RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: Nenchev в 24 Март 2019, 10:46:31
-
ВЕНСЕРЕМОС,
Понеже реших от повърхността да се гмурна малко по-дълбоко, та си зададох въпроса, аджеба, с колко оборота трябва да се въртят колоосите на един модел, за да докаросам с достатъчна точност мащабна скорост. Отворих един MS EXCEL и с остатъчните ми спомени по математика за 4ти и за 8ми клас направих следните изчисления:
Реална скорост Vреална = 120 км/ч
Мащабна скорост Vмащаб = 120 / 87 = 1.38 км/ч => 1 379.31 м/ч => 1 379 310 мм/ч => 22 988 мм/мин
Лока има колоос с диаметър 10.4 мм умножено по ПИ = 3.141592 = 32.7 мм обиколка
Общия път за 1 мин (22 988 мм) разделен на обиколката за 1 мин ( 32.7 мм) дава 703.6 об/мин
Ел. двигателят ми е с 11 000 об/мин при 12 В напрежение, следователно 11 000 / 704 = 15.6 емен-емен предавателно число 16:1
Демек, да си търся колело с 16 зъба, което да ръгна веднага след червяка с презумпцията, че останалите зъбни колела в редуктора са с отношение 1:1?
-
Не откривай топлата вода, ами като да се
"гмуркаш", вземи пояс (-ът) "Железопътен моделизъм"
от Юрий Ботев! Книжката ще ти е от полза при всички
гмуркания, защото е чудесен отправен пристан
и за гмуркания, и за плавания!
Тук я има поне на две места за да си я изтеглиш в ПДФ!
В нея има отговор на доста твой въпроси, също за зъбни предавки,
моделни скорости, теглителна сила и т.н.!
ПП. И честит рожден ден!!! :drinks:
-
Не откривай топлата вода, ами като да се
"гмуркаш", вземи пояс (-ът) "Железопътен моделизъм"
от Юрий Ботев! Книжката ще ти е от полза при всички
гмуркания, защото е чудесен отправен пристан
и за гмуркания, и за плавания!
Тук я има поне на две места за да си я изтеглиш в ПДФ!
В нея има отговор на доста твой въпроси, също за зъбни предавки,
моделни скорости, теглителна сила и т.н.!
ПП. И честит рожден ден!!! :drinks:
Благодаря, Мистър Пач!
Колкото до книгата - имам я, ама не обичам да чета. Както стана ясно през последните няколко седмици - научавам нещата по трудния начин :drinks:
п.п. Ще й хвърля едно око, все пак :nyam:
-
Тъй като не обичаш да четеш, :) формулата за моделната скорост е:
Vm=27,8.v/M
Където:
Vm - моделна скорост (сm/s)
v - действителна скорост (km/h)
M - мащаб.
Имай предвид, че моделната скорост зависи и от оборотите на двигателя, предавателното число на зъбната предавка и диаметъра на двигателните колела.
-
Е хубаво де....съгласно формулата излиза 2280, а аз, откривайки топлата вода го изкарах 2298...Добър съм, значи...под 1% грешка от закръгленията...
Колкото до оборотите и предавателните числа - аз именно тях искам да сметна, за да мога правилно да си изработя редуктора.
Оборотите на двигателя са фабрично зададени при определено напрежение и при празен ход, както и някои производители ги дават, като вземат предвид и преплъзването - дават обороти и в натоварен режим. От там тръгвам, за да стигна до 16 (не е 42, както в една култова книга)
-
...Демек, да си търся колело с 16 зъба, което да ръгна веднага след червяка с презумпцията, че останалите зъбни колела в редуктора са с отношение 1:1?...
Иво, виж тук дали има нещо, което ще ти свърши работа :buba:
http://hobbystrong.com/index.php?route=product/category&path=201_202&sort=p.model&order=ASC
ПП Честит рожден ден и от мен!
Кефиш мъ, ш'ти звънна :)
-
Когато Архимед откри, че като се цамбурне във ваната от нея изкача толкова вода, колкото е собствения му обем извикал "EUREKA!"....пиша го това, 'щот нали за топла вода става дума...
Та EUREKA - 2700 мм междуосово - тамън за 04:
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04.JPG)
Оказва се, че мАторът ми е с 9500 min-1 и следователно, трябва ми колело с 13 зъба. Обаче, азе имам една торба щърбави колела - един им липсва, та си мисля да компенсирам по-малкото число с напрежението.
-
Кеф ти риба, кеф ти паламуд.....
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_01.JPG)
В смисъл на това, че може да се изработи на 3D принтер от пластмаса, може да се резне на рутер от плексиглас или месинг, може да се изработи от WAX пластмаса/смола и после да се отлее от метал....Въобще универсалната работа...
-
Червякът ти е разположен високо, ако това е външният му диаметър. ;D
-
Мисля, че е от перспективата...
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_02.JPG)
Ето и как изглежда:
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_03.JPG)
И се чудя дали да не боцна 2 лагерчета на оста на червяка - да не шава напред-назад, като сменя посоката на въртене...
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_04.JPG)
-
Червякът е добре наистина. Лагерите са отлична идея. :good:
Каза че е за 2700мм, дай другите размери. Как ще се закрепва към шасито? А блендите и токоснемането? :mda:
-
Еееее, Краси!!!!!!
Аз, че съм бързак - бързак съм, ама за 1 ден толкова. Сега печатам първата проба и като го пипна и усетя на допир ще изкусурявам другите неща. Имам някои идеи, но искам първо да го видя на живо.
Колкото до другите размери - те са лесни - само разтягам или свивам разстоянието между колоосите и по пресечните на окръжностите намествам междинните колела.
-
Еееее, Краси!!!!!!
Аз, че съм бързак - бързак съм, ама за 1 ден толкова. Сега печатам първата проба и като го пипна и усетя на допир ще изкусурявам другите неща. Имам някои идеи, но искам първо да го видя на живо.
Колкото до другите размери - те са лесни - само разтягам или свивам разстоянието между колоосите и по пресечните на окръжностите намествам междинните колела.
Исках да посочиш другите размери именно на този редуктор - ширина, височина, дължина и т.н. :thank_you:
-
Уф, ама съм тиква....ето:
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_05.JPG)
Дебеличко за сега е 8.80 мм, ама за всички размери има мегдан за намаляване - къде с по 0.5 мм, къде с до 1-2...
Ето и какво измъдрих по въпроса с блендите:
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_06.JPG)
Колкото до токоснемането - Тошецът ще ми ецне едни хубавки месингови пластини с отвор в средата, който с винтче и кабелна обувка ще предава напрежението. Пластините, мисля да опират от вътрешната страна на колелата.
Окачването - все ми се ще да го направя шарнирно - едни ябълки в областта около средното винтче (което в този случай ще даде фира) и после на самата рама скоба с вдлъбнатина, в която да лягат ябълките...Не знам дали го обясних, ама като го нарисувам ще го покажа.
-
Червяка колко канален си го предвидил?
&bgflag
-
Червяка колко канален си го предвидил?
&bgflag
Честно казано, идея си нямам...ето тези ползвам: https://www.aliexpress.com/item/phiopilan-0-5-Module-6-8mm-w6-8-1-5a-Aperture-1-45mm-White-Plastic-6/32862948918.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dGtE8Zz (https://www.aliexpress.com/item/phiopilan-0-5-Module-6-8mm-w6-8-1-5a-Aperture-1-45mm-White-Plastic-6/32862948918.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dGtE8Zz)
Пфуууу, добре, че никой не забеляза, че при тази конфигурация оста на въртене е изместена от ябълката на кардана. Ама то как да забележи, като го нямаше и кардана... :pleasantry:
Не, че нещо, ама в този случай имаме следните дв хипотези: ако оста е изместена - вероятността да изплюва кардана е доста по-голяма и втората да изместя оста на въртене на талигата, което, обаче не гот.
Та набързо го преработих, преди да съм се изложил съвсем...
(http://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/gearbox_04_07.JPG)
Преместих горното колело с 3.6 мм на ляво и нещата заспаха
-
Червяка ти е едноканален, а като стана въпрос
за забелязване - оста ти е ф2.0 мм, а отвора на червяка
едва ф1.45!!! Тоест тук имаш също несъответствие.
:drinks:
-
Тенкю отново, Мистър Пач!!!
На пръв поглед не е проблем, защото имам същите червяци и с 1.95 отвор. Но на втори поглед се замислям:
Вариант 1 - остава така с големия отвор
Вариант 2 - правя лагеруващите отвори по 1.55 ММ, сменям оста, правя по-компактен и приличен кардан.
Предимства на вариант 2 - ще стане малко по-компактно
Недостатък:. Лагерчетата ми са за 2 мм ос - ще трябва да поръчвам нови или без тях...
Ще пробвам и двата варианта, пък да видим...
-
След 5-6 преработки, мога да извикам ВЕНСЕРЕМОС!!!!!!
(https://smurf-bg.com/aef/uploads/attachments/iwvablwo1kkaaai06dkgcyj8ha2ugw2r.JPG)
п.п. Остава да го видим как работи и да му замерим децибелите.