RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: pavel75 в 14 Януари 2009, 16:20:52
-
Да се включа и аз. Дай те идея как да автоматизирам бариерите на прелеза, така че да се задействат от подвижния състав. Имах идея за фотореле и лъч. При прекъсване на лъча да се свалят бариерите, но не мога да намеря готова схема. Ако имате по-елегантно решение и имате желание да споделите ще бъда много благодарен.
-
Павка , трябва ми малко време , да намеря схемата и ще ти я пратя. :blush2:
Изпълнява се със инфрачервени светодиодни клетки "излъчвател-приемник" в един корпус който е достатъчно малък да влезне между две траверси на НО.Чуствителен е достатъчно , та дори и станиолче не се лепи под вагоните и локомотива...
Изхода от електрониката е стандартен .
Ти какво ще сложиш за изпълнителен механизъм на бариерите?
"мигалки" от дясно на шосето (от двете страни на прелеза) със светодиоди ще има ли ?
:) ;D
-
... Изпълнява се със инфрачервени светодиодни клетки "излъчвател-приемник" в един корпус ...
Наречи си го оптрон, че да не стават грешки.
-
Павка , трябва ми малко време , да намеря схемата и ще ти я пратя. :blush2:
Изпълнява се със инфрачервени светодиодни клетки "излъчвател-приемник" в един корпус който е достатъчно малък да влезне между две траверси на НО.Чуствителен е достатъчно , та дори и станиолче не се лепи под вагоните и локомотива...
Изхода от електрониката е стандартен .
Ти какво ще сложиш за изпълнителен механизъм на бариерите?
"мигалки" от дясно на шосето (от двете страни на прелеза) със светодиоди ще има ли ?
:) ;D
Ще съм ти много благодарен за схемата. Изпълнителният механизъм мисля да е едно реле с крайно изключване на Конрад.
-
Pach, качи я направо в някоя тема от форума в раздела "аналогово управление".Тя би представлявала интерес за доста хора, четящи форума, включително и за мен. :)
-
Наречи си го оптрон, че да не стават грешки.
:no:
Оптрона е херметически затворен и работи сам за себе си.Докато този елемент е отворен , и ако няма повърхност , в случая дъното на вагон , няма какво да отрази сигнала от излъчвателя обратно към приемника и съответно няма индикация.
Освен ,че трябва да намеря схемата , трябва и да я проверим , че не съм я правил , но пък ако стане (вероятност на 90%) , в последствие на нейна основа може да се реализират датчици "присъствие" за обратна връзка по трасетата - тоест ще имаме възможност да ни указва местоположенията на влаковете в даден момент.
Това последното като част от по-голям проект за централизирано управление чрез пулт ( като при Стоян) или хардуер към компютърните програми по въпроса.
Павка какво смяташ да правиш с това конрадско реле - как ще задвижваш бариерите?
Намеря ли време , ще намеря и схемата.Хубавото на тия неща (аксесуарите) е , че могат да се монтират и на по-късен етап. :yes:
Аз се обърках нещо. На Павел модула май е равнинен. После има снимка на три планински. Този с гарата също е равнинен. Ако няма преходен и някой е навит да размени планинско за равно чело, мога да направя преходния модул.
Това си е хубава идея - само още някой да прави модул... ;)
-
Zazo както си го написал , че разменяш планинско за равнино чело - не става (поне на мен) ясно - ти какво чело даваш и какво искаш .
Знам човек дето дава планинско , и взима равнинно (ще ти се обади) , дано да стане номера , че тогава ще имаме направо два преливащи модула.
Ехааа , ако станат , бих казал , че ще имаме вече макар и измислена схемата на модулите (в смисъл че няма прилика с действителни места , нито пък план схема за развитие) , доста смислова все пак...
-
Наречи си го оптрон, че да не стават грешки.
:no:
Оптрона е херметически затворен и работи сам за себе си.Докато този елемент е отворен , и ако няма повърхност , в случая дъното на вагон , няма какво да отрази сигнала от излъчвателя обратно към приемника и съответно няма индикация.
Има оптрони с процеп, корпусът е във формата на буквата "П" - в едното рамо е светодиодът, в другото рамо е фотоклетката. И пак можеш да го сложиш м/у две траверси. Има ги всякакви чешити на размери.
П.П. Да не забравяме, че оптронът може да е какво изцяло затворен в един корпус и да играе ролята на галванично разделяне на две вериги, така и като този, който описах на горния ред и се използва именно за цели като конкретната.
-
Хм , за тези с процеп трябва "нещо" да "виси" от влака и да минава през процепа , за да го задейства , а и те самите пък трябва да стърчат над траверсите... :haha:
Аз говора за система от излъчвател и приемник в една обща плоскост (между траверсите) , и те са идеални за нашият случай.
Такива "П" - образни смятам да ползвам за контрол на обръщателният ми кръг в депото. ;)
Бах , пак ще трият тема , че я оцапахме... :blush2:
-
Са ще кажа на Лъчо да отцепи темата, че стана интересна.
-
Павка , трябва ми малко време , да намеря схемата и ще ти я пратя. :blush2:
... Изпълнява се със инфрачервени светодиодни клетки "излъчвател-приемник" в един корпус ...
Пачи, така както го беше написал "в един корпус", ме подведе за идеята ти.
Хм , за тези с процеп трябва "нещо" да "виси" от влака и да минава през процепа , за да го задейства , а и те самите пък трябва да стърчат над траверсите... :haha:
Това "висящото" нещо спокойно може да бъде колелото на локомотива. Оставяш 1мм разстояние м/у две съседни релси, слагаш там оптрона (или отделно излъчвател и приемник, все едно), и когато колелото мине покрай този процеп, ще прекъсне светлинния лъч и ще задейства електрониката.
-
Чудех се от къде най-бързо да ти представя оптрон с въздушна междина , като този за който аз говоря - излъчвател и приемник да са в една равнина (http://picbg.net/u/16413/23452/265748.jpg), пък то най-близкото място се оказа главата на този (http://www.railwaypassion.com/?cid=6) сайт .
По специално тук от форума , тази (http://www.railwaypassion.com/?cid=93&NewsId=19) схема правил ли е някой?
Оптрона го има в Комет (http://home.comet.bg/datasheets/Optocouplers/rpr-220.pdf) и предполагам , че bdg43r именно него е употребил в броячите на вагони по коловозите за своя макет!
Доколкото си спомням , той спомена за бели лепенцчици под дъната на кошовете.
Аз съм стигнал до проверка - сработва от ръката ми на 5-6 см. от него.
Значи би трябвало да работи ...
Ако искате по друга схема с този оптрон , казвайте , ще я експериментираме заедно (следващата седмица евентуално)?
-
Ето една подходяща схема . :yes:
(http://www.rr-cirkits.com/schematic-ir-h.gif)
пък тя лесно се преустройва , в дедектор за присъствие (на подвижен състав) ;)
(http://www.rr-cirkits.com/bodschematic-g.gif)
Ако изходният ток на операционните (дават го окоро 100 mA) не ви стига , може да се добавят обикновенни транзисторни ключове и шапка на тояга.
;D
-
Павка , наемаш ли се да я експериментираш? :)
-
Ще трябва. Само да поразгледам схемата на спокойствие.
-
Аааа , супер ! Ще помагам с каквото мога , дерзай !
:good:
(хубавото на схемата е че благодарение на оптрона , върши работа както за аналогово , така и за цифрово движение - това не е засяга на практика ;))
-
В събота ще идваш ли? Ще имам въпроси, стига да можеш да ми помогнеш.
-
Там съм ,че как !!!
Задавай въпросите си тук - хем мрежата ни е под ръка ,
хем с другите ще споделяме опит - нали форума е за това!?
:yes:
-
Първият въпрос, който възниква е следният: От схемата разбирам, че при прекъсване на лъча тя се задейства. Оттук идва въпроса къде ще е разположена - на самия прелез или преди него. Ако е на самият прелез няма да е много естествено, защото бариерите ще падат с идването на влака, но пък ще работи в двете посоки. Ако е разположена преди прелеза, както е в действителност, то трябва да се предвиди, че ние имаме двупътен участък с двупосочно движение и май ще стане много сложно.
Вторият въпрос - доколкото разбирам от схемата, е че тя се захранва директно от релсите. Така ли е?
Трети въпрос - на какво разстояние могат да бъдат разположени излъчвателя и приемника
Четвърти въпрос - на втората схема за заетост на участък виждам, че релсите на моя модул трябва да бъдат напълно отделени електрически от другите. Така ли е?
За сега май е това. Още със сигурност ще има.
-
Първият въпрос, който възниква е следният: От схемата разбирам, че при прекъсване на лъча тя се задейства. Оттук идва въпроса къде ще е разположена - на самия прелез или преди него. Ако е на самият прелез няма да е много естествено, защото бариерите ще падат с идването на влака, но пък ще работи в двете посоки. Ако е разположена преди прелеза, както е в действителност, то трябва да се предвиди, че ние имаме двупътен участък с двупосочно движение и май ще стане много сложно.
Отговора на въпроса ти , се съдържа в самият въпрос - много ясно че от двете страни преди прелеза!
Колкото до двупътно , схемата в двойно изпълнение , но с един изход за управление на прелеза и си готов... ;)
Вторият въпрос - доколкото разбирам от схемата, е че тя се захранва директно от релсите. Така ли е?
"POWER BUS" считай , че означава захранваща шина , а не релсова линия (в странство имат стандарт на изчертаване и описване на схемите по-различен от бившите соц .страни.).
Когато ползваш аналогово захранване имаш регулиране по релсите от 0 до 12-14V , което не ти върши работа - стабилизатора за 5-те V , работи стабилно от 7,5 V нагоре.Когато взимаш от релсите захранване , то схемата няма да работи под този праг (отделно че там имаш и реверс на хода , което си иска още "защитни" части)...
Накратко това си е захранването с 12 V DC.
Ако имаш DCC система , тогава може и да се вземе от релсите - има си всичко необходимо на входа , изправителен диод, токоограничаващ резистор , филтриращ кондензатор , стабилизатор за 5V и готово - захранена схема.
Трети въпрос - на какво разстояние могат да бъдат разположени излъчвателя и приемника
Ако успееш да промениш това разтояние ...
(http://picbg.net/u/16413/23452/265748.jpg)
от този елемент ...
(http://picbg.net/u/16413/23452/265798.bmp)
Това съм го обяснил още тук ...
Павка , трябва ми малко време , да намеря схемата и ще ти я пратя.
Изпълнява се със инфрачервени светодиодни клетки "излъчвател-приемник" в един корпус който е достатъчно малък да влезне между две траверси на НО.Чуствителен е достатъчно , та дори и станиолче не се лепи под вагоните и локомотива...
Изхода от електрониката е стандартен .
Ти какво ще сложиш за изпълнителен механизъм на бариерите?
"мигалки" от дясно на шосето (от двете страни на прелеза) със светодиоди ще има ли ?
ще те разбера , че подхождаш сериозно по въпроса ...
Всичко това до тук съм го дал в линкове , само няколко поста по-горе ... :blink:
всъщност тук за какво става на въпрос ??????????? :()
Четвърти въпрос - на втората схема за заетост на участък виждам, че релсите на моя модул трябва да бъдат напълно отделени електрически от другите. Така ли е?
В темата отначало (ма това се е изгубило при отделянето и като самостоятелна) съм споменал , че схемата става също за обратна връзка с минимални промени по входа ,като служи към компютърни програми (или други управляващи станции) за да знаеш къде са ти влаковете .
Ти такава програма ползваш ли за модула , или у дома ?
Ако не , не ти и трябва втората схема , тя бе само илюстрация за казаното по-рано...
та така ... :wacko: :wacko: :wacko:
-
По първи въпрос - малко не ми е ясно как трябва да стане в схемата, но в събота като се видим ще чертаем
По втори въпрос - ние нали ползваме цифрово, а то не се променя за това реших, че се взема от релсите. Но прав си - трябва си отделно захранване.
По трети въпрос - не направих връзката, че тази схема е за конкретния елемент. Значи - всичко изяснено по този въпрос.
По четвърти въпрос - никаква програма не ползвам. Значи само първата схема, следователно и този въпрос е изяснен.
:good:
-
Ако някой тръгне да прави схемата, нека да сподели схемата на платката, че да не откривам топлата вода след 4-5 месеца.Ако пък тръгнете да правите заявки за готови платки някъде - пишете ме за 2 броя. :)
-
....
По трети въпрос - не направих връзката, че тази схема е за конкретния елемент. Значи - всичко изяснено по този въпрос.
Какво неясно има не схващам пък аз...
(http://picbg.net/u/16413/23452/265807.bmp)
Схемата е за различен елемент - използва излъчвател и приемник в два отделни корпуса , монтират се като стълбове от страни на коловозите (впрочем това е по-лесното решение за двойно трасе ;)) но точно това имах на предвид като казах , че не съм я пробвал (в никакъв вариант).
Конкретният елемент ,оптрон в един корпус работеш с въздушна връзка/отражение е подходящ за между траверсите на коловозите , та става за подмяна на двата самостоятелни от схемата и се надявам да стане...
Някой трябва да направи пробите (ако бърза) , ако ли не когато се освободя (че Дориан сега ще "изреве" кво стаа с декодерите) ще го разработя и с платки ако има достатъчно желаещи...
-
Мене ме пишеш за две, а в зависимост от цената - мога да взема и повечко. :) :good:
-
....
По трети въпрос - не направих връзката, че тази схема е за конкретния елемент. Значи - всичко изяснено по този въпрос.
Какво неясно има не схващам пък аз...
(http://picbg.net/u/16413/23452/265807.bmp)
Схемата е за различен елемент - използва излъчвател и приемник в два отделни корпуса , монтират се като стълбове от страни на коловозите (впрочем това е по-лесното решение за двойно трасе ;)) но точно това имах на предвид като казах , че не съм я пробвал (в никакъв вариант).
Конкретният елемент ,оптрон в един корпус работеш с въздушна връзка/отражение е подходящ за между траверсите на коловозите , та става за подмяна на двата самостоятелни от схемата и се надявам да стане...
Някой трябва да направи пробите (ако бърза) , ако ли не когато се освободя (че Дориан сега ще "изреве" кво стаа с декодерите) ще го разработя и с платки ако има достатъчно желаещи...
Чакай. Нещо не се разбрахме. По третия въпрос ми стана ясно, че става за въпросният елемент в един корпус. Не ми е ясно по първи въпрос.
-
Pach, тези оптодвойки да не са нещо като двойките на механиките по видеокасетофоните? :)
-
Грешка аааа , цитата трябва да е по първи въпрос , по което е и изрисуваната схема ....
:prankster:
-
Pach, тези оптодвойки да не са нещо като двойките на механиките по видеокасетофоните? :)
Ами виж чертежите , по-горе , както и ПиДиЕфите на елементитепак по-горе) и прецени от кой видеокасетофон ще станат....
:swoon:
-
Pach, тези оптодвойки да не са нещо като двойките на механиките по видеокасетофоните? :)
Ами виж чертежите , по-горе , както и ПиДиЕфите на елементитепак по-горе) и прецени от кой видеокасетофон ще станат....
:swoon:
Е-е-е-е, че какъв е проблемът, че не са в един корпус?!Не виждам проблем в това, дори обратното - улеснява монтажа.
-
Грешка аааа , цитата трябва да е по първи въпрос , по което е и изрисуваната схема ....
:prankster:
Аз си го представям по следния начин (пък кажи дали е вярно) - на наште модули имаме двупътно и двупосочно движение, което за да се сложи преди прелеза такъв елемент, то трябват 4 броя!!! Така ли е?
Ако е така, то по първи въпрос не ми е ясно как ще се навържат тия 4 елемента в схемата (успоредно ли или с някакъв логически елемент), а не как ще се захрани схемата!
-
Аз не съм внимавал много много в картинката, но тази идея защо я прескочихте ?
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-7-0-2782-001007002-0-0-0-0-3-0-grp-de-h-0/ein_produkt.html
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/21/2782_b.jpg)
-
Дай повече инфо за това. При вече монтирани релси може ли да се сложи и това?
-
Не ми е съвсем ясно - това рид-ампула ли има вътре или нещо друго... :blink:
Цената му е над 7 евро и то само за датчика (какъвто и да е...) , докато горната (опитна) схема ще излезе преко сили около 10-15 лв с екстрите... ;)
И къде отива удовоствието от моделизма!? ;D
Да Павка , трябват си като минимум четири датчика които се надявам да ги вържем към една електроника , но както казах докато нямам време да поработя на нея , не съм сигурен в резултата...така или иначе ако се захванем , на тази основа може да си разработим чисто наше си схемно решение...
Аз давам предложение , но си трябва и опити, и решение ...на теория всичко може , но на практика трябва да видим как става и дали ще ни върши работа1
Другият вариант е да се купят датчици и готови електронни модули от някоя мастита фирма(що ни трябва да откриваме топлата вода? ;)) и да ги монтираме където си искаме.
Има готови комплекти ,оборудвани и със самияат прелез (бариери , кантони и т.н.).
-
Дааа, Лъче - прегледах пак препратката ти и мога конкретно да отговоря защо го пренебрегваме! ;)
Това което предлагаш (намерих му описанието) действително се оказа рид-ампула , следователно се отхвърля по причини:
- грозно ще седи на коловозите.
- излишно скъпо е (у нас да е преко сили 2 лв.)
- предполага "носенето" на магнит под рамата си от всеки подвижен състав който се предполага да задейства прелеза !
Единствено в негова подкрепа , мога да кажа , че при употребата му , всичко се свежда до обикновенна електротехника , на старият основен принцип - няколко проводника , едно реле и прелез!
Избора си отстава за Павката... :yes:
-
Ами аз съм се подвел по-скоро... мислех че е обикновен пин контакт... т.е. просто колоосата като мине от там че дава контакт между релсата и средната част... без магнити и т.н. истории...
-
...
- предполага "носенето" на магнит под рамата си от всеки подвижен състав който се предполага да задейства прелеза !
...
Точно това искам да избегна. Ако модула ми беше за лично ползване да мисля да слагам магнити, но при положение, че на него ще се движи подвижен състав на много собственици искам да е унифицирано. Всеки като си пусне вагона или локомотива да има задейставане на схемата.
На мнение съм, че ако така стане, че не може да стане унифицирано, ще бъде просто неохраняем прелез.
Щом е рид ампула и трябва магнит се отказвам от това.
Но вижте това:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Busch/44-7-0-29123-004009-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html
и си кажете мнението.
Плюсът на готовите схеми, е че са предвидени за стандартното захранване на централите, а нашата схема трябва да и правим отделно захранване, но това не е болка за умиране.
-
За какво отделно захранване говориш???
-
За какво отделно захранване говориш???
Не конкретно за схемата. По принцип са за 12 V. Това имах предвид.
-
Павка, идеята за за автоматично спускане и вдигане на бариерата е добра, но реализацията и иска повече място от един модул.
1. Ако приемем, че задействащите елементи (контакт, рид-ампула, оптрон и т.н.) са в края на модула ти, времето за задействане на бариерите е много кратко и механизъмът им трябва да е електромагнит. По този начин бариерите се вдигат и спускат като отсечени и това движение е много дразнещо. Има ел. механизми, при които движението е плавно и изглежда като истинското.
2. За постигане на горния ефект контактите трябва да са на разстояние от прелеза по-голямо или равно на най-дългия влак. В противен случай бариерите ще се вдигнат преди влакът да се е изтеглил или ще се спуснат след като вече преминава покрай прелеза.
Моят съвет е, остави ги засега спуснати. По-нататък винаги може да им се сложи механизъм.;)
-
За какво отделно захранване говориш???
Не конкретно за схемата. По принцип са за 12 V. Това имах предвид.
И какво от това?
12 V(~16V) си е най-стандартното захранване в железопътният моделизъм !!!
Пак нещо не схващам??????
Какъв е проблема ????
-
:hi:
нека и аз вметна нещичко по темата...:
За да изглежда по-реалистично, би трябвало на еднопътен участък да има две двойки пускови устройства( оптрони, риид ампули или др.), монтирани по следния начин:
По посока на движение от т. А към т.Б спускащия бариерите се слага на доста по голямо растояние от прелеза от този, кото ги вдига след преминаването на композицията. А той пък би трябвало да се постави така, че да ги вдига след преминаването на последния вагон. При пътническа композиция от 5 вагона + локомотив ...това прави приблизително 1,60 м след прелеза (за НО )... :wacko: :wacko: :wacko:
В обратна посока действа втората двойка...разположена аналогично...
...По -интересно е когато прелеза е до гара...тогава спускането на бариерите се свързва с изходните светофори...
...поне така е в мащаб 1:1... ;)
-
При мене има сходен проблем с прелеза, понеже от гарата ми има отклонение за друг маршрут и не затваря бариерите ако го ползвам. Вързал съм затварянето е за стрелка, не за семафор. Когато наредя маршрута, бариерата пада. :dirol:
-
затварянето в този случай се осъществява с контакти на всеки коловоз след входните стрелки . Мисля че се връзваха в паралел и така на който и коловоз да влезе композициятя се вдига бариерата...
-
Но вижте това:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Busch/44-7-0-29123-004009-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html
и си кажете мнението.
Да, това е нещото, пък си го включвайте както искате!
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/44/29123_b.jpg)
С 2 такива устройства, разположени по подходящ начин можеш да измерваш скоростта на моделите и точно това бях направил преди 10-ина години. Устройството не видя бял свят, но на опитен образец работеше. Проблем тогава се оказа, че не може нито светодиодът, нито фотоприемникът да светят и приемат с постоянни параметри заради насищане на фотоприемника и се налагаше да се използват импулсни режими. Насищането(или нечувствителността) се получва и от всякакъв страничен източник - затова и са му сложили тия козирки. Тук апаратът вече е направен готов, остава само да ползвате предимствата му, а навремето всичко трябваше сам да си правиш и какво - накрая се отказваш.
Ми честито!
-
Импулсните режими са си задължителни в днешно време...
Че то не е дневна светлина , дистанционни , енергоспестяващи лампи ...и куп дреуги смутители на правилната им работа! ;D
А се отказваш ако не ти се работи...
Както казах по-горе , не ти ли липсва тръпката от това да си направиш нещо с ръцете в хобито , не си съвсем ....
(то пък кой ли е...)
-
Колегите май са прави - или датчиците на други модули (през един)
или това:
(http://picbg.net/u/16413/23452/266301.jpg)
Впрочем само схеми за "мигалките" има навсякъде в мрежата...
-
Някой да има случайно, схема за мигането на сигнализацията ? Трябва ми за 16 v.
-
ето нещо по темата:
http://hottroad.narod.ru/main_el.htm
-
Благодаря ! :dance1:
-
Ето и нещо от мен...Естествено не схващам какво се говори :sarcastic:,но може да е в полза на някой от нас (само предполагам де :blush2:)
http://www.youtube.com/watch?v=FwWeiavJVxM&feature=related :)
-
Такам - ако темата е все още аткуална, да "бутна" и аз една идейка.
Вие си избирате какъв ще е сензорът, той в крайна сметка зависи от конкретната инфраструктура в макета, възможностите на хобиста, елементната база и т.н. Конкретните сензори (по два броя на линия) са разположени от двете страни непосредствено преди прелеза или на малко разстояние, ако искаме бариерите да се спускат с предварение. Сигналите от тези сензори се подават на логически елемент ИЛИ, изходът на който задейства реле за време. Релето се настройва на време, малко повече, отколкото преминава едно колело от състава от единия сензор до другия. Съответно въпросното времереле трябва да започва броенето от момента, в който на входа му няма повече сигнал. Простичка схема на такова реле е с транзистор и кондензатор.
Как действа: Идва влакът, пресича първия сензор по пътя си, при което времерелето сменя изхода си, като така командва бариерите да се спуснат и светофорите да се включат. При желание, може да се сложи и звуков семплер за звук от камбана. Когато премине и последния вагон от състава, времерелето почва да брои след като е бил пресечен втория сензор за последно и ако изтече, връща изхода си в първоначално положение. Тогава бариерите се вдигат и светофорите угасват (и камбаната млъква).
Недостатък - бариерите се спускат веднага при наближаването на влак, но се вдигат с известно закъснение след отминаването на влака. Такава "несиметрия" при реакцията на устройството може да дразни ...
Предимство - схемата не и дреме колко линии има прелезът, в каква посока се движи съставът и дори дали в момента не преминават повечко влакове едновременно през прелеза. От това зависи единствено броят на сензорите, като с тях трябва да се съобрази и логическият елемент в схемата.
Ако сензорите са рид-ампули, тогава схемата представлява няколко диода, кондензатор и транзистор, тоест, отпада доста от електрониката.
Който има интерес, нека пита, ще пояснявам. :dirol:
-
Заинтригува ме, защото модула с прелеза още не е автоматизиран. Можеш ли да дадеш схема?
Какво ще стане ако влака спре на прелеза(защото моя модул в момента е последен) - ще вдигне ли бариерите докато влака стои на място?
-
Със стоенето на прелеза, може и да е проблем - зависи от сензорите. Допълнително може да се подсигуриш с още сензори или светлинна бариера ... Например в стълбовете на светофорите може да се сложи еди излъчвател и един приемник и влакът ще прекъсва лъча.
Примерна схема е прикачена към поста. Тя приема положителен сигнал от сензора, тоест, когато сензора е задействан, той подава положително напрежение. Времето се настройва чрез подбор на C1 и R2, а за логически елемент е използвана интегралната схема 4072, като част от нея участва и във времерелето. При желание, цялата интегрална схема може да се използва за логическия елемент, при което входовете ще станат седем, а за времерелето може да се използва друга схема. 555 например.
Варианти има още и още ...
ПП: Едно нелошо решение за прелеза е броячът, който е предложен тук някъде в раздела, като тогава схемата ще знае дали има някой между сензорите, дори и да няма задействан сензор в момента. Но това е по-сложна схема, с повече сензори. Може да си поиграя да я съставя при интерес ...
-
Със стоенето на прелеза, може и да е проблем - зависи от сензорите. Допълнително може да се подсигуриш с още сензори или светлинна бариера ... Например в стълбовете на светофорите може да се сложи еди излъчвател и един приемник и влакът ще прекъсва лъча.
Примерна схема е прикачена към поста. Тя приема положителен сигнал от сензора, тоест, когато сензора е задействан, той подава положително напрежение. Времето се настройва чрез подбор на C1 и R2, а за логически елемент е използвана интегралната схема 4072, като част от нея участва и във времерелето. При желание, цялата интегрална схема може да се използва за логическия елемент, при което входовете ще станат седем, а за времерелето може да се използва друга схема. 555 например.
Варианти има още и още ...
ПП: Едно нелошо решение за прелеза е броячът, който е предложен тук някъде в раздела, като тогава схемата ще знае дали има някой между сензорите, дори и да няма задействан сензор в момента. Но това е по-сложна схема, с повече сензори. Може да си поиграя да я съставя при интерес ...
За мен най-елегантното решение е брояч на оси, но и така не намерих подходяща схема
-
Тя схемата е една, сензорите са пипкавата част ...
Иначе на мен ще ми е най-лесно да я реализирам с микроконтролер, защото с такива работя постоянно.
За изпълнение със стандартни елементи предполагам, че един чип с реверсивен брояч ще свърши работа ... След него се слага пак елемент ИЛИ или само няколко диода. Схема за интерпретиране на сигналите от сензорите видях в темата за контрол на заетостта на участък.
-
Тук вече нищо не разбрах. Регистрирах се в един форум за електроника да ги питам за идея. Идеи дадоха, но нито една принципна схема, а не съм чак толкова навътре, че от приказки да си направя схема. Ето линка от онзи форум:
http://forum.eshop.bg/viewtopic.php?t=42491&highlight=%E1%F0%EE%FF%F7&topicshow=Схема%20за%20брояч%20на%20импулси (http://forum.eshop.bg/viewtopic.php?t=42491&highlight=%E1%F0%EE%FF%F7&topicshow=Схема%20за%20брояч%20на%20импулси)
-
Трудното в случая е основно в две отношения:
1. Изключване на възможността за грешки при броенето;
2. Конструкция и принцип на действие на сензорите.
По (1) мисля, че имам напредък и експериментите не показаха нито една грешка в броенето при няколко хиляди опита.
По (2) е по-сложно. За моите цели съм решил, че ще слагам на всеки локомотив и вагон по две бели лепенки отдолу, които ще се отчитат от двойка отражателни оптрони. По този начин съм експериментирал с успех.
За броене на осите обаче не съм измислил достатъчно надежден начин. С механични бутони ще е несигурно според мен, а с оптрони не можах да реша къде ще е най-добре да се разположат и как точно ще отчитат преминаването на всяка ос. Предвид малките размери на колелата моето решение на проблем (1) е под въпрос, защото изисква двойка оптрони, които в един момент трябва да са едновременно задействани от една и съща колоос.
-
Ами ще трябва да си поиграя да направя схема. Вероятно няма да стане днес, обаче, че след малко ще излизам.
За сензор, който трябва да се задейства от колоос, решението е да имаш една оптодвойка на едната релса и още една на другата релса, леко изместена напред или назад. Тук трябва да се отчетат влиянията от луфтове на колоосите и отклоненията, които се получават при завой на вагоните.
Има и вариант, при който не е задължително да се покриват и двата сензора, за да се определи посоката на движение. Обаче имам идея как ще се реализира само софтуерно с микроконтролер. За хардуерно решение ще трябва да помисля ...
Аз предлагам да поекспериментирате първо със схемата с релето за време - доли и да е с повечко сензори, може да се окаже по-лесна и евтина за реализиране ...
Идейка - за сензор може да се ползва нещо, реагиращо на налягане - например пиезо-пластина. ;) С други думи да се задейства от теглото на състава, когато преминава върху линията.
-
Нищо не разбирам от това, което си говорите, но ми хрумна една екстравагантна идея. Със звуков сензор дали не би могло да стане. Локомотива свирва преди прелеза - бариерите падат, второ свирване след като го е подминал бариерите се вдигат. Само докато го пиша ми дойдоха на акъла няколко евентуални проблема, но ... :music:
-
А ако ми се похвалиш с твоя макет и аз изсвиря на някого да дойде и той да види ... ? :haha:
Но ако този сензор слуша шума по релсите, пак става. Само не се решава въпроса със спирането върху прелеза ...
-
аааа , паркирането само с SMS :bb:
-
Че аз да не съм в София! :beee:
Стига офтопик!
Вече имам идея с акустичен датчик и датчик за тегло. Идеята е акустичният датчик да слуша вибрациите, когато наближава композицията, а датчикът за тегло е ако все пак влакът спре върху прелеза. Впрочем, ако се ползува пиезо-пластина, тя може да играе и двете роли. Само трябва да доизкусуря схемата и да ви я дам, пък вие му мислете как ще ме черпите.
Едно предимство, което отбелязвам е, че бариерите ще реагират от различно разстояние до влака всеки път, което ще симулира човешко управление на прелеза.
За онези, които имат възможност за прекъсване на релсите, един сензор за присъствие е токов датчик - той измерва консумацията по участъка около прелеза и ако е ненулева, значи имаме локомотив в зоната. Това обаче пак не решава въпроса със спирането на прелеза ...
-
Много усложнихте една от най-леките задачи в автоматиката - прелез, а какво да кажем за всички останали къде-къде по-сложни проблеми за решаване!?!
Да, това е проблемът с релетата за време:
... Само не се решава въпроса със спирането върху прелеза ...
Трябва ако влакът спре върху прелеза бариерата да остане спусната, респективно неохраняемият прелез да продължи да сигнализира с мигане! Броенето на вагони, колооси, или пътници решава проблема, но не е е ли прекалено сложно да се прави това само заради един прелез!?!
Отговорът следва от самия въпрос който си задаваме - Кога да е спусната бариерата(ако е с бариера)?
Отгоовор: Ами когато там има влак, или скоро ще има.
Оттук за мен веднага следва елементарното условие, което ще ми е достатъчно за всички ситуации:
Ако има влак в "участъка" с прелеза и с каквато и посока на движение да влиза в него - бариерата трябва да е спусната!!
-
Нищо не разбирам от това, което си говорите, но ми хрумна една екстравагантна идея. Със звуков сензор дали не би могло да стане. Локомотива свирва преди прелеза - бариерите падат, второ свирване след като го е подминал бариерите се вдигат. Само докато го пиша ми дойдоха на акъла няколко евентуални проблема, но ... :music:
На модула вървят всякакъв подвижен съствав - със и без звук
-
Сашо е прав - тук цял "нАучен" труд ще разработите за нещо обикновенно.
Като не искате магнити, лепенки, звуци, токови бобини и т.н. приложете това което всички ползват.
От двете страни на прелеза , над коловозите се слагат излъчватели на "черна" пък дори и бяла светлина, насочени към съответният фотоприемник, връзвате го към схемата която ви даде Тодор (bdg43), а на нейният изход транзистор, реле и/или съответният изпълнителен механизъм - било то бариера или само звуков и визуален сигнал.Двойките излъчвател-приемник се разполагат леко диагонално за да не отчитат празнините между вагоните ако преминава композиция и се маскират в осветителни стълбове, дървета, скали, къщи...въобще всичко каквото има на удобно място за отчитането на входящ/изходящ/спрял влак.Готово.
;D
-
Ето едно много добро решение, макар и цифрово:
http://www.esu.eu/en/products/digitale-steuerung/ecosdetector/ecosdetector/
-
Това, доколкото разбирам, следи отделени секции от релсовия път. Пътят е разделен на секции и устройството измерва токът на консумация в съответната секция и така разбира кога локомотив е стъпил в нея. Като е възможно и на четири от секциите да побутне локомотива да си "изпее" идентификатора (когато е цифров и при това с конкретна марка декодери), за да може управляващата електроника да разбере кой е стъпил в тези секции.
Но това първо идва скъпичко според мен, и второ, пак не решава проблема със спирането при прелеза - тогава няма да тече ток по релсите изобщо. Освен това, какво правим, ако вагон е стъпил на прелеза при спирането, а не локомотив.
Мисля, че вариант с релето за време, комбиниран със светлинна бариера, маскирана в стълбовете на прелезните светофори, ще пасне напълно за този модул.
-
А схема някой ще може ли да начертае за нас, които не сме толкова навътре с електрониката? Защото аз по дадена схема мога да налепя платката, ама да съчетая две или три идеи - идва ми твърде сложно.
-
Здравейте! Гледам че по тази тема много се пише,
а не виждам нищо конкретно като резултат...
Идеите стават все по сложни и неосъществими.
В моя предишен макет бях ползвал схемата
посочена в раздел "Електроника" в началната страница:
"Схеми за задвижване на автоматични бариери при жп прелези"
http://www.railwaypassion.com/?cid=90&NewsId=17 (http://www.railwaypassion.com/?cid=90&NewsId=17)
Схемата се реализира с малко елементи.
Нужно е и такова реле (което Adrian продава):
В листовката към релето схемата също я има.
(http://zull.org/dont/ho.sales/22.01.09/TT.table.10lv.JPG)
-
Обаче всички ние не се сетихме за едно нещо - фотосензор (отражателен оптрон) може да се сложи и непосредствено под прелеза. ;)
Така, и да остане влакът върху прелеза, ще има сигнал от сензора и бариерите ще останат спуснати. Ако се притесняваш, че е възможно да се размине етикетът със сензора, може да поставиш няколко сензора под прелеза, на малко разстояние един от друг и така все някой ще прихване етикета.
И още нещо - приемниците в тези фотосензори сами по себе си са диоди, което може да се използва - ако се свържат паралелно, те сами ще си оформят логичести елемент, при което отпада необходимостта от допълнителна логика. Справка - "диоден ИЛИ". С други думи - от който и да е сензор да получим сигнал, той ще стигне до транзистора ни без никаква допълнителна електроника.
Накрая, схемата се свежда до един транзистор и евентуално компаратор (например LM358) за формиране на дискретни импулси.
Схемата ще я приложа утре, щото тук не мога да чертая.
И сега една гъзарийка - ако сигналът от сензорите се подаде на микроконтролер с аналогов вход, той ще може да открива кога влакът навлиза и кога отминава прелеза само по силата на сигнала. ;) Добре, размечтах се ... :blush2:
-
Ако цялото трасе на модула се сложат такива диоди ИЛИ например през 15 см разстояние няма ли да стане най-лесно?
-
Какво ще кажете за прикачената схема долу?
Целият модул е два коловоза по 1 метър ----> 200 см път.
Чрез 12 бр. оптрони, които Пламен е предложил по горе, през 16 см.
Когато поне един оптрон е активиран, релето за бариерата трябва да е включено.
Прав ли съм?
-
Да, принципът е този. Остава ти само релето за време. ;)
То е необходимо, за да не се получават пулсации от непрестанното пресичане на оптроните и бариерата на подскача нагоре-надолу.
-
:prankster: :prankster: :prankster:
(http://www.t334029.ic.cz/prejezd/prejezd/1.JPG)
(http://www.t334029.ic.cz/prejezd/prejezd/6.JPG)
(http://www.t334029.ic.cz/prejezd/prejezd/5.JPG)
(http://www.t334029.ic.cz/prejezd/prejezd/4.JPG)
и работи дори на тъмно :spiteful:
(http://www.t334029.ic.cz/prejezd/6.JPG)
ето и видето:
http://www.youtube.com/watch?v=Xru_uBkR9PU&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=9MRPddtIslE&feature=player_embedded
:pleasantry: :pleasantry: :pleasantry: :lol: :lol: :lol: :hi: :hi: :hi:
-
Еееее, супер това е точно по размер за моя макет... :sarcastic: ;D :lol:
-
Тази автоматика е за реална жп линия. В случая с моделизма е неприложима, тъй като ние захранваме влаковете чрез релсите. Но пък косвено ми пробута една идея. Тя ще работи при осветени вагони. Ще я обмисля...
-
Тази автоматика е за реална жп линия. В случая с моделизма е неприложима, тъй като ние захранваме влаковете чрез релсите. Но пък косвено ми пробута една идея. Тя ще работи при осветени вагони. Ще я обмисля...
Ти сериозно ли я възприе!??? :this:
Не знаех че хобитрафовете стават да оправим БДЖ-то... :ok:
Тя си е наистина на реална - в мащаб 1/6 :spiteful: :pleasantry:
Ммммм, топлата вода я откриха май доста отдавна...
:yes: ;D ;D ;D
-
Тази автоматика е за реална жп линия.
Всъщност е доста далече от автоматиката за нормална ЖП линия.
-
Исках да кажа, че става за железница, при която токоподаването не е изцяло от релсите (дизелови локомотиви или електрически, захранвани чрез пантограф). При този тип, следенето за заетост може да става чрез релсите, като се следи за проводимост между тях. Този принцип се използва и при реалните железници, нали?
-
А я ми разкажете за контактните вилки? Някой ползвал ли е такова нещо?
-
Този принцип се използва и при реалните железници, нали?
Все още се използва, но му мина вече модата.
-
Исках да кажа, че става за железница, при която токоподаването не е изцяло от релсите (дизелови локомотиви или електрически, захранвани чрез пантограф). При този тип, следенето за заетост може да става чрез релсите, като се следи за проводимост между тях. Този принцип се използва и при реалните железници, нали?
Всъщност този принцип се ползва И при един от начините за тъй наречените "датчик присъствие" и при цифровото управление тоест DCC.
-
Малко да съживим тази тема - ето идейки:
Оптичен сензор за разстояние - http://www.robotev.com/product_info.php/cPath/1_29/products_id/161 Недостатък е, че минималното разстояние, на което действа е 15 сантиметра. Това означава, че сензорът трябва да се постави по-далечко, и да има пряка видимост до мястото, откъдето минава влакът, на разстояние не по-малко от 15 сантиметра.
За малко по-близко (минимум 10 сантиметра) е този - http://www.robotev.com/product_info.php/cPath/1_29/products_id/160 , като даже е и по-евтин. Същата особеност с разстоянията.
Сензор за натиск - http://www.robotev.com/product_info.php/cPath/1_29/products_id/163
Още един - http://www.robotev.com/product_info.php/cPath/1_29/products_id/162
Ултразвуков сензор за разстояние - http://www.robotev.com/product_info.php/cPath/1_29/products_id/131 Негова особеност е, че разстояния под 6 инча ги отчита като 6 инча, тоест, за да работи сензорът, трябва да има работно поле повече от 6 инча пред него, а влакът може да минава и на под 6 инча разстояние. Това елиминира донякъде недостатъка на оптичните сензори. Но пък е по-скъп.
Всички тези сензори имат и аналогов изход, което означава, че могат да се ползват в базова схема с компаратор.
-
имам една идейка с този сензор за натиск ,вариянти много като се започне от схема с ОУ 741 и се свърши до до компаратора LM339 другите вариянти са просто транзисторно фотореле :drinks: намерих една схемичка с LM339но иска малко обработка щом съм готов ще я пусна да намерите недостатъците и
-
момчета схемата е почти готова но ми трябват характеристика на датчика и характеристика на механизмите за прелеза :thank_you: за да направя всичко
-
Заповядай!
http://www.sparkfun.com/datasheets/Sensors/Pressure/fsrguide.pdf
Има инструкции и характеристики на тези сензори.
Те са резистивни датчици, тоест променят електрическото си съпротивление в зависимот от силата, приложена върху активната им повърхност. При по-голям натиск имат по-малко съпротивление, като зависимостта е експоненциална. Диапазонът на чувствителност е от около 50 грама до 10 килограма. Съпротивлението се движи в диапазона от 100 килоома до 200 ома.
После да се похвалиш! ;)
-
Нова автоматизация за неохраняемите прелези в България ! Поради зачестилите инциденти до края на 2021г. ще се въведе навсякъде в страната. Системата е енергийно-независима и е обвързана със смарт устройство, комуникиращо директно с ОТ на НКЖИ! Иновацията, няма да доведе до съкращение на работни места. Честито! :clapping: :clapping: :clapping: https://www.youtube.com/watch?v=jPtwxYQFv0k
-
По-скоро това ми напомня на т. нар. доброволни отряди от преди 89 г., но сега не към МВР, а към НКЖИ.