RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: Krasi Tankista в 08 Март 2019, 08:09:50

Титла: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 08 Март 2019, 08:09:50
Отварям този разговор с цел да изясня за себе си интереса към тематиката за производството на български вагони. Бих се радвал да споделите мненията и желанията си свързани с тази тема. Аз от своя страна ще ви запозная с вариантите за реализация на някои проекти. Дано да стигнем до някой обект, който заслужава да бъде материализиран. Става въпрос най - вече за пътнически вагони, но товарните не ги изключвам.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Сaprycorn в 08 Март 2019, 11:02:50
Най-масовият вагон за всички времена на БДЖ е "дряновка" серия 47! Произвеждан от 1970 до 1984 в почти 1000 броя. Няколко вагона от серията са все още в експлоатация. Основен вагон в съставите на всички пътнически, бързи и експресни влакове през 70-те и 80-те години,  в четири варианта( според конфугурацията на прозорци и странични врати) и в поне четири разцветки и ливреи.
 Другите сравнително масови серии са вагоните ВКАЖ , произведени от 1957 до 1964 около 330 броя,и безкупейните дряновки произведени от 1965 до 1968 също 330 броя.
От по-късни години вероятно ще има интерес към 74-та серия.
Колкото до по-старите епохи, там не мисля, че ще има особено масов интерес, поради все още оскъдната информация.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Vlado в 08 Март 2019, 11:17:12
Не забравяйте този човек и тази книга:

(http://www.ritrans.eu/0/BDFF1201E62ECDD9C2257C2F002A090D/%24FILE/Knigata%20za%20vagonite.jpg)
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Сaprycorn в 08 Март 2019, 12:13:13
А има ли в тази книга вагон, на който някой от нас се е возил и има към него такъв сантимент, че да мечтае за модел в НО?
 Почти всички вагони от книгата са бракувани до 1970 година, а Краси, доколкото разбирам, се интересува от вагони, към които да има масов интерес.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: zazo в 08 Март 2019, 12:17:38
Краси,
Информация за вагоните вече има предостатъчно. Това за което си прав, е че не е добре систематизирана. Аз бих съдействал на всеки, който реши да прави български вагон с всичката информация, която съм събрал.

Ясен е обобщил положението много добре. Модел на български второкласен вагон в момента няма. Чужбински модел, който лесно да свърши работа също няма.
Дряновските вагони (серии 15, 17, 47, 57) са много дълго време са гръбнака на БДЖ. Това прави събирането на български пътнически влак в 3-та и 4-та епоха, невъзможно.

С правилната цена, бих казал че има потенциал 20-30 човека да си вземат по 5-6 вагона.
За съжаление правенето на малосерийни модели е скъпо.
Би било хубаво всички, които се заинмавате с правенето на такиви модели, да се замислите за различни стратегии за намаляването на крайната цена към купувачите.

Например преди години, когато унгарците бяха на нашия етап от развитието си, се предлагаха много баузац модели, които човек да досглоби сам. Със съответните компромиси в качеството. Имаше и абсолютно долнопробни изпълнения, разбира се.
При италианците го имаше същото явление.

За мен настоящите цени са неприемливи и подозирам, че за много хора е същото.

Трябва да уточня, че скъпите ювелирни модели в 10-ина бройки са напълно валиден вариант, но това е съвсем друг сегмент от хобито, от който аз лично съм много далеч. Мога да се възхищавам на направеното, но цената е извън границите на разумното за мен.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: gregary в 08 Март 2019, 12:24:47
Цитат на: Vlado link=topic=5214.msg114997#msg114997 date=1552036632
Не забравяйте този човек и тази книга: ...
Повярвай, не сме го забравили! Чакаме вторият том...
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pach в 08 Март 2019, 12:28:17
Книгата сама по себе си е ценна, но най-вече съвсем малко е обърната
към моделистите!!! Съзнателно или не, но там и информацията е
така разместена по страниците, че убива и малкото желание
в младите, да вникнат в съдържанието и. А като се изключат
няколкото свестни чертежа, наличните скици стават само за статистиката. Пък и този първи том покрива именно най-малко
популярните вагони и епохи. А дали ще доживеем до втори том,
с най-много интересните вагони и епохи на Б.Д.Ж. ще видим!
 :hi:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: МАШИНИСТ в 08 Март 2019, 13:35:52
КРАСИ ,
От 6 месеца има разработени 10 модела на БДЖ - локомотиви и мотриси.
И особено 32-00.- култов мотрисен влак
До тук никой нищо.мълчанието на агнетата.
Знаеш какво се прави,включително и съдействаш.
От 2 седмици има 2 готови мотриси,за едната тук 1 потребител говори и пише 10 години.
Екипа я разработи за 5 дни.по време на националния празник - тест 2 часа на трасе,няма грижи.
Много са видели.
Пак мълчание .
Утре , както се казва ще избълваме БДЖ вагони от всякакъв вид .
Ефекта ще е същия.
Чесане на езици.
Твоя перфектен модел на 55 , който имах честта да видя и пипна преди 2 години , май си е само твой.
Не съм видял или чул някой да има.Е може и да нямам информация , но ако някой имаше,щеше да се похвали или сподели.
А иначе нашия екип начело с г-н НЕНЧЕВ работи усърдно.
И постепенно ще попълним липсите в БДЖ моделите.
Потребителите наблягат на китайски модели със съмнително качество и не съмнителни цени.
Изключвам факта за фотоец детайли / вече има много / - ти знаеш и си видял , както и възможността за кит комплекти.
Интереса е 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 08 Март 2019, 15:37:44
Да обобщим казаното дотук:
1. Дряновка с цена до 80 лева и качество като за 500 лева,потенциален пазар около 150 до 200 броя.
2.Скъп месингов вагон от неуточнен модел цена до 400 - 500лева, потенциален пазар окло 10 броя.
3.Комплект за сглобяване от смола с цена до около 120 лева, потенциал неизвестен.
4. Месингов комплект за сглобяване с цена 150 - 200 лева, потенциал неизвестен.

Последните два варианта отпадат, поради това че търговския риск е изцяло за сметка на производителя. Производствените разходи за разработка и пускане в серия на един вагон са свързани с:
 проектиране - около 30 лева на час от 20 до 50 часа
 прототипиране - около 1000 лева
 матрициране - около 2000 лева за до 30 броя
 боядисване - около 50 лева за цвят
 надписи -  по 50 лева на вагон за 10 броя тампон печат
Какво излиза накрая около 8000 лева за 20 - 30 вагона т.е. средно 250 лева за вагон от смола в завършен вид.
Колко ще препоръчате да спечели производителят за да му се занимава с това?
Ето затова не се произвеждат малкосерийни български вагони, особено без предварителна заявка. :hi:
 
   
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 08 Март 2019, 15:54:14
Краси, има и евтин вариант - шприцване в Китай.  Там цената ще бъде доста по-ниска, но сериите започват от 500 бройки...  Както каза Пач в една друга тема - БГ ЖП моделистите са 80-100 човека...по 5 вагона макс - едвам с огромен риск ще се напълни една серия.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 08 Март 2019, 15:58:44
Много ми е интересно Мемоба като поръча български вагон, колко бройки поръча? И как така се вързаха по 100 лв. Естествено само за боя. Има достатъчно пазар дори и в нашите мащаби, ако ще и да са Y или  Y/B вагони.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 08 Март 2019, 18:15:10
Митко, бъди по - конкретен. Какъв вагон, има ли подобен и тн. Или говориш само за боята. Не ми стана ясно.  :unsure:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 08 Март 2019, 18:41:26
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5214.msg115009#msg115009 date=1552061710
Митко, бъди по - конкретен. Какъв вагон, има ли подобен и тн. Или говориш само за боята. Не ми стана ясно.  :unsure:

Ами, Краси, през 2015 г. австрийската фирма (или клуб?) Мемоба пусна в продажба български спален вагон, който те са видяли до 2011 г. да се движи в състава на Дачия експрес. Сигурно година преди това си поръчват  чичковците (австрийци) Тилиг да им направи не знам колко БГ вагона, за да си напарвят същите тези чичковци автентичен експрес, който май е сниман няколко пъти на някаква гара (може и Виена да е, аз съм го виждал сниман в Букурещ). И понеже Тилиг иска някаква мин. бройка, Мемоба го продаваха (официално) за около 50 евра. Тук започнаха обичайните дискусии има ли въобще такъв вагон или не и т.н., през което време с Адри и още двама - трима направихме първата поръчка (че онези искаха само банков превод и поща). Дойдоха вагончетата, после още няколко пъти и всичко свърши за нула време (май вече ги няма). А пък след това - не можело да се поръча малък тираж -  дрън дрън.

Вагонът си е стандартен май Y вагон, само че боядисан в наши цветове, надписи и т.н. за съответната епоха. И в малки количества австрийците го продаваха по 50 евра, явно те са платили по-малко на Тилиг за да им го направи и да им излезе сметката.

Та какъв е проблемът да се порчат нормални (не спални и кушети) ливреи на Y и Y/B вагоните, които напр. Тилг произвежда? Явно сметката излиза за да се поръчат малка бройка със специфична ливрея и надписи, и то при същите цени както и масовото производство.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 08 Март 2019, 19:05:35
Ама тука става въпрос за проектиране и производство на изцяло нов български вагон. Аз не оспорвам, че може да се поръчват малки серии на някои от масовите производители, особено ако имаш личен контакт. Много естествено, че цената ще е ниска - касае се за съвсем други технологии. Освен това има само нова боя и надписи. Опитай да им поръчаш на Тилиг Дряновката, пък да видим каква цена ще ти обявят и при какви условия.  :yes:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 08 Март 2019, 19:44:01
Аз само казвам какво би се купувало от стандартните пластмасови модели - за 100 - 120 - 150 лв. Всичко в този диапазон би се похарчило в може би 100 - 200 бройки. (Адри май беше писал една статистика колко бг вагона се харчат).

Всичко над тази цена трябва да е някакъв тунингован супер модел (ец детайли и др.). Само това, че никой не  прави вагон с ръбести прозорци, не стига. Пък може и да стане с някаква смола?

Следващата стъпка е с поялника, там и цената ще е друга, и бройките ще са единици.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 08 Март 2019, 20:52:47
Цитат на: МАШИНИСТ link=topic=5214.msg115003#msg115003 date=1552044952
- От 6 месеца има разработени 10 модела на БДЖ - локомотиви и мотриси.
- От 2 седмици има 2 готови мотриси,за едната тук 1 потребител говори и пише 10 години.
- Екипа я разработи за 5 дни.по време на националния празник - тест 2 часа на трасе,няма грижи.
- Утре , както се казва ще избълваме БДЖ вагони от всякакъв вид .
- Потребителите наблягат на китайски модели със съмнително качество и не съмнителни цени.

Дай някоя снимчица да видим тези 10 модела + една 10-годишна мотриса. Може и за вагоните да напишеш нещо? И на кое китайско наблягаме, не разбрах?
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: МАШИНИСТ в 08 Март 2019, 21:26:03
Отиди при г-н НЕНЧЕВ в офиса му , в удобно за него време и ще видиш всичко произведено.
Има изобилие от МОДЕЛИ 14 , 19 , 32 , 41 , 42 , 43 , 43р , 04 , 200 , 22 , 23 ........даже май повече.
ИДИ И ВИЖ !
И вагони разни.
Мотрисата е 200 ПАРНА - първата внесена у нас.
Снимки и клипове - в фб.
Всички моделарски групи.
Всички вагони , които виждам около мен - ново производство са произведени .... в ..... , нали ?
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 08 Март 2019, 21:29:45
Ходил съм в офиса на г-н Ненчев, видях ...

За китайското - гледам си последните вагони, хич даже не са по-лоши от купените преди години.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: МАШИНИСТ в 08 Март 2019, 21:41:33
Когато и да си ходил , все си назад с информацията , просто защото всеки ден има нещо ново.
Работи се по всяко време.
Вечер по някога и до 12 часа.
... , ние постоянно работим , мислим , конструираме , опитваме и .........
Няма време за мотаене.
Ето и днес се обмислят вече 2 нови модела.
Цената и качеството на китайските вагони са доста успоредни прави.

Нови опити за противопоставяне няма да допусна!

Dispatcher
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pach в 09 Март 2019, 08:48:02
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5214.msg115012#msg115012 date=1552064735
Ама тука става въпрос за проектиране и производство на изцяло нов български вагон. Аз не оспорвам, че може да се поръчват малки серии на някои от масовите производители, особено ако имаш личен контакт. Много естествено, че цената ще е ниска - касае се за съвсем други технологии. Освен това има само нова боя и надписи. Опитай да им поръчаш на Тилиг Дряновката, пък да видим каква цена ще ти обявят и при какви условия.  :yes:

Краси, абсолютно прав си!!! И за цените, и за труда вложен
при едно такова проектиране, и за парите при малосерийно производство!!!
Но смятам, че и на децата е ясно кое се "продава и само"
както се казва!?

Деянов не напразно, не прави дори малко серийно производство,
а строго индивидуални модели ( максимум три броя)! Човека е
определил с голяма точност, своя труд на каква цена и кой може да я плати, за това което иска българският хобист въобще!
Моделистите обаче още не сме сигурни в това какво искаме и
на каква цена сме готови да го получим.

А той, хобиста , както и моделисти (лично виждане) иска така:
 - възможно най-ниска цена.
Дори тези с големи парични ресурси не купуват направо в ибея (примерно) ами предпочитат да играят търгове! И не е от "дзифтърлъг" както някои "другари" ги осмиват, ами защото именно така се събират големите парични ресурси.

- възможно най-високо качество на материала.
Дори тези дето си нямат и понятие от "цинковата чума" и "пластмасовата охтика", инстинктивно се стремят към "месинговия модел". Дори да не са си "играли" в детството
с металните играчки (мнозина вече ги помнят), все пак се просвещават дори и тук в тази тема, така че има логика в това
им желание.

- възможно най-достоверен външен вид.
Никой от "заклетите" хобисти не си купува от моделите,
които приличат на панаирни играчки, независимо от
агресивната им реклама, масовост и помпозните имена.
То това си е характерно и за китайските ментета дори.
Каквито и имена да им слагат, колкото и много да ги
произвеждат, дори и на високи цени да ги продават (опитват се)
те си остават просто панаирни артикули и никой не се лъже
са ги купува. Поне никой разбиращ и уважаваш себе си хобист!

- възможно най-качествена вътрешна механика.
Всеки желае когато "даде едни пари", да знае и види, че не ги е
хвърлил за глупости ,(цитирам нечий жени! :haha:) и срещу парите
си получава нещо което дори и да няма вградени микролагери,
ще му служи дълго и "вярно под знамената" (тоест в колекцията)!!!

Впрочем както има теми за чума-та, конструктивни чертежи,
необходими снимки, бояджийски съвети, инструментална екипировка, трябва непременно да направим отделно тема
за механиката в моделите. Там също има разлика не само
във вида на механиката, като кардани, ел.мотори, пластмасови
или месингови зъбчатки, локомотивни и вагонни колооси.
Вагонните не стават вместо локомотивни (без панаирните де) и т.н.

Та разликата от формирането на всеки един модел,
в така изброените по горе, четири основни желания
на клиента, определят двата крайни резултата ...съответно и цената!


Върхът (поне в днешната реалност) са моделите,
които безспорно всички одобряваме, харесваме, мечтаем
но мнозина могат да си ги поръчат на истинската им цена, са такива като тези на инж Деянов  ( :hi: &bgflag :clapping: :give_heart:)

Най-ниско са панаирните модели. Те не могат да се сбъркат,
колкото и да си приличат с прототипите. Нито са с добър външен
вид, нито имат свястна механика...нито ...абе тук е ясно - не ни интересуват въобще. Особено с цените им, които ги правят автоматично непродаваеми. Никой не дава дори "луди си пари"
за панаирни или детски модели!

Когато говорим за "малкосерийно производство на оптимална цена", тези две групи ( Деянов / панаирни играчки) автоматично отпадат!!! Деянов си има свойте клиенти, а "панаирджийските"" не са предмет на този форум.(имат си бг-мама примерно)

От тука нататък ние определяме точно какво, как и на каква цена го искаме, достатъчно, че да си го произведем!!! Било с общи усилия
(та 5~50 души сме) или помагайки на такива като Краси танкисти и LDimitrov!!! ....или ако може да не им пречим поне! ;D

Ако приемем, че някои от изредените модели ще съберат
повече привърженици (и аз съм за "Дряновка"-та но в ТТ :spiteful:)
трябва само заедно да намерим оптимума измежду горе
посочените четири основни групи, определящ крайният резултат и от там съответно цената сама ще си се формира.

Цената ще е ясна на всички по етапно според всяка в четирите  групи!
А на финала към така формирания сбор, просто прибавяме
разбира се и справедливото самоценяване (в пари) на човека,
наел се да направи едно малкосерийно, чисто българско производство.

Както каза Зазо, чехите и поляците, го правят от години,
унгарците са на второ ниво (след баузатц-а),
 след тях "тичат" румънци и руснаци!

От страните които нямат задоволително богат избор на местни
модели и организиращи свое собствено самозадоволяване, само ние стоим и ...подсмърчаме гледайки от страни!!!

То вярно, че подсмърчането и мърморенето се превърнаха в масов спорт, ама нали уж ние "заклетите хобисти" не сме такива!!?

 :hi:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 09 Март 2019, 09:04:14
Ние обаче сме упорити родолюбци и искаме да имаме Дряновка на всяка цена. Да видим какво се случва в близката чужбина. Вагонът, по който всички се прехласнахме   http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,5135.15.html струва на табела около 160 евро и това е при серия от най - малко 20 - 30 вагона Предлага се и като комплект за сглобяване за 70 евро. За да получим комплект за сглобяване с подобни ценови параметри правим следната сметка:
 проектиране - 30 лева на час 20 до 50 часа
 производство - ецване - 20 лева на дециметър - за 6 дециметра 120 лева
 дребни детаили - около 30 лева на вагон
 ваденки - около 150 лева за 50 комплекта
Така при серия от 50 вагона се получава себестойност от 173 лева на комплект. Редно е и производителя да получи нещо - накрая 210 лева.
При това положение и при тези ценови параметри според мен е възможно да се направи малка серия от 50 комплекта за сглобяване.  &bgflag
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Vlado в 09 Март 2019, 09:08:06
Само да уточня, че това с максимум трите броя модели на Деянов не е точно така, даже напротив, в офертите му винаги има цени за изработване както само на една бройка, така и 2, 3, 4 и пр., до 10 бр. като съответно и цената за повече е по-ниска (над 10 бр. цената не се променя), но и времето за обработка по-дълго. Например последната му поръчка е за 12 модела, а до колкото съм информиран, е приемал и по-големи поръчки.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 09 Март 2019, 09:22:28
Цитат на: Vlado link=topic=5214.msg115028#msg115028 date=1552115286
Само да уточня, че това с максимум трите броя модели на Деянов не е точно така, даже напротив, в офертите му винаги има цени за изработване както само на една бройка, така и 2, 3, 4 и пр., до 10 бр. като съответно и цената за повече е по-ниска (над 10 бр. цената не се променя), но и времето за обработка по-дълго. Например последната му поръчка е за 12 модела, а до колкото съм информиран, е приемал и по-големи поръчки.

Добре, че го каза ти, иначе аз щях да направя тази корекция. В интерес на истината цената на Стефан за 45 - та серия е много, ама много добра. Особено като знам с какви тежки инжинерни задачи ще се сблъска. Убеден съм обаче, че резултата ще си заслужава всеки лев.   :good:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 09 Март 2019, 10:19:58
Само уточнявам. Цените в калкулациите са с включени данъци, но това мисля, че е ясно по условие. :) 
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pach в 09 Март 2019, 10:35:05
Да ме прощава инж.Деянов!
 :hi: :hi: :hi:
Не следя работата му и отблизо,
та трите бройки ги написах "проформа"!
 :blush2: :victory:

Даже много ме радва уточнението от Владо и Краси!
Само не разбрах, в България дали имаме такава произведена
серия ( в повече от три броя примерно)?

Питам, не за да спорим, а така ще уточним дали имаме
такава "таргет група - върхов клас" от повече от трима човека?

Ако имаме такива факти, тогава моля, горе в предният ми
пост, да изключите групата от върха с пример моделите
на инж. Деянов. и съответно оставите саво тази с "панаирджийските играчки"!

ПП. Товарните вагони също не трябва да ги подценяваме.
Не са толкова атрактивни като пътническите, то пък са и по-лесно и евтино за реализация (ай... дали?)!
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Vlado в 09 Март 2019, 11:35:07
Има, разбира се, и доста е говорено по въпроса:

Серия 19 (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4942.msg106689.html#msg106689)
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: gzo в 09 Март 2019, 11:51:08
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5214.msg115012#msg115012 date=1552064735
....Опитай да им поръчаш на Тилиг Дряновката, пък да видим каква цена ще ти обявят и при какви условия.....

Интересно, колко струва един такъв опит, че вместо да се пита се стига то такива теми след които в крайна метка нищо.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: МАШИНИСТ в 09 Март 2019, 12:12:58
 "панаирджийските играчки"  - ОЧАКВАМ написалият това определение да внесе яснота и посочи примери
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: TANO в 09 Март 2019, 18:37:44
Цитат на: TANO link=topic=368.msg114918#msg114918 date=1551785516
Ама сигурно няма да могат! :diablo:

Аз съм виновен! Мислех си едно, а съм го написал така, че наистина не се разбира какво исках да кажа. Имах предвид, че и да се изпринтят  5 каручки, цената им ще е такава, че просто няма как да стане работата. Тук не оспорвам разчетите на който и да е евентуален производител на вагони българско бутиково производство – сигурно са такива, каквито са показани по горе. Но си мисля, че с това спираме дотук. Не виждам смисъл някой да хвърля труд и 3000 лв за проекти, прототипи и т.н. и най-накрая един –двама да си купят по едно вагонче за сглобяване за 210 лв. парчето.  Останалите ще са пас, и само ще пишат излишни  постове в тая тема.  За мен бутиковото производство явно не е начина как да се сдобием с български вагони, но и не мога да предложа нищо друго. Може по горе някой да е дал и други варианти, но си признавам, че не съм чел темата задълбочено.
П.С. Написаното е мое лично мнение и не цели да предизвиква спорове и скандали, както и още 2-3 страници общи приказки в темата. Уважавам всички, които не мислят по този начин. :hi: :drinks:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 09 Март 2019, 20:23:05
Цитат на: TANO link=topic=5214.msg115037#msg115037 date=1552149464
Аз съм виновен! Мислех си едно, а съм го написал така, че наистина не се разбира какво исках да кажа. Имах предвид, че и да се изпринтят  5 каручки, цената им ще е такава, че просто няма как да стане работата. Тук не оспорвам разчетите на който и да е евентуален производител на вагони българско бутиково производство – сигурно са такива, каквито са показани по горе. Но си мисля, че с това спираме дотук. Не виждам смисъл някой да хвърля труд и 3000 лв за проекти, прототипи и т.н. и най-накрая един –двама да си купят по едно вагонче за сглобяване за 210 лв. парчето.  Останалите ще са пас, и само ще пишат излишни  постове в тая тема.  За мен бутиковото производство явно не е начина как да се сдобием с български вагони, но и не мога да предложа нищо друго. Може по горе някой да е дал и други варианти, но си признавам, че не съм чел темата задълбочено.
П.С. Написаното е мое лично мнение и не цели да предизвиква спорове и скандали, както и още 2-3 страници общи приказки в темата. Уважавам всички, които не мислят по този начин. :hi: :drinks:

 Ами то тогава да си останем в сферата на мечтите и нищо да не правим, надявайки се някой немски дядо да се накуми и да направи нещо, което и ний с треперещи ръчички да сглобим. Какво, ние не можем като тях ли? Или дори по - добре от тях? Можем да даваме, здраво стисканите иначе евра за Бемо, за Вейнерт, че дори и за Еаос, но не  желаем да си платим масрафа за произведено в България? Прав е Иво, като казва: Могат но не искат............ Когато хвърлиш ръкавицата е редно да се държиш като мъж. Поне аз така мисля   :hi: :hi: :hi:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 09 Март 2019, 20:34:40
Евала, Краси!

Ние сме чуждопоклонници! Никой не иска да подкрепя българското...а съм сигурен и знам, че и при нас има по-добри майстори.

Аз съм в кюпа - искам да помагам на творците.  Кажи бюджет за вагоните и ще се включа - нищо, че хич не ме кефят...
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: zazo в 10 Март 2019, 00:11:29
Аз съм правил сметката колко излиза да си пробядисам тилигски/роковски вагончета в БДЖ, но това е нещо, което правя за себе си.

Ако реша че искам да търгувам, калкулирам материалите и сложа някаква ставка за човековреме и тръгна да продавам дори на себестойност, без включена печалба, нищо няма да се получи.

Т.е. ако към момента има начин цената на вагона да е под ~150 лв. за готов вагон и под ~100 за сглобяем кит има някакъв шанс цялото нещо да има смисъл да се прави. И пак е рисковано, може да се продадът и 400-500 бр., а може и под 100, незнаеш.

Засега не виждам изход от омагьосания кръг.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 10 Март 2019, 08:30:46
Ецването в Китай е 5 - 6 долара за дециметър, при поръчка от 5 квадратни метра. Проблемът е, че няма как да контролираш процеса. Може да ти се случи ИЗНЕНАДА от най - неприятните. Пък като сложиш и доставка и други такси то пак същото се получава. Така губиш и основното преимущество на технологията - пускането на продукт само когато имаш предварителна поръчка. Другият голям разход е проектирането. От всички, които пишат във форума, доколкото разбирам само Иво Ненчев го умее добре, Всички обаче го нападате и това не е адвокатлък, а констатация. Аз лично си плащам като поп на моя проектант за това, което ми се проектира. Освен това съм зависим от това дали има желание да ме приеме или не. Затова проектите понякога ми се бавят с години. Другият вариант е този на Людмил, но ако той си сложи една нормална почасова ставка за огромния прецизен труд. Къде ще му излезе краят?  :hi: 
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Vlado в 10 Март 2019, 08:48:12
Забравяш Деянов, който също сам си проектира моделите.
А относно Ненчев и без да се опитвам да му адвокаствам, перфектното му проектиране е последното нещо, за което е нападан тук.  :hi:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Adrian в 10 Март 2019, 09:47:14


Добре де - вижте румънците - те бълват румънски модели ?? - те как са се справили ? И то не бяха Tillig-ски , МТБ-ейски , AF ... лудница от румънски машини и вагони ...
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 10 Март 2019, 10:54:50
Цитат на: Vlado link=topic=5214.msg115057#msg115057 date=1552200492
Забравяш Деянов, който също сам си проектира моделите.
А относно Ненчев и без да се опитвам да му адвокаствам, перфектното му проектиране е последното нещо, за което е нападан тук.  :hi:

Да така е, но Стефан не се занимава с вагони и ти го знаеш. Има да прави още толкова много парни машини, че едва ли някога ще стигне до вагони, ако сам не го пожелае.  :yes:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 10 Март 2019, 11:07:42
Цитат на: Adrian link=topic=5214.msg115059#msg115059 date=1552204034

Добре де - вижте румънците - те бълват румънски модели ?? - те как са се справили ? И то не бяха Tillig-ски , МТБ-ейски , AF ... лудница от румънски машини и вагони ...
Забравяш колко милиона е Румъния, респективно какъв пазар е. Производител е на истински локомотиви, вагони и т.н. Освен това нещо ми се губи името на някой румънски производител на ж.п. модели. Моля те да ми припомниш. Ти като попита МТБ за българска 06 - ца, те какво ти отговориха?
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pavlinbg в 11 Март 2019, 12:34:53
Поздравления за темата!
С малко закъснение да се включа и аз, в качеството ми на обикновен потребител.
Мисля, че би било прекрасно, ако някой се наеме да произведе български пътнически вагон тип "B-84" (серии 19-74, 29-74 на завода в Дряново), за който споменава zazo. Вагонът е доста интересен с оригиналния си екстериор - най-вече с това, че рамата му е по-широка от покрива, като по този начин се получава така характерната извивка на страниците, вагонът е с 9 купета и е по-нисък от вагоните тип Y/B-70. Мисля, че производството на такъв модел ще е удар "в десетката". Не знам дали някой от големите производители може да се ангажира с това за приемлива цена и срокове, тъй като вагонът е с доста особености и тепърва ще трябва да се проектира и да се прави матрица, за разлика напр. от вагоните тип B, Y/B-70, Y, Z, X и пр., за които има матриции.
Има потенциал и за товарни вагони - добра идея е изработката на gabs, V епоха на БДЖ, който от "Роко" не произведоха.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 13 Март 2019, 09:46:03
Илюстирай ми моля те, този уникален екстериор.  ;D
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pavlinbg в 13 Март 2019, 18:14:35
Ще ти илюстрирам с няколко мои снимки на вагони от този тип, включени в атракционния влак (Г. Оряховица - Трявна - Г. Оряховица) по случай 110-та годишнина от Независимостта на България. Ливреята е от VI еп., вагоните са минали ревизия в средата на 2018 г. За жалост, снимките не стават много за проектиране на модел на такъв вагон, тъй като не са правени с такава цел, но все пак в момента с това разполагам:

(http://media.snimka.bg/s1/6350/038943539.jpg)
(http://media.snimka.bg/s1/6350/038943540.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/s1/6350/038943541.jpg)
Мисля, че на първите две ясно личи огъването на страницата на вагона.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 13 Март 2019, 21:59:42
Аз не виждам нищо уникално, може би гледам някъде другаде?
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 13 Март 2019, 22:14:04
Цитат на: mitko0888 link=topic=5214.msg115140#msg115140 date=1552507182
Аз не виждам нищо уникално, може би гледам някъде другаде?

Абе точно щях да ти звънна да те питам, само аз ли не виждам, че няма нищо криво. Беше ми неудобно обаче да ти звъня толкова късно.  ;D
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: bdz43r в 13 Март 2019, 22:28:21
На снимките не личи добре, но действително при тези вагони стените са с десетина сантиметра по-широки от покрива, съответно прозорците не са вертикални, а наклонени.
По тази причина вагоните не отговарят на европейския габарит и са само за вътрешно съобщение. Това автоматично изключва и евентуален чужд интерес като част от международни състави - такива вагони са напускали страната само инцидентно, с изрични договорки и никога возещи пътници.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 13 Март 2019, 22:32:20
Мислех си че ето тези вагони са интересни (макар и не за мен):

(http://picbg.net/u/62092/62874/882290.jpg)

А иначе тази 74-ка (от снимките на pavlinbg) могат лесно да станат от разни тилигски. А и с ръбестите прозорци не съм виждал.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 13 Март 2019, 22:41:34
Цитат на: bdz43r link=topic=5214.msg115142#msg115142 date=1552508901
На снимките не личи добре, но действително при тези вагони стените са с десетина сантиметра по-широки от покрива, съответно прозорците не са вертикални, а наклонени.
По тази причина вагоните не отговарят на европейския габарит и са само за вътрешно съобщение. Това автоматично изключва и евентуален чужд интерес като част от международни състави - такива вагони са напускали страната само инцидентно, с изрични договорки и никога возещи пътници.

Аз пък неразумно останах с впечатление, че става въпрос за част от радиус на окръжност.  :scratch_ones_head:
Дайте да видим най - харесваната Дряновка.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: mitko0888 в 13 Март 2019, 23:09:27
Цитат на: bdz43r link=topic=5214.msg115142#msg115142 date=1552508901
На снимките не личи добре, но действително при тези вагони стените са с десетина сантиметра по-широки от покрива, съответно прозорците не са вертикални, а наклонени.
По тази причина вагоните не отговарят на европейския габарит и са само за вътрешно съобщение. Това автоматично изключва и евентуален чужд интерес като част от международни състави - такива вагони са напускали страната само инцидентно, с изрични договорки и никога возещи пътници.

Сега схванах. При покрива вагонът е стеснен до 2825 мм, при рамата е 2960. На други вагони гледам че ширината е 2880. (ICE1 e 3070 mm, след това намалява до 3020, до 2950 при ICE3, 2850 при ICE-T и ...)
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pavlinbg в 14 Март 2019, 00:01:08
На този адрес са публикувани снимки на такива вагони, едната от които е правена до вратата на вагона и ясно личи този наклон на страницата.
 https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=852.1640   (https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=852.1640)

Цитат на: bdz43r link=topic=5214.msg115142#msg115142 date=1552508901
На снимките не личи добре, но действително при тези вагони стените са с десетина сантиметра по-широки от покрива, съответно прозорците не са вертикални, а наклонени.
Да, и по тази причина прозорците се затварят по специфичен начин - с издърпване на вътре и след това вдигане нагоре.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: zazo в 18 Март 2019, 10:46:27
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5214.msg115144#msg115144 date=1552509694

Дайте да видим най - харесваната Дряновка.

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/express/Bm20-15%2BBm20-47/blue/A_second_class_passenger_car_of_class_47_on_01_05_2010.jpg)

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/express/Bm20-15%2BBm20-47/blue/A_view_from_railway_station_Peshtera.jpg)

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/express/Bm20-15%2BBm20-47/blue/BDZZ_00000000050.jpg)

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/express/Bm20-15%2BBm20-47/red-white/A_passenger_car_of_class_47_on_railway_station_Karlovo.jpg)

Като вариант на горните е и ето това:

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/baggage/Dlm92-57/blue/A_mail_car_with_personal_number_51_52_92_57_027_-_9.jpg)

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/baggage/Dlm92-57/red-white/51_52_92_57_108-7.jpg)

http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/express/Bm20-15%2BBm20-47/blue/pix.html (http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/express/Bm20-15%2BBm20-47/blue/pix.html)

Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 18 Март 2019, 19:14:46
Сега вече можем да говорим по същество. Има ли и схемичка с основните размери, а и повече информация за талигите? Трябва да се уточни колко трябва да е подробен интериорът. Също така и по рамата какво се случва? Колкото по - скромно е заданието, толкова по - евтин би бил крайния резултат. 

 bg&flag
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Lokomotion в 19 Март 2019, 00:29:19
Аз искам да кажа,че какъвто и тип пътничски вагони решиш да изработваш колега, ще е хубаво да може да се направи цяла композиция. Да има вагон 2 кл. 1 кл. поща/багажен, вагон-бюфет, спален вагон. Причината поради ,която не колекционирам БДЖ подвижен състав е че когато започнах да се занимавам с хобито нямаше много налични модели на вагони. Да имаше тук таме на Tillig от балкан-сет и т.н. но нищо цялосно. За локомотиви да не говорим! Ако исках трябваше да си ги изработя, а тогавашните ми умения , въпреки голямото желание не позволяваха това.  Така че се ориентирах към DR и DB и до днес така. Друг е въпросът, че аз харесвам повече товарните композиции, а такива май не се предвиждат. Друг много важен момент ,според мен, е че ако вагон ще струва 150 лв. + то ще е хубаво да видим готов модел. Досега всички които предлагат направа на БГ модели можеха примерно да оставят един готов модел напр. в Хобиленд да го пипнем пробваме и т.н. пък тогава да искат поръчки. Едно е снимки друго на живо. И нещо, което може да не важи за всички, но на мен не ми се чака 3 месеца за изработка въпреки че си давам сметка че е нужно толкова време.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 19 Март 2019, 07:48:23
Понякога три месеца е твърде оптимистично.  :sarcastic:  За да има повече видове вагони трябва да съществува и желание за придобиването им, при това не само от един човек. Тъй като принципът на повечето български ж. п. хобисти е "' Око да види, ръка да пипне "" затова и няма модели на български вагони. Това мисля, че го изяснихме вече в темата дотук.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Adrian в 19 Март 2019, 09:23:03
мисля ,че пощата и 2 кл биха се продавали добре...като за начало  :drinks:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Сaprycorn в 19 Март 2019, 22:38:15
От серия 47 може да излезнат 2ра класа, 1ва класа, бюфет и дори кино-вагон. Кино-вагонът пътуваше в състава на Янтра експрес в края на 80-те.
От фургона 57 серия, може лесно да се направят пощата и вагон-отоплител!
Спални и ресторанти на базата на серия 47 не е имало.
Но от изброените по-горе се комплектоват добри композиции.
И ако си ги представим в различни разцветки-
1.Тъмно зелен ( началото на 70-те)
2.Тъмно/светло синьо с бели крила (Синия Дунав ,края на 70-те)
3.Червено/бежаво с бели крила (Експрес Златни пясъци, началото на 80-те)
4. Тъмно/светло синьо без крила (пътнишки влак след 90-та)
5.Червено/бежави без крила (бърз влак след 90-та)
Струва ми се, че има смисъл да имаме поне по три композиции...
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: IKAR в 20 Март 2019, 01:02:25
Всъщност тъмночервено-кремаво-тъмночервеното, доколкото имам информация, се появява преди тъмносиньо-светлосиньо-тъмносиньото, и двете с бели крила, на "Чайка Експрес". Със същото по-късно са експрес Тракия, експрес Златни Пясъци, експрес Варна и експрес Пирин. Синьото първо е на Синия Дунав, но в последствие вагоните ги омешват, та такова се появява по бързите, че и по пътническите влакове. Същото става и с тъмночервено-кремавото. В края на 80те, при ремонтите, сините вагони ги пребоядисваха в светло и тъмносиньо, но вече без крила, тъмночервено-кремавите изчезнаха, вероятно и тях са ги направили сини. Със сегашната червено-бяла боя, но малко по-светлочервено, имаше композиция от 47-а серия - Дианата, но и такива се мяркаха омешани по другите влакове. Янтрата беше в оранжево-бяло, експрес Варна по едно време също. От всичките варианти имаше вагони и с обикновени, и със сгъващи се врати, както вътре и със зелен, и със светлосив гетинакс. Имаше и такива с купе за началник-влака с издадени прозорци, както и със стаичка за говорителката. 88-а година всички експреси ги смениха с 74-та серия, червено бели, без Тракията. Нея, заради дизеловия локомотив, я направиха с новодоставени тъмночервено-кремави ГДР-ски вагони, но без крила, малко по-късно я направиха обикновен бърз влак и въпросните вагони ги пръснаха навсякъде. Пирин-а, който не беше експрес, а еталонен бърз влак, с ресторант, го махнаха още 87-а година.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: IKAR в 20 Март 2019, 01:25:28
Най-добре, ако ще се прави нещо, изчакайте втория том на дядо ви Стефан - там със сигурност всичко ще е описано подробно.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 20 Март 2019, 07:32:41
Ако вторият том на Стефчо е като първия, няма да е много годен за отправна точка. Чест му прави, че има желание и хъс, но първата книга е твърде несистематична и има само няколко чертежа, които при това не могат да се ползват. Съвсем не е ясно, дали въобще ще има втори том. За да се направи модел е нужна информация по - скоро, като от книгите на Деянови, но това е обяснимо - Стефан Деянов знае какво трябва. Най  добрият начин е сканирането на обекта, но това би оскъпило твърде много крайния резултат, а както вече се разбра той трябва да е евтин. Освен това не е ясно, дали ще можем да изловим някъде по ж.п. мрежата подходящия вагон. Това означава отново протакане, неяснота и в крайна сметка липса на модел. По принцип са достатъчни и няколко снимки от различни гледни точки, но без някои основни размери няма да стане. Например разстояние между прозорците, техните размери и т.н. Обикновенно липсват снимки на железопътен състав строго отпред и строго отстрани, което също е огромен проблем. Фотосите в три четвърти носят най - малко годна информация. Освен това изображенията трябва да са големи, но това обикновенно не е така. Има и много други неща, но да спрем до тук.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pach в 20 Март 2019, 09:28:10
Проблема със снимките се решава със съвременни
модерни телефони. Имам предвид частта с изкривяването
на образа. То вече "рибешко око" няма...вече се продават
и има четириобективни смартфони, но дали могат да
 обхванат обекта (24 метров вагон) по дължина без
 изкривявания трябва да се провери.

Колкото до размерите за "Андроид" има поне пет приложения
които свалят размерите по снимката заредена в тях.
Точност до сантиметър -  проверил съм и работи. За милиметри
сега се сещам, та не съм проверявал ( при макро снимките е в мм) за големите снимки става ли.
Ползвам го редовно за сгради от натура.
Много удобно е практично, при това ни решава основен проблем.

Оставя само да се "преследва" съответния вагон,
за да се направят снимките и опишат с думи детайлите
 в помощ на конструктора!
 &bgflag
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 21 Март 2019, 07:53:55
Зависи и какво ниво на точност се търси.  Ако ще се прави модел тип "панаирджийска играчка" - снимките са достатъчни.  Но ако се гони отклонение до няколко стотни от милиметъра - без точни чертежи си е цяла магия. 

Има определени допуски при чертежа, после при изработката на частите, после при сглобяването.  Ако се тръгне с не съвсем точни размери грешката се натрупва и крайния резултат става играчка, а не колекционерски.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: zazo в 21 Март 2019, 09:45:31
Една версия на втора класа, би била напълно достатъчна за начало.
Ще реши създаване на композиция за всички, които сме се набалбукали с по няколко от вагоните от Балкансет-а.
Ще се види какво е търсенето и потенциала на цялата работа.

Аз лично не бих имал някакви крайни претенции, например към оборудването на рамата, защото в това отношение и повечето фабрични вагони, които имаме са си с компромиси в това отношение.

Мисля, че мога да събера и компилирам всичко необходимо за такъв модел. Ще отнеме малко време, но ще го публикувам тук.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pavel75 в 21 Март 2019, 09:56:48
Цитат на: zazo link=topic=5214.msg115244#msg115244 date=1553154331
.....

Мисля, че мога да събера и компилирам всичко необходимо за такъв модел. Ще отнеме малко време, но ще го публикувам тук.

Зазо,

ето една твоя статия:

http://www.railwaypassion.com/?cid=10&NewsId=94 (http://www.railwaypassion.com/?cid=10&NewsId=94)
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: zazo в 21 Март 2019, 10:21:33
Ами да, тя тази е за ГДР-ейските кушети.  Нещо подобно, но с повечко схеми и чертежи си представям да скалъпя и за нашите.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 21 Март 2019, 12:24:37
Да това е което е нужно  :good: Що се отнася до рамата - не си представяйте нещо осакатено. С по - малко изразителни средства може да има напълно достоен резултат.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 27 Март 2019, 23:36:15
Турските спални вагони някой прави ли ги?

(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/irhsshpqzthoeq49qtjezf37d76tlmxo.jpg)

Попаднаха ми доста добри чертежи, благодарение на Васко - МАШИНИСТа,  та се чудех дали да се захващам...

(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/bxpa3qhqm06hcvyqjwhydllhzbvzryo3.jpg)

п.п.  този го снимах с телефона, затова излезе каплав....

п.п.2  Толкова са подробни, че даже има и детайлите на WC-то

(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/hqdwmgh1zywc9hlu1zwqbgwckny4mqpu.jpg)

Тук има и точен размер на отходната тръба, както и диаметъра на водопроводите от хидрофора

Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 28 Март 2019, 22:28:54
Хм..... "Im Westen nichts Neues" -  Ерих Мария Ремарк

(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/wb4nftjmtdgrxgu0ggnmt2gxxdfehssl.JPG)
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 28 Март 2019, 23:10:49
Ето и една актуална снимка от Martochkata:

(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/ohrpydmfji8jvdfy8s647hhrtobnfk6w.jpg)

И да не забравяме - един от най-важните детайли - този път имам точния размер:

(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/myzurzfph8tcqzat3lgkrpsqgd4wcsdz.jpg)

Някой може да се запита защо обръщам такова внимание на кенефа....Я си представете, че пътувате от София за Варна и къде Горна ви напъне яко.....ако тази малка, миризлива и незначителна кабинка не функционира, К'О ПРАИМ?
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: martochkata в 30 Март 2019, 00:03:11
Много хубаво ще стане вагона съм обеден.Скоро се надявам да се види и по-интереснея проект, за който говорихме с теб.Ще бъде доста по-интересен за всички независимо дали сме им симпатични или не тота за мен е без значение.Когато стане готов проекта със сигурност ще има интерес към него.Очаквам неговото представяне с огромен интерес. :drinks:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Krasi Tankista в 30 Март 2019, 10:25:12
Що за загадка?   :blink:  :unsure:  :mda:
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 30 Март 2019, 15:21:55
Вагона от първата снимка от последният пост на Ненчев няма нищо общо с турските.
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: pavlinbg в 30 Март 2019, 16:35:20
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=5214.msg115377#msg115377 date=1553952115
Вагона от първата снимка от последният пост на Ненчев няма нищо общо с турските.

Точно така, той е от "швейцарските" и от Roco вече го произведоха  :) :good:

Моля, участниците в тази интересна дискусия, успокойте страстите, включително в оценките! Вярно, в спора идва истината, но без напатките (дори завоалирани) ще се чувстваме всички по-добре.

Dispatcher
Титла: Re: Модели на български вагони - проектиране и производство
Публикувано от: Nenchev в 29 Април 2019, 22:53:40
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=5214.msg115377#msg115377 date=1553952115
Вагона от първата снимка от последният пост на Ненчев няма нищо общо с турските.

Този път май го нацелих...поне на стълбите пишеше "Маде ин Туркей"

https://photos.app.goo.gl/dSUHJyaWVhPkKRiS7 (https://photos.app.goo.gl/dSUHJyaWVhPkKRiS7)