RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: totomoto в 03 Юли 2017, 15:24:33

Титла: Помощ за декодери
Публикувано от: totomoto в 03 Юли 2017, 15:24:33
Здравейте, започнах цифровизацията на локомотивите си, но както и очаквах се сблъсках с доста проблеми :swoon:. Централата ми е ROCO MultiMAUS 10810, а декодерите ToMs basic 1A 8 pin. Монтирах два от декодерите на локомотивите БР119 (чисто нов от старт сет) и  Roco BR 2074 също чисто нов. След доста пипкане и ровичкане по менютата 119 оживя - светлините и двете посоки работеха.   Ухилен до уши почнах да си играя но на двадесетата секунда от локомотива се чу тихо изписукване и всички команди спряха. На дисплея се появи индикацията STOP и светкавичка. От мерак и нетърпение сложих и роко-то и ситуацията се повтори - подкарах го (светлини и ход работеха), но след почти същия период от време всичко спря и получих същата индикация на мауса. Възможно ли е нещо да не съм настроил като хората, не го изключвам защото менюто все още ми е абсолютно неясно, или правя някаква друга грешка. Махнах декодерите - и локомотивите работят. Изключвам проблем с декодерите, защото са купувани от сериозен човек от форума, мауса е нов от сет. Оставам аз, като най-несигурно звено в системата  :(. Някакви идеи? Също ако някой може да ми покаже някакъв туториал на английски в тубата ще съм много благодарен. Цялото меню ми е пълна мъгла като архитектура. Имам и по-сложни устройства от това, покрай другите ми хобита, но тук не мога да схвана нищо (все още). Поне дайте жокер как да сменя езика на английски, че на немски не знам и една дума? Благодаря предварително! Поздрави!
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: TheJackal в 03 Юли 2017, 15:39:28
Честито! Познавам го този звук на изгорял декодер. Като не си стопил нещо, вътре по платката на локомотива, пак си герой!  :hi:
Тошко, чети тука: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1457.60.html   от писаното на emilchaushev - Отговор #72 -: 03 Октомври 2012, 15:53:47  - ясно, точно и бързо боравене с декодер, без значение от марка (фирма) производител.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 04 Юли 2017, 00:23:42
Здравей! От това което прочетох, предполагам, че са окъсили декодерите, най-често това е от голям товар/в твоя случай над 1А/. Обикновено заминават mosfet драйверите на мотора, но може да е греца на декодера. Един ампер е доста голям товар за тези мотори/обикновено около 200ma е номиналният товар/, така че във форума имаше тема за това, как трябва да се смажат, дори и нови локомотиви /понеже не се знае колко са стояли по складове и магазини/. За настройка на Англииски са тези гимнастики :Натискаш MENU /5сек.моето е на 2:)/ , появяват  LOKO /натискаш стрелка/ , Programs,Settings ,във Settings натискаш ОК , USSER -ОК , LANGUAGE -OK , със стрелките до English ,ОК и си готов :) . Всеки производител на декодери си има собствени производни, но с настройки на  тея CV-та трудно ще изгориш декодер,  по скоро товарът му е тежък. Има теми във форума  в който пишат, че горят декодери при качване и сваляне на локомотив от релсите при не нетиснат Stop, на мауса , аз си мисля ,че при зацапани релси и колела това се случва десетки пъти, и декодерите ако имат товар под упоменатия, не би трябвало да горят.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 04 Юли 2017, 00:46:37
Съвсем точно - или входния грец, или крайните транзистори
са изгорели. Вероятно са претоварени. Причините са няколко за такива проявления.
 Надявам се да си махнал кондензаторите в паралел на двигателите при DC режим.
Трябвало е да не бързаш с втория декодер.
Вероятно са загрявали в продължение на тези двайсетина секунди работа. Може би щеше да усетиш, че нещо не е наред и прегряват. При късмет до елемент (парещ) можеше да определиш.

ПП. Индикация стоп и светканичка означава късо на релсите,
 та може би само входния грец ти е гръмнал ...пита се защо!?
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Best Ripper в 04 Юли 2017, 08:34:34
Защото декодерът е "куча" марка и най-вероятно няма елементарна защита срещу претоварване и прегряване.. най-вероятно няма и защита при неправилно свързване, а нищо чудно и реално изобщо да не е за 1 ампер на моторната верига. С две думи - продължавайте да си купувате "маркови дървета"...  :drinks: :hi:
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Adrian в 04 Юли 2017, 10:35:31
 Тошко , първо да те успокоя - декодерите не са изгорели . Включила се е защита . Преди известно време с Васко сложихме същият декодер на Булмаркета и и до ден днешен си върви прекрасно . ОБАЧЕ когато сложихме на Шенкъра вървя 15 сек и спря със същото предупреждение в Мауса. После купих декодер на ЕСУ ( 140 лв)  и Шенкърът сега движи с него . А ТоМ декодера го сложих на друг лок и всичко му е наред .

Да , Венци , куча марка е , но досега от продадените около 50 броя има само няколко такива случая ! Все пак едно е 45 лв , друго 140 !
Попитах доставчика :

"Трябва да монтирате индуктор и кондензатор, има връх, който задейства защитата от късо съединение"

Сега чакам и становището на производителя и веднага ще го публикувам - междувременно някой от ел- разбиращите нека помогне ?

пп: Тошко , спри да се притесняваш - веднага ще ти върна парите в случай ,че не ти тръгнат локовете !
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Adrian в 04 Юли 2017, 12:36:36
пишат ми да се провери волтажа на захранването и после волтажа по релсите :

Please check the voltage of the power supply and the voltage on the tracks
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: TheJackal в 04 Юли 2017, 12:58:32
От опитът ми с различни марки (производители) на декодери, също съм се сблъсквал с този проблем. Декодерите на "CT-Elektronik" със звук и без звук също имат зашита от изгаряне, но тя е вградена вътре в самите декодери или както се казва претоварване. В началото обаче нямаха и си горяха. Същото бе и с декодерите на "Кuehn". Много се изписа по други теми по този въпрос
Повечето производители не препоръчват когато на локомотива е поставен декодер да се кара и аналогово, промяната на стойността в определеното от производителя CV.
С декодерите на "Uhlenbrock" и "ZIMO"не съм имал проблем в защитата им, те направо си изгарят, същото е и с "ESU".  :pleasantry:

С поред мен, това е проблем на производителя или трябва по - скъпа централа, за да се чистят грешките. Нека по запознатите с декодерите също да кажат (напишат) своето мнение по този въпрос, че темата и на мен ми стана интересна.   :hi:
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: totomoto в 04 Юли 2017, 15:37:05
Цитат на: dred77 link=topic=4983.msg108236#msg108236 date=1499117022
Здравей! От това което прочетох, предполагам, че са окъсили декодерите, най-често това е от голям товар/в твоя случай над 1А/. Обикновено заминават mosfet драйверите на мотора, но може да е греца на декодера. Един ампер е доста голям товар за тези мотори/обикновено около 200ma е номиналният товар/, така че във форума имаше тема за това, как трябва да се смажат, дори и нови локомотиви /понеже не се знае колко са стояли по складове и магазини/. За настройка на Англииски са тези гимнастики :Натискаш MENU /5сек.моето е на 2:)/ , появяват  LOKO /натискаш стрелка/ , Programs,Settings ,във Settings натискаш ОК , USSER -ОК , LANGUAGE -OK , със стрелките до English ,ОК и си готов :) . Всеки производител на декодери си има собствени производни, но с настройки на  тея CV-та трудно ще изгориш декодер,  по скоро товарът му е тежък. Има теми във форума  в който пишат, че горят декодери при качване и сваляне на локомотив от релсите при не нетиснат Stop, на мауса , аз си мисля ,че при зацапани релси и колела това се случва десетки пъти, и декодерите ако имат товар под упоменатия, не би трябвало да горят.


Благодаря много  :drinks:!
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Best Ripper в 04 Юли 2017, 21:48:45
Адрико, декодерите на ESU без звук се въртят между 22 и 32 евро в липето. Уленброкските и те са там някъде. За какви 140 лв. бълнуваш?!?!  :blink: Недей да лъжеш неориентираните потребители...  :dirol:

Всички цифрови централи дават изходно напрежение между 18 и 21 волта. И съответно всички декодери не трябва да имат грижи с такова напрежение /дори и до 24 волта/. А нечитавите производители да си оправят стоката, както и да публикуват точни и реални схеми на свързване, а не постфактум да ти казват какво се прави, когато има проблеми... Нито роковските, нито мерклинските, нито уленброкските централи имат проблеми с читави декодери.

Един мой принцип в декодерите: Щом някоя марка декодер не се ползва от никой производител на модели, значи нещата не са читави. И нямам проблеми след това...  :hi:
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 04 Юли 2017, 22:58:13
Спрял един голф на светофара до едно Бентли и шофьора
но голфа дружелюбно попитал :
- Колега...е как е бентлито...върви ли, върви ли!?
От бентлито отговорили по еврейски на въпроса с въпрос:
- А Вие защо така питате?
Голфаря се захилил и казал:
- Щото гледам, нещо малко ги карат по пътищата!!!

Та така и с декодери влагани от производителите.
Аз лично съм имал проблеми с прехвалените фирми.
А и до сега ми вървят без проблемми именно от тези,
дето малко ги карат ...по релсите!!! СТелектроник например!!!
И страшно съжалявам, че така стана, щото вече не ги правят.
А имам един звуков ( пак техен) дето го ползвам когато търся
късо по участъците - пускам локомотива Ши където млъкне, го тэрся къде е и спрял. За сега действа безотказно и без проблемно. И винаги е под ръка докато  е си намеря светодиодна вагон за тествате. Впрочем не ползвам "стоп"-а когато вдигам лок от релсите.

В ибея се продават на безумно ниски и високи цени всякакви боклуци. Често декодерите там са ремонтирани, стари модели и дори с малък остатъчен ресурс, тоест наближават крайното си число записи за промяната настройките.
Пак там ( в  еваy) дори уважавани търговци продават декодери
с орязани или непълни функции, произлизащи от нискотарифна производство. Я ползват части с по-лоши параметри, я нулеви (пробни) серии от масово производство на чипове или транзистори. За разлика от индивидуалните търговци, тези магазини поне обявяват заниженото качество в описанието.

Навсякъде има предел на цените както нагоре (излишно скъпи и безумни), така и надолу - под определена цена за даден тип декодер и съответен производител е ясен знак, че има нещо ..."гнило в Дания"!!!

Има доста моделистти, които от незнание се "набълбукаха"
с такива декодери и после .....ама не може ли да ги оправиш.
Безплатен обяд няма...всички знаем че само сиренцето в
капана е безплатно...и сами се навираме там...да го платим!

ПП. За декодерите от Адри - не съм ползвал, та очаквам други които са купили да кажат харесват ли ги?
Някога и СТ Електроник така почнаха и до последно обаче
държаха с една идея по-ниски цени по групите си.
Всеки производител заслужава своя шанс в началото!!!

Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 04 Юли 2017, 23:20:03
Здравейте! Преди малко видях, че става дума за BR119 от сет
Цитат
Монтирах два от декодерите на локомотивите БР119 (чисто нов от старт сет)
Ако става дума за този сет :http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-215771-002012-0-0-2-4-2-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-215771-002012-0-0-2-4-2-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html) , то мога да споделя нещо странно за същия този локомотив. Когато си бях поръчал сета, поръчах и декодери /за него и още един лок. не помня какъв/ от този тип :http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Uhlenbrock/42-4-0-27059-003001-0-0-0-0-3-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Uhlenbrock/42-4-0-27059-003001-0-0-0-0-3-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html). С този декодер лока ама хич не слушаше /гърмян заек :)/. Бях решил ,че декодера е нещо фалшив /пробвах го на PIKO br101-същата работа, припоих му някой по съмнителни спойки/ и го бях прежалил. PIKO ползват  тази марка декодери /честотата им е 18,75Khz/ но не стана за BR119. Имах работещ локомотив BR114 /закупен от Adrian между другото :good: / с :http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-0-170177-003001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-0-170177-003001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html) , който свалих и боднах на BR119 , лока заработи прекрасно още си е с този декодер. А BR114 пък заработи гладко и с Uhlenbrock-a /най-ми харесват функциите 3и4 за забавяне и забързване на хода/ , който се държеше като пън на BR119. Та дано не те заблудя, но този лок. при мен все още е с роко декодера и няма никакви проблеми :).
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: D2 в 05 Юли 2017, 09:46:44
Аз също съм купувал от Адриан декодери,сигурно по-вече от 8 и несъм имал никакъв проблем,два от тях са звукови и са много добри.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 05 Юли 2017, 10:31:02
Дред, съдейки по написаното, явно си в час с електрониката.
Дали си се сетил да провериш, каква е разликата в аналоговата
част от схемите на двата лока? Явно има нещо което "пречи" на някои декодери да работят на БР-119!
Любопитно е каква може да бъде причината!? Моторче...филтри...
Дори се заигравам към сечението на проводниците...или кондензатори...
Има ли осветление конкретния лок и на светодиоди или лампички е? Какво би претоварило декодера (1А!?)та да включва защитата?
Като имам време ще потърся отзиви за конкретния сет в други форуми.
 :hi:

ПП. Благодаря на Д2 за инфото с конкретните декодери!
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: mitko0888 в 05 Юли 2017, 10:53:41
Никаква разлика няма в аналоговата част на локомотивите. Различно е само моторчето. Всеки, който е виждал отвътре мотор на Роко и мотор на Пико, ще види че са съвсем различни. Едните са на повече от 25 години, и все още се считат че са най-добрите колекторни мотори в жп моделизма. Другите се слагат на доста модели - Пико, Мерклин, Брава, Трикс, че даже и на Флм и т.н. Преди някое време всички немци ревнаха "защо ни пробутвате мотор (еднодневка) за 1 долар в локомотив за 500". После им премина. На всички мои преработки и аз слагам такива. Първо заради 1 долар, второ - никак не са лоши, освен че не могат да се чистят и обслужват (въпреки ча аз съм го правил няколко пъти но трябва да се разглобява, а не посто да се поръчват резервни части).
Активното съпротивление и на двата е горе долу едно и също. Но разликата е МНОГО голяма по отношение на останалите електрически и механични параметри, вкл. и за back-emf. За това си искат други настройки на декодера, за да вървят правилно. А със сигурност има и декодери, които не стават на някои мотори - въпросната Машима в Булмаркета. Просто тези декодери се слагат на едно място, а на онези мотори се слагат други декодери.
За съжаление няма просто правило кой декодер с какво да работи, кога да трътне сам и кога трябва да си поиграеш доста с него, или да го смениш, а може и да изгорищ някой. Цялата схема е направена само за да върви бизнеса - елементарна платка да се продава за десетки евра, и един модел да се хвали колко писука и колко "функции" има, а не по това как изглежда и колко години ще изкара.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Adrian в 05 Юли 2017, 16:49:01

Производителят каза , че този модел вкл защита при 24 V . Вчера са тествали 8 пиковски , 3 роковски и 3 тилиг-ски локомотива . Никакви проблеми . Аз също имам около 10-на машини - само Шенкъра даде проблем.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 06 Юли 2017, 22:15:20
Привет. Схемите на локомотивите са еднакви, на джъмперите на NEM652, няма елементи, така че най-вероятно остават по платките на локомотивите /може да са различни елементите, не съм ги мерил/. Пък и понеже се натаманиха двата лока, повече не съм пипал по хардуера така да се каже: " Заспало куче -не го буди " :). И двата са с диоди за светлините и с 5 полюсни мотори според производителите, звукът от моторите им при тръгване и забавяне е направо еднакъв. Освен тези двата имам само още един лок с подобен звук на мотора :https://www.roco.cc/en/product/231217-0-0-1-4-0-0-001001/products.html (https://www.roco.cc/en/product/231217-0-0-1-4-0-0-001001/products.html), / от Т679 е направен бдж 07 1917, сега 07 091.2/. Локомотива на Пико BR119 е хубаво направен, само едно нещо ме дразни леко, при триосна талига, задвижени са и токоснемат само две оси.
Успех на колегата с дигитализирането му, лока е уникален и доста радва!!
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Adrian в 07 Юли 2017, 14:22:29


Както обещах - върнах парите на Тотомото . Преди малко тествах двата декодера (които са включили защита) на локомотив Булмаркет -

декодерите са абсолютно изправни и въртят кръг след кръг на тестовото трасе .

No comment .
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: Best Ripper в 07 Юли 2017, 16:10:47
Браво! След като вече си майстор по тестването, няма да е зле да измериш консумацията на проблемните локомотиви и да обясниш защо включва защитата. Ще е полезно за всички, включително и за производителя...  :hi:
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 07 Юли 2017, 18:57:53
Поздравления Адри! :hi:
Беше хубаво преди това Тотомото, да направи някои замервания
с мултицет, по въпросния локомотив, като негов собственик.

Щяхме и ние да сме доволни, да разберем евентуално, къде е проблема а и производителя щеше да има изходна база за възможни подобрения.

Но всичко това, при условие, че е технически запознат отлично,
както с моделите, така и с електрониката.

Сега беше момента да се направи...още повече, че Димитър казва щото да няма проблем поне с осем декодера от този тип!!!

Въобще както казва и Митко888, явно има разлика в производството на едни и други модели. А ако разберем рано проблема, ще можем да реагираме адекватно в бъдеще.

А бъдещето явно е с еднодоларовите моторчета!
 :hi:
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: totomoto в 09 Юли 2017, 14:55:59
Не бях в София няколко дена, за това не съм се занимавал с измервания. Какво според вас ще е добре да измеря?
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 12 Октомври 2017, 20:23:45
Аз съм правил доста замервания но всичките си 70 локомотивчета и резултатите по някога са доста стряскащи  ;D
Аз основно ток на консумация меря понеже покрай самоделните декодерчета това ме интересуваше .
Стабилизиран без никакви пулсации източник на регулируемо напрежение от 1,2в до 20в и стрелкови ампермер защото цифровите много скачат със стрелковия по лесно се вижда визуално как се променя консумацията при движение .

 Ето резултатите .
1 всички моторчета имат праг на задействане . Момента при който от 1,2в бавно започвам да покачвам напрежението
тока също започва да се качва но мотора не се върти при някой локове тоя ток стига до 400мА
Напрежението също е доста различно при различните марки че дори и при една и съща марка от един модел
Имам локове които тръгват и на 2в и други които завъртат чак на 7в .
Друг интересен момент е максималния ток на консумация . Имам предвид при подадени 12в примерно мотора да забие механично.
Това се случва при локове с достатъчно тежест и колоси с гумени бандажи и закачени доволно много вагони трасето ми има
1% наклон  и при достигането му тези без бандажа почват да буксуват но някой с гумен бандаж и достатъчно тежест просто спират и ампермера отчита примерно 800мА на други прехвърля 1А а на БР55 на пико е само 350мА .

И основното което мен ме интересуваше е консумацията при сам локомотив без вагони .
В повечето случай тя варира от 350мА до към 450мА  но имам ирекордьори
за ниска консумация примерно споменатия БР55 на пико варира от 100мА до 150мА
и един парен роко 80028 е със същите параметри

И рекордьорите ми за максимален ток са
един доста стар RSO сръбски SNC 70000  с консумация от 600 до 800 мА в зависимост от напрежението
Абсолютен рекордьор ми е един с неизвестна марка чете се само "меда им австрия " номера на локомотива 807 и надписи по вратите "THE Milwaukee RAD" моторчето е доста инересно отворен без кожух магнит от долната страна и две метални пластини
във формата на сърб като една част ротора е закрепен да бронзови втулки към пласмасата на шасито на лока
четките с техните пластини също са отделно пак закрепени към шасито . Та консумацията му почва от 800мА и стига до не знам къде понеже амрпермера ми е до 1А а тоя лок се опитва да му изкриви стрелката  :lol:

Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 12 Октомври 2017, 21:20:59
Off-Topic:
Имам локове които тръгват и на 2в и други които завъртат чак на 7V
Off-Topic:
един доста стар RSO сръбски SNC 70000  с консумация от 600 до 800 mA в зависимост от напрежението
Човек ,какви са тези големи ампери и стартови волтове? Тези седем волта старт , данеби да се дължат на зацапан колектор или четки? Някак си странно ми се струва , "тоз  матор" да тръгва на около  50% от номиналното  му напрежение . А тези ампери , ако те чуят от НЕК  , може да ти сложат електромер :) . На мен най- тежките ми локове на празен ход /само под напрежение , без вагони/ не надвишават 250mA при 15V , мерено , като ги пускам с :http://www.elimex.bg/product/96196/zahranvasht-blok-hy3005d.html (http://www.elimex.bg/product/96196/zahranvasht-blok-hy3005d.html) . Е69 дърпа 80mA , BR106 130mA , Trix re485 200mA/на този лок. и корубата му е от метал/ и триосните около 250mA. Направо се чудя как , и с какви mosfet транзистори са ти декодерите , че да издържат този товар /обикновенно за HO 1A и  мах. пик 2A/ , без да прицъркат на умрело :)  . Смазани ли са добре зъбните колелета ?
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 12 Октомври 2017, 21:56:46
да смазани са както трябва да не кажа че май и повече от колкото трябва понеже имам в изобилие масло за което не плащам  ;D

Повечето са си в нормите между 350 и 450 мА  при 12в изправено стабилизирано филтрирано захранването ми е лабораторно
на волкрафт

Релсите са чисти не е проблема в токоподаването  . Новото производство имам на механо и на роко са даже и с по малка консумация
На лима дизели електровози са  между 350 и 450 мА но са от старата генерация но имам и един ново производство и той си е пак така въпреки че мотора вече му е друг не е кръглия черен с двата винта .

Тоя доста стар RSO сръбски SNC 70000  с консумация от 600 до 800 мА но мтора му е огромен като на стар руски дек и самия лок е огромен .
А това дето не знам кво е или е роко или клейнбах за други австрийски производители не се сещам
то тръгва на 4в но консумацията му почва 650мА и до 12в вече минава 1А и аз не знам на кво се дължи
мотора му е супар страннен иначе колектора се вижда и съм го чистил и му презапоих даже намотките към колектора
рекох да не са се окислили ама консумацията си му остана такава иначе хода му е добър равномерен няма некви проблеми
като изключим факта че иска да ми счупи ампермерчето  ;D


Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 12 Октомври 2017, 22:58:02
Off-Topic:
Релсите са чисти не е проблема в токоподаването
То това е ясно , щом харчи ток значи има от къде да го вземе  :) , въпросът е големия въртящ момент /тока е голям/. Ако не е тайна , какви тези "самоделни декодери " , които спомена и с какъв номинал са? Може просто локовете да са по-тежки . С lima не съм си имал вземане даване , при мен старите /от 90s'/ харчат по-малко от новите.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 12 Октомври 2017, 23:10:53
 Явно горе споменатите локомотиви - изключения, са доволно стари. Пиковският BR-55, е с доста приличен двигател, като
механична конструкция. Същите ротори и статори ( само външно
имат малки разлики) са и в BR-89, M-61 (NOHAB) и разбира се E-69, за който сам козваш, че e бил с доста ниска консумация. Сега се сещам
за поне още един от старите локове на Пико с този тип двигатели Е-44!
От тук следва извода, че от голямо значение е и механичната конструкция. Доколкото си спомням, тези двигатели имат директна зъбна предавка още на оста от ротора (тоест без червяк)!

(http://slotblog.net/uploads/monthly_05_2013/post-11-0-83774900-1367601903.jpg)
(тази конструкция мнозина я наричат "двигател тип pitman"!)

Двигателя с "голите" магнити със сигурност е мноооого стар...някъде от 50-те години на миналия век. Май такива още
ползват английските моделисти - заради простотата на конструкцията, която
позволява изработката им в домашни условия дори.
За съжаление те и като нови не се славят с много добри параметри.

Друг важен фактор за ниска или висока консумация ( както са твойте), е състоянието на постоянните магнити а от там и силата на магнитното поле.
Повече по въпроса ти препоръчвам да прочетеш тук, в частта на 4-та точка:
http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2012/11/20/.1022273
 ;D
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 12 Октомври 2017, 23:53:52
Браво Pach! Благодаря за адекватното и точно изказване. Хич не се сетих за  загубата на магнетизация с годините , а е доста важен фактор   :pleasantry:.Може би не е тук мястото / колегата пуснал темата ще каже "абе цапате бе" / ,  но в друга тема беше дал линк към тея глезотии :) http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm (http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm) , за който линк съм особенно благодарен , понеже има схеми и hex на функционални декодери/за управление на лампи във вагони/ ,тях пробвах и работят , декодери за серво , за заетост , за светофори , и най вече за връзка с rs232 и USB за pc. Няма да е лошо хората във форума да споделят как са дигиталилизирали макетите си , повечето похвати които се описват са към художествената част /баласт и тн./ .Още веднъж Благодаря !
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 13 Октомври 2017, 01:12:38
Ще покажа няколко снимки на моя лок рекордьор по консумация на мен лично не ми изглежда да е много стар
аз предполагам че е от 90-те години с уговорката че не съм го търсил в нета никви проучвания не съм правил просто предполагам така на око а и ще ми е интересно да кажете и вие какво мислите за електромотора
аз не съм виждал никога нищо подобно на това виждал съм такива дето им викат питман даже имам два такива но това бие всекви рекорди по простота  :lol:

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_9_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-_rev003.jpg)

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_8_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-_rev003.jpg)

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_7_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-_rev003.jpg)

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_6_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-_rev003.jpg)

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_2_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-snimki_rev003.jpg)

споделете ако знаете нещо за тоя лок ще ми е интересно

А ето го и стария сръбски дизел SNCF 70000 консумация 800мА при 12в

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_4_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-mashini-instrumenti-biznes-oborudvane_rev003.jpg)

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_5_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-oblast-pleven_rev003.jpg)

а това са ми и двата мотора от типа питман най левия е от флейшман модел санта фе двойния дизел
замених му мотора с такъв от видеокасетофон тоя дето вади и прибира касетата страшно моторче е обаче е обемист и
става само за подобни локове които нямат тежести защото шасито е метално
Средния не знам от какво е понеже беше само шаси с колоси нямаше коруба
а най десния е типичен двигател на лима от 80-те години слаган е във всякакви модели дизели електрички парни всичко на лима

(https://olxbg-ring04.akamaized.net/images_prodavalnikcom/107197993_3_800x600_kombinirana-drelka-vintovert-mashini-promishleno-oborudvane_rev003.jpg)
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: mitko0888 в 13 Октомври 2017, 08:29:53
Цитат на: svetljjjo link=topic=4983.msg109173#msg109173 date=1507829025
Аз съм правил доста замервания но всичките си 70 локомотивчета и резултатите по някога са доста стряскащи  ;D

И основното което мен ме интересуваше е консумацията при сам локомотив без вагони .
В повечето случай тя варира от 350мА до към 450мА  но имам ирекордьори
за ниска консумация примерно споменатия БР55 на пико варира от 100мА до 150мА
и един парен роко 80028 е със същите параметри


Консумацията на сам локомотив без вагони е най-лесната проверка какво е състянието на механиката, задвижването на локомотива. Разбира се че има значение и какъв е мотора, но неговата консумация също се мери лесно при първото сериозно разглобяване и почистване.

От написаното от теб е "ясно" че не се грижиш особено много за локомотивчетата си. Така става когато бройката им е голяма.  Ще започна отзад напред. Изключенията с 1 ампер не ги броя. Явно те са си такива по рождение. Ако попрочетеш малко от форума, ще забележиш че винаги по повод на големия ток pach споменава за някакво размагнитване и посочва статия в блога си, а пък аз винаги казвам че такова животно няма - трябва да положиш специални (нарочни) усилия и действия за да размагнитиш един мотор. В действителност моторчетата от преди 50 и повече години имат голяма консумация. По каталог моторчето на Пико МЕ1401 има 0.4А на празен ход и 1.4А при товар. Но то въобще не е размагнитено, ами тогава таак са ги правили.

Старите модели на Пико трябва да харчат между 50 и 200 мА в локомотива. Такив като Е11 - 50 - 80 мА при 6 - 8 волта, повече не му трябват. Тези с два мотора - Е11, Е42 и т.н. - около 200 мА при 12 В. До 200 мА са и моделите с мотори на Гютцолд.

Из моделите на Роко има такива с малки моторчета (от N). Open frame (отоврените) са с различна дължина, но с едни и същи други размери, с едни и същи навивки на всеки полюс с една и съща жица. Така се получава че най-късите (0919) имат около 100 мА на празен ход, по-дългите, напр. 0920,  имат 85 мА. Такива малки моторчета има и Флайшман, с миниатюрни четки. При всичките ако им надвишиш 200 мА (неизчестен локомотив, неправилно сглобен или много вагони) моторчето си заминава. Другите мотори на Роко са класическият Н0 Open frame, който си видял в BR 80. Тъй като предавката е елементарна, токът му е до 150 мА, както си измерил и ти. Тези мотори се слагат и на големи локомотиви, има ги във няколк оварианта с различен брой навивки от различна жица, като при четириосен локомотив с пълно задвижване имат от 150 до 300 мА при сам лок. Големите затворени моторчета, и стари и нови, имат консумация също от 150 до 300 мА с локомотива. При натоварен лок с гуми с тях спокойно се достига 0.8А или повече.

Всичко това, както започнах в началото, има отношение само към поддръжката на задвижването на локомотива. Ако е натъпкан с косми от килима (или котката) или със засъхнала грес ще иска повече ток. Също голяма консумация се получава от неправилно огънати (или изкривени) пластинки на токоснемането, които силно задържат някое колело.

По въпроса с декоделите това има много малко влияние. Тази консумация има отоншение само към прегряването на декодера, но за повечето модели 0.5 - 0.8А не са проблем. Въпросът с декодерите, обаче, е много сериозен по отношение на МАКСИМАЛНИЯ ток, който може да протече през моторчето. Или в английските записки stall current. Можеш лесно да го измериш като лекичко пипнеш с пръст колелцето на ротора, така че моторчето да не се върти, и му пуснеш 3 - 5 волта. Повечето ротори в Н0 имат 10 до 20 ома на намотка. При 18 волта от DCC и 10 ома имаш 1.8А. Има и моторчета с още по-ниско съпротивление, дори и с 5 - 6 ома, и токът става над 2А. Макар и "теоретичен" или за много кратко време (мили секунди) този ток е достатъчен за да задейства защитата в декодера и моторът да не тръгва въобще, без никакви други признаци. За това новите (от последните 20-тина години) моторчета се правят с по около 20 ома на намотка, при което токът остава под 1 ампер.
Това измерване, така както го написах, може много добре и да те излъже, както с твоя лок 55. При спрял мотор такъв малък ток - 350 мА, означава единствено че в токоснемането, четките и колектора има достатъчно чернилка, която добавя още съпротивление.
Затова във форумите пише, че преди да сложиш един декодер първо локомотивът трябва да се приведе в добро състояние - да се почисти добре от всякъде, да го видим че има нормалната консумация от 100 - 300 мА. Иначе няма да се получат и никакви настройки на back-emf и т.н. и се започват едни приказки за едни декодери с които локът присецва .... Трябва да измерим и съпротивлението на намотките, по възможност директно на ротора, или в краен случай както си е с четките, за да видим какъв декодер му трябва с какъв ток на защита. При всяко самоделно захранване амперметърът е като че ли задължителен, а консумацията се мери и от най-съвременните цифрови централи, напр. Z21.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 13 Октомври 2017, 10:11:00
Цитат на: mitko0888 link=topic=4983.msg109182#msg109182 date=1507872593
... Ако попрочетеш малко от форума, ще забележиш че винаги по повод на големия ток pach споменава за някакво размагнитване и посочва статия в блога си, а пък аз винаги казвам че такова животно няма - трябва да положиш специални (нарочни) усилия и действия за да размагнитиш един мотор
. ...

Ако няма " такова животно" като размагвитване, как ще обясниш
загубата на информация от всякакви.магнитни носители, като аудио и видео ленти, 3;5 и 8 инчовите дискети, старите хардискове
с алуминиеви дискове и магнитен слой и т.н . ???

Всъщност има едно вярно нещо - терминът размагвитване не е правилен, но точно той е добил гражданственост, тъй като е бърз
и лесен за информиране какво става с магнитите.
А физическата истина е, че те не губят свойте магнитни свойства,
а просто намаляват силата на магнитнотосе поле, поради постепенно " разбъркване" в посоките на магнитните диполи.

Какво е това ли!??
Ако приемем условно, че един мек магнит съдържа в самия си
пик в силата на магнитното си поле,  100 дипола (напомням че е условно) ориентирани спрямо посоките на света - тоест от 100 всичките 100 са ориентирани в една и съща посока ( север и юг), то след различно изминало време той е способен да загуби силнотата на магнитното си поле по ред причини като:

- въздействие на магнитното поле на Земята спрямо посоката на ориентация на магнита, тъй като всеки знае, че планетата ни е
един голям магнит всъщност.

- неправилно съхранение, често в близост до други магнити или
намагнитваще се материали, които на свой ред се намагнитват от него. Той "влага" известни усилия да ориентира техните диполи
в " свойте посоки" при което сам си  "разбърква" неговите диполи.

- може дори и чисто физическото му разрушаване защото всяка нова част от него при това разрушаване, става на свой ред двуполюсен магнит, но отделните части вече не са ориентирани в една посока,  да речем по физическа невъожносх  да се разместят, тоест
сумарното магнитно поле е по-слабо, да не говорим, че и взаимно се отслабва тъй като "всеки дипол" се опитва да ориентира съседните като себе си.
Тоест ако се върнем.на "нашия магнит" със сто дипола, те вече не всички са ориентирани в една посока и това отслабва магнитното му поле!

Мдааааа...
Опитвам се на говорим език да обясня това, че няма магнит който
да не загубва силата  си на магнитното поле, по ред причини, някой от които вече казах. Има и още куп такива, но резултата е винаги отслабено спрямо първоначалната си интензивност на магнитното поле, като свойство на всеки магнит - особено ако е т.н. "мек"!!!

Меките магнити (известни и още като  "изотропни")
са обикновенно феромагнитни сплави на желязо,
кобалт, никел, алуминий и др. Най-добре често
точно такива меки магнити наричаме "феромагнити" (или "черни")
и точно такива се ползват в моделните ни моторчета.

По-силни магнити са "анизотропните" или т.н "неодимови",
които са отново сплави на желязото, но с  бор и разбира се
неодим.

При всички магнити обаче нас ни интересува т.н. остатъчна
индукция, и когато тя е малка, просто нашите моторчета, не работят
така както са работели като нови...и една от причините за това,
освен "естественото" размагвитване ( виж по-горе горе) е и неправилното съхранение на моторчето.

 На това също е обърнато внимание в блога.
Там е и споменато, че може да се възстановят почти на 100%
магнитните свойства, ако се ползва " правилния" начин, но не си
струва усилията в днешно време.

Така че, размагвитване съществува не само като термин, но и
в действителен физически параметър, който може да бъде измерен... няма нищо имагинерно или божие влияние (дали?).

А щом може да бъде измерено, значи си е
чиста наука и нищо по-просто от това!
 :hi:


Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 13 Октомври 2017, 11:20:33
нищо не казахте за лока дето е на снимките и в частност за неговия мотор
а и забравил съм да спомена че мащаба е Н0  . Всичко написано от мен се отнася за  Н0 аз само него събирам.

Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: МАШИНИСТ в 13 Октомври 2017, 13:50:08
MEHANO FRENCH DIESEL LOCO SNCF 70000 HO GAUGE (http://MEHANO FRENCH DIESEL LOCO SNCF 70000 HO GAUGE) https://www.youtube.com/watch?v=qmbGCTTYK0o (https://www.youtube.com/watch?v=qmbGCTTYK0o) http://picasso.superforum.fr/t8096-cc-70001-en-ho (http://picasso.superforum.fr/t8096-cc-70001-en-ho)
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: mitko0888 в 13 Октомври 2017, 15:51:00
Цитат на: pach link=topic=4983.msg109185#msg109185 date=1507878660
Ако няма " такова животно" като размагвитване, как ще обясниш
загубата на информация от всякакви.магнитни носители, ...

Ако случайно си обърнал внимание, магнитното поле на тези магнитни носители е около 1 милион пъти по-малко от това на обикновен постоянен магнит, какъвто можеш да имаш в къщи или в мотормето на локомотива. Затова е лесно да развалиш записа, или размагнитиш една магнитна лента. Но едва ли ще имаш в къщи нещо поне 1000 пъти по-силно от обикновения магнит, за да размагнитиш DC моторче. Да не навлизам в Тесли и Вебери  ... (0db по DIN е 250 nWb/m, Dolby нивото е 200nWb/m, а най обикновен феритен магнит има поне 0.2Т). Затова написах че "трябва да положиш специални (нарочни) усилия и действия за да размагнитиш един мотор".  От 50-те години на миналия век за размагнитване на DC мотор е безмислено да се говори.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: pach в 13 Октомври 2017, 16:10:29
А всъщност, просто НЕ ТРЯБВА ДА ПОЛАГАШ НИКАКВИ УСИЛИЯ,
за да се поразмагнити особено феромагнит. По-горе обясних - достатъчно е лошо да бъде съхраняван. Също като хиляди пъти по-слабите магнитни носители.
Не е нужно да се "обработват" с външни магнити.
Просто понякога и ориентацията спрямо планетните полюси им стига, за да променят съдържанието си. Именно защото като слаби магнити са още по-чувствителни към променливите магнитни полета.

А за моторчета е също така ясно - особено ако са насипани в един общ плик или кутия. Ненапразно дори много по-мощните от моделните
мотори с магнити, се опаковат фабрично по специален начин
с определините разстояния
един от друг в стиропор ( примерно) и на етикетите имат означение за начина им на съхранение.

Пък и в крайна сметка у дома имам поне един стар моделен
мотор ( надявам се да не съм го изхвърлил) който работи лошо
именно заради стария му пръстеновиден магнит. Така го получих
от един иибейски модел купен за другите части.

Ако не съм го изхвърлил, ще трябва да му сменя магнита и да
обикалям по панаирите ( за невярващите в размагвитване) за демонстрации тип "стария магнит - лоша работа/ новия магнит - добра работа"!!!
 :pleasantry:

Не казвам,  че моторите на Светльо са точно такива,
но не бива да се подценява и  тази възможност.

За това всъщност е хубаво да се " модернизират" старите модели
с нови подходящи двигатели като въпросния ползван от видео
магнетофон, който вероятно е точно " култовия" за такива модернизации
от преди 15 години - SF-380. Тих, плавен и доста по-добър
в работата си, от който и да е стар моделен мотор.

Впрочем, струва ми се, че и ти Митко, си сменил не един
мотор по любимите ни модели от преди!

 ;D
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: mitko0888 в 13 Октомври 2017, 17:33:39
Сменил съм не един мотор, и стари, и млади. Но не и защото моторите са размагнитени. На ВСЕКИ ДЦ мотор може да му сложиш външен магнит от твърд диск, и той ще с ипромени оборотите, и тока, и мощността. Но това не означава че оригиналният си е загубил нещо.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 13 Октомври 2017, 19:54:39
Нищо не казвате за локомотива и за неговия мотор
виждали ли сте друг такъв производителя може ли да се отгатне
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 13 Октомври 2017, 20:11:50
Това трябва да е.
https://www.terapeak.com/worth/ho-scale-ahm-5015b-milw-milwaukee-alco-century-424-diesel-train-locomotive-807/331982059552/ (https://www.terapeak.com/worth/ho-scale-ahm-5015b-milw-milwaukee-alco-century-424-diesel-train-locomotive-807/331982059552/)
http://tycotrain.tripod.com/ahmhoscalelocomotives/id12.html (http://tycotrain.tripod.com/ahmhoscalelocomotives/id12.html)
Фирмата е AHM.
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: МАШИНИСТ в 13 Октомври 2017, 20:13:34


ВИЖ по-нагоре.дадох ти 3 линка
Off-Topic:
Нищо не казвате за локомотива и за неговия мотор
виждали ли сте друг такъв производителя може ли да се отгатне
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 13 Октомври 2017, 20:38:39
Цитат на: МАШИНИСТ link=topic=4983.msg109202#msg109202 date=1507914814

ВИЖ по-нагоре.дадох ти 3 линка
Off-Topic:
Нищо не казвате за локомотива и за неговия мотор
виждали ли сте друг такъв производителя може ли да се отгатне


не за този този е ясен SNCF70000
аз за другия питам за американския дизел той ми е проблемен че смуче 1А ток  ;D
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: dred77 в 13 Октомври 2017, 20:41:18
Цитат на: dred77 link=topic=4983.msg109201#msg109201 date=1507914710
Това трябва да е.
https://www.terapeak.com/worth/ho-scale-ahm-5015b-milw-milwaukee-alco-century-424-diesel-train-locomotive-807/331982059552/ (https://www.terapeak.com/worth/ho-scale-ahm-5015b-milw-milwaukee-alco-century-424-diesel-train-locomotive-807/331982059552/)
http://tycotrain.tripod.com/ahmhoscalelocomotives/id12.html (http://tycotrain.tripod.com/ahmhoscalelocomotives/id12.html)
Фирмата е AHM.
Google преведе това http://www.modellbau-wiki.de/wiki/AHM (http://www.modellbau-wiki.de/wiki/AHM) така:
Компанията АНМ (Associated Хоби Производителите) е сериен производител на модела железници в размерите Н0, 0 и Н. АНМ е дъщерно дружество на General Хоби Corp. Моделите са частично произведени от най-известните компании в целия свят, включително и от Roco , Liliput , Airfix , Rivarossi , Mehano и кадри .
Програмата H0 съответства на стандартите на NMRA . Моделите имат съединителни скоби NMRA.
AHM започва производството на моделни железопътни линии през 60-те години. през 80-те години АХМ преустанови производството. Формите се поемат от IHC .
Така че май лока е от 70s' 80s :)
Титла: Re: Помощ за декодери
Публикувано от: svetljjjo в 13 Октомври 2017, 21:57:36
да изглежда е точно това ама не можах да намеря из снимките на гугъл отворен да видя
оригинален мотор ли е .
Иначе от стария "матрял" поне на 30 годинки е а още се движи  :lol: