RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: pavlinbg в 30 Май 2016, 22:48:26

Титла: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 30 Май 2016, 22:48:26
Здравейте! Като всеки моделист реших, че е крайно време да пристъпя към създаване на трасе. Установих, че изграждането на релсовата фигура е може би най-важната част от създаването на макет. Разработих различни варианти /за островен макет, за модулен макет, съответно със затворено и отворено коловозно развитие/ като в хода на работа възникнаха проблеми. Първият - това е избраният от мен мащаб - Н0. Избрах този мащаб, защото предлага най-много подвижен състав на предпочитаната от мен жп администрация - БДЖ, а и детайлът е мн. добър. Но дотук с плюсовете. Оказа се, че дължината на една композиция в посочения мащаб, включваща локомотив и 3 /четириосни/ пътнически вагона е приблизително 1,15 м., а при 4 такива вагона - 1,45 м.! Съответно дължината на разменните коловози достига внушителните 1,55 / 1,85 м.  :wacko: От тук и вторият проблем -  големината на помещението, с което разполагам - 3,7 м. х 2,60 м., ще се окаже недостатъчна за осъществяването на идеите, които имах. На практика това означава само гарови коловози с къси междугарови участъци.
Та в тази връзка, ще се радвам да ми дадете всякакви съвети с какъв тип макет да се захвана /модулен или островен/, как да го разположа, с какъв тип коловозно развитие /отворено, затворено, смесено/, съобразно размерите на помещението, с което разполагам, както и примерни схеми за това.  :thank_you:
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Сaprycorn в 31 Май 2016, 02:04:38
Здравей,
Почти същите размери има и моята стая- 390х270 см. Направих макета  да обикаля по четирите стени на стаята върху плотове с ширина 33 см в гарата и градската част и 12 см в междугарието.
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2315.0.html
Това е темата, прегледай я цялата, там съм сложил и чертежи на трасето, както и целия процес на изработката. Успех
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 01:47:59
Благодаря за линка! Макетът ти е страхотен, а решенията - революционни  :hi:
Принципно и аз съм се насочил към вариант за трасе следващо стените на стаята, което обаче да бъде изградено от модули

http://media.snimka.bg/s1/5383/037009132.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/s1/5383/037009132.jpg?r=0)

Освен това, съм разработил и вариант за островен макет, със затворено коловозно развитие:

http://media.snimka.bg/s1/5383/037009133.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/s1/5383/037009133.jpg?r=0)

Въпросът е кой в крайна сметка е по-добрият вариант и може ли да се подобри нещо в схемите ? Приемам всякакви критики и идеи за подобрения !
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavel75 в 01 Юни 2016, 09:05:33
За първия вариант пробвай да изнесеш стрелките в завоя. Виждат ми се къси коловозите.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Best Ripper в 01 Юни 2016, 11:05:38
За втория вариант - обърни двойката стрелки долу вдясно - две десни вместо две леви.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Сaprycorn в 01 Юни 2016, 12:28:30
Затворен кръг е по добър вариант.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 12:44:30
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104538#msg104538 date=1464773310
Затворен кръг е по добър вариант.

Ако имаш предвид първия вариант - това празно пространство /долу в дясно/ го оставих, тъй като там е вратата на стаята. Затова овалът не е затворен.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: gregary в 01 Юни 2016, 16:49:32
Здравей!
Поздрав за избора ти на НО мащаб!
Лично на мен, повече ми допада първият вариант. Гарите са с опростени,изчистени ... Може би е по-добре, средното разклонение да ти започва от някоя от гарите, а не така в междугарието. Също така е важно и на кой релсов материал ще се спреш. Лично аз препоръчвам Tillig HO Elite! Но, ако се спреш на него, няма тройна стрелка (както на горната гърловина вдясно).
Ако се спреш все пак на вторият вариант, смени стрелките ( по съвет на Best Ripper ). Също така и на горната гара, на лявата или дясната гърловина смени/обърни стрелките, за да може карайки влака във вътрешния кръг по посока обратна на часовника, да можеш да преминеш във външният кръг.  :)
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: widowmaker в 01 Юни 2016, 18:04:59
Цитат на: gregary link=topic=4868.msg104542#msg104542 date=1464788972
... Лично аз препоръчвам Tillig HO Elite! Но, ако се спреш на него, няма тройна стрелка (както на горната гърловина вдясно). ...
Гюнтер Велер (http://www.g-weller.de/) използва същата основа (Pilz) и същия профил като при Tillig H0 Elite
и продукцията му е много добро допълнение като асортимент. Реално релсовият му път е 1:1 с този на Tillig.
Има много модели английски, тройни стрелки и такива в крива, които липсват при Tillig, както и много други
интересни неща - например няколко вида уникални бретели (http://www.g-weller.de/gwe/31/htg.html). Предлага ги както като готови изделия,така и
като китове, т.е. за собствено сглобяване, също така могат да се купят и само траверсните скари (виж сайта).
Единственият проблем при него е, че няма пейпал...
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 20:39:51
Цитат на: gregary link=topic=4868.msg104542#msg104542 date=1464788972
Може би е по-добре, средното разклонение да ти започва от някоя от гарите, а не така в междугарието.

Да, и аз си го мисля това  :unsure:, но в случая идеята ми е въпросното разклонение да служи като малка разменна гара или спирка, която да разположа в горния ляв ъгъл /с цел пестене на пространство/  :scratch_ones_head:
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 21:02:47
Цитат на: gregary link=topic=4868.msg104542#msg104542 date=1464788972
Здравей!
Също така е важно и на кой релсов материал ще се спреш. Лично аз препоръчвам Tillig HO Elite! Но, ако се спреш на него, няма тройна стрелка (както на горната гърловина вдясно).

Да, посочената релсова система е страхотна  :clapping:, защото предоставя стрелки с различен ъгъл на отклонение / по-малък от 15 градуса/, респ. различна дължина, което внася голямо разнообразие в движението. Но същата не се продава /предлага/ в България, а и считам, че е по-подходяща за големи помещения и клубни условия.
Аз използвам при чертането Piko A - track system  :)
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 21:04:01
Цитат на: Best Ripper link=topic=4868.msg104537#msg104537 date=1464768338
За втория вариант - обърни двойката стрелки долу вдясно - две десни вместо две леви.

Съгласен  :ok:
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 21:26:11
Цитат на: pavel75 link=topic=4868.msg104533#msg104533 date=1464761133
За първия вариант пробвай да изнесеш стрелките в завоя. Виждат ми се къси коловозите.

Това е "болната ми тема" - дължината на коловозите  :) . Принципно коловозите съм ги разчел за един локомотив и три четириосни пътнически вагона = 1,14 метра /приблизително/, като добавя още 40 см. /за сигурност при разминаване и видимост към светофорите/ се получава, че коловозът трябва да има полезна дължина минимум 1,54 метра  :wacko: Мислех си, че такава дължина ще постигна без да изтеглям стрелките в кривата, но явно наистина съм на ръба /според програмата, която ползвам за чертане SCARM, при първия вариант дължината на коловозите на началната и крайна гара е около 1,5 метра, но не повече/. Ще пробвам да ги изтегля в кривата, но тук може би ще имам проблем с оформянето на пероните. То не е една беля - и там трябва да се съобразявам с минимална ширина  :scratch_ones_head:
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: widowmaker в 01 Юни 2016, 21:59:03
Цитат на: pavlinbg link=topic=4868.msg104545#msg104545 date=1464804167
Да, посочената релсова система е страхотна  :clapping:, защото предоставя стрелки с различен ъгъл на отклонение / по-малък от 15 градуса/, респ. различна дължина, което внася голямо разнообразие в движението. Но същата не се продава /предлага/ в България, а и считам, че е по-подходяща за големи помещения и клубни условия...
При почти всички търговци в Бг можеш да си поръчаш релси на Тилиг.
Не съм съгласен, че е подходяща само за големи помещения и клубни
условия, система като всяка друга е и има също толкова малки радиуси.
Уникалното при нея е това, че релсовият профил е направен от месинг,
което я прави релсовата система с пъти по добро токоснемане от всяка
друга правотокова, за сплавта на Пико просто няма смисъл да говорим,
една от тия с най лошо токоснемане е...
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юни 2016, 22:40:46
Цитат на: widowmaker link=topic=4868.msg104548#msg104548 date=1464807543
При почти всички търговци в Бг можеш да си поръчаш релси на Тилиг.
Не съм съгласен, че е подходяща само за големи помещения и клубни
условия, система като всяка друга е и има също толкова малки радиуси.
Уникалното при нея е това, че релсовият профил е направен от месинг,
което я прави релсовата система с пъти по добро токоснемане от всяка
друга правотокова, за сплавта на Пико просто няма смисъл да говорим,
една от тия с най лошо токоснемане е...

Тъй като не съм от София, следя какво се предлага в БГ само в българските сайтове. Направи ми впечатление, че в БГ сайт се предлагат всички релси на Piko, а на Tillig само някои. Възможно е да не съм видял нещо, или пък да се предлагат само след предварителна поръчка. Ако можеш дай ми повече информация или линк, къде се предлагат.
Като писах, че е подходяща за клубни условия имах предвид, че стрелките с по-малки ъгли /под 15 градуса/ и по-голяма дължина, предполагат и по-дълги коловози.
Инъче,  не знаех това за месинга, респ. за Piko, и със сигурност ще преначертая плана и за Tillig  :-)
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: widowmaker в 01 Юни 2016, 23:53:32
Ако разполагаш с пейпал акаунт или дебитна Виза Електрон примерно, можеш да си поръчаш релсите
директно от www.modellbahnshop-lippe.com, доставят и до БГ за 7.90€, ако направш поръчка над 100€,
доставката с куриера е само 1€. Tillig имат и 15 градусови стрелки на радиус 484 и 866мм, разгледай
им сайта. Другият вариант е да поръчаш през тукашен търговец, правещ поръчки към Tillig, примерно
Жоро от "Хоби Свят": http://hobbystrong.com/
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 02 Юни 2016, 01:44:16
Благодаря за линковете. Разгледах релсовия материал. Оказа се, че в Tillig Elite H0 няма криви релси с ъгъл 15 градуса, поне от това, което видях в SCARM всички криви релси са с ъгъл 30 градуса, и с най-голям радиус 543 мм. Като се опитах да сглобя два коловоза /от стрелка с ъгъл 15 градуса и крива релса с ъгъл 30 и радиус 543 мм./ се получи това /на снимката в дясно/:

http://media.snimka.bg/s1/5385/037013572.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/s1/5385/037013572.jpg?r=0)

Някой може ли да ми каже как ще стане това ? :mda:
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: mitko0888 в 02 Юни 2016, 08:43:07
pavlinbg, честито начало (за макета).... Ще напиша някои неща, ако нещо не ти допада - не го чети.

На много места и тук сме писали че при направата на макет едва ли ти трябват други релси, освен флексове. За това и тилиг не предлага други криви за допълване на стрелките си, а и в каталога си дават всякакви коловозни развития с флекс релси, а не с готови. Така че стрелката ще я допълваш с парче флекс - не е страшно, не е трудно и не иска никакви специални инструменти или умения.

Стрелките на тилиг елит според мен са единственото решение в групата на масовите за нас релсови системи. Всякакви клатушкащи се ламаринки (езиците) и пластмасови сърца на други производители са според мен нещо което е далече и от истината, и от парите си, а и проблемите с тях запълват половината форуми в света. Свали си каталога на тилиг, там има доста интересни детайли на достъпна цена. Друго решение е да си ги правиш сам - което си е друг вид моделизъм, или да минеш в следващия клас - mein gleis ...

Във форума има представени не малко макети, и то все с различна концепция. Поразгледай ги хубаво, там и авторите са си писали защо и какво правят - дали да е само една гара, ама да е истинска, или защо правят няколко нива и няколко гари и т.н. Дали да е овалче, макар и голямо покрай стените, или нещо друго. Не знам как очакваш някой да ти каже какъв макет да си направиш - ти ще си го гледаш и ти ще си го харесваш, така че прави това което на теб ти се иска. Въпросът е малко като за русата и черната ...

Едно лееекичко отклонение, по повод на widowmaker: релси от "чист" месинг не се правят от десетилетия. Дори и чист месинг да беше, материалът може да е доста различен в зависимост от процентното съдържание на мед и цинк. Медта може да е 50%, може да е и 90% - все е месинг. Имам една много стара DKW от месинг, ужасна е, само от стоенето се окислява и зацапва. ВСИЧКИ релси в нашите мащаби от много време са от алпака. В статистиките на немските издания има само един модел за градински мащаби от месинг, както и железни - да не казвам на кого. А пък алпаката е пак мед и цинк, само че с добавка на никел (и в месинга може да има никел, ама много малко. Когато в месинга се добави малко повече никел, това вече става алпака). Релсите на тилиг освен че са алпака, са допълнително черно повърхностно никелирани (на немски е така, на други езици не знам как се нарича това покритие Schwarzvernickeln), което им дава едно добро покритие и външен вид. Колкото до цапането на релсите - релсите на пико се цапат най много, защото ... най често по тях се карат най-вече локомотиви на пико. А пък техните гуми (на пико) са меки, имат много добро сцепление, ама цапат страшно много. Другите производители правят гумите от по-твърда гума или от латекс, вкл. прозрачен или цветен, което цапа много по-малко. За това ако сравняваш макет с тилиг елит, по който караш скъпи парни локомотиви на флм, роко и т.н., той ще се цапа много по-малко от релси пико с обикалящи по тях в овалче пиковски дизел 218.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Сaprycorn в 02 Юни 2016, 15:02:12
Все пак използването на Тилиг елит предполага наличието на известен опит в работата с флекс релси- огъване и рязане по точен радиус, точна дъга, точна дължина и т.н.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: mitko0888 в 02 Юни 2016, 18:30:45
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104555#msg104555 date=1464868932
Все пак използването на Тилиг елит предполага наличието на известен опит в работата с флекс релси- огъване и рязане по точен радиус, точна дъга, точна дължина и т.н.

Абсолютно съгласен. Все пак и да се напарви макет също изисква рязане, монтаж, работа с поялник и т.н. Рязането и огъването на флекс релсите е може би най-лесната от работите по направа на макет. Все пак - ако някой започва макет - тези дейности би следвало да не са проблем.
Аналогично - монтажът на задвижващите механизми също изисква точно мерене, пробиване и монтаж. Въпреки че има и по-лесен вариант - роко с призма, с механизми и декодери в призмата - май това дискутирахме скоро.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 02 Юни 2016, 19:52:48
Цитат на: mitko0888 link=topic=4868.msg104553#msg104553 date=1464846187
pavlinbg, честито начало (за макета).... Ще напиша някои неща, ако нещо не ти допада - не го чети.

Няма нещо, което да не ми допада в поста ти! Всяка полезна информация ми допада!
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 02 Юни 2016, 19:56:27
[quote author=mitko0888 link=topic=4868.msg104556#msg104556
Въпреки че има и по-лесен вариант - роко с призма, с механизми и декодери в призмата - май това дискутирахме скоро.
[/quote]

Може ли малко повече информация или някакъв линк?
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: widowmaker в 02 Юни 2016, 20:30:42
На Roco сплавта също не е много читава.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Best Ripper в 02 Юни 2016, 22:43:48
Цитат на: widowmaker link=topic=4868.msg104559#msg104559 date=1464888642
На Roco сплавта също не е много читава.
Реално сплавта не оказва кой знае какво влияние, тоест основата на релсата... Основно влияние има повърхностното покритие - то реално осигурява доброто токопредаване и добър контакт с колелата на локомотивите и вагоните... Сплавта има значение дали корозира от вътрешната страна на кух профил /като старите П-профилни линии на Пико/, дали там има добро галванично покритие. Както и качеството на съединителните щифтове - дали осигуряват достатъчно добра и механична, и електрическа връзка. Примерно на новото Пико релсите хич не са зле, но огромен проблем идва от "меките" съединители, които много лесно се "разтропват" - и релсите почват съвсем скоро да се разкачат много лесно... Геолайнът на Роко според мен има съвсем прилично покритие, а връзката допълнително е добре подсигурена с механични езици срещу разхлабване.
pavlinbg, за съжаление никой още не се е захванал да опише роковските релсови системи - Геолайн с вградена призма и Лайн без призма. По принцип всички производители използват системите си с вградена призма, за да монтират отдолу разни "шашми"...

Тук има писано за роковските стрелки: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4460.0.html

Относно цапането на релсите... Факторите, които аз подреждам са:
1. Наличие на прах в помещението - ако редиш релсите по пода, прахът е значително повече. Ако живееш покрай оживен булевард - също повече. Ако се чисти вкъщи веднъж на месеца /изобщо не е рядкост, колкото и да се струва абсурдно на някои хора/ - свинщината е пълна!
2. Неправилно смазване на подвижен състав, съпроводено с обилно оливане с машинно масло - въпросното протича по колелата, оттам по релсите, съпроводено с омазняване и разкисване на гумените бандажи.
3. Меки гумени бандажи
4. Твърди гумени бандажи...
5. Силиконови бандажи...
Във всички случаи вариантът без чистене на релсите НЕ съществува... Реално и вагоните за почистване също са не особено ефективни...
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Сaprycorn в 03 Юни 2016, 03:00:52
Цитат на: pavlinbg link=topic=4868.msg104558#msg104558 date=1464886587
[quote author=mitko0888 link=topic=4868.msg104556#msg104556
Въпреки че има и по-лесен вариант - роко с призма, с механизми и декодери в призмата - май това дискутирахме скоро.


Може ли малко повече информация или някакъв линк?
http://www.roco.cc/en/product/23166-0-0-2-1-0-0-005002/products.html
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 13 Юни 2016, 23:56:32
Благодаря на всички за съветите до този момент! В крайна сметка се спрях на този вариант за макет в Н0

(http://media.snimka.bg/s1/5409/037061228.jpg?r=0)

Сравнение с първоначалния замисъл удължих дължината на коловозите в крайните гари на 1,55 - 1,7 м., като обособих и малка разменна гара /горе в ляво/ свързана с клонов участък.

Макетът ще е модулен и е с размери 3,67 м. х 2,5 м. /9,18 кв.м./. Модулите ще бъдат разположени покрай стените на стаята.
Релсовата система е Piko H0 A-track system /отказах се от Tillig Elite, тъй като за нея се изисква опит при работа с гъвкави релси, какъвто аз на този етап нямам / . Минимален радиус на кривите R 421,88 мм.

Концепцията ми е следната: Движението ще е единично, с отворено коловозно развитие между три гари /две челни и една малка разменна гара/. Ще има и клонов участък /в средата/, който ще завършва във фабрика. По трасето ще има два тунела и един мост.
Управлението ще е аналогово с изолирани участъци и електрическо управление на стрелките /за което разбира се допълнително ще имам въпроси/ Стремежът ми ще е да премина към дигитално управление на подвижния състав.
Подвижният състав ще е на БДЖ, 3-та до 6-та епоха /допускат се и изключения :) /. Предвидил съм да се движат четири пътнически композиции /включващи локомотив с максимум три пътнически вагона/, два директни товарни влака и един маневрен /обслужващ клоновия участък/.
Разбира се, живот и здраве, в хода на работата най-вероятно ще възникнат и някои промени...



Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Сaprycorn в 14 Юни 2016, 01:55:26
На твое място аз бих направил поне една от двете челни гари наистина челна-само с една стрелкова гърловина и приемно здание перпендикулярно на коловозите, както при варненската и бургаската гари. Така ще имаш и по-дълги коловози, а може и по-голям брой.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: schatsi в 14 Юни 2016, 17:05:32
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104602#msg104602 date=1465858526
На твое място аз бих направил поне една от двете челни гари наистина челна-само с една стрелкова гърловина и приемно здание перпендикулярно на коловозите, както при варненската и бургаската гари. Така ще имаш и по-дълги коловози, а може и по-голям брой.
...това е добра идея ! Аз бих ти предложил и още нещо . Двете крайни гари да са на различни нива от основното трасе . Може да повдигнеш едната с 12-15 см а другата да я свалиш с толкова . Повдигането и свалянето да става със спирала на завоите ,стига да ти го позволява мястото. Така ще имаш по- дълги междугария и ще е по-интересно. И помисли дали да не "накъдриш" малко дългия прав участък...
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 14 Юни 2016, 23:59:37
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104602#msg104602 date=1465858526
На твое място аз бих направил поне една от двете челни гари наистина челна-само с една стрелкова гърловина и приемно здание перпендикулярно на коловозите, както при варненската и бургаската гари. Така ще имаш и по-дълги коловози, а може и по-голям брой.

Това е интересна идея! Така макетът ще изглежда по-реален и по-красив. Но тук проблемите са два - пространството, което ще се спести от премахването на втората гърловина, няма да се използва за удължаване на коловозите, а ще се използва за построяване на перпендикулярен перон и приемно здание; - нямам възможност да удължавам повече дължината на модулите, тъй като долу в дясно е вратата на стаята.
Оставих втората стрелка, с оглед удобство при маневриране.
Но при всички случаи ще опитам такъв вариант, живот и здраве, когато наредя модулите.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: pavlinbg в 15 Юни 2016, 00:05:53
Цитат на: schatsi link=topic=4868.msg104606#msg104606 date=1465913132
... И помисли дали да не "накъдриш" малко дългия прав участък...

Имах подобна идея, но в този мащаб, на това пространство, ефектът не е кой знае какъв. Добра работа за това би свършила гъвкава релса, но както писах по-горе, още не съм се сблъсквал с такава.
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Сaprycorn в 15 Юни 2016, 02:36:51
Ако използваш за приемно здание гара Баден или нейната съкратена версия Нордщат на Фолмер, или гара Бон (Мителщат) на Фаллер, тяхната широчина заедно с перона е 16 см. Стрелката на Пико е 24 см. Т.е. ще имаш най-малко с 8 см. по-дълги коловози. Мога да ти предложа и друг вариант за челна гара с хале (виж темата "Нова диорама"), при такъв вариант ще спестиш и тези 16см, но за съжаление в БДЖ нямаме такива гари.
(http://picbg.net/u/52907/50103/805112.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/50103/805107.jpg)
Титла: Re: Съвети за макет
Публикувано от: Ivo Nedkov в 15 Юни 2016, 11:49:51
Мисля, че идеята ти е добра.
Важното е да оползотвориш наличното място и най-вече да ти харесва на теб.
Ще очакваме да видим и следващите етапи.
Успех с макета.