RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: Boris 2-12-4 в 10 Ноември 2011, 20:41:10

Титла: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 10 Ноември 2011, 20:41:10
Привет! :give_heart: :drinks:

Ще се опитам да започна една серия посветена на ЕДРИТЕ мащаби.Те са малко познати в татковината ни.Впечетленията на повечето от нас са доста спорадични и особено за тези които нямат възможност да ги пипнат, малко теория и практика не биха били излишни.
Изхождам от позицията на човек  имащ досег с тази материя.Не съм профи тук, но се надявам да стана в някои области, без това да ми е особена цел. От малък съм виждал и държал 0 - тук в България.Правих смешни опити с големи гондоли в 1:45 с помоща на Стойко и варненски моделисти, не само жп.Има(х)ме много кадърни корабни специалисти тук край морето...В 1:20 също се пробвах преди години...
От 2003 започнах да събирам и отчасти да джиткам(карам) 1:32 и 1:45.Имам и теснолинейки  1е, 0м, 0е, 0i/f.
Член съм на две дружества -в Германия и Англия, които се занимават основно с тези ТИПОРАЗМЕРИ.
Направих поредица от изследващи пътувания/ИП/ посветени основно на тази тема.Изследователски би звучало доста претенциозно :bb2:

Тази серия ще е доста разхвърляна във времето, поради заетостта ми. Част от нещата са от моя личен опит, други от литературата която имам, трето - споделено от колеги.Не считам предложеното за единствената възможна истина :hi: Освен това нямам особено намерение да отговарям на всеки въпрос- това не е от горделивост , а от липса на време, или пък някои могат да се отклонят много от темата,както аз самият скоро направих :angry:извинявай Грегъри :give_rose:
Според доста специалисти мащабите в жп моделизма се делят на три: малки, големи,возещи.
ДРЕБНИ мащаби /ДМ/ са всички от 1:72 до 1:440,ако не са измислили и по-малки.
ЕДРИ мащаби/ЕМ/ са тези между 1:19 до 1:48(50).
ВОЗЕЩИ мащаби/ВМ/ са тези от 1:16 до 1:1.- тези теглят,влачат(влак) хора.
Разбира се има и изключения, но те не предмет на тази публикация(1:22,5 и тегли стопанина си...)
ТИПОРАЗМЕРЪТ  S 1:64, ползван в САЩ и Англия, не знам къде да го туря :pleasantry:,не съм държал такова чудо, а специалистите също не са на единно
мнение.
Та моята цел сега са ЕДРИТЕ мащаби/ЕМ/ - всичко между 1:19 до 1:48(50).
Тези мащаби са прародителите и родителите на днешните НО,ТТ,N,Z.
Според Нормите на Европейските жп модели (НЕМ), тук влизат ТИПОРАЗМЕРИ II-1:22,5 , I - 1:32, 0 - 1: 45. Със забележката, че в някои страни е 1:43,5.
Англичаните имат навика да са си особняци в нашата сфера и за единица използат и 1:30.Освен това, те използват много в градините си и мащаба
SM 32 - това си е 1:19, теснолинейка която ходи на 32 мм междурелсие. За да стане по объркано американците в тяхните норми NMRA използват още и други, техни си мащаби, които ще изброя по долу.
Започваме с европейските:

НЕМ 010:  
мащаб    типоразмер                                         междурелсие  
                                                        
                                       1200 до  1700мм       850 - 1250      650 - 850           400 - 600
++ допълнителна буква
към типоразмера                                                   м                  е                      i/f

                                                                       моделно междурелсие                                          модел метър

1:45              0                      32                        22,5              16,5                      12      мм              22,2
1:32              I                      45                           32                 22,5                   16,5 мм                 31,3
1:22,5           II                      64                          45                 32                      22,5 мм                  44,4

NEM - допускат и за широколинейните линии отклонения от мащаба , най-вече от 1 и по-големи.( :stop:Единица се пише  с римски цифри,но
 се допуска и с арабски, същото е и за останалите по-големи от 1).NEM допускат и мащабът 1: 20 - с 72 мм междурелсие.Този мащаб бе използван от
моделистите в България, от хората доста по-големи от мен(сега съм на 55). Води се музеен мащаб.

При американците цари пълня слободия в нормите.Някои са нормирани, други не :angry: :pleasantry:
NMRA:
обозначение    мащаб     междурелсие(моделно)
F                    1:20,3            71 mm
Fn3                 1:20,3            45 mm
II                    1:22,5            64 mm
IIm                  1:22,5            45 mm
G*                                       45 mm
1/2"                 1:24               60mm
I                     1:32               45 mm
In3                  1:32               29 mm
0                     1:48               32 mm
On3                  1:48               19 mm
0n2                  1:48                13 mm

Тук трябва да се отбележи тоталното отсъствие на много разпространения ТИПОРАЗМЕР  0n30. Създаден изцяло по европейски стандарт за да движи по 16,5 мм релси. Липсва в нормите и 1: 29 , който също е разпространен обаче отатък голямото езеро.1:26 също липсва, при все че американците го
произвеждат.
Момичета и момчета, не всичко е тотален хаос :yahoo: :sarcastic:(Само да си помислим за куплунгите в НО :yahoo:).
 Нали затова са форумите, за да запалим светлина :give_rose: :clapping: :drinks: :give_heart:

Край първа част :lol:

Титла: Re:Големите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Best Ripper в 10 Ноември 2011, 21:07:54
Според мен бъркаш, Борка...
Голям мащаб -> малък модел
Малък мащаб -> голям модел...
Причината е, че мащабът 1:ххх означава колко пъти е намален оригиналът... Понеже е под знаменател, голямото ххх означава силно намаление...  :hi:
Титла: Re:Големите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 10 Ноември 2011, 21:16:10
По принцип си прав,Венци! :give_heart:

Но, така са получили известност в Европа и Щатите. И списанията които ги издават по тази тема, носят заглавия  от този род: Големи мащаби и тн...
Борис
Титла: Re:Големите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: pach в 11 Ноември 2011, 09:42:49
 :hi:
Само да добавя две неща...

1.Мащаб "0" със съотношение 1 : 45, във Франция е в съотношение 1 :43,5 --->  а в Съединените Щати пък е 1 : 48.
(чете се "нула", а не буквата "О", както мнозина се заблуждават.)

2. Мащаб "S" може да мине в "малките мащаби" по следната аналогия:
 
"Н0" (хаш нула) е половината на "0"  ("0" е 1/45, а "Н0" е 1/87)
 
"S" (ес) е половината на "І" (единица) ("І" е 1/32, а "S" е 1/64),

следователно щом е "половинка" от "голям" мащаб, значи е в групата на "малките" мащаби!!!
...само дето не съм сигурен от къде го знам такова определение за "S"... :blush2:
 ;D ;D ;D

ПП.Принципно не бива да се бърка мащаб (което е съотношение) с чисто числовите стойности идващи от математиката.
Тоест трябва да се прави разлика между съотношение и числова стойност.

Например колко е разликата между 1 : 150 и 1 : 50 ???
При съотношението е = 3 пъти.
При числовата стойност е = 100 единици.

За това "големите мащаби" са си големи по презумция, защото се "чете" съотношението,
 а числовите стойности са математическия им израз на това съотношение.
Титла: Re:Големите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: IKAR в 11 Ноември 2011, 10:16:28
Сигурно ще кажете "Барабар Петко с мъжете", ама по отношение на мащабите - това е част от специалността ми е абсолютно недопустимо баш аз да не ги знам тия работи. Та да започнем от самото начало. Мащаб означава отношението между единица дължина от образната повърхнина, в случая модела, и нейното действително съответствие върху земната повърхност или в нашия случай, върху действителния локомотив. В картографията се работи основно в сантиметри, тоест 1:32 означава един сантиметър от модела отговаря на 32 сантиметра от действителността. В тази връзка понятието "голям" мащаб е абсолютно погрешно. Колкото намалението в мащаба по отношение на картата или модела е по-малко, толкова моделът е по-голям или мащабът по-едър. Съответно, при по-умален модел, или по-голямо намаление, примерно 1:160, мащабът е по-дребен. Накратко, казва се едър и дребен мащаб.
Във Виена имах възможност подробно да разгледам едромащабни модели в мащаб 1:32 и 1:45. Като ми поостане малко време, ще напиша голям пътепис със снимки. Много работи има за разказване.....Та докато гледах моделите на KM1, се случи едно, така да се каже, произшествие - един дълъг парен локомотив с тендер взе, че дерайлира, защото бяха наслагали трамвайджийски мерклински стрелки с много малък радиус. И представителят помоли мен и още един ентусиазиран посетител да му помогнем да вдигне локомотива, за да го намести отново на релсите. Е, повярвайте ми, ако че бяхме трима човека, се позатруднихме - това чудо тежеше поне 20 кила. Значи, ако това нещо някой си го сложи на витрината, тя със сигурност ще се събори.....И друго ми направи впечатление, освен че за такъв мащаб ти трябва огромно помещение - по обективни причини детайлизацията при тези модели видимо не е така ясно изразена и не изпъква, както в H0. Ако някой очаква да види извътре тапицирани седалки, салон, облицован с фурнир, внезапни спирачки, дръжки, багажници, лампи, надписи и т.н. - няма такива работи. Но за сметка на това влаковете издържат на външни условия - дъжд, сняг и т.н. Просто тези модели са направени за наблюдаване по-отдалече, в никакъв случай гледане с лупа, и за сериозно каране, като може това да става и отвън в градината. Удоволствието е от карането, не от гледането отдолу и извътре през прозорците.
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 11 Ноември 2011, 10:49:16
Привет!

Вече виждате, че съм коригирал заглавието на темата.Когато специалистите говорят, другите трябва да
се равняват по тях. С уточнението,което повтарям, правилно-грешно - това е ситуацията в международен план - така са придобили граждансвеност - както у нас например имената на много латиноамерикански
държави, са добили известност с грешното си произнасяне. В немско езичните и англо- саксонските езици,
нямат разлика между голям и едър, както между малък и дребен. Там са си синоними. Разликата се прави
чрез дълги обяснения и описателно :bad:
Ще добавя и хубавата дума одаЛистка, както си го знаем у нас, а трябва да е одаистка, просто в турския си е одая.Но като кажат , че сестра Ти...  :sarcastic:
Да не забрявяме, че голямата част от нас неправилно употребяват  и думата МАЩАБ вместо ТИПОРАЗМЕР :give_rose: :drinks: Пример типоразмерът е 0, а мащабът 1:45.
За I  и S ситуацията, не е така ясна. Защото 0 също е два пъти по-малка от 2, но си е едър ТИПОРАЗМЕР.
Тази серия имам намерение да продължа както следва:
2.Общи положения,митове,предрасъдъци,медът и жилото,капанчета...
3.Типоразмерът 0
4.Типоразмерът 1
5.Типоразмерът 2
6.Американски типоразмери и мащаби
7.Английски типоразмери и мащаби
8.Тин плейт- ламаринените модели
9.Разни 1
10.Разни 2
11.Пропуснато 1
и т.н......
 Борис
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: pach в 11 Ноември 2011, 11:03:35
Цитат на: Boris 2-12-4 link=topic=3402.msg67205#msg67205 date=1321001356
...За I  и S ситуацията, не е така ясна. Защото 0 също е два пъти по-малка от 2, но си е едър ТИПОРАЗМЕР.
...

Да така е , само дето "S" e на границата между "едринИте" и "дребнинИте".
... и като се добави, че е "последната" точна половинка (щото 1/128 няма),
струва ми се, че мястото му е ...предопределено (или пред определено  :scratch_ones_head: :sarcastic:)
 ;D ;D
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: liro4605 в 12 Ноември 2011, 11:23:14
Снощи моделиста Х или по скоро "трипъти Х" е забелязан да изневерява на мащаба 1:87 и да минава в мащаб 1:1
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634566935185246250.JPG)
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: ivo в 12 Ноември 2011, 19:42:50
Мирооооо ще направиш от всички хобисти, машинисти  :lol:  :haha:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част 2.1.
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 12 Ноември 2011, 21:00:32
Привет! :drinks:

Днес продължаваме с ЕДРИТЕ МАЩАБИ  Част 2.1 - Общи положения, митове, предрасъдъци, кеф и капани

1. На Едрите мащаби им трябва мнооого място, най- малкото половин футболно игрище...
Зависи какво си решил да правиш- на един рафт от библиотека с дължина 300 см, и дълбочина 30-60см
могат да се правят маневри и чудесни диорами , сегменти и модули в 0, 1 или тесноленейки.
Много моделисти,( при възможност ще кача примерни развития на коловозите в горните ТИПОРАЗМЕРИ, просто тук, на гара Каспичан, нямам още пълното компютърно оборудване, ще си го донеса от Варна.)- правят съвсем
прилични и приемливи неща в така наречените детски стаи- 3 х 4,5 метра.  
Не искам да хвърлям никому прах в очите, знайно е, че НО е два пъти по-малка от 0, от там и е името, а и два пъти по-голяма дължина изисква ЧЕТИРИ ПЪТИ  по - голяма площ. :angry:
Обаче ,ако искаш да правиш нещо по-малко- второстепенна /Nebenbahnen/ или третостепенна железница /Kleinbahnen,Lokalbahnen, Tertiaerbahnen/ вече става очевидно по-лесно.В България си
нямаме третостепенни железници, но в Германия - 1884 в Бавария,а през 1892  и в Прусия, се
обнародват законите за третостепенните железници.В Бавария даже има специално конструирани машини носещи допълнителната буква L /lokal - местен/.Номерът на серията локомотиви е - BR 98.
Има такива сладури - от Прусия, Бавария,Пфалц,Саксония,Олденбург,както и от DRG Епоха 2.
Ами къде останаха индустриалните железници?!? Тук им е мястото. :give_heart:
И скромността е на мода,говоря ако искаш да караш в посочените по-горе пространства.
Вместо големите локомотиви с прикачени тендери - тендерни , вместо четириосни - двуосни вагони,
Малките дизелчета, кьофчетата, :give_rose: са само за тази цел , ами НЕВЕРОЯТНО готините електрически маневрени локомотиви(Е 60 :give_rose:)

Въобще и да не се опитваме да сръвняваме ТЕСНОЛИНЕЙКА В 0 и ВТОРОСТЕРЕННА ЖЕЛЕЗНИЦА В НО.
везните се накланят в полза на тесноленийката-  необходимото място :sorry: :sorry: е по-малко....

Амъ тези съ, тавани и мазета, с градини - че там можем да пуснем и с истинска пара :yahoo:
Хайде, че ми потекоха лигите, а трябва да съм сериооозенъъъ :bad:

2.ЕДРИТЕ МАЩАБИ СА СКЪПИ - да аме не/ по Петко Бочаров/ Следва буквален превод от MIBA REPORT 20
Von Halbnull zu Null- Die REPA -Bahn III- Rolf Ertmer - Известен немски жп моделист, уви покойник от няколко години, един от пионерите на реалистичното възпроизвеждане на реалността , още от 60-те години. Станал известен с НО макети, и последното му творение, повече от 20 години преди да умре е
неговият макет в 0 - "Ако бях изпълнил помещението вместо с О с макет в НО - ,то тогава трябваше
да имам ЧЕТИРИ ПЪТИ ПОВЕЧЕ  релси, ШЕСТ ПЪТИ повече, локомотиви, ОСЕМ ПЪТИ ПОВЕЧЕ вагони...
При НО и по-малките апетитът идва с яденето(по-голямото място на разположение). Ето там един допълнителен коловоз,, а там още една малка гаричка,а  ето и място за ОЩЕ един товарен влак с ОЩЕ
15 вогона, е да само цистерни... Едрият мащаб със своето изискване за по-голямо площ автоматично
изисква ОГРАНИЧЕНИЕ...

И НАКРАЯ НО ИЗЛИЗА ПО- СКЪПА :diablo: :sarcastic:

Към това ще добавя само, че текста е писан 1988 година, а от тогава много вода изтече, НО, и по-малките поскъпнаха неимоверно, а в 0, и 2 има все по-евтини модели.( за цените по специално когато
разглеждам отделните мащаби).

3.Какви са хората, занимаващи се с ЕДРИТЕ МАЩАБИ. Колекционери( събирачи - в тази дума няма
нищо обидно), карачи .и правачи.
Събирачите - има такива , които си имат застраховка за моделите, специален климат за колекцииге,
и др. подобни, и по-обикновени, които си ги държат във витрина неблиндирана.
Карачите са ,най-често индувидуалисти, не си падат, по разминаващи се със 250км/ч влакове, а са на
пулта или с дистанционното и правят дълги маневри или си карат единични влакове с по-няколко вагона...Тук няма бързане, стрес ,усещането е друго(за усещането отделна точка)Откачат и закачат , често на ръка...с истински купли, с пружиниращи буфери...
Правачи - е не всеки е въоръжен до зъби професионалист или изучил фина механика и шлосерство.
Или си е гений по рождение като Васко Михайлов :give_heart: или Стойко Алексиев :give_heart:
Но да борави с поялник, пила и  фина резачка, в ЕДРИТЕ мащаби си е ЗНАЧИЙИТЕЛНООООО по-лесно.
Това тук вече, не е тайна заключена със седем печата :diablo:
Съвсем постижимо е :give_heart: :drinks: :angel:
И нитовете вече можеш сам да си ги слагаш, продават се, виждат се с просто око :good:
Край на част 2.1.
Следва част 2.2.
  
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част 2.2.
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 12 Ноември 2011, 21:16:43
Привет!
Продължаваме част 2.2.
4.Усещането :angel: :diablo: :sarcastic:
Не може да се опише лесно сестрички, братчета и останалите...
Възприятието с очите -още през седемдесетте години имаше хубава статия в "Modelleisenbahner", за това.
По законите на физиката, ако гледаме два обекта с различни размери, като по-малкият е по-близо до нас, на такова разстояние, пропорционално по-близко, колкото е по-малък от другия. Двата обекта ще
бъдат възприети  по различен начин. По -малкия, макар и пропорционално по-близко, ще си изглежда по.малък...Това с пари не може да се купи(законите на физиката )
Другото възприятие, УПРАВЛЕНИЕТО, на локомотивите.
В НО и по-малките ,локомотивите са в пъти по-мощни от действителността.
Ако правим маневра в 0,1,2 , и най-вече с истински купли, усещаме целия влак, първо дърпа единия вагон, после втория, тук трябва вече да усилиш мощноста, да отвориш повече, и третият и четвъртият
теглят- оопсъъ, локомотивът вече няма мощност. Пясък ли ще пускаме, ще съкращаваме ли компози.
цията или ще викаме помощен локомотив?!?  :blink:
Ти си решаваш приятелю.Кефът си е изцяло Твой :good:
Усещане за истински буфери...
Не съм цицоман, но... :give_heart:
Атмосферата си е друга...
Не казвам по-добра или по-лоша - просто друга- приказката за кучето и вкуса :diablo: :angel:
И за това не Ти трябва дебел портофейл, или половин игрище...
Малък локомотив, няколко вагона, шест стрелки...

5.Проблемът с почистването на релсите и невероятната аптекарска атмосфера...
Това, в 1, 2 го няма.Можеш да си мързелуваш....В 0 трябва да внимаваш с тенолинейките -, че те си тежат колкото един НО локомотив...

6.Катастрофи - личен опит :
Германия, Берлин 2007. Голямо хале- локомотивно депо в центъра на града .Студено е.
Много макети в ТТ,малко в №, доста в НО, някой друг в 0, и 2.
Машините не щътъ  да фърфятъ - студено е :angry:
Но нулите и теснолинеката в 2 си джугат...
И идва една русичка, със сини очи, където стъпва рози цъвтят, дупенцето й - като соло барабанче,мъъничко... :give_heart:
Отпуснах му края, разбирай управлението, и се чува ТРЯЯЯСССЬЬЬ :diablo:
Казах си, прецаках стока за много нули, ще остана в Германия като заложник... :bad:
Нищо такова, само на 78цата- бяха делайлирали предните колоосина талигата, не сцепните!!!
Ако бе НО, що лешшъъ щеше да има :angry: :diablo: :bad:
А момичето си излезе българче :clapping: :haha

 Следват капани и подводни камъни...

7.Не всичко е пари приятелю :blink: :blink: :blink:
Не можеш да купиш законите на физиката. Ако искаш да караш с истински купли, радиусите стават
грамадански ...1,5м-в 0, 2м в 1, 3м в 2.това е минимума за средна ръка влаци.По-големи и по-дълги
по-големи от тези радиуси. Съвсем къси локомотиви и двуосни вагони и по-малки от гореизложените стават...

8.Може да Ти писне да разкачаш и откачаш на ръка. Има си тогава автоматични куплунги.В локомотива
се намират и куплунги, които можеш да откачащш дистанционно, на всяко място на макета, без да Ти е
нужна откачаща релсааа.И такива има разбира се, ако искаш да откачиш вагон, някъде по-средата на
композицията. Ще пиша за всеки ТИПОРАЗМЕР какви купленги има.

9.Трябава да имаш нюх за намиране на някои  ЕДРИ  модели . Не всеки магазинер, ги има.Но пък си има
много форуми. Значи и чужд език, трябва да поназнайваш :pleasantry:, или да си имаш такова другарче.

10.Някои модели били дървени... Тук ще пиша за всеки ТИПОРАЗМЕР  поотделно....

Край на точка 2.
Следва точка 3 . ТИПОРАЗМЕРЪТ 0 (Нула)
 :drinks: :clapping: :give_rose:


Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Уточнение 1
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 12 Ноември 2011, 22:12:14
Сега точка 2 си е цяла. Преди около час по-погрешка съм натиснал публикувай.
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: liro4605 в 19 Ноември 2011, 20:03:38
(http://railimages.senn.ch/fotos/d/55-3/DSCN3271.jpg)
Това какъв мащаб е?
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Best Ripper в 19 Ноември 2011, 20:10:59
Мащаб ІІ - 1:22,5 - междурелсие 64 мм /говоря за старата стандартна мерклинска "двойка"/
Мащаб 3 - 1:16 - междурелсие 89 мм
Мащаб 5 - 1:11 - междурелсие 127 мм
Мащаб 6М - 1:10 - междурелсие 144 мм
Мащаб 7 1/4" - 1:8 - междурелсие 184 мм

Аз тия знам от големите, които са близо визуално. Ако можеш, ориентирай се по снимката...  :hi:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: emilchaushev в 19 Ноември 2011, 22:48:31
Този мащаб е... Скъп... преди всичко
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част 3.1. Типоразмерът 0(нула)
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 19 Декември 2011, 17:23:45
Привет!!! :give_rose:

След известно прекъсване свързано със строителни работи(довърших си оградата, лях бетон,направих врата 3 метра - ха дано да мога да вкарам вагон 1:1 600мм - миечтииии :angel:) сядам за поредните едри мащаби.
Днешната статУя е посветена на типоразмера 0 - нула.

Предполагам, че ще излезе най-дълга, има много препратки към БЪЛГАРСКИТЕ УСЛОВИЯ :angry:които ще си позволя да отбележа специално, па ха дано нещо се поучим от чуждите грешки :drinks:

Малко история.След като Мерклин още в последната третина на 19 век пускат жп модели в типоразмерите
3,2,1 идва ред и на най-малкото им отроче в края на същия век - 0. Това е типоразмер в мащаб 1:45 и междурелсие 32 мм. Ламаринени модели, най-често задвижвани с пружина, но има и такива с
парни двигатели, обикновено подгрявани със спирт.Англичаните от Hornby и Bassett-Lowke също  започват да произвеждат този типоразмер.При немците това много повече прилича на играчки, при англичаните - на модели, дори и по съвременните критерии :clapping:
Преди първата световна война този типоразмер има второстепенно значение.Тогава Царят е 1(единица). През двадесетте години на миналия век има двуваластиие - 0 и 1.През тридесетте и четиридестте години Нулата е пълновластна, за да бъде изместена през педесетте от НО , респ. ОО.
Почти изчезва от евпейския пазар през средата на шестдесетте.В Америка продължават , да я произвеждат.
Ще спомена като производители от времената след Втората световна война, Fleischmann, които на панаира във Фракфурт1949 предлагат съвсем нови, за това време , модели в О, и най-вече за първи път,
двурелсова електрическа железница.До тогава всички са движили по трирелсова променливотокова
система и англичани и французи и американци и германци.(За предимствата на трирелсовата електрическа система,най-паче в дребните типоразмери на  прав и променлив ток, Best Ripper нагледно се опитва да каже, но глухото си е глухо :blind: :blind: :blind: и аз съм от тях :dirol:)
Още през 1945 година, берлинчанинът Zeuke иска да зарадва децата с нещо в тежката следвоенна Коледа, прави влакове във О, използва за свързващи щифтове на релсите крайчетата на оградните мрежи от
бодлива тел, по това време бол в Германия. :good: :good: :good:
По-късно  започва да прави локомотиви от бакелит, революционен материал за началото на 60-те...
Но в ГДР материалната оскъдица е голяма, и трябва да се концентрира само в едно производство.
Избира ТТ.(Добре, че го е направил :give_rose: :clapping: :good:) Нали знаете Zeuke&Wegwerth,по-късно Berliner- TT - Bahnen, понастоящем TILLIG...
В Швейцария, незасегната от войната, гладът за влакове в О е огромен, започват да правят обикновени реплики на Мерклин от тридесетте години, Buco,Hermannq Hag,Erno.
През шестдесетте започват да изгряват звездите на малкосерийните фирми Fulgurex, Lemaco.Тук вече
говорим, не за ламаринени изделия , а за АБСОЛЮТНИ МОДЕЛИ. Цените им също са подобаващи. Да не пропуснем и типичните за Швейцария модели на 1000 мм влакове - Ferro- Suisse.
1969 година, с ДЪРЖАВНИ ПАРИ,  италианците от Rivarossi, поставят началото на една успешна серия в
О. Тези модели могат да се сръвняват и със произведените след 2000 :give_rose: :give_rose: :give_rose:
Ривароси пряват немски и американски модели, както и италиански. Епохите са 2,3,4. За БЪЛГАРСКИТЕ  любители, немските модели са повече от приемливи... Приятна особеност на тази фирма е, че предлага прочти всички свои модели и като кит за сглобяване.Такива могат да бъдат намарени и купени и сега
по различни форуми. Достъпни са.
LIMA, от Италия, решава да не остане по-назад и тя започва да прави даже и същите модели, но с по-малко детайли и съответно по-евтини. Лимаджиите предлагат и английски модели.Големият модел на 26 метров вагон, който носих в Търново тази година, беше на Лима, и видяхте, че е съвсем ппприличен.Ами представете си такъв от Ривароси... :give_rose: :give_rose: :give_rose:
Италианската идилия продължава до към 90-те...По каталозите пише, че ще почнат отново да произвеждат...(Знаете, че сега собственикът на Лима и Ривароси е един, той е и на Arnold, и Joueff)
У Немачко, Мерклин спира с Нулата през 1956 година(според някои автори 1955).
Започва ходене по мъките: Ха да започнат някои от фирмите в Германия да правят 0 и все котка им
пресича пътя...
Известната и у нас фирма POLA, която прави чудесни макети на сгради, опита през 1969 година да започне своя линия наречена POLA-MAXI- определено готини неща, като BR 89(T 3), BR 55( G 8), E 44,
E 69, Ci Pr 86, Pw POsti Pr- Nebenbahnwagen, BCi Pr 86, V 20, V 100, V 211/212, швейцарските крокодили
Be 6/8, Ce 6/8. вагоните  G 10, G 20,  Gl nms 50, L, X 05, 0m 20, 0m 21, Rl mms 58.G 8.1.......Голяма част от тези
модели се предлагат и в комплект за сглобяване. Това са модели, от бяла сплав, месинг, пластмаса.
Обаче, радетелят за 0 - господин Рола, загива при катастрофа, формите са закупени от RAI-MO, след това от ЕМА и после им се губят следите...
 :diablo: :diablo: :diablo:ROCO се пробват да направят нещо в 0.
Правят голямо допитване, многогодишно, до ARGE Spur 0- обединението на моделистите в Германия
занимаващи се с 0. Какво да бъде?!? И започват препирни, че този модел, че онзи,  после пък да бъде
ли мащабът 1:45 или 1:43,5 :diablo: :angry: :bad: :pleasantry: :stop:
От Роко им писва, и след производството на чудесни релси и стрелки, обръщат гръб на незадружните
нуладжии :nono: :nono: :nono:

Момент за дълбоко замисляне приятели :blind: :blind: :blind: Ще повторим ли тази бъркотия у нас?!?

Роко опитват още въднъж - като започват да правят 0м -1000 мм теснолинейки по швейцарски тертип.
После продават и тези форми. Моделите са съвсем съвременни. Даже със зъбчата железница.
Но търсенето е малко...Сега с тези форми  произвежда  Fama-Utz.

Междувременно англичани, американци и французи,без да забравяме швейцарците, бълват много неща в 0. И то какви, със звуци, аналогови, дигиталнии, от всякаква ценова скала...

И отново се появява играч от Германия. Старият Ленц. Същият този, които направи революцията с дигиталните влаци - да този същият, признат от цял свят и въвел системата DCC. Старо куче, абсолютен професионалист.В Америка го боготворят. Цялата система NMRA почива на негови разработки.
Та господин Ленц, изобрети  такива куплунги в 0, дето еша си нямат :give_heart: :drinks: :clapping:
До радиус 750 мм, той куплира в завой, ой,ой,ой!!! Де ги други такива в крива да се закачват.
И всичките му влаци са бижу - скорост на маневриране 2 до 4 км в час. :give_rose: Супер откачване и закачване, дето си ще на макета, респ. модула.Изхождайки от позицията на карач, нещата що произвежда, са така направени, че да не заемат по- голямо място от един средно статистически макет в НО!!!Единственото му "прегрешение" . основно епоха 3, ДВ прави...Всичките му вагони, могат да се оборудват и с истински купли.Разкачването и закачването става на ръка с пинцета...
Сега са измислили и допълнение към влаковете му, правят фризура на автоматичния куплунг и започва да работи и с винтови спряговеееееееее :yahoo: :yahoo: :yahoo:
Влезнете си в You Tube -  V 36 Lenz - там ще видите истински маневри... 2 км в час...
Край част 3.1 Типоразмерът 0. Ще продължа с Нулата малко по-късно...


 

Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част 3.2. Типоразмерът 0(нула)
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 19 Декември 2011, 18:46:33
Привет! :good:
Следва сухата част.
Мащаб          Норма           Обозначине             Моделно междурелси            Отговаря в оригинал

1:43,5           английска            0                     32мм/  1 1/4"                        Нормално междурелсие
1:43,5           английска            0-16,5              16,5 мм                               Теснолинейка
1:43,5           англ/френска       0-14                 14   мм                                Индустр. теснолинейка
 
Английската нула се нарича още и  7mm scale.

Тези норми са приети 1941 година от British Railway Modelling Standarts Bureau.Английската съответка
на европейската НЕМ и американската NMRA.

1: 45.2                                    0-(17)               31,8                                   Нормално
1: 45              НЕМ                   0                      32мм/ 1 1/4"                        Нормално
1: 45              Япония               OJ                    23,8 mm                    Теснолинейка 1067мм           
                                                                                                              Капшпур

1: 45              НЕМ                   0 м                   22,5мм(22,2)                        Теснолинейка 1000 мм
1: 45              NMRA                 0 n3                  19,1 мм                               914мм/ 3 фута
1: 45              НЕМ                   0 е                   16,5 мм                                тесн. 750/760мм
1: 45                                       0 f-13,3            13,3 мм                                индустриални тесн.
1: 45              NMRA                 O n2                 12,7 мм                                тесн.610мм/ 2 фута
1: 45              НЕМ                   0 f/i                  12 мм                                   600мм индустр.
1: 45                                       0 n30                16,5 мм                               американска съответка
                                                                                                               за теснолинейки по евро
                                                                                                                пейски стандарт



1: 48              NMRA                  0                      31,8/32 mm / 1 1/4"               norm
1: 48                                       0  27                 31,75  mm                            norm
1: 48                                       Q                      30,2                                    norm
1: 48              NMRA                  Proto 48             29,9                                   norm
1: 48              NMRA                  0n3                   19,1 mm                              914mm/3 фута тесн.
1: 48              NMRA                  0n2,5/On30         16,5 mm                              762mm/ 2,5 фута тесн.
1: 48              NMRA                  On2                   12,7 mm                               610mm/2 фута

Към по-горните главоблъсканици ще прибавя и , че освен нормалните жп модели си има такива fine scale


Предполагам, че всичко изглежда объркано, неподредено, джунгла и други подобни. :angry: :diablo: :bad:
Така е на пръв поглед.
Ще се постарая да внеса светлина:
Европейците си правят моделите в 1: 45 , както си е по НЕМ . нормите на Европейските жп модели.
Англичани и французи работят в 1: 43,5.
В Швейцария е разпространен 1: 45  и малко 1: 43,5.
В Америка царува 1: 48.
За теснолинейките е лесно - за тях ще пиша отделна статУя.
Най-важното е, че всички производители се съобразяват за какъв пазар произвеждат.
Американците например си правят за тях 1: 48, а за европейския пазар 1: 45 :pleasantry:

Междувпрочем, и в НО има безкрайно много действащи норми, че и в N...

Край част 3.2 Типоразмер 0.
Следва част 3.3. Типоразмер 0 - особености - кеф и капани...
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част 3.3.1. Типоразмерът 0(нула) особености
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 21 Декември 2011, 20:33:38
Привет! :good: :good: :good:

Продължаваме с особености - кеф и капани.

Кефът(удоволствието) :drinks: :give_rose: :good:
1.Ами има ПОВЕЧЕ железница. Усещането и при наблюдаване, активно и пасивно, и при каране е друго. Това вече
 съм го описал в точка 2.Доста по- различна е и разликата между 0  и тази между НО и N. Трябва се се опита, описанието малко струва.Мога да Ви опиша какъв беше концерта на White Snake на живо в Германия.Ама друго си е да бяхте и Вие там.
2.Функционални модели могат да бъдат много по-лесно  осъществени отколкото в по-дребните и по-се вижда :dance1: :yahoo:. Пример товарене и разтоварване с кранове, отваряне на врати на вагони(със серво, или електромагнити). Стрелките могат да се задвижват и по-механичен начин - с проволки...
Вагоноизсипвачни съоръжения много по -лесно се правят , осъществаването на капичването на вагона
настрани или нагоре, става видимо по-лесно и ПО-ЕФЕКТНО :pleasantry:.Има много РС - радиоуправляеми автомобили,камиони, военна техника, може и да си ги товариш направо на вагона по.рампата. Това в НО и по-малки става много трудно и не се предлага за продаване(с малки изключения. В 0 има много такива на пазара.В НО зависиш от водене на превозните средства под моделната улица или от магнити или от улей тип Фалер.Можеш да си джиткаш кораби в ИСТИНСКА ВОДА :yahoo: :clapping:
3.Фризури, преправания и чисто правене на модел от А до Я е много по-лесно.Не за всичко Ти трябва лупа :give_rose:
4.Можеш истински да маневрираш усещайки тежината на композицията...Това вече съм го писал...
5.Звуците по железния път са много по- истински...(ако си направиш като хората долното строене) :diablo:
6.Същото е и с високоговорителите в машините и вагоните. Резонансната кутия можеш сам да си я изчислиш и направиш.Иначе софтуерно няма разлика с по- дребните.Разликата е ВЪХЪЪЪ :drinks: :angel: :good: :lol:
7.В 0 има много повече модели на превозни средства. Мащабът 1: 43 е НАЙ-РАЗПРОСТРАНЕНИЯ колекционерски мащаб за коли, бусове и камиони... :dance1:
8.В 1: 50 има най-много строителни и селскостопански машини.Кранове,багери , булдозери, трактори и
т.н.
9.Военната техника в 1: 48 е в пъти повече от тази в 1: 87.За по-дребните и да не говорим.Има много радиоуправляеми модели.С някои от тях можеш да водиш битки :diablo:
10.Има много модели на кораби, действащи(т.е. плуващи) или такива от ватерлинията нагоре :drinks:
Можеш да товариш от кораб на влак и обратно ппри това има баржи и мауни с по-30 до 50 см дължина!!!
11.Можеш да си купиш и модел на ферибот и да си го качваш вагона на ферибота. После си теглиш ферибота с проволка да другия край(само на 1 метър) :give_heart: :give_heart: :give_heart:
12.Тук има много модели на трамваи...
13. :good: :haha:ЦЕНИ :give_rose: :dance1:- Постройки и всякакви принадлежности ако са произведени от САЩ, Канада и Великобритания ,говоря за фирмите майки, са нерядко доста по-евтине от тези в НО и компания...Ами локомотиви от МЕСИНГ - ДО КЪМ 500 ДОЛАРА :lol: ;D :yes:.Я ги сръвнете с 1500Евро за еврпейски модел в НО и N.

14.Много неща са 3 Д - т.е. триразмерни, както си е в действителност. Много неща които са гравирани
в по-дребните мащаби, в 0 и по-големи те са си истински - да вземем само пример с усилващите ленти
на пътническите вагони. В 0 и по-големи, те не са гравирани , а са добавени допълнително... :give_heart: :drinks: :music:
15.....Можете да си добавите що Ви дойде на ум :hi:
16.Теснолинейките в 0 дават страшно много възможности, на цени по-ниски от НО.За това отделна
статУя.
17.Повечето от предлаганите вагони са с триточково окачване или с пружиниращи ресори.Т.Е. както при Ситроена- поемат всички кривини на пътя(тези с триточковото окачване).
18.Производителите на детайли и части на вагони и локомотиви, предлагат почти всичко на цени, около тези на НО, при положение, че в 0 се майстори къдееее по-лесноооооо :yahoo: :yahoo: :yahoo: :clapping: :clapping: :clapping: :bb2: :bb2: :bb2:
 :angry: :bad: :diablo:Трудности :angry: :diablo: :bad:

Не всичко изброено, е непременно трудност, но е нещо по-различно от обичайните занимания с НО,ТТ,N
1. Не можеш да купиш Нули на всеки ъгъл. Трябва Ти време, приятели и форуми, докато се научиш къде
и как да ги намираш , респ. купуваш.
2.Кого да питаш, за нещо по- така?!?  :bad:СПОРЕД МАСТИТИ АВТОРИ, УМЕНИЯТА, МЕТОДИТЕ В ПО-ДРЕБНИТЕ МАЩАБИ МОГАТ ДО 50% ПО- РАЗЛИЧНИ. Това не значи по-трудно :good: :good: :good:
Просто трябва да усвоиш НОВИ НЕЩА :yahoo: :bb: :hi:
Някои са и доста по-лесни... :lol: :lol: :lol:
3.Радиусите в 0 - според НЕМ 111 минимум радиусът е 704 мм, в действителност много работят и с 600мм.УУУСПЕШНО :yes: :) ;D
4.Тези които са си свикнали с ПЛАСТМАСОВИ МОДЕЛИ НА СГРАДИ, могат да бъдат изненадани от моделите направени с други материали. Това е просто въпрос на свикване и възприемане.
Предлагам да се започне с Гара Краков(Bahnhof Krakow) , която си я има и от Аунаген(Auhagen) в
по-малките размери.199 Евро гарата. От английски и американски производители нещата са в ПЪТИ ПО-ЕВТИНИ. Има голееееми гари за по-40 долара.Пак от пластмаса.Най-готини са тези имитиращи истински камъни. ФАНТАСТИШЪЪЪ :) :yes: :lol:Използват се много естествени материали!!! :clapping:
5.Нулата изисква да се съсредоточиш в детайла. Не мож го прескочи. Всички си личи...
Това е обратната страна на медала... :pleasantry: :fool: :prankster:
6.За мястото вече говорих- виж все пак Гара Нулинген на Ленц.Там Ти отварят за много неща очите.
Има и видео клип. Моя милост има и специални издания на "0,1,2 експрес" За това по-късно.
www.spur0.de
7.Ако си свикнал да возиш и обслужваш вагони по НЕМ 314.Вагонни колооси с конусен край, то трябва да преминеш както си е по НЕМ 313. Вагонни колооси с шийково захващане.(Zapfengelagert).
Шииките на кооосите за 0 са макс. до 2 мм а техните легла 2,2 мм.ХОДОВИТЕ КАЧЕСТВА СА В ПЪТИ ПО ДОБРИ. Но изискват от време на време пъддръжка- смазване, ако са от обикнавени лагери, а ако лагерите са от материала DERLIN, НИКАКВА ПОДДРЪЖКА. Този материал е въведен от началото на 90 години.В най-старите модели- от 60 и 70 години. просто шийката си лежи в обикновени метални легла..Изхабяването на материала е по-малко отколкото при върхово-конусните модели(НО,ТТ).
8.Някои неща изглеждат по-дървени. Само изглеждат. Просто сме свикнали с по-финни работи.
Вземете и сръвнете миньонче 150 см и баскетболистка 190 см. С еднакви пропорции, цвят на очи т.н.
Каката ще ни изглежда доста по-груба. Същото е и с моделите :bb: :bb: :bb: Затова някои не могат да
приемат по-големи типоразмери от НО. Такъв е животът.
9.Наистина има доста дървени модели. Просто защото има матрици  на по-тридесет, четиридесет години-тук също може да се помогне МНОООГО- слагаш нови куплунги, пружиниращи буфери, и ЕВЕНТУАЛНО  ги пребоядисваш , и/или сложиш нови обозначения.  Ще дам пример, който всеки може да провери . Вземаме хубав вагон, на Флайшман, двуосен, епоха 2. както и същият в епоха 3.
В епоха 2 е по-красив(лично мнение) само защото усилващите ленти на пътническия вагон са черни, а във епоха 3 всичко е зелено. Добавяме и орелът на ДР и вагоните са съвсем различни(въпрос на вкус
казало кучето...)
10. :diablo: :diablo: :diablo:ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ НЕ КУПУВАЙТЕ FALLER TRAIN И E-TRAIN. Такива въобще не си ходят с никого.
Не са съвместими :diablo: :diablo: :diablo:
11.Куплунги. Има на Каде- www.kadee.com.В Германия се предлагат от weinert-modellbau.de.
Това са автоматични куплунги.Много са функционални. Но германците не ги харесват, защото приличат на автоматичния спряг в САЩ. Те си искат нещо по-към техните. Може и да не е функционално.Германска му работа. С англичаните е същото.Свикна ли са си с отколешни тежки
куплунги и си джугат така.
За куплунгите на Ленц писах вече.ВЪРХЪТ СА :good: :good: :good:10 броя струват 24,95. Шахта Ленц.
7.95 Евро за 10 броя.
12.При пружиниращи ресори, моделът трябва да има съответната тежина...За това отделна статУя за НЕМ нормите - На кой-колко му е тежък... :blind: :blind: :blind:
13.И още и още...
14.Карането с истински винтови спрягове.На някои може да му писне, да откачва и закачва с пинцета.
Тук Единицата е доста по-добра...Обаче много си карат само с такива впрягове...Не бързат за никъде...

КОЙ КАКВО ПРЕДЛАГА СЕГА В НУЛА:
Освен малкосерийните модели и английските и американските евтинийки, които ще коментирам по-късно, искам да спра вниманието Ви, на тези модели, които можем да си позволи за малко пари.Нерядко по -евтино от НО.Тези неща са лично проверени, по тази начин действат и
ДОСТА СЪСТОЯТЕЛТНИТЕ МОДЕЛИСТИ ОТ ШВЕЙЦАРИЯ,  Я , Я :lol: :lol: :lol:

1.Стари модели- могат да се намерят по аукциони, ебау, специализирани търговци, моделистки
форуми. Цените там на вагон от 15 до 60 Евро.
Това са фирмите LIMA,RIVAROSSI,OSM,RAI-MO,EMA,POLA.Писах за всички тях. Само за OSM искам да добавя, че моделите са от към средата на 90-те до къв 2005.Качеството е 6 плюс.Не се наложиха защото
маркетингът бе грешен.Носих такъв модел тази и миналата година.Ресорите са пружиниращи.Буферите
също.Епохите от 1,2,3.за OSM.При Лима и Ривароси епохите са 2,3,4. При останалите 1,2,3.
2.Съвсем съвременни модели на Ленц, Брава, Буш.(Spur0de, busch-model.com, brawa.de).
Ленц предлага пълен асортимент. Релсов материал, вагони, локомотиви, сгради , електроника.
BR 36 струва 475 Евро, ВR 64 725 Euro. Брава изкараха преди седмица 0мм52 за 77.90 евро.и нейната модификация за пренасяне на леки коли 0ff52 179 евро за двака вагони. Буш - принадлежности.
Добавяме и чудесните релси на Пеко от Великобритания.(peco.co.uk)
Тези изброени по-горе 10 фирми, са за нормалния джоб и за нашите, български и германски вкусове...

Кои са нуладжиите?!?Индувидуалисти...При все че са обединени в клубове. Европейската им организация обединава около 9000 члена и в пъти повече извън организацията...

Обичат тихите занимания и любовта към детайла.Участват и неучастват в съревнования и изложби...

В САЩ - стотици хиляди, в Европа - в Обединеното кралство, Ирландия, БеНеЛюкс,Франция, Швейцария, Австрия, Германия, Скандинавските страни, Чехия и Словакия. Унгария. Италия...между 50 - 60 000.

Следващи статУи:
3.3.2.Национални особености на нуладжиите
3.4. Теснолинейки в 0(нула)
3.5. АдреЗи в 0(нула) - производители, търговци, публикации, списания, организации, форуми

3.6. Борис 2-12-4 в 0.

Край част 3.3.1.




 
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: zazo в 21 Декември 2011, 20:55:03
Много зарибяващо го разказваш. Признавам, че заради ефекта на баскетболистката до момента не съм гледал по-нагоре от НО. Давай нататък.
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: anubis в 22 Декември 2011, 02:12:50
Чакам с нетърпение следващата серия...
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част3.3.2.Национални особености на нуладжиите
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 23 Декември 2011, 17:29:37
Привет!!! :good: :good: :good:

Я, да видим сега, що чинят нуладжиите по светааа :give_heart:  :drinks: :give_rose:

Родоначалниците на Нулата - германците - могат да бъдат ПРЕДУПРЕЖДАВАЩ ПРИМЕР за много организации.
С караниците си, тези господа отблъснаха Роко от производство на влакове в нула :diablo: :bad:
Години наред, в клубното им списание "Spur 0 Lokotive", се водеше доста НЕЛИЦЕПРИЯТЕН диспут,относно какъв да бъде мащабът 1:45 или 1:43,5?!? , :clapping: :clapping: :clapping:
често нямаш нищо общо с материята :angry:
Това доведе до  отлив от организацията. Много нуладжии си останаха извън организацията(Arge Spur 0).
Негативен пример е и отношението към списващите , БЕЗВЪЗМЕЗДНО :good:, клубното списание . Особено
когато вече не бяха редактори.Познатият ни български пример, на умряло куче нож да вадиш :diablo: :angry: :bad:
Това си има и положителни страни, защото бившите редактори си направиха две нови списания и сега на разположение на Нуладжиите има повече материал...
Не може да се отрече, обаче ПИОНЕРСКИЯТ ПРИМЕР на немците.Докато за по-малките типоразмери
моделистите ставаха все по-разглезени, то немските нуладжиите, поддържаха и поддържат едно високо
ниво на фризури, преработки и съвсем чистото самостоятелно правене на модели...
Фирмите, които работят в 0 също поддържат много и евтини части за изработване на подвижен състав и принадлежности. Цените са МНОГОООО умерени. :clapping: :clapping: :clapping:
С появата на Ленц на пазара, Нулата здраво живна и понастоящем е между 4 и 6 процента, от всичките
жп моделисти в Германия.Преди 6 години процентът беше под 3...
Най . доброто в Германско е, че там могат да бъдат намерени, модели които стават и за наш БДЖ
подвижен състав.
ИЗВИНЯВАЙТЕ, ТОВА НЕ ТРЯБВАШЕ ДА СЕ СЛУЧВА.СТАТУЯТА ОЩЕ НЕ Е ГОТОВА.НО КОТЕТЕ МИ,МИМИ,
МИНА ПРЕЗ КЛАВИАТУРАТА И НАТИСНА ПУБЛИКУВАЙ.ЩЕ ПРОДЪЛЖА С ОТДЕЛНИТЕ ДЪРЖАВИ
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част3.3.2. продължение
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 23 Декември 2011, 18:18:46
В Германско могат да бъдат закупени и най-евтините модели от фирмите, които представих предния път.
Самите шваби, вече са осъзнали старите си грешки и са изключително любезни на ниво общуване, но не и във всички форуми.За това ще пиша по-късно.

Французите се славят с най- готините комплекти(китове) за сглобяване. Признати са от цялата Нулева
общност. Обаче, основно си правят френски модели.

Италианците ,правят особено готини неща в посока модели на електролокомотиви.Цените им обаче, започват от 1600 евро нагоре.За стари неща на Лима и Ривароси, обаче можете за стотинки да намерите
цели композиции.Стува си. И от днешна гледна точка даже :clapping:Още през седемдесетте, от Ривароси предлагат великолепни вътрешни оборудвания за вагони. :drinks:
С тях (италианците) можеш да се пазариш!!!

Англичаните имат голямо производство в 0. Много принадлежности и ФУНКЦИОНАЛНИ МОДЕЛИ.
По-евтини от тези в Германия в НО :dance1: :dance1: :dance1:
Можеш за без пари да обзаведеш депо, гара, магазия, и фабрика с машини от РАЗЛИЧНИ ЕПОХИ.
Имат страшно много модели на локомобили.  Обаче, не всеки харесва английските влакове.На острова
има много регионални клубове на моделистите, които подържат типоразмера 0.И много неща се изработват ръчно... :clapping: :clapping: :clapping:

В Скандинавия 0 също е разпространена.Имат си и музей, и фирми които правят техни модели...

В Чехия, Словакия и Унгария има Нуладжии , които правят всичко от А до Я. Можем много да се
поучим от тях. Примерно в Чехия и Словакия правят ДЕЙСТВАЩИ МОДЕЛИ от картон. И спиците на
локомотивите са от картон и се движат -  трудно за изпълнение, но е красив факт :clapping: :good: :give_rose: Кефят се на Българите... :yahoo: :yahoo: :yahoo:

В САЩ можеш да си напазариш за 0 с тонове. Цените са УУУУБИЙСТВЕНО НИСКИ. По- ниски от тези в НО
в Германия, и мнооого разнообразни, особено тесноленейки и горски и минни железници.За това в
следващата статУя... Обаче , си правят свои модели?!?


В Страната на изгряващото слънце, 0джии, които всичко сами си правят бол. Само дето езика им е УЖАСНО
лесен, особено писането :lol: :lol: :lol:

БЪЛГАРИЯ - БЪЛГАРИЯ?!? :search: :search: :search:

В България Нулата има традиции още от двадесетте години. Покойният  Стефан Чернев, от Русе, с
часове ми разказваше за Нулата преди Девети.

 ФНИМАНИЕ ЩЕ ГОВОРЯ ИСТИНАТА, САМО ИСТИНАТА :give_heart: :give_heart: :give_heart:

Когато бях втори  и трети клас,и учих и живеех в София, до Петте кюшета,  с нетърпение, чаках
дядо си Борис, да ме заведе с трамвая 5 до една къща, малко след Овча купел, където имаше огромен
макет в 0. Така наречените TIN PLATE, Сашо, на последната среща в Търново, тази година носи такива.

Там имаше освен Мерклински, и модели правени лично от собственика,беше над седемдесет към 64/65
година имаше и ПРОИЗВЕДЕНИ В БЪЛГАРИЯ , модели на влакове в 0.
Години след това съм търсил и къщата и съм питал кого ли не, но без резултат.
Без резултат остана и търсенето ми на БЪЛГАРСКИ МОДЕЛИ ПРАВЕНИ ПРЕЗ ПЕДЕСТТЕ И МОЖЕ БИ НАЧАЛОТО НА ШЕСТДЕСЕТТЕ??? Това вече не са били модели на подвижен състав, а принадлежности -
къщи, семафори, дървета.
ПОЯСНЕНИЕ , особено за по-младите. Според директивите на СИВ(Съвет за икономическа взаимопомощ)
Модели на влакове можеха да се правят само в ГДР и СССР.Голямо серийни.За принадлежности обаче е
нямало директива.И защо в България сме решили да правим за 0 нямам отговор.
Ще се радвам да получа всякаква информация относно производството на жп модели в Татковината ни. :give_heart: :give_heart: :give_heart:

Край 3.3.2 продължение част

следват:

3.4. Теснолинейки в 0 (нула)
3.5.АдреЗи в 0 (нула) - производители, търговци, публикации, списания, организации, форуми.
 3.6. Борис в 0 . Това може да се забави, ако не намеря възможности за публикуване на снимки.
4. 1. Типоразмерът 1 (единица)  - това не мисля да го бавя :dance1: :dance1: :dance1:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 23 Декември 2011, 18:24:55
Благодаря за добрите думи от колегите!!!

Борис :give_rose: :give_heart: :clapping:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: mgirginov в 23 Декември 2011, 20:05:27
 :hi:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Gervasii в 23 Декември 2011, 22:47:19
Боре, като истински пътепис в хобито. Дано имаш сили да ни радваш повече! :hi: :hi: :hi:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: pach в 25 Декември 2011, 18:39:21
Боре, не обръщай внимание на изчезващите постове от темата,
важното е ТИ, да ни просвещаваш и поучаваш в едрите мащаби!!!
Честито Рождество Христово и весела Коледа!!!
 :hi: :drinks: :hi: :drinks: :hi: :drinks: :good: :ok:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Благодаря!
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 25 Декември 2011, 20:20:46
Благодаря,Пламене,Благодаря!!! :drinks: :give_heart: :give_rose:

Искам само да споделя някои неща. Без да съм натрапчив.
Не мисля да набивам някому нещо на сила.



Весела Коледа!!! :on_the_quiet: :search: :pleasantry: :wild: :yahoo: :bb:

Борис
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: ankar в 25 Декември 2011, 20:24:25
Сигурен съм, че на всички тук е много интересно.Ако някой от по-опитните направи същото и за "дребните" мащаби ще е чудесно.
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част.3.4.Теснолинейки в 0 (нула)
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 02 Януари 2012, 19:08:08
Привет!!! :good: :good: :good:

Защо цяла сттУя за теснолинейките в 0?!?

Има много причини за това.
Ето някои:
1.За моделирането на теснопътни железници малко се знае,пише и практическият опит е почти никакъв :bad: -това се отнася за всички теснолинейки, не само за тези в 0.
2.Преходът НО, респ.ТТ към теснопътни в 0 става много по-лесно отколкото други преходи :yes: :yes: :yes:
2.1.Това веднъж защото може да се ползва ГОТОВ релсов материал НО за 750/760мм теснолинейка, ТТ
за тесноленейка 600мм и по-малка.
Това е само началото.Ако искаме по-късно да бъдем по-точни, ще трябва да отстраним всяка втора траверса.
Искаме ли обаче да се придържаме СЪВСЕМ към 1:1, ще се наложи да си купим или направим траверси.
Разбира се има и готов релсов теснопътен материал. Този на РЕСО от Обединеното кралство е леснодъстъпен и приятен за работа.
Ако ще си полагаме сами релсите, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да използваме релсов шаблон ,както си е по НЕМ.Те въобще не са скъпи.
На пазара има и специални устройства за огъване на релси.Не са задължителни, но много улесняват работата, особено ако работим с ЦЯЛА РЕЛСА, а не парче от кръга.Цени от 40 до 100 Евро.
2.2.Можеш да използваш готов подвижен състав както следва:
2.2.1.Махаш кожуха на локомотив в НО или ТТ и си направяш, или Ти правят, нов кожух.И от обикновени
пластмасови листи и профили става ,като тези на Slaters, и от месинг, и от дърво, и смесени...
Ходовата част си я използваш, ей тъй без никакви добавки, даже и куплунгите може да не сменяш.
Пуристите, броячите на нитова биха скочили веднага :nono: :bb: :angry:
НОООООО!!! става въпрос за теснолинейки :lol: :yes: :lol:Много неща не са нормирани.Две с две не си
мязат. Трябва само да се спазват предписанията за безопасност.
Ако надникнем в БЕЗБРОЙ многото публикации посветени на индустриалните железници, ще видим какви ли не изпълнения. Включително и ДЪРВЕНИ БАРАКИ върху стара, но здрава ходова част :dance1: :clapping: :thank_you:
Тук не могат да Ти скочат с въпроса - Те такова дживотно нема???!!!??? :stink: :stink: :stink:
Тез ги изпратете да вършат духовна работа по живо по здраво...

2.2.2. Използваш готова ходова част от НО и ТТ и я преработваш.
Може само да намалиш моделното междурелсие от НО в ТТ.Инак всичко си остава, мотори, предавки,
евент.дигитални джажи...
Или добавяш или премахваш колоос.
2.2.3.Използваш готови колела и зъбни колела и мотори.Другото си го правиш сам...
2.2.4.Използваш шасито на вагоните в НО,ТТ, даже N, и си строиш върху тях вагонен кожух.
Вагоните за теснолинейките също не си приличат , особено тези от епохи 1,2,3а.

За споменатата по-горе точка 2 искам да добавя, че има безкрайно много ДОСТЪПНИ части за правене и
фризиране на вагони и локомотиви :good: :drinks: :give_heart:

3.В теснолинейка 0 най-лесно се прави преходът дребни - едри мащаби от гледна точка на визуалното
ВЪЗПРИЯТИЕ. респ. ВЪЗПРИЕМАНЕ...
Това най-паче се усеща при ПОСТРОЙКИТЕ.
Тези които сме свикнали с пластмасовите модели на Аухаген, Фалер, Кибри,Пола и др. п.
Няма да се усети кой знае каква голяма, фрапантна разлика.

Момичета и момчета! Времената на добрите стари пластмасови модели отмират, за съжаление :( :( :(
Все повече навлизат лазарно обработените къщички, които са много по-евтини от пластмасовите си събратя. Този които си е свикнал само с пластмаса може да намери доста модели в 0.
Тук има и доста от новите смесени  пластмасово-картонени модели. Както и доста скъпите, но
с абсолютно качество  модели от смола. Известни също и с хубавото българска название РЕЗИН :angry: :angry:

Хубавото на сградите, е че не се свързани толкова много с регионалното.Това най-вече за индустриалните постройки.
Току сме си спретнали макетче мааалко, с ГОЛЕЕЕМИ възможности за маневриране от
американска дъскорезница, английска леярна, немска машиностроителна фабрика, френски кран, шведски багер ииииииииииии?? български работници - те та това в епоха 2 .
И в епоха 3 става, но ще трябва да пишем по стените лозунги от типа " Да живеят всички БКП-та , по
всички земни полета" и прочиееееееееееееееееее :(
Ха да ни е на късмет :yes: :give_rose: :give_heart:

4.Преходът и затова е лесен, че можеш без да купуваш много нови неща, за започнеш като използваш и старото си оборудване.Ако Те подгони жената :angry: :fie: :angry:,ще можеш лесно да се отървеш, като продадеш новата си играчка.......

5.Готовите теснолинени модели са доста евтини .- Флайшман - парни локомотиви тендерни 40-50 евро, с прикачен тендер с 20-30- отгоре, дизелче 20-40- евро.Такова носих две години под ред в Търново.
Видяхте, че ходовите му качества са убийствени.....Скорост за маневриране 2 км/ час. Ха наздраве :drinks: :drinks: :drinks:
Американските модели със звук 150 - 300 долара!!! Това са машини, които тежат два пъти,че и отгоре повече от моделити в НО.
Английските от 40 до 300 фунта стерлинги - за моделите от месинг вече съм писал...
Фагони,фагони, малки фагончета с дължина от 8 !!! до 15 см. само сега и занапред за по 5-40 долара...
Разбира се има и от друга ценова категория...

6.КОМПАКТНОСТТА :yes: :dance1: :clapping:КОМПАКТНОСТТА :yahoo: :agree: :haha:
Размерите на един креват 90 х 220 са чудесни за теснолиейка в 0.Тук можеш да си разиграваш коня, както си щеш, щото радиусите са направо смешни.....Говорим за макет!!!
Това ще го покажа, по-късно в отделна серия...Е, там дължината е малко по-голяма, но принципът е
същият...
Ще покажем и използването на обикновени библиотечни рафтове, с дълбочина 30 - 50 см...

7.Да не забравяме и любителите на трамвай! Здравей, Best Ripper!!!1000мм машинки :good: :give_rose: :give_heart:
Който си обича градските гледки, може да се съсредоточи в архитектурната част на някой любим град.
 да си джитка трамвай. Обааааче! Имам си и трамваи , които пренасят товари. Голям кеф, разбираишъ.
Това си е отделна тема: хем индустрия ,хем градски сгради, хем компатно изпъление.Пък и тролейчета можеш да пуснеш за кедм :clapping: :clapping: :clapping:,Много маневри, на малко място и тууук!!!
А, пък за любителите на автоматиката - да си пускат по разписание нормалните трамвай и да си гледат отстрани. Това и жените , ще го харесат???!!!

8.За любителите на големите самолети, сме приготвили ИЗНЕНАДКА...
Големи траспортни самолети с витла, я Танте Ю,(Ю 52), я четимоторни самолети 1: 48 като летящи крепости или от немска страна . Кондора.
И това на площ 60 х  180...
Ще си захранваме летището с военни машини и цистерни.Военните машини ,ще са радиоуправляеми.
Цистерните ще ги караме, МНООГО ВНИМАТЕЛНО щото е взривоопасно...Те разбира се пристигат с железния кон. Я в сиво на Вермахта, я в кафяво.-жълто- златисто на Кралските английските военновъздушни  сили.

9.За любителите на предизвикателства сме оставили тази точка.
Всяка година има ЕВРОПЕЙСКО СЪСТЕЗАНИЕ ПО ЖП МОДЕЛИЗЪМ ЗА ТЕСНОЛИНЕЙКИ  :yes: :yes: :yes:
Кой иска да се пробва :good: :good: :good:

Сега за обратната страна на медала:
1.Високите скорости са противопоказани тука.Изключение - японците в капшпур 1067 мм.
2.Много пъстра колекция с ГОТОВИ МОДЕЛИ не можеш събра.Просто няма толкова на пазара.
Ако обаче започнеш сам да си майсториш, или пък поръчаш на някого- тогава ограничения няма.
Палитрата е голяма.
3.Трябва да внимаваш при полагането на релсите, както си е при по-дребните мащаби.
За малки двуосни и триосни локомотивчета, релсополагането е от решаващо значение.
Разбира се ,ако си сложиш електроника, за допълнително захранване, респ. подаване на импулси,
можеш да бъдеш МАЛКО по-немарлив.

Тази статУя, беше планирана, къдееее по- голяма.Но взех ,че си реших ,да направя отделна поредица
с предложения за макети . Там ще си е по-прегледно..., че и с чертежи, може и снимки да се понасложат...

Край част 3.4.

Следваща част - 3.5. АдреЗи, публикации, форуми, организации в 0 ( нула).



Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 част 3. 4. 1.
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 03 Януари 2012, 17:20:40
Прилагам чертежи на два вагона в теснолинейка 0, които ще изработим в 0, може би и в 1.

(http://store.picbg.net/thumb/1F/F1/edf316ba66c71ff1.jpg) (http://picbg.net/img.php?file=edf316ba66c71ff1.jpg) (http://store.picbg.net/thumb/69/DF/121ea6f6d26369df.jpg) (http://picbg.net/img.php?file=121ea6f6d26369df.jpg)
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: MetroiD в 10 Януари 2012, 22:14:33
Здрасти и за много години на всички - че не сме се виждали / чували от доста време...

Поздравления на (почти) адаша за увлекателната и информативна тема - много пъти искрено съм се чудил защо по местните ширини не само че не се използват мащаби, различни от масово разпространените два-три, а и някакси е прието на "големите" модели да се гледа едва ли не :fie: В тази връзка - когато преди около година и малко тръгнах да купувам първите неща за Коледния град (трамвая, а след него и жп камиона), реших да потърся дали евентуално не мога да намеря някаква информация от хората с опит тук. Във форума немалко хора ми помогнаха и се зарадваха на странните нови грамадански тенекийки по клубното Н0 трасе - Жоро (ХобиСтронг) с удоволствие ми обясни и помогна с всичко възможно, пък когато трамваят (първият ми/ни On30 модел) пристигна, се радваше на него даже повече от мен самия. В магазина в малкия ЦУМ, за сравнение, ми беше обяснено изпод лупите на очилата, че "абе тия големите модели много боклучета бе, никъв детайл нямат. Американска работа." Дали под "американска работа" в случая не се имаха предвид всъщност китайските детски сетове в Метро и Джъмбо от по 30 лева парчето, като тук под "парчето" разбираме цялото жп композицийще с все огънати и недооформени пластмаси и калпави релси? Да, това наистина "не струва" дори и 30-те кинта - но то далеч не изчерпва едрия моделизъм, а е предназначено за деца на 8 години - надали съм дошъл баш за него да питам, обяснявайки за "теснолинеен мащаб, размер на модела 0, движещ на междурелсие Н0..." в магазин за жп моделизъм? Подобно безхаберие беше... да речем, неразбираемо.

Обратно на темата - трудно мога да се нарека "истински" жп моделист, най-малкото защото вадя колекцията с все хубости само веднъж в годината, рядко успявам да ги събера всичките в един макет, да не говорим, че и самото им предназначение като част от нашия Коледен град не предполага стабилна и сериозна работа по трасиране, окабеляване и т.н. Последното се дължи на факта, че все пак иде реч за макет, който всяка година се прави на ново от нулата, по възможност с нов и различен аранжимент, нови къщи, автомобили и жп модели, които последните години не са били вадени, нови сцени... а по някое време през януари иде време всичката масовка да си намери мястото обратно в кашоните (впрочем, и тая година този момент наближава :/). Това обаче не пречи искрено да се радвам на "наш'то ни" (Коледния град, а съответно и свързаният с него жп моделизъм, ни е общо хоби с приятелката ми) On30 и да го препоръчвам от сърце на всеки, който търси нещо по-големичко. Защото както Борис рече... абе, друга бира си е! Стига толкова лирически отклонения, малко конкретика, за да съм и аз евентуално полезен с някаква информация:

1. Теснолинейният формат на движение по Н0 релси, разбира се, представлява основна притегателна черта на On30 - а и, лично за мен, причината да избера On30 пред стандартното американско 0. Фактът, че може да се работи с леснодостъпен на местния пазар релсов път, представлява безспорно улеснение - а и, поне в моя случай, предотвратява главоблъсканици по отношение на волтажа и захранването на "американското" NMRA-spec трасе. Друг голям плюс - наличието на малки радиуси на завоите в Н0 ("малки" с оглед размера 1:48) почти напълно се припокрива със стандартните остри завойчета, които са били задължителни из реалните миньорски/дърводобивни теснолинейки.

2. Във връзка с горепосоченото - с факта, че релсите могат да се купят от всеки български или европейски магазин за жп моделисти, се покрива част от проблемите. Остава обаче налице другият основен - всякакви локомотиви и подвижен състав в този мащаб - в случая говоря като цяло за 1:48 - могат да се намерят почти само и единствено в US of A. "Почти", защото все още има и една японска фирма, работеща в 0 - но това надали е голямо успокоение.

3. Ръкоделието - любим елемент от хобито на голяма част от моделистите - е буквално общоприето в On30. Това се дължи най-вече на факта, че On30 макетите, особено тези на "пуританите", целят да пресъздадат миньорски или дърводобивни жп трасета - като реално съществувалите такива (естествено, най-вече в САЩ), изпозвали услугите на теснолинеен подвижен състав поради ред обективни причини. Любим материал? Дървото. Като се започне от доработени локомотивни кабини от талашит, минем през kit-ове на складове или мини и стигнем до аксесоарите покрай трасето - ръчно изработените елементи са почти задължителни, особено в On30 макетите, целящи да пресъздадат автентичен жп сценарий.

4. Нека си дойдем на думата и по отношение на първата забележка, която споменах - детайлността. Признавам, че не съм имал възможност за досег с 0 до момента; наблюденията ми се базират само на моделите в On30. Естествено, както вече споменах, тук има огромно поле за действие от страна на ентусиастите в сферата на ръкоделието, но не всеки се справя толкова добре сам, затова ще коментирам "готовите" локомотиви и вагони. Фирмите, произвеждащи в On30, се броят буквално на пръстите на едната ръка - и има още 3-4, предлагащи kit-ове за козметична доработка по вече налични локомотиви. На фона на малката конкуренция е учудващо, че всъщност за качеството не може да се каже лоша дума. Разбира се, като фен на On30, надали аз съм човекът, от който можете да очаквате изцяло обективно мнение... Но от няколко дни в ръчичките ми падна още немалко материал за гледане и съм откровено изумен. Уникално детайлно и реалистично изпълнение по задвижващата част - какво ще кажете примерно за карданно предаване на задвижващия момент и "geared" задвижване на локомотиви (не знам какъв следва да е точният превод на термина, а и дали изобщо го има на български - пример за него са американчетата Shay или Climax), което можете да _видите_ без лупа, даже и докато локомотивът се движи по трасето? В допълнение: безброй "скрити" детайли като гравюри, сменяеми панели, отварящи се капаци или прозорци; а по козметичната част коментарът просто е излишен. Притежавам само модели на Bachmann Spectrum и съм разглеждал още един-два на Broadway Limited, но... нека просто да речем, че коментарът за "никаквия" детайл за мен поставя началото на съвсем нова графа смехотворни изказвания. Надявам се никой да не се обиди - а и нищо чудно споменатият господин да членува във / посещава форума - но в края на краищата глупостите са си глупости, а личното мнение е прерогатив на всеки, който обаче не би следвало да се пробутва като нежелан съвет.

5. Аксесоарите. Това, разбира се, е основен проблем - и в комбинация с горепосочените такива дава отговор на въпроса защо 0 и On30 нямат фенове в Европа и в частност в България. Когато за 80% от макета се изискват или щъркели, редовно долитащи от другата страна на света, или солидно умение с ръкоделието, изборът става тежък. Въпреки това, усилията си струват... Честно!



И още едно малко допълнение - както би могло да се очаква от мен ;). Исках да спомена, че при LEGO жп моделизмът се изразява в даже по-едри мащаби. 1:38 до 1:32, ако трябва да сме точни - което, както и да го гледате, си е масивна работа. А най-интересното, че теглото на един детайлен LEGO модел - и тук говоря за сериозен модел, построен от истински жп LEGO моделист (възрастен), а не за стандартен сет - тежи поне колкото, а най-често и осезаемо повече от стандартен локомотив в G. Което, от своя страна, е голям плюс по отношение на сцеплението - но това, разбира се, е съвсем друга тема.

Още веднъж браво за подхванатата интересна тема и ентусиазма  :drinks:

П.П.: Хвана ме яд за това в Берлин 2007-а, че съм го изпуснал - преди всичко щото май се сещам точно за какво иде реч... Виж, друг е въпросът, че не бих се учудил и да се сещам за кое русичко синеочко тамошно наше маце говориш :angel: От друга страна, аз по немецко имам "хубавия" навик да троша стока и да пълня перата с текущи разходи за презареждане на тестерски материали на магазините, та... може би по-добре, че не съм огрял! Теб ти се е разминало, ама аз като нищо можеше да седна върху някой N / Z и после ще трябваше да си инвестирам вложенията вместо в On30 в изплащане на потрошения инвентар ;)
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Shay, Climax etc...
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 10 Януари 2012, 23:18:56
Здрасти Готин!

Изкефих се много на написаното от Теб :victory: :give_heart: :drinks:

Сега нямам време, но искам да допълня, че имам книги за направата на Shay, Heisler,Climax, The Pensylvania
A3 Switscher - това си е друга бира, отделна статУя съм заточил....
Само да кажа, че става въпрос за Kozo Hiroaka, Този дребен японски МАЙСТОР бичи всичките модели в
1: 16. Те та това си е Heavy Metal...За това си имам една малка фреза към 1600 кг....
Щъ я пусна ли нявга не знам, но другата дето е към 8 кг - бичи жистоку......
Ха  :де да не се отнасям в мечти... :give_heart: :drinks: :angel:

Имам само една кабина на 0n30- лятя,митал, братчед, да Ти е жал да го дадеш за отпадъци- тежи си...
отвсякъде, а нитовете, като естествена блондинка сред кастилки - еша  sи нямаааааа :give_heart: :give_heart: :give_heart:
Този разговор едва започва...

Беше ми драго :give_rose: :clapping: :hi



Борис
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Shay, Climax etc...
Публикувано от: MetroiD в 10 Януари 2012, 23:48:02
Цитат на: Boris 2-12-4 link=topic=3402.msg70569#msg70569 date=1326230336
Сега нямам време, но искам да допълня, че имам книги за направата на Shay, Heisler,Climax, The Pensylvania
За Climax изчетох де що имаше из нета - щото точно такова хубостниче си взехме, а преди два дни и пристигна с все композиция :give_heart:
Та говори, говори, мед ми капе на сърцето... :) Иначе честно си признавам - така или иначе съм пълен лаик по инженерната част, да не говорим специфично за жп инженерните аспекти - та нямам грам представа какво ще рече на български geared локомотив, макар и принципът и идеята да са ми напълно (примерно) ясни. Важното е обаче, че прави огромен кеф при гледане - което за мен беше решаващо. Спрях се на Climax от втора генерация (с обърнатото на 45 градуса бутало) именно защото е уникално красив, нищо че не го е правил батко Хироака; главоблъсканичката беше между него и един зелен 4-6-0 Туитси (ET&WNC Baldwin), нооо, макар и по-малък, Climax-ът спечели - и сега се радвам като малко дете :good:

Впрочем, чак сега забелязах/осмислих цифрите в ника ти... Адски оригинално, шапки долу :) Като фен на "културистите" сред парните локомотиви, си помислих, че това (http://www.flickr.com/photos/savatheaggie/sets/72157617050328144/) може да те зарадва. От сега си признавам, че аз с таквози чудовище не бих се захванал никога, но пък за сметка на това обмислям когато най-накрая имам време/място да се върна към LEGO хобито, да направя нещо по-нашенско и малко - като например MDD-то нa Express Service. Хммм, макар че би си струвало да се помъча и с един Climax...

Отплеснах се в глупости, дано не се сърдиш. Наслаждавай се на хеви метъл-а и до скоро :drinks:
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Shay, Climax etc...
Публикувано от: CaLLlo в 11 Януари 2012, 10:06:37
Цитат на: MetroiD link=topic=3402.msg70570#msg70570 date=1326232082
.... Впрочем, чак сега забелязах/осмислих цифрите в ника ти... Адски оригинално, шапки долу. Като фен на "културистите" сред парните локомотиви, си помислих, че това (http://www.flickr.com/photos/savatheaggie/sets/72157617050328144/) може да те зарадва. ...

               (http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-basic/sadno.gif)     Boris 2-12-4  =>  Boris 1-6-2 =>  46 (http://farm8.staticflickr.com/7168/6425114995_22540ac70f_b.jpg)    (http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-basic/happyyes.gif)
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Shay, Climax etc...
Публикувано от: MetroiD в 11 Януари 2012, 10:37:49
Цитат на: CaLLlo link=topic=3402.msg70573#msg70573 date=1326269197
... => ...  =>  ...
Ей, че съм прост...
...или всъщност не. :dirol:

Линкът е към хамерикански локомотив, просто щото аз лично не се сещам за европейски такъв, който да бие наш'то (или по-скоро полското? Или берлинското?) 2-12-4 по тежкотоварност. Вюртембергският Клас К, може би, ама само може би. Иначе мерси за очеотварянето... ама немаше нужда ;) А ако някой знае европейски локомотиви, дето могат да се съперничат с Баба Меца - или в същия ред на мисли, с презокеанските Алегени или Биг Бой - да разправя, ш'слушкам с интерес.
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: CaLLlo в 11 Януари 2012, 12:01:46

6-осни локомотиви е имало в много страни на Европа, но единият от двата наши е най-голям от всички!

Променили са адреса на сайта: "Extreme Steam- Unusual Variations on The Steam Locomotive"

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1085.msg21821.html#msg21821

но все пак го открих на новото място:
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/12/12.htm (http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/12/12.htm)      (http://picbg.net/u/24294/22952/258010.gif)

и целия сайт:

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/locoloco.htm
Титла: Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 14 Януари 2012, 10:21:04
Привет!

Моля погледнете  раздела за Термините в .... Там е написано нещо за geared locomotive.

Бо
Титла: Re: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: pach в 20 Ноември 2015, 14:47:27
http://www.wunder-modelle.de/?post_type=product
 :hi:
Титла: Re: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: mitko0888 в 26 Февруари 2016, 18:40:01
А тоя човек (Attilio Mari) (https://www.youtube.com/watch?v=3EKrPGjIZWE) какво прави ... гледам му клиповете, текат ми лигите и въздишам...

(http://mastodonte.altervista.org/files/E_330_MARI_PARTICOLARE%20MUSO.jpg)
Титла: Re: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: pach в 24 Октомври 2018, 08:58:52
https://youtu.be/E0Ri269mopU
 ;D
Титла: Re: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: pach в 08 Февруари 2019, 10:39:40
Мащаб 1/20.3 в американски макет:
https://youtu.be/YkhDEnRkzj4
Парните винаги са си атрактивни най-много!!!
Титла: Re: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 08 Февруари 2019, 11:20:49
Благодаря, Пламене!

Показах подобни влаци и в движение на една от сбирките в Стара Загора...дооооста отдавна...
Мащабът бе 1:48 - хамериканската 0, по точно 0n30.
Освен Стефчо от Бургас, спомня ли си някой...
Снимки, видео?!?

Б.