RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
ВАЖНО !!! | IMPORTANT !!! => Представете се | Introduce yourself => Темата е започната от: AgileSamurai в 25 Юни 2012, 20:27:39
-
Здравейте... отново! Казвам се Христо и съм на 21 (скоро 22) години. Живея в Димитровград и работя на централна гара като стрелочник. От 2 дни (дена, не съм сигурен как е правилно) се скитам като призрак из форума и се зарибих така да се каже по моделиране. Можете ли да ми дадете някакви начални точки като например: Що е то мащаб? Каква е разликата между цифрово и аналогово управление и кое е по-доброто? и т.н.
А и не на последно място, поздравления за чудесния форум, доста чужди форуми изтъркулих покрай този, но не намерих толкова пълен както вашия форум :)
-
Добре дошъл!
Това с мащабите мисля, че се учи (все още) в училище и то на ранен етап от обучението :)
Най лесно е да се допитаме до уикипедия (що е то мащаб например):
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%89%D0%B0%D0%B1
Или иначе казано (за конкретния случай) е съотношението между
големината/размерите на модела и на действителния обект/механизъм/машина и т.н.
Изписва се като дроб, примерно при този моделизъм най разпространен е мащабът половин нула (Н0),
като при него съотношението е 1/87 от действителните размери.
При изчисляване на площ се добавя степенен показател 2, а на обем 3, т.е. площ (в нашия случай) 1/872
и обем 1/873, тък като площта има две измерения (2D), а обемът 3 (3D).
Други разпространени мащаби в ЖП моделизма са 1 (1/32), 0 (1/43,5 1/45) ТТ (1/120) и N (1/160).
Предимствата (на кратко) на цифровото управление пред аналоговото са:
Възможност за каране на поне няколко влака едновременно (и независимо) на едно трасе.
Възможност за постигане на ходови характеристики близки до реалността - мащабна скорост,
забавено потегляне и спиране (ефект на маса), както и изключително ниски начални скорости
поради спецификата на управление на тяговия електродвигател (широчинно-импулсна модулация).
Възможност за управление на допълнителни функции - светлини, димов генератор, електромагнитен куплунг, звук.
Възможност за управление на аксесоари - стрелки, бариери, осветление по перони и др.
-
Привет! :hi:
Така мащабът е колко пъти е умален даден модел, например има НО 1:87- люмимият ми и според мен най- добрият и разпространен, ТТ, N- те са по малки от НО, но има и по- голями мащаби. Моя съвет е да си избереш само един мащаб в който да колекционираш, изборът на мащаб зависи и от мястото с което разполагаш, ако правиш макет.
Има аналогово и цифрово управление, като по- добро е цифровото, тъй като цифровото (например на фирма Piko) си избираш от дистанционното кой локомотив с каква скорост да се движи (но първо на локомотивът ти трябва да имаш инсталиран цифров декодер в даденият локомотив), има и допълнителни функции на някой локомотиви (можеш и ти да си ги добавиш отделно, ако ги нямаш), като звук, вдигане и сваляне на пантограф, димогенератор за парните локомотиви и тн.
Надявам се, че ти бях полезен. Ако имаш още въпроси- питай. :hi:
-
Здравей! :)
Ако питаш мене, бягай далеко и бързо от хобито! Прекрасно е, затова бягай! Виж само колко професионално са ти отговорили. Познай колко време е отнело да се научат, колко средства, да събират колекции, колко още време и място за макетите... Ама пък какви прекрасни неща правят.... Голяма зарибявка е ! Като си помисля, че и мене май ще ме гонят от къщи вече... масата в хола от седмици си стои в гипс, лепила, дръвчета... :lol:
-
Споко и аз съм вечния майстор, така че за това не е толкова голям проблем ;)
Имам друг въпрос, дали е възможно към цифрово управление да си интегрирам осигурителна техника (тип МРЦ примерно)?
-
Здравей Христо и добре дошъл във форума. За мащаба колегите са ти отговорили много добре. Ти само трябва да решиш кой мащаб ще ти е най-удобен и със какво място разполагаш за подреждане на бъдещите композиции. Относно аналоговото и цифровото управление - цифровото управление има много по -богати възможности ( звук, светлини, скорост на движение). Изборът е твой, но каквото и да избереш удоволствието ти е гарантирано!
-
... Имам друг въпрос, дали е възможно към цифрово управление да си интегрирам осигурителна техника (тип МРЦ примерно)?
По принцип е възможно, но с цената на допълнителни модули, които най вероятно ще трябва да изработиш сам.
-
Ако пуснат скоро жицата по 1ва линия може да се видим и да ти обесня на живо каквото знам.За сега ти препоръчвам да се поразгледаш и да не бързаш. :hi:
-
Здравей и добре дошъл!!
За мащаба и някои други неща са ти отговорили вече.
За останалото в моделизма, като начало ти препоръчвам тази "библийка"
(заради обема, не съдържанието, в един от тези два линка)
Железопътен моделизъм. Юри Ботев (PDF-формат) 115 мВ!!! (ftp://82.103.112.145/KNIGI/juri_botev.pdf)
или
Железопътен моделизъм. Юри Ботев (djvu-формат) 2 мВ!!! (ftp://82.103.112.145/KNIGI/JelezopytenModelizum-Juri_Botev.djvu)
третираща доста отдавна основните положения и техники в нашия моделизъм.
Книгата е стара, но основите рядко се строят наново.
Има и много нови и развити неща от тогава, но все пак от нея започни.
За другите въпроси - сам си разбрал, че във форума има още много инфо.
ПРиятно четене и ...очакваме новини - с какво ще започнеш и ...в кой мащаб си си избрал?!!!
:lol: ;D ;D ;D
ПП. Колкото до осигурителната техника - тук имаме чудесен макет управляван по такъв начин,
но "МРЦ"-то е моделно, реализирано от професионалист в тази област.
Макетът на Стоян Божанов - TANO (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,587.msg6604.html#msg6604)
(линк към темата му)
ПП2. Абе горе "размазах" линковете та ще почакаш малко - да се сетя какточно се правеше.
Павкаааа, помагай! Какъв беше "номерът" да се направи от ftp за URL-то???
ПП3.Линковете са поправени! :hi:
-
Два бутона в дясно от този за линка е такъв за ftp
ftp://82.103.112.145/KNIGI/juri_botev.pdf (ftp://82.103.112.145/KNIGI/juri_botev.pdf)
-
Благодаря!
Тъкмо намерих предишното ти обяснение!
Сега ще ги оправя!
:hi:
-
Благодаря много :give_heart:
-
Добре дошъл сред нас :drinks:
-
Добре дошъл и от мен :)
-
Малко развитие по въпросааа... Реших да работа в НО защото ми се вижда добре за начало, сега основната идея е в развитие, скоро ще получа и учебник за МРЦ (надявам се да мога да го сканирам някъде по-тънкана, че да го споделя тука) само се чудя дали е добра идея като за начинаещ да го правя на два етажа?
-
Хубаво е да избереш в коя епоха ще колекционираш: 1- ва,2- ра, 3- та,4- та, 5- та... :hi:
-
Добре дошъл! Пожелавам ти много приятни моменти с хобито ни!
И един съвет - поразгледай във форума, попрочети, защото на всеки един от досега зададените от теб въпроси има отговори в съответните раздели, например в "Електроника и електротехника" за аналоговото и дигиталното управление и др. И изобщо можеш да откриеш полезни за теб и за бъдещият ти избор на мащаб, епоха и пр. неща (информация) стига да положиш малко усилия и да се разровиш във форума.
А тази тема е за представяне на отделните членове на форума, било то нови или не толкова и нека си остане такава, без друг пълнеж.
Още веднъж добре дошъл! :good:
-
Добре дошъл с пожелания за много приятни моменти в хобито.
Отностно бъдещия ти макет категорично бих казал да започнеш с нещо по-малко и семпло в една равнина за да добиеш опит в макетирането. Не се изтрелвай с два етажа. Ако искаш да имаш тунели можеш да ги направиш в една равнина. Според мен екпирементирай с леки денивелаций които могат да разкрасят един макет многократно. Макет на повече от 1 ниво изисква най вече опит който с четене тук няма как да добиеш, от тук само знания. Но и колегите ще кажат същото че теорията без практика не върви. Отделно ако нямаш реална нужда от няколко нива (-1, 0, +1) просто не се захващай. Това се определя най вече от количеството на подвижния състав, а при теб нещата са все още на стартовата права :)
Успех каквото и да решиш! Ще помагаме с каквото можем.
-
Ооо градски ;D/живял съм в Д-град до 5-та си година/ добре дошъл. И ся кво -кеф ли е скоростната линия :ok: .Добре си дошъл ,с малко търпение и питане ще научиш каквото ти трябва и за мащаби и влакове и т.н. :hi:
-
Аз вече ти казах добре дошъл, но за да не "разводняваме" темата виж това:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3905.msg79946.html#msg79946
;D ;D ;D
-
Благодаря за информацията :drinks: аа да ти кажа няма много разлика с тия 160 км/ч :scratch_ones_head: , а за панелите мисля, че ще си правя мой в крайна сметка...насочих се към блочно МРЦ made in СССР (братушките ги уважавам в това което са ни дали като технологии) :yes:
-
Здравейте колеги отново, след доста време четене и проучване на централизации, осигурителни техники и друг вид електроники, които могат да имат приложение в моделизма. Правенето на самата централизация не е много сложно, особено като при това, че за моделизма не се изисква голяма степен на сигурност. Основния проблем е в релсовите вериги (контрола на заетостта на железния път). Но открих много интересен метод - Хибрид между релсова верига и метода на Ванката с инфрачервения сензор (по-скоро двете взети заедно). Нещата които понаучих все още ги сглобявам и се надявам скоро да мога да ви покажа интересни неща на запланувания тестов макет.
Като цяло се отказах от БМРЦ-то защото е сложно, скъпо и е ефективно в големи гари и възли. Насочи се към централизацията WSSB (ГДР), предшественика на МРЦ Н68, тъй като използва непървокласни релета, които лесно могат да се имитират с логически елементи, тъй като едно реле (най-обикновеното) струва около 2-3 лв., а един логически елемент, с който може да се имитира реле струва в порядъка на 35-60 ст.
Надявам се скоро да се самонакарам да започна да си оползотворявам свободното време и да направя някои уроци (дори видео уроци) за нещата, които открих и да коментираме нещата и обсъждаме общи идеи.
Поздрави на всички! :victory: