RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: emilchaushev в 15 Април 2016, 17:36:49

Титла: Gaugemaster PM-1 механизъм за стрелки
Публикувано от: emilchaushev в 15 Април 2016, 17:36:49
Механизмите за управление на стрелки са доста, и малко от тях са познати в детайли. всички сме виждали и чували за Конрадските механизми с техните плюсове и минуси.
Темата има за цел да направи един пълен обзор на произвежданите от Gaugemaster механизми PM-1 или както е пълното търговски наименование: Seep PM-1 Point motor with switch.
Така споделям моя опит с този продукт.

(https://hattonsimages.blob.core.windows.net/products/PM-1_755_Qty1_1.JPG)

Механизмите могат да се използват за мащаби  N, TT, H0, OO и O.
Същите са използвани за двете клубни гари: Кресна и Тополидол в мащаб N.

Този тип механизми представляват платка с два соленоида и ос през тях, която движи лостче/тел, свързващо езика на стрелката. На самата платка е реализирана и схемата за обръщане поляритета (например за захранване на сърце или пък за сигнализация)
(http://www.thehobbygoblin.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/m/gmc-pm1.jpg)
(http://www.sprintexnet.co.uk/Images/Seep%20two.jpg)

От същата серия има и механизъм без схема за контрол или смяна на поляритета - PM-2
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image022.jpg)

както и неговото братче PM-4, което е с фиксиращи крайни позиции на сърцето... Има приложение предимно при стрелки, които нямат "заключващ" механизъм на крайното си положение. Също има схема за обръщане на поляритете на сърцето.
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image025.gif)


Електрическата схема на изводите:
(http://www.gaugemaster.com/articles/LightingBuildings6.jpg)


Описание на изводите (посоките са спрямо картинката и при използване на комутация за захранване на сърце на стрелката):
А - Захранване за Посока ляво
B - Захранване за Посока дясно
C - Общ проводник за двата соленоида
D - комутиран сигнал (лява релса)
E - комутиран сигнал (дясна релса)
F - общ проводник на комутацията (сърце)

Захранването на соленоидите може да се прави с напрежение 12 до 25 V, променливо или постоянно. Тествал съм го и си бачка.
Най- големия проблем на тези механизми е, че нямат крайно изключване на захранването и за това се налага обезопасяване, за да ги предпазим от прегаряне на соленоидите.
Най- простия метод е стрелките да се обръщат с бутон за всяка от посоките, като подаваме захранване само докато е натиснат бутона. Друга опция е да използваме ЦК ключе (A5H или MTS-223) с неутрална средна позиция. така докато е натиснато  ключето в долна или горна позиция ще подава захранване към един от двата соленоида. И при двете опции обаче съществува вероятността управляващия да се отплесне я в моабет, я в размисли и страсти, да задържи бутона или ключето.. и тя белята станала. Ето защо има една хубавиня - използване на CDU (Capacity Discharge Unit) или просто една платчица, която контролира колко заряд да се освободи в соленоидите, след което да спре подаване на захранването. CDU, устройството му и приложението ще коментирам по- надолу.

Сега преминаваме към монтажа на PM-1.
Това е нещо, с което тези моторчета могат да се похвалят. Лесно, бързо, без да се изисква пространство  с размери на платката 54 х 16 мм.

Започваме с отвор в основата, през, който ще минава телта от механизма до езика.
(http://www.modelrailforum.com/forums/uploads/1385072134/gallery_2410_422_152807.jpg)

Единствено ни трябва подготовка за центровката на механизма и езика на стрелката.
За да центрираме механизма, който е без устойчиво положение използваме една дървена щипка. Едната и половина изрязваме с прорез 1 мм, а другата с 3 мм
(http://www.modelrailforum.com/forums/uploads/1385072134/gallery_2410_422_56581.jpg)

След това обръщаме двете половинки наобратно и ги хващаме с пружината. Широкия прорез влиза в пружината на механизма, а тесния на оста.
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image030.jpg)
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image032.jpg)

Така механизма е подготвен за слагане
Има и по- лесен вариант:
(http://i131.photobucket.com/albums/p318/G-GROM/Drungewick/seep12.jpg)

След това трябва да фиксираме езика да е в средата. При мен това беше изпитание, защото стрелките са Peco със заключване на крайната позиция. Аз лично си направих от още една щипка фиксатор. Ширината на щипката е 9мм и само изрязах отвор от 6мм, в който влиза езика, а стърчащите части влизат между езика и релсите.
Ето и по- лесен вариант, който се използва
(http://i131.photobucket.com/albums/p318/G-GROM/Drungewick/seep10.jpg)
От тук нататък е въпрос на две винтчета, при фиксиран език и ос, да закрепим механизма за дъската и да запоим всички изводи с проводниците.
(http://i131.photobucket.com/albums/p318/G-GROM/Drungewick/seep13.jpg)

Стърчащата тел на макета се резва със секачките минавате и с дремела само оформяте.
Внимавайте, че ако телта минава през пластмаса и тръгнете да режете с дремела може да очаквате разтопяване от нагряването!!!
(http://i131.photobucket.com/albums/p318/G-GROM/Drungewick/seep4.jpg)
(http://i131.photobucket.com/albums/p318/G-GROM/Drungewick/seep14.jpg)
(http://i131.photobucket.com/albums/p318/G-GROM/Drungewick/seep15.jpg)


Упътването на производителя, което ще намерите в опаковката: http://www.gaugemaster.com/instructions/pm1.pdf (http://www.gaugemaster.com/instructions/pm1.pdf)
Има и шаблон за отворите, който аз така и не използвах.

Има и други различни варианти на инсталиране на този механизъм:
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image047.gif)
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image049.gif)
(http://www.cravenmodels.com/SEEP_files/image051.gif)

Повече информация тук: http://www.cravenmodels.com/SEEP.htm (http://www.cravenmodels.com/SEEP.htm)

Та сега да се върнем на CDU.

Те това чудо има за цел да предпази соленоидите, но ни кара да се простим с AC възможността за захранването им.
(http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/images/Cap_Dis_Unit-B.jpg)

Идеята е, че за обръщането на механизма ни трябва ток, който да е голям, за кратко време, след което да се спре подаването на захранване към соленоида, за да го предпазим от прегряване и изгаряне, което оператор правещ го ръчно може да допусне. Е тази фунционалност се реализира с долната схема използваща Дарлингтън транзистор.
(http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/images/Cap_Dis_Circuit.gif)

Светодиода е наистина полезен. Например нашия е изведен на пулта за управление. Когато свети, означава, че CDU  е заредено и готово за работа. При подаване на заряд към машинката, той изгасва (защото кондензаторите се разрежат). Когато отпуснем бутона, едва тогава кондензаторите започват заряд и диода светва. Е така хванах проблем с един от ЦК ключовете, който не освобождаваше верига, а без CDU това означава изгорял соленоид.

Небходимите части за да си го сглобите, освен ако не ви се дават 10-15 паунда
1 - 1k
4 - 2k2
2 - 1000u 25v - 35v. (може да се наложи да вземете по- големи след тестове)
3 - 1N 4002 диод
1 - 3mm red LED
1 - BD 679 Darlington transistor
1 - парче платка
(http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/images/kit.jpg)

А ако искате да ви е още по- подредено може и конекторчета да добавите
(http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/images/IsoMkIIB-1.jpg)

Материалите съм ги взел от тук: http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html (http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html)

Тестовете обаче си остават най- добрата проверка. След монтажа на цялото управление на гара Кресна, например се установи , че имаме проблем. Механизмите не обръщаха докрай или изобщо стрелките. Оказа се, че заради дългите кабели между пулта и модулите, както и самите инсталации на модулите имаме допълнителен пад, който не позволява зарада да обърне механизма... Решението - слагате допълнително кондензатор.

Трябва освен това да се внимава и при проектиране на управлението дали ще има стрелки, които ще се обръщат едновременно. В този случаи също ще е необходим по- голям капацитет на кондензаторите.
Титла: Re: Gaugemaster PM-1 механизъм за стрелки
Публикувано от: CaLLlo в 15 Април 2016, 22:22:24
Чудесно!! ... както винаги...

Но най-напред - Добре дошъл отново! - не беше писал година и половина...

Поздрави!