RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: emilchaushev в 31 Януари 2012, 09:25:53

Титла: Слагане на декодер на BR 39 в N (1:160)
Публикувано от: emilchaushev в 31 Януари 2012, 09:25:53
Споделям опит при слагането на декодер на Flieschmann на BR39 в N (кат. номер7139)

Локомотив:        Flieschmann на BR39 в N (кат. номер7139)
Декодер:           Flieschmann без звук по NEM651 (6 Пинов)
Digital формат:   DCC
Интерфейс:   Не
Фрезоване:   Не

Един красив локомотив, на който слагането на декодер е малко изпитание за търпение, ловки пръсти и поне 4-5 часа свободно време.
Старал съм при това изпълнение за запазя всички положително характеристики, заложени при производството му, а именно токоснемането и от осемте оси (4 от машината и 4 от тендера), което води до малко повече проводници, но предвид късата междина между тендер и машина не води до видими и загрозяващи модела ефекти.

(http://media.snimka.bg/9994/026243756-big.jpg?r=0)


Самия процес е доста пипкав, но нека да започваме.

1. Сваляме корубите
(http://media.snimka.bg/9994/026243698-big.jpg?r=0)

2.Правя един бърз оглед и се отказвам да сложа декодера в тендера, защото трябва да се фрезова металната част.
Избирам си кухината в котелното, която все едно е проектирана за този декодер. Освен това има достатъчно въздух за вентилиране на декодера.
(http://media.snimka.bg/9994/026243697-big.jpg?r=0)

3. Изолирам всички стени на кухината с изолирбанд и правя пробно поставяне. Виждате, че проводниците ги завъртам напред, тъй като коминообразната плитка кухина е идеална за събиране на авансите на проводниците при сглобяването. Проводниците ги разпределям около фиксатора (дългата ос, която фиксира теглича за тендера)
(http://media.snimka.bg/9994/026243702-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243716-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243715-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243714-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243717-big.jpg?r=0)

4. Слагам един фиксиращ изолирбанд само върху декодера, така че да не се прекъсне въздушния поток в кухината.
(http://media.snimka.bg/9994/026243718-big.jpg?r=0)


5. Следващата стъпка е да изолираме предния фар. Откачаме цилиндрите и ги повдигаме без да сваляме щангите (на мен не ми стиска да ги сваля).
(http://media.snimka.bg/9994/026243704-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243703-big.jpg?r=0)

6. Сваляме захранващата пластина на лампата и под нея на гредата в центъра се вижда една шайба,  която е селенова и се ползва за диод. Елиминираме я безпощадно.
(http://media.snimka.bg/9994/026243705-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243706-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243709-big.jpg?r=0)


7. В отвора на селеновия диод (шайбата се вижда захранващата шина, която трябва да изолираме. За целта на долната част на шината към лапмата слагам изолирче. Поставяме обратно шината и сглобяваме цилиндрите.
(http://media.snimka.bg/9994/026243710-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243711-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243713-big.jpg?r=0)

8. Преминаваме към тендера.
(http://media.snimka.bg/9994/026243719-big.jpg?r=0)

9. Премахваме селеновия диод-шайба, разпояваме кондензатора и бобината. Платинката от предния край, която опира в диода я завъртам назад. Може и да се отреже, но предпочитам да я ползвам за запояване на проводника после. Пластинката от другия край на диода се изрязва, както и втората пластина която контактува с платката към двигателя.
(http://media.snimka.bg/9994/026243720-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243734-big.jpg?r=0)

10. Сваляме двигателя... под него има пластина, която захранва корпуса и долната четка на двигателя. Трябва да изолираме пластината към двигателя, за това поставям изолир.
(http://media.snimka.bg/9994/026243747-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243749-big.jpg?r=0)

.
11. Тъй като проводниците в това изпълнение, между тендера и машината стават общо 5 (не премахвам двата които фабрично са поставени), а междината в тендера не позволява нови проводници, се налага малка преработка. Около оста, която свързва тендера и теглича, с фина пила проправяме две бразди, в които да легнат допълнителните 3 проводника (2 за двигателя и един за лампата). Стараем се едната да е малко по- дълбока за да събере 2 кабела.
(http://media.snimka.bg/9994/026243735-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243736-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243737-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243742-big.jpg?r=0).

12.Започваме запояването на декодера

Червен проводник за кафяв, черен за черен в локомотива.
(http://media.snimka.bg/9994/026243721-big.jpg?r=0)

Бял за лампата
(http://media.snimka.bg/9994/026243722-big.jpg?r=0)

Промушваме проводниците за тендера, през отвора на носещата греда.
(http://media.snimka.bg/9994/026243723-big.jpg?r=0)

Запояваме Жълт за задната лампа, сив и оранжев за двигателя  върху платката. Оранжевия го прехвърлям от задната част през двигателя.
(http://media.snimka.bg/9994/026243743-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243744-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243745-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243746-big.jpg?r=0)

13. Сглобяваме корубата на тендера
14. Сглобяваме корубата на машината. При сглобяването  се помъчете червения и черния прободник да ги защипете във водачите, където лежат и фабричните проводници.
(http://media.snimka.bg/9994/026243724-big.jpg?r=0)


Белия проводник на места се вижда, но при сглобяването трябва да се намества постоянно, като се стараем излишната дължина да я съберем в конусовидния отвор под пещта.
(http://media.snimka.bg/9994/026243725-big.jpg?r=0)

И така, красавеца е готов.
(http://media.snimka.bg/9994/026243753-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243755-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9994/026243752-big.jpg?r=0)


Титла: Re:Слагане на декодер на BR 39 в N (1:160)
Публикувано от: XRISTO в 31 Януари 2012, 22:28:48
Хвала, колега!
Аз като слагам в НО и се чува "мамата" почти през цялото време (даже последният ми декодер изгоря - така и не разбрах как  :unsure:), а ти в N....
Респект! Че и снимаш от време на време, което си е загуба на концентрация все пак. А може би проява на завидно търпение? Благородно ти завиждам за търпението и ти благодаря за представянето - доста полезно за мен, па макар и да не е в моя мащаб.  :hi: