RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: eurostar в 02 Декември 2007, 18:51:30

Титла: Разделяне на участъци
Публикувано от: eurostar в 02 Декември 2007, 18:51:30
Искам да попитам дали това е правилната схема за разделяне на трасето на участъци:
(http://www.markela.com/sections.gif)

Не съм я пробвал още и не знам дали работи и дали ще могат два различни влака, управлявани от два различни трансформатора (аналог), да се движат в една или различни посоки в разделените с изолатори секции само на едната релса!? Към непрекъснатата релса смятам да включа и трети трансформатор (DC) за постоянно осветление на вагоните, за което говорихме в предишната тема.
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: toniemi в 02 Декември 2007, 19:08:14
Цитат на: eurostar link=topic=108.msg432#msg432 date=1196614290
Искам да попитам дали това е правилната схема за разделяне на трасето на участъци:
(http://www.markela.com/sections.gif)

Не съм я пробвал още и не знам дали работи и дали ще могат два различни влака, управлявани от два различни трансформатора (аналог), да се движат в една или различни посоки в разделените с изолатори секции само на едната релса!? Към непрекъснатата релса смятам да включа и трети трансформатор (DC) за постоянно осветление на вагоните, за което говорихме в предишната тема.
Става,ще работи.
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: pavel75 в 03 Декември 2007, 12:37:12
Не съм сигурен, че ще работи ако се подаде от двата трансформатора различен поляритет на общата клема (ливата).
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: EMPEROR в 03 Декември 2007, 13:54:37
Цитат на: pavel75 link=topic=108.msg439#msg439 date=1196678232
Не съм сигурен, че ще работи ако се подаде от двата трансформатора различен поляритет на общата клема (ливата).

Подкрепям...
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: Vlado в 03 Декември 2007, 14:11:38
Аз пък направих друго - директно разделих релсовия път на участъци, прерязвайки и двете релси в края на всеки участък. А на контролното табло сложих ЦК ключета, които имат три позиции - за единия траф, за втория и нула. И какво успях да направя...независимо движение в къси участъци на два локомотива, например единият се движи по главния път, а другият маневрира в гарата или единият минава транзит през гарата, а другият тръгва веднага след него и се включва в главното трасе със скоростта на първия, или единият спира на някой от коловозите на гарата, а другият минава транзит през нея малко след това. Нещо такова... Но никога не успях при аналогово управление да направя така, че два влака да се движат независимо един от друг в общ участък. Той май това е и невъзможно, за разлика от дигиталното...
:)
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: toniemi в 03 Декември 2007, 18:35:39
Цитат на: pavel75 link=topic=108.msg439#msg439 date=1196678232
Не съм сигурен, че ще работи ако се подаде от двата трансформатора различен поляритет на общата клема (ливата).
Пробвайте,ще стане.
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: schatsi в 22 Декември 2007, 22:55:35
Здравейте,
както виждам всички тук сте доста напред с материала а аз тепърва започвам моя макет.В раздела" Представете се :)" споменах ,че ще е голям (около 7-8 кв.м) исъответно ще е разделен на доста участъци . Та направо : мисля за захранване да използвам "захранване на компютър" ,тъй като при него има доста изводи с различно напрежение , което ще ми е нужно за различните участъци, а и е  доста мощно . какво мислите?
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: Tomislav.Popov в 30 Януари 2008, 14:21:21
Цитат на: eurostar link=topic=108.msg432#msg432 date=1196614290
Искам да попитам дали това е правилната схема за разделяне на трасето на участъци:
(http://www.markela.com/sections.gif)

Не съм я пробвал още и не знам дали работи и дали ще могат два различни влака, управлявани от два различни трансформатора (аналог), да се движат в една или различни посоки в разделените с изолатори секции само на едната релса!? Към непрекъснатата релса смятам да включа и трети трансформатор (DC) за постоянно осветление на вагоните, за което говорихме в предишната тема.
При тази схема има проблем при преминаване на локомотива през изолатора. Токоснемането е на повече от един чифт колела и в момента на прехода двата трафа се свързват накъсо. При бързо движение се получава само премигване в захранването, но ако локомотивът заседне там, ще избият защитите на трансформаторите. Мисля, че при обратен поляритет на двата трансформатора, ефектът с късото е гарантиран
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: TheJackal в 30 Януари 2008, 14:54:50
Преди имаше едни релси къси  - прави едната релса беше цяла, а другата прекъсната по средата ана смата релса имаше един квадрат метален с занак Х отгоре, вътре имаше менбрана - принципа на електромагнита, запознатоте ще кажат как и е названието ползвах ги за ТТ. В книжката на Юри Ботев е описано как става има и схема. ;)
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: NoHaB в 05 Март 2008, 19:43:22
Виж сега...
При наличие че имаш 2 трафа и искаш да захранваш целия макет със тях разделяш и двете релси със изолатор и свързваш всичко по отделно посредством ключове...

Пример :Натискаш копчето което свързва линията със единия от двата трафа и тя вече е във верига с него демек каро завъртиш трафа влака тръгва и ако свържеш семафора паралелно на копчето ще можеш да управляваш и чрез него...


Мариан

П.С. Ако нещо не разбра питай...
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: CaLLlo в 17 Март 2008, 16:33:51
Цитат на: Tomislav.Popov link=topic=108.msg1433#msg1433 date=1201695681
При тази схема има проблем при преминаване на локомотива през изолатора. Токоснемането е на повече от един чифт колела и в момента на прехода двата трафа се свързват накъсо. При бързо движение се получава само премигване в захранването, но ако локомотивът заседне там, ще избият защитите на трансформаторите. Мисля, че при обратен поляритет на двата трансформатора, ефектът с късото е гарантиран


Да, за едната част си прав, за другата не:

2. При различен поляритет наистина става късо, но като знаеш това правило сам ще се пазиш. При това късото е много по-яко от обикновенно: Ако от единия траф си подал 15 V и от другия пак 15 V, късото става при 30 V, т.е. те се сумират в случая.

1. При еднакви поляритети на трансформаторите винаги единият е с по-голямо напрежение от другия, локомотивът докато взема от по-голямото - върви по-бързо, като остане само с по-малкото - върви по-бавно. А какво става в преходния момент, когато вззима и от двата?: Ами нищо страшно - върви по-бързо защото черпи от по-голямото напрежение, а вторият траф нищо не прави защото неговият грец е запушен от по-голямото външно напрежение на другия траф.

Карайте смело, тия трикове отдавна се ползват от много различни фирми!  ;D
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: CaLLlo в 17 Март 2008, 17:00:16
За разделянето на участуци:

Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, със всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".

Но нека ви дам един безценен съвет:

Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.

Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: CaLLlo в 17 Март 2008, 18:21:08
За разделянето на участъци:

Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, с всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".

Но нека ви дам един безценен съвет:

1. Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв общ куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.
Всички участъци - леви и десни релси изкарайте само и единствено на този втори куплунг. На него изкарайте и всички управляващи проводници от пулта, т.е. между двата мъжки куплунга на макета ще имате паралелни връзки отзад, затова е добре двата да са близо.
2. В допълнително сложеният мъжки куплунг включете женски такъв, без кабели, а само с мостчета между отделните му пера(пинове). Кое с кое е свързано по макета определяте Вие на гърба на този женски куплунг с всички мостчета които сложите, или запоите. Такъв куплунг се нарича заглушка

Предимства:

1. Всеки нов, или различен вариянт за управление на макета води до нова заглушка единствено - изваждате старата и слагате нова, а това е просто куплунг, старата не се изхвърля  ;D.
2. Новият Ви вариянт на управление не изисква никакво "ровене" и гъзурчене по макета, в общия случай ще трбва да запоите новите мостчета на един изваден куплунг - може и в службата.
3. Всички нови идеи за промяна на свързванията: дали да режете лява релса, дали дясна, или и двете се решават на гърба на заглушката.
4. Ако искате да направите макета си с цифрово управление: Правите заглушка и за този вариянт, като свържете заедно всички леви релси от всички участъци заедно, както и всички десни заедно и двете към съответните пинове на централата.
5. При прекъсване на някоя връзка по макета, доста по-лесно може да установите повредата, като извадите заглушката и измерите.

Препоръки:

1. За заглушка използвайте продълговат куплунг! Подходящ е например "Евро куплунг" за платки с 32 пина на ред дву, или три редов. Може да закача снимка после ако трябва.
2. Изберете такъв с повече пера от необходимите! Не се знае един ден какви нови идеи ще ви дойдат.
3. Съседните участъци сложете на съседни пинове - левите на единия ред, десните на другия ред на заглушката! Ще разберете предимството веднага след като седнете да запоявате.
4. Надпишете всички заглушки - коя за какво е!
5. Така изберете ролята на всеки пин - кой за какво да служи и къде да е, че да сведете до минимум възможни поражения от грешни включвания!
6. Управлението на стрелките, семафорите, лампите по макета, някакви си автоматики там и т.н. могат също да бъдат изкарани на втория кулунг към заглушката, или на втора заглушка дори, но много добре си помислете дали ви трябва и за какво и кога точно ще ги ползвате! Добра идея е например втора заглушка за случая защото ако е една, ще ви трбва заглушка с доста повече пера, която в общия случай трудно ще вадите!

Допълнителни разяснения:

Някъде някой питаше кое е плюс и кое минус на трансформатора:
Правило:
Накъдето и да върви локомотивът, ако си представите, че сте в него и гледате напред, дясната релса е плюс!!

Възползвайте се от идеятя! Ще се родите!!  ;D
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: CaLLlo в 17 Март 2008, 23:36:53
И едно малко допълнение:

Каквато и автоматика да измислите, изберете и изработите (тук няма ограничения), нека да бъде така направена, че да се включва към този втори допълнителен куплунг, или с други думи: Изваждате заглушката, а на нейно място включвате единсвения куплунг на блока автоматика. Ако не ви хареса, или ви омръзне, просто връщате заглушката!  ;D

Всичко това не е моя идея разбира се, заглушки се използват много отдавна и на много места. Заглушка е дори онова което включвате на мястото на декодера, когато такъв няма в локомотива, но той е готов за цифрово управление. Просто изваждате заглушката и там включвате декодера! Какаво по-лесно и гениално от това !?!  ;D
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: pach в 18 Март 2008, 09:07:35
Това наистина става , но не е много удобно , особено за хора дето не са на ти с електротехниката . Дори при начертана предварително схема , вероятността за грешка е заложена "генетично" . Представете си каква дължина и какви снопове от проводници (при това с немалко сечение) , ще има в макета - ако го надушат циганите що мед има,свършено е ;D ;D ;D
Ако макета ползва повече устройства , било то локомотиви , електрострелки , готови автоматични блокове и т.н. тока който ще минава през тези пинове на куплунзите (нем.) или конекторите (англ.) или по български - съеденители  изобщо никак не е малък , а ако заглушките  се подменят по време на работа(по закона на Мърфи -все нещо ще сме забравили да изключим >:() ще има контактни проблеми,искрене , нагар и т.н.Тоест проблеми от чисто механичен характер.
 Не напразно хората изнасят части от пултовете за управление близо до управляваните участъци , и го правят не само за да могат повече хора да участват в джиткането на един макет , но и точно поради простотата и яснотата на свързване, както и употребата на по къси проводници.
Всъщност точно за това (едва ли не) са измислили цифровото управление - само два проводника , в случая това са релсите свързват доста неограничен брой изпълнителни устройства като стрелки , семафори , автоматични блокове , локомотиви и т.н.като при това отпадат дори и релетата - така отпадат и механични проблеми извън подвижния състав. А самите релси както знаем обикалят цялата конструкция - какво по хубаво от това.Това на практика е нагледен пример за класическа  шина за управление като например І2С по която ни се управлява всички домашни електронни уредби .
Истината е някъде в комбинирането на двете системи (аналогова и цифрова) като всеки си избира според това до колко му е ясно начина на свързване  и работа , както и не на последно място с какви парични средства е готов да се раздели...поправка !!! ;D ние винаги сме готови да се разделим дори и с тия средства дето ги нямаме, така че , с какви парични средства се разполага при реализацията на схемата за управление.
1.Ако се прави аналогова схема на управление - тези съеденители само на пръв поглед са удобни по причини , част от които изброих по нагоре.Но основната причини е , че излишно усложняват и оскъпяват нещата.
2. Ако се прави цифрово - там пък не всеки се оправя с принципа на работа-просто човек става обикновен потребител , като не е задължително да се знае какво точно става вътре в електрониката - важното е че работи.И тук някъде е границата-цифровата система (дори и най-малката и елементарна) вдига цената доста повече от аналоговата.
Според мен истината е в комбинираното използване и на двете системи , като се тръгва от аналогова (за управление на всичко което няма пряк контакт с релсите,като семафори,стрелки , сгради и т.н.) и цифрова за която се оставя управлението на локомотивите и вагоните.Така най-лесно , без кардинални промени и сътресение някой ден (дай боже всеки му :)) и при пълна яснота в главата (щом е узряла и се е напълнила със необходимите знания  ;D) на "конструктора" ще може да се премине на изцяло цифрова система.
Това е моето скромно мнение. ::)
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: Vlado в 18 Март 2008, 09:40:43
И аз съм напълно съгласен с нея, защото при мен е точно така: съвместявам двете системи - аналоговата ми седи, но с помощта на ЦК ключета (две) мога да превключа към цифрова, която и ползвам вече преимуществено. Що се отнася до всичко без подвижния състав - то е аналогово с тенденция някой ден да се цифровизира изцяло. Затова запазих аналоговите трансформатори, за да захранвам интерфейса (светлини, стрелки, светофори и понякога аналогов подвижен състав), докато подвижният състав ми е изцяло цифров. Сбироток, ри'еш ли! ;-)
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: CaLLlo в 18 Март 2008, 09:44:15
Това изказване много ме радва, значи има хора които се интересуват от проблемите и мислят по всички тия въпроси ;D

Все пак тук се говори за аналогово управление, където проводниците не са малко наистина и ако добре е схваната идеята т.н. заглушка намалява в известна степен тия проводници и слега известен ред и елементарна прегледност. Причината за това е единствено лъчеобразното свързване от куплузите натаък към макета, а всички напречни връзки се осъществяват на самата заглушка. При проблем изважаш заглушката и се занимаваш само с нея. По тая логика никъде не се наблюдава допълнително оскъпяване, усложняване и увеличаване броя на проводниците, бих казал дори точно обратното.
Поздрави!
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: pach в 18 Март 2008, 15:34:22
Заглушката намалява само проводниците след нея ,(при условие , че е заглушка) но :
1.Тя ще събира и от най-близките и от най-далечните места на макета всичко за да се изпълни замисъла.Само тогава би се получило лъчевидна схема.
2.Ако не се сложи заглушка , изходите на този съединенител ще трябва да се опроводят до пулта за управление и да върнат "сигнала"обратно към него , зада се прехвърли "вътре" в макета, където да се "изпрати" към най-близките и най-далечните места на макета
Пример:
Три коловоза в някой ъгъл на макета се управляват с три ключета като част от командния пулт за този ъгъл (или тази гара), или от три релета които се управляват общо от четири проводника до тях (значи още по - малко "жици" ), а те  релетата могат дъ въртят спокойно поляритета на  коловозите там "на место"!
Ако горе описания пример се направи на заглушка , ще трябва да бъдат изтеглени един път проводници до заглушката където при цифрово управление просто се закъсяват ,но при аналогово такова ще трябва да връщат захранването на коловозите след съответната обработка за да се изпълни замисъла.
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: CaLLlo в 21 Март 2008, 18:08:10
Е, "Пълно щастие никъде нямало!" Както няма и съвършен начин на аналогово управление, който да удоволетвори всеки. Бих казал дори - Нещата са още по-зле отколкото изглеждат на пръв поглед:
Какъвто и начин за управление да избереш, винаги резултатът е почти еднакъв - Получаваш само няколко предимства и купчина недостатъци и ограничения!  ;D
Конкретно за примера:
Всеки сам решава какво да прави на макета си и как точно да организира нещата. Ако макетът е голям само с един пулт понякога няма как да стане дори физически - просто се прави втори и трети дори; и оттук веднага следва, че там където се включва вторият пулт към макета може също да се сложи и заглушка за оная гара в ъгъла само.  ;D
Отделно от това, аз не бих въртял посоката на движение в оная гара с релета, но дори и с релета да съм го избрал, заглушките ми за други вариянти на управление биха заковали релетата в такова положение, че да съвпада с посоката на движение във всички останали участъци, та все едно релета няма.
В никакъв случай не казвам че заглушката е панацея и е задължителна за всички, а само че е един начин за опростяване и онагледяване на нещата, както и че дава възможност за промяна логиката на управлението без, или с минимални корекции по самия макет.

В микроелектрониката откакто я има съществува едно голямо противоречие: Всеки производител на интегрални схеми е наясно разбира се и се стреми да го решава някак:
Произвежданите интегрални схеми трябва да отговарят на 2 противоречива изисквания: Уникалност и Универсалност
Уникалността се определя от потребителя - всеки иска да реши конкретен проблем и иска да има съответната интегрална схема готова; Производителят обратно - иска да проивежда колкото се може по-малко модела интегрални схеми и в същото време с тях да удоволетвори всички потребители за конкретните им искания, т.е. те да са универсални. Така се стигна до микропроцесорите и привидно противоречието някак е решено.
Това с аналоговото управление на макети с влакове по противоречията си за разрешаване поразително прилича на горното противоречие ;D и резултатите не закъсняха. За сега с декодери се управляват само локомотивите - посока на движение, скорост, звук, светлини, пушек и т.н. но това не е съвсем всичко, съвсем скоро ще видим и вагоните натъпкани с декодери, или ... поне със заглушки ;D, после остава да направят и куплунзите да се откачват от декодера, а после не остава още много - стрелки, светофари, бариери ... и всичко това само по 2 проводника - релсите ;D. Все пак това е определено за друга тема и неслучайно.  ;D
Титла: Re: Разделяне на участъци
Публикувано от: pach в 22 Март 2008, 08:34:09
 ;D ;D ;D