RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Представете модел на български подвижен състав | Review a BG model => Темата е започната от: lubomir в 21 Февруари 2010, 19:49:17

Титла: A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: lubomir в 21 Февруари 2010, 19:49:17

И така пред нас е първият български(разбира се и за съжаление не произведен в България) модел на локомотив, който и в момента е в експлоатация по българските железници. На много от хората едва ли фирмата производител говори нещо, понеже поради една или друга причина тя не е известна по нашите територии. Не е така обаче в района на Италия, Австрия, Германия и даже от другата страна на океана.
Ако трябва да говорим за сравнение с останалите фирми производители, от това което видях спокойно мога да поставя фирмата и въпросният модел между Роко и Пико, с по-голяма склонност към Роко. В някои детайли(например чистачки и др. монтирани по кабините), дори бих казал, че минава Роко, по други обаче( шините по покрива между пантографите и главния прекъсвач, както и по качеството на пантографите, съм склонен да я поставя по-скоро към Пиковските модели.
И така нека да започнем със снимковия материал. Нека да предупредя, че някои снимки са дублирани, поради това, че едните са правени само на луминисцентна светлина, а другите са правен със светкавица.
При пристигането на модела получавате една красива червена кутия, която доста напомня тези на Ривароси, а при отварянето и виждате че грижата за модела(и по скоро за неговото безупречно транспортиране) е на висота.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0211.jpg)

Не стига че лежи в дунапреново легло, ами отгоре на всичко модела е увит в найлон(може би е от онзи специалния дето уж предпазвал от ръжда ;D). Във всеки случай, и на мен както и на други вероятно им се е случвало да отворят чисто нов модел(обикновенно за не малко пари), които има чукнато това или онова или пък нещо изкривено поради прибързване при опаковане или не особенно съзнателно пробутване на очевдно не качествени детайли. С модела на Булмаркет не забелязвам такова нещо! Модела пристига със добра инструкция(за разлика от Триксовите), сервизни части, както и запасни(като например две гумени тракционни пръстенечета за колоосите) и допълнителни части.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0212.jpg)



(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0213.jpg)

На следващата снимка може да видите дръжките по кабината, които нито се отличават по цвят нито по съразмерност, със оригиналните. Въобще модела от вън е изключително детайлен и на практика като че ли почти нищо не е пропуснато(поне аз не можах да намеря разлики с оригинала)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0214.jpg)

Не мога да отрека, че макар и малко българските(не кирилизираните) надписи по корпуса кефят. Макар и само депото и фирмата собственик, човек не може да не се чувства горд от видяното. До момента на заводски модел серийно нищо такова не е правено.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0216.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0217.jpg)

И така стигаме до тавана, където за съжаление намирам едни не толкова перфектно направени пантографи, които нямат ограничители на хода и при вдигане се разкрачват неестествено, сякаш гонейки  нещо в небесата. Верно е, че при контактна мрежа той ще не ще, ще седи в правилното положение, но болшинството от нас едва ли някога ще имат контактна мрежа по макетите си, при все, че дори в Германия гледам, че масово си правят контактните мрежи, които стават криви, неточни, и напрактика невъзможни за каране съвместно с модели на електрически локомотиви и мотриси.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0218.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0219.jpg)

НЕ мога да отрека, че машината челно изглежда отлично оптически, както заради снегорина така и заради дизайна и в края на краищата перфектната изработка на кабинната част. Не липсва и вътрешното кабинно оборудване.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0220.jpg)

Тук може да се види частта на талигата с допълнително монтирани детайли от спирачната с-ма.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0221.jpg)

Не знам дали така е оригинално, но в Роковските машини(особенно в Тауруса), вътрешно кабината е оцветена съгласно оригинала. Тук не виждам цветове, но пък и не е особен проблем, за който иска да си боядиса таблото примерно съгласно оригинила.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0222.jpg)

И така стигаме до "съдържимото". Докторите вероятно знаят какво значи това в техния занаят, но в случая аз имам предвид жп модел, а не човек, и поради това трябва да се отнесем съвсем серозно към задвижването на модела, както и електрическата част(отгоре на всичко все пак това е и електровоз!). На пръв поглед нещата седят така: доста усложнена платка, с възможност за превключване на челните светлини от два към три и обратно с джъмпери, наличие на куплунзи за свързване на осветителните платки(направени с бели и червени светодиоди), куплунг NEM652 за декодер, и предвидено место за монтаж на говорител(голям +). И тук опирам до някои недомислици. Куплунзи за осветлението са добре и човек би си помислил, че лесно ще свали платката за смазване(примерно), но се оказва, че за тази цел трябва да разпоите още няколко жици, което на практика обезмисля монтираните куплунзи за осветлението

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0223.jpg)

Правейки опит да сваля платката, виждам че тя е фиксирана с най-обикновенни винтчета, за пластмаса или дърво(а не машинни с метрична резба, както би подхождало), но за това по-долу. Отдолу обаче за моя радост се подаде задвижването, в сърцето на което седи мотор на Mashima, и сакралния надпис Made in Japan, което говори достатъчно и няма нужда от обяснения! Прибавяйки двата маховика, би трябвало да кажем, че всичко е Ок по механиката, още повече че тя е направена по класическа и добре позната ни схема с кардани, червяци и от там задвижване с зъбни колелета на колоосите.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0224.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0225.jpg)

Тонката, може да види, че и двете талиги се задвижват  ;D

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0226.jpg)

А на следващата снимка, може да се види с какви скрепителни материали е сглобена платката към рамата. Верно че е модел, ама дърводелски винтове някак си... не седи добре.  Аз знам, че с това излиза по-евтино, не се правят резби  и т.н. ама нали труда в Китай е евтин все пак. В края на краищата винтовете се навиват в метал(макар и относително мек) все пак.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0227.jpg)

На следващата снимка е видно освен отвора за говорителя и част от окачването на модела. Такова виждам за пръв път. При повечето останали производители, талигата обикновенно се закрепва с централен болт, около който става завъртането. Избрана концепция на АСМЕ, обаче дава две степени на свобода на талигата, тъй като е осигурено завъртане около две оси. В резултат машината би трябвало да върви изключително плавно, включително и по разкривени реслови пътища, като талигите следват плътно трасето и гарантират добър и непрекъсваем контакт с релсите. Всички знаем колко важно е това! Пак на тази снимка се вижда и джъмпера за превключване на челните светлини.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0228.jpg)

Тук може да видите как изглежда платката със светодиоди. Използвани са такива със спектър Warm White, което ги прави да светят естествено и достатъчно силно. Изобщо осветлението на модела е перфектно!

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0229.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0230.jpg)

И в потвърждени на горе казаното, може да видите, че за червените светлини, освен червени светодиоди има монтирани и призми от червена(светопропусклива) пластмаса. Винаги съм се дразнел на модели(на Роко примерно), на които червеното приключва с едно цапване на стъклено прозрачната призма с червен лак. Пноякога е толкова постно, че направо не можеш да различиш червени от бели светлини. Налага се човек да почва да преправя още от магазина.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0231.jpg)

Модела може да се захранва както от пантографите, така и от релсите, като режима се избира от платката в машината. Токоснемането е от всички колелета.  Машината притежава две тракционни тайрета ;D(демек две колелета с гумени бандажи за по добри тракционни възможности). Чувал съм, че тези машини(имам в предвид истинските) не могат да се справят особенно добре по нашите теренни условия и трудно достигали теглителните си характеристики. Но дали е така или не, мисля че Г-н Баев може да ни каже най-добре. Във всеки случай модела тегли чудесно и при моите тестове показа консумация от 350мА при 16V, и 7-8 роковки цистерни. Напоследък гледам че някои фирми, взеха да поставят гумените бандажи шахматно, а не на една ос, като имам някаква идея защо е така. Но се оказа че освен по-добра тракция и ел. контакт с релсите, при такова разполагане, и при движение тракането по релсите е като при истинските локомотиви. При поставяне на една ос, при движение тази ос просто не се чува на свързките на релсите, което не е особенно естествено.
И така с това, като че ли приключва конструктивното описание и пускам модела на полигона. Видно е как пантографа седи неестествено някак си в това разкрачено състояние. А се оказва и, че в завой(може би заради относително малкия радиус) се появява лек шум от към каретата на механиката. В прави учъстаци това го няма. Това вероятно ще подлежи на допълнително оглеждане и коментар.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0232.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0233.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0234.jpg)

За мене тази машина, е с особен заряд(както и шестицата  макар и с не български цветове и надписи) и като такава, би трябвало да е в колекцията на всеки моделист, който цени тракцията по българските железници. Освен това цената и не е толкова висока, като се има в предвид произведените бройки! При всички случаи обаче, инициативата на Булмаркет е похвална, и бих се радвал, ако това не е инцидентен акт, а продължи и с вагони, както и с друг тракционен състав от други български компании(БЖК примерно). Във всеки случай едва ли ще доживеем някога БДЖ, да сътвори нещо подобно, по ред съобръжения, като най-важното е, че говорим за държавна фирма. С това май всичко останало като коментари за БДЖ се изчерпва.

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0235.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/EA3000/sany0236.jpg)

Ето и две клипчета на модела в движение.

http://www.eltatech.com/upload/EA3000/vclp0004.mov (http://www.eltatech.com/upload/EA3000/vclp0004.mov)
http://www.eltatech.com/upload/EA3000/vclp0005.mov (http://www.eltatech.com/upload/EA3000/vclp0005.mov)
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: 760mm в 21 Февруари 2010, 20:54:55
Страхотно! Само не тръгва никакво филмче :)
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: lubomir в 22 Февруари 2010, 08:24:29
Цитат на: 760mm link=topic=2259.msg36619#msg36619 date=1266778495
Страхотно! Само не тръгва никакво филмче :)
Пробвай с QuickTime!
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: widowmaker в 22 Февруари 2010, 09:32:27
Вървят си клиповете съвсем нормално, човек е по-добре да си ги източи на компа и да си ги гледа колкото си иска.
...........dispatcher................  :scratch_ones_head:
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: pach в 22 Февруари 2010, 10:24:01
Любомир както винаги е направил чудесно представяне на този бългаски локомотив.
Не че другите не си го купиха...
Благодарности Любе, локомотива вече го видях на живо , но друго е да го имаме описано (при това от специалист) и тук!
 :hi: :hi: :hi: ;D
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: 760mm в 22 Февруари 2010, 15:05:40
Любо, мерси още веднъж, някой не сме го видяли на живо, няма как и къде за сега, така че ми беше интересно да погледам снимки :)
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: 760mm в 22 Февруари 2010, 15:14:05
Като кликна на линка с филмчето, ми дава "The requested URL /upload/EA3000/vclp0004.mov%5B/url was not found on this server.". Има ли филмче със звук?
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: zazo в 22 Февруари 2010, 15:18:45
има ама се е омазал линка нещо

http://www.eltatech.com/upload/EA3000/vclp0005.mov (http://www.eltatech.com/upload/EA3000/vclp0005.mov)
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: pach в 22 Февруари 2010, 15:20:03
Горното филмче Е СЪС ЗВУК и Любо ти е написал - пробвай с
Цитат

Пробвай с QuickTime!


Впрочем предполагам че това е "офис" коловоза на Любо!?!! ;)
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: 760mm в 22 Февруари 2010, 15:23:55
Супер! Любо, можеш ли да качиш и филмче, демонстриращо декодера/звуците палене, спиране, лок.свирка, движение?
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: Adrian в 22 Февруари 2010, 15:25:20

Media Player Classic

    го

плейва без проблеми
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: lubomir в 22 Февруари 2010, 15:43:08
Връзката с клипчетата е оправена. Към момента машината е все още без декодер, тъй като SL51 го свърших. Но като дойдат ще му сложа и ще пусна и клипче със звук от машината.
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: gts.best в 22 Февруари 2010, 15:49:45
Изключително  професионално поднесена информация!!!!
Благодаря.
Поздрави.
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: 760mm в 22 Февруари 2010, 15:57:19
Изключително красиво се движи с вдигната лира!
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 13 Март 2010, 11:34:58
Ето една снимка и от мен. Туко що го доставиха! Страхотен е  :im_so_happy:
(http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs464.ash1/25504_1271339551303_1464311699_30741718_5315348_n.jpg)
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: pavel75 в 10 Май 2010, 11:16:13
Според една българска поговорка от края на 18-ти и началото на 19-ти век - "Локомотив без звук е като гол" , за това моя Булмаркет вече е озвучен.
На някоя от сбирките ще бъде пробван по модулите.
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: 760mm в 28 Октомври 2010, 12:52:05
Качете едно филмче на лока със звук! Останаха ли още за продан?
Титла: Re:A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: WOLFMX в 25 Май 2012, 23:29:12
Този локомотив по-скъпият ли е или по евтиният,защото си търся задвижен модел? Благодаря.  :)
Титла: Re: A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: liro4605 в 15 Октомври 2015, 13:16:57
   Някой запознат ли е в новата партида дали ще има незадвижен модел?
   Ставаше въпрос преди време,че ще е с друг номер.Дали,ще е така?

  Офтопик или к“вото се вика там:
 –Страхотно представяне на модела Любо!  :hi: Жалко,че форума те загуби!
Титла: Re: A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: mitko0888 в 05 Ноември 2023, 20:31:44
Не знам дали е на ACME, или на Amintiri Feroviare, но вече излязоха доста модели на ЕА3000. Не ми беше в приоритетите и до сега се ослушвах. Но накрая - това лято - се реших и си взех 86.002, AF10054. Моят е със същата ливрея както 001 - с кончето на Булмаркет. Както този от първата страница тук. Затова нови снимки няма да качвам. Само някои "мои впечетления" и забелязани особености:

Локомотивът ми хареса страшно много - като външен вид и като детайли.
За съжаление, както всичко на ACME, пластмасата е ужасна - "хрупкава", т.е. чуплива, няма никаква еластичност. На покрива в средата има само един детайл - шината за връзка на двата пантографа, и той се счупи още при първото вадене на модела от кутията. Уж внимавах ... Също и една тяга за спирачките. Оправих ги, разбира се, и вече внимавам повече, но за тези пари като материал е далече от любимите ми Роко. Повече прилича на Брава.
Имах и нещастието да ми се падне екземпляр, на който белият светодиод в едната посока на надбуферните светлини не беше запоен, а само допрян на мястото си. При отваряне на корубата диодът изпадна. Не ми беше проблем да го запоя наново на мястото му, по един бял и червен са на една малка платка в челото, с малки световоди. Но все пак е SMD, доста е дребничък, а и не е редно в чисто нов локомотив да ми падат части. По същия начин на БДЖ 42.081 ми изпадна единия дросел от основната платката, от едно Пико V23 също ми изпадна диодът за осветление на кабината.
Осветлението на кабината и на горния прожектор е на основната платка.

Купих си аналогов модел, такъв имеше в магазина, а и по-евтиничко. За сега всичко (почти) ми е аналогово и така ми е добре.
В сравнение с 001, платката е изцяло нова. Не знам за тези 13 години кога са я сменили. Гнездото е за plux22. Платката:
(https://live.staticflickr.com/65535/53311389076_968d2828c4_b.jpg)

Моторчето естествено вече не е заветната Mashima. Прилича на него, поне външно. При работа нямам никакви забележки, изглежда като точно копие на Машима:
(https://live.staticflickr.com/65535/53311862405_9e1224e8af_o.jpg)

Гледайки карантията ми направи впечатление, че в гнездата на карданите няма никаква смазка / грес. Редукторите са гресирани нормално. Не знам дали е нарочно или е пропуск?

Този модел има един всеизвестен съществен недостатък - пантографите. Освен че се разчекват прекалено много, при вдигане на пантографа пружинката им се откача, и трябва да се намества при всяко вдигане и сваляне. И двете се оправят много лесно - смених винтчето, с което е захванат пантографа, с малко по-дълго. Оригиналното винтче се развива, пантографът си стои на мястото и не пада, давиваме ново винтче. При вдигане на пантографа долната му част вече подпира в по-дългото винтче, и пружинката не може да прескочи и да се откачи. Винтчето е нещо като м1.8 или м1.9, дължината - на око малко по-дълги от оригиналните, не съм ги мерил. Сега при вдигнат пантограф силуетът прилича на истински.

"Оправен" пантограф:
(https://live.staticflickr.com/65535/53311389086_2228b9d2ae_b.jpg)

Съществена новост в сревнение с първия модел е добавянето на платката на още цели 8 светодиода, което се управляват от 4 отделни изхода на декодера. Те са за четирите двойни лампички отстрани в горния край на вратите. Разбира се те мигат само при цифров модел. След като свалих схемата на платката (и тапата), след малко чесане по пъпеша, се оказа че не е трудно да си ги направя да мигат и при аналогово каране. Добавих един стандартен симетричен мултивибратор, два n-p-n транзистора, 4.3 кома в колекторите, 15 кома в базата, по 100 uF между двата транзистора. Мигането е една идея по-бълзо от оригиналното. Не знам как е на цифров модел. Събрах го от подръчни материали, не ми се правят платки, а и място имаше достатъчно в резервоара (там е новото място на високоговорителчето, което е малка правоъгълна таблетка вместо предишния голям кръгъл високоговорител). Горе добавих 15V ценер през 200 ома и един диод на плюса, с още един кондензатор за захранване на мултивибратора, защото наличните ми кондезнатори с малки размери бяха на 16 волта. Всичко това се запоява на тапата, т.е. по основната платка не съм пипал нищо. Краче 1 и 5 на единия изход, 2 и 6 - на другия. За съжаление на самата основна платка диодите са опроводени според мен грешно - горният отпред свети заедно с долния отзад и обратно. На единствения клип на който съм ги виждал тези мигалки, те светят синхронно - горе / долу. Но не ми се режеше платката. А може и локомотивът на този клип да е преправян - не знам как е в действителност.

При моето захранване се получи това:
https://youtu.be/q9H8pkZlZ_M (https://youtu.be/q9H8pkZlZ_M)

Не знам дали лесно мога да си доставя колооси без гуми? Въобще не обичам гумени колела. Макар и четиосен, моделът тежи цели 540 грама, естествено тегли много добре. Само да мога да му махна гумичките ... Макар и да е обявен за мин. радиус 450 мм, при мен се движи без проблеми по Роко R2 - около 420 мм. В завоите леко му се вдига консумацията на ток (напр. от 200 на 250 мА), не знам дали от несмазаните кардани, но при движение не се усеща нищо.

Като цяло - много добър модел. Горещо препоръчвам.
Титла: Re: A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: IvanC в 06 Ноември 2023, 04:23:55
Митко.

Благодаря за чудесното представяме ма модела (включително проблемите).

От това, което виждам на снимките, гнездото за декодера не е PluX22, а MTC-21, изгъзицата на Мерклин, която дори и Мерклин/Трикс вече изостави. И двата вида използват 22-пинови конектори, но ключът (липсата на пинче) е на различно място и местата на "мъжки" - "женски" са разменени на декодера и локомотивната платка.

По принцип карданите, бидейки пластмасови, нямат нужда от смазка, особено ако са направени от качествена пластмаса и луфтовете са минимални. Аз лично не харесвам омацани в грес кардани и техните чаши (като на БДЖ 42-ра серия на TechImage; той си е целият ульосан в грес). Понеже нямам как да проверя "мат'ряла" на карданите и чашите в които влизат, ги почиствам от смазка, ако има такава и слагам една идея (т.е. минимално количество) грес за пластмасови зъбни колела, като тази за серва.

Това, което описваш за изработката и визията на модела звучи, като моите впечатления за БДЖ 46-та серия на Аминтири-Феровиаре (A.C.M.E.???). Споделям мнението ти, че не е редно да седнеш да ремонтираш чисто нов модел, за който си "налял" не малка сума пари.

Но понеже и аз съм болен от същата болест, като теб (то май си е мазохизъм за моделите на някои конкретни производители), да попитам откъде се снабди с моделчето?


Иван
Титла: Re: A.C.M.E. EA3000 Булмаркет Bulmarket
Публикувано от: mitko0888 в 06 Ноември 2023, 07:50:48
ГРЕШКАта е изцябо моя: гнездото е ца 21MTC, а не plux22.  :(

Надбуферните светлини са свързани директно към силовите изходи на декодера F0f, F0r, AUX1, AUX2. Останалите 8 изхода са през транзистори - активират се с подаване на плюс. Както си пише по книгите.

Карданите ги оставих за сега така. Въпреки че на тефлоновия тиган пише първо да се намаже с мазнина.

Моделчето го купих от местния магазин - Хобиленд (https://hobbyland.bg/index.php/vlakcheta-zhp-modelizm/lokomotivi/elektricheski-lokomotivi/af10054-amintiri-feroviare-ea-3000-bulmarket-electric-locomotive.html). Има го все още. Аналогов. 465 лв. крайна цена. Има и 86.019 DB Cargo BG, както и 018 kнезадвижен - 310 лв. Когато излезе не ме заинтригува. Като мина време и изчезна от липето, го гледах в магазина, на една ръка разстояние, и на добра цена - не се сдържах ...