RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Полезни линкове към сайтове на готови проекти | Useful links to sites for other projects and layouts => Темата е започната от: gregary в 05 Юни 2013, 10:00:32

Титла: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: gregary в 05 Юни 2013, 10:00:32
http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2011/10/20/nachalo.838544
Интересно и компактно!
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Vlado в 05 Юни 2013, 10:43:04
С нескрит интерес прегледах целия блог. Наистина страхотно начало! Ако се изпълнят амбициозните обещания на автора(ите) му да пускат всяка седмица нов материал, съвсем скоро блогът, с нарастващия обем и качество на информацията в него, ще стане незаменим помощник за всеки жп моделист.

Успех, непознати приятелю (приятели)!  :good: :)
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: gzo в 05 Юни 2013, 11:20:53
Сложете един директен линк (бутон) на заглавната страница на форума за по бърз и лесен достъп.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Mixy в 05 Юни 2013, 15:51:02
Блогът е супер! А авторът на материалите е пич - всички го познаваме  ;)

 &bgflag   &bgflag   &bgflag   &bgflag   &bgflag
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Vlado в 05 Юни 2013, 16:40:07
Цитат на: Mixy link=topic=4321.msg89598#msg89598 date=1370436662
Блогът е супер! А авторът на материалите е пич - всички го познаваме  ;)

 &bgflag   &bgflag   &bgflag   &bgflag   &bgflag

Започва предаването "Минута е много" с  единствен въпрос: "Познайте от три пъти кой е авторът на блога! Ето и подсказки..."  :clapping:

Шегата настрана - блогът е супер!  :good:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Best Ripper в 05 Юни 2013, 19:16:57
Само едно не мога да схвана на този форум, но явно си е нашенският изроден и шашав манталитет... Може ли само някой да ми обясни защо е цялата тая болнава секретност и потайност? Толкова ли е трудно и неетично да се каже чий е блогът? Или се готви някакъв преврат, м?  :blink:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Vlado в 05 Юни 2013, 19:20:09
Не зная само защо обвиняваш този форум за това?!?! Тук само коментираме, а конспирацията явно е другаде...  ;)
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Best Ripper в 05 Юни 2013, 19:26:15
Ще ми се да не е така, но опитът ми показва, че тук винаги се вихри конспирация, тайни, укриване на направени модели и прочие неща, които аз поне не ги намирам нормални за форум, който уж е за споделяне на постигнатите неща... Или пак нещо бъркам?
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Vlado в 05 Юни 2013, 19:34:12
Ако някой го прави не значи, че всички го правят! Напротив, много хора споделят постоянно за заниманията и откритията си. Дори и този случай е такъв - Гришата е видял и споделил. Похвално и в тон с целта на форума...  :hi:

п.п. Честно казано аз също се чудя какво толкова тайно има авторът на блога да се оповести, но в крайна сметка това е въпрос на избор. Първо обаче да му дадем време, но и пак да не иска, какво толкова? Негова си работа! Да се крие...  :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 25 Юни 2013, 16:14:03
Цитат на: gregary link=topic=4321.msg89588#msg89588 date=1370415632
http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2011/10/20/nachalo.838544
Интересно и компактно!

Има нови статии в този блог:
  1. История на железниците в Европа. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/06/13/.1119779)
и
 1.1.а. Първата железопътна линия в България.  (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/06/25/.1123888)
Снимките са с доста добра резолюция след отварянето им,
като някои от тях мисля, че се показват за първи път...
 :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Mixy в 28 Юни 2013, 20:48:29
Браво за статиите - интересна и полезна историчестка информация, подплатена с хубави снимки и карти!  :yes:  :good:  :hi:

Ето и моят принос в блогването за м. юни - http://www.scarm.info/blog/bg/2013/06/ (http://www.scarm.info/blog/bg/2013/06/). Все още английската ми версия е по-напред, но и българската уверено напредва с времето  ;)
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 02 Юли 2013, 12:59:54
И тази седмица може да се открият нови материали в блога.
Всъщност то е едно цяло, но разделено на две части:
1.1.б. Железопътните връзки след 1878г. в освободена България. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/06/28/jelezopytnite-vryzki-sled-1878g-v-osvobodena-bylgariia.1124800)
 1.1.в. Железопътните връзки след 1878г. в освободена България-продължение. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/02/jelezopytnite-vryzki-sled-1878g-v-bylgariia-prodyljenie.1125954)

Практически материала се е постарал да обхване
историята от началния период на нашите железници до към 1900г.
Интересен аспект е разглеждането на финансовата страна на въпроса.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 11 Юли 2013, 14:15:23
В блога ( http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/11/.848291 ) има три нови публикации:

7.1.а. Електрониката в хобито – основни познания, разчитане на схеми, инструменти и техника на спояване. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/11/elektronikata-v-hobito-osnovni-poznaniia-ili-neobhodimiia-mi.1128783)

12.1.а. За категориите  при моделните конкурси и техните изисквания - част І. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/11/.1128792)

12.1.б. За категориите  при моделните конкурси и техните изисквания - част ІІ. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/11/za-kategoriite-pri-modelnite-konkursi-i-tehnite-iziskvaniia-.1128808)
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 15 Юли 2013, 16:41:57
В блога от миналата седмица е довършена втората част на:
7.1.б. Техника за спояване на SMD компоненти. Резисторите. Закон на Ом." (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/15/elektronikata-v-hobito-osnovni-poznaniia-ili-neobhodimiia-mi.1130071)
 :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Best Ripper в 15 Юли 2013, 20:09:12
Всичко хубаво, ама статията за SMD частите свърша по средата доникъде... само за резисторите.. Нищо няма за другите елементи. Дано следващата част допълни по-скоро липсващото...  :good:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 26 Юли 2013, 14:39:44
Нов пост в блога:

 :scenic: 7.1.в. Kондензаторите като електронни компоненти. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/26/.1133856) :scenic:

 :fan: А тук е цялото съдържание на блога до сега със съответните линкове (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/07/26/.848291)  :fan:

 ;D ;D ;D
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: JORDAN в 22 Август 2013, 13:59:03
Очаквам статия в раздел "Основни конструкции". &bgflag

Нали сега съм на етап "Шкаф за макета".
Може да заимствам нещо и да стане по-добър шкаф. :yes:

За мен са много полезни статиите за запояването.

Малко се смутих, като прочетох, че не се препоръчва поялник /маломощен/ на 220 волта.

От къде може да се намери поялник на по-ниско напрежение?
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: mitko0888 в 22 Август 2013, 14:51:30
У нас напрежението е 230 волта. Не знам защо трябва да търсиш поялник за 220, или за по-ниско напрежение. Може да ти е полезен на 12 волта или на газ, но ако работиш нещо по колата, а не за влакчета. За в къщи - 230V АС. Не си мисли че ако вземеш поялник на 36 волта, от комплекта Ц20, той ще е по-безопасен.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 22 Август 2013, 15:04:50
Нап ример от тук през мрежата:
http://constructor.bg/shop/product_info.php?cPath=222_246&products_id=11123

(http://constructor.bg/shop/images/station1_m.gif) (http://constructor.bg/shop/images/station1_m.gif)

Но най-добре отиди до Конрад в София - има много приятни станции с поялник на приемливи цени.
Например до 80 лв (има и резервни части за този модел при "Пулсар":
http://pulsarbg.eu/aa/246--zd-929.html

(http://pulsarbg.eu/246-268-thickbox/-zd-929.jpg) (http://pulsarbg.eu/246-268-thickbox/-zd-929.jpg)

Цитат на: mitko0888 link=topic=4321.msg90625#msg90625 date=1377172290
У нас напрежението е 230 волта. Не знам защо трябва да търсиш поялник за 220, или за по-ниско напрежение. Може да ти е полезен на 12 волта или на газ, но ако работиш нещо по колата, а не за влакчета. За в къщи - 230V АС. Не си мисли че ако вземеш поялник на 36 волта, от комплекта Ц20, той ще е по-безопасен.

Да, да...ама не!!!
А дано, ама надали...
Масово е доста под 230 V, има дори 169 волта в софийски квартали!!!

Става въпрос за безопасна работа - все пак при пробив 220 . понякога са безапелационни,
докато дори по стандарт 42 V (мах) се водят безопасни.
На 220V-товите поялници рядко има екстри за реглаж на температура или смяна на няколко човки...

Ето подобен при "Протон"-ци:
(http://www.proton-bg.com/ImageView.aspx?Article_ID=10847&ShowInFirstPage=1) (http://www.proton-bg.com/ImageView.aspx?Article_ID=10847&ShowInFirstPage=1)
http://www.proton-bg.com/Article_Detail.aspx?Article_ID=10847
Този модел в Конрад си го взех преди години още за 54 лв.
Сега ако го има не е вече Solomon (http://archiwumallegro.pl/stacja_lutownicza_solomon_sl20-675050951.html)
 или ProsKit но и цената му трябва да е по-ниска

В краен случай си го купи от поляците - работят с България и до седмица ще  имаш това което си избереш от тук:
http://www.tme.eu/bg/katalog/pojalni-stancii_112686/
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: mitko0888 в 22 Август 2013, 16:15:05
Тия станции, които показваш, не знам на кого му трябват и за какво (в жп моделизма).

Първо - цената им е доста над 100 лв.

Второ - от 35 години запоявам, дори съм се прехранвал с това по някое време, но да сменям вида на човката на поялника - до сега не ми е трябвало. Трябвало ми е поялник с "нормална" човка, и такъв с фина човка. Виж, сменял съм човки, и то на тези с нарисуваните електрончета (ако ще и протони да се наричат). Просто защото са български, покритието на човката е ужасно и заминава наиситна за нула време. Същото става и ако ги тръкнеш един път с пилата. Сменил съм и ДОСТА от тези български "станции", че и не само такива, и в този ценови (и качествен) клас просто не си заслужават.

Трето - регулирането на температурата няма никакъв смисъл, защото никой не си купува 5 вида тинол с температура от 160 до 350 градуса.

Достатъчно е човек да си купи за 5 - 15 лв от т.н. английски / китайски поялници. Около 30-40-50 вата. С едни сивички дръжки и кабел доректно в контакта. Имам и един такъв и знам за какво става въпрос. Пък ако ще и само една година да изкара. Има такива и с регулиране на температурата (с едно малко винтче), струват пак толкова. Това е за макета. Ако толкова някой реши да пипа нещо много дребно, е добре да си вземе и един малък, с тънка човка. За релсите - флюс, за да не се прегряват и да не се стържат. За всичко останало - директно с тинола.

Пък ако някой реши да си ПРАВИ декодери (не да ги слага), ще му трябва станция, но поне около 200 лв. и нагоре.

А до колко е безопасен "нисковолтов" поялник - ами то и в него влизат 220 волта. Шансът да пробие изолацията на нагревателя е по-малък от шанса да пробие трафа. Понеже изолацията на нагревателя е от други материали и е много по-устойчива. Пък и в последните десетилетия не ми се е случвали "късо" в какъвто и да е домакински уред.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 22 Август 2013, 17:07:27
Вижи сега...изказването ти е ...ще прощаваш абсолютна неадекватна ...глупост.
Още веднъж моля да ме извиниш, но това което твърдиш е абсурдно.

Ще се опитам да запазя спокойствие и да те опровергая по реда.

Цитат
"Тия станции, които показваш, не знам на кого му трябват и за какво (в жп моделизма). "

Почти на всеки който работи с месингови модели или поне се опитва да си наставя и споява Т-профилни релси.
Просто всякакви други са не любителско, не аматьорско, но направо несериозно отношение. Аз лично съм минал през тези три етапа,
и ти го гарантирам!!!

Цитат
Първо - цената им е доста над 100 лв."

Дори на линковете които съм дал по-горе цената само на един е 116 лв. но останалите съм им писал ориентировачна та цена.
(трябва все пак да се чете по-внимателно, когато се взима отношение по въпроса)

Цитат
Второ - от 35 години запоявам, дори съм се прехранвал с това по някое време, но да сменям вида на човката на поялника - до сега не ми е трябвало. Трябвало ми е поялник с "нормална" човка, и такъв с фина човка. Виж, сменял съм човки, и то на тези с нарисуваните електрончета (ако ще и протони да се наричат). Просто защото са български, покритието на човката е ужасно и заминава наиситна за нула време. Същото става и ако ги тръкнеш един път с пилата. Сменил съм и ДОСТА от тези български "станции", че и не само такива, и в този ценови (и качествен) клас просто не си заслужават.

Добре че още не се прехранваш със спояване. Аз го правя от 40 години  (с пет повече от теб  :on_the_quiet: :pleasantry:)
и твърдя че дори в момента го правя, като на ден понякога се налага да работя с по пет различни човки. Вярно, че когато
в БГ навлезнаха SMD-компонентите съм се "изхитрявал" да слагам 5 мм плоска човка на Weller-а, но сега вече ползавм
пълния набор от различни конструктивно оформени човки. Български човки отдавна не се правят, но ментета от Китай
има и сега. Все пак е конщунство да даваш луди пари (според някой) за влакове, а да се лигавиш несериозно с парите за инструменти, включително и за качествени човки. Мойте "изкарват" от 3 до 5 месеца ежедневна поне 4-часова работа,
с регулиране на температурата и обтриване в специални стойки за целта. Ползвам повече от пет вида тинол, който освен по външен размер се различава и по процентното съдържание на флюс, олово, калай  и сребро. Ах дааа..., и да, имам и за различни температури на топене (логично, щом съдържанието на горе изброените метали е различно).
Всяка употреба на тинол не по предназначение е подигравка с технологията, практиката и самата електроника.
Аман от китайски изпълнение като по джонките - с един тинол за улуцитне и за локомотивните модели!  :haha:

Човките НИКОГА , дори и медните стари от поялници за улуци, не се пилят с пила - така се сваля специалното им покритие
и е съвсем логично да работят много кратко. Има си специални пасти за почистване както и методи за тяхното ползване.
Винаги съм казвал че инструмвентите не правят майстора, но майстор без инструменти си е абсолютен мазохизъм!!!

Колкото до коментара за "безопасното" 220V, ще го оставя без коментар, защото по неадекватно изказване отдавна не бях чувал.
И все пак предпочитам 220 волта да влизат до станцията която пипам само при пускане, спиране и реглаж на температурата,
отколкото да ми "гърмят" 220 волта в ръката от преусукани кабели например!
И това ми се е случвало, та ходих една седмица не само с обгорена но и метализирана ръка от разпрашения метал при искрата!
Много е болезнено, но все пак съм доволен че вмога да го повтарям на неподготвени "специалисти"!

А колкото до новата публикация в блога вече я има:
4.2 Oснови, носещи конструкции и шкафове. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/08/23/.1141836)

За съжаление в момента анимацията там не работи - било сървърен проблем, който отстраняват!

 :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: mitko0888 в 22 Август 2013, 18:37:50
Верно че ме закла (@Адри), ама това не значи че написаното е вярно.

Който иска - да вярва. И да си купи един велер с вентилация за да си направи жп макета. Или пък да се прехранва на 50 години със запояване... Аз това съм го минал когато ми е било времето.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: mitko0888 в 22 Август 2013, 20:04:05

За да не продължава тази безмислена "дискусия", предлагам всеки, който иска да си направи макет, първо да си купи показания в блога набор от 22 човки (http://railwaymodel.blog.bg/photos/121375/original/02-soldering.jpg), плюс поялника, и тогава да започва работа.

Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 23 Август 2013, 11:28:03
Наистина е безмислена, щом за 35 години спояване не си разбрал как да го правиш.
Хляба си го изкарвам с коструиране и технология, която включва и запояване, което също съм го минал някога,
 но не забравям от къде съм тръгнал и накъде се движа.
А това което е в главата ми и могат ръцете ми е добре оценено все пак!

И наистина който иска да вярва, нека вярва, че толкова видове човки за поялниците,
са измислени да затрудняват, а не да улесняват работа с тях и поялните станции!!!
Не съм препоръчвал Велер с вентилация, а негови значително по-евтини аналози,
които са напълно достатъчни за любителските изпълнения в този форум!
Все пак тук сме хобисти, явно не професионалисти...

Вярно е!
За да не продължава тази безмислена глупост, предлагам всеки, който иска да си направи макет,
първо да си купи показания тук каталог (http://www.conrad.com/ce/en/category/SHOP_AREA_20107/H0-Trains-locomotives) , плюс още някои по-нови от старото ПИКО (http://www.modellbahnshop-lippe.com/), и тогава да започва работа.
(може и без поялник)
 ;D

Off-Topic:
ПП. Митко...ти ли си? Искам да знаеш че уволненията ги правят в отдел"човешки ресурси" а не при нас!
ПП2.Тук стана съвпадение и малка грешка от това. Съжалявам!  :hi:

Ще Ви помоля да избягвате лични нападки!
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Gervasii в 23 Август 2013, 12:30:43
Off-Topic:
То мокет и без колекция може! Първо макет, после колекция........ Както е известно някои сто макета са направили на хартия и има още години да правят. bg&flag
Моля, придържайте се към темата!
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: JORDAN в 23 Август 2013, 13:37:05
Off-Topic:
Към кого е насочен последния пост?
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 23 Август 2013, 13:57:53
Няма значение... ама абсолютно никакво значение освен бройката,
щото нито отговаря на някакъв зададен  въпрос, нито е от темата тук.

Анимацията в последния пост на блога е възстановена
 и вече работи - 4.2 Oснови, носещи конструкции и шкафове. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/08/23/.1141836)

Ето я и тук, в случай на нов срив:
(http://picbg.net/u/16413/56398/723111.gif)
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 04 Септември 2013, 16:59:55
Новото в блога:
9.1  какво е организацията FREMO. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/09/04/za-fremo-organizaciiata-i-modulite-po-standarti.1145699)

 :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 05 Септември 2013, 09:55:04
За тази седмица има още:

  4.1. Макета - принципи и концепции. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/09/05/.1145857)

 ;D ;D ;D
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 20 Септември 2013, 13:09:48

Нова публикация:

4. Макета - как да си разпознаем мястото за бъдещият ни макет? (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/09/20/.1150431)
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 23 Септември 2013, 16:32:26
Нова публикация в http://railwaymodel.blog.bg/
с която тази точка  (т.1.1) се счита за изчерпана с означение в края на постовете и - "бронзов локомотив":

1.1  Българската железопътна история. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/09/23/.1151296)

 :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 01 Октомври 2013, 14:10:26
Поредната публикация и ... едно начало на нова подтема:
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/10/01/.1154514)

 :hi:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: gzo в 02 Октомври 2013, 13:23:43
Цитат на: pach link=topic=4321.msg91510#msg91510 date=1380625826
Поредната публикация и ... едно начало на нова подтема:
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2013/10/01/.1154514)

 :hi:

Много слаба статия, разглеждаша цифровизацията твърде тенденциозно !
Такава статия може да е единствено в услуга на продавач на цифрови компоненти, но не и за начинаещите моделисти, към който кръг явно е насочена. Преднамерено е писано само за положителните качества на цифровото управление, а за аналоговата система освен, че са посочени само негативите, но и някои от позитивите са представени също като негатив. Добър пример за последното са следните наивни теории:

"....Характерното за тази система е, че колкото повече влакове и локомотиви искаме да се движат едновременно, толково повече, се усложнява схемата на организираните самостоятелни участъци, начина им на управление, блокировката за предотвратяване на катастрофи..."

Точно усложняването на системата за управление, прави хобито по-близко до истинското управление в ЖП транспорта. То е онзи фактор, който прави карането на влакчета нещо повече от детска игра. Без сложността на управлението си просто един статичен наблюдател и реално не участваш в "карането на влака" защото си предоставил това удоволствие на компютъра. Карането на автопилот не е каране, а возене. При аналога ти си едновремено и машинист и стрелочник и кантонер и ръководител движение и т.н. по веригата на истинската система. При това тези роли могат да се разделят и между различни участници, като всеки да отговаря за отделна дейност, както е и на практика в ЖП транспорта.

"...щом се установи дефект в системата (който може да е и “по рождение”)  и се започне едно ровене по ключета и бутони, проводници и релета , регулатори  и електронни блокчета и вместо да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив , сме се оплели в  схеми и инструменти, за да извършим поредният “текущ ремонт”. Накрая когато открием коя жичка не дава добър контакт, свободното ни време е отлетяло, а ние вече не сме сигурни дали следващият път ще се надуваме като пуяци от сложността на схемата, която сме измислили и реализирали в името на движението на влаковете...."

Подържането на системата и отстраняването на проблемите също са част от удоволстията при аналоговата железница. Относно тезата, че "колкото повече компоненти-толкова повече възможности за проблеми" и тук не е баш така. Всяка ел. връзка има 3 основни компоненти: източник на напрежение, проводници и консуматор. При евентуален проблем много бързо може да се локализира от къде е, достатъчни са само един мултицет или поне подръчни батерийка, кабелче, крушка. "Железният аргумет" за жичката, която не дава добър контакт не бива да се преписва на аналоговата система, а на уменията на хобиста да си служи с поялника, което е нещо съвсем разнично. Една добра връзка си личи, че е такава още когато се прави, при това ако е направена както трябва си е практически вечна.

Няколко думи и за сравнитената таблица, която е съставена прекалено едностранчито в полза на цифровизацията. Къде е графата разглеждаща: себестойността на цифровите и аналоговите компоненти ? В пъти по-скъпата цифровизация не е ли основен нейн негатив ? Защо не е писано, че избирайки цифровизация ти се лишаваш от възможността да караш едновременно огромното разнообразие от аналогови локомотиви и др. самоходен състав, който е произвеждан през аналоговия период и чиято себестойност е отново в пъти по-ниска. Не всеки аналогов състав може да се цифровизира, а и да може това означава още финансови разходи, търсене и губене на време в поставяне на декодери. Нали до тук напълно отричахме жичкаджийството и въртенето на поялника щото отнемало от времето" да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив " :sarcastic: Да не би поставянето на декодери на всяко нещо да ни спасява от "оплитането в  схеми и инструменти" ? Точно тук пък си трябват още по-прецизни спойки и връзки. И тук важи правилото за едната лоша връзка дето може да развали всичко. Поставянето без достатъчно опит на декодер, често може и да се прецака състава и в крайна сметка пак да не можеш да се насладиш на карането на "любимия си локомотив".

В заключение. С горенаписаното не се опитвам да наложа обратната теза за отричането на една система в полза на другата, както ни внушава статията, а просто да обърна внимание, че НЕ Е ОБЕКТИВНА поради това, че не са разгледани достойнствата на аналога. В стойностните трудове винаги се прави паралел между обективни аргументи, а тук такъв напълно липсва.
Аз лично съм за двете системи приложени на един макет. Кеф ти каране по старата система, кеф и по новата. Изградената аналогова инфраструктура по никакъв начин не пречи на цифровата технология, просто я изключваш и караш с компютърчето ако ти писне. Обратното обаче не е приложимо ако вече си изготвил трасе за каране на цифрово.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Gervasii в 02 Октомври 2013, 14:02:45
Според мен блога е добре направен и е ориентиран към незнаещите! Коментарите са излишни както и постването на инфо за този блог. Вече го знаем и който мераклия да си го чете! Не виждам смисъл да се поства всеки път като собственика на блога качи нещо. Явно ще се развива и дано собственикът му и той се развива като хобито! :dirol: :dirol: :dirol:
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Tomislav.Popov в 02 Октомври 2013, 14:09:03
Абе, цифровото си е цифрово!
В момента се опитваш да убедиш народа, колко е як телефона с шайба, при условие че има GSM-и.
Цифровото управление също позволява няколко души да си играят заедно и да контролират различни елементи от макета!
Мен лично жичкаджийството ме кефи и досега съм сложил декодери на поне 4 локомотива на PIKO от моето детство (това са си много стари локомотиви), а и сам си правя осветленията на вагоните.
За начинаещите особено, цифровото управление е много по-лесно за пускане.
Веднага можеш да задвижиш 2 локомотива един срещу друг и с кеф да ги разминаваш в някоя гара.
Напоследък цифровите стартови комплекти са на доста разумни цени. По-скъпи са от аналоговите, но пък си имат доста предимства.

В заключение - всеки има право на избор, как да се забавлява!
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 02 Октомври 2013, 14:43:48
Благодарности  за отзива!
Бих казал (в твоя дух) че е тенденциозен и може би показва личното отношение към автора, но знаем че не е така.
По реда:
Цитат на: gzo link=topic=4321.msg91544#msg91544 date=1380709423
Много слаба статия, разглеждаша цифровизацията твърде тенденциозно !
Такава статия може да е единствено в услуга на продавач на цифрови компоненти, но не и за начинаещите моделисти, към който кръг явно е насочена. Преднамерено е писано само за положителните качества на цифровото управление, а за аналоговата система освен, че са посочени само негативите, но и някои от позитивите са представени също като негатив....

Да, усетено е насочеността на статията - все пак тя е в главата за цифрово управление.
Може би като се появи статия и за аналоговото такова, ще може да се вижда по-добре цялостната картина.
Не случайно двете глави са една след друга:
Цитат
6. Електротехниката в железопътния моделизъм.
   6.1 Електротехника.
          ...
   6.2 аналогово управление в моделизма.
           ...
7. Електрониката в хобито.
       ...
   7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.

Тук обаче момента е ...спорен, тоест оспорван ...но без да е скандален, моля:
Цитат на: gzo link=topic=4321.msg91544#msg91544 date=1380709423
...
При аналога ти си едновремено и машинист и стрелочник и кантонер и ръководител движение и т.н. по веригата на истинската система. При това тези роли могат да се разделят и между различни участници, като всеки да отговаря за отделна дейност, както е и на практика в ЖП транспорта.
...

Защото в един средно голям макет (например 4,0 х 2,0 метра) междугарията и участъците, са доста къси на практика.
Карането на такива къси участъци, като едновременно оператора е и машинист, стрелочник, ръководител движение (ако караш едновременно два и повече  влака) и т.н. си е истинско приключение, което впрочем е валидно при средна и ниска скорост на моделите. При нормална скорост и къси участици става доста ...натоварено, с възможност за допускане на грешки.
Ако в този случай не ти помага автоматика от типа на осигурителните управляващите табла, които ползваме в моделизма (например такова като на проф.ТANO) то наистина става или невозможно карането или има опастност от постоянни "инциденти".
На професора макета не е разделен на участъци - тоест кара се обикновенно един аналогов влак, но въпреки сравнителното
дългото междугарово пространство (една гара има) понякога едва изпратил влака, "ръководителя" се шашка, точно какво иска да направи при посрещането му. Вярно Тано е значително по-бърз (щото "тренира" при всяка възможност  ;) :hi:) но ако не е автоматиката му в управлението на гарата, просто не си е работа...Примери много, най-вече от практиката....така че изказаното
мнение също  е един вид едностранно.

Цитат на: gzo link=topic=4321.msg91544#msg91544 date=1380709423
...
Няколко думи и за сравнитената таблица, която е съставена прекалено едностранчито в полза на цифровизацията. Къде е графата разглеждаща: себестойността на цифровите и аналоговите компоненти ? В пъти по-скъпата цифровизация не е ли основен нейн негатив ? Защо не е писано, че избирайки цифровизация ти се лишаваш от възможността да караш едновременно огромното разнообразие от аналогови локомотиви и др. самоходен състав, който е произвеждан през аналоговия период и чиято себестойност е отново в пъти по-ниска. Не всеки аналогов състав може да се цифровизира, а и да може това означава още финансови разходи, търсене и губене на време в поставяне на декодери. Нали до тук напълно отричахме жичкаджийството и въртенето на поялника щото отнемало от времето" да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив " :sarcastic: Да не би поставянето на декодери на всяко нещо да ни спасява от "оплитането в  схеми и инструменти" ? Точно тук пък си трябват още по-прецизни спойки и връзки. И тук важи правилото за едната лоша връзка дето може да развали всичко. Поставянето без достатъчно опит на декодер, често може и да се прецака състава и в крайна сметка пак да не можеш да се насладиш на карането на "любимия си локомотив".
...

Това като го прочетох и се почудих как произвеждаме автоматично оръжие :victory: (например), които са доста по-скъпи от старата тояга на пещерния човек??!?!!!!
Разбира се,  че  цифровото ще е доста по-скъпо, от аналоговото? Все пак всичко се развива и постепенно поевтинява.
То ако сравняваме по горния цитиран начин, и аналоговото е било в пъти по-скъпо от "влакчето с пружина",
но са го купували и се е развило...бих казал почти до своя предел. Сглобяването на звукови електроники, май беше последната стъпка, преди въвеждането на цифровизацията. Още си пазя някъде последните звукови платки, които се монтираха във първия вагон след локомотива, вземайки захранване от релсите и съответно пресъздавайки доста механично звука - деляха се на "парни" и "дизелови"! :yes:
Все пак в "подкрепа" на скъпата цифровизация, може би трябваше да се отбележи лакомията на фирмите-производителки,
но това не е предмет, на статията, а и е предмет на стар лаф за кожодерите, дето ни доставят модели в хобито....спора е стар като света - хем искаме да ни произвеждат модели, хем ако може и без пари да ни ги дават...
ПРи всички случай, аз също съм на страната на плащащите, но съм приел това зло, заради невъзможността ми "да събирам салфетки"!  :scratch_ones_head:

Колкото до монтажа на декодерите - ако се погледне в тукашния раздел, не е задължително да е така описано и трудно (от цитата). До тук от толкова много локомотиви снабдени от Емил с декодери, май никакъв проблем не е имало. ПРи това някои са си подготвени за цифровизация и трябва наистина човек да е с две леви ръце (Стефане, ти продължавай да не си пипаш локомотивите - само ги карай, моля те  :lol: :hi: :drinks: ) за да си скапеш времето и влака.

В заключение искам да кажа - аз съм и за двата вида управление...и то именно защото ако основата е аналогова,
много лесно се "отива на цифрово", но все пак се запазва възможността за каране и на аналоговите локомотиви.

Подчертавам - сравнението не е пълно, защото статията е за цифровото (като увод към първите стъпки в него),
а не за спорния въпрос - "аналогово или цифрово". Не са включени много повече аргументи в таблицата...
защото не подлежи на сравнение например и межде тези две:
- аналогово осветена композиция, която в най-добрия случай има стабилизатор на тока и голям кондензатор за да не спира осветлението при спиране на тяговото напрежение и престоите в гарите.
- цифрова композиция, която освен осветлението, си има звукови съобщение (..."пазете се вратите се затварят" ... "влака тръгва  и т.н.) но дори си отваря и затваря вратите на вагоните всеки път в различен ред, при това със звук от "затръшването" им.
(няма да казвам кат.№ и фирмата производител, за да не стане ...с търговска насоченост...)

В такъв момент кой ти гледа цената и ...аналоговата композиция!!!!!!???????????   :stop:
(приятелска шега, щото и кой може да си го позволи де...).



 
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Gervasii в 02 Октомври 2013, 15:14:35
Приятели кажете на кого е тоз блог та така го крепите особено Пламен! Сподели на кого е?
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: TANO в 02 Октомври 2013, 17:43:21
От години се каня да напиша нещо такова(отрицателното ми мнение за цифровото е добре известно), но по някои съображения се въздържах. И по реакциите ви виждам, че е имало защо. Направо шапка ти свалям gzo колко точно си го казал и написал, но както виждаш веднага се появяват неудачни и глупави сравнения с телефони с шайба, други пък използват случая да се заяждат с трети, а и Пламен този път е много далеч от истината. НЯМА СМИСЪЛ. И единия и другия лагер по някакъв начин си получава своето си удоволствие от хобито. Предлагам да престанем с мненията за и против цифровото. За да не се изроди и тая тема в поредната циганска препирня. Поне аз повече вероятно няма да пиша тук. Всеки си решава сам какво го кефи и за какво да си дава парите.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: Tomislav.Popov в 02 Октомври 2013, 18:11:45
Сравнението ми с телефона с шайба и GSM е продиктувано точно от съответствието една линия - един абонат, при аналоговото управление и една линия - много обекти при цифровото.
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 03 Октомври 2013, 09:21:15
То ако сравняваме двата вида управление за техните ЕДНАКВИ черти, веднага допълвам следното:
- в аналоговото има блок-участъци с прекъснати релси, като така се осигурява сигурността на движението.(подобно на действителните)
- в цифровото има датчици, които в някои изпълнения също ползват прекъсване на релсите,
     като така се осигурява индикация за заетост и ...пак сигурността на движението.(подобно на действителните)
Ето две черти които са еднакви и за двата вида управление. Със сигурност има и други, тъй като предмета на управление е индентичен.
Това е само  един пример!

Практически (все още) двата вида управление взаимно се допълват,
 а на нас ни остава да ползваме само техните плюсове за наш кеф!
 ;D ;D ;D
Титла: Re: Блог за ж.п. моделизъм
Публикувано от: pach в 19 Септември 2014, 12:13:06
Mалко от  историята на вторият ни електрически локомотив в БДЖ - серия 42:

3.1.а.   БДЖ-42 е най-красивият електрически локомотив, ползван до ден днешен по нашите земи.
І-ва част
.  (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2014/05/27/bdj-42-e-nai-krasiviiat-elektricheski-lokomotiv.1268623)
и

3.1.б.   БДЖ-42 е най-красивият електрически локомотив, ползван до ден днешен по нашите земи.
ІІ-ра част
(http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2014/05/27/bdj-42-e-nai-krasiviiat-elektricheski-lokomotiv-ra-chast.1268673)
 :hi:

Очаква се и ІІІ-та част:
"Най-новото в производството и разпространението от модел на БДЖ-42, в трите по-масови мащаба у нас"  :spiteful:

0.0.1    В цялото съдържание на блога. (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2011/11/08/sydyrjanie.848291)