RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: i_deck в 13 Март 2009, 16:16:23
-
Здравейте
Реших аз да си цифровизирам едно макетче, което още не съм завършил, но хич не съм наясно с
тези работи, та се престраших да питам тук.
Като за начало (със сигурност ще има и други питания от моя страна) въпросът ми е следния:
поръчал съм си декодери на Digitrax DH123D - http://www.digitrax.com/prd_mobdec_dh123d.php (http://www.digitrax.com/prd_mobdec_dh123d.php)
Ще мога ли да ги управлявам с Lokmaus или Multimaus или да търся друго управление?
-
Първо - Добре дошъл! :)
Колкото до декодерите, принципно не би трябвало да имаш проблем, въпреки че Герваско разправяше, че не е баш така от личен опит. Но все пак при него ставаше въпрос за комбинацията - ЕСУ - ДИГИТРАКС. Така че освен успех да ти пожелая, друго незнам какво... :drinks:
-
Мерси за отговора. Току що ги поръчах декодерите. Сега ще трябва да си търся управление. Въпроса е да не се набутам и да взема някое, което няма да ми върши работа. Засега ще изчакам за още съвети. :)
-
Затова най-добре като дойдат декодерите, някой колега от форума да дойде с неговото дигитално у вас или обратното и да тествате преди да си купил :good:
-
според мен диджитрах декодерите вървят с мултимаус на роко но не могат да се програмират а есу въобще не ги чете. пробвай. опит-пари, пари -опит - СЪВЪРШЕНСТВО
-
Ти ако на фалита му викаш съвършенство, то аз съм много близко до съвършен :lol: :lol: :lol:
-
Не знам за дигитракс, обаче аз имах проблем с 4-5 декодера от преди 2 г(които изглеждаха много примамливо заради цената в конрад), които са производство на TAMS-немска фирма. В комбинация с мултимауса, декодерите замръзват и локомотива става неуправляем по време на движение за 10-15 сек(което си е много и води до принудително натискане на бутона СТОП - инак катастрофата е неизбежна. Не помогна нито поставянето на ГОЛЯМ допълнителен кондензатор към декодера, нито пренастройката на всички възможни CV-та. Да не говорим че мултимауса не можеше да го програмира, та трябвяше да използвам стария маус. Той пък не може да пише над 100.... Изобщо боклук :angry: Загубеното време и вложени пари в опити да ги накарам да заработят ми излезна в пъти по-скъпо. След проучване в нета се оказа че фирмата дава едно доста странно обяснение, а не решение на проблема. Като резултат декодерите събират прах в момента. Така че наистина всички пишат за съвместимост между централите и декодерите, но реално не всичко е толкова добре колкото изглежда. Но виж принципа "опит-пари, пари -опит - СЪВЪРШЕНСТВО" важи в пълна сила. В края на краищата ученето също струва пари ;D Човек само като изгори персонално му стават ясни някои неща. При всички положение аз не бих се хванал на въдицата за евтина европейска с-ма за управление с евтини американски декодери. Просто две евтини неща ми идват в повече :lol:
Освен това почти всички декодери са еднакви на външен вид ;D. За незапознатия човек в такъв случай разликите в цените на различните производители е неоправдана.
Оказва се, че дори при една и съща елементна база, софтуера играе не по маловажна роля, и крайния резултат може да бъде от впечатляващо разочароващ при някои известни производители до впечатляващо добри при други по-неизвестни.
Същия пиниз се забелязва и при моделите: няколко фирми правят един и същ модел(примерно БР132), обаче всичките фирми с различни цени(и с различни конструкции, проблеми, детайлност, надежност...).
Ако все пак позволиш да ти дам съвет, то той е: Вземи си управлваща с-ма от същия производител от който вземаш декодерите. Това ще ти гарантира горе долу нормална работа. За съжаление евтини декодери обикновенно си искат скъпи с-ми за управление и обратното.
Така че препоръчвам пробването. Парите са си твои и ти ще решаваш.
-
Много си прав за "евтини декодери -скъпа система"!
Не знам как са декодерите , но за системата на Диджитракс съм чувал добри отзиви...
Май ще трябва да се примириш с някой парични загуби (които не е задължително да са точно в този момент) но в крайна сметка , ще си избереш нещо сам!
Впрочем да беше попитал преди да почнеш с покупките , защото понякога първата стъпка те праще в девета глуха докато не се осъзнаеш!
Колкото по - рано се усетиш толкова по-малки ще са ти загубите. ;)
Ако не се усетиш , е все едно за продължаваш да купуваш стартови сетове и да се чудиш , що не ти харесват!
Може би ще трябва да споделят опит тук колегите ,кои аджеба са най-ползваните в българско декодери , като това не значи , че са най-добрите ,но поне ще знаеш че работят задоволително - масовото използване на даден модел , не е реклама а натрупан опит!
-
... ,кои аджеба са най-ползваните в българско декодери ...
Е отговора на тоя въпрос по нашенско винаги ме е измъчвал. Причината е че от 100 възможни отговора ще получиш 200! ;)
-
Прав си!
Но все от някъде трябва да започнем нали?
Анкета няма да правя обаче.
Любо , ако имаш време , опиши ти с каква система си , какви са ти впечатленията и т.н.
Знам ,че си с "твойте" декодери (още преди да им станеш дилър) , които ги бях загледал в мрежата като лаик и чрез шестото ми чувство , (а и цените ми се видяха най-приемливи в отношение цена-възможности) ги харесах от раз!
Обикновенно шестото ми чувство никога не ме е подвеждало , друг е въпроса ,че все не му вярвам и чак когато се върна на този си избор , разбирам ,че е трябвало да му се доверя от самото начало!(магарешка ми работа :haha:)
За сега пак не съм му се доверил , щото пък и по "принуда" се уча с Роковските неща , с което напълно оправдавам лафа "той като вземе от нас стартов сет (в случая - дигитален) ще не ще , ще се научи и все от нас ще взима!!! :spiteful:" - но едва ли ще остана на тях...
Та с каква система си и как се сработва тя с декодерите на ЕсТи (ST)???
;D :)
-
Благодарен съм на всички за отговорите. Ще мисля какво управление да си взема. Засега обаче ще изчакам и ще задавам въпроси :). Имам 3 локомотива, два от които са старички на PIKO. Може ли на тях да се инсталират декодери, проблем ли е, че моторите са по-старички (освен това единия лок Е144 е с 2 мотора и незнам дали декодера ще може да го захранва)? И ще мога ли да заменя лампичките със светодиоди. Ще ми се да дойда на някое от събиранията, които организирате, но живея във Варна.
Поздрави
-
два от които са старички на PIKO. Може ли на тях да се инсталират декодери, проблем ли е, че моторите са по-старички (освен това единия лок Е144 е с 2 мотора и незнам дали декодера ще може да го захранва)? И ще мога ли да заменя лампичките със светодиоди.
:nono: Тези си ги карай така .На подобен локомотив http://www.conrad.de/goto.php?artikel=246197 ,който не е скъп и е чисто нов ,спокойно може да се сложи декодер,че и звук :good:
-
Принципно лампичките могат и се сменят със светодиоди (през съответните резистори разбира се) и на по-старите локомотиви е възможно да се сложат декодери , стига да си майстор в ръцете , да намериш място в локомотива (без рязане най-малко на тежестите - не става ) и да умееш да си настройш обратната връзка между старият двигател и декодера.
Виж това за управление на ДВА двигатела и на мен ми е любопитно - нека по-запознатите да опишат кво и как ;)
Любомире??? :) :blink:
-
да умееш да си настройш обратната връзка между старият двигател и декодера.
Пламене, това можеш ли да ми го обясниш по-подробно (може и на лична), защото и на мене ми предстои същата операция, макар да отлагам във времето поради финансови причини? :blush2:
-
Не съм стигнал до този урок :on_the_quiet: - някой по-запознат трябва да те светне :spiteful: и то при условие , че декодера ти въобще има обратна връзка... :swoon:
;D
-
Тези декодери, които съм поръчал мисля, че нямат обратна връзка. Това не беше ли нещо за постоянни обороти на мотора? А за двата двигателя мисля, че се закачат паралелно, но не съм сигурен. Все още съм мнооого бос в тези неща.
-
Прав си!
Но все от някъде трябва да започнем нали?
Анкета няма да правя обаче.
Любо , ако имаш време , опиши ти с каква система си , какви са ти впечатленията и т.н.
Знам ,че си с "твойте" декодери (още преди да им станеш дилър) , които ги бях загледал в мрежата като лаик и чрез шестото ми чувство , (а и цените ми се видяха най-приемливи в отношение цена-възможности) ги харесах от раз!
Обикновенно шестото ми чувство никога не ме е подвеждало , друг е въпроса ,че все не му вярвам и чак когато се върна на този си избор , разбирам ,че е трябвало да му се доверя от самото начало!(магарешка ми работа :haha:)
За сега пак не съм му се доверил , щото пък и по "принуда" се уча с Роковските неща , с което напълно оправдавам лафа "той като вземе от нас стартов сет (в случая - дигитален) ще не ще , ще се научи и все от нас ще взима!!! :spiteful:" - но едва ли ще остана на тях...
Та с каква система си и как се сработва тя с декодерите на ЕсТи (ST)???
;D :)
Да ти кажа честно, аз доста бързо стигнах до един от правилните изводи и съответната фирма, основно поради това че почнах още преди няколко години със звуковизацията на локомотивния ми парк. Покрай търсенето на конкуренти на ЕСУ(цените им направо ме изкарваха от нерви) попаднах на фирмата на Г-н Тран. Разбира се декодерите по онова време ги везамах от една риселърска фирма във Виена, където със собственика и сме разговаряли достатъчно по въпроса за предимствата и недостатъците на едни или други декодери. Въпросния господин Хюбш ми помогна да съкратя неимоверно принципа "опит-пари, пари -опит - СЪВЪРШЕНСТВО" до краен извод и резултат.
Измерението му е че вече не ползвам други декодери(както обикновенни така и звукови) на други фирми оссвен CT - Elektoronik.
Ако питаш защо - ами основно по няколко причини
1. Декодерите са с най добрия алгоритъм на задвижване от всичко което се предлага на пазара в момента. Като резултат локомотивите могат да се движат с високочестотен ШИМ дори и на 1-ва позиция на регулатора и въртене на ротора с честота 1об/сек. Widowmaker беше казал в някоя от темите че високочестотния ШИМ не е подходящ при ниски скорости, което де факто е така. Обаче Г-н Тран така си е направил управлението на декодера че реално горното твърдение остава в историята. Това важи за всички локомотивни декодери на CT - Elektoronik.
2. Декодерите са едни от най-миниатюрните което облекчава монтажа особенно при извратено малките модели
3. Декодерите са със защити от късо и претоварване както на моторния така и на функционалните изходи
4. Декодерите предлагат някои допълнителни функции( примерно променливо управление на димния генератор в зависимост от натоварването на машината, автоматизирано маневриране при декуплиране и др.), които рядко присъстват при останалите фирми.
5. Г-н Тран извършва ремонти на повредени декодери, което не знам някой друг да го предлага.
6. Всичко е 100% Австрийско производство(вероятно с изключение на елементната база, ама тя в целия свят е еднаква), и като такова има пълна съвместимост както с мишока, така и с останалите DCC системи произведени в Европа.
Относно това с каква с-ма съм: Все още съм с мишока, обаче предстои смяната му с нещо по-професионално, поради това че поради почти ежедневната ми нужда от програмиране, настройка и препрограмиране на декодери, скопените му възможности ме бавят и дори изнервят в дадени моменти. А като си спомня че преди няколко години казах на Васко че едва ли някога ще имам нужда от по-добра с-ма за управление от мишока ;D :blush2:. Най-вероятно ще мина към ZF5/HR3 с-ма пак на CT - Elektoronik.
Относно съвместимостта на декодерите и локомотивите с два двигателя: Тоя въпрос го проучвах преди известно време и се оказа че принципно става, макар че по само две жици на декодера ще му е трудно да разпознае кой от двата двигателя точно иска по-голяма мощност за да достигне зададените обороти, по скоростната крива. Работата е малко като със софийските трамваи - едни колооси(мотори) превъртат при потегляне пък други не се и напъват да тръгнат. Нещо такова. Но явно ще трябва да се пробва. За съжаление вече нямам модели с два двигателя та трябва някои да си даде модела та да направим опит.
да умееш да си настройш обратната връзка между старият двигател и декодера.
Пламене, това можеш ли да ми го обясниш по-подробно (може и на лична), защото и на мене ми предстои същата операция, макар да отлагам във времето поради финансови причини? :blush2:
Настройката на обратната връзка обикновенно си остава на макс, изключение се прави когато се карат 2 или повече локомотива(със съответните монтирани декодери във всеки локомотив), като идеята е с намаляване на компенсацията, да се получи така че двата локомотива да не работят един срещу друг. Последното натоварва механизмите и декодерите и не е добре. Другия случай е като се ползва бутаща машина в края на влака - на товарачките примерно. При нерегулирана компенсация, локомотивите почти веднага изхвърлят влака от релсите и работата отива за застрахователя ;D
Та това е общо взето...
-
Е, значи Любо отговори на въпроса ми, понеже единият от декодерите от общо 2 е от неговите.То и другите ще са такива, но - търпение и пари, пари и търпение. :lol:
i_deck, не знам на каква цена си ги поръчал твоите декодери, но тези, които Любо ти препоръчва са с добри качества-казвам ти го от личен опит.Освен това са и на добра цена.А както се оказва от написаното от самия Любо по-долу, имат и обратна връзка, което е от голямо значение за старите локомотиви, според мен. :good:
-
Мда-аааа! :yes:
Както казва Христо , аз смятам да приложа следната тактика , като противовес на "пари-опит - пари - опит - резултат" и тя ще е "чужд опит - търпение - пари - резултат - по-добър резултат" :spiteful:, защото за сетен път се убеждавам ,че шестото ми чувство не ме е подвело и този път.:comando:
Това което пишеш за декодерите на ST - много ми допада и най-вероятно , след първото "търпение" ще работя с тях.
Благодаря за съветите и напътствията - така си и знаех , че ще стане !!!
Ако някой друг сподели опит , ще е още по-добре - и ние искаме да се учим , от чуждите грешки!!!
:spiteful: ;D
-
Освен това Пламене, от тези ST-та има доста миниатюрнички, което е доста добре, а е и по-приложимо при твоят мащаб. :good:
-
Покрай преоборудването на един модел, направих едни клипове за илюстрация, които пускам и тук, като сега целта е да се покаже с каква минимална скорост може да се върти двигателя. От личен опит знам че не всички декодери го могат това упражнение, дори не всички с обратна връзка. Просто явно има врътки с програмния код, които не всички знаят как да използват. Един голям + за Г-н Тран :clapping:.
Първия клип е с настройка на CV за старт при 3, при което мотора прави около 1об/сек
http://store5.data.bg/obb/Clips_motor/vclp0008.mov (http://store5.data.bg/obb/Clips_motor/vclp0008.mov)
Втроия клип е с настройка на CV за старт при 1, при което мотора прави около 1/3 об/сек
http://store5.data.bg/obb/Clips_motor/vclp0009.mov (http://store5.data.bg/obb/Clips_motor/vclp0009.mov)
Почти съм сигурен че ако CV-то можеше да се зададе да речем 0,1, мотора пак щеше да се върти само че с няколко градуса в секунда ;D
За мен истинската красота на парните машини и всички останали със щанги е най-вече при движението на ниски скорости, и колкото по-ниска толкова по-добре.
-
Любомир,
Виждам, че темата отдавна не е била активна.
Предлагате ли още декодери от фирмата на г-н Тран и занимавате ли се с тяхното монтиране в локомотиви?
Какво друго предлагате във връзка с цифровизацията на влакчетата?
Поздрави!
Йордан