RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: eurostar в 29 Ноември 2007, 13:51:10

Титла: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 29 Ноември 2007, 13:51:10
Здравейте,
За да може осветлението във вагоните да свети постоянно без това да зависи от скоростта на влака, свързал съм го към отделен трансформатор.

Локомотивът черпи ток от релсите (аналог), а осветлението във вагоните се захранва от друг трансформатор, непрекъснато включен на някаква степен постоянен ток, като единият извод е свързан с едната релса, а другият минава през пантографа на локомотива. Схемата работи. Композицията се движи в двете посоки, а осветлението във вагоните е постоянно.
Въпросът ми е дали това не вреди по някакъв начин на мотора на локомотива или на трансформаторите. Ако да, тогава каква е алтернативата?

Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: EMPEROR в 29 Ноември 2007, 13:56:37
Ако общата линия на локомотива и вагоните е масата, то тогава няма да имаш проблем, НО (едно голямо НО) двата трафа ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да са вързани на един и същи контакт!

П.П. Тази тема е по-скоро за раздел Електроника и Електротехника - Аналогово Управление...
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Жоро в 29 Ноември 2007, 14:56:47
Педлагам ти да пробваш и друга схема, която ще ти спести втория траф. Включи едната клема на променливото напрежение на траф А към коя да е клема на същия на постоянното(локомотивното) напрежение. Другата клема на променливото подай на пантографа на локомотива. Недостатък на тази схема е, че не можеш да регулираш силата на осветлението. Опитай и кажи какъв е ефекта.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 29 Ноември 2007, 15:16:06
Благодаря за бързите отговори. Схемата със свързване към АС не ме устройва точно за това, че осветлението е прекалено силно и не може да се регулира.

А относно отговора на Emepror, не знам точно как да определя кой от двата изхода е масата. Нямам никакъв уред за това. Имам една диодова лампа, на която от едната страна пише +12V. Когато тя се свърже към правия ток свети при едно положение, но когато клемите се разменят, тогава не свети. Може би това трябва да ми говори кой е положителният и кой е отрицателният изход на трансформатора? Или не е така?
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Жоро в 29 Ноември 2007, 15:37:27
На мен нещо не ми е ясно за каква маса става дума и какво значение има включването на трафовете към мрежата, след като няма никаква галванична връзка между намотките на трафовете. Все пак говорим за постоянно напрежение от изправител.
Колкото до силната светлина има изход от това, като се сменят 12волтовите крушки на осветлението с 16волтови. Но това разбира се е по-скъпо решение.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: EMPEROR в 29 Ноември 2007, 16:21:45
И аз в бързината написах глупост, тъй като поляритета на трафа за лока се сменя в зависимост от посоката... Това ОПРЕДЕЛЕНО ще създаде проблем на другия траф. Тъй като той ще е с "фиксиран" поляритет.

Жоро... много добре знаем, че в нашата мила родна държава, нещата не са такива каквтито трябва да са. Не се знае кой контакт, към кой ел. възел е... а това само по себе си допринася за различна НУЛА... Иначе казано НУЛА различно от НУЛА ;) ... За експеримент... Пусни си в едната стая компютъра... в друга Телевизора... Пусни коаксиален кабел от ТВаута към ТВ тунера и ще бие ток... в повечето случаи... Причината е в "различната" НУЛА на всяка верига...
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Жоро в 29 Ноември 2007, 16:54:09
Това ми е пределно ясно, изпитал съм го на живо. Тук говорим за два отделни трафа с по един прост грец. Къде е масата в цялата картинка и какво значение има тя, на кой кръг ще се включат трафовете?
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: EMPEROR в 29 Ноември 2007, 17:08:49
Добре, съгласих се, тука наистина няма маса. Не са трифазни тез трафове.

eurostar конкретно по случая обаче няма да стане с двата трафа, тъй като поляритета се мени в зависимост от посоката на движение на локомотива, а другия траф остава с постоянен поляритет.
При дигиталното управление проблема е решен. Ако имаш възможност преориентирай се натам.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Adrian в 29 Ноември 2007, 17:15:14
Аве за к'во ви е осветление - оставете хората да спят !  ;D
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 29 Ноември 2007, 17:18:08
При един от разговорите ми с Юри Ботев по хоби теми той ми спомена мимоходом, че "а знаеш ли, че може да се направи така, та вагоните да светят постоянно дори и при аналогово управление, като се използва контактната мрежа". Не разбрах как, а и не се детайлизирахме, но мога да го питам!
:)
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Voodoo в 29 Ноември 2007, 17:43:20
Попитай ,че и на мен ми е любопитно...
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 29 Ноември 2007, 17:44:01
Аз съм толкова зле с тоците, че едва се оправям с аналоговите. Даже не смея и да си помисля за цифрово управление. А пък някой ми каза, че било и доста по-скъпо.

Сега, аз мисля да сложа диодни лампи във вагоните, които са за 12V. Впрочем, такива ще бъдат и по целия макет. Единственото им предимство е, че не нагряват. Ако използвам схемата на Жоро със свързването с АС, тогава може ли някой да ми измисли някакво приспособление, което да намалява волтажа на изходния ток АС?
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: toniemi в 29 Ноември 2007, 18:59:35
Няма да имаш никакъв проблем с 2 трафа.С единия си управляваш влака независимо от посоката а с другия през пантографа вземаш ток за вагоните.Единственното условие е пантографа да е напълно изолиран от локомотива.Сетих се че и токоснемането от колелата трябва да се остави да е само от релсата към която е свързана жицата на вторият траф.Като оставиш само единият ред колела на вагона да токоснемат ,повече не бива да въртиш вагона на обратно защото така и вторият трав ще подаде ток към локомотива.Може да стане доста кофти за трафовете.Въпреки че тока ще мине през крушките и не е толкова опасно."""Най-много да ти се взриви локомотива и цистерните с бензин""" ;D ;D ;D :D :D :D
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: XRISTO в 29 Ноември 2007, 20:03:31
 :unsure:
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: EMPEROR в 29 Ноември 2007, 20:14:13
Цитат на: toniemi link=topic=100.msg384#msg384 date=1196355575
Няма да имаш никакъв проблем с 2 трафа.С единия си управляваш влака независимо от посоката а с другия през пантографа вземаш ток за вагоните.Единственното условие е пантографа да е напълно изолиран от локомотива.Сетих се че и токоснемането от колелата трябва да се остави да е само от релсата към която е свързана жицата на вторият траф.Като оставиш само единият ред колела на вагона да токоснемат ,повече не бива да въртиш вагона на обратно защото така и вторият трав ще подаде ток към локомотива.Може да стане доста кофти за трафовете.Въпреки че тока ще мине през крушките и не е толкова опасно."""Най-много да ти се взриви локомотива и цистерните с бензин""" ;D ;D ;D :D :D :D

Представи си че примерно вагоните вземат ток от едната релса (примерно -)... и от пантографа (респективно +)... Ти обаче на локомотивчето му обръщаш поляритета и изведнъж + става тази релса, която за вагончето е била горепосоченият - ... Тогава нали се сещаш какво ще се случи ? :)
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: toniemi в 29 Ноември 2007, 21:14:19
Затова писах че пантографа трябва да е изолиран от моторчето на лока.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 30 Ноември 2007, 11:37:26
Преди малко говорих с Юри Ботев и той се съгласи да сподели схемата си за постоянното осветление на вагони с нас. Само че това ще стане някъде другата седмица, след като се видя с него, взема материалите и ги кача тук.
:)
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: XRISTO в 30 Ноември 2007, 21:41:00
Цитат
Затова писах че пантографа трябва да е изолиран от моторчето на лока.
Мда,това пропуснах да го уточня в схемата,но то се подразбира,поне за хора с елементарни технически познания,а на другите се извинявам за пропуска.Иначе два по-мощнички диода към релсите и както и да се обръща посоката за осветлението ще има минус от някоя релса.Единствено при смяната на поляритета може да се забелязва кратко премигване,което би могло да се избегне със една друга схемичка.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: mill в 03 Декември 2007, 23:01:22
Цитат на: eurostar link=topic=100.msg382#msg382 date=1196351041
Аз съм толкова зле с тоците, че едва се оправям с аналоговите. Даже не смея и да си помисля за цифрово управление.

Не си само ти зян с тоците ;).Като се сетя за ток,колко тряя  се връзва и лудите ме хващат.Дано Владо сложи по=скоро някоя схема от Ю.Ботев,иначе ще гърмим като германски влак на сръбска територия през 2-та световна ;D ;D
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 09 Януари 2008, 09:49:03
Най-накрая взех схемите от Ботев и ще започна поетапно да ги слагам в сайта.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 09 Януари 2008, 13:47:55
Можеш ли да ги прерисуваш ясно и цветно, така че всеки да разбере кое - какво е? От тези схеми, които сега са на сайта, почти нищо не разбирам. Те са със символи за професионалисти, а не за аматьори като повечето от нас.
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 09 Януари 2008, 14:06:26
Страхувам се, че няма как да стане по простата причина, че символите в електротехниката са едни и същи и без тях е невъзможно да се обясни каквото и да е. Това са си схеми с различни елементи. Ако някой не разбира, е по-добре да се допита до специалист. Друго решение няма. Както вчера каза Юри Ботев: трябва си яко четене, иначе не става.
:)
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 09 Януари 2008, 14:38:19
Добре, давай! После ще видим как ще си го обясняваме. Има ли схема и за това, което говорихме в другата "аналогова" тема за плавното потегляне (намаляване на оборотите или нещо такова)?
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 09 Януари 2008, 14:49:40
Ще проверя! По принцип ще слагам само това, което Юри Ботев ми позволи да публикувам. Но той е готин и до тук не ме е спирал за нищо. По технически причини доста се забави и слагането на схеми по статиите в главния сайт. В скоро време и това ще бъде преодоляно. Ще започнем след това да качваме и още материали, този път директно със схемите, което ще позволи същите да се ползват на 100%.
:)
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Adrian в 09 Януари 2008, 16:36:41
Това е безценно ! Респект и благодарност към г-н Ботев!
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: pach в 09 Януари 2008, 17:44:50
Бе май съм сбъркал темата и това е за тук :
Цитат
Най - бързо и лесно , стига да отбираш немски е това:
http://www.ralf-bueker.de/weisses_licht_mit_LED.htm
но и само по снимки става да си го направиш (е и малко опит и сръчност)
красотите там (страшно ефектни снимки ) май се продават , тоест частите с които да си направиш такива красоти , но  пък за да им вземеш идейте и основата в схемите се иска само голямо моделарско сърце!!! ...и търпение докато се разходиш навсякъде из сайта , преди да те за сърбят ръцете!!!   
Съжалявам за което !
Иначе и аз чакам с нетърпение да видя схемите на г-н Ботев!!!
може пък и по лесни неща да науча от корифея! 8)
Нещо днес не ми е ден! :(
Там става въпрос за цифрово управление , пък тук за аналогово!
Грешката е моя - извинете ме !!! ::)
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 11 Януари 2008, 12:42:59
Цялата статия за осветление на жп подвижен състав е вече на разположение за четене:
http://www.railwaypassion.com/?cid=90&NewsId=25
Титла: Re: Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Vlado в 11 Януари 2008, 16:48:07
Приложена е още една схема за независимо осветление на жп подвижен състав. Според думите на автора й, тя работи безотказно.
http://www.railwaypassion.com/?cid=90&NewsId=26
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: optron в 07 Октомври 2009, 20:57:22
При варианта с двата трансформатора и контактната мрежа, трансформаторите трябва да са галванически разделени един от друг. Тоест, да са отделни трансформатори или един с две вторични намотки и два изправителни моста, независими един от друг. В противен случай е възможно по случайност да се образува нискоомна верига и оттам късо съединение.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 13 Юли 2010, 01:15:02
Optron, аз ползвам тази схема с контактната мрежа. Има ли според теб проблем, че двата ми трансформатора не са еднакви и са на различни фирми? Вече съм задавал подобен въпрос, но тогава не бях уточнил, че трафовете са доста различни.

(http://www.picbg.net/u/47442/32163/thumbs/451270_fr.jpg) (http://www.picbg.net/pic.php?u=47442ihyj4&i=451270)

Въпросът е дали това би могло да повреди локомотивите по някакъв начин?

Вторият въпрос ми е дали чрез кондензатор или каквото и да е там акумулиращо съоръжение с малки размери може да се задържи ток във вагоните на влака? Мисълта ми е, ако за секунда се прекъсне захранването от пантографа, светлините във вагоните да не примигват.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: bdz43r в 13 Юли 2010, 09:17:34
Ако осветлението е със светодиоди, кондензаторът ще може да го задържи за секунда. С крушки обаче трябва половината вагон да е пълен с кондензатори.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: XRISTO в 13 Юли 2010, 10:10:55
А, че то какво значение има марката?!Все си е трансформатор - ако ще и единият да е китайски, а другият немски, примерно, няма никакво значение.Принципното устройство е еднакво.  :spiteful:
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 13 Юли 2010, 10:19:07
Аз не разбирам много, но мисля, че американският траф може да е с други херцове. Пуснал съм го през преобразувател 110-220 V. Иначе осветлението ми вече е изцяло с диоди.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: XRISTO в 13 Юли 2010, 10:26:45
Ами такива са му херцовете, каквито му пуснеш  от нашият роден български контакт.  ;D
Иначе са си две намотки от медна тел (напоследък взеха да правят и с алуминиева  :spiteful:) и четири диода или селен - нищо кой - знае какво като устройство.  :hi:
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 13 Юли 2010, 18:00:14
Цитат на: bdz43r link=topic=100.msg44199#msg44199 date=1279001854
Ако осветлението е със светодиоди, кондензаторът ще може да го задържи за секунда...

Но този кондензатор има ли си някакви спецификации: омове, ватове, ампери, волтове? Като ме питат в магазина какво да кажа - търся едно, което прилича на леща с две телчета!? И как се свързва от захранването към диодите? Във всеки ли вагон трябва да се слага или един ще стигне за цялата композиция (около 20 диода)?
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: XRISTO в 13 Юли 2010, 20:26:00
Ето ти линк към тема, в която става подробно дума за въпросният кондензатор:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,588.75.html

Чети  в началото, за да не си изгубиш излишно време.  :hi:
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 14 Юли 2010, 00:37:11
Христо, за съжеление тази тема не ми върши работа. Не мога да отсея от цялото кое ми трябва. Няма страшно. Пламен ще ми обясни всичко в четвъртък. Тези електро-термини направо ме влудяват. Но няма как... половината от макета е електроника. Добре, че другата е дизайн!
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: XRISTO в 14 Юли 2010, 00:56:35
Цитат
Цитат на Пач:
Набързо - кондензатори преди два месеца си купих от "Сат-elektronik" (една от многото фирми на Дейзи - имат магазин в централната им сграда в София)

Тип "Gold-Cap" се водят кондензаторите, ето снимки:

(http://img296.imageshack.us/img296/6053/13ut5.jpg)

(http://img55.imageshack.us/img55/1529/17ym9.jpg)

На тази долната в ляво.И на мене времето ми е скъпо, но щом е за  колега - хобист, време ще намеря.  :hi:
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 14 Юли 2010, 01:00:29
Ще питам Pach за подробности за тази фирма.

Христо, толкова си ми помагал досега със съвети. Безкрайно благодаря. :hi:
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Mixy в 16 Юли 2010, 02:09:05
Ето една схемичка и от мене. Едва ли откривам топлата вода, още повече, че това вече е коментирано в друг раздел, но пък може на някой да му е от полза.

(http://www.anka.bg/temp/pics/vagon_light.gif)

Схемата е оразмерена за спален вагон с 4 бели светодиода, но може да се преоразмери според нуждите. При потегляне на влака, започва зареждане на supercap кондензатора, като консумацията при макс. напрежение е около 60mA. Зарядът на кондензатора е в пряка зависимост от подаденото напрежение и времето на движение на композицията. Светодиодите започват да светят с постоянна сила на светлината при преминаване на границата от 6-8V, като тя се запазва при нямаляване или пълно отпадане на напрежението в рамките на 5-10 минути (в зав. от капацитета и заряда на кондензатора). Първият резистор определя тока (респ. времето) за зареждане - колкото е по-малка неговата стойност, толкова по-бързо се зарежда кондензаторът. Премахването му не е желателно, тъй като това ще натовари захранването (особено при повече вагони), а и ценеровият диод почти сигурно ще изгори. Вторият резистор определя тока през светодиодите - колкото е по-голяма неговата стойност, толкова по-слабо (и по-дълго) ще светят светодиодите. Хубавото е, че тия LED-чета светят ярко при минимален ток и са достатъчни евтини за да се освети цяла една композиция с пътнически вагони, дори и при 5k съпротивление и 8-10 диода. Цената на елементите в схемата е под 10 лв, като най-скъп е supercap кондензатора (води се memory backup в Комет или goldcap на други места), а един светодиод е 60 стотинки.

Долното клипче е на същата схема, но оразмерена за 6 светодиода, с първи резистор 150 ома и втори резистор 1к. Трансформаторът е включен на прибл. 8V за около 10 секунди, след което го изключвам. Светодиодите продължават да светят, като на 3-тата минута светят с около 75-80% от първоначалната сила (мерено на око :))

Клипче на схема с 6 светодиода (http://www.vbox7.com/play:cfd87b55)

Мисля си, че така спокойно може да се кара аналогов пътнически влак вечер, с престой от по няколко минути на гара, без "лампите" в купетата да "гаснат", докато композицията е спряла :) Може да се добави и ключе, което да изключва светодиодите при дневно каране, но засега не съм мислил да слагам такова. Схемата е приложима и за дигитално управление, но там кондензаторът става излишен.

По-натам ще се постарая да залепя елементите на платка и да осветя пробно един Y вагон в ТТ и ако стане добре, ще пусна снимки, ако не - ще пия една студена вода :)
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: pach в 16 Юли 2010, 08:55:12
 :good: :hi:
Точно това е идеята на Goldcap (дословно - златен кондензатор, заради характеристиките му, които го приближават максимално всъщност до перфектния, необслужваем акумулатор) - да гарантира безпроблемното осветление на вагоните при кратките спирания по гарите , както и "ендъците" в захранването на вагоните при преминаването им през/върху изолирани участъци , като сърца на езици, кръстовища, контактни релси и други подобни.
 ;D ;D ;D

За самия златен кондезатор в моделизма ни има само един недосттатък - заради ценовата ножица (+ все пак ограничените размери на моделите ни) ние полваме по-нисковолтовите - до 5/6 V , което и налага монтирането на ограничителният ценер диод ( на схемата на Милен) или пък направо стабилизатори на напрежение от типа 7805 .
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Mixy в 16 Юли 2010, 10:55:49
Да, суперкондензаторите (supercaps, ultracaps, goldcaps и т.н.) са нещо относително ново за мен, въпреки, че вече се ползват от години в електрониката и индустрията. Все още са доста по-скъпи от обикновените си събратя, но за нашите цели мисля, че цената им не е проблем, още повече, че и размерите им са идеални за вграждане в пътническите вагони.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: pach в 16 Юли 2010, 11:40:10
Цената на 0,47 F / 5.5 V e около 3 до 5 лева бройката.
За жалост когато напрежението е над 10-12 V цената скача до към 20 лв/бр.
И за това вносът им е по заявка...докато първите са в наличност поне в два/три магазина на София - Комет, МТ-1 и Пулсатор.
Иначе технологията на този вид "безкрайно" заредени кондензатори позволява нещо невероятно - който знае в подробности от учебниците по физика как работи кондензатора -  му е ясно че площта на "плочите" е от първостепенно значение.
При обща площ на планетата Земя,  "едва" 7700 фарада, благодарение на новите микротехнологии и т.н. се произвеждат свръхкондензатори с капацитети над 10 000 фарада (!!!) , и големина колкото средно голям камионен акумулатор.
Но тъй като цената им е доста соленичка, за сега се твърди че такива "безкрайни" кондензатори се монтират на съвременните американски и руски подводници.
Впрочем от "теорията за контакт" произлиза  :haha: ,че това е извънземна технология  ;)тъй като на времето , технологичният пробив е направен едновременно в Щатите и Русия...
 ;D ;D ;D
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Mixy в 16 Юли 2010, 15:38:42
Някъде имах останали от старите китове за осветяване на вагони с по 2 крушки на BTTB, ама не мога да ги намеря. А в тях имаше и схемичка как се разглобява и сглобява пътническия вагон. Някой има ли го това сканирано или на линк? Че ме е шубе да не счупя нещо докато се опитвам да си осветя вагоните в ТТ :)
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: pach в 16 Юли 2010, 15:46:49
Цитат на: Mixy link=topic=100.msg44353#msg44353 date=1279283922
Някъде имах останали от старите китове за осветяване на вагони с по 2 крушки на BTTB, ама не мога да ги намеря. А в тях имаше и схемичка как се разглобява и сглобява пътническия вагон. Някой има ли го това сканирано или на линк? Че ме е шубе да не счупя нещо докато се опитвам да си осветя вагоните в ТТ :)

Ако става въпрос за Y-ка, слагаш вагона по покрив, на нещо меко но стабилно и просто разтваряш коша!
Тоест с два пръста (показалците) разтваряш леко коша (на малки жлебчета/щипки е) в района на талигата, а с двата палеца за талигата повдигаш нагоре. После същото от другата страна, като внимаваш , първата да не се върне на мястото си.
Сглобяването, е още по-лесно, обратно надяваш коша, и леко го щракваш докато си застане на мястото. Тук е уловката - вече гледай да не ти се завъртат талигите, че пречат да се сглоби и наблюдавай дали си изравнил коша и рамата в района над буферните греди от талигите.
Това е , няма страшно - не се чупят лесно , само трябва малко внимание и толкоз!
Успех!
 ;D ;D ;D
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Mixy в 16 Юли 2010, 15:56:15
10x Пламене, ще го пробвам описания начин през уикенда :)
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: optron в 16 Юли 2010, 23:38:01
Цитат на: eurostar link=topic=100.msg44192#msg44192 date=1278972902
Optron, аз ползвам тази схема с контактната мрежа. Има ли според теб проблем, че двата ми трансформатора не са еднакви и са на различни фирми? Вече съм задавал подобен въпрос, но тогава не бях уточнил, че трафовете са доста различни.

Въпросът е дали това би могло да повреди локомотивите по някакъв начин?

Вторият въпрос ми е дали чрез кондензатор или каквото и да е там акумулиращо съоръжение с малки размери може да се задържи ток във вагоните на влака? Мисълта ми е, ако за секунда се прекъсне захранването от пантографа, светлините във вагоните да не примигват.
Никакво значение няма. Токът няма марка и модел - еднакъв е навсякъде, стига да има еднакви параметри.
Я ми кажи какво е това, дето си го означил с І 0 ІІ? Да не е от онези ключета с три положения? Мисля, че няма смисъл от него.
Предлагам оптимизация на схемата ти - доколкото успях да разбера за този двойния трансформатор, той е с разделени секции на управлението - можеш да ползваш едната секция за осветлението на вагоните, освен ако не ползваш и двете му секции за управление.
Схемата ти обаче има недостатък - локомотивът ти винаги трябва да е ориентиран по един и същи начин, за да светят нормално вагоните. Иначе светлината ще се променя когато сменяш посоката и скоростта му. Освен това при тази ситуация може да получиш на моменти удвоено напрежение към вагоните, което може да доведе до дефекти в осветлението им. Мога да предложа схема, която елиминира този проблем, но тя изисква стабилизатор задължително.
За кондензаторите - осветявал съм вагони с по два и по четири светодиода. За да не мъждукат, използвам стабилизатор 7812, а за да не премигват - кондензатор. Щом имаш отделна линия за захранване на осветлението, не ти трябват тези суперкондензатори. При моите схеми, с кондензатор от 2200 микрофарада светодиодите ми светят в продължение на 15-на секунди, от които към 10-на са с постоянен интензитет благодарение на 7812-цата - напълно достатъчно, за да компенсират премигване в захранването. За по-малки размери може да се сложи 1000 микрофарада или дори 470 микрофарада. Времето на светене ще падне до към 3-4 секунди минимум, което пак си е доста ...
При мен обаче става въпрос за захранване с 24 волта, защото работя с модели в мащаб І. В случая с НО може да се смени стабилизатора на 7805, заради по-ниското напрежение. Ако ви притесняват размерите, тогава и 78L05 върши работа - три пъти по-малък е като размери. Само имайте предвит, че той и по-лесно гори при грешно свързване. Освен това понася и по-малко ток - до 100 милиампера, което в брой светодиоди прави пет. Той мисля е подходящ за индивидуално осветяване на всеки вагон, не и на цяла композиция.
Колкото до волтажа на кондензаторите - има стандартни стойности от 5, 10, 16, 25, 50 и нагоре волтове. Това е по принцип максималното напрежение, което един кондензатор може да издържи без да се повреди. При едни и същи микрофаради кондензатор с по-малко волтове има по-малки размери. Трябва да изберете стойност, най-близка до напрежението на захранването ви, но не по-малка от него. Например при захранване 12 волта, 16-волтов кондензатор върши работа. При 16 волта е по-добре да е 25-волтов, защото 16-волтовия ще работи на границата и това силно ще скъси живота му. Бих препоръчал след като изберете стойност, да си купите кондензатор със следващата стойност нагоре, просто за сигурност - случват се пикове в захранванията, а и в някои случай могат да се постигнат и по-високи напрежения, отколкото пише по трансформаторите.
Излиза, че всичките ти композиции трябва да са с електрически локомотиви (имам предвид такива с пантографи), за да взимат ток от контактния проводник за осветлението. Трябва да изолираш пантографите от схемата на локомотива, за да не си пречат и да не стават бели. А как мислиш да прехвърляш тока от локомотива към вагоните? Означава ли това, че ще имаш "неделими" композиции?
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: optron в 16 Юли 2010, 23:55:14
Сега да поясня някои неща за суперкондензаторите:
Заради големия им капацитет, те трябва да се третират почти като батерии, когато става въпрос за зареждането им с ток. Това включва и ограничаване на силата на тока при зареждане. Затова е задължително да има един резистор между захранването и него, който ще прави това ограничение. Оптимален вариант за този резистор е да се съобрази така, че да дава два пъти повече ток, отколкото светодиодите консумират - така ще има ток и за тях, и за кондензатора и той ще се зареди по сравнително щадящ начин. Твърде бързо зареждане ще скъси живота му доста.
Бих посъветвал да използвате суперкондензатори само в наложителни случаи - и заради цената, и заради капризния им характер при експлоатацията. Понеже работят на ниски напрежения, не е трудно да бъдат повредени ако не се съобрази схемата с тях. Трябва задължително да има стабилизатор, който да ограничава напрежението, за да не се презареди кондензаторът. Схемата с ценеровия диод в случая е най-добрия вариант, именно заради наличието на ограничаващ резистор. Някои стабилизатори имат и ограничение на силата на тока, освен на напрежението, което ги прави също подходящи за целта - поинтересувайте се за всеки в спецификациите им.
Имайте предвид, че суперкондензаторите имат доста по-голям капацитет, но и по-опасни химикали вътре - обичайният електролит, който се ползва при обикновените кондензатори не върши работа при суперкондензаторите. Поради тази причина е и изискването да не се допускат високи напрежения, за да не се повиши налягането вътре (заради кипенето на електролита, което се получава при презареждане) и да се спука корпусът му. Симптом за повишаване на налягането е подуването на корпуса - видите ли такова нещо, сменяйте го. Едно изтичане на електролит върху вагона може да нанесе сериозни щети, ако не се забележи навреме. Ако все пак се случи, електролитът се измива обилно с вода, като при миенето едновременно миете и ръцете, за да не засегне кожата. Не допускайте допир със суха кожа или с очите! При работа с изтекъл електролит важат правилата за безопасност при работа с киселини и основи.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 17 Юли 2010, 01:29:47
Мозъкът ми започва да кипи след това пояснение. Доколкото разбрах, ще ми трябва и стабилизатор. Дано да е малък, защото наистина няма място за нищо. Всъщност можеш ли да изброиш точно какво ми трябва за една композиция с тиренца (като списък за пазаруване)?

- 1 кондензатор еди какъв си
- 20 светодиода
- 20 резистора
- .....

В четвъртък на сбирката ме посъветваха да взема електролитен кондензатор от 1000 мF/25V. Въпросът беше дали ми трябва грец (smd) при тази схема или не?

Да, композициите ми са неделими и има кабел от пантографа до последния вагон, който дава единия полюс. Тяговото напрежение с две управления идва от другия траф, както съм показал на схемата.

(http://www.picbg.net/u/47442/32163/thumbs/452412_fr.jpg) (http://www.picbg.net/pic.php?u=47442ihyj4&i=452412)

Ключето I-0-II свързва определена секция с едно от управленията. За всяка секция има по едно такова ключе. Само по този начин при аналогов режим можеш да караш два влака независимо в двете посоки. За осветлението ключетата са само off/on.

П.П.: Имам да те питам и за светофорите, но може би в друга тема.
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: optron в 18 Юли 2010, 13:42:24
Аха, значи тази схема с двойното ключе е само част от управлението ти, разбрах.
За размерите на стабилизаторите:
Ето на 7805 - http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/400/249955_DS.pdf
И на 78L05 - http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/nec/UPC78L10J.pdf
За други напрежения имат същите размери.
В тези книжки има чертежи с обозначени размерите им.
Грец ще ти трябва при всички случаи, защото светодиодите работят само с определен поляритет. Малогабаритен грец, издържащ до един ампер е например DB105 - http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/mcc/DB105.pdf Като размери се побира в кубче със страна 1 см. При желание може да му се скъсят крачетата, за да се побере и в по-малко място.
По въпроса ти с тиренцата има няколко варианта - зависи къде ще слагаш стабилизаторите - един в локомотива или по един във всеки вагон. Според мен вторият вариант е по-добър, защото по-малко място ще заемеш в локомотива.
При първия вариант:
- грец
- кондензатор - препоръчвам 50-волтов, микрофарадите ги смятай примерно 220 умножено по броя на вагоните, но да не превишава 2200, защото става твърде голям.
- стабилизатор - задължително 7805 или 7812 (а може и други напрежения - съществуват 7806, 7808 и 7809), защото сумарния ток на светодиодите може да нарасне доста, ако ти е по-дългичка композицията
- резистори и светодиоди колкото ти трябват за вагоните.
При втория вариант:
- грец в локомотива
- по един кондензатор във всеки вагон - също 50-волтови, всеки по 220 микрофарада. Понеже ще имаш място, може и по-големи - 470 или 1000 микрофарада.
- по един стабилизатор във всеки вагон - тук може и 78LXX, където ХХ заменяш с напрежението, което ти трябва, виж по-горе
- резистори и светодиоди колкото ти трябват за вагоните.
Възможен е и трети вариант при който слагаш по един грец във всеки вагон - тогава в локомотива не слагаш нищо, освен проводника, който тръгва от пантографа и заминава към вагоните. При този вариант всеки вагон става независим и може да измислиш някакви буксички и да ги разединяваш от композициите.
Ще ги обясня защо 50-волтови кондензатори - ако обърнеш композицията, тогава токът за светодиодите ще минава по другата релса. Тогава напрежението на осветлението ще намалее когато пускаш локомотива в едната посока и ще нарасне в другата посока, защото двете напрежения се сумират, а на едното му променяш поляритета. Максималната стойност която може да се получи е сумата от двете напрежения, когато са с противоположен поляритет спрямо общата релса (тази, която се пада долна в схемата ти). При НО по стандарт напрежението е до 16 волта, което като се сумира два пъти става 32 волта - сещаш се, 25-волтов кондензатор няма да издържи. За късмет, стабилизаторите са проектирани за до 35 волта. ;)
Тук има и друга опасност - при обърната композиция е възможно осветлението да се захрани и с обратен поляритет - ако напрежението за осветлението е по-малко от тяговото и двете се случат с един и същи поляритет спрямо общата релса, при което резултатното напрежение ще е разликата между двете. Затова донякъде е грец-схемата.
Остава въпросът как ще връщаш тока от вагоните - казваш, че имаш само един проводник ... ? Ще слагаш токосниматели на вагоните или ще сложиш още един проводник от вагоните към някой от токоснимателите на локомотива?
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: pach в 20 Юли 2010, 16:12:59
Жорж, в четвъртък ти дадох не една, а две схеми за стабилизирано захранване на вагони , с различен брой светодиоди, и ти казах, че с тях в магазина ще ти продадат всичко необходимо.
Направо отиваш при твоя приятел в Пепина, и си готов, човека емного точен, само му кажи твойте изисквания.
Другия вариант е все пак да си седнеш на д-то и да хванеш малко от електрониката все пак, ако прецениш че ти е необходимо. :yes:
Поздрави!
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: eurostar в 20 Юли 2010, 20:53:28
Благодаря за помощта. :hi:
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Tramway в 24 Ноември 2010, 18:09:37
Цитат на: Mixy link=topic=100.msg44335#msg44335 date=1279235345
Ето една схемичка и от мене. Едва ли откривам топлата вода, още повече, че това вече е коментирано в друг раздел, но пък може на някой да му е от полза.
(http://www.anka.bg/temp/pics/vagon_light.gif)
Попрегледах темата, и понеже освен инж. по парни машини съм и по електроника, та реших и аз да повнеса малко шум в системата.

Горната схемичка не е много подходяща защото:
1. Наличието на ценер само качва консумацията, и то много. В случая при тягово напрежение 12V само през ценера текат 29 mA.
2. Максималното допустимо напрежение на back-up кондензатора е 5.5V, а при ценер 5.6V то е превишено и животът на кондензатора силно се съкращава.
3. Никога светодиоди не се свързват в паралел защото поради разлики във вътрешното им съпротивление в права посока токът през всеки е различен и оттам светят с различен интензитет. Също тъй ако някой диод прекъсне спадът върху общия резистор намалява, а от там токът през останалите са качва. Ако пък диод пробие, окъсява всички останали и нито един не свети, а резисторът пече.

Предлагам ви една по-свястна схемичка, с която съм осветил безброй много вагони и досега доста години няма отказ:
(http://www.mediafire.com/imgbnc.php/5820e5497fdf8b170df160f5f38df123e3f34cd1d963872e0ebb8391bc0f97fe6g.jpg)
Характерното при нея е използването на 5 волтов стабилизатор с изключително малък спад – при ток 500 mA започва да стабилизира при входящо напрежение от 5.5 V нагоре, а при 50 mA – от 5.1 V, т.е. загубата на напрежение върху него е само 0.1 V. Резисторите R1 – R4 на светодиодите са оразмерени тъй, че всеки диод работи с ток 5.8 mA при 5 V, което при 4 диода прави обща консумация 23.2 mA. Тъй като прагът на отпушване на белите светодиоди е около 2.5 V, при таз схема те започват да светят при тягово напрежение от 2.8 V нагоре.
Стабилизаторът LM2937-5 има вградена токова защита на изхода и максимално входно напрежение 26 V, максимален изходен ток 500 mA. Може са са използва и LM2931AZ-5.0, който е по-маломощен - 100 mA, което е предостатъчно за един вагон. Кондензаторът С1 служи да убира пиковете, генерирани от ТД на локомотивите, а С2 е филтров, важен за работата на стабилизатора. Необходимо е той да бъде с нисък ESR (equivalent serial resistance), каквито са 105°-вите. Не е необходим токоограничаващ резистор на back-up кондензатора С3, защото неговият ESR е доста висок – около 30 ома, и заарядният му ток са самоограничава. При 5 V С3 са зарежда напълно за няколко секунди и поддържа 4-те светодиода запалени около 7-8 минути след изключване на тяговото напрежение.
Най-скъпият елемент от схемата е С3 – около 2.80 лв. Всичко останало са дребни стотинки.

Захранването на вагоните от пантографа на машината за мен е нещо крайно неудобно, защото:
1.   Преустройство на всички електровози
2.   Монтиране на електропровод за влаково на целия пътнишки вагонен парк, независимо дали даден вагон има осветление или не
3.   Монтиране на подходящи миниатюрни електрически куплунги и кабелчета на челните страни на всички вагони и електровози, и стойки за закачането им.
4.   Прикачането и сеченето на вагони и машини и композирането и разкомпозирането на състави са превръща в тежка епопея по ръчно пъхане и вадене на куплунги с помощта на пинсета, фенер и лупа
5.   Целия труд отива бадява когато влакът ще са кара от дизел или парна машина и вагоните волю-неволю ще останат тъмни
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: br185 в 24 Ноември 2010, 22:16:39
Възможно ли е вместо споменатият стабилизатор да се използва LM317. При него обаче се добявят две съпротивления за регулиране на напрежението по следната схема:
(http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2007/08/lm317.gif)
Ето и един сайт където има таблица помагаща за избора на съпротивленията R1 и R2.
http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm (http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm)
П.П.Инфо за LM317. http://en.wikipedia.org/wiki/LM317 (http://en.wikipedia.org/wiki/LM317)
Титла: Re:Постоянно осветление във вагоните
Публикувано от: Tramway в 25 Ноември 2010, 11:10:51
Напълно безсмислено е използването на LM317, защото:
1. LM317 не е low-drop и минималната разлика Uвх-Uизхпри него е 2.5 - 3V, които волтове директно ги губиш. Т.е. за да получиш стабилизирано напрежение 5V трябва да му подадеш 8V. Даже и извън режим на стабилизация, при тягово напрежение 2.5 - 3V изходът му все още ще стои в 0.
2. LM317 има по-голяма служебна консумация, а ние са стремим да изстискаме всяко едно милиамперче и миливолтче. Т.1 и т.2 важат и за всички стабилизатори от серията 78хх и 79хх.
3. LM317ADJ се използва когато трябва да получиш някакво нестандартно изходно напрежение или да управляваш туй напрежение по някакви условия. В случая са най-подходящи тез с фиксирани напрежения, защото не искат допълнителни елементи. Back-up кондензаторът иска 5V, а такъв стабилизатор има.

Не си усложнявай живота. В Комет LM2931AZ-5.0 струва около 80 стотинки.

А там, където не ти трябва постоянно светене или мястото е много малко, напр. за фаровете на машините, можеш да използваш и стабилизатори за 3.3V - достатъчно за запалване на светодиодите.