RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout => Темата е започната от: br185 в 16 Май 2008, 00:16:29

Титла: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 16 Май 2008, 00:16:29
  Такаааа! Еми значи уважаеми съфорумци! Предлагам на вашето внимание проектът за моя макет и това което съм извършил до момента по него.
   На адрес http://www.bgphoto.net/Photos.aspx?UserId=31136&AlbumId=116477 (http://www.bgphoto.net/Photos.aspx?UserId=31136&AlbumId=116477) можете да проследите набързо етапите при зглобяването на основата за макета. А тук http://www.bgphoto.net/Photos.aspx?UserId=31136&AlbumId=111605 (http://www.bgphoto.net/Photos.aspx?UserId=31136&AlbumId=111605) е представен вида на макета в момента.
   Размерите на му са 1200Х2800мм, мащабът е НО, епохата ще бъде 4/5. Тъй като не съм уточнил още на 100% схемата на трасето по-долу съм дал два възможни варианта.
  Това е за сега. Приемат се всякакви коментари, съвети, мнения и пр.
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 16 Май 2008, 00:19:23
  Имами едно черетжче скромно. Може някой да иска да го погледне (само дано не е колега че се тогава я втасах)!
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: pach в 16 Май 2008, 09:19:52
Мда , както се и очакваше , още един сериозен моделист!Браво на начина по който представяш ,със снимки от етапите по строежа на макета!
Успех и по-бързо да стигнеш до пусковият срок и първия влак на трасето.
Съдейки по захранването под макета , и кутията с регулаторите (която ме разби като идея  ;)) тук предстои сериозна работа! 8)
Колкото до плана , за площта която имаш е приятно развитие на схемата .Явно искаш да може да търкаляш повече композиций едновременно , ако това е смисъла на третия , най- вътрешен овал.На мен лично ми се вижда излишен , или поне на плана ми се вижда много нагъчкано.
На плана глухите коловози са се качили едва ли не върху другите , но при реализацията предполагам , че ще ги скъсиш с по 5 см . за да ти остане място както и за съоръженията на края , така и да не пречат на композицийте в завойте.
Успех , и продължавай да снимаш ,за да виждаме строежа!
 ;D ;D ;D
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: mill в 16 Май 2008, 14:10:08
ми кво... екстра е.Бравос.ИндЖинер човек... ;D
Аз препоръки нямам щот ми харесва. ;)
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: Maktub в 17 Май 2008, 03:48:49
Супер си е схемата, а като гледам какъв подмакетник си измайсторил, определено и самият макет ще стане добър. Личн на мен ми допада първата схема, но няма ли да е прекалено малко пространството за селцето? Наистина, да не се сбутат депо връз селце връз спирка така че потенциалните жители да станат обитатели на индустриална зона?
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 17 Май 2008, 13:07:16
Цитат на: Maktub link=topic=505.msg5374#msg5374 date=1210985329
Супер си е схемата, а като гледам какъв подмакетник си измайсторил, определено и самият макет ще стане добър. Личн на мен ми допада първата схема, но няма ли да е прекалено малко пространството за селцето? Наистина, да не се сбутат депо връз селце връз спирка така че потенциалните жители да станат обитатели на индустриална зона?
  Селце е силно казано. Просто така съм го означил на картинката. Ако погледнеш чертежа ще видиш че там съм предвидил само три къщички така че това всъщност ще си бъде малка вилна зона.
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: pach в 17 Май 2008, 13:53:54
Доколкото разбрах от чертежа (моливния) май ще си с контактна мрежа на двойния път?
Какви релси ще ползваш - фирма?
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: Vlado в 17 Май 2008, 15:13:57
Както казваше Памбос в "Танцувай с мен" на Слави: "Стра'отно", та и аз така. :)
Ако нямаш нищо против, ще те приобщя към сбора от макети в "Проекти"? Само кажи под какво име да те сложа - br185 или инж. Димитър Велков?
:)
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 17 Май 2008, 20:27:35
 
Цитат на: pach link=topic=505.msg5397#msg5397 date=1211021634
Доколкото разбрах от чертежа (моливния) май ще си с контактна мрежа на двойния път?
Какви релси ще ползваш - фирма?

Релсите които ползвам са на Piko. По главното трасе (удвоено) действително е планирана контактна мрежа. Решил съм да си я направя сам. Тези дни ако остане време ще задействам този въпрос и ако се получи нещо смислено ще пусна и снимки.
  Към Владо : Предпочитам да си ме сложиш с името. Може да звучи малко нескромно, но както се пее в една песен
" ...Човек без име значи никой. Човек със име значи жив."
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: Vlado в 18 Май 2008, 08:43:02
Галерията за макета на инж. Димитър Вълков вече е факт!
 :)
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: gts.best в 18 Май 2008, 19:27:58
Добро и изпипано начало във всяко едно отношение-- и като схема и като основа за макет.
Пожелавам Ви успешно завършване на проекта.
Поздрави.


p.s.--липсват отвори за преминаване на кабелите от едната половина в другата (под основата), но те могат да се пробият и след това като
се стигне до там.
Титла: Re: Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 20 Май 2008, 20:19:25
 След известно премисляне на нещата промених идеята си за макета до това по-долу. Най-вътрешния кръг е премахнат, но са удължени първите два коловоза. Така май е по-добре. Пък и евентуално ще остане място за разполагане на още къщи над коловозите на товарителницата.
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 11 Октомври 2009, 20:40:51
  През последната една седмица имах малко повече свободно време и затова реших да се опитам да си направя тунелен портал за макета. али съм успял или не ще прецените сами.
  Като основен материал за направата на тунелния портал използвах дъска с размери 185 Х 115 Х 25 мм. Добре е всичките и повърхности да са обработени (най-малко рендосани, най-добре на абрехт) за да бъдат гладки и равни. Размерите на дъската в случая са произволни (такава намерих) но това което ще се монтира на макета реално ще бъде по размери съобразени с конкретния проект. Специално за дебелината ще кажа, че по принцип са необходими 8-10 мм за да бъде все пак дъската стабилна и да не се чупи. Аз обаче предпочитам да е поне 20-25 мм тъй като смятам да закрепям портала към основата на макета не чрез залепване, а посредством винтове за дърво.
  След като си намерих подходящото шо размери парче дървесина пристъпих към изрязването на отвора. Това може да стане основно по три начина. Най-достъпният (но и най-неточен и трудоемък) е чрез използването на дрелка. По предварително разчертания контур се разпробиват отвори с възможно по-голям диаметър на възможно най-малка дистанция един от друг след което с лист от малка ножовка или секач се свързват за да се получи отвора на портала в груб вид. Окончателната обработка се прави с пила и шкурка.
  Вторият вариант включва използването на прободен трион. По предварително разчертания контур се изрязва отвора след което се дообработва с шкурка.
  Тъй като аз не разполагам с прободен трион реших да прибягна до използването на трети вариант. Направих си тримерен модел на тунелния портал след което по него създадох и реалния използвайки програмната фреза накоято работя. От личен опит мога да кажа, че този вариант за изработка е най-точен и бърз, но е свързан с наличието на машина до която не всеки има достъп. Ето и резултата от работата:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276505_rubf8384_Picture002.jpg)

  След като имах вече готова дървената основа за тунелния портал пристъпих към следваща операция - придаването на релеф. Първото което направих бе да направия по възможност по-голям брой бразди върху лицевата повърхност (тама където по късно ще се оформи релефа).

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276605_nbwz9201_Picture003.jpg)

Добре е така направените резки да са на кръст.
  За направата на релеф използвах смес от гипс, лепило С200 и вода. Трябва да призная, че за пръв път работя с гипс и въпреки, че както тук в нашия форум така и на други места бях чел за свойствата му се учудих доста от бързината с която стегна приготвената от мен смес.
Точна "рецепта" за състава на сместа не мога да дам защото съм я правил малко "на око". Първо в отделен съд разредих С200 с малко вода. Това се прави понеже чистото лепило е сравнително гъсто (поне според мен по-гъсто от необходимото). Прибавих получената рядка течност към гипса и разбърках до получаването на еднородна гъста паста:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276614_bijj0293_Picture004.jpg)

С нея обмазах дървената основа и се получи следното:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276623_rofb6353_Picture005.jpg)

Преди нанасянето на замазката "боядисах" повърхността с остатъка от разреденото лепило С200. Замазката се нанася преди то да е изсъхнало. По този начин се подобрява свързването на гипса с дървената повърхност.
  В стремежа си да предотвратя разтичането на пастта при поставянето и я направих твърде гъста поради което втвърдяването стана за не повече от 5-6 минути. Това ме затрудни доста тъй като не успях да направя правилно (пълно) самото обмазване. Последиците от това си личаха дори и след обработката с шкурка:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276641_tddy7678_Picture016.jpg)

За груба обработка ползвах шкурка с номера между 40 и 80, а за фина - с номер 150 или 180. Тук е мястото да кажа, че дебелината на обмазания слой, поне според мен, трябва да бъде 1.5-2 мм.
  Следващото действие бе имитирането на каменните блокове от които бе "изработен" тунелния портал. За целта си разчертах с молив върху гипсовата повърхност следното:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276658_ygvi2143_Picture021.jpg)

Размерите на "каменните блокове" са 10 Х 5 мм, а дебелината на пласта изграждащ арката е 10 мм. По-големият "каменен блок" в средата е широк 14 мм в долния си край и 20 мм в горния.
  След разчертаването повторих операцията само че този път вместо молив използвах острието на пергел :

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276674_okgf1911_Picture027.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276683_ffuf5207_Picture029.jpg)

  Дойде време да пристъпя и към боядисването на така получения релеф. За целта използвах бяла латексова боя и оцветител за нея с черен цвят:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255283286_pjft7404_Picture053.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255283264_aqqm9279_Picture054.jpg)

  За получаването на озновния цвят (цветло сиво) разтворих малко от оцветителя в бялата боя. Понеже се попрестарах с количеството оцветител вместо светлоциво се получи тъмносиво, но ... нека не обръщаме внимание на това малко недоразумение и да продължим нататък. А натам следва боядисването на самата повърхност:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276803_mejk4825_Picture038.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276812_svsh6050_Picture041.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276819_uope3578_Picture045.jpg)

  След като имаме вече основен цвят остана да изрисуваме и контурите на самите каменни блокове. За целта използвам чист оцветител. Преди нанасянето му обаче минавам контурите на камъните отново с вървът на пергела за да станат те още по-дълбоки и по-широки. Това става лесно тъй като нанесеният вече слой от сива боя размеква частично повърността на гипса.

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276828_mefx7533_Picture046.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276837_wcsn0290_Picture047.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255276845_ajrj2017_Picture048.jpg)

  След като каналите бъдат разширени и удълбочени може да се пристъпи към последното действие- изпизването на черните контури на камъните. Това е най-бавната част от цялата задача и след почти два часа се получава това:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255283268_fwor4734_Picture052.jpg)

  В заключение ще кажа че като цяло този метод на изработка има следните предимства и недостатъци.
Предимстава:
-достъпни и евтини материали;
-дейности несвързани с някакви особени технически и други умения;
-няма изискавания за използване на специални машини;
-използваните оцветители са устойчиви на влага и "преки попадения" на вода.
Недостатъци:
-времеемък метод;
-трудно (но не и невъзможно) многократно пресъздаване;
-грешките в процеса на боядисване се коригират трудно поради самите свойства на използваните бои.
  Ами май това ще да е за сега. Изработеното от мен не е перфектно, но в бъдеще с всеки следващ опит нещата ще стават все по-добри.

П.П. За направата на този тунелен портал съм си помагал гледайки тези: http://www.youtube.com/watch?v=4Ttx7nkkEOg (http://www.youtube.com/watch?v=4Ttx7nkkEOg)
http://www.youtube.com/watch?v=nPfR9JD4Zkk&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=nPfR9JD4Zkk&feature=related)
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: Жоро в 11 Октомври 2009, 20:57:23
Много естествено изглеждат камъните, нищо че има дефекти тук-там, те и истинските не са от калъп, а са ралични. Браво, много добър първи опит.  :ok:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: mill в 11 Октомври 2009, 21:43:57
Много готино е станало и изглежда много по естествено от купешките.Поздравления! :clapping:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: EMPEROR в 11 Октомври 2009, 22:56:20
Определено много добро попадение! Браво!  :drinks:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: staff123 в 11 Октомври 2009, 23:00:34
Кефи адски много! Според мен е супер! И наистина изглежда много реалистично. Поздравления!
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: XRISTO в 11 Октомври 2009, 23:27:59
Станало е супер, благодаря ти, че си споделил опита си!На мене специално, ще ми е от полза със сигурност.  :good:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: Сaprycorn в 12 Октомври 2009, 02:52:31
Много сполучлив портал :yes:браво.
Искам да те попитам тази част от схемата на макета оцветена в зелено, там ли е тунела? Не е ли по добре, ако тунелът е в кривата, а правият участък да остане видим?
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 12 Октомври 2009, 21:17:37
  Радвам се, че работата ми ви харесва. Ще бъда много щастлив ако съм успял да помогна на някого с моята работа.
  Схемата на макета претърпя поредната корекция и сега той изглежда ето така:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255368676_wazq7298_RM421.jpg)

Концепцията е запазена: гара с четири коловоза в предната част на макета, депо, товарна гара и малко селце. Тук са добавени два глухи коловоза. Единият е в центъра на макета зад гаровата сграда. Ще се използва от регионални пътнически влакове. Другият се намира в дясната част на макета и служи за товароразтоварна дейност на всякакви товари. До него ще има рампа и малка товарна гара. Освен това всички коловози на гарат са удължени с цел поемане на пътнически влакове до 6 вагона.
  В задната (горната) част на макета двупътното трасе е заменено с две еднопътни като така се отваря място за разполагането на два моста, оцветени в синьо на схемата и означени с M1 и M2 и един тунел под малко възвишение означен с P2. Също така се обособява малка планина P1 в горната дясна част на макета. При това положение входните стрелки на гарата от тази страна са в тунел. Именно за този тунел бе предназначен и портала който представих пред вас. Оказа се обаче, че съм збъркал нещо сметките и отворът му е твърде малък. Тъй като трябва да се постави в началото на участък с крива при така получените размери влаковете опират в портала. Това обаче не ме притеснява. Свършената работа ще ми бъде от полза и следващият път ще ми бъде по лесно.
  Мостът M1 ще бъде с дължина 500 мм . Желанието ми е да го направя дъговиден, нещо подобно на тези:

 (http://www.railfaneurope.net/pix/de/misc/bridge/Veitshoechheim/VHH_viaduct1.jpg)

 (http://www.railfaneurope.net/pix/de/misc/bridge/Limburg/limburg2001_2.jpg)

Ако не успея да се справя с изработването на носещата дъга мога да използвам доста по-проста, но и не толкова ефектна констрикция:

 (http://www.railfaneurope.net/pix/de/misc/bridge/Hallerbachtal/hallerbachtal2002_3.jpg)

Една греда подпряна с една опора в средата. Мостът ще се намира над дефиле с дълбочина 290-300 мм.
  Мостът M2 ще бъде фермена конструкция. Ще използвам стандартна ферма с дължина 180 мм стъпила върху две опори. Дълбочината под него няма да бъде повече от 120 мм.
  Между двата моста се намира къс тунел под малко възвишение. Заготовките за него са вече налице:

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255363856_cvgb1285_Picture061.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255363882_dojv8158_Picture062.jpg)

 (http://photo-zona.net/images/user61395/album20589/large/1255363834_lmhe5970_Picture065.jpg)

Дължината на подпорната стена е 270 мм.
  По вътрешното трасе трябва да се изградят три подпорни стени. S1 и S2 са към мостовете. Стената S3 ще обхваща три релсови звена и ще "подпира" планината P1.
  Цялото трасе на макета се изгражда хоризонтално (на едно ниво). Стената S3 заедно с планините и тунелните портали са над това ниво. Стените S1 и S2 с пространствата под мостовете се намират под нивото на трасето. За голямо мое съжаление тез ииначе толкова красиви (надявам се де) съоръжение ще останат почти напълно скрити в задната част на макета. Но нямам друг избор предвид избраната
схема и мястото с което разполагам. Но какво пък. Като искам да ги знимам ще отместя макето от стената и готово.
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 17 Февруари 2011, 00:08:41
  Понеже това си е мой проект реших да го поместя тук а не да откривам нова тема. ТА така тия дни се хванах и си направих една малка скромна диорама. Т.е. започнах да я правя. За да се завърши окончателно ще ми трябва още малко време и материали. И така ето ги и нужните продукти т.е. материали:
-дървена дъска (или всякаква друга равна и твърда плоскост с необходимите според проектът ви размери);
-релсови звена (в случая са четири броя);
-баласт (купен, правен,краден кй каквото намери);
-подложка (корк, различни видове тополоизолация, гипс и др.);
-тревица, храстчета, дръвчета и въобще всякакви подобни зелении които си харесате да има;
-лепило (Ц200, а може и друго някакво, но за предпочитане прясно, не като моето с изтекъл срок на годност);
-вода;
-пипртка (капкомер може и спринцовка);
-препарат за миене на съдове;
-допълнителни елементи (светофори, семафори, осветителни тела, контактна мрежа, фигурки на хора, автомобили и др.);
-малко въображение, повече умения и много търпение.
(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884858_vnia7832_Picture003.jpg)

  И така да караме подред. За да намалим шума от движението на влаковете под трасето трябва да се постави някакъв материал поглъщащ шумът и вибрациите. В този конкретен случай движение няма да се извършва, но пък ни е необходимо да пресъздадем по някакъв начин баластовата призма. Както е известно най добрият за това материал е коркът. Аз обаче не разполагам с такъв поради което прибягнах до употребата на два вида (по-скоро размера) топлоизолация за ламинирани паркети. Като основна подложка върху която се изработва всичко използвах изолация с дебелина 3мм, а за имитиране на баластова призма - 5мм. Първо си разчертах подложката която ще ми служи за основа и я залепих върху избраната от мен дъска. Предварително си нанесох върху дъската с маркер средната линия на трасето. Предимството на използвата изолация е че понеже е прозрачна разчертаният ориентир се вижда добре и след окончателното залепване.

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884862_xpch0886_Picture004.jpg)

При залепването е добре да разполагате с подходящо притискащо средство върху което да се наредят тежести:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884872_zzdx8483_Picture005.jpg)

А ето го и готовият резултат:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884900_lepc9331_Picture008.jpg)

Следващата стъпка е изработката на трасето. От дебелата изолацие (5мм) си изрязах парчета като за шаблони ползвах самите звена. Дължината им се определя от размера на самите звена (без свързващите пера). На ширина са колкото траверсите на звеното.

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884884_ryqd3674_Picture006.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884897_pott0000_Picture007.jpg)

След това си маркирах положението на трасето върху подложката:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884913_frbo5846_Picture011.jpg)

Последна проверка "на око" дали нещата са в ред:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884924_hnsq8084_Picture013.jpg)

После последва залепването, първо на подложката към основата:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884936_lqpa6511_Picture014.jpg)

а после и на трасето върху подложката:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884939_fsdv4721_Picture015.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884942_zhxo7558_Picture016.jpg)

Следващият етап е залепването на тревата. За съжаление този процес не го заснех с подробности, но то всъщност не е и сложно. Понеже използвам готова трева на Auhagen, от рулото с което разполагам си отрязах необходимите парчета след което ги залепих на местата им отстрани на трасето. Ето го и резултата;

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884946_rize0304_Picture018.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884969_mqrr5166_Picture021.jpg)

На втората снимка се вижда добре, че парчетата трева не се залепиха много добре към основата. Причината е в липсата на подходящо средство за притискане. В случая това не е от значение тъй като както ще се види по натам тези подгъви се скриват изцяло от баласта.
  Като заговорихме за баласт ето го и него. Аз използвах готов купен от Conrad материал с каталожен номер 218713:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1297103511_ymrs1829_Picture001.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1297103521_zrtn9634_Picture002.jpg)

С помощта на четка с възможно по-мек косъм баластът внимателно се полага върху трасето което си е доста пипкава работа (всъщност май една от най-трудоемките в цялостното изготвяне на един макет).

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884985_nkrl1196_Picture023.jpg)

И в близък план:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884972_nemj5774_Picture022.jpg)

По нататък следва лепенето.

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884996_mtoo0782_Picture024.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297884999_sacq2251_Picture025.jpg)

Тази приятно изглеждаща течност в шишенцето е разредено в съотношение приблизително 1:5 лепило Ц200. В добавка съм сложил малко (10-тина капки) препарат за миене на чинии (марката и аромата му нямат значение  ;)). Чрез него се намалява до минимум повърхностното напрежение на водата и по този начин при полагане лепилото попива мигновено в паласта.

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297885003_qrtt8217_Picture026.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297885024_dobd3784_Picture030.jpg)

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297885014_vstj2057_Picture027.jpg)

След като изчаках да изсъхне около един ден готовата баластова призма изглежда така:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297885028_djog7951_Picture031.jpg)

Всъщност цветът и все още е по-тъмен спрямо сухият баласт. Дали ще изсветлее след окончателно засъхване ще разбера след няколко дни. Ето ви и един "разрез" на свършеното до момента:

(http://photo-zona.net/images/user61395/album26201/large/1297885031_lcyp8044_Picture034.jpg)

Виждат се всички елементи на "долното" и "горното" строене на железния път. Следва още работа за да стане диорамата такава каквато бих желал да бъде, но всичко с времето си!
  В заключение ще кажа, че описаният от мен метод за работа не съм го измислил аз. Той не единственият който съществува нито е идеален и без недостатъци. Аз го използвам (в последствие мисля да го приложа и при макета ми) защото ми се вижда най-простичък и удобен за мен. От което не следва, че всички за длъжни да го възприемат по този начин. Все пак ще се радвам ако съм бил от полза на някого с това което съм сътворил!




Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: lubo_gumata в 17 Февруари 2011, 00:17:58
БРАВО!САМО ТАКА! :clapping: :hi:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: gts.best в 17 Февруари 2011, 08:06:16
Добро изпълнение и представяне !!!!!!!!!!!!!
 :drinks: :drinks:
 :drinks:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: nilfe в 17 Февруари 2011, 08:20:56
Браво, СУПЕР е станало. Имам питане, в какво съотношение разреждаш Ц200 с вода, и на кой производител е баластата.  Поздрави още един път.  :hi:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: pach в 17 Февруари 2011, 08:41:39
И на двата въпроса отговора е м/у снимките. :hi:


Поздравления - някой се сети да заснеме процеса в подробностти.
Може да е диорама, но като гледам дължината на този прав участък, все си мисля,
че това ще ти е едно идеално свързващо звено на макета към ...нещо по-голямо...
стига да имаш подходящ изход от макета (глух коловоз до самия му ръб).
Поздравления за чистата работа!
За колко време я извърши (чисто информативно, не за "норма") и
каква е всъщност общата дължина (геометрични данни)?
 :hi: ;D ;D ;D
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: pavel75 в 17 Февруари 2011, 08:45:31
Залепването на баласта с лепило Ц200 вода и малко препарат го приложих при изработката на модула за Клуба. При мен също се получи промяна цвета на баласта, че даже след време почна съвсем леко да зеленее. Когато го сподих това в Клуба при разговора с колеги, мисля, че Пламен подхвърли една идея която ми се видя много точна - промяната на цвета идва от измиващия ефект на препарата.
Може би трябва да се пробва примерно с омекотител за пране.
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: pach в 17 Февруари 2011, 08:55:31
Аз ползвам син Ленор, и не съм забелязал промяна в цвета на баластрата, на модул "Мостът" (в Н0),
освен "естествената" ръжда която пуснаха две  забравени пирончета.
 Тук се сещам, че мойта техника (както казва Митко), малко се различава от неговата.
Аз заковавам  релсите с джамджийски пирончета, след това насипвам баластрата,
разпределям (също с мека четка) и направо лепя всичко със лепилната смес.
Щом мине първоначалното стягане (на другат сутрин) вадя пирончетата и...
готово - има залепени едновременно релси и баластра към подложката.
Съхненето продължава още два/три дена до пълно изветряване на водата (от която ми ръждясаха и забравените пирончета).

Вчера говорихме с някой хобисти, че за да се намали резонаторния ефект (въпреки корка или меките подложки под релсите)
баластрата НЕ ТРЯБВА да има достъп до основната (в случая е дървена) плоскост, защото
през стегналата след залепването баластра, все пак звука се предава (отново) на основата и макар слабо,
остава част от резонаторния ефект при движение на влакове.
Павката пръв го забеляза на неговия модул, после още един/два се сдобиха със този "спорен" резултат,
в следствие на който Васкопф ни посъветва как да го избегнем.
Било то чрез тревата, било то чрез други способи, но едно е ясно - баластрата не трябва да прави
"звуков" мост между траверсната скара в комплект с баластровата призма (корк или друго) и основата на
която е цялото съоръжение.
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: br185 в 17 Февруари 2011, 12:54:08
  Благодаря за поздравите  :)!
Цитат на: nilfe link=topic=505.msg54445#msg54445 date=1297923656
Браво, СУПЕР е станало. Имам питане, в какво съотношение разреждаш Ц200 с вода, и на кой производител е баластата.  Поздрави още един път.  :hi:
 Гонил съм съотношение 1:5, но тъй като всичко става "на око" реално не мога да кажа какво точно се получи. Първо поставих лепилото в бурканчето. При наливане на водата тя остава отгоре и може приблизително да се прецени до къде трябва да стигне за да се получи желаното съотношение. Добре е водата да е топла (не пред завиране разбира се) но става и със студена след повече разбътркване.
Цитат на: pach link=topic=505.msg54446#msg54446 date=1297924899
За колко време я извърши (чисто информативно, не за "норма") и
каква е всъщност общата дължина (геометрични данни)?
 :hi: ;D ;D ;D
 Отне ми три дни. През първия ден направих основата и трасето, през втория затревените площи и баластрата, а през третия... е тогава си пиех биричката и се наслаждавах на резултата  ;)! В часове ми отне може би около 6-7 часа с изчакването за съхнене на лепилото между отделните етапи.
  Дължината на трасето е около 930мм. Не предвиждам тази диорама да се използва като връзка между макета ми идруго нещо по-голямо. Просто няма място в къщи за по- големи работи. Мисля да използвам това творение за тестване на различни технологии за работа и за място където да си снимам подвижния състав.
  Относно шума. В момента само половината от това изолирано трасе е баластирано. При проби извършени с изолиран вагон се установи че баластираният участък буквално "убива" шума. По небаластираната част на трасето шумът е почти същия както при движение по трасе което не е залепено към основата, а е хванато с винтове (както е макетът ми в момента).
  За възпрепятстване на контакта между баластовата призма и основата върху която се полага трасето съм поставил топлоизолация с дебелина 3мм. При диорамата тя заема цялата щирина на наличната дъска (80мм). На макета обаче не смятам да поставям такава подложка. По-скоро мисля да има изолация само под трасето и в една ивица от двете му страни с ширина около 20мм от всяка страна.
  Относно баласта. Промяната в цвета му не ме тревожи толкова просто го споменах като факт в моето изложение. Според мен се дължи на потъмняването на всеки един вид камък (скала) при омокряне.
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: liro4605 в 17 Февруари 2011, 15:00:37
 :good: :hi: Много добри резултати.
  От твоя град и по точно от Самоводската чаршия си купих едни резбарски длета.Мисля да ги използвам в изработката на порталите и подпорните стени.Това обаче,което си направил с гипса май е по реалистично. :hi:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: hristo_t в 17 Февруари 2011, 18:51:34
Поздравление и от мен и благодарности за подробното описание!!! :good:
Титла: Re:Макет на инж. Димитър Вълков
Публикувано от: mill в 17 Февруари 2011, 22:56:27
Цитат на: pavel75 link=topic=505.msg54447#msg54447 date=1297925131
промяната на цвета идва от измиващия ефект на препарата.
Може би трябва да се пробва примерно с омекотител за пране.
Супер е станало  :yahoo:. Промяната на цвета на баласта идава от добавката на разни препарати ...Аз го правих само с лепило и вода ,също попива добре,променя цвета само докато изсъхне и така залепва,че тези релси вече не могат да се мръднат.Масата ще се разпадне,баласта от релсите няма да се отлепи :yes: