BRAWA würt. Tn (BR 94.1)
(http://picbg.net/u/24294/16213/387625.jpg)
След първата световна война се е появила остра нужда от товарни машини, които да заменят тотално остарелите вече стари такива за второстепенните линии и така се стига до поръчка от вече Вюртембергските Държавни Железници (Württembergische Staats Eisenbahnen) към вюртембергската фирма Esslingen и през периода 1920-1921 година се произвеждат 30 броя. Той се явява по-нататъшно развитие на вече построения 1911-1914 wurt. T5 с 11 тона/ос. Изискванията обаче са били - осово натоварване не повече от 12,5 тона, при достатъчно сцепление за средни наклони, но малки радиуси на кривите - до 100m и скорост до 50 km/h. Тези изисквания са довели до избора на тази специфична конструкция - събрана 5-осна кола с диаметър на колоосите 1150 mm; дълъг шатун хванат чааак за предпоследната колоос и много дълги стержени, толкова дълги, че шибърният стержен се е наложило да бъде подпрян с водачи; 2-ра и 4-та колоос са фиксирани, а колооси 1, 3 и 5 са със страничен разбег ±22mm и локомотивът много добре се е вписвал във всички местни криви, дори е имал запас.
Друга особеност на Tn е инсталирането на малка тръба на паропрегревателя, което не е било много разпространено и при тестовете доказва своята ефективност. С тези си особености локомотивът се оказва най-лекият и най-късият локомотив с 5 свързани колооси в цяла Германия. Въпреки малките си размери Tn е бил много мощен - при едно изпитание между Rottweil и Spaichingen е качил по наклон от 10‰ 686-тонен влак със средна скорост 11,5 km/h, което предвид времето е било голямо постижение.
Всички 30 броя са преминали във 2-ра епоха, после и в 3-та, като всички са били само DB. След войната няколко са останали в Бавария и един в Чехия, но после са били върнати. В края на експлоатацията си са били ползвани главно за маневрена и товароразпределителна служба, а последният е работил до 1961 г. В Германия са бесни, че не са запазили поне една бройка от този уникален локомотив.
Модел:
- Котел, шаси, баки и колооси отляти от цинк
- 5-полюсен двигател
- Подготвен за монтаж на димен генератор
- 21-пинов интерфейс
- Фарове с лампи
Чудесна документация: http://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/dampfloks/40300_Tn_BR94_1.pdf
По материали от:
http://www.brawa.de/
http://de.wikipedia.org/
http://www.imotec-modellbahn.de/
=================================================================================================================
(http://picbg.net/u/24294/26800/302105.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302111.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302107.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302113.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302114.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302116.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302117.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302118.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302119.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302115.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302123.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302122.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302124.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302125.jpg)
Това също е за зелената тема - вюртембергски "шугър бейбита": :yes:
(http://picbg.net/u/24294/26800/302106.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/26800/302112.jpg)
Супер си!!! (http://picbg.net/u/24294/22952/256617.gif)
А локомотивът е просто невероятен!!! (http://picbg.net/u/24294/22952/256617.gif)