RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: pavlinbg в 03 Декември 2016, 20:58:02

Титла: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 03 Декември 2016, 20:58:02
Здравейте! Днес се опитах да поставя декодер на дизелов локомотив PIKO BR 130  в H0 / преправен в 07-ма серия на БДЖ от RailTune/, но ударих на камък  :( . Смъкнах корубата на локомотива, което се оказа лесно /същата се държи на две болтчета/. След това извадих DC  моста на платката и поставих декодера, който е PluX22 Decoder на Roco http://www.roco.cc/en/product/170176-0-0-0-0-0-0-004002/products.html (http://www.roco.cc/en/product/170176-0-0-0-0-0-0-004002/products.html). Декодерът изцяло съвпадна с интерфейса на платката. След това добавих локомотива в библиотеката на мултимауса /централата е Roco z21/ спазвайки инструкциите. Записах го като BDZ07. При задаване на поредния номер първоначално избрах 3, но ми изписа EROR10, което означава, че на този номер е  регистриран друг локомотив /в случая това е локът от сета с централата/. Повторих операцията с мултимауса като този път записах локомотива на номер 4 от библиотеката, зададох стъпките на скоростта и натиснах ОК. Въпреки това локомотивът не тръгваше нито напред, нито назад, нито му светеха светлининте :( . Записах локомотива и на номер 5 от библиотеката, но пак не тръгна. След това на трасето сложих и локомотива от сета на централата. Избрах го от менюто и тръгна без проблем като на дисплея на мултимауса пишеше 20 16. Направи ми впечатление, че когато му светвах светлините светваха и тези на BDZ07, който оставих на трасето !? След  това избрах от менюто BDZ07, но той пак не тръгна, нито пък му светеха светлините.
Може ли някой да ми каже къде е проблемът и какво да направя, за да го отстраня? Предварително благодаря :hi:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 03 Декември 2016, 23:31:13
Сега като препрочетох инструкцията на централата и като прочетох някои неща във форума, може би се досещам къде е проблемът. Мисля, че локомотивният адрес освен в библиотеката, трябва да се промени и в променливата CV1. При условие, че на повечето декодери е 3 по подразбиране, то адресът на новия BDZ07 трябва де се промени напр. на 4 /и от CV1/. Може би заради това, когато и двата лока бяха на трасето, включвайки светлините на този от сета, се включваха и тези на BDZ07.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: TheJackal в 04 Декември 2016, 07:12:04
Правилно си се досетил pavlinbg! Така е: когато конфигурираш даден локомотив не трябва да има други локомотиви на трасето или трябва на отделна релса да го конфигурираш. Да, по подразбиране заводския адрес е 3 - CV1=3, можеш спокойно да го промениш. останалото е написано тука: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1457.60.html   отговор 72.   :hi:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 04 Декември 2016, 11:33:02
Благодаря за съвета TheJackal! Точно това от линка, който си ми дал, бях прочел, даже си го принтирах на хартиен носител. Ще пробвам промяна на адреса от CV1 и ще пиша за резултата. А инъче, когато въвеждах BDZ07 в библиотеката, беше само той на трасето!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 06 Декември 2016, 19:45:02
Здравейте отново! За жалост усилията ми към днешна дата да управлявам дигитално BR130 /BDZ07/ не дават положителен резултат  :( . Ще обобщя какво направих до момента: Както писах по-горе, локомотивът го бях записал в библиотеката на мишката на различни адреси, но при всеки запис не променях адреса му от променливата CV1. Какво направих след това? Препрочетох упътването на централата, прочетох това и на декодера, четох и доста неща във форума. Изтрих направените записи на BDZ07 в библиотеката, ресетнах декодера от променливите CV64/1 и CV8/8. След това записах отново локомотива в библиотеката с адрес 4, като го програмирах и в CV1. Тук имаше лек напредък - като избирах CV1 и като зададох адреса, фаровете за движение напред на лока премигнаха, но той не се отмести. След това се опитах да го подкарам в режим библиотека, но пак ни напред, ни назад, фаровете също не работеха. Пробвах и през режим лок. адрес, но пак не помръдна, само фаровете се включиха. Пробвах всичко това и на адрес 5, но уви- резултатът бе същия  :( . Лошата новина е, че сега не знам какво да правя.  :scratch_ones_head: Започвам да си мисля, че имам някакъв хардуерен проблем или проблем с електродвигателя на локомотива. Прокрадва ми се и натрапчивата мисъл, че след като локът е PIKO, то и декодерът трябва да е такъв - напр. този http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-255945-003001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html  (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-255945-003001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html). Вече взех да се отчайвам. Някой може ли да каже какъв всъщност е проблемът и какво да направя?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Gervasii в 07 Декември 2016, 05:27:12
Сигурен ли си, че сложил декодера правилно!!!! Просто го извади и завърти буксата и направи опит! Чакаме доклад!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 07 Декември 2016, 07:46:47
plux22 малко трудно ще го сложиш обърнат. Освен ако не подстрижеш някое краче. Прочети още веднъж как се задава адрес на декодера / локомотива, и как се въвежда този адрес / локомотив в мишката. Трябва да имаш само един локомотив на трасето, без стрелки и др. Или на отделно парче релса. Направи  ресет на декодера. Запиши в декодера новия адрес в цв1. След това пробвай да го караш, директно с адреса му. Това са стъпките. Ако те съмнява мотора - пусни го на аналогово захранване - първо без декодер - с тапа, после с декодер (при ресет обикновено аналоговият режим е разрешен).
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Best Ripper в 07 Декември 2016, 08:12:35
Лично аз не виждам защо трябва да ръчка изобщо из CV-тата само за една смяна на адрес...  :mda:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 07 Декември 2016, 09:18:14
Цитат на: Best Ripper link=topic=4915.msg105612#msg105612 date=1481091155
Лично аз не виждам защо трябва да ръчка изобщо из CV-тата само за една смяна на адрес...  :mda:

Защото само декодерите на Мерклин имат ключета за задаване на адрес. На ДЦЦ декодерите адреса се задава с CV ...
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 07 Декември 2016, 09:49:01
Цитат на: Gervasii link=topic=4915.msg105610#msg105610 date=1481081232
Сигурен ли си, че сложил декодера правилно!!!! Просто го извади и завърти буксата и направи опит! Чакаме доклад!
Платката на локомотива е с PluX22 интерфейс и декодерът може да бъде поставен само в едно положение. Разбира се аз го извадих, след това го поставих отново в интерфейса, но нямаше положителен резултат.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 07 Декември 2016, 09:57:52
Цитат на: mitko0888 link=topic=4915.msg105611#msg105611 date=1481089607
Прочети още веднъж как се задава адрес на декодера / локомотива, и как се въвежда този адрес / локомотив в мишката. Трябва да имаш само един локомотив на трасето, без стрелки и др. Или на отделно парче релса. Направи  ресет на декодера. Запиши в декодера новия адрес в цв1. След това пробвай да го караш, директно с адреса му. Това са стъпките. Ако те съмнява мотора - пусни го на аналогово захранване - първо без декодер - с тапа, после с декодер (при ресет обикновено аналоговият режим е разрешен).
Всичко това го спазих на 100%, но резултат за сега няма! Смятам да пробвам нещо друго - да изтрия всички локомотиви от библиотеката на мишката, вкл. и на лока от сета, след което да ги запиша и програмирам наново. Ако лока от сета тръгне, значи проблема е хардуерен
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 07 Декември 2016, 10:28:18
Мисля че и при мишка със z21start няма значение дали локомотивът е записан в библиотеката или не. Изтрий всичко - няма лошо, но няма и да оправи нещата.
Сложи само "фабричния " лок. Виж дали се движи (сигурно е на адрес 3). След това го махни. След това сложи 07. Виж дали се движи на адрес 3, или на всичките адреси които си се опитвал да слагаш.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 07 Декември 2016, 10:35:48
Просто тури 07 на трасето, запиши му нов адрес, такъв какъвто нямаш сетнат и добавен преди,
примерно 99 и го добави в библиотеката, ако не тръгне по този начин, декодерът е сдал багажа.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Best Ripper в 07 Декември 2016, 23:10:35
Цитат на: mitko0888 link=topic=4915.msg105615#msg105615 date=1481095094
Защото само декодерите на Мерклин имат ключета за задаване на адрес. На ДЦЦ декодерите адреса се задава с CV ...
Някои хора тотално не са в час и не са виждали никога мерклински/трикски декодери през последните поне 20 г.  :swoon: И май не трябва да се занимавам да им обяснявам как се управляват немерклински декодери в мерклински централи... Явно за някои спИциалисти декодерите винаги ще бъдат с ЦК ключета...  :haha:

Според мен pavlinbg изобщо не влиза в декодера, а се мъчи да го управлява на нов адрес, който не съвпада със заводския. Много често потребителите действат по следния неправилен начин:
1. Купува си нов локомотив/декодер, който има определен заводски адрес /да речем 3-и/
2. Тръгва да го въвежда в централа си, но вместо в описанието на новия локомотив да зададе адрес 3, той директно го задава в централата с новия ЖЕЛАН от него адрес /примерно 5-и/.
3. Получава се следната картинка - локомотивът е на един адрес, а централа го търси на друг. Познайте дали ще тръгне.

Какво да направи в случая.
1. Остави локомотива с монтирания декодер сам на трасето.
2. Намери в централата функция "търсене на локомотив".
3. Изчакай я да прерови адресите.
4. Ако не намери нищо, пусни пак търсене, като преди това размести локомотива по релсите.
5. Ако централата дава съобщение за грешка, възможностите са две:
А. Дефектен декодер
Б. Нормално централата не дава съобщение за грешка при съвпадение на адреса на новия локомотив с вече наличен, а дава предупреждение - ако дава грешка от такава ситуация, изхвърли централата - боклук е /без значение марката и модела/.
6. Задвижи локомотива първо на заводския адрес, после му прави редакция и му задай новия желан адрес.

Освен това: провери в книжката на декодера на кой адрес е заводски - не всички са на 3-и, има и на 1-и. Ако там е записан адресът, въведи нов локомотив в централата и му задай съответния адрес, без значение дали централа ще ти обяснява, че такъв вече има. След това прави смяна на адресите чрез редактиране на настройките.

Ако декодерът не е изпускан на земята, единствената възможност да дефектира е удар от статично електричество.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 07 Декември 2016, 23:28:02
Благодаря за интересните съвети BestRipper! Утре ще ги пробвам на практика. Ще пиша за резултата!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pach в 08 Декември 2016, 09:18:54
При теб всичко е по- простичко. Вероятно записваш адрес само в библиотеката. В ръководството на МултиМауса изрично е подчертано, да записмаш новия адрес освен в библиотеката, и в декодера. Ти правиш само едното - давайки нов адрес в библиотеката указваш, че в нея БДЖ-07 ще се управлява на адрес 05.Трябва обаче и самия декодер да програмираш да е с адрес 05. Това си е задължително.Впрочем със СV-тата се прави и правилно си се ориентирал. Не знам декодер да променя настройките си по друг начин освен чрез промяна на записите в СV-тата!!!! Може би за това всички за тях ти говорят ( а един се чуди що така...) :lol:

За по-лесно и "прегледно" просто в режим адреси който се индикира чрез (Lхххх), програмирай декодера на 05.
При програмиране спазвайте правилата-сам локомотива или на отделна релса. При програмиране ще се чуе леко трепване.
След това излез в режим управление и виж дали ти се управлява лока на този адрес. Ако всичко е наред тогава премини
в режим библиотека и си задай там, че лок с име БДЖ-07 ще се управлява на адрес 05.
Ако си направил всичко правилно в такава последователност
би трябвало локя да се упавлява на адрес 05, и в двата режима - директен или библиотека
Това е.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Декември 2016, 10:26:04
Цитат на: pach link=topic=4915.msg105636#msg105636 date=1481181534
При теб всичко е по- простичко. Вероятно записваш адрес само в библиотеката. В ръководството на МултиМауса изрично е подчертано, да записмаш новия адрес освен в библиотеката, и в декодера. Ти правиш само едното - давайки нов адрес в библиотеката указваш, че в нея БДЖ-07 ще се управлява на адрес 05.Трябва обаче и самия декодер да програмираш да е с адрес 05. Това си е задължително.Впрочем със СV-тата се прави и правилно си се ориентирал...
За по-лесно и "прегледно" просто в режим адреси който се индикира чрез (Lхххх), програмирай декодера на 05.
При програмиране спазвайте правилата-сам локомотива или на отделна релса. При програмиране ще се чуе леко трепване.
След това излез в режим управление и виж дали ти се управлява лока на този адрес. Ако всичко е наред тогава премини
в режим библиотека и си задай там, че лок с име БДЖ-07 ще се управлява на адрес 05.
Ако си направил всичко правилно в такава последователност
би трябвало локя да се упавлява на адрес 05, и в двата режима - директен или библиотека
Това е.
Всичко това го пробвах няколко пъти. Единствено последователноста бе друга - първо записвах локомотива в библиотеката, а след това го програмирах на същия адрес и в CV1. Днес ще пробвам в обратен ред, като преди това ще ресетна декодера през СV8. Ще пробвам да намеря локомотива и с търсачката. Въобще очертава се сериозен тренинг дей  :thank_you:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 08 Декември 2016, 11:24:52
Като чета това в първия ти пост, разбирам че дори и без да смениш адреса на декодера, така както си е на фабричния лок, лампите светят както трябва, но не се движи?

Пробвай със сигурност дали новия бдж07 прави въобще нещо на адрес 3, или на новия адрес, който слагаш - дали се включва и изключват лампите. Ако светлините работят а не се движи - може и да пипнеш в цв29.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Декември 2016, 16:19:14
Цитат на: mitko0888 link=topic=4915.msg105638#msg105638 date=1481189092
Като чета това в първия ти пост, разбирам че дори и без да смениш адреса на декодера, така както си е на фабричния лок, лампите светят както трябва, но не се движи?

Да, защото не бях променил адреса на новия локомотив и през CV1, а само го бях записал в библиотеката с адрес 4. Според инструкцията на декодера адресът е 3 по подразбиране. Същевременно другият локомотив от сета също е с адрес 3. Може би заради това, когато и двата локомотива бяха на трасето се включваха едновременно фаровете им. Проблемът е, че единият /този от сета/ се движи на този адрес, а другият - само му работят предните светлини.

Цитат на: mitko0888 link=topic=4915.msg105638#msg105638 date=1481189092
Пробвай със сигурност дали новия бдж07 прави въобще нещо на адрес 3, или на новия адрес, който слагаш - дали се включва и изключват лампите. Ако светлините работят а не се движи - може и да пипнеш в цв29.
Днес пробвах това и за жалост резултатът е отново отрицателен. Изтрих всички локомотиви от библиотеката, като ми изписа ERR 7/което според инструкцията на централата означава, че всички локомотиви са изтрити от библиотеката/. След това ресетнах декодера на новия BDZ07 през променливата CV8.  В CV1 потвърдих адрес 3, в резултат на което фаровете на локомотива  премигнаха. След това се опитах да го открия със SERCH от менюто LOCO, като зададох адрес 3, но ми изписа ERR9 /локомотивът не бе открит на заданения адрес/. След това преминах в режим локомотивни адреси, зададох L0003, но пак не тръгна. Само можех да включвам и изключвам светлините. Забелязах, че като сменях посоката с кръглото копче, локомотивът не тръгваше, но се сменяха и предните светлини /бели/, но не се включваха задните. След това през променливата СV1, зададох нов адрес, който никога не бях давал на локомотива - 17, пак пробвах през режим лок. адрес, но нямаше резултат - локомотивът си оставаше все така застинал. Избрах и CV29, като ми изписа V-14, но не се усмелих да пипап, тъй като не знам какви стойности да задавам. След това натиснах авариен стоп, махнах локомотива от релсите и сложих на негово място този от сета. Чрез търсачката зададох адрес 3, като ми изписа познатото ERR7. Въпреки това локомотивът потегли в режим лок. адрес /на 3/.
От написаното до тук си правя извода, че причината най-вероятно е в декодера на новия локомотив, който както казах по-горе е PluX22 на Roco, закупен от мен на скоро, от Липето. Най-вероятно същият е дефектен. В тази връзка някой знае ли какъв е начинът за рекламация? Струва ли си да взема нов такъв декодер, но на PIKO, какъвто е локомотивът, или на друга марка?  :scratch_ones_head:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Величко в 08 Декември 2016, 16:35:52
Пробвай да свалиш декодера и да ги размениш с декодера на лока от сета, така можеш да си сигурен, че е от декодера. Щото си мисля , че декодера си е ок! Някъде бях чел, че на пико като му "мушнеш чуждо тяло" и обелва очите ;D
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pach в 08 Декември 2016, 16:56:36
Когато потвърждаващ адрес 3 го въведе с числата.
Сv-та винаги засветва 3 но това не значи ,
че е това съдържанието. Въвеждай си винаги сам числовите стойности независимо какво ти пише и тогава потвръждавай.
Мултимауса не чете съдържание.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 08 Декември 2016, 18:25:55
Цитат на: pavlinbg link=topic=4915.msg105642#msg105642 date=1481206754
След това преминах в режим локомотивни адреси, зададох L0003, но пак не тръгна. Само можех да включвам и изключвам светлините. Забелязах, че като сменях посоката с кръглото копче, локомотивът не тръгваше, но се сменяха и предните светлини /бели/, но не се включваха задните.

Това означава че декодерът си е ОК. Пробвай да му запишеш основните CV за мотора и скоростите според упътването на декодера. Това което ти показва мишката, не са стойностите в декодера, мишката не може да ги чете, както pach казва.

Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Декември 2016, 19:31:08
Цитат на: Велко link=topic=4915.msg105643#msg105643 date=1481207752
Пробвай да свалиш декодера и да ги размениш с декодера на лока от сета, така можеш да си сигурен, че е от декодера. Щото си мисля , че декодера си е ок! Някъде бях чел, че на пико като му "мушнеш чуждо тяло" и обелва очите ;D
Забравих да ти кажа, че декодерите са различни, като този на локомотива от сета е 8 пинов. Съответно интерфейсите на локомотивите - също. Така, че няма как да ги трампя. Най-накрая ще взема да си купя един пиковски декодер, за да не забелва очите  :drinks:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: TheJackal в 08 Декември 2016, 19:49:57
Един съвет и от мен: погледни внимателно упътването на самия декодер и виж на кой точно адрес му е ресетта (връщането в първоначалният му вид), защото не на всички декодери е на (CV64). Личен опит! Вземи и почисти колелата възможно е и да са замърсени, ако преди това си го карал аналогово локомотива.
Ако имаш възможност и си от София отиди в клуба съботата след 13.00 часа, там ще ти помогнат или в твоя град се свържи с някой.
Знай, че преди да поставиш локомотива на релсите задължително натисни стоп бутона, така аз изгорих няколко декодера.

P.S. Моля те би ли ми дал артикулния номер на декодера и производителят му?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Декември 2016, 19:52:07
Цитат на: pach link=topic=4915.msg105644#msg105644 date=1481208996
Когато потвърждаващ адрес 3 го въведе с числата.
Сv-та винаги засветва 3 но това не значи ,
че е това съдържанието. Въвеждай си винаги сам числовите стойности независимо какво ти пише и тогава потвръждавай.
Мултимауса не чете съдържание.
Не бях се замислял за това, но както писах по-горе многократно сменях адреса през CV1 като въвеждах стойности с цифрите 4,5,6,7,8 и 17.
Някой може ли да ми каже за какво е променливата CV29 и какви стойности трябва да се въвеждат в нея? Имам инструкция за декодера, но не разбирам на 100% всичко написано в таблицата за CV29 и за какво се отнася.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Декември 2016, 20:15:46
Цитат на: TheJackal link=topic=4915.msg105647#msg105647 date=1481219397
Един съвет и от мен: погледни внимателно упътването на самия декодер и виж на кой точно адрес му е ресетта (връщането в първоначалният му вид), защото не на всички декодери е на (CV64). Личен опит! Вземи и почисти колелата възможно е и да са замърсени, ако преди това си го карал аналогово локомотива.
Ако имаш възможност и си от София отиди в клуба съботата след 13.00 часа, там ще ти помогнат или в твоя град се свържи с някой.
Знай, че преди да поставиш локомотива на релсите задължително натисни стоп бутона, така аз изгорих няколко декодера.

P.S. Моля те би ли ми дал артикулния номер на декодера и производителят му?
Декодерът е на Roco, номерът е 10883. Мисля,че ресетът е на CV8 Manufacturer ID, Value Range - 08 (Reset), Works Value - 145
Инъче колелетата на лока ми се струват чисти /не виждам зацапване по тях/. Винаги натискам авариен стоп /само веднъж забравих това, когато снемах лока от релсите/.
Не съм от София и за сега, за жалост не мога да се надявам на помощ на живо :)
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: TheJackal в 08 Декември 2016, 20:25:57
Правилно си видял, че ресетът е на CV8 Manufacturer ID, Value Range - 08 (Reset), Works Value - 145!
CV 29 е за дългите адреси.
От кой град си?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Сaprycorn в 09 Декември 2016, 20:17:01
А провери ли а Людмилата дали работи нормално на аналогово управление?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 12 Декември 2016, 18:49:04
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4915.msg105664#msg105664 date=1481307421
А провери ли а Людмилата дали работи нормално на аналогово управление?

Да, днес я пробвах. Извадих декодера, като на негово място върнах DC моста /тапата/. След това изрових стария си трансформатор на PIKO и подадох постоянно напрежение до 12 V директно върху бандажите на колелата /на всяка колоос по отделно/ като всички се завъртяха. Не го поставих на релси, тъй като нямам достатъчно от старите П-профил, а наличните ми са в много лошо състояние.
Въпреки това, няма напредък с дигитализирането на локомотива. Преди два дена, с помощта на TheJackal /специални благодарности/ тествахме декодера, вкл. и на дългите адреси, но не тръгна. Както и преди само фаровете работеха. Инъче стойностите, които задавахме на променливите се запаметяваха по подразбиране, след това ресетнахме декодера през CV8, като същите се възстановиха без проблем.
Всичко това ме кара да сведа възможните причини за проблема до две:
- дефектен декодер;
- несъвместимост на декодера на Roco с локомотива на Piko /по-вероятна/.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 05 Януари 2017, 20:19:10
Здравейте и за много години!  :hi:
Подкарах го!  :dance1:
Най-накрая успях да подкарам дигитално br 130, като му поставих нов декодер на PIKO http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-255945-003001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html  (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-255945-003001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html)
Като забележка мога да отбележа, че локомотивът много рязко потегля и спира. Но това е "бял кахър", нали все пак се движи, а и ще се постарая да го настроя през съответните CV. Освен това, първоначално, след като сложих новия декодер на PIKO и се опитах да му задам адрес, ми изписа ERR2, което означава, че декодерът не отговаря. Извадих го и отново го поставих в интерфейса на платката, след което всичко беше ОК! Сега остава въпросът дали старият декодер на Roco е изгорял или просто има несъвместимост между него и br 130. :scratch_ones_head:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: МАШИНИСТ в 07 Януари 2017, 17:00:34
ЗДРАВЕЙТЕ И ЗА МНОГО ГОДИНИ.Да попитам ,тъй като тук видях , че коментирате декодера на 07/BR-130 ,Някой тунинговал ли е 07 ? Тоест от 2 локомотива - 1.Нали има мотор само на 1 талига.Да вземе талига от друга машина или да си закупи резервна и съответно да бъде с 2 мотора,като същевременно увеличи и теглото за по-голяма сцепна маса ? И друго : Някой преработвали едномоторен лок с карданна предавка в двумоторен?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 08 Януари 2017, 01:20:10
Нещо май си в грешка, новото производство не е като старото, т.е. първата
Людмила на Пико от преди над 25 години е точно така - с една моторизирана
талига, Сегашната е с централно разположен мотор и карданни предавки към
двете талиги. За старата не знам откъде ще купиш 2-ра моторизирана талига,
след като не е в производство от толкова дълго време, освен от някъде на ста-
ро, ама дали си заслужава да се занимаваш с тоя локомотив, след като новият
е на цена от 94.53€ в Modellbahnshop Lippe и е меко казано на светлинни годи-
ни от стрария като детайл и задвижване?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: choveka_vlak в 08 Януари 2017, 06:11:11
Цитат на: МАШИНИСТ link=topic=4915.msg105968#msg105968 date=1483801234
ЗДРАВЕЙТЕ И ЗА МНОГО ГОДИНИ.Да попитам ,тъй като тук видях , че коментирате декодера на 07/BR-130 ,Някой тунинговал ли е 07 ? Тоест от 2 локомотива - 1.Нали има мотор само на 1 талига.Да вземе талига от друга машина или да си закупи резервна и съответно да бъде с 2 мотора,като същевременно увеличи и теглото за по-голяма сцепна маса ? И друго : Някой преработвали едномоторен лок с карданна предавка в двумоторен?

Естествено че съм го направил, лока е с две двигателни талиги и увеличено тегло, идеята ми бе да го ползвам като газещ лок на новопостроени трасета но живота ми се обърка и останах да се занимавам само с истински влакове.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Best Ripper в 08 Януари 2017, 10:09:14
Цитат на: widowmaker link=topic=4915.msg105969#msg105969 date=1483831210
Нещо май си в грешка, новото производство не е като старото, т.е. първата
Людмила на Пико от преди над 25 години е точно така - с една моторизирана
талига, Сегашната е с централно разположен мотор и карданни предавки към
двете талиги. За старата не знам откъде ще купиш 2-ра моторизирана талига,
след като не е в производство от толкова дълго време, освен от някъде на ста-
ро, ама дали си заслужава да се занимаваш с тоя локомотив, след като новият
е на цена от 94.53€ в Modellbahnshop Lippe и е меко казано на светлинни годи-
ни от стрария като детайл и задвижване?
Доколкото са ми моите спомени старата Людмила на Пико наистина беше с една задвижена талига, но моторът й пак беше централно разположен. Имах една такава /или BR232, или него подобно/ и мислех и аз да я преработвам, ама не се стигна дотам - трябваше на ръка в онези години да стържа карданче. Разликата между устройството на двете талиги беше една единствена - задвижената /пак с кардан от мотора/ имаше колооси с гумени бандажи, а другата имаше обикновени колооси. За задвижването на паразитната /токоснемаща/ липсваше само вторият кардан! Локомотивът вървеше зле, но поради конструктивно недомислие - много малко сцепно тегло /поради липса на достатъчно тежест/ съчетано с калпави бандажи. Сега обаче има всякакви резервни части в продажба и не е изключено някой от новите кардани да свърши работа на стария локомотив.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: Величко в 08 Януари 2017, 10:41:34
Имал съм три "людмили" от старото пико, с мотор върху едната талига. Центрирани мотори съм виждал на бр110 V100 и бр118, 120. Вероятно е имало и други? Виж тази тема на колега и му пиши, ако искаш да ти обясни в подробности
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3666.msg73409.html#msg73409
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: refil в 08 Януари 2017, 10:43:36
Старата BR 130 на Piko е с двигател на талигата и зъбни предавки!
BR 120  Taiga и BR 118,BR 110 са с централен двигател и два кардана !!

ПС Велко е по-бърз!!!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Януари 2017, 12:15:30
Цитат на: refil link=topic=4915.msg105974#msg105974 date=1483865016
Старата BR 130 на Piko е с двигател на талигата и зъбни предавки!
BR 120  Taiga и BR 118,BR 110 са с централен двигател и два кардана !!

ПС Велко е по-бърз!!!

Точно така! Аз имам такава, но е повредена - липсва една от металните шини за закрепване на талигите. Даже първата ми тема във форума бе за това
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4726.0.html (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4726.0.html)
За сега съм стопирал възстановяването й, тъй като не мога да намеря такава шина. Тъй като не съм добър в металообработването, май ще трябва да търся шлосер, който да я изработи.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 08 Януари 2017, 13:05:06
Моторът е монтиран на талигата, другата е без монтирани зъбни колела.
Имах 2 такива Людмили и съм местил моторизираната талига на другата.
В крайна сметка ги продадох и двете в оригиналния им вид. Тайгата, която
се произвеждаше от фабриката Гютцолд в Цвикау беше с централен мотор
и кардани към двете талиги. Трансмисията вдигаше толкова много шум, че
спокойно минаваше за дизелов звуков декодер :)

Все пак дали си заслужава разправиите с тая антика, при положение, че това:

(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/15/256033_c.jpg)

е на цена от 82,34€ и е поне 10 пъти по добро като задвижване?
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: D2 в 08 Януари 2017, 14:02:24
Здравей,отговарям ти точно на въпроса-намираш си задвижена талига от същия модел,махаш НЕЗАДВИЖЕНАТА талига и на нейно място монтираш задвижената без да правиш нищо допълнително,локомотива става два пъти по мощен и ще останеш много доволен.
По втория въпрос- много е трудоемко,а и мястото не е достатъчно за такова изпълнение.                                           
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: МАШИНИСТ в 08 Януари 2017, 14:24:39
Здравейте.БЛАГОДАРЯ на всички за препоръките.ЛЮДМИЛИТЕ са 2.едната има-няма 10 часа работа,другата 1-2 , само за проби.и 2-те са с мотор на по 1 талига.1 машина има липса-стъкло на десен долен фар,което не е болка за умиране.АНТИКИТЕ на ПИКО са почти неупотребявани.благодаря колега D2.и аз мислех така.другата машина остава неподвижен еспонат.и ако и махна и баласта като втори лок,за красота е пълнота на по-дългосъставен влак.малко повече баласт заради втората талига и ще стане като NOHAB , които имаха по мотор на всяка талига.За карданното предаване с 2 мотора имам идея и ще пробвам.После ще споделя.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: toniemi в 08 Януари 2017, 14:44:26
Цитат на: D2 link=topic=4915.msg105980#msg105980 date=1483876944
Здравей,отговарям ти точно на въпроса-намираш си задвижена талига от същия модел,махаш НЕЗАДВИЖЕНАТА талига и на нейно място монтираш задвижената без да правиш нищо допълнително,локомотива става два пъти по мощен и ще останеш много доволен.
По втория въпрос- много е трудоемко,а и мястото не е достатъчно за такова изпълнение.                                           

Само дето трябва да обърнеш захранването на едната талига ,защото те започват да вървят срещуположно!
Аз имам два направени по същият начин!
https://www.youtube.com/watch?v=5TRlx7cu-KM
Само че мойте са със РЕВЕЛСКИ кош,талигите са ПИКО!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 08 Януари 2017, 14:55:36
Трябва само да завърти мотора на 180 градуса по оста, става много лесно.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 08 Януари 2017, 15:09:23
Интересно: Взимам една талига (или тендер от 01 или 41) и я пускам с трафа да върви в една посока (напр. на мое дясно). След това, без да пипам захранването, така като си върви талигата, я хващам и я слагам на обратно. На къде ли ще тръгне? Според мен пак надясно.

Моторът трябва да се завърти само ако преди това е бил завъртян и оставен в неправилното положение.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Януари 2017, 15:56:01
Цитат на: widowmaker link=topic=4915.msg105983#msg105983 date=1483880136
Трябва само да завърти мотора на 180 градуса по оста, става много лесно.

Да, но с уточнението, че трябва да го поставиш така на незадвижената талига, която има предвидено място за ел. мотор и готови зъбчати предавки за това.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 08 Януари 2017, 16:35:00
Той ползва готова, задвижена от втората Людмила.
Само върти мотора и я монтира на мместото на незадвижената.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 08 Януари 2017, 18:35:00
Цитат на: widowmaker link=topic=4915.msg105986#msg105986 date=1483886100
Той ползва готова, задвижена от втората Людмила.
Само върти мотора и я монтира на мместото на незадвижената.

Да, или смъква ел. мотора /или си намира само ел. мотор/ и го слага на незадвижената талига. В крайна сметка резултатът е един и същ :) :hi:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: D2 в 08 Януари 2017, 18:51:22
Цитат на: toniemi link=topic=4915.msg105982#msg105982 date=1483879466
Само дето трябва да обърнеш захранването на едната талига ,защото те започват да вървят срещуположно!
Тони незнам какви талиги си ползвал,но на оригиналните нищо не се обръща по захранването,защото не са една след друга,а една срещу друга и
не се върти мотора на никакви градуси.
За пояснение ето и снимки:

(http://snimki.be/store/1/881483893984.jpg)
(http://snimki.be/store/1/311483894062.jpg)
(http://snimki.be/store/1/721483894098.jpg)
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: toniemi в 08 Януари 2017, 19:35:04
При тебе в това положение и двете ли вървят в една посока?Щото при мен,навремето трябваше да обръщам полиаритета на едното моторче!
Не знаех че чрез завъртане на моторчето по оста става!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pach в 08 Януари 2017, 21:01:20
Mитко 888 е абсолютно прав - момчета дори в книгата на Юри Ботев е описано  това което всички фирми (стари и нови) спазват (стр.29).
Колкото до тези дето са обръщали моторите, жиците и т.н най-малкото вероятно някой преди вас е
пипал без "да е в час" с основния стандарт, a именно описаното в NEM- 602!!!
Всичко друго си е фантазия на тема...
 :yes:
 
ПП.D2 го е показал на практика!!!

 :hi:
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 08 Януари 2017, 21:25:48
По принцип е така, реално едната върви назад, а другата напред, но пък те са позиционирани
така - едната е на 180 градуса спрямо другата. Съвсем изключих, че вземаха ток от ламарините,
които всъщност са част от рамата, а не със запоени кабели. Т.е. те са си захранени правилно.
Сори за подвеждащия съвет. Сега като видях снимката и се сетих как беше конфигурацията вътре.
Имах такова чудо на ГДР техниката преди 25-6г. :)
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: МАШИНИСТ в 08 Януари 2017, 23:37:53
Отново благодаря.D2 е прав.преди 4 часа пробвах.суха проба на токоизправител.перфектно.ще търся гумени пръстени за бандажите,че един го няма е другите май са на дъвка.не съм пробвал от гумена ръкавица от кутрето дали ще стане.ще мисля и пробвам.само дето ЛЮДМИЛИТЕ са различно производство и година и едната по винено червена с по-тъмен покрив и по-тъмно сиви талиги , а другата по червено-кафява с по избелели талиги,но пък кво от това.когато бях жепеец не видях нито 1 лок с еднакви цветове на талиги,кош,покрив и прочее.само след ГПР излизаха като нови.после кал , смрад и гняс и всеки маца с квото има.като го състаря и омажа както трябва,ще е чук.като танк след битка.нали творбите ни трябва да максимално реалистични.
Колега D2 - мисля да му сложа още 200-300 гр.баласт.в момента единия е по лек.по-тежкия е около 400 гр.но кутията между талигите с декапираните ламаринени пластини,търпи доработка и като се напълни с олово / ловни сачми-дробинки / ще стане.имам 2-3 кила.а луфта между талигата и кутията позволява да се лепне от 2-те страни по 1-2 ламарини.мисля , че с 600 - 700 грама с 2 моторни талиги ще тегли добре.даже ако добре из баира може и без "гуми".
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: widowmaker в 09 Януари 2017, 02:58:22
Не забравяй, че колоосите лагеруват в едни пласмасови вложки, играещи ролята на плъзгащи лагери.
С повече баласт по бързо ще им "светиш маслото", а те не са толкова корави, колкото ти се иска да са...
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 09 Януари 2017, 08:17:03
МАШИНИСТ, 130-ките на старото пико вървят доста добре така както са си оригинално.
Първо - трабва да си намериш нови гуми - бандажи. Оригиналните на Пико дават най-добра тяга, те са най-меки, имат най-добро сцепление. Но се цапат най-бързо и сцеплението бързо намалява. Гумените на Роко са с малко по-малка тяга, но цапат много по-малко и по-дълго време не се променят особено много. Можеш да сложиш и силиконови - на Роко или други. Във всички случаи след "стотина кръгчета" бандажите трябва хубаво да се мият с някакъв спирт.
Второ - много е важно къде са бандажите. Ако върви с моторната талига напред, бандажите трябва да са на трета колоос, от зад на моторната талига по посока на движението. Така, както и на истинските локомотиви, задната колоос се натоварва повече. По моите спомени тогава се получаваше най-добра тяга. Може да сложиш задната талига да е моторна, за да може да дърпа директно вагоните, тогава гумената трябва да е последната шеста колоос. Въпреки че на теория е по-добре да е така, по далечните ми спомени по-добре беше моторната талига да е отпред.
Трето - ако сложиш втора моторна талига, и гумените оси станат трета и четвърта, или първа и шест, тягата ще е еднаква и в двете посоки. И естествено ще е малко по-голяма отколкото с една талига, но ще е далече от двойна. Може да ги сложиш и на трета и шеста, в едната посока ще е още по-добре.
Най-важното - като тръгнеш да увеличаваш теглото, ако натовариш много машината с вагони, червякът на гумената ос започва да избутва зъбното колело и то започва да прескача, да прещраква. Пластмасовите уши не са истински лагери и така, както с ръка издърпваш колооста, така и зъбната предавка избутва оста. 

За проби съм пускал много по-лека мотриса също със задвижващи една гумена и една нормална колоос на една талига, спокойно тегли над 40 вагончета (виж на клипчето (https://www.youtube.com/watch?v=B56DI0QHcXM)).
Людмилата оригинално, с добри бандажи, си тегли доста добре. Предлагам ти първо да сложиш нови гуми. Тягата трябва да е над 100 - 120 грама, т.е. да тегли спокойно по равно 50 - 80 двуосни вагончета. Ако не ти хареса - сложи втори мотор, теглото няма смисъл да го увеличаваш с повече от около 100 - 150 грама. Като цяло старопиковските колооси не са добри - на са добре центровани, не разпределят равномерно натоварването, криви са, не теглят равномерно и т.н. Новите локомотиви теглят много по-добре и за тях има смисъл да увеличаваш теглото.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pach в 09 Януари 2017, 08:47:47
Имай предвид, че колкото по-стар е един модел,
толкова по-остаряла е пластмасата на лагерните опори за колоосите. Тоест те стават твърде чупливи. А ако са вградени
в металните рами, както са на старите пиковски NOHAB-и направо се ронят след време. Може би и смазочните пасти правят белята,
но там пластмасата става отворатително ронлива.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 09 Януари 2017, 09:12:54
На людмилата, както и на тендерите на 01, 03 и 41 (талигите са еднакви), талигата е пластмасова. В пластмасови гнезда са захванати едни пластмасови тройни лагери - на едното колело се ползва средния, на другото - крайния. Не се ронят като другите, но се чупят. Много лесно се разхлабват без да се счупят. Зацепването на червяка с колоста започва да прескача ако лагерите са вече разхлабени - стари и напъвани.
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: pavlinbg в 15 Февруари 2017, 20:28:40
След това лирично отклонение свързано с поставянето на втори ел.мотор на Людмила, което беше полезно и интересно, но на което по би подхождал разделът за аналоговото управление, отново ще ви върна на темата...
Днес поставих роковския декодер /PluX22/, с който Людмилата /PIKO BR 130/ не тръгваше, на друг пиковски локомотив, с който се сдобих на скоро - PIKO diesel locomotive 52546, class 101 /62-ра серия на БДЖ/. Първоначално нямаше никаква реакция на локомотива. След като извадих декодера и го поставих отново в интерфейса на платката, локомотивът /class 101/ тръгна  ::) , но радостта беше до тук - светеха единствено светлините за движение напред. Задните светлини - червените, не светеха /преди това пробвах локомотива аналогово и червените светлини си светеха/ . Направи ми впечатление, че с роковския декодер локомотивът /class 101/ ускорява плавно и може да се движи с много ниска скорост. За разлика от Людмилата, която въпреки че тръгна с пиковски декодер, ускорява твърде рязко и не може да се движи толкова бавно. Разбира се, пробвах да настроя Людмилата с пиковския декодер през променливите CV3 /ускорение/и CV2 /мин. скорост/, но резултатите не бяха задоволителни, локомотивът не ускряваше плавно, даже започна да насича при движение /въпреки, че въвеждах различни стойности/. Самият пиковски декодер няма мн. добри характеристики - напр. ако не ме лъже паметта, диапазонът на променливата CV3 е само от 1-68, по подразбиране е 10, докато при Роковския декодер е от 1-255. Но в случая с Людмилата, за ходовите качества може би има значение и самият ел. двигател.
От всички опити до тук мога да направя извода, че първоначалният проблем, за който писах, се дължи на несъвмистимост между декодера на Роко и Людмилата на Пико. Несъвместимост има и с клас 101, който макар, че се движи супер, не му светят червените светлини. Въобще несъвместимостта между Пико и Роко е нещо, което явно трябва да се отчита при избора на декодер!
Титла: Re: Помощ при поставяне на декодер на PIKO BR 130 Ludmilla в H0
Публикувано от: mitko0888 в 15 Февруари 2017, 20:57:21
За тези цели, за които го използваш, едва ли може да се говори за несъвместивмост на роко и пико. Вземи прочети какво и как и откъде може да се настройва на декодера, вземи този новия лок 101 и си направи каквото ти липсва. Пък след отва ако искаш си играй и със старото пико, което според мен е безмислено да се цифровизира.