RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: misan в 09 Януари 2013, 20:20:43

Титла: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 09 Януари 2013, 20:20:43
    Дори след  окончателното спиране на парните локомотиви в България,много дълго време след това  човек все пак можеше да види запален парен локомотив. В много  локомотивни депа  ,жп.заводи  ,строежи и индустриални предприятия,десетилетия наред  за отопление и производство на пара се използваха парни локомотиви. В много лошо състояние,с липсващи части....и все пак запалени ,изпускащи своята вълшебна миризма и даващи възможност да се качим в кабината ,да видим огъня ,а дори и да хвърлим някоя лопата с въглища.За това  не е чудно,че отоплярките имат своите почитатели и са били много желан обект за посещение и снимане  например в Германия.  Някои жп. моделисти дори правят отоплярки на модел, прикачени към дълги стоманени комини и умишлено в лошо състояние.

А сега да си спомним за  някои отоплярки. Например в депо Подуене,до 1990 година година се използваши локомотив 01-03. Става дума за дизеловото,а не електрическото депо Подуне,което приблизително от 1975 година има модерна парна централа с  котли на мазут. Преди 01-03 в депо Подуене като отоплярки са работили 10-02,15-105 и вероятно 01-17.В Жп Завода в София  пък за отоплярка се е използвал 10-13 ,но когато ние с брат ми учехме в железопътния техникум,той вече отдавна не се използваше. В депо Карлово  до 1996 се използваше,ако не се лъжа локомотив 14-46. А локомотив 16-29 до 1993 даваше пара за строежа на метрото близо до спирка Обеля. Много интересно беше в депо Мездра. Локомотивното депо го топлеше сваления котел на 15-18 ,а вагонното депо локомотив 15-78. И в двата случая котлите работеха без налягане,като водогрейни.

А в депо Горна Оряховица пък беше нещо невероятно. Там до около 1992 година за отопление на депото и гарата се използваха локомотиви от серия 16,в пълна експлоатационна готовност,които сами се придвижваха за зареждане с въглища.
В началото на 60-години локомотвно депо София се е топлило от локомотив 27-02 и един парен котел  от серия 08. А  гара София се е топлила от два локомотива. Става дума за старата гара София ,коятое имала две сгради-стара и нова. Старата сграда дълго време се е топлила от локомотив 11-02 , а новата от най различни локомотиви,очакващи ремонт в ЖП завода. Например често тази работа са изпълнявали лоомотиви от серия 13 или 46.
За съжаление никой не е снимал най уникалната  отоплярка -23-01 в жп.завода.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 09 Януари 2013, 21:17:28
В Божурище в едно от предприятия до преди 15 години (примерно) имаше парен локомотив (вероятно отоплярка) от серия 16 - някой знае ли номера?
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: TANO в 09 Януари 2013, 21:48:05
Мисане, пропуснал си да отбележиш отоплението на депо Божановци с котел от немска 01  :yes:
(http://picbg.net/u/24294/22931/256352.jpg)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Petko Ivanov в 09 Януари 2013, 22:47:32
В ЛВЗ-Русе беше отоплярка котела и на друг уникален парен локомотив - 09.01.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 10 Януари 2013, 15:40:59
Доколкото до  отоплителителния котел на на депо Божановци,много ми хареса.  Между другото ,подобна е ситуацята в депо Бойчиновци,където все още стои парен котел на локомотив от серия 600.76,първата доставка.

Локомотива на спирка Божурище е 13-13,с четириосен тендер.

А сега няколко думи за  немските отоплярки,конкретно тези от ГДР.
При тях има два вида локомотиви за отопление- Heizlokomotive и Dampfspender.Първото означава отоплителен локомотив,а второто  горе-долу може да се преведе като  паропроизводител.Първото си е окомплектован локомотив който или може или не може да се движи самостоятелно. Докато при втория вид много често са демонтирани парните машини, кноровите помпи и уредите за управление. Демонтирани са и водните помпи и водоподгревателите и са заменени с втори инжектор.Тези локомотиви вече не се водят на отчет в локомотивния парк ,а към техническите инсталации в депото или завода,заедно с товароподемните съоръжения,инсталациите за сгъстен въздух и други.

В ГДР са използвани огромен брой отоплителни локомотиви и от двата вида. Експлоатацията им в общи линии  приключва около 1990 година. Големия брой се дължи на рязкото намаляване  на вноса на петролни продукти в ГДР в началото на 70 ,но и в началото на 80-години. Тогава  се налага пренасочване към използване на местни лигнитни въглища като източник на енергия. Масово чисто нови модерни отоплителни централи на мазут са спрени и на тяхно място идват парни локомотиви,използващи за гориво основно  брикети от лигнитни въглища.Понякога на отоплярките се демонтира последната колоос,за да се улесни  отделането на сгуриятя. Става дума за локомотиви от серия 50,52 и 44.

В началото на  80-години голям брой локомотиви от селия 44 се преустройват от пълни мазутки отново за работа с въглища, отново с цел да се използват за отоплярки. Но при преустройството те са отремонтирани до пълна експлоатационна готовност,въпреки ,че във влакова работа практически никога повече не са използвани. Очевидно това се прави с цел,локомотива да е мобилен и да може самостоятелно да се придвижва за зареждане с въглища.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: gzo в 10 Януари 2013, 18:17:21
Хубава тема се заформя  :ok: Сега да можеше и някой, с достъп до халетата и депата, да пусне някоя снимка.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 10 Януари 2013, 20:49:01
Много се радвам,че темата,която е много своеобразна ви хареса.

Аз имам ,а и брат ми има някои много интересни снимки на отоплярки. Трябва да ги сканираме и да ги пуснем. А дотогава,само напишете Heizlokomotiven и ще намерите прекрасни снимки на немски отоплярки. Заедно с високите комини,вентилаторите ,които изсмукват димните газове,парапетите покрай димната камера и др. Ще съм ви много благодарен,ако вкарате снимки ,защото нещо на  мен не ми се получава.Например брат ми имаше снимка на локомотив серия 36,с отрязана задна  част и до него прикачен тендер-лодка.

В ГДР отоплярките масово са се използвали и за предварително отопление на пътнически влакове и за отопление на стрелки през зимата.
А  работата като отоплярки в някои промишлени предприятия пък ги спасява от нарязвяне и впоследствие са закупени от  железопътни дружества и възстановени като стационарни експонати или за движение.  Например 01 066 ,01 519,01 539 , един локомотив от серия 50.40  др. Уникален е случая с 03 002.  Днес този локомотив е изцяло облицован и представлява аеоридинамичен локомотив в един музей под друг номер. А отдолу е  03 002 в тотално ограбено състояние,само котел ,рама и колооси. Няма парни машини,сцепни щанги,абосютно нищо. Само кабината е възстановена напълно. Ама нали е аеродинамичен,не му личи,че е  отдолу няма нищо.

Изобщо ,отоплярките са ми голяма слабост. И много ще се радвам,ако темата се разрастне.А ако някои иска,да ми даде И-мейл и ще му пратя интересни снимки на отоплярки ,за да ги качи във форума.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: CaLLlo в 10 Януари 2013, 22:50:42
(http://alfa.kachi-snimka.info/images/cqs1357850798o.jpg)

                                     Prora/Rügen 6.2009

                         http://lokliste.homepage.t-online.de/
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 10 Януари 2013, 23:25:01
 Точно така,това е 03 002. Под лъскавата обшивка има просто тотално ограбен локомотив.  В същия музей в Прора на остров Рюген са и един 23.10 и един 50.40,също бивши отоплярки

Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 11 Януари 2013, 10:30:31
Ето и снимките от Христо:
(http://storage4.album.bg/2a8/070221115617_bd10c_30277071.jpg)
(http://storage4.album.bg/354/117-36_1a557_30277072.jpg)
(http://storage4.album.bg/e57/19830812-830980-71-dr-52-3796_6b707_30277073.jpg)
(http://storage4.album.bg/1cf/19880902521414v6183himk_8a11b_30277074.jpg)
(http://storage4.album.bg/6e1/1988xxxxemma008ex41033i_d6de2_30277075.jpg)
(http://storage4.album.bg/937/1989090101513517519510v_aaa06_30277076.jpg)
(http://storage4.album.bg/83a/440390neuruppin9_1_.5.83._1f0e8_30277077.jpg)
(http://storage4.album.bg/f9e/442264hro26_1_.2_84b7f_30277078.jpg)
(http://storage4.album.bg/5ab/4l1js9f99js_ef898_30277079.jpg)
(http://storage4.album.bg/569/boiler_rm_text_2e2bd_30277080.jpg)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: CaLLlo в 11 Януари 2013, 12:19:46
(http://lokliste.homepage.t-online.de/23%201021.jpg)

                 23 1021 DR   (35 1021-1) - Prora/Rügen 6.2009


(http://img204.imageshack.us/img204/2164/bild6z.jpg)

             50 4073 DR   (50 4073-4)(BEM) - Bw Nördlingen 6.2010
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 11 Януари 2013, 13:09:31
Бих искал отново много да благодаря  на Красен за помощта,а и на Callio за интересните снимки,които илюстрират темата. Особено случая с 50 4073  показва,колко ценно е ,че тази машина е била продадена за отоплярка. Иначе просто щеше да бъде нарязана и нямаше да има нито един локомотив от тази серия.  Всъщност  локомотивите от тази серия масово са  продавани или давани под наем на промишлени предприятия за отопление,поради проблемите с техните рами,предизвикали ранното им бракуване. А котлите им са били сравнително нови,само на по 20 години.

Едната от снимките няма много общо с темата,но е интересна,за да се види разликата в работата на един корабен огняр и един локомотивен. Колкото и да е тежка работата на локомотивните огняри,тя не може да се сравни с тази на корабните. Всъщност ,това е картина и изобразява котелното помещение на парахода Бруклин .Както може да се види, час от пещите са разположени много високо. И на такава височина,трябва да се подхвърлят въглища,трябва да се изгребва сгурията  през пещната врата и  пепелта от пепелника. И това при температура  над 50 градуса , недостатъчна вентилация,люлеене на кораба и др.  И случаите на припадане или на смъртни случаи сред огнярите съвсем не са били рядкост. Както се вижда и от картината,един от огнярите е пред припадане и друг негов колега го залива с вода за да се свести отчасти.
За сметка на това работата на огнярите на отоплярките си е направо приятна. Според немските разчети,се подхвърлят най много до 500 кг въглища на час.

На една от снимките,се вижда локомотив от серия 65.10 с телевизионна антена на покрива. Съвсем очевидно е,че работата на огнярите не като на парахода Бруклин.

А на друга снимка се вижда съветския локомотив П36 ,които е последния парен локомотив,произведен от Коломенския завод. Това се вижда от табелата над вратата на димната камера. Днес този локомотив също се намира в железопътен музей.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: CaLLlo в 12 Януари 2013, 00:46:56

За по-добро онагледяване на нещата с отоплярките от серия BR 50.40 DR, си поиграх и издокарах по-сериозна извадка.
Но най-напред трябва дебело да подчертаем, че почти едновременно в DR и DB се появяват две съвсем различни серии с еднакво означение - BR 50.40, дадени на горните 2 реда. Тук говорим само за втория ред!

BR 50.40 Umbau  DB - 50 (4001-4031), Umbau:  1954-1959 - BR 50 mit Franco Crosti Kessel
BR 50.40 Neubau DR - 50 (4001-4088), Baujahr: 1956-1960 -
             LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Potsdam-Babelsberg (LKM)


      Отоплярки и локомотиви отдадени на промишлени предприятия в ГДР:

50 4004" DR - 10.10.78 verk. Maschinenfabrik VEB Zerbst (HL)
50 4019" DR - 18.02.80 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('89 vorh.) ++
50 4020" DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('86 vorh.) ++
50 4022" DR - 01.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++um 91
50 4032  DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (02.88 vorh.) ++
50 4037  DR - 01.04.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4040  DR - 20.07.78 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (03.88 vorh.) ++
50 4041  DR - 16.01.81 verk. VEB Uhrenwerk Weimar
                 - '81 DR ++05.81
50 4043  DR - 17.05.78 verk. VEB Spezialbaukombinat Magdeburg, Betriebsteil Beton- und Kühlturmbau Leipzig
                 - '85 DR ++08.87
50 4049  DR - 23.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4051  DR - 13.06.77 verk. HL Kreisbetrieb für Landtechnik Sternberg, Betriebsteil Holzendorf ++um 10.88
50 4058  DR - 25.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++12.88
50 4059  DR - 02.06.78 verk. Getreidewirtschaft Magdeburg +
50 4061  DR - 10.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++07.90
50 4071  DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4072  DR - 29.04.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++90
50 4073  DR - 15.06.81 verk. VEB Stärkefabrik Loitz
                 - 14.06.83 verk. an Landschaftliches Instandhaltungswerk Demmin
                                (später Maschinen- und Motorenbau GmbH Mecklenburg-Vorpommern)
                 - 03.91 Bayerisches Eisenbahnmuseum (BEM) ('09 vorh.)
50 4080  DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4085  DR - (11.09.64-04.68 HL VEB Glasseidenwerk Oschatz /L)
                 - 30.06.68 verk. VEB Kaolin- und Tonwerke Kemmlitz ++um 76


      И три катастрофирали локомотива от серията:

50 4001  DR - (23.05.70 Unfall) +29.12.72
50 4017" DR - (15.12.70 Unfall) +13.05.71
50 4048  DR - (09.02.73 Unfall Bf. Klockow) +11.05.73


Легенда:

+   - спрян от движение и/или бракуван
++ - нарязан
HL = Heizlok - отоплярка
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 12 Януари 2013, 22:19:17
Мога само да благодаря на Callio за интересната информация.

Излиза,че 19 локомотива от общо 88 локомотива 50.40 са дадени за отоплярки,което не е чак толков голям процент.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Petko Ivanov в 13 Януари 2013, 19:38:00
Бих желал и аз да се включа в темата с известен брой снимки, правени от мен в периода 1993-1999 г, когато по депата все още можеха да се видят загасени или действащи парни локомотиви - отоплярки. Снимките са подредени в хронологичен ред по реда на тяхното заснемане. Извинявам се предварително за недоброто качество, но такива бяха моите възможности тогава.

1. Локомотив 16.29 като действаща отоплярка в "Метрострой"-София, април 1993 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466409-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466409)

2. Локомотив 15.120, бивша отоплярка в ЦОФ Перник. Снимката е правена в района на гара Перник разпределителна на 10.07.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466413-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466413)

3. Локомотив 15.18 с котел от 15.145, бивша отоплярка в депо Мездра. Интересното тук е, че котелът е обърнат наопаки върху рамата на локомотива. Депо Мездра, 16.07.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466407-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466407)

4. Локомотив 15.78 като действаща отоплярка във вагонно депо Мездра, 16.07.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466408-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466408)

5. Локомотив 15.118, бивша отоплярка в депо Левски, 30.07.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466412-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466412)

6. Локомотив 14.50, бивша отоплярка в депо Карнобат, 06.08.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466411-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466411)

7. Локомотив 28.53, бивша отоплярка в депо Ямбол, 06.08.1994 г. Сега е в база Калояновец
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466400-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466400)

8. Локомотив 36.06 с прикачен тендер от 15.213. В този вид е бил отоплярка в депо Варна. Снимката е правена в депо Синдел на 17.09.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466399-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466399)

9. Неизвестен локомотив от серия 35, втора доставка 1921 г от Schwartzkopff-Berlin. Локомотивите тази доставка са от 35.21 до 35.45. За съжаление няма нито един запазен екземпляр от тях. Запазени са 35.02 като паметник на гара Монтана и 35.05 като паметник на гара Царева ливада, но и двата са от първата доставка през 1916 г. Втората доставка имат по-големи странични водни резервоари. Снимката е направена на мястото на бившото депо Шумен на 17.09.1994 г. Вероятно локомотивът е бил отоплярка в депото и затова е оцелял до тогава, но впоследствие е унищожен.
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466405-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466405)

10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466406-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466406)

11. Локомотив 14.24, бивша отоплярка в депо Димитровград, 16.05.1995 г. Интересна подробност тук е липсващата последна колоос на локомотива, с което се променя колоосната му формула на 1-4-0  :)
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466410-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466410)

12. Локомотив 15.172, бивша отоплярка в ЦОФ Перник, 29.12.1996 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466401-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466401)

13. Локомотив 14.46, действаща отоплярка в депо Карлово. 11.01.1997 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466404-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466404)

14. Котел от локомотив 19.13, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466403-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466403)

15. Котелът от локомотив 09.01, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г. Историята на този уникален за БДЖ локомотив е описана в книгата на Димитър Деянов "Локомотивното стопанство на Българските държавни железници 1947-1990 г", стр.50-53. Предната серийна табела е експонат в колекцията на депо София. За съжаление само тя оцеля от тази уникална машина  :(
(http://media.snimka.bg/s1/1611/029466402-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29466402)

Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: CaLLlo в 14 Януари 2013, 00:04:28

Тъжна работа, но поздравления за кадрите!

Обаче и аз като теб най-много съжалявам за 09.01 ...
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: CaLLlo в 14 Януари 2013, 00:20:26
(http://alfa.kachi-snimka.info/images/bfi1358114748t.jpg)

     58 3016 - Güstrow Rövertannen Heizlok am 80er Jahren, Foto: Jan

 ГДР-ейска балкониада ...
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 14 Януари 2013, 06:13:45
Изключителни снимки на Петко! Междо другото 15 172 е жива все още - ще покажа снимки тези дни.  :)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Vlado в 14 Януари 2013, 09:21:24
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=4129.msg85651#msg85651 date=1358136825
Изключителни снимки на Петко! Междо другото 15 172 е жива все още - ще покажа снимки тези дни.  :)

От Railwaymodeling:

(http://www.railwaymodeling.com/photogallery/steam/bdz15.00/bdz15.172.jpg)

(http://www.railwaymodeling.com/photogallery/steam/bdz15.00/bdz15.172sec.jpg)

(http://www.railwaymodeling.com/photogallery/steam/bdz15.00/bdz15.172third.jpg)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: TheJackal в 14 Януари 2013, 11:42:44
Всеки който е пътувал по дестинацията Стара Загора - Калояновец, от дясно на ж.п. линията е видял халетата и погребите на държавния резерв на България. Местността е  известна под името "Егрек". Та именно там, до 2002 - 2004 година са седели новички, в експлоатация на собствен ход и запалени 6 броя БДЖ серия 15. Какво е станало след това - един Бог знае.
Това го научих и преразказвам от последната ни среща през декември месец 2012 год. със Стефан Стоичков и Гроздан Грозев.
Старозагорци знаят ли нещо по този въпрос? Информация предполагам чрез военните би могла да се получи.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: CaLLlo в 14 Януари 2013, 11:53:37
Цитат на: misan link=topic=4129.msg85537#msg85537 date=1357843741
... Уникален е случая с 03 002. Днес този локомотив е изцяло облицован и представлява аеоридинамичен локомотив в един музей под друг номер. А отдолу е 03 002 в тотално ограбено състояние, само котел, рама и колооси. Няма парни машини, сцепни щанги, абосютно нищо. Само кабината е възстановена напълно. Ама нали е аеродинамичен, не му личи, че отдолу няма нищо. ...

Borsig 12252 1930
2'C1' h2

1930 - DRG 03 002
1945 - DR 03 002
1970 - DR 03 2002-8
1972 - Rekokessel aus 22 062
1983 - Braunkohlenkombinat Bitterfeld (BKKB), Betriebsteil Hayna (Dsp.)
1993 - Eisenbahn-Betriebsgesellschaft (Fa. Guttwein)
1994 - abgestellt Oschersleben
1997 - abgestellt Löhne
2001 - Eisenbahnmuseum Prora (dort Ausrüstung mit Stromlinienverkleidung)


        (http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/686578_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=686578)   (http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/686579_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=686579)
                         1930                                   1930

        (http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/686580_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=686580)   (http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/691784_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=691784)
                         1967                                   1979

        (http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/691783_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=691783)   (http://picbg.net/u/24294/28703/thumbs/686581_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=24294jBfeZ&i=686581)
                         1979                                   2009
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Julian в 14 Януари 2013, 11:57:36
10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г
 Натиснете тук за голяма снимка.

На тази снимка има нещо интересно, това до 14 35 не е ли 04-ка ?!
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 14 Януари 2013, 12:07:20
Влади тези снимки на 172 не са актуални. Вече не е там локомотива и състоянието му е друго.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Vlado в 14 Януари 2013, 13:09:16
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=4129.msg85657#msg85657 date=1358158040
Влади тези снимки на 172 не са актуални. Вече не е там локомотива и състоянието му е друго.

Оки! Щом казваш, е така. Просто се сетих за тях и ги пуснах тук за информация. С нетърпение чакам твоите снимки!  :yes:
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Petko Ivanov в 14 Януари 2013, 15:50:49
Цитат на: Julian link=topic=4129.msg85656#msg85656 date=1358157456
10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г
 Натиснете тук за голяма снимка.

На тази снимка има нещо интересно, това до 14 35 не е ли 04-ка ?!

Така е, 04 е. Доколкото си спомням беше спряна от движение в депото. За съжаление не съм я снимал. Не знам защо е и била в Карлово. Преди електрификацията пловдивски 04 обслужваха влаковете до Карлово, но през 1994 вече не беше така
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: liro4605 в 14 Януари 2013, 19:50:01
14 46 се зареждаше от парният багер който се вижда в далечината,а 04та серия бяха около 10-12 там,спрени от движение към тези дати.Тази и още една бяха зад халето,към обръщателя,а другите строени като войници отпред една зад друга.Към 96-97 бях„заточен“ 45 дни и участвах във ваденето на цветните метали от тях и предаването им за скраб след което и самите локомотиви бяха нарязани във вагонния завод в Карлово.От всичко ми остана само марката закачена на ключовете на 04-38.Тогава някъде нарязаха и 14 46.Тъжна история,но уви.

   Сори за спама с 04.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 14 Януари 2013, 20:34:53
Ето обещаната снимка на  15 172 (или остатъците му) - в дясно от тендера има и котел (незнам дали има рама с колооси под него) но няма кабина (котела е скрит зад къщата) - това се вижда за около 2-3 секунди от влака при излизане от Перник посока Дупница - точно след входния сигнал на гара Перник от дясната страна. Междо другото - това е единствената читава снимка която съм успял да направя за около 10 опита - тъй като там наистина локомотива се вижда за около 1-2 секунди.
(http://storage4.album.bg/fc1/img_9929_d5775_30285360.jpg)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 18 Януари 2013, 12:52:09
Много е хубаво,че благодарение на  брат ми,Владо и Красен  имахме възможност да видим и българските отоплярки. Аз намерих снимка и на котела на 15-45,които предполагам,че още стои в депото в Червен бряг. Интересното при него е,че   котела е повдгнат високо и под него е монтирана пещ от огнеупорни тухли и верижна скара. Верижната скара представлява буквално верига от скарници ,която е монтирана на ролки и която се задвижва от електромотор и редуктор. Въглищата се изсипват на скарата от бункер с регулиращ шибър. Когато влязат в пещта,те се самозапалват от високата температура
,изгарят и се изсипват от другия край на веригата под формата на сгурия. Този вид абсолютно механизирани пещи са измислени още през 50-те години на 19 век и масово са монтирани при стабилните парни котли. Проблема при тях,е че прясното гориво не попада върху горящи въглища и така по трудно се запалва,а и не изгаря достатъчно пълноценно .

А за нас,любителите на парни локомотиви,тази пещ има един огромен недостатък......няма ръчно подхвърляне на въглища и романтиката се губи почти напълно.

Една интересна отоплярка в депо София е била и 435.60. Теснолинейното локомотивче се е използвало за производство на пара ,с която са се изпробвали отремонтираните инжектори,кнорови помпи,турбогенератори и фридманови ръкави за парното отопление.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 18 Януари 2013, 16:31:25
435.60 цял ли е бил - или само котел ?
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Vlado в 18 Януари 2013, 17:27:19
Бях сигурен, че този лок в Червен бряг го бях виждал някъде на снимка и ето, паметта не ми е изневерила!

Според написаното от Трамвая в Локомотивния форум - котел на 15-ка ползван за отоплярка в депото:

(http://www.railfaneurope.net/pix/bg/narrow_gauge/diesel/76/A_boogies_of_restored_diesel_locomotive_21_11_2009.jpg)

Обаче гледах по-нови снимки от депо Червен бряг и локът (само котелът по-вероятно) вече го няма...
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 18 Януари 2013, 21:00:24
Локомотив 435.60 си е бил напълно цял. От парния дом е била изведена тръба,по която се е отвеждала парата.

Доколкото до котела на 15-45 ,нищо чудно действително вече да е нарязан.  Но котела на 15-18 в Мездра  поне до преди година и половина си седеше в депото.При работата на него ,неприятно е,че багера разтоварва въглищата от вагоните във въглищен склад,а от склада въглищата се караха до котела с ръчна количка.

А във вагонния завод в Септеври е имало цяла котелна инсталация ,състояща се от четири котли на серия 19 ,отново  повдигнати високо и с тухлени пещи под пещите на котела. Работели са на мазут.

Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: liro4605 в 28 Януари 2013, 22:22:38
(http://www.bgphoto.net/photos/37794/o634184521469405000.JPG)
Карлово 1996г.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 29 Януари 2013, 19:24:06
Страхотна снимка. Много и се зарадвах.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Petko Ivanov в 30 Януари 2013, 19:30:03
На снимката е пруския локомотив P8, фотографиран във Ваймар през 1982 г
(http://media.snimka.bg/s1/1671/029586127-big.jpg?r=0) (http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-otoplyarki.725003.29586127)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: liro4605 в 30 Януари 2013, 21:58:51
Цитат на: liro4605 link=topic=4129.msg86172#msg86172 date=1359404558
http://www.bgphoto.net/photos/37794/o634184521469405000.JPG
Карлово 1996г.
Гледката беше уникална  :good:
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 30 Януари 2013, 23:52:15
Снимката във Ваймар също е много интересна. На локомотива и тендера са махнати колоосите  и те са повдигнати на фундаменти. Аз се рових страшно много за различни снимки на отоплярки и друга такава  машина не намерих. Интересното е,че локомотива е с защитна стена на тендера,което едва ли е станало ,след като машината е станала отоплярка. А за Р 8 това е изключително рядкост.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 15 Февруари 2013, 16:36:58
(http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/47852_2800014937579_985854776_n.jpg)
14.50 - отоплярка в депо Карнобат - 06.08.1994 година.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Petko Ivanov в 16 Февруари 2013, 11:59:19
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=4129.msg86818#msg86818 date=1360939018
(http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/47852_2800014937579_985854776_n.jpg)
14.50 - отоплярка в депо Карнобат - 06.08.1994 година.
Нали моята снимка е показана на първа страница от настоящата тема? Защо трябва да се показва отново? :mda:
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 16 Февруари 2013, 14:30:53
Щото съм заплес. Пропуснал съм я, а се появи на друго място и за това я постнах. Грешката е вярна - извинявам се.  :)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Petko Ivanov в 16 Февруари 2013, 14:56:03
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=4129.msg86862#msg86862 date=1361017853
Щото съм заплес. Пропуснал съм я, а се появи на друго място и за това я постнах. Грешката е вярна - извинявам се.  :)

ОК, няма проблеми  :)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Rado в 10 Март 2013, 00:32:41
През 80-те години заводът за тухли и цигли "Чедека" в гр. Летница се сдобива с един бракуван парен локомотив (вероятно от серия 15 или 16). Снимки не можах да намеря, но в случая по-интересно е как локомотивът е стигнал до фабриката, която се намира на 2-3 km от жп линията. За целта на гарата временно е монтирана една стрелка, която да изведе машината от коловозите. След това с помощта на няколко звена локомотивът за няколко дни стига до завода, преминавайки по улиците на градчето. Преместването на звената и движението на локомотива по тях е ставало с помощтта на... един трактор.
Фабриката съществува и до днес - частна и под друго име, но съдбата на парния локомотив не ми е известна.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 10 Март 2013, 18:10:45
Интересна информация.  Наистина,за този период най вероятно да е била 14,15 или 16 серия.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: Vlado в 25 Април 2013, 11:54:30
Да споделя, че преди седмица-две и аз направих опит да снимам по-качествено останките на 15 172 в Перник, но уви, мястото е толкова ш****о, че каквито и врътки и чупки да правих, по-добро от снимката на Красен, не можах да постигна:

(http://media.snimka.bg/s1/2012/030267330.jpg?r=0)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: jopeto в 17 Февруари 2015, 13:00:20
(http://www.frank-engel.de/d_gt/651002.jpg)
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 21 Май 2017, 12:57:12
 Едно интересно решение при някой от отоплярките в ГДР:
 Локомотива седи на място и е свързан с паропроводи към отоплителната инсталация.
Тендера не се прикача към локомотива и периодично само той се прекарва за зареждане с въглища с малък акумулаторен локомотив. Отделно към тендера е прикрепена вана,в която се изсипва сгурията от пепелника на локомотива. Когато се зарежда тендера с въглища,се изпразва и ваната със сгурия.
Титла: Re: парни локомотиви -отоплярки
Публикувано от: misan в 18 Май 2022, 13:00:20
https://www.youtube.com/watch?v=EyjU1GJAdL0

След  толкова много години -едно много симпатично филмче  по темата!