RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: Best Ripper в 19 Април 2010, 14:46:43
-
Налага се пренавиване на ротора на един локомотив от Spur 1 във ВТУ-то. Изгоряла му е едната намотка. Роторът е свален, намотките са му общо три, дебелината на проводника не е микроскопична - някъде към 0,2 мм. Днес питах на няколко места, обаче не пренавиват такива малки моторчета. Ако някой знае къде може да се ремонтира в София, моля да каже. Разни работилници за пренавиване на малки трафчета, бобинки и т.н. :drinks:
-
Сервиз бушона?
-
на ул. "Раковска" между преките ул. "Козлодуй" и бул. "Сливница" там пренавиват ротори.
-
Проверете и във Физическия факултет на Софийкия университет. Там има специализирана лаборатория.
-
на ул. "Раковска" между преките ул. "Козлодуй" и бул. "Сливница" там пренавиват ротори.
Там пренавиват само големи мотори - стартери и генератори... а и са такива мърлячи, че не е за говорене... :bad:
-
Намери си проводник и си го пренавии сам.Мериш дължината на старата намотка ,като я развиеш,и навиваш новата.И да има малка разлика,не е фатално!
-
...Мериш дължината на старата намотка ,като я развиеш,и навиваш новата.И да има малка разлика,не е фатално!
Ей така умира електротехниката. Защо ли я учихме толкоз време? :blink:
-
Намери си проводник и си го пренавии сам.Мериш дължината на старата намотка ,като я развиеш,и навиваш новата.И да има малка разлика,не е фатално!
И това е вариант, ама нито имам подходящата жица, нито точния диаметър.... Тия неща "на око и на ухо" хич не ми харесват. Щот нали се сещаш, че ако има разлика в намотките, натоварването става различно и скоро пак ще изгърми моторчето...
-
Намери си проводник и си го пренавии сам.Мериш дължината на старата намотка ,като я развиеш,и навиваш новата.И да има малка разлика,не е фатално!
И това е вариант, ама нито имам подходящата жица, нито точния диаметър.... Тия неща "на око и на ухо" хич не ми харесват. Щот нали се сещаш, че ако има разлика в намотките, натоварването става различно и скоро пак ще изгърми моторчето...
Намери си проводник със същото сечение,броя не е проблем ако е с малко разлика.Сигурно имаш 2000 навивки,10-20 не са от значение.
-
Намери си проводник и си го пренавии сам.Мериш дължината на старата намотка ,като я развиеш,и навиваш новата.И да има малка разлика,не е фатално!
И това е вариант, ама нито имам подходящата жица, нито точния диаметър.... Тия неща "на око и на ухо" хич не ми харесват. Щот нали се сещаш, че ако има разлика в намотките, натоварването става различно и скоро пак ще изгърми моторчето...
Намери си проводник със същото сечение,броя не е проблем ако е с малко разлика.Сигурно имаш 2000 навивки,10-20 не са от значение.
където 20 там и 30 навивки.
-
Ох, на батко електротехниците... :blink: :dance1: Ако ви слуша човек, направо ще почне да се пита за кво е тая жица в тоя ротор... :swoon:
-
Освен броя на намотките и дебелината на жицата, важен е и баланса на ротора.
Т.е. трябва да се балансира след пренавиването.
-
Освен броя на намотките и дебелината на жицата, важен е и баланса на ротора.
Т.е. трябва да се балансира след пренавиването.
Такъв малък ротор няма нужда от баланс, едва ли ще разбие втулките, а вибрациите му вследствие дебаланса биха били незначителни.Е, ако навиеш от едната страна със 30 намотки повече - да, но то се брои колко сваляш - толкова и навиваш.Този мотор не се импрегнира, свързването и навиването му не е кой - знае колко сложно и не би било проблем да се пренавие на ръка. :hi:
-
Първо: няма втулки, а има сачмени лагери. .Второ: частично намотките са залети с някакъв бял импрегнатор... :hi: Не личи да има баланс, по-скоро балансирането става чрез еднаквост на трите намотки... Медта е достатъчно тежък метал, за да създаде дисбаланс при високи обороти. Затова предпочитам да няма "самоделкински" истории... ;) Добре ще е и да се завре малко грес в лагерите... Има някъв луфт в тях, ама на тоя етап може да изкарат още... Още повече, че са стари западногермански лагери, а и голям проблем е избиването на зъбното колело - за 25 години е направо заварено към оста...
-
Оффф, ще ме прощаваш - аз си мисля за НО...а ти изрично подчерта, че локът е в spur1.Грешката е моя. :hi:
-
Оффф, ще ме прощаваш - аз си мисля за НО...а ти изрично подчерта, че локът е в spur1.Грешката е моя. :hi:
Някой ми беше подсказал, че за моделите в І-ца стават мотори от кафемелачки на Филипс. :scratch_ones_head:
-
...dispatcher...
Впрочем дадох моторчето за пренавиване на едно място, но имат работа и не им е първа грижа... ама дано до 29-ти са готови...
-
Оффф, ще ме прощаваш - аз си мисля за НО...а ти изрично подчерта, че локът е в spur1.Грешката е моя. :hi:
Някой ми беше подсказал, че за моделите в І-ца стават мотори от кафемелачки на Филипс. :scratch_ones_head:
не стават и от ГДР кафемелачки VEB Карл Маркс и машинки тип Биркенау
-
Грешкааа...Те са на 220 V, тоест едва ли стават за целта. :scratch_ones_head:
Някой може ли да каже на какво напрежение работят моделите в І-ца?
И въобще каква е консумацията на един нормално натоварен локомотив от този мащаб? :search:
-
Бързо ще ти отговоря. По принцип максимални напрежения в диапазона от 24 до 30 волта понасят. Така и не можах да открия точни спецификации, та не мога да кажа и точни цифри. Ние не пускаме повече от 30 волта. При Мерклин има и 40 волтови импулси, които са команда за смяна на посоката, но тогава двигателите се изключват автоматично.
Напълно натоварен локомотив, който буксува консумира между 1.5 и 2 ампера. Все пак, да теглиш композиция, която тежи над 20 кила не е лека задача.
По груби сметки, за да можеш да захраниш десетина локомотива на голям макет ще трябва 30-на амперов източник (с малко запас), което при 24 волта прави малко над 700 вата. При 30 волта ватовете стават 900.
Колкото до кафемелачките, вероятно колегата има предвид, че двигателите им са направени с проводници, които стават и за двигателите на локомотивите. Не съм проверявал, ама си е идея. Още не съм тръгнал да ровя по кофите за жица, де ... :pleasantry:
-
:wacko: :wacko: :wacko:
Тук (в І-ца) всичко вие голямо!!!
Неочаквах такъв голям ток да консумират, макар да е логично....
Какво става (да не дава Господ) при евентуално късо на релсите?
В НО при DCC-система, с излишно голям бустер (10 А) и слаба защита има случай на стопяване пластмасови талиги и буквално заваряване на колооси към релсите.
Дано в І-цата да имате по ефективни начини за предотвратяване на подобни проблеми.
Въобща за този мащаб май си трябват и "електросилови индЖИнери" ! :lol: :lol: :pleasantry:
(майтапя се - :hi:)
-
Спор няма на "електросиловите инджинери" - трябват си. :) То си е направо за отделна тема - "Електрификация на макети в едър мащаб" ... :haha:
Ние засега ползваме лабораторни захранвания, които си имат активна токова защита - ограничени по ток. Ползваме и самоделни, също с такава защита, тъй като лабораторните ни идват скъпо ... Занапред сме подготвили едни "пернишки" токоизправители, които ще преработим пак с такава защита - дават по 30-на ампера при хубаво натоварване. Разбира се, тук важат вече и правилата за изграждане на електрически инсталации за ниско напрежение - бушони, добри връзки и съединители, защита на кабелите, подходящи сечения на проводниците и т.н.
За щастие къси съединения не сме правили, та не мога да ти кажа какво става. :good: Тук колоосите на вагоните са с изолирани оси и токоснемането става от самите колела - по този начин се намалява вероятността от късо съединение в случай че метална част от вагона се опре някъде. Талигите са пластмасови, но държачите на колоосите са метални, П-образни, от дебела ламарина - мисля, че ще издържат... ::)
-
... Тук колоосите на вагоните са с изолирани оси и токоснемането става от самите колела - по този начин се намалява вероятността от късо съединение в случай че метална част от вагона се опре някъде. Талигите са пластмасови, но държачите на колоосите са метални, П-образни, от дебела ламарина - мисля, че ще издържат... ::)
Хехе, "елементарно Уотсън" - щом прочетох написаното , веднага ми светна, че така и трябва да бъде... :blush2:
С прости средства (само самите колела са метални) е сведено до минимум възможността за късо!
Както всичко гениално, се оказа съвсем просто! :scratch_ones_head: ;D
-
Винаги съм казвал - най-добрите решения са простите решения. ;)
-
Роторът е ремонтиран. Нямаше нужда от пренавиване - явно от натоварване и загряване се били отпоили краищата към ламелите на колектора - на едната ламела напълно, а другата е прекъсвала от време на време. Цена на ремонта - 10 лева. :hi: Явно ще трябва да оставим тия 30 волта и да се ограничим на 24-25... и без дълговременни карания с 30+ вагона... :pleasantry:
-
За 30+ вагона съм си харесал онези моторчета, дето си ги извадил не знам откъде. Хубавички, големички, мощнички - ако е достатъчно тежък локомотива, може и 60 да тегли ... :spiteful:
-
От 5,25" флопита са май... :spiteful: