията на моделста и наслада за неговото око.

От към епохи, избора си е изцяло твой.
Например може да е изцяло в І-ва епоха. Ще имаш само "пара" и дву/триосен подвижен състав,
но композиции спрямо полезната дължина на коловозите с доста на брой вагони и т.н.
За ІІ-ра епоха - вече може и да въведеш четириосни вагони,
но ще ти намаляват като бройка в композицийте.
За ІІІ-та епоха - движение на парна тяга (в планинския участък) и дизелова
на двойния.
За ІV-та епоха - смесено движение на всичко и всички.
Вагони и локомитиви - каквито искаш и имаш на разположение.
За V-та епоха - електрифициран двоен участък и дизелова тяга в планинския клоново участък.

Така изброени по епохи не са съвсем точно определени - давам само пример за възможностти.
Сигнализацията също си е по твой избор (и спрямо епохата ако искаш), както и наличието или не,
на малко градче в равнината и селце горе в плонината.
Това е от мен, като предложение и помощ.
Успех!
 :hi:

ПП. при неясност от снимките на изполваните елементи в планчетата, или желание за
модифицирането им, ще ти изпратя и самите файлове - правени са в преведената на български
epru (аз съм я превел и разполагам с нейно копие) на проектиращата програма WinTrack v8.0
За повече подробности и българското кратко ръководство за работа с нея в съответната тема тук (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,282.msg54693.html#msg54693).
Файловете там не са активни, но винаги мога да ги кача отново.
Все пак като работиш на български език и проектирането с тази програма, е едно допълнително удоволствие!!!
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: Ivo Nedkov в 07 Май 2013, 17:07:32
Пламен вече ти е направил план на макета. Браво, pach.
Сега вече имаш представа горе-долу как ще изглежда.
Като почнеш работа, слагай снимки да виждаме напредъка.
Успех в начинанието!  :yes:

Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 08 Май 2013, 00:20:26
Изключително съм благодарен на Пламен за положения труд и старание при създаването на проект за моя бъдещ макет!
Ще изпием доста бири.

Чудесно са станали проектите, но аз засега ще се спра на първия, защото е по-лесен за изпълнение, по евтин от към вложения за стрелки и релси, а и предполагам, че ще ми е повече по възможностите!
Замислям се дали няма да е по-хубаво вместо втори малък тунел в дясно да сложа мост / както е на втория проект/, ще поразмисля дали да се спра на мост.

Ако програмата позволява, ще е добре да знам какви точно релси и стрелки да купувам, че да мога да си направя точен разчет на парите. Гледам, че релсите и стрелките, които човек сам си сглобява,  са доста по-евтини. Май се наричаха "баузац". С немския съм доста зле, да не кажа, че хич ме няма.
Ще разгледам каталога на Тилиг и ще ползувам преводачката на Гугъл  :).
Тъй като нямам възможност да отделям големи суми за макета, набавянето на релсов материал ще ми отнеме около 2 до 3 месеца. После почвам активното строене. :)
Няма да се ограничавам строго в епохите - имам локомотиви и вагони от втора, трета и четвърта епоха, но ако се сдобия и с подвижен състав от първа, а и от пета и шеста, въобще няма да се поколебая да си направя кефа и да ги карам.
Но все пак ще се опитвам да се концентрирам във втора, трета и четвърта епоха.

Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 08 Май 2013, 08:48:35
Програмата позволява всякакви списъци на материали, схеми на окабеляване,
размери и външен вид на носещи ребра за планините и куп други неща.
Но всъщност ако не искаш да се задълбочаваш в нея, на качените тук снимки
се виждат каталожните номера на употребения релсов материал.
Практически щом ще ползваш сглобяеми релси и стрелки, на теб тезди номера
ще ти служат само ориентировачно. Например.
1. Стрелка кат.№ 830321 и означението за лява (или дясна беше...) стрелка с
ъгъл на отклонение 15 градуса и обща дължина (по правата) от 124 мм.
2. Релса с кат.№ 83101 е права релса с обща дължина от 166 мм.
3. Релса с кат.№ 83125 е всъщност отрязък от гъвкава релса (Flex) направен на размер
и евентуално радиус (ако е в крива) с нужните ти размери.
...и т.н.

Тук е "разковничето" на това което ти искаш да направиш.
Стрелките си ги купуваш за сглобяване, като едва при окончателното монтиране,
ги правиш да станат лява/дясна и със съответния ъгъл на отклонение.
По-подробно за този процес може да прочетеш как става тук (http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,47.0.html) (ако не си го чел вече).
Там приятеля ползва сглобяеми стрелки за 12 градуса, но принципа (един от няколкото) на работа е същият.
Релсите между стрелките в коловози и в междугаровите участъци се правят още по-лесно.
Например имаш 6 прави с кат.№ 83101 което прави 6х166=996 мм обща дължина.
Ясно е че най-удобно се прави от една "метровка" отрязана на 966 мм и ...готово - монтираш.

Вариант 1. Купуваш готови гъвкави релси ( кат.№ 83125) които са с максимална дължина от 664 мм,
и си ги огъваш съграсно радиуса (в кривата) и режеш на нужната ти дължина.
Трябва подробно да се запознаеш с каталожните номера на Тилиг (нали си чеТТник) и да
видиш там размерите и радиусите. Например ако на плана ти имаш релси в крива с кат.№ 83109,
това значи че те са с радиус 310 мм и отрязък от пълен кръг на 30 градуса. При наредени 4 броя от тези релси,
значи имаш завой с радиус 310 мм и 120 градуса. От тук до заменянето им с гъвкави релси е една крачка - чертаеш
на място трасето, мериш и режеш парчето което ще го удовлетвори.

Вариант 2. Купуваш изцяло релси за сглобяване, които се състоят от отделни травесни скари (гъвкави),
от коит оима три вида - "дървени", "бетонни" и "стоманени" на съответните цени (евтина работа),
и "Т"-профили с максимална дължина от 1000 мм (цена 2,30 лв на метър). Сглобяваш "метровките" както им казваме
и нататък караш по метода от вариант 1 - чертаеш, мериш, режеш и монтираш.

Като се спреш на окнчателен вариант (с мост или тунелче) кажи - ще и пусна тук именно, крайния вариант за план.
с допълнителните списъци и т.н. Впрочем първия план (по-евтиния) спокойно може да бъде доразвит на по-късин етап,
във втория план. За това крайния коловоз е оставен с такава дължина (4 коловоз до ръба).
Така от него в последствие може да се демонтира части да се сложат стрелки за разширение на гарата с депо и товарен участък.
Подобно е и положението на планинската гара.

Иначе този 4-ти коловоз спокойно можеше да бъде пуснат още от дъгите (отново със стрелки в крива) и той
да има значително по-голяма полезна дължина.

Омчакваме твоя избор и да почваш!
 :pleasantry: :hi:
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: mitko0888 в 08 Май 2013, 09:16:54
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg89017#msg89017 date=1367961626
... но аз засега ще се спра на първия, защото е по-лесен за изпълнение, по евтин от към вложения за стрелки и релси, а и предполагам, че ще ми е повече по възможностите!
...

Помисли си добре какво искаш да правиш с макета, преди да поръчваш и започваш. Иначе разочарованието е достатъчно неприятно ...

Избраният от теб вариант е доста "семпъл" по отношение на карането и възможностите. Ако ще наблягаш на ландшафта, сгради/съоръжения и оформлението, смятай че релсите и стрелките ще са ти най-малкият разход и грижи!

Има една програмка - SCARM - достатъчно проста и лесна за работа, на български, безплатна и т.н. Пробвай се да порисуваш известно време преди да започнеш макета.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 08 Май 2013, 14:35:12
"Като се спреш на окнчателен вариант (с мост или тунелче) кажи - ще и пусна тук именно, крайния вариант за план.
с допълнителните списъци и т.н. Впрочем първия план (по-евтиния) спокойно може да бъде доразвит на по-късин етап,
във втория план. За това крайния коловоз е оставен с такава дължина (4 коловоз до ръба).
Така от него в последствие може да се демонтира части да се сложат стрелки за разширение на гарата с депо и товарен участък.
Подобно е и положението на планинската гара.

Иначе този 4-ти коловоз спокойно можеше да бъде пуснат още от дъгите (отново със стрелки в крива) и той
да има значително по-голяма полезна дължина."
====================================================================

Предпочитам варианта  с моста, защото ме кефи и отгоре и отдолу да минават влакове. :)
А наистина след време този първи вариант на плана може и да се доразвие.
За мен е по-добре да се заема сега с нещо по-лесно за реализация.
И да карам влаковете, да маневрирам с тях. Това ме влече повече.
Не съм много по макетирането, в смисъл наблъскване на макета с десетки къщички, правене на абсолютни подробности и т.н.
За мен основното е в карането на влакове.
Ще сложа, разбира се, двете гари, депо, няколко къщички, но останалото пространство ще е по-изчистено. Все пак влаковете основно се движат извън населените места.
Макар да имам няколко електровоза /3/, на този етап не предвиждам да електрифицирам трасето. Но бъдещето ще покаже.
Повече ме притеснява електрическата част на макета, но надявам се, че с ваша помощ всичко постепенно ще стане.

Още веднъж да отбележа огромната помощ, която ми оказва Пламен, защото аз сам трудно бих си построил трасето.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 11 Май 2013, 13:36:15
Гледам и с моя бъдещ макет настават промени. :)

Налага се малко да променя размерите му.
Първоначалните бяха 220 х 120 см. Купих плоскост и ми я нарязаха в този размер.
Но се оказа, че нишата, където предвиждам да е макета е с 15 см по-тясна. И няма да може да се отваря една врата.
Затова сега се налага да променя размерите на макета на 220 х 100 см.
Най-много до 105 см. Предполагам, че няма да е много фатално. Жалко само, че ще се наложи да режа плоскостта и най-вече, че Пламен ще преработи малко проекта, като намали с 15 см двата кръга в ляво и дясно на коловозите.  Зарекъл съм се, че този макет няма да претърпи други изменения към по-малко в размерите си.
А и след време  / няколко години предполагам/, може да се мисли за доработка на още нива. :)

Вече поръчах стрелките, надявам се другата седмица да пристигнат. Релсите и гарите и депото ще изчакат до другия месец, щото парите са малко кът.

Имам разни стари неща в мащаб НО, които ще се наложи да се опитам да продам. Те са предимно пиковски, доста релси от старите, вагончета, между вагоните има и по-фирмени.

С парите от тях / дано има такива/ , мисля да си купя един хубав скъп парен локомотив с тендер на Роко. Но това са планове за следващите няколко месеца.

Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: София 70 в 12 Май 2013, 13:51:02
Не е толкова страшно , че ще е по- малък . Моят се наложи да го скъся при 40% завършеност.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 14 Май 2013, 16:17:09
Така, ето окончателно преработено моето предложение,
съгласно зададените (почти предварително) параметри.
- плоскост с размери 220 х 100 см (105 см са в резерв) и
- наличието на двойно трасе на основния етаж (ниво "0" мм).
- наличието на втори етаж - ниво 106 мм.
- наличието на тунел и мост.
- наличието на основна гара при ниво 0 , общо четири разменни коловоза.
- наличието на допълнителна (планинска) гаричка с два разменни коловоза.
- наклони не по-големи от 4/1000.
- сравнително не "претъпкан"  ландафт и сграден фонд.

Смятам че получения резултат удовлетворява горните условия. А именно
- спазени са последните (известни) допустими размери.
- двойното трасе е направено с минимален радиус 310 мм (вътрешен) и 353 мм (външен) радиуси.
       По каталожни данни, това са радиусите, по които преминават безпрепятствено и най-дългите локомотиви в ТТ,
       като са позлвани изключително елементи за сглобяване от т.н. "метровки" в "Т"-профил. Размерите на стандартните
       релсови елементи видни на плановете, са само ориентировъчни и дават реални изходни размери
       за дължини и местоположения на контролно/ключови точки по целия макет, спрямо околните ръбове и близки части.
- проектиран е и втори етаж, който всъщност по обща височина (106 мм) се явява ІІІ-ти, за по-реално представяне на     
       планинската гара, находяща се над тунелното трасе. Междинен (или действителен ІІ-ри) етаж се явява моста при светъл
       отвор от 67 мм. които са напълно достатъчни съгласно изискванията по стандарт за електрифицирано трасе (ако трябва).
- тунела е много лесен за реализация, с два двойни тунелни портала и всъщност той е ключов елемент за геометричното
       определение на контролно/ключове точки, с цел правилно сглобяване и разположение на цялата релсова фигура,
       централно върху плоскостта на макета. Моста не е с метално решетъчна конструкция изцяло - стъпва на шест каменни
       или бетонни) опори по избор. Под него минава двойното трасе, под което (с един малък двоен, или два малки единични
      моста, минава и отичащото се в реката езеро. На склона над моста се намира извора за пълнене на същото езеро.
      Възможна е изработката на по-късен етап на малък водопад (пак изивиращ от скалата).
- основната гара на нулевото ниво, е с четири разменни коловоза, като и двете гърловини (западна и източна) дават възможност
      както за взаимно разменяне на композиции по всеки овал, така и за разменянето им между вътрешния и външен овали.
      Разклоненията в крива, позволяват максимално отваряне на полезната дължина в коловозите на гарата, като най-късият има
      чист размер (до ограничителните линии за съседен коловоз) от 1228 мм, а полезна дължина (с видимост към входно/изходните
       сигнали( от 1100 мм. Това са двата коловоза до приемната сграда №№ 1 и 2.
       Съответно коловози 3 - 1460/1300 мм и №4 - 1860/1700 мм. Позволяват приемането на достатъчно дълги влакове в ТТ.
-  малката планинска гара е само с два коловоза и дължина - 684/580 мм (чиста/полезна), позволяващи обръщането в посоката на     
     движение на малки товарни или пътнически влакове, предимно от двуосни вагони. локомотивите са само къси, тендерни, които
      да се движат и назад при завръщане в голямата гара  чрез обхождане на докаран влак по един от разменните коловози. Ако
     влака е пътнически се оставя пред приемното здание, а ако е товарен - пред сградата на магазията.
- наклоните първоначално  (при широчина на полскостта от 120 см) бяха едва 3/1000 но стесняването на макета, доведе до
     "вдигането" им на 3,5/1000. Тук се наложи по същата причина да се ползват 5 броя гъвкави релси в крива, с радиус 290 мм,
      което все пак е доста над минималния фабричен радиус на Т-профилната система от Тилиг, който е 267 мм.
      Това обаче също е допълнително ограничение за видовете локомотиви пътуващи до планинската гара.
-  ландшафта не е претъпкан, благодарение на езерото и рехавите гори. Същевременно създава сравнително добра
       визия на макета, както и идеална видимост на всички движещи се влакове и подвижен състав по коловозните развития в гарите.

Ето моето окончателно предложение - план 1:
(http://picbg.net/u/16413/45289/707436.bmp)

І-ва част. Времетраене на представянето  ~3 мин 46 сек.
(http://picbg.net/u/16413/45289/707434.gif)

От плана по-горе се вижда, че са употребени изключително много гъвкави релсови елементи,
които ще си сглобиш сам. Също така и разклоненията са със стандартни дължини и радуиси на отклонение,
но тях също сам е си сглобяваш от готовите комплекти. На плана стандартните релси...например 83 101 са показани само
за ориентиране към точните дължини, размери и радиуси, и най-вече за отлечаване на специалните (нестандартни)
релсови елемени които имат ключова роля в точното сглобяване на релсовата фигура. Те са означени с № 83 125.
Биват както прави така и в крива - тоест имат дължина, радиус и отрязък от пълния кръг (например 30 градуса).
Въпрос на изработка.
Тук има един идеален начин за бързо и лесно монтиране, но за това - по-късно, щом стигнеш до тях.
Тези елемени са положени и на ключови места, които ако бъдат демонтиране, позволяват някой ден макета да претърпи малко разширение и развитие, с цел пълноценно "каране" и маневриране на влакове в двете гари.
И ако някои ден решиш все пак да го доразшириш - ето ти план 2, като допълнение:
(http://picbg.net/u/16413/45289/707437.bmp)

ІІ-ра част. Времетраене на представянето ...също ~3 мин 46 сек.
(http://picbg.net/u/16413/45289/707435.gif)

(http://picbg.net/u/16413/45289/707438.bmp)

Ами това е от мен, за твоето начало - надявам се, че съм ти помогнал поне малко.
Успех!
 ;D ;D ;D

ПП.При желание на ЛС, ще изпратя всички снимки, "филмчета" и материали по този проект.
Файловете му са проекирани във WinTrackBG 8.0. а филмечата се "гредат" през "Windows Picture and Fax Viewer.
Та са всъщност файлове с формат "******.gif"
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 15 Май 2013, 02:43:18
Много благодаря на Пламен за изключителната помощ при създаване на плана на макета.
Аз лично не бих могъл да направя такъв план и такава презентация.
Всичко много ми харесва. Ще се опитам да пресъздам в натура това, което Пламен е проектирал.
Ще се спра на първия вариант, а после, с придобиване на повече умения, ще разширя макета така, както Пламен предлага.
Допълнителните разширения и сега много ми харесват, но нека да започна с по-лесното.

Ще се опитам максимално да се водя от проекта, е, ако в процес на работата направя някои малки изменение / ако въобще ми дойде такъв акъл/, предполагам, че няма да е фатално.

Вече поръчах кривите стрелки и очаквам скоро да ги получа, след две-три седмици ще поръчам и другите стрелки и релсовия път.
После идва трудното. На този чудесен макет трябва и да му се направи окабеляване за ел.мрежата - на трасето, на стрелките, светофорите и т.н.
Но постепенно!
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 02 Юни 2013, 22:28:22
Почти набавих релсовия път. Остават ми още няколко стрелки.

Време е вече и да се помисли за електрическата схема.
Спрял съм се на План 1 от окончателната схема на Пламен.

Въпросът ми е трябва ли да изолирам захранването в определена част от трасето, за да не пречи на движението на друга композиция.

Ще ми се след време по този макет да търкалям и дигитални композиции.
Поръчах си един дигитален стартов сет на Роко в мащаб НО.
Ще използувам неговия мултимаус и за този макет.
Струваше си - за цена под 200 евро получих стартов сет от дигитализиран локомотив, три вагона, мултимаус, релси.
Ще си купя по-нататък и парен локомотив с декодер в ТТ. Два други локомотива ще се опитам да им сложа декодери. Не съм сигурен дали ще стане - все пак са стари от ГДР.
Може би е по-удачно да ги продам, да добавя пари и да си купя локомотиви с декодер на Роко?
Гледам, че и цените на Тилиг не са никак малки.
А може и да си оставя старите локомотивчета и да си ги карам на аналогово трасе, а роковските локомотиви да ги купя с декодери.

Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 09 Юни 2013, 22:42:45
От вчера имам нова придобивка за моя макет - дигитален стартов сет на РОКО.
Наистина стартовия сет е в мащаб НО, но излезе много на сметка, а и от него за макета ще ползувам дигиталното управление.
Разбира се, предвиждам трасето да може да се ползува и с аналогово управление.
Но всичко това се отнася само за релсовия път.
Всички стрелки, семафори, светофори и др. ще се захранват от стандартен траф на Пико с променливо напрежение 16 волта.

Ще имам нужда по-нататък от електрическа схема на трасето, защото при аналогово каране сигурно ще трябва да има изолирани участъци. Постепенно ще цифровизирам старите си локомотиви в ТТ.
Там още се колебая - сигурно някои ще се опитам да продам, а с парите ще си купя нови локомотиви на Тилиг и Роко, които са пригодени за дигитализиране. Е, ще трябва да се добавят доста пари, но бърза работа нямаме.  :)
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 23 Юли 2013, 22:00:22
Имам нужда от съвет при полагането на релсите - всички препоръчват захранването да става на няколко места, през метър или два.
Тъй като трасето на макета ми ще е около 12 метра, то май трябва да го захраня на поне 6 места.
Използуваните релси са на Тилиг - сглобяемите.
Та въпросът ми е: трябва ли да купувам няколко захранващи релси, които да вмъкна в трасето или някак да се опитам да запоя кабелите за релсите?
С новия профил на Тилиг това запояване ми се струва малко сложно, споделете как правите захранване в няколко точки.
Със старите релси П профил беше доста по-лесно, но сега се чудя дали да не запоя отдолу кабелче на свързващите пластини , които съединяват релсите в краищата???

Спрял съм се на първия вариант на трасето, който ми направи Пламен.
Мисля, че за мен е доста добър вариант - 12 метра трасе, 9 стрелки, две нива.
Предвиждам да карам и аналогови локомотиви от старите / имам няколко/, но и да мога да карам и дигитализирани локомотиви.
Засега имам един, купих и два декодера и ще се опитам да ги сложа на едни стари гедерейски машини.
Знам, че моторите им не са много подходящи и ще е компромис, но засега няма пари за други локомотиви.
След два три месеца ще си купя втори съвременен локомотив на Роко и така лека-полека ще се обзавеждам.
Само да е живот и здраве, че вече съм на 55. :lol:

Ще съм благодарен, ако споделите как на практика правите многоточковото захранване, че фабричните захранващи релси са по 5 евро едната???

Другата седмица ще кача няколко снимки в темата, за да се види какво се получава.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: mitko0888 в 23 Юли 2013, 22:25:24
Като правиш макет захранващи релси не ти трябват. Особено ако струват пари. Не знам кои са "сгробяемите" релси на Тилиг, но ако питаш мен, не ти трябва нито една готова релса. Вземи си флекс и си режи и изквивай колкото и каквото ти трябва. Запояването става по два начина: Може да запоиш жицата отдолу на свърващата пластинка. Може и директно на релсата. Тъй като аз изпорзвам само флексове, запоявам жиците отдолу, в празното между две траверси. След баластиране не се вижда нищо. А и безз баласт трябва доста да се загледаш за да видиш къде е жицата. За запояването си вземи флюс. Аз ползвам течен (защото такъв намерих), вземи си по-слабо киселинен. Капвам една капка и с поялника жиците се запояват за секунди. 
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 23 Юли 2013, 23:26:07
И моите са сглобяеми - флексове, от тези дето релсите са по един метър и на тях се нанизват гъвкави траверси.
Благодаря за отговора, доколкото разбрах, ще трябва да запоявам жиците за свързващите пластинки отдолу.
То и аз така мислех да правя, но не знаех дали има някакъв друг начин.

Няма тогава да купувам никакви захранващи релси, ще си купя няколко светофора на Флайшман - гледам има готови по 10 евро и "баузац" по 7 евро.
От 4 светофора ще спестя 12 евро ;D само дето не знам дали ще мога да сглобя успешно светофорите.
Те на 16 волта променлив ток ли са?

Питам, защото като изключа релсите, всичко друго - светофори, бариери, стрелки и т.н. ще ми се захранва от стария траф с 16 волта променлив ток.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 24 Юли 2013, 09:42:41
А тези светофори по коя система са (п редполагам някоя немска)?
Колкото до това как да си опроводиш релсите, ето един от възможните начини който аз прилагам:
http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,20.msg234.html#msg234

(http://picbg.net/u/16413/51782/648958.jpg)
като при мен са доста по-нагъсто от твойте "метровки" (на през 20-тина см) заради нуждата от толкова изолирани участъци.
И още нещо - щом си с флексове, добре би било да си разпечаташ схемата в 1 към 1 (има тази опция във WinTrack-а),
като можеш да секционираш целия макет на листове А4. Това помага мнооооого при работата на "живо място" със флекс-релсите!!!
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 27 Юли 2013, 19:27:22
Благодаря за отговорите и най-вече за снимките.
Стана ми ясно как се свързват релсите със захранването, без да се използува захранваща релса.
Не съм запоявал от сигурно 25 години, но вече си купих поялник от 40 вата и ще проведа малко тренировки за да си припомня отдавна загубени умения.

Ще си поръчвам в Липето разни други приспособления и съм решил заедно с тях да си купя първия ми съвременен парен локомотив. Тези, които имам са на по 30 години - едновремешно ГДР производство.
Казаха ми, че със старите им мотори е доста трудно да се постигнат ниски скорости и е почти безпредметно слагането на декодер в тях.
Е, аз съм дървена глава и въпреки съветите ще наслагам евтини декодери на някои от старите локомотивчета.

Но имам въпрос кой локомотив да си взема?
Първият вариант е на Тилиг:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-3-003002-189022-0-0-0-3-4-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html

Вторият вариант е на Роко:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-3-003002-149289-0-0-0-3-3-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html

Цените им са сходни, не ми се дават повече от 170 евро за локомотив на този етап.
Който е да взема, ще му сложа декодер без звук.

Та дайте акъл кой от двата локомотива да поръчам.

Пускам тези писания в темата ми за макета, защото локомотивите ще се движат по моя макет.
А иначе докъде съм стигнал - от два дни нанизвам траверси върху релсите, защото имам флекс релси.
Много е забавно, но на ден не мога да отделям повече от час за тази работа.
Утре ще съм нанизал всички траверси / около 15 метра релси имам/ и после ще действувам нататък.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 28 Юли 2013, 00:00:08
Цитат на: pach link=topic=4293.msg90224#msg90224 date=1374648161
А тези светофори по коя система са (п редполагам някоя немска)?
Колкото до това как да си опроводиш релсите, ето един от възможните начини който аз прилагам:
http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,20.msg234.html#msg234

(http://picbg.net/u/16413/51782/648958.jpg)
като при мен са доста по-нагъсто от твойте "метровки" (на през 20-тина см) заради нуждата от толкова изолирани участъци.
И още нещо - щом си с флексове, добре би било да си разпечаташ схемата в 1 към 1 (има тази опция във WinTrack-а),
като можеш да секционираш целия макет на листове А4. Това помага мнооооого при работата на "живо място" със флекс-релсите!!!

===================================================

Това са светофорите, на които съм се спрял:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-3-0-25069-001002-0-0-3-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html

Другите са доста по-скъпи. На мен тези ми харесват, още повече, че ще карам немски влакове.
Доста е трудно модели на БДЖ в мащаб ТТ. :yes:

Тези светофори ги има и във вариант за сглобяване, но по-добре да не рискувам, че може и нищо да не излезе от тях.;
Ето ги във вариант за сглобяване:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-3-0-25236-001002-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html

Ще ми се някой по-знаещ от мен, да ми посочи къде точно на макета да сложа светофорите.
Спрял съм се на първия вариант за макет, който ми е начертал Пламен.

Имам и някакви два други светофора, купени от иБей, както и някакъв семафор, но не ги знам добре въобще дали работят.
Утре ще кача снимката им в темата, ако може някой да ме ориентира какви са точно.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: TheJackal в 28 Юли 2013, 09:44:29
Здравей!
По темата с локомотивите - двата локомотива са си желание на всеки хобист, да ги има в колекцията си. BR 44 DB  е за тежки товарни влакове, докато BR 01 DB е за бързи и експресни влакове - пътнически. Лично бих те посъветвал, ако имаш възможност да ги закупиш и двата - няма да останеш разочарован. Сигурен съм, че и ти, както останалите тука, говоря за тези, които сме в ТТ 1:120 ще си зададеш въпроса какво да правя със старото Цойке - БТТБ, оставям сам да прецениш и решиш!
По темата за светофорите, не съм специалист и поради тази причина лично смятам, че правенето на макети и прочие в домашни условия е губене на време, разход на средства  - загубена кауза. Ако е за деца да си играят, да! Макета омръзва в момента в който е в завършен вид. Това е моето мнение за макетите.
Успех с хобито и макетирането!
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: vlado1 в 28 Юли 2013, 11:10:27
Само като допълнение към поста на Стефан (TheJackal) - BR44 в момента е на промоция и цената е много добра за Роковска машина, а и намирам по принцип локомотивите на Роко за по-добри от Тилигските, особено сравнени тези двете. Иначе и аз съм за това, човек да ги има и двете.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 28 Юли 2013, 12:16:53
Спрях се на локомотива на Роко и вече го платих, взех и разни други дреболии за макета.
За сега няма да купувам светофори, ще отложа това за накрая, като стане по-завършен.

Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: mitko0888 в 28 Юли 2013, 12:30:11
Честито! До сега не съм се разочаровал с намаленията на липето. По-добре е да вземеш скъп модел на -40 и -60 %, отколкото евтин модел на -10 или -20%. Освен ако не държиш да си купиш нещо веднага след като се появи. А и този Тилиг ще го има още дълго време.
Светофорите, които си посочил, са "проходни" - нито изходни, нито входни, а само зелено и червено за блок участъци по трасето. 
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: jopeto в 28 Юли 2013, 12:58:37
Най-важното, след като, почваш макет е да си избереш администрация и епоха. Съобрази се с подвижния състав, който най-ти харесва, след това  прецени дали в съответната епоха можеш да си намираш лесно къщи и автомобили.  Домашният макет, не бих казал, че е безсмислен, защото работата и осъваршенстването по него, никога не свършват.
        Тия светофори са DB, ако си пресъзадваш друга администрация, ще си вкараш голям автогол с тях. За пример тука има макети, където може да видиш елементи от всички железници и епохи в европа. На всичкото от горе допълнени с безумно коловозно развитие. Преди да почнеш каквото  да било, поразгледай , чужбински  макети. Не се придържай по план, направен на програма. Нещата на живо не изглеждат, никога такива, каквито си мслиш! Абстрахирай се от безумната "нула" на която са базирани 95% от макетите, показани тук. Съобрази коловозното развитие с пространството, което имаш. Всичко трябва да балансирано. Ако имаш малко пространство, пресъздай, нещо малко. Ако имаш голямо пространсво, се опитай да го разчупиш максимално. Успех !           
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: Сaprycorn в 28 Юли 2013, 13:39:27
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90316#msg90316 date=1374958808
===================================================


Ще ми се някой по-знаещ от мен, да ми посочи къде точно на макета да сложа светофорите.

Не че съм по-знаещ от теб, но ще се опитам да ти обясня съвсем накратко принципа на ж.п. сигнализацията.
1. Входен сигнал- монтира се на "един влак" разстояние преди първата стрелка на гарата. Показанията са три- отворен за главен коловоз (зелено), отворен за отклонителен коловоз (зелено и жълто) и затворен (червено).
2. Предупредителен сигнал- монтира се на едно спирачно разстояние преди входния сигнал и дублира показанията на входния сигнал.
Две зелени светлини означава, че входния сигнал е отворен за главен коловоз.
Една зелена и една жълта означава, че входния сигнал е отворен за отклонение.
Две жълти светлини означават, че входния сигнал е затворен.
3. Изходен сигнал- монтира се преди изходната стрелкова гърловина. За главен коловоз изходният сигнал има две показания- зелено и червено, съответно единият позволява влакът да излезе от гарата, другият забранява. За отклонителен коловоз коловоз показанията са същите, но към зелената светлина има и жълта.
4. Маневрен сигнал- монтира се при изходния сигнал и има две показания- бялата светлина разрешава маневрата (само до входния сигнал) и синя светлина забранява маневрата.
Спазвайки тези принципи, сам ще се ориентираш къде какви сигнали да поставиш. Разбира се, има и частни случаи като например групов изходен сигнал (един за всички коловози) и т.н.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 28 Юли 2013, 14:59:47
Явно сигнализацията ще я оставя за накрая.
Доста сложно ми се струва на един макет с размери 220 на 100 см да спазя всички правила за сигнализация.
Просто не виждам къде ще се поберат толкова светофори.
Явно ще се мине на някакъв компромисен вариант, но  сега не съм узрял за него.
Ще трябва доста да почета, да направя макета и после и с помощта на колегите от този форум, да видя какви точно светофори ще слагам и къде.

Гледах в една от другите теми как колега си беше направил сам светофори и му се получаваха много добре.
Но някой му беше нарязал с лазер по шаблон нещата.
Ще видя, има доста време до тогава.
Мен ме вълнуват на този етап разни дребни практически неща - утре ще се опитам да ги обобщя в няколко въпроса и ще питам тук в темата.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 03 Август 2013, 00:57:54
Един от въпросите, които ме мъчат в тези жеги е - Как да се предпазя от усукване на релсите, в следствие от топлинното разширение при високи температури?
Помня, че в една тема на Пламен бях чел за подобен проблем, имаше и снимки на усуканите релси, но нещо сега не мога да намеря къде беше.
Не помня как там Пламен беше решил проблема.
Най-лесно ми е да нарежа релсите, например на парчета по 25 см, но така май се губи едно от основните достойнства на "метровките" на Тилиг. А и ще трябва да подавам на доста повече места захранване.
Иначе няма да имам изолирани участъци, защото реших, че трасето ще е изцяло дигитализирано.
Аналогово ще захранвам другите нещо.

Друг въпрос при моя бъдещ макет е, че няма да е в предвиденото таванско помещение.
Плоскостта вече е купена / 220 х 100 см/, оребрена е, но в малкия ми апартамент може да се постави само на мястото на една секция с книги. Та сега чертая шкаф с височина 226 см и ширина 105 см.
Ще го правя от ОСБ плоскости 18 мм, укрепен с малки дървени гредички. Дъното на макета ще се явява лицева страна на този шкаф и ще се отваря и затваря вертикално по по-късата страна.
Този шкаф ще е поставен на също толкова широк шкаф, но с височина 50 см, иначе опира тавана. Като се спусне, макетът ще е на височина 62 см от пода - малко ниско, но това е положението, жена ми не отпуска повече място освен това на една уширена секция.
Ще ми е по-лесно да го начертая, отколкото да го обяснявам.
Взех идеята от книгата на инж. Ботев, която имам от осемдесетте години.
Към макета предвиждам външен пулт, който ще се съхранява в шкафа под макета.

На този етап за мен това е основната трудност - къде да се прибира макета, когато човек не кара влакове по-него. Съхранението му в шкаф в изправено положение създава ограничение във височината на макета, защото предвиждам шкафът да е дълбок максимум 45 см и като махнем дебелината на основата и оребряването, остават около 33 см - това за двете нива.
Явно на второто ниво ще слагам ниски гари. Добре, че съм в ТТ. :sarcastic:

С чертането на компютър съм на "Вие", затова ще начертая един примерен чертеж на шкафа, ще го сканирам и ще го представя тук за обсъждане - дза споделите опит при експлоатация на макет, прибиращ се в шкаф. ;D

По-горе един колега беше написал, че според него е детско занимание да се прави макет в къщи.
Може за него да е така, но аз се върнах към хобито след близо 25 - 30 години за да имам място , където да си търкалям влаковете.
Не ме кефи нещо да нареждам релси в кръг, да потъркалям старите локове, после всичко обратно в кутийте.  Сметнах, че изработката на един такъв вертикален шкаф за макета ще ми строва около 200 леваи доста труд.
Слава Богу, че поне отделните плоскости ще ми ги нарежат по размер в Баухаус .
За мен ще остане нещо като моделиране - сглобяване на шкафа.

Това е положението: има шкаф - има макет, няма шкаф - няма макет.

ПП Нещо съм многословен тази вечер - на няколко питиета съм. ;D :dance1:
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: mitko0888 в 03 Август 2013, 09:03:13
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90375#msg90375 date=1375480674
Един от въпросите, които ме мъчат в тези жеги е - Как да се предпазя от усукване на релсите, в следствие от топлинното разширение при високи температури?
Помня, че в една тема на Пламен бях чел за подобен проблем, имаше и снимки на усуканите релси, но нещо сега не мога да намеря къде беше.
...
ПП Нещо съм многословен тази вечер - на няколко питиета съм. ;D :dance1:

На Пламен макароните се виждат в другия форум  (http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,20.msg333.html#msg333)

Там, още в началото, е цитирано уважавано мнение, че такъв проблем не би трябвало да те тревожи. Топлинното удължение на 1 метър релси не е повече от 0.2 - 0.3 мм при 20 градуса затопляне. А в макета ти се "забелязва" че трасето ти не е една дълга права линия, а имаш криви. В кривата релсата спокойно се измества с тези десети от милиметъра, най-малкото защото този допуск съществува между релсата и водачите на траверсите (в които си нанизал релсите, там има достатъчен луфт, а и траверсите са пластмасови). При баластирането залепваш траверсите, а не релсите, а и основата е еластична и поема тези десети от мм.

Пламен успя да фиксира твърдо двата края на релсата. Без да остави никаква еластична подложка между платките и дървената основа. А и дървената рамка, на която му е модула, спокойно провисва в средата и си променя геометрията с повече от посочените 0.2 мм. И релсите му естествено  се изкривиха. При срязването с дремела най-тънкият възможен срез е поне 0.5 мм, което е повече от достатъчно за един метър дори и зверски фиксирана релса.  На твоя макет не се очаква да имаш релси, запоени твърдо за основата, а кривите ще поемат всякакви удължения.

Все пак си мисля че е добре да направиш няколко изолации. Всички макети, за които съм чувал, са предвидени да се разделят на няколко участъка и с едно ключе или заглушка за да могат да се карат и аналогово. Все ще ти дойде някой аналогов локомотив на гости. Или ще си купиш някаква нова красота за няколко стотин лева и - о ужас - нямаш декодер, не можеш (или не искаш) да го отвориш и т.н. - става на стендов модел... А и при DCC един електрически участък няма безкрайни възможности.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 03 Август 2013, 12:39:01
Прав си, май трябва да предвидя поне възможността да се използува и за аналогово каране.

 ;D
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 06 Август 2013, 20:14:58
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90377#msg90377 date=1375522741
Прав си, май трябва да предвидя поне възможността да се използува и за аналогово каране.

 ;D

Ще ти направя някакво аналогово управление (но не професионално като на професор TANO)
което чрез малки превключвания и подмяна на заглушки и т.н. ще се ползва и при цифрово каране на
влакове ... тоест управлението при цифровото каране отново ще е аналогово,
но ще караш като истински машинист - ако подминеш червен сфетофор,
"щетите" ще са си за твоя сметка!!!

Но сега съм отпуска и на друга вълна...като се "освободя",
ще почна да го мисля кое как и по-лесно да го направиш (от мен само проекта).
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 07 Август 2013, 03:46:39
Пламене,
Благодаря за готовността да помагаш и в бъдеще за моя /твоя/ макет.
Желая ти хубава ваканция.

Ще разчитам на твоята помощ.
Ще трябва да изпием и много бири и водки, докато ми станат ясни доста неща в ж.п. моделизма.

ПП Да се похваля - дойде ми пратката от Липето.
И там моя красавец Roco BR 44.

Има си и интерфейс за слагане на декодер.
Но за това ще търся Любо - да ми продаде от неговите декодери, защото това локомотивче заслужава хубав декодер.
А ако разни неща ми се развиват добре през следващия месец - направо ще му сложа звуков декодер, та и на моя макет да се чуе влакова свирка.

Иначе с макета съм още в началото - имам оребрената плоскост, отпадна идеята да и лепя 20 мм Фибран.
Ще залепя 5 мм твърда подложка за ламиниран паркет - мисля, че се казва Депрон.
Върху нея от 3 мм Депрон ще направя релсовите призми.
С Фибран ще изградя всички възвишения, тунели и планини.
Но иначе ми се видя доста трудно да закрепвам релета, механизми за стрелки и други неща и през дървената плоскост и през фибрана - става доста дебело.
Според мен с депрона пак ще има известно звукоизолиране / все пак е от същия материал като фибрана/, доста по-лесен е за работа от корка, а и е по-евтин.
Като понапредна малко ще направя снимки, че сега няма какво да се снима - плоскост от ОСБ.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: jopeto в 07 Август 2013, 10:52:11
За информация, само да ви споделя, че моя макет е изграден изцяло за аналогово каране. В последствие си взех централа. Аналогвата сигнализация изпълнена по схемите от книжките на berliner ТТ  bahnen е абсолютно приложима, при използването на DCC и си обезопасява участъците идеално.   На тая площ, която имаш може да се получи страхотна гара, разположена диагонално на масата с тунели,  мост, ефектен втори етаж. Не развивай макета , като  "0",  а като  "8" 
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 07 Август 2013, 15:22:29
Доста пари дадох за стрелки в крива, както и за релси.
Друго развитие на макета  ще предполага отпадането на някои стрелки и покупката на нови.
А вси пак една стрелка на Тилиг е 20 лева.
Коловозното развитие, предложено от Пламен, ми харесва. Нека да направя този макет, да си карам влакчетата, а ако имам време / все пак съм на 55  ;D/, ще помисля някога за друг макет.
Някъде бях писал по-напред в темата, че мен ме интересува далеч повече карането на влакове и маневрирането, отколкото някакво абсолютно достоверно пресъздаване на ландшафт, градчета , градинки, оградки и т.н.
Всеки си има предпочитания.
Та както вече съм се изръсил за една не малка за мен сума и съм купил плоскостта, депрона, релсите на Тилиг, стрелките на Тилиг, тунелни портали и т.н. , ме се ще да почна да правя вече макета, а не да размишлявам месеци наред и да отхвърлям поредното коловозно развитие.
Може по-късно да съжалявам, но ...
Остава ми да купя 11 машинки за стрелки от Конрад. Купих от една китайска фирма 4 серво моторчета с приспособленията към тях, но някога ще ги използувам за бариери или нещо такова.

Друг голям проблем ми е шкафът, който трябва да изработя за макета. Засега моделния плот ще стои изправен до стената и покрит с чаршаф  ;D, но другия месец ще се занимавам с дърводелство за да има шкаф макета ми и да може да се прибира за 15 секунди. Премахнах една секция, засега съм отвоювал мястото от жена ми.  &bgflag
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 12 Август 2013, 09:24:12
Докъде го докара със шкафа?
Имам няколко скици и снимки на подобни идеи. Интересуват ли те?
Щото ние пък тук тръпнем да видим и снимки от реализацията (ако желауш да публикуваш).

Колкото до макета - не се притеснявай, ами почвай когата ти сърце иска, защото един макет никога не е е завършен на 100 %.
именно заради по-добрите решения открити в следствие на строенето му, включително и натрупването на опит.
Радвам се, че си падаш по маневрирането и карането. Жопето е прав в едно - овала наистина бързо омръзва.
Но ти не искаше нещо сложно, за да можеш да го реализираш и с малкото опит който имаш (поне така казваш).
Това все пак е от така наречените "бюджетни" макети - с минимум средства, да е нещо по-различно от овала на пода или масата.
Опитах се да ти разнообразя схемата, в рамките на минимума който заяви - иначе макета може на същата площ да е мноооого
по-раздвижен... например най-малкото с още едно ниво и голяма гара в него (скрита) която да ти дава предпоставките за
истинско и разнообразно движение на влакове дори по този двоен овал....Но това е с доста повече средства,
 място (във височина) и не като последно условие - опит и майсторлък за реализацията му.
Все пак съм се постарал схемата ти да е такава щото да може да се разширява и не само с по-напред споменатия в темата "втори етап"!!!

Като поотхвърля малко от ангажиментите (отпуската ми свърши) ще започна схемата ти за светофорите и управлението
на двете гарички. Ти чертай и сглобявай шкафа - управлението се прави и след полагането на всички коловози!
Пък ако метнеш някой чертеж (на ЛС ако искаш) за шкафа, ще се радвам!
 ;D ;D ;D
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 13 Август 2013, 02:50:46
(http://i29.photobucket.com/albums/c291/zikor97/f_2189.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/zikor97/media/f_2189.jpg.html)

Това са размерите на основния шкаф на макета.
Върху плоскост ОСБ с дебелина 18 мм и размери 105 х 45 см са поставени две страници
с размери 222 х 45 см. Върху тях има втора плоскост с размери 105 х 45 см.
Всичко това отзад е хванато с гръб от пресован картон или друга тънка но здрава плоскос с размери 226 х 105 см.
Във вътрешните ъгли за по-голяма здравина ще залепя и после укрепя с винтове летви 2 х 2 см.
Според мен ще стане много здраво.
Предната страна на този шкаф ще е макетната плоскост, която с панти в долната част ще се разтваря или прибира.
В горната част на този шкаф ще има две ключалки, които да застопоряват макета в отвесно положение.
Тъй като дъното на макета ще се явява предна стена на шкафа, най отпред ще монтирам ролетна щора, която ще закрива макета и жиците му, а с едно дръпване ще се прибира и ще дава достъп до карантийте. Тези от вас, които имат на алуминиевата си или ПВЦ дограма комарници - щори, знаят за какъв механизъм говоря и как работи той. Прави се с размери по поръчка.
Целият този шкаф с външни размери 226 х 105 х 45 сантиметра ще е поставен и хванат с няколко коларски винта за друг по-малък шкаф с размери 44 х 105 х 45 сантиметра.
Така общата височина на шкафа ще е 226 + 44 см = 270 см.
Почти до тавана в стаята, който е 285 см.
Като се отвори макета, той ще е на височина 44 + 11 см = 55 см от пода. Тези 11 см са височината на страниците на макетния плот и дебелината на ОСБ на макетния плот.
Малко ниско, но това са възможностите.

Цялата конструкция ще прилича на един тесен и много висок гардероб.
Но на мен ще ми върши работа, а и след време само за няколко минути ще мога да отвия винтовете на макетната плоскост и да я заменя с друга макетна плоскост, на която релсовия път може да е решен по съвсем друг начин. Така мога да сменям две или повече макетни плоскости само за минути.
Резервните плоскости мога да държа на тавана в изправено положение и завити с калъф.

Но това са само идеи за бъдещето / ако го има  :sarcastic:/.
За съжаление аз нямам друга възможност да разположа макета в стаята си, това е оптималното решение, като събран макета не заема много място. Предвиждам и от долната страна да има подвижни крака, които като се спусне плоскостта да заемат изправено положение.
Самият макетен плот няма да тежи много - все пак е от плоскост ОСБ 9 мм, оребрен пак с изрезки от такава плоскост с височина 10 см.

Само в долната част, където ще са пантите, ще е от дъска с размери 100 х 10 х 2 см.
Върху макетната плоскост ще залепя депрон 5 мм.

Пултът за управление на макетния плот ще се включва за него с щепсели /или както там се нарича/ с много контакти.
Може да се наложи да има и два такива многоконтактни щепсела.
Пултът ще се съхранява в долния малък шкаф.

Имам още едно ограничение при този макет - това е височината, до която може да се изгражда.
Шкафът на макета е дълбок 45 см, от тях първо имаме около 11, 5 см отстъп за макетната плоскост и депрона. Остават 33 см. Най-много толкова трябва да са ми високи всички неща , планини, мостове, сгради. Явно на второто ниво ще монтирам ниска гаричка и дървета.
Но мисля, че при ТТ мащаба, няма да има никакви проблеми да се изгради и трето ниво.

Чудя се дали да не направя един макет на шкафа в мащаб 1:10 от картон 2 мм.
Мисля, че ще има смисъл за да огледам добре нещата.
Утре ще кача снимки и на останалите няколко чертежа на шкафа.
Но не забравяйте, че не съм инженер  а психолог /бивш/.  &bgflag
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 13 Август 2013, 03:32:13
Да допълня - на задната стена на шкафа , на три места през 70см разстояние ще има мавинтени дъски с размери 101 х 10 х 2 см. Те ще са завинтени в двата си края към двете страници и залепени и завинтени към гърба на шкафа в широката си част.
Малко [*цензурирано*]ски го обяснявам, ще го начертая. Така ще стане доста здрав този шкаф.
В горната си част ще е завинтен към стената с два големи Ф 14 дюбела. Това за да не се стовари случайно върху моделистите.  &bgflag

Отвън ще го облепя с някакво фолио.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: София 70 в 13 Август 2013, 11:00:18
Извинявай , че се бъркам , но понеже споменаваш таван - защо не си направиш там макета и да си спестиш гимнастиката?
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 13 Август 2013, 12:50:26
На тавана е изключително прашно, изградени са стени до около два метра, нагоре е празно до покрива, не са измазани тухлените стени, въобще не става за такива неща.
Стара сграда от петдесетте години на миналия век.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: Сaprycorn в 13 Август 2013, 13:20:44
Идеята ти е много добра, пести място и дава възможност за "прибиране на макета"
Би могъл да увеличиш височината на плота с още 30-40 сантиметра. За целта пантите ще се монтират върху страниците на съответната височина от дъното на шкафа (примерно 35 см), и при отваряне тези 35 см от плота ще влизат навътре в шкафа. Дано съм го обяснил ясно!
Успех!
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 13 Август 2013, 14:06:51
Разбирам идеята ти, но и мястото , на което може да се спусне плота е ограничено.
Там може да се побере плот още десетина сантиметра. Пред отсрещната стена също има библиотеки и трябва спуснатия плот да не ги закача.
Ще го изпълня в този вариант, нататък ще мисля за други възможности.
Ограничение е и това, че плоскостите ОСБ са дълги 244 см.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: mitko0888 в 13 Август 2013, 18:57:14
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90488#msg90488 date=1376392011
Разбирам идеята ти, но и мястото , на което може да се спусне плота е ограничено.

Точно затова Caprycorn ти предлага да увеличиш размера на плота с тези 30 - 40 см, които няма да излизат навън, а при отваряне ще са навътре в шкафа. Т.е мястото, което плотът заема пред шкафа, ще е същото, но ще имаш по-голяма дължино зо макета.

А това че ОСБ-то е по-късо - така или иначе трябва да сложиш някакви надлъжни летви под него (или над него!). Аз използвам чам 38х19 и мисля че е лек и достатъчно здрав, така че спокойно ще понадиш плоскостта.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: pach в 27 Август 2013, 12:28:01
Докъде стигна с шкафа и макетната основа?
Нещо от онова място свърши ли ти полезна работа?
Нещо нищо не пишеш...
 ;D
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 28 Август 2013, 14:14:05
Доста полезни неща видях в блога за ж.п. моделизъм.
Много идеи има в раздела за конструкции на макети.
Ще се опитам да използувам донякъде  някои от тях.
Но тъй като ще правя сам шкафа за макета, ще се спра на по-прости решения, които ще мога да изпълня.
Макетният плот е почти готов, предстои облепването му с Депрон, после разчертаване на трасето и т.н.

Засега малко съм спрял нвещата, че имам доста други ангажименти - работа, една седмица в Созопол, пътуване в чужбина, смяна на дограмата в апартамента :angry:.
Шкафа ще го почна някъде в началото на октомври. Дотогава макетния плот ще стои изправен до стената  :).

Като почна шкафа, ще поствам малко снимки на процеса и надявам се на готовото изделие.
Имам и сега няколко снимки на макетния плот, но няма смисъл да ги качвам - дървена плоскост с летви.
Като се насъберат, ще ги кача.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 31 Август 2013, 21:58:11
 ;D.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 01 Септември 2013, 03:48:47
eBay # 111067642845

eBay # 110964859110




Преди малко си купих тези две моторчета. Ще ги сложа на старите ми локомотиви, доколкото си преведох, това са мотори с маховик, стават за цифрово управление, има и инструкция за монтаж.

Ако всичко е наред, така ще оборудвам и другите си локомотиви.
Имам ги от едно време, не искам да ги продавам, спомен са ми.
Вчера продадох един парен локомотив на колега, малко трудно се разделих с него.

Трудно могат да се сравняват с новите модели на Роко и Тилиг, но мисля, че с такива моторчета ще се вдъхне нов живот на сталите ГДР-ски локомотиви от едно време.

Иначе, както писах по-нагоре в темата, вече си купих един хубавец на Роко БР 44, ще си взема  след месец - два и парен серия 01 на Тилиг.
[/quote]
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: emilchaushev в 03 Септември 2013, 14:29:37
Ето един готов макет с изпълнение в шкаф
(http://www.blauthermik-rostock.de/Modellbahn/Alt_Voll1.jpg)
(http://www.blauthermik-rostock.de/Modellbahn/Alt_Voll2.jpg)
(http://www.blauthermik-rostock.de/Modellbahn/Alt_Tunneleinfahrt.jpg)
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 03 Септември 2013, 17:30:36
И аз искам да направя нещо подобно, но моят макет май ще е по-голям.
Имаш ли и други снимки на този макет, някакъв линк към него ?
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: Best Ripper в 03 Септември 2013, 22:22:58
Ето ти сайт с огромна галерия макети в ТТ... http://galerie.tt-pics.de/index.php  :drinks: Със сигурност ще си харесаш нещо, но трябва доста търпение и ровене...
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 22 Април 2014, 18:40:49
След повече от половин година отново се връщам към макета.
През това време не съм имал възможност  / и място/ да се занимавам, но вече реших част от другите си проблеми и отново се залавям.
Не съм правил и нищо по описания по-горе шкаф - само съм купил плоскостите за изработката му.
Ще гледам да понапредна малко с макета и после ще изработя и шкафа.

Какво е положението до сега - имам плот за макет с размери 220 х 100 см, изработен от ОСБ плоскост и оребрен.
Купил съм и два пакета депрон 5 мм за залепване върху плоскостта.
Купил съм всички стрелки и релси за макета, според спецификацията на Пламен, който беше изключително любезен да изработи целия проект за макета ми.

Не съм много наясно къде в макета да направя прекъсване на захранването за да има изолирани участъци, когато ще се кара аналогово.
Аз имам централа на Роко, имам и дигитални локомотиви / вече/ , но понякога може да гостува и лок без декодер.
Въобще с електриката съм на "Вие" и ще се радвам ако пламен продължи да помага за този макет.

 &bgflag
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 23 Април 2014, 19:38:34
Днес си купих и 3 мм плоскости Депрон, от които ще изрежа лентата под трасето.
Това вместо коркова лента. Достатъчно твърда е - в близките дни ще кача снимки в темата.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 06 Май 2014, 15:27:20
Състоянието на нещата до момента: Отказах се от плота от ОСБ, който бях разкроил, вече съм направил нов макетен плот от шпертплат с дебелина 10 мм, който е оребрен с ленти от същия шпертплат, широки 10 см и подсилени с летви 3 х 3 см. Не знам дали е много ясно - ще кача снимки в темата. Размерите са според проекта - 220 х 100 см.
Купил съм и плоскости депрон с дебелина 5 мм за покриване на цялата плоскост - ще я лепя с С200.
Купил съм и плоскост депрон с дебелина 3 мм за да изрежа от нея подложка за баластрова призма.
Депрона е чудесен материал, който според мен заменя с успех корковите плоскости.
Купил съм и два двойни тунелни портала, както и няколко плоскости 2 см фибран за изграждане на тунела и възвишенията.
Най-важното е, че почти напълно съм купил релсовия материал. Всичко е на Тилиг.
Поръчал съм и моторчетата на Конрад за задвижване на стрелките.
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: Old Boris в 16 Януари 2015, 01:12:57
Живо се заинтересувах от развитието на модела, но информацията се прекъсна преди 6 месеца. Какво става? Има ли прогрес?
Титла: Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
Публикувано от: JORDAN в 16 Януари 2015, 03:58:32
Ще има раздвижване след месец - два.

Не бях в България известно време, а и други ангажименти имам сега.