RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: Vlado в 25 Юни 2010, 15:41:56

Титла: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 25 Юни 2010, 15:41:56
Вчера (24.06.10г.) с един приятел (Асен - Доктора) направихме опит да открием, проследим трасето и заснемем обекти от тази забравена теснолинейна железница. Макар и неподготвени намерихме това-онова, като си обещахме отново да се върнем този път предварително и надлежно проучили всичко, което би ни помогнало да открием повече обекти по трасето й.
Снимки: http://vkolev.snimka.bg/other/kocherinovo-rilski-manastir.512702.0.big
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: GG1 в 25 Юни 2010, 23:00:49
Доколкото си спомням имаше и локомотив с вагон някъде в гората, като дете баща ми разказваше, как са се возили покрай реката "царска железница" я наричаше, само въздишах и си представях, това ако се възстанови, надали ще има по-красиво трасе  :yes:
ps: някой не се ли бе захванал с реставрирането на лока? или май бъркам нещо  :mda:
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: bdz43r в 25 Юни 2010, 23:44:08
Имаше локомотив (даже два), имаше и вагони (пак два), вече няма нищо.
Още преди години едни митични хора дошли от някъде с камион и отнесли локомотивите и вагоните.
Иначе аз ги помня - имаше локомотивче някъде след Бараково покрай пътя (не помня точно къде), а до самоковската порта на манастира, точно под мекиците имаше локомотив с вагон. Сега там има само релси в храстите.
Има тук-там информация за съдбата им. Някъде из Австрия в един парк са двата вагона, реставрирани с оригиналните български надписи и се търкалят по една атракционна дековилка. Като се замисля, може би така е по-добре, макар да не са вече при нас. Локомотивите доколкото помня няма планове да се възстановяват, понеже хората си имат от същия модел действащи (най-масовите за 600 мм).
А трасето не е нещо особено - бих казал, че 16-та линия е по-интересна като трасе, само че я няма комбинацията с манастира и някои други особености, които придават уникалност (междурелсието най-вече).
Всъщност дековилката е стигала чак до Кирилова поляна доста над манастира (само за товарни превози), имало е и клон по Илийна река с неизвестна за мен дължина.
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: Жоро в 28 Юни 2010, 18:48:58
Цитат на: topalov link=topic=2536.msg43289#msg43289 date=1277736223
За тези, които не получават списание "ЖП Транспорт" и за да поддържаме темата топла:

http://www.jptactis.com/article.php?src=compiled/2010/4/Deanov-4-10.htm
УВАЖАЕМИ Г-н Топалов - :hi:
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: bdz43r в 28 Юни 2010, 21:54:58
Тази снимка е от музея в Русе.
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: 760mm в 27 Август 2010, 11:24:22
Благодаря ви за чудесното стихче!
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 07 Септември 2010, 09:39:14
Нещо интересно за Рилската железница:
Цък (http://stroitelstvo.info/infrastructure/2010/09/05/956216_s_50_mln_evro_moje_da_se_vuzstanovi_rilskata_jeleznica/)
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: evrokoma в 07 Септември 2010, 19:50:18
хубаво ама това са доста пари и не ми се вярва да ги дадат по вероятно е ако има такива пари те да идат за капиталните ремонти по работещите линии като 9та(русе-варна)която е в окаяно състояние или да се купи малко нов подвижен състав че наличния вече се разкапва и все пак похвално е че се правят опити за възтановяването и макар че ми се струва че нито рилската железница нито ремонт по съществуващите линии нито нов подвижен състав ще имане просто някой ще прибере сумата облагородявайки едиствено себе си :angry:
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 08 Септември 2010, 09:59:32
Ще видим! Каквото и да кажем сега, може да е или прекалено оптимистично, или прекалено песимистично. За мен лично сегашното раздвижване е добър знак. Поне нещо се говори! Пък бъдещето ще покаже ще имаме ли пак Рилска железница, няма ли да имаме...
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: 760mm в 08 Септември 2010, 13:37:59
Да, това не е раздвижване, а поредното белене на езиците. И защо, смятате, игуменът на Рилската обител е против теснолинейката? Защото, ако се изгради съответната и се спре автомобилното движение, игуменът ще пострада от бизнес гледна точка, поради мутрите, които няма вече да ходят да обядвят около манастира. Жалка работа... Само мечтателите в България вярват в това; за съжаление хората с пари търсят максимална продуктивност и само някакъв закон може да ги накара да се засилят за правене на влакчето наново. Защото все пак някой трябва да купува мед и сувенири, нали.
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 08 Септември 2010, 13:48:20
Аз пък си мисля, че ако се изгради железницата, предвид атрактивността й, поклонниците ще се увеличат. Тъй че не само повече хора ще обядват там, ще ядат мекици и кисело мляко, ами и ще става все по-популярна дестинация.
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: toniemi в 08 Септември 2010, 19:32:11
Цитат на: topalov link=topic=2536.msg45841#msg45841 date=1283962418
Цитат на: Vlado link=topic=2536.msg45829#msg45829 date=1283942900
Аз пък си мисля, че ако се изгради железницата, предвид атрактивността й, поклонниците ще се увеличат. Тъй че не само повече хора ще обядват там, ще ядат мекици и кисело мляко, ами и ще става все по-популярна дестинация.

Лошото е, че все по-малко стават поклонниците... хората ходят там да се разходят и да ма'ат мекици и Чебапчета... а поклонничеството вече е много назад. Идете и постойте в двора на манастира 30 минути- резултата е смайващ: там освен да викат търсейки се, да говорят силно и да се снимат 90% от посетителите друго не правят. Рилският манастир отдавна се е превърнал в бизнес: 8 лева вход за единия музей, 5 лева вход за другия... те ти 13 лева /за справка посещение на гробницата на Филип Македонски в района на Едеса в Гърция струва 8 евро и има много какво да се види/. Човек като иде в манастирски двор трябва да се отпусне, да се наслади на тишината, да е спокоен... а там /в Рилския/ освен да се напрегнеш, друго не ти остава.
Не искам да повдигам въпроса за "поклонничките", облечени като проститутки, за всички които говорят по мобилните си телефони във всяка част на двора, за платения паркинг и паркираното АУДИ на епископа /или какъвто там е/, за таксите за кръщенета и други подобни... ОТЧАЙВАЩО Е!

Въпрос на лично мнение и съжалявам за ОФФтопика!
:good: :good: :good: :hi: :hi: :hi: :hi:
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: turboto в 09 Септември 2010, 00:50:13
брат'чед подкрепям topalov и toniemi, преди 4 години като минах от там покраи поредната ми командировка се бяха изсипали една група подрастващи "поклонници", познай какво правеха... пръскаха се с маркуча зад кулата. Когато им направих силноскърцаща забележка доиде ниак'ъФ чичка-възпитател който не знам от кое село се беше пръкнал но ми се наложи след 3-тата заплаха да го стисна силно за да си затвори фъфУещата уста. Всички останали се гонеха наоколо, автобусите бяха 2. От тогава не ми е стъпил крака там. Минавал съм поне още 5 пъти. Сигурно следващото ми ходене ще е заради дай боже железницата. Нали надеждата умира последна!

Амин!
Титла: Re:По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rado в 02 Септември 2012, 14:09:36
Преди няколко дни ходихме до Рилския манастир. Тъй като първоначалните ни планове въобще не включваха да ходим и до там, и аз мога да кажа като Владо в първия пост:
Цитат на: Vlado link=topic=2536.msg43182#msg43182 date=1277469716
...Макар и неподготвени намерихме това-онова...
Отначало и аз се наврях в храсталаците под фурната с мекиците, но там за съжаление не открих нищо. Поразпитах в музея и манастирската книжарница за нещо, свързано със железницата като например къде е била гарата на манастира? С голямо разочарование разбрах, че не знаят нищо, тъй като "това е било много отдавна"  :angry: Едва на излизане, на една табела пред манастира видях, че някой се е постарал да направи екопътека "По пътя на рилската железница".
Слязохме в посетителския информационен център и там ни показаха на една голяма карта къде точно е маркираната в оранжево екопътека. Там можело да се видят останки от мост, водостоци и т.н. За съжаление този ден жена ми не се чувстваше добре и нямаше как да обходим пътеката. Затова направих само няколко снимки в началото на пътеката (под Елешница) и на информационната табела (извинявам се за лошото качество):

(http://media.snimka.bg/s1/1022/028287673.jpg?r=0)

На следващата се вижда, че манастирът е на доста назад, та си мисля, че гарата на манастира може би е била отвъд реката:
(http://media.snimka.bg/s1/1022/028287674.jpg?r=0)

Този бент мисля, че съществува и до днес:
(http://media.snimka.bg/s1/1022/028287675.jpg?r=0)

Гара Пастра:
(http://media.snimka.bg/s1/1022/028287678.jpg?r=0)

Част от трасето:
(http://media.snimka.bg/s1/1022/028287679.jpg?r=0)

Останки от железопътен мост, по-късно бетонирани в основата на мост за автомобили:
(http://media.snimka.bg/s1/1022/028287680.jpg?r=0)

Освен всичко което споменах, като част от "неподготвеността" ни се оказа, че като съм свалял снимките от предния ден, съм забравил SD картата на апарата в лаптопа... в хотела в Паничище. Та и място за снимки нямаше, тъй като паметта на апарата е много малка....

Дано някой да се разходи скоро натам и да направи снимки, че кой знае ние кога ще отидем пак  :)
Титла: Re:Теснолинейката накратко.
Публикувано от: evrokoma в 04 Март 2013, 06:08:56
Ето едно клипче за Рилската железница http://vbox7.com/play:c34546af0f надявам се да ви хареса (Миро имаш си съмишленик)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 22 Юни 2013, 10:55:48
Цитат
Имаше локомотив (даже два), имаше и вагони (пак два), вече няма нищо.
Има запазен локомотив при депото в Дупница, аз съм се качвал на него. Може да ходя тези дни и да снимам лока и вътре в кабината.  :)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 22 Юни 2013, 18:51:05
Имах време и направо днес отидох с колелото до депото.  :)
И така ето го локомотивът, който се е движел по теснолинейния път от Кочериново до Рилския манастир и обратно.  :)
(http://prikachi.com/images/784/6249784k.jpg)
(http://prikachi.com/images/815/6249815y.jpg)
(http://prikachi.com/images/808/6249808D.jpg)
(http://prikachi.com/images/886/6249886t.jpg)
(http://prikachi.com/images/884/6249884Z.jpg)
(http://prikachi.com/images/890/6249890z.jpg)
Ето го и отпред:
(http://prikachi.com/images/803/6249803n.jpg)
Влизаме в кабината:
(http://prikachi.com/images/812/6249812b.jpg)
(http://prikachi.com/images/817/6249817K.jpg)
(http://prikachi.com/images/867/6249867s.jpg)
Да погледнем и към дървения таван, който в средата има люк, той се намира откъм задната страна на кабината:
(http://prikachi.com/images/821/6249821p.jpg)
(http://prikachi.com/images/836/6249836U.jpg)
За съжаление, се вижда как някой си е хвърлил боклука:
(http://prikachi.com/images/838/6249838N.jpg)
Отварям вратичката на някакво шкафче, в което може би машинистите са слагали личен багаж, и аз не знам точно. И пак се вижда как някой си е оставил боклука вътре.  :(
(http://prikachi.com/images/862/6249862s.jpg)
(http://prikachi.com/images/847/6249847O.jpg)
(http://prikachi.com/images/859/6249859O.jpg)
Поглед през десния прозорец:
(http://prikachi.com/images/860/6249860O.jpg)
(http://prikachi.com/images/876/6249876y.jpg)
И този отляво:
(http://prikachi.com/images/874/6249874H.jpg)
Там се запознах с един много любезен човек от охраната на депото, той ми разказа как като е бил малък се е возил и как с приятели са слизали от влака в движение, после са се качвали... Питах го и дали са мислили за реставрация и той ми отговори, че откакто е починала една жена (забравих името), от тогава никой не говори за реставрацията на локомотива.   :(
Но все пак важното е, че локомотивът е там и има надежда някой ден да се реставрира.  :)
Надявам се постът ви е бил интересен.
 bg&flag
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: misan в 27 Юни 2013, 18:11:27
Снимките са много интересни. Но според   книгата на инж. Деянов този локомотив най вероятно никога не е работил по линията Кочериново- Рилски манастир.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 27 Юни 2013, 21:15:23
Няма такова нещо. Дори и човек работещ в депото, който се е возил на теснолинейката на младини ми каза, че това е локомотива. А и как цар Борис 3- ти го е карал до Рилския манастир този локомотив, ако никога не се е движел по линията Кочериново- Рилски манастир?
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: bdz43r в 27 Юни 2013, 21:33:49
Такива локомотиви, напълно еднакви, в България е имало почти 300 броя.
Този специално вероятно е ходил и до Рилския манастир, заедно с още десетки други, защото цялата линия от Радомир до Кулата, Петрич и Бобовдол е била теснолинейка и на нея са работили около 50 локомотива. Дали царят е карал точно този или някой от другите няма как да разчитаме на спомените на "един работник от депото", който по онова време бил малко дете и са го вълнували съвсем други неща, а всички локомотиви са му изглеждали еднакви.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 27 Юни 2013, 21:42:36
Цитат
Такива локомотиви, напълно еднакви, в България е имало почти 300 броя.
Може и да е имало 300, но локомотива, който се е движел от теснолинейката Кочериново- Рилски манастир и обратно няма да го сложат в Бургас или в Русе например, нали? Колкото до
Цитат
"един работник от депото"
, да човека ми разказа и по спомени като е бил малък, но и ми каза за неща, които са се потвърдили вече.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: misan в 27 Юни 2013, 21:59:54
Според книгата на инж. Деянов,през 1946 година в депо Рила са се числели 433,442,482,483,485 и 491 и локомотивите серия 01.60.

Разбира се ,възможно е и локомотив 489 да е даван на депо Рила,когато някои от зачислените локомотиви е отивал за ремонт. Така,че и аз не съм прав.

Относно спомените на старите железничари-те често не дават достоверна информация. На мен лично и 01-23 и 26-26 са представяни като "царски " локомотиви. Разбира се ,теоретично е възможно ,и 489 по някое време да е била в депо Рила и точно тогава да се случи и Цар Борис да е пътувал в нея-но да се твърди това със сигурност е абсолютно невъзможно. Освен ако има снимка или някакъв писмен документ.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: bdz43r в 27 Юни 2013, 22:03:39
Ами всъщност според литературата този локомотив е работил първоначално в Бургас и отива в Дупница чак към 1939 г, където работи с останалите близо 30 такива локомотива.
Естествено, вероятно е пътувал и до манастира, но не само той, а и всеки един от останалите, както и локомотивите, собственост на заводите в Кочериново и Бараково и най-вече тези от депо Рила. Така че царят няма как да е пътувал с точно този локомотив до Рилския манастир през 1933 г, защото тогава той е бил в Бургас.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: misan в 27 Юни 2013, 22:12:50
  Трябва най скоро да очакваме и локомотив 48-04 да бъде обявен за "царски".
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 27 Юни 2013, 22:20:58
Не е пътувал само този локомотив, това се знае и никой не твърди обратното!  ;)
За царя ви казах, какво ми е казал човека и може би не трябваше да го правя без факти. Все пак ще се поинтересувам още дали царят е карал този локомотив или не.
П.П. bdz43r имаш ли наличен някакъв линк да дадеш да видим някакво доказателство, че локомотивът е бил в Бургас и после е преместен на служба в Дупница. :)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: misan в 27 Юни 2013, 22:38:49
Не се обиждай на шегата,моля те. Извинявай,изобщо не съм искал да те засегна.Единствено се шегувам със спомените на старите железничари,които  много често са страшно недостоверни. Според тях царят е карал едва ли не всички локомотиви в България. Именно поради това се пошегувах и с възможността за 48-04.
Разбира се,възможно е локомотивчето и да пътувало за Рилския манастир,но да се твърди това по спомени от преди повече от 50 години е невъзможно.

Отново ще кажа,че снимките са ти много интересни и хубави и човек има чувството,че е вътре в локомотивчето.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 27 Юни 2013, 22:57:14
Цитат
Разбира се,възможно е локомотивчето и да пътувало за Рилския манастир,но да се твърди това по спомени от преди повече от 50 години е невъзможно.
За локомотивът се казва и в клипчето, което е постнато по- рано в темата. http://vbox7.com/play:c34546af0f
В 5:03 минута ще видите че го споменават.
misan и аз се извинявам за недоразумението.  :)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: bdz43r в 27 Юни 2013, 23:00:57
Цитат на: Rizar link=topic=2536.msg89867#msg89867 date=1372360858
П.П. bdz43r имаш ли наличен някакъв линк да дадеш да видим някакво доказателство, че локомотивът е бил в Бургас и после е преместен на служба в Дупница. :)
Д. Деянов - Локомотивното стопанство на БДЖ 1947-1990, стр. 151 - локомотиви от 1141 до 1144, доставени 1925 г за БДЖ и изпратени направо на теснолинейката Бургас - Поморие, открита по същото време.
По таблица 47 в същата книга, на стр. 166 виждаме, че от 1936 г. локомотив 1142 става 489 и е бракуван през 1970 г. На същата страница четем и че локомотив 489 е работил последно по линията Генерал Тодоров - Петрич, както и 479, който пък днес е в чакалнята на гара София.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: misan в 28 Юни 2013, 11:47:45
След1950,когато линията Дупница -Бобов дол се заменя с нормална,в този регион са останали само теснолинейните линии Кочериново -Рилски  Манастир  и Ген. Тодоров-Петрич.

Разбира се,че е напълно възможно  при необходимост лок.489 също да е пътувал за Рилския манастир.
Например  при заводски ремонт на някои от локомотивите на депо Рила.

Но основно е пътувал по линията Ген.Тодоров-Петрич.
За по интересно,ще ви задам един въпрос,на които  лично аз също нямам сигурен,а само предполагаем отговор-как са се сменяли димогарните тръби на 400 серия? Както  се вижда на една от наистина интересните снимки по-горе,абсолютно е невъзможно човек да влезе през мъничката пещна врата в пещта.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: mitko0888 в 28 Юни 2013, 13:03:39
Цитат на: misan link=topic=2536.msg89878#msg89878 date=1372409265
...-как са се сменяли димогарните тръби на 400 серия? Както  се вижда на една от наистина интересните снимки по-горе,абсолютно е невъзможно човек да влезе през мъничката пещна врата в пещта.

На едната снимка  (http://prikachi.com/images/836/6249836U.jpg)гледам един хубав капак отстрани на пещта.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: misan в 28 Юни 2013, 21:29:06
Помислете хубаво. Разгледайте  чертеж на 400 серия. Но пак ще кажа,че това което имам в предвид е само предположение.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 23 Юли 2013, 11:31:34
Изключителни снимки и материали от инж. Димитър Деянов за Рилската железница:

http://trainspotters.tk/page.php?34

п.п. В съобщението по темата в Железопътния форум се казва, че инж. Деянов е дал общо 3 (три) диска с негови материали, които постепенно ще бъдат качвани на тази страница. Щом този диск съдържа толкова много и ценна информация, тръпна в очакване да видя другите два!
Инж. Деянов е просто безценен! Мисля си, че ако всички, които са събирали и притежават такава историческа информация, са като него, нямаше да имаме тайни за историята на българските железници...
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: mitko0888 в 22 Август 2013, 22:25:28
Цитат на: Vlado link=topic=2536.msg90193#msg90193 date=1374568294
Изключителни снимки и материали от инж. Димитър Деянов за Рилската железница:

http://trainspotters.tk/page.php?34

п.п. В съобщението по темата в Железопътния форум се казва, че инж. Деянов е дал общо 3 (три) диска с негови материали, които постепенно ще бъдат качвани на тази страница. Щом този диск съдържа толкова много и ценна информация, тръпна в очакване да видя другите два!
Инж. Деянов е просто безценен! Мисля си, че ако всички, които са събирали и притежават такава историческа информация, са като него, нямаше да имаме тайни за историята на българските железници...

Диск 1 на инж. Деянов (http://trainspotters.tk/page.php?34) вече е достъпен за всички почитатели на нашите железници. С хиляди благодарности  :hi:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 25 Септември 2013, 19:45:20
Здравейте!  :)
Ето на какво попаднах ровейки се из нета днес:
(http://picbg.net/viewpic.php?u=68030AYIJa&i=632002)
Копирано от сайтът от който са взети снимките.
Цитат
През около 1920 решават да започнат изграждането на теснолинейна влакова линия, която да върви покрай коритото на Рилската река посредством която ще се олекоти транспортирането на дървени трупи от по високите части на Рила планина до специално предварително изградената дъскорезна фабрика в село Бараково. През 1924 г. железният път бил построен.
(http://picbg.net/viewpic.php?u=68030AYIJa&i=631999)
(http://picbg.net/viewpic.php?u=68030AYIJa&i=632030)
И понеже не искам да си присвоявам труда на някой друг чрез копи- пейст, ето линк към сайта, който има желание и интерес да прочете още неща свързани с РИЛСКАТА ЖЕЛЕЗНИЦА.  :)
http://ajgidik.com/index.php?option=com_content&view=article&id=288

Още нещо на което се натъкнах е тази снимка:
(http://forum.skycode.com/pic/12237-8.jpg)
Локомотив 986- на трасето Кочериново-Рилски манастир през 1916 г.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: bdz43r в 25 Септември 2013, 19:52:39
Втората и третата снимка, без да съм сигурен, мисля, че аз съм ги сканирал и надписал. Къде съм ги публикувал не помня вече...
Същите, както и някои други ги има и в книгата "Ние, децата от Балабановата фабрика". Снимките са от един албум на фабриката от 1935 г, който се съхраняваше от един бивш началник и впоследствие последен отговорник на разсипания завод от Бараково.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pach в 26 Септември 2013, 08:57:11
Първата снимка не е от рилската теснолинейка, а е на македонската железница - само техните локомотивчета са били с тези звезди отстрани!
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 26 Септември 2013, 09:19:43
И за последната (малката) изразявам съмнения, че е точно от Рилската теснолинейка. В книгата на Деянов за железопътната мрежа на България, където също я има публикувана, коментарът за нея със сигурност не беше свързан с теснолинейката към Рилския манастир, а нещо за Първата световна война.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 26 Септември 2013, 15:21:31
Да, Владо. И аз съм виждал, надпис под тази снимка, че е от първата световна война, но реших да я публикувам, защото на локомотива се вижда ясно искрозадържателя, които са имали и локомотивите движели се до рилския манастир, искрозадържителя не позволява да излезе някоя искра от комина на локомотива и по този начин предпазва от пожар рилската гора. :) Другото което ми дойде на ум е, че снимката е направена по трасето през първата световна война, по- горе също съм дал годината, която знам (от прочетеното), че е направена снимката. Иначе и на снимката се виждат и войници...
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 26 Септември 2013, 15:36:48
Понеже направих справка, да уточня, че е трудно да се каже къде е правена тази снимка, тъй като в книгата си Деянов под нея е написал: "Локомотивите серия 40060 обслужват българските военни железници по времето на Първата световна война". Но предвид това, че на снимката има военни, пък Рилската железница е малко встрани от преките военни действия, но най-вече заради увереността ми, тъй като съм обхождал почти цялото трасе на линията, че по нея няма и не е имало такива дървени конструкции, написах това си мнение. Но може и да бъркам...  :good:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Rizar в 26 Септември 2013, 15:46:48
Ето от кой сайт намерих тази снимка (или по- точно форум)
http://forum.skycode.com/topic.asp?whichpage=4&topic_id=55691
Човека който е постнал тази снимка и още една е написал следното:
Цитат
P.S. Снимките са от личната колекция на Стефан Стоичков
Интересно ми е да изясним достоверността на снимката...
Колкото до първата снимка я премахвам щом не е от там.  :)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Petko Ivanov в 26 Септември 2013, 19:31:26
Малко по-нагоре пише, че железницата към Рилския манастир е построена 1924 г. Няма как снимка от 1916 г да е правена там.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pavel75 в 15 Май 2014, 08:38:03
Влакова експозиция възражда Балабановата железница
Експонатите ще бъдат разположени на пътя между кюстендилските села Бараково и Помориново
Ана Андонова, 14 май 2014, сряда, 15:48 ч.

Музейна експозиция съставена от локомотив и седем вагона ще бъде разположена на открито между кюстендилските села Бараково и Помориново. Те са част от музея, посветен на индустриалеца Иван Балабанов и са собственост на Методи Панайотов, съобщи кметът на община Кочериново Иван Минков.

Локомотивът и седемте вагона ще бъдат поставени на релси с дължина около 180 метра и ширина 2 метра край бетонната стена на бившия завод за хартия в село Бараково.

Експозицията е част от дългогодишната идея за възстановяване на Рилската железница. Тя е имала дължина 40 км. и е била създадена за нуждите на Балабановата фабрика, през 1920 година. С нея се е транспортирал дървеният материал от планината до завода, но впоследствие се е използвала и за превоз на пътници. Закрита е през 1960 година.

"До края на месеца всичко ще бъде готово. Остава ми малко работа по изработването на релсите и транспортирането на вагончетата, които са разположени на различни места, но до няколко седмици ще успея да завърша работата. Искам да възстановя санитарния, пътническия, представителния вагон и да поставя една платформа", разказа пред БТА Методи Панайотов.

Общинският съвет в Кочериново от своя страна реши, че предоставя безвъзмездно терена, където ще бъде разположена влаковата експозиция, стига там да не се извършва търговска дейност и не се събират такси от посетителите.

http://www.kmeta.bg/vlakova-ekspoziciq-vyzrazhda-balabanovata-zheleznica-27450.html (http://www.kmeta.bg/vlakova-ekspoziciq-vyzrazhda-balabanovata-zheleznica-27450.html)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 15 Май 2014, 15:13:53
Колеги, бих искал да ви зарадвам и с още една, макар и не толкова значима, новина свързана с Рилската железница. Преди време ми хрумна и попитах Методи Панайотов дали би било удачно и възможно да ми предостави на електронен носител всички снимки, публикувани в двете му книги. За моя радост (не че бях изненадан предвид прекрасния характер на Методи) той се съгласи и по-късно ми предостави диск със, забележете, 585 архивни снимки (някои от тях се повтарят обаче) свързани с Балабановата фабрика и Рилската железница, като доста от тези снимки даже ги няма публикувани в книгите. В момента обсъждаме с Павката вариантите за слагането им в "нашия" сървър, с което всички ще имат пълен достъп до тях, Смятам също, когато проимам повече време, да публикувам в профила си в snimka.bg снимките, свързани само с Рилската железница, за да могат да се ползват за цитиране по разни съобщения и коментари, свързани с тази железница. А за тези, на които им е минала мисълта, че може би по този начин се нарушават авторски права, ще ги успокоя, че съм взел съгласието на всички известни ми автори, които са предоставяли снимки на Методи, за да ги ползва за книгите си.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 21 Май 2014, 10:25:27
Колеги, благодарение на Павката вече снимките са налични на адрес:

82.103.112.145 (ftp://82.103.112.145)

В папка "Metodi Panayotov-snimki"

Обръщам внимание, че в самата папка има друга папка, в която също има много снимки. Наименованието й е "Fabrika-Barakovo".

Приятно гледане!
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pach в 21 Май 2014, 10:58:22
Лелеле те много, в един ZIP да ги беше сложил - сега трябва една по една да ги сваляме...
Не, че съм недоволен, ама така ще се бъгнем от кълване по компа!!!
 :heat:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pavel75 в 21 Май 2014, 11:11:34
Готово. Сега е един файл за сваляне
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pach в 21 Май 2014, 11:13:58
Ааааа, Павкаааааа - тъкми ги свалих и мислех същото...
Много благодаря и на теб.
Свалих ги всичките  накрая и твоя зип - също!!!
 :lol: :lol: :lol: :hi: :hi: :hi:

Владо имаш ли телефона на този човек - видях нещо на една от снимките и
май е свързано със семеен спомен в нашия род. Непременно трябва да се свържа с него
за изясняване на тази историята докрай.
 :yes: ;D ;D ;D
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: G_GROZ в 24 Май 2014, 02:12:37
По споделена от Методи Панайотов информация с мен, в понеделник 26. 05. 2014 от 10ч. на гарата в Дупница ще се извърши преместването на музейния локомотив на автоплатформа и превоза му до бъдещата експозиция в Бараково, пред дома на Методи. За съжаление няма да мога да присъствам. Който желае, да заповяда! Не е за изпускане. Снимайте, ще ми трябват кадри за втория том на книгата "Пътническите вагони в българските железници".
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Adrian в 03 Юни 2014, 14:35:52
(http://novinar.bg/images/galleries/21056/20140527_0047_xx.jpg)

(http://www.bta.bg/bg/gallery/showImage/?image=1632601)

(http://www.cross.bg/photo_new_gallery/2014/05/27/94eead3a07abe7523d13045cbc66074a.jpg)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Vlado в 21 Октомври 2014, 10:31:11
От Railwaymodeling:

Възстановяването на локомотив № 489 за междурелсие 600 мм (http://www.railwaymodeling.com/bgrailways/museum/489/index.html)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: MitoF1 в 22 Октомври 2014, 13:13:22
Методи Панайотов за бъдещето на Рилската Железница



https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.10152563024848089&type=1



За тези релси, нали, които докарахме днес и още ще докараме, искам да се възстанови локомотивчето и да го оправим. Много терени са продадени и единствения шанс е да се пусне в движение това влакче и да се движи във фабриката. Това ни е идеята. Има Английски релси от 1898 г. Има Немски от 1905 г. Има Руски от металургичния комбинат Донецк от 1909 г. И днес го открихме, има и Белгийски релси. Има релси още от времето на Барон Хирш, значи с Мидхат паша. Това са първите хора, които построяват първата железница Русе-Варна в България, 1876 година мисля, че беше. И оттогава са тези релси. Тe са от хранилището, което Фердинанд е направил. В София се намира. Там има още чинари, дървета, които от времето на Фердинанд... и чимшири. И всичко това е ликвидирано. На мен ми се предоставят за... Не ми ги подаряват, нито ми ги продават, a за пазене, отговорно пазене. Това е терминът - "Отговорно пазене", и идеята ми е хората да видят колко стари релси са съхранени с металните оригинални траверси, с дървените траверси, с кръптоните, които са оригинални. Те са на по 120 години, дори и на повече вече има. И разни планки. Днес докарахме 34 броя релси. Дължината на релсите е 278 метра. 9,756 тона тежат релсите. Траверси: 2 броя. Една метална и една дървена. Та това ми е идеята, да се съхранят, защото те са уникални и е грехота да отидат за вторични примерно. Има много читави хора в Холдинг БДЖ, начело с генералния директор Християн Кръстев, Чавдар Трендафилов, който пое инициативата, Пламен Марков, главната юрисконсултка Христова, секретарката Елена Липева. Това са хора, които в момента поне аз имам късмет, че това ръководство... нали, досега се борех, вече 6-7 година започнах. Вече нещата започнаха да се случват. Това е много важно, че отсреща има ръководство, което иска да съхранят нещо, да се направи, така че дори сега ще ми подарят и един чинар, който когато са рязали клоните на старите чинари, които пречат за бурите и е поникнал един и сега ще го дадат и ще го посадим тук като един символ във фабриката на Балабанов. Идеята беше отстрани на фабриката да бъде локомотива с вагоните.

http://store.picbg.net/pubpic/39/84/6fcafd30c61e3984.jpg На снимката може да видите.


Обаче от общината ни правят много големи проблеми с трасето, техника на безопасност, обезопасяване. Буквално си измиха ръцете с това, че ми дадоха, обаче мислех, че те са ми го дали и сега ще върна локомотива в локомотивното депо в София, за да му направим една оценка. Да го разглобим, да видим техническа оценка, в такъв смисъл, нали. И ако котелът е вече изгорял, това е най-скъпото нещо. И ако е така, ще направим някаква фондация да започнем да събираме пари да поръчаме един котел. В Германия са много скъпи. В Полша има един град, в който правят и там може би ще поръчаме един да ни направят, но цялата ходова част е здрава, което е много важно и тендерите, това е цистерната, която е, нали. Така че лека-полека всичко потръгна, това е най-важното. Моята идея е в цялото трасе тука, нали, цялата фабрика да се обикаля. И ще направим със семафорите, с бариерите. И като дойдат тука дечица да има звукови сигнали, да го възстановим едно към едно, дето се казва. Но ще стане. Ето, релсите почнаха да идват, влакът е тука. Тези релси, които докарахме, това е само 1/3 от тях. Има още няколко купища. Буквално ги откривах там на мястото, защото от 20 или 30 години те бяха обрасли, аз с една жена дойде и ми помогна и ги почистихме. Днес щяхме да прекараме още, тира можеше да вдигне още 27 тона, обаче дотам не може да се стигне дотам, щото прицепса е огромен и не можахме да стигнем и сега просто ще ги срежем, ще ги разфасоваме и тогава вече ще организирам с инфраструктурата към Холдинг БДЖ, с помощта и на Борис Иванов. Страхотни са. Дойдоха днес 5 човека с техния шеф и ми помогнаха, който е от Дупница - Борето Иванов. Той беше на секцията тук от Перник до Кулата и е председател на сдружение 'Да се възстанови Рилската Железница'. Благодарство на всичките. И ето, започваме, просто се случват нещата. В четвъртък ще обсъдим договора за вагоните. Има 3 вагона в Дупница, един в Долни Раковец, един в Долно Камарци, но те са в трагично състояние. Все едно един шкаф без крака, без нищо, изтърбушен отвсякъде. Но ще ги приберем. Поне дъната, покривите им са здрави. Сега последния път в Дупница са дигнали и един от вагоните и покрива вече.
Пролетта дигнаха циганите една от плъзгащите се врати, така че надявам сега в четвъртък да подпиша вече договор и веднага ще ги прекараме. Имам помощта на фамилия Балабанови, най-вече на Бистра Балабанова, която сега финансира прекарването на тези релси, защото това са страхотни пари, аз не мога да си го позволя да ги платя, така че тя помогна жената днес за част от релсите. Сега остана да преговарям за останала част да се прекара, защото е много, много трудно. Просто е невероятен труд и трябва да имаш много любов и много желание да се направи. Грехота е така да се остави, защото в Благоевград на гарата режат, режат релси, връщат ги, продават ги. Не може да ги вземеш да дойдат тука, но това е положението. Всеки с виждането, всеки с разбирането. Това е нашата идея, да съхраним, дай Боже... и така. Идеята е да се обхване целия район на фабриката и да се обикаля, както едно време е правило влакчето.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: vesko76 в 22 Октомври 2014, 19:54:04
В депо Добрич се намират два тендера за междурелсие 600мм.Ако можете спасете ги,докато някой не се е сетил да ги нареже за скраб.За момента са на бетонен постамент и може би подлежат на възстановяване.Без талиги са.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Adrian в 23 Октомври 2014, 09:37:42


А кой по-точно е 'й'  ?
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pach в 23 Октомври 2014, 10:58:21
Никога не съм се надявал и очаквал,  че в България ще се намерят запазени релси на "Cockerill"!!!!!
Това е невероятно и ...ами трябва да  благодарим на всички знайни и незнайни хора,
 които помагат за делото на  главния организатор!!!
Респект и уважение пред Методи Панайотов!!!
 :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 24 Октомври 2014, 19:16:51
Цитат на: pach link=topic=2536.msg96997#msg96997 date=1414051101
Никога не съм се надявал и очаквал,  че в България ще се намерят запазени релси на "Cockerill"!!!!!
Това е невероятно и ...ами трябва да  благодарим на всички знайни и незнайни хора,
 които помагат за делото на  главния организатор!!!
Респект и уважение пред Методи Панайотов!!!
 :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
Има много такива Септември - Добринище.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Adrian в 25 Октомври 2014, 09:49:29

На турне винаги си нося парче 1,50 релса Cockerill , защото си падам по миньончета ! :bb:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: MitoF1 в 19 Януари 2015, 18:27:04
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.10152769950418089&type=1

По-скоро поста е за тази тема,

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4317.msg89749.html#msg89749

но тъй като е заключена я постнах тука.
А относно Рилската Железница, преди малко Методи Панайтов ми каза, че има смяна на управници в БДЖ и в момента има запор и не може да докара вагоните и релсите, които са му били обещани. Каза напролет пак ще ходи да опитва някак.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: schatsi в 09 Март 2015, 21:24:12
....Бараково...

(http://media.snimka.bg/s1/4380/035004553.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/s1/4380/035004568.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/s1/4380/035004549.jpg?r=0)

...и нещо интересно в музея на соца в Кочериново

(http://media.snimka.bg/s1/4380/035004601.jpg?r=0)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: mitko0888 в 15 Март 2015, 18:55:29
Тази снимка я има на "онова място", но тук ми се вижда че е доста по-качествена:

(http://picbg.net/u/62092/59438/792007.jpg)

От БГспомен
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: TheJackal в 30 Юни 2015, 19:59:39
Гара Рила дековилката 1928 година:

(http://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11692481_606116126198150_2242664549000093699_n.jpg?oh=844b35bf0768151d91e897368849a57f&oe=55E956E1)

Гара Бричебор преди Рилски манастир.Дековилката 1928 година.на разклона за Илийна река:

(http://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11246370_606266182849811_4003447761917153898_n.jpg?oh=bb443bdd0cdea850e0150e61cf757da6&oe=561F95B3)

Локомотивчето с трупите на Гара Ягнило на дековилката за Рилския манастир 1928 година:

(http://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10941858_606265996183163_216265030900190082_n.jpg?oh=3bb96c3246b206c8329e2e6bbf6029b9&oe=562154A9)

Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: jopeto в 30 Юни 2015, 21:22:19
Следи от нея има чак и в Костинброд!
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Petko Ivanov в 01 Юли 2015, 17:51:38
Невероятно ценни и уникални снимки. Големи благодарности  :hi: :hi:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: pach в 02 Юли 2015, 10:26:30
Останалите снимки от книгата на методи Панайотов може да си вземеш от тук
ftp://82.103.112.145/Metodi%20Panayotov-snimki/
Благодарение на Павката. :hi:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Petko Ivanov в 02 Юли 2015, 21:15:42
Уникално богатство са тези снимки. Сърдечни благодарности на г-н Панайотов и на всички други за събирането и предоставянето им  :clapping: :clapping:
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: jopeto в 20 Юли 2015, 13:20:01
(http://media.snimka.bg/s1/4763/035769113-big.jpg) Като ви разправям, че има следи от нея  и чак в Костинброд не се шегувам!
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: TheJackal в 29 Октомври 2015, 13:42:17
Снимки от фейсбук:

Машинистът Бандов. Балабановата хералдика за подвижен състав на Българската горска индустрия. Гербът е съчетание на три букви (БДИ), еленова глава с рога и около него дъбови клонки, а в основата-символа на железниците "Хвърчащо колело". /отново от книгата на Методи Панайотов - Рилската железница и Балабановата фабрика/.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11219100_650280785115017_7256351441784149214_n.jpg?oh=a175ea9f14daeea50f97824703debc56&oe=56B19B60)

Цитат: "Правим долината на Рилска река над гр. Рила достъпна по подобие на Цермат. Влакчето може да е рентабилно, ако на повече гари може да се разминават композициите. Иначе не виждам как може да се поеме туристопотокът, особено по църковни празници." Тогавашния хайлайф с кожените палта и костюмите с вратовръзките и борсалиното.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12049542_650280591781703_80901420987879498_n.jpg?oh=e4ddaad92a4bc019d6e1772e21eee22d&oe=5684AD10)

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12039638_650111188465310_750887076453135976_n.jpg?oh=ab353c38ee7b36fc82e0b22f5b39ee1a&oe=56C166E8)

Влак с трупи на гара Балабаново. / справка книга "Ние, децата от Балабановата фабрика" - автор Методи Панайотов /. Според някои слухове, теснолинейката е била демонтирана през 1961 г. за да се затрудни достъпът на поклонници до Рилският манастир.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12118670_650110978465331_4893648389290100388_n.jpg?oh=ae587a439225014c33f8b612fb5fc8de&oe=56BF3F04)

Спирка Св.Иван Рилски, Бандов - вторият от дясно наляво, 1928г. / отново справка книга "Рилската железница и Балабановата фабрика" - автор Методи Панайотов /.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/12036604_649994085143687_6732851183868046060_n.jpg?oh=6a24909de151d58f3b2574f7acad6290&oe=56B9ABA5)

Работници от Балабановата фабрика.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12118817_649993725143723_7012678924634986094_n.jpg?oh=dc7069f014538367400a961cc1a94df7&oe=56D1DDC7)

Папмашинини в мукавеената фабрика / справка книга "Ние, децата от Балабановата фабрика" - автор Методи Панайотов /.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12063367_649993575143738_6164356004230827126_n.jpg?oh=e771f8b86906876362496e7ca9e87aa0&oe=56B521B7)

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12107078_649837991825963_3988365229420726742_n.jpg?oh=f64c8bbaef9c9083cc1d895c089f9de7&oe=56C244E0)

Балабановата фабрика. Започва като дървопреработващо предприятие, после се ориентира към хартията и мукава... по време на социализма е било Завод за картонено-мукавени опаковки..... Последно е имало някакво мижаво производство на кори за яйца.

(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12115942_649837528492676_1441157315035099993_n.jpg?oh=caa143d5a537edaf5b27d6e761b6768e&oe=56CB702C)
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: schatsi в 22 Февруари 2017, 21:24:00
https://www.vbox7.com/play:c34546af0f
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: vesko76 в 22 Август 2018, 15:54:42
По непотвърдена информация музея на Методи Панайотов е затворен с прокурорска заповед. Доколкото разбрах няма никакъв достъп до него.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: vesko76 в 22 Август 2018, 20:18:01
Цитат на: vesko76 link=topic=2536.msg112471#msg112471 date=1534942482
По непотвърдена информация музея на Методи Панайотов е затворен с прокурорска заповед. Доколкото разбрах няма никакъв достъп до него.
Извинявам се за погрешната информация за музея на Методи Панайотов.Приятел чул от Боно Стефанов за затварянето на музея и ми го сподели.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: EastStirling в 04 Декември 2020, 12:53:49
Здравейте,

Няколко питания относно Рилската железница. Снимките от архива (и книгата) на Методи дали са качвани някъде другаде? Постнатия линк тук е доста стар и е ftp. Ако някой може да ги качи ще е много полезно.

Някой има ли информация за музея на Методи? Последно като бях в Кочериново преди година се опитах да почукам на охраната да го попитам, но някак упорито се крие охранителя. След отварянето и последвалото му затваряне, нямам информация да е бил достъпен отново и не ми е много ясно какво се случи точно.

И последно, някой някога да е попадал на карта как точно е минавала железницата и къде са били гарите и спирките? Някак ми се иска да направя нещо такова защото би било не лош маршрут за разходки и колело.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Petko Ivanov в 04 Декември 2020, 16:44:44
Цитат на: EastStirling link=topic=2536.msg120213#msg120213 date=1607079229
Здравейте,

Няколко питания относно Рилската железница. Снимките от архива (и книгата) на Методи дали са качвани някъде другаде? Постнатия линк тук е доста стар и е ftp. Ако някой може да ги качи ще е много полезно.

Някой има ли информация за музея на Методи? Последно като бях в Кочериново преди година се опитах да почукам на охраната да го попитам, но някак упорито се крие охранителя. След отварянето и последвалото му затваряне, нямам информация да е бил достъпен отново и не ми е много ясно какво се случи точно.

И последно, някой някога да е попадал на карта как точно е минавала железницата и къде са били гарите и спирките? Някак ми се иска да направя нещо такова защото би било не лош маршрут за разходки и колело.

От линка долу може да свалиш снимките на Методи Панайотов, както и много други свързани с Рилската железница:
https://mab.to/LQE6qoAKP
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: EastStirling в 05 Декември 2020, 11:13:00
Цитат на: Petko Ivanov link=topic=2536.msg120214#msg120214 date=1607093084
От линка долу може да свалиш снимките на Методи Панайотов, както и много други свързани с Рилската железница:
https://mab.to/LQE6qoAKP

Благодаря много! Колекцията е безценна.
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: EastStirling в 25 Декември 2020, 21:22:54
На 16.12.2020 минах с гравел байка по първите 16 км от трасето на теснолинейката (до колкото ми е известно на мен) от гара Кочериново до гара Рила.

Позволих си да направя няколко колажа за сравнение на какво е било и как изглежда сега. За моя голяма изненада в кв. Левски, надалеч от спирка Струма намерих може би последните останали релси върху един малък дървен мост над река Рила.

Маршрутът е много подходящ за колело или пеша. Като цяло е лесно преминаваем и силно препоръчвам. Имам желание в бъдеще да се опитам да мина и по-нагоре, но има няколко места, особено между Пастра до Бричебор (Елешница) където нещата не са ми съвсем кристално ясни.

Линк към карта на маршрута: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1hmWszt7yvmyWa2_vbd_W7dLGSESVNhBX (ще ви е полезна ако решите да го преминете)

Линк към самото каране: https://www.strava.com/activities/4480925286

Линк за всички снимки: https://photos.app.goo.gl/Zwr6PX1jNdQe4Xr59

Снимки:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3e0rt4Rt_-0f-L55TwC0c8mtsuzarX4tdKHewzI3aexkJt4rCIshpFq81xi-as-pOMQqmk4h2oKs2Sij1M8jOr1UzQW1xQnkwQBt9H6vITqedBTJoGLyJKQzicRLAq8IOVu0gWvhnPzfrKhqzof7cVRcA=w702-h977-no?authuser=0)
спирка Струма

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dRtqQkhEp9FrxH2hSxLmPHvJic6-INiafLXxyIfdsbNcQJGWE9mRiTKwepePKVkhhAb1drSia0a9gPHFAU0cv6-Ao0fclqq5qbMhbd2OkbYNUH-WxyhbxWI-PPqlkbwQyJGxLsdeo-7wWsb5VehZuGig=w702-h977-no?authuser=0)
нормалната линия София-Кулата до спирка Струма

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fCf3gI1PUPUxeVA6fN7cjuOaXTMTCoyqEwTF82ObbMMsGUw1eGLLfsRMDBgJYCJsx2SMKPFqbHqdY9qZ_7_DdBqCGu2N7mKDAB2xeyL2WRuG9_JOCFu5D-BmjNSt3kVkmran0y8ug9ocaP5hSCAHzjOg=w702-h977-no?authuser=0)
под нормалната линия София-Кулата

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3crNi-rZXiMZuw5Ov8swkRoxabiy_ZnPOX0ntkCHkfpkvGCf7pF9irhQi7CNdlxeVt9-EvapevI4OvcRZGEi1lTsrzg82BZNSFZZqbGTy3D8vJv205ptqXSg5tUfX4I9VD9YloX_D5pTWE6r188LfTKkQ=w1303-h977-no?authuser=0)
последните останали релси

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eHpsletRqGZtyD0wY9cqP1VL-Riv1jMrRCrWqW-Yb5rMXJ8bZBDExm4VSueIVRg7oJmMnxq9mlZ9_ieVr6nzRMPjZ01bI_Vo4_ZVmsmNTMAGP4hSWx7feS4uLWhn_euUG_Q_xmi9efLaLrEaLKJmtMUg=w702-h977-no?authuser=0)
Под Е79

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3ce-o0Xz0im6F25gFHU3MLeiLzD2-j66w05nO5GSvt1Gs8Gg1oYdOqIUt1oN-TitCvRpBeiDAjnDqxoPE5Fx2uAgZ2eBduQUR4c0mUmaimP-0Cjyv7Z69zBkW6s19UyZdaAUWB2sidv3ljXLdBv-6l4Qg=w702-h978-no?authuser=0)
гара Бараково сега е двуфамилна къща

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fNXrZfwXWb0630tbK83ZQU-2dOHQzEaS7fLEtv1VdAJvc_L9GVt67zNHXCoxZXILcobanq5WqHs2E2_fdk6QMetFKKiNGUW2bkjK6f0LdJrf8zUKz7wCAk0HvcvZ8K7M4KWGCPZMKYJ99-rOTykE_ImQ=w1303-h977-no?authuser=0)
спирка Стоб

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d8HCL2q8ixeepg1RM5B5fVvGJStaeKqQuIn0wrl_k3ZEduzNKDxH2p3obIqMDZnQ9Kl30O4PBgAHh_NFFbj2vAjhLsxG9bR3jA_uwevZK6nifhFlpDt4E6EX1ODghRqrl1RG90rvuwjTMV45RGMHD9sw=w702-h977-no?authuser=0)
гара Рила, която е и най-запазената и от години се използва като автогара
Титла: Re: По следите на Рилската железница
Публикувано от: Petko Ivanov в 01 Август 2021, 21:20:25
Инцидентът с падналия в пропаст джип на Антон Петров-Хамстера е станал по трасето на бившата Рилска теснолинейка в района на Бричебор:
https://dnes.dir.bg/intsidenti/hamstera-padnal-v-40-metrova-propast-spatnitsite-mu-se-izmaknali-po-chudo-video