RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

ВАЖНО !!! | IMPORTANT !!! => Новини и предстоящи събития | News and upcoming events => Темата е започната от: pach в 04 Август 2008, 11:00:32

Титла: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 04 Август 2008, 11:00:32
И така драги колеги , както присъствалите на последната клубна среща забелязаха , в някой моменти по движението на влакове върху модулите се наложи ограничение . То идваше от желанието да не се получи някой инцидент с подвижният състав . В реда на шеги и закачки на темата , че модулите не са в най-доброто състояние и сякаш копират определени участъци от БДЖ-мрежата и след смеха предизвикан от Ники (REFIL-сега пак ще ме бие , че го споменавам  :D) със станала крилата (вече) фраза "Кви сте такиа модУлисти бре ... !?!!!" бяха направени консултаций за капитален ремонт на трасето , докато все още са поправими нещата.В смисъл докато завършените (недовършени) модули са само три.
В разговор с брат Адри , моя милост получи разрешение за по-твърд контакт с модула му (при което бе изяснено и историята на трасето му ;)) и след уговорки по телефона , в събота на линия бяхме хората които взехме единодушното решение да довършим започнатото - да направим капитално въстановителен ремонт. Мястото на срещата е добре известно , като този път домакина бе любезен да ни предостави освен модулите ,метлата и лопатата ,така също и пробни локомотиви и вагони  ;D! Тия последните бяха с уникално лоши качества на движение с презумцията ,че след реконструкцията на трасето , ако те се справят по него без да изпаднат значи е много добре отремонтирано.
Николай докара почти целият си инструментариум за дървообработка (добре че колата му е свикнала на тежеста...както и самият собственик на машините) и след почти едночасово умуване кое как и с какви средства  да бъде подобрено се започна работа по-модулите.

(http://picbg.net/u/16413/17340/182288.jpg)

Първоначално , се свалиха всички винтове и то не само в челата но и в страниците .След удълбочаване на отворите , всички винтове вече са със скрити глави.

(http://picbg.net/u/16413/17340/182289.jpg)

След това се започна едно шлайфане и престъргване на издутини и "прави" ъгли за добиване на по-голяма възможност от конструкцийте с цел истинското им уеднаквяване.
(по причини доста прашни от този етап снимки няма... ;))

(http://picbg.net/u/16413/17340/182290.jpg)

Прах,стърготини , бира и закачки летяха насам - натам , но на края макар и с напрашена усмивка Ники заяви ,че от това по-добре не би могло да стане защото вече ще му е по-лесно да направи нови модули , от колкото да доизкусурява генетично заложените грешки в настоящите.
Главният майстор от този "съботник" има предложение по което очакваме да се произнесете (най-вече тези които искат да се включат със свои модули в клуба).
Да се направи един шаблон от плексиглас , който след прецизна изработка да стане еталон за производството на челата.Разполага с копир - машина и гарантира , че независимо кога ще бъдат изрязвани челата , винаги ще бъдат еднакви .Така при предоставяне на материал - 10-13 милиметров шперплат (12мм има в бриколаж на приемливи цени  ;)-1 модул от 1,2м =18.5лв задно с летвите за сглобяването му), ще има чудесно изработени детайли , макар и в домашни условия , гарантиращи еднаквост на модулите.
Колеги модулисти , по-горе съм подчертал единственият материал който е избран за направата на модули в нашият клуб!!!
http://www.railwaypassion.com/?cid=150&NewsId=35
Подчертал съм го за да не се допуска наша клубна детска грешка  ::) - имаме един модул в който освен челата от шперплат , всичко друго е изработено от талашит - не само ,че е тежък , но в събота и особено в неделя си изпотроших пръстите и такера , да се опитам да кова пирончета или скоби в този модул. :o Имаме и друг модул който пък е изработен от толкова лек материал (чам - което е супер) но пък е бил е влажен . Това , както и неспазените прави ъгли при сглобяването , доведоха до шлайфане на челото му с фрапантните 3 мм разлика (в дебелината му).
Значи по горното предложени - това е варианта при домашни условия и с помощта на моделист , да бъдат направени повече стандартни чела , като се знае , че това е най-важното начало за един модул.
Имаме вече и реакция от много уважаван наш колега , който заяви , че би направил модул за клуба , но ако има хубави чела!!!А някой се досещат - този човек е със златни ръце и негов модул в клуба би бил страхотна гледка... :-X
Както вече сте се досетили , работата в събота се оказа повече от предвиденото и въпреки постоянният телефонен контрол осъществяван от Дориян , имаше предостатъчно и за неделя (е те това си беше чист извънреден труд  :P).
Впрочем Дориян се бе погрижил  вечерта в събота да премине в приятни приказки по вълнуващите ни въпроси на моделизма - пази ни маса в едно близко заведение за радост наша и на любезният ни домакин (въпреки ,че не бе много във физическа кондиция  ;)). ;D ;D ;D
В неделя се събрахме отново , макар и в намален състав , в ранният следобед работата опря вече до четири ръце , на двама майстори  :)

(http://picbg.net/u/16413/17340/182291.jpg)

Като по - прецизният уж само намина да ни види , пък направо щеше да ни набие. нещо не му хареса досегашният резултат и "нареди" да се подмени изцяло един участък от трасето в ухото!!! :-*

(http://picbg.net/u/16413/17340/182292.jpg)

И тъй или инак работата вървеше , мина и по останалите два налични модула.

(http://picbg.net/u/16413/17340/182294.jpg)

(http://picbg.net/u/16413/17340/182297.jpg)

Златните ръце (пръсти) на Васко!!!

(http://picbg.net/u/16413/17340/182296.jpg)

В края на дългият работен ден (21 часа  :o) вече доволни от свършеното , се пуснаха в пробен тест на трасето споменатите вагони , теглени от един с доста свободомислещи пет колооси BR94 и от един страхотен също парен локомотив система "малет".Снимки няма , защото заради треперещата от премала ръка съм снимал само видео (там имам такава функция "трепереща ръка").
Ами финалните ходови изпитания преминаха много успешно и отремонтираните и напасвани модули получиха протокол за екплоатация с една забележка - модула изработен от чам за сега ще е винаги последен.Неговите релси са лепени , защото са избягали от размера си , но пък там не са споявани и не подлежат на корекция с поялника .

(http://picbg.net/u/16413/17340/182324.jpg)

В единият му край на този модул са на 44,3 мм а не на заветните 46 - какъвто размер са модулите.Може да бъде поправено с доста радикални мерки ,които за сега се обсъждат...
Както каза , има видео и още новини , така че очаквайте продължение... ;)

Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Жоро в 04 Август 2008, 13:31:16
Още няколко снимки от срещата:

(http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2229.jpg)

Pach: А бе аз двата края хубаво ги вързах, а дали са така?!?

(http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2230.jpg)

Всяка връзка се описва в специална документация.

(http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2231.jpg)

Как се оправя Пламен в тия жици, не е истина. Пък му доставя и удоволствие. Май.

(http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2232.jpg)

Идва Васята уж за малко, ама като видя как "хубаво" съм поправил S-а и отсече: "Ааа, така пак ще излизат! Трябва да се извадят релсите и да се наковат наново."

 (http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2233.jpg)

Извадихме близо метър релси и в действие влезнаха уменията Васкови.

(http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2234.jpg)

Бавно и внимателно беше положено ново трасе, с плавен преход, без чупки и гънки. При направените проби с подвижен състав, всичко мина идеално.
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: EMPEROR в 04 Август 2008, 13:35:54
Леко и нежно подложено с чук отгоре  ;D :D ;)
Ей добре сте си изкарали... аз си мислех да мина тая седмица, ама не знаех ще има ли среща или не та... явно съм пропуснал много...

Аз само не разбрах, кой от модулите остава краен? На Ивчо ли? Ако е той, язък...
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 04 Август 2008, 13:59:21
Той , ама не е окончателно това - просто за негова реконструкция ще има доста да се мисли и работи.За сега не може да се куплира добре с някой от другите модули - малко по затворен размера между коловозите .Иначе геометрията му вече е по-добре .Това е само временно.  ;)
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: EMPEROR в 04 Август 2008, 14:02:17
Ако проблема е в релсите ок :) Уплаших се, да не би да има и проблем със страниците, защото той ще ми е снабдител на въпросните за моя модул... :)

Между другото колко общо станаха модулите до момента и все прави участъци ли са?
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 04 Август 2008, 14:13:36
Дано страниците не са като неговите - Николай едва успя да ги пооправи.Проблема е че в този край релсата е положена встрани от оста на стандарта и тъй като е цяла и баластирана , доста трудно става преместването на местото и.
Значи до момента има едно ухо и два прави модула.Впроцес на различни етапи по изработката им знам (по непотвърдени сведения) , че (ще) се  правят още , един с мост (моя) , един с тунел , един с мнооого интересно  разклонение , един или два (???) с българска малка  гара.Който си ги познае ако иска да се обяви сам - има си и тема "Кой какво ще работи?".
Има уклончиви отговора и от още двама души (в неделя се яви един от тях) но те още се колебаят и избират мотив за още два модула.
За други за сега аз не знам... :(
Ами теб те пропуснах , щото сега разбрах де - значи ето че и 8 или 9-тият модул е на някакъв етап!!!
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Gervasii в 04 Август 2008, 14:15:48
не е честно и аз бях духом и после бира пих за трудов ентусиазъм   ;D ;D ;D ;D
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 04 Август 2008, 14:26:45
 ;D ;D ;D
Твойте подканяния по телефона , че си на масата с бира ,ни стимулираха беспорно.
 ;D ;D ;D
 EMPEROR  за да стане един модул добър (щото все пак е дърво , ама размерите са с точност от 1 мм.) трябва челата да са от хубав материал , да са прави (не изметнати) и при добро старание с оразмеряването им и сглобяването стават трепач.При сглобяването им задължително на работната маса трябва да има , като най-важни инструменти - прав ъгъл с дълги рамена по възможност и доста дълга линия (колкото модула).Аз самият ползвам ъгъл с 30 сантиметрови рамена и двуметрова алуминиева либела.Страшно удобно се работи с нея по модул.
 А да и трябва много прецизност и търпение (като всичко при нашето хоби) за качествена изработка.
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: EMPEROR в 04 Август 2008, 14:29:06
Аз си мислех специално страниците да са от Симона, за да няма измятания и неравности... но ще видим в крайна сметка как ще дойде...
Не беше никак лоша идея това с шаблона и по него се изработват за всеки страници на един път и това е...
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: zazo в 04 Август 2008, 14:29:19
Аз тази седмица мисля да ходя да пазарувам дървения материал и точно щях да питам дали после не мога да взема точна мярка за челата от някой вече сглобен модул. Това с плексигласовия шаблон е много добра идея. За съжаление ще е  още един прав модул, едва ли ще имам смелост за повече. Също щях да питам ще се синхронизират ли нещата по-посока на ландшафта или всеки прави каквото си иска? То най-добре би било да се планира, така че да се закачиш по адекватен начин, към някой от вече съществуващите модули, ама на този етап май не е възможно.
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 04 Август 2008, 14:56:31
Коя е тази Симона? ;)
 ;D
Ами ако искате може да се организираме за шаблона , да му дадем материал на Refil (Ники) и с малко търпение да имаме еднакви чела.И по много ...Нали горе това питам...
Zazo , ако  ти е прав материала , мярката е чертежа отпред на сайта...
но със шаблона ще е по-точно и лесно за повече еднакви бройки , аз рязах материала с по-големи размери , и след това го пилих и шкурих (с машина) до точният му размер .Така бях спокоен - опасност има само оако подминеш в минус точният размер .Вярно че много играчка и пилене падна , но се надявам да съм в стандарта(че като му правих пробата пропуснах да го огледам как си пасва с готовите).
Колкото до синхронизирането на ландшафта и на големите клубове са шарени , щото колкото и да се синхронизира , модулите могат и се сглобяват едва ли не всеки път различно , което обезмисля стандарта.
Аз за това предложих някъде тук в темите , на границата на модулите да има гори , скали и поточета и рекички .
Например , модулът ти от едната страна е с гора по границата със съседният , а от другата с поток на който единият бряг си е "твой" а другия каменист бряг свършва на края на твойто чело. Така на практика съседното чело може да е разорана нива (Адри в момента) , или пък пасище (модула на Иво) или буреняк пред тунел (ухото на Жоро )...това си е валидно както за гора в другият ти край така и за скали които биха тръгвали плавно във височина от края на твоя модул към средата ...и свършват в напоителен канал на другата граница (подобно но потока).
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Жоро в 04 Август 2008, 17:14:56
Цитат на: EMPEROR link=topic=698.msg8496#msg8496 date=1217846154
Аз само не разбрах, кой от модулите остава краен? На Ивчо ли? Ако е той, язък...
Да, за Ивчовия модул иде реч. Ама той най-безрасъдно ми гласува доверие и даде на мен да закрепвам релсите. И аз в бързината в източния край съм намалил междурелсието. За това като сложихме неговият модул между моя и на Адри ... ядец... не се получава. В неделя работихме по модулите от 11.30 до към 9 и нещо и вече бяхме много уморени за да поправиме и тази грешка. Но следващия път ще трябва, за съжаление, да развалим част от хубавата работа по баластирането на Владко и и да коригираме с 1,6мм трасето. Работата е по-пипкава и ще отнеме време, но досегашния ремонт даде отлични резултати и влаковете вървят без проблем.
Цитат на: pach link=topic=698.msg8502#msg8502 date=1217848416
Дано страниците не са като неговите
Страниците на Иво са точни като размери, само дето материалът е изметнал и не се долепя плътно до съседния модул. След намесата на дървообработващите инструменти и Refil(Ники) нещата се пооправиха.
Цитат на: EMPEROR link=topic=698.msg8506#msg8506 date=1217849346
Аз си мислех специално страниците да са от Симона, за да няма измятания и неравности
"Симона" е работното име на плоскости от пласмасов матариал с различна дебелина, които позволяват да се обработват като дърво. Могат да се режат, коват, лепят, държат винтове за дърво и каквото се сетите за дорвообработката. Предимството им пред шперплата е, че не се измятат. Само не знам каква е разликата в цената между двата материала. Сигурно не убийствена.
Цитат на: zazo link=topic=698.msg8507#msg8507 date=1217849359
Аз тази седмица мисля да ходя да пазарувам дървения материал и точно щях да питам дали после не мога да взема точна мярка за челата от някой вече сглобен модул. Това с плексигласовия шаблон е много добра идея. За съжаление ще е  още един прав модул, едва ли ще имам смелост за повече. Също щях да питам ще се синхронизират ли нещата по-посока на ландшафта или всеки прави каквото си иска? То най-добре би било да се планира, така че да се закачиш по адекватен начин, към някой от вече съществуващите модули, ама на този етап май не е възможно.
Чело за шаблон има при мен. Само се обади, че ти трябва и го получаваш.
Колкото до синхронизиране на ландшавта: това е дълга тема и мисля, че не сме стигнали до нея. Идеята за сега е да имаме едно трасе, та да се порадваме на моделите ни в движение, а не да стоят по кутийки или витрини.
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Жоро в 04 Август 2008, 17:19:55
Цитат на: gervasii link=topic=698.msg8504#msg8504 date=1217848548
не е честно и аз бях духом и после бира пих за трудов ентусиазъм   ;D ;D ;D ;D
Лелее, как щях да пропусна. Добре, че беше логистичната подкрепа на Gervasii, да ни измъкне от магазина и да ни приобщи на маса с бира и прочие, че все си бяхме замръкнали на модулите унесени.

Vilen dank, Parteigenosse Gervasii!!!
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: BoRoco в 04 Август 2008, 18:30:20
  Зравейте,
Аз съм един от последните членове на форума, но имам известен опит при правенето на модули и искам да споделя няколко неща, 7 години членувах в http://www.ete.org/ където сме направили доста модули.
Първо връзката между двата модула е със стандартна права[180mm], по този начин преходът е по плавен, пробвайте на следващия нов модул да видите как ще стои
Второ не е задължително размера на модулите да е еднакъв, ако се прави гаров модул той може да е два пъти по дълъг и да се сгъва на две съединен с две панти отдолу
Трето не е задължително линията да е права, може да я извиете леко, изглежда по нестандартно и красиво стига на другия край на модула да идва точно 
Не правете модулите много тежки 
Разгледайте сайта може да ви дойде някоя идея
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Gervasii в 04 Август 2008, 20:59:09
Цитат на: Жоро link=topic=698.msg8511#msg8511 date=1217859595
Цитат на: gervasii link=topic=698.msg8504#msg8504 date=1217848548
не е честно и аз бях духом и после бира пих за трудов ентусиазъм   ;D ;D ;D ;D
Лелее, как щях да пропусна. Добре, че беше логистичната подкрепа на Gervasii, да ни измъкне от магазина и да ни приобщи на маса с бира и прочие, че все си бяхме замръкнали на модулите унесени.

Vilen dank, Parteigenosse Gervasii!!!

1, 2 модул дрън

mit freundlishe grusse два пъти "С" поради липса цет умлау
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Der Hetzer в 04 Август 2008, 22:03:06
Ами сдобийте се с клавиатури дето имат "Шарфес Ес"  ;D , а после си поръчайте по един Straßenbahn от Roco
А pach тая лента от Джон Рамбо или от Франческо Тоти я взаимства?  ;D
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 05 Август 2008, 08:30:51
Лентата те я взаимстваха от мен :P. Обикновенно я слагам като съм на тръстиката - поради климатика , конденза от челото ми мокри очите (очилата) и трябва да тичам в кръг да ги подсушавам!!! ;D
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 06 Август 2008, 14:01:23
Така , ето и обещаното продължение.Задачите на „основният ремонт” бяха общо три:
1.Заглаждане и прогонване на ъгли при дървените части и най-вече челата.
2.Ремонт на проблемните участъци от трасетата и довеждане до точен размер при разполагането на релсите най-вече на границата на модулите
3.Окончателно електрическо свързване на модулите посредством система от съединители.
Дотук две от поставените задачи са изпълнени много добре.
Колкото до третата задача се наложи около едночасово обикаляне в интернет и изучаване на чуждият клубен опит при направата на модули , стандартите NEM , както и препоръките на Фремо –Европа.Разгледаха се и още доста снимки .

(http://picbg.net/u/16413/10332/97796.gif)

(http://picbg.net/u/16413/10332/97797.jpg)

(http://picbg.net/u/16413/10332/97799.jpg)

След обстойно обсъждане плюсовете и минусите на техническите приоми , се пристъпи към работа. За да се избегнат по-големите количества на компонентите , както и намаляване на възможноста за повече грешки , и не на последно място икономия и сигурност на модул бяха монтирани по два кабела със съединители , които са затворени в пластмасови капачки , и пуснати в дължина 25 см  извън дължината на съответният модул. Те самите висят на кабелите , като осигуряват обща им дължина между два модула около 50 см.Кабелите са закрепени стабилно отвътре в долната част на съответното чело , непосредствено между  ръбът на основата и отвора за носене.
Ето и съответната скица.

(http://picbg.net/u/16413/17340/183191.bmp)

Идеята на третият съединител да дава възможност на всеки трети модул да има допълнително гнездо за подкачване на управление , захранване и др.Счита се , че живот и здраве като имаме повече модули , ще имаме и повече „машинисти” , „началник гари” и т.н.Тоест ако да кажем един „машинист” е включил своето управление в такъв трети съединител , той има видимост и към околните модули . За сега до довършването на модул „ухо”,тоест допълнително монтиране на електроника и ключове за управлението му , съм направил и допълнителна „заглушка” вградена в един щифтов и един гнездов съединители.
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/182415.jpg)
 

(http://picbg.net/u/16413/17340/182417.jpg)

 
(http://picbg.net/u/16413/17340/183109.jpg)

Те ни позволяват след  включване където има свободен щифтов или гнездов куплунг по модулите , да осъществяваме специфичното свързване на двете външни релси на коловозите заедно (тоест най-северната и най южната релса в една верига) , както и двете вътрешни релси също в обща верига.При изваждане на тази заглушка , модулите стават отново със стандартна електромрежа.
Тъй като разполагаме вече с три завършени модула , и четвъртият му наближава пусковият срок , направих на два от модулите свързването им в електросистемата по два различни начина .
Ето и схемата на окабеляване . Характерно изискване на NEM е релсите в даден модул да бъдът най-малко на две места включени към електросистемата.Така се гарантира работоспособност на трасето , независимо дали са окислени , прекъснати и т.н.
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/183112.bmp)
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/182412.jpg)

Това е първият , по-лесен и с обикновенна лустер клема .
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/183111.jpg)

Проводниците могат да се укрепват към стените на модула с подходящи средства .
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/182414.jpg)
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/183110.jpg)

Както се вижда на снимката  , общият сноп кабели са вкарани в изолационна тръба , в часта която ще е извън модула.поради липса в момента на гумена тръба , ползвах термосвиваем шлаух с размер 16 мм.(преди свиването).
Адри бая се е драпал по пясъка на морето – тия талашитени стени такера не признаха , та се наложи да се импровизира с голям чук , пирони и термошлаух.

Окончателният вариант е с опроводяване на 11 линий , като са оставени 4 свободни крачета по съединителите за резерва или допълнения.Всички споени проводници задължително се изолират.

(http://picbg.net/u/16413/17340/182404.jpg)

Това е крайният вариант на опроводяването , вече монтиран по модулите . При направените тестове на релсовият път , вече имахме възможност да се убедим във функционалността на тези съединители. Включването и изключването става за секунди и гарантира правилното им функциониране от раз.
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/182411.jpg)

Това е вторият начин на изглаждане на електросвръзките в един модул.
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/182408.jpg)

Използвана е така наречената „пробна” платка  и съответното количество клемореди , с общ ред до №11. Тук резервна клема няма , но тя не е и необходима при възможностите на платката.
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/182409.jpg)

Опроводяването е лесно и прегледно , като е спазен реда на номерата който съвпадат с тези от лустер клемата.
Ето и съответната схема.
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/183066.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/17340/182418.jpg)

А това е снимка на подготвеният за монтиране на северната стена на модула допълнителен трети съединител .
И на двете схеми съм нашарил проводниците почти произволно , но може да се ползват и едноцветни такива при условие че се спазват номерата на контактите по крачета , лустер клеми и клемни платки представени в следващата таблица
 
(http://picbg.net/u/16413/17340/183147.bmp)

За прегледност , препоръчвам вътре по тях или на модула в непосредствена близост да се надписват с подходящи средства тези номера.Така без схеми всеки ще се ориентира бързо при обща работа с модулите и то без грешка .
Както казах малко по назад – пробите минаха успешно и всичко е много добре.
Ами това е в общи линии , свършеното в тези два дена работа при извънредната среща.
Който сглобява сега или в бъдеще модули , трябва да се придържа към тези изисквания за 15-кракови съединители , към тези размери на проводниците за да се гарантира където и да се намират в общата схема на модулите безпроблената работа на цялото трасе.
Дали опроводява даден модул с два или три съединитела си решава всеки сам.
Ако има някакви проблеми или неясноти , тук винаги сме готови да помогнем.
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 08 Август 2008, 17:08:40
Ex,ех , пробното ми качване на клип (второто де... :-[) излезна по успешно - остава да поработя с резолюцийте ...

Това клипче е проба и за VВОХ7 и за реконструираните модули и за оператора...

http://www.vbox7.com/play:6ebf1e1c

 ;) ;D ;D ;D
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 26 Август 2008, 09:42:42
Както някой хора знаят (минаваха да "прокотролират") работата , довършването на вече наличните модули продължи и през следващите съботи...
На всички модули вече са монтирани и финалните елементи - краката.Изработени със съдействието на любезният ни домакин Жоро (който доразбичи необходимият материал - подробности от него) и не без вещата помощ на Васко - златните ръце, всички модули вече се "издигнаха" на кота 1300 мм от пода до глава релса.Станаха достатъчно добре , като не забравяйте , че вече имат и системата за регулиране във височината от +/- мин. 10 мм.Всъщност металните набивки от долу на краката позволяват струва ми се доста повече (+/- над 30 мм) възможност за вариране на тази височина.
Дори на Жоро се наложи да поразмести временно две от секцийте на магазина , за да се тества окончателно модулната ситема , която "вече си стъпи на краката".Получи се много добра визия за "наблюдение" и "фотографиране" на подвижен състав по модулите.Достъпа до всеки отделен модел се улесни многократно  , тъй като вече може да се преминава отдолу , като по бираджиите трябва само да си "свият" коремчетата за бира. ;D ;D ;D
Препоръчителните материали (виж отпред на сайта ...) са леки и изсушени дървени летви с приблизителни размери от 32 до 38 мм квадратно сечение.Ако има изметнати елементи те се употребяват след отрязване , при спомогателните трупчета монтирани отвътре на модула , с помощта на които краката стъпват фиксирано в дълбочината му , или в по-малките , напречни връзки на краката .Тези връзки дават допълнителна устойчивост на този "аксесуар" на две нива .Първото ниво и на ~25 см от долният ръб на челото за съответният модул , а второто ниво е на ~89 см от същият ръб (след малко ще кача простичко чертежче ::)).На всеки модул сме монтирали по една такава двойка свързани крака от страна "изток" (или от към "мъжкият" съединител на електрооборудването). От другата страна модула (при общо сглобяване) ползва съответните крака на "съседа" ;).Монтажа на тези допълнителни "дървении" е осъществен с винтове за дърво със съответната дължина (обикновенно по два броя на сглобка), като главите им са "скрити" във фрезенкови отвори , за по естетичен вид , както и избягване на "пускане на кръв" при обслужване на модулите ;D.Който иска може да ги фиксира допълнително и със С200 (препоръчително). 
Необходими инструменти.Бих казал че задължително  и  доста удобно е да имате фиксиращи дърводелски стеги - в противен случай ще трябва да чертаете и ползвате поне още един помощник при сглобяването което предполага и допускане на хлабини и неточности. Трион за отрязване на  размер , дървените части (може и електротрион тип "зеге" ;)) , бормашина с набор от свредла , при пробиване на отворите за винтовете (може и ръчна дрелка ама става много "къртовски") .Поне два размера отверки със съответните форми на работният връх (при винтове тип "звезда" - съответната отверка) като голямо улеснение е наличието на "гайковерт" с набора му.Инак може да развиете тендовагенит на китката при завиването на винтовете.С гайковерта стават и много по-стегнато сглобките... ::).А да , и разбира се хубава рулетка (за оразмеряване) , прав ъгъл за точно (много е важно) разчертаване и фиксиране , и  молив ( който не е задължително да го "вдявате" на ухото си с мисълта , че така правят "майсторите" - така или иначе 90 % от времето по монтажа , ще ви мине в "издирване" на молива и другите необходими инструменти и части!!! ;D ;D ;D).
Ами това е в общи линий (друго се не сещам - Жоро и Васко могат да допълнят нещо ако искат).
Като част от поредните "ходови изпитания" бе осъществен и реглаж (има си съответният тример изведен на удобно място - а ние предвидливо го оставихме да е отгоре на блокчето) на електронният блок , осъществяващ безпроблемно преминаване на влак през "ухото" - оказа се че фирмата производител го е доставила с минимално натоварване за късо (така се осъществява контрол и "обръщане"  ;))  релетата щракаха  при прехода на локомотив към релсите в "ухото" което е и целта .До тук добре , но поради минималният допуск за контрол , те неистово трещяха и при преминаване на един участък от пътя в който поради лош контакт на машините се вдигаше и консумацията по ток!!!След надлежно почистване на участъка , постигнахме намаляване на ритъма на щракането им.Като цяло системата работеше без видимо прекъсване в движението на подвижният състав , но все пак вдигайки нивото на превключване (по указаният по-горе начин), постигнахме еднократно превключване на релетата при навлизане и напускане на модул "ухо".
Доволни от резултата очакваме края на месеца да се появи поне още един модул на срещата .Ха сега да видим кой ще има честта да се запише в бъдещата клубна история , като автор - моделист на ПЕТИЯТ КЛУБЕН МОДУЛ? ???
 ;D ;D ;D
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 26 Август 2008, 10:39:42
Eто и чертежа (който по скоро е скица... 8))

(http://picbg.net/u/16413/17340/191366.bmp)

Ако имате въпроси - моля не се срамувайте и ги задавайте тук!!!

 ;D ;D ;D
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 01 Септември 2008, 14:05:09
Тук си открих малка грешка при изчертаването.

(http://picbg.net/u/16413/17340/272078.bmp)


схемата на горната снимка е поправена!!!

(http://picbg.net/u/16413/17340/183147.bmp)

МЕРОДАВНА Е НАЙ-ВЕЧЕ ТАБЛИЦАТА КОЯТО ОПИСВА ВРЪЗКИТЕ!!![/b][/u][/color]
така начертаното върши работа .така или иначе това са крайните електровръзки , но може да заблуди човек който не чете таблицата...
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: EMPEROR в 01 Септември 2008, 14:23:12
Мали... бая съм пропуснал докато бях на море...
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: ritchie в 24 Септември 2008, 11:54:46
Всички  тези  жици,  тоци,  клеми  и  връзки  за  аналогово  или цифрово
управление  ги  правите ?
Титла: Re: Извънредна среща ...
Публикувано от: Жоро в 24 Септември 2008, 12:41:43
Цитат на: ritchie link=topic=698.msg10175#msg10175 date=1222246486
Всички  тези  жици,  тоци,  клеми  и  връзки  за  аналогово  или цифрово
управление  ги  правите ?
И за двете.
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 09 Февруари 2009, 10:03:38
И така , моля модераторите да сменят снимката на свръзките по модулите в главата на сайта , от съответната тема (BG>модули>Eлектричаска част ) със вярната (коригирана от мен ) тъй като грешната снимка (чертеж)  може да заблуди някого от колегите при монтажа на електрическата част.

Това е вярната схема:

(http://picbg.net/u/16413/17340/272078.bmp)

чертежа го има и на още едно място тук във форума (май) - малко по-нагоре в тази тема , където съм го сменил с верният.

Междувременно възникна един въпрос , във връзка със строежа на нови модули.
На новите модули както се разбра ще има включени различни аксесуари , като осветление , стрелки и прелези .
Въпроса който възникна е къде да бъдат електрически подкачени тези допълнителни изискващи захранване устройства?

По въпроса за стрелките мисля , че отговора е ясен .
По стандарта NEM 908d който може да прегледата още един път ТУК (http://www.morop.org/de/normes/nem908d_d.pdf) , както и по приетите ПРАВИЛА (http://picbg.net/u/16413/17340/183147.bmp) включени и в общите изисквания за нашите модули
 (http://www.railwaypassion.com/?cid=150&NewsId=54) стрелките трябва да се включат на една от двете двупроводни линии , предназначени за управление.Това са линиите на крачета 5/6 за линия №1 , и за линия № 2 крачетата са 7/8 от нашите 15 кракови съединители.Това са двете линтии предназначени за ЦИФРОВО УПРАВЛЕНИЕ по модулите (за това има предвидено и на всеки трети модул , по един допълнителен - трети съединител)
До сега не сме ползвали тези линии така , че аз предлагам следното :

Линия №1 да я ползваме за управление на подвижният състав (това ще линията по която може да навръзваме управляващите мишки в мрежа).

Допълнително ще трябва да решим коя фирмена система ще ползваме , дали на РОКО , дали на ПИКО , или пък ще се придържаме плътно до международните стандарти на FREMO , като ползваме тяхната система (с мишки FRED) и съответните ресурси за мрежи , усилватели и управление.Тази система впрочем полдва максимално плътно управление по стандарт DCC , но го прави със свой сравнително достъпни средства , до които има свободен достъп в мрежата.

Линия №2 да я ползваме за управление на стрелки , семафори и т.н.(това пък е управляващата линия за мрежата от пултове натоварени с тази задача)

Тук отново като при линия №1 , стои въпроса за прилагането на коя система ще решим?

Вторият възникнал въпрос е за напрежението с което да захранваме допълнителните аксесуари , който работят или в автоматичен режим (като прелезите например) или са без управление (като осветителни стълбове).

За тази цел по стандарта NEM908d е предвидено +/- 24 волта (максимално) което е напълно достатъчно да захранва всичко в моделизма .Това е максималното напрежение по двупроводната линия на крачета 3 и 4 от нашата 15-кракова система (а на 25 краковата система по NEM - тази линия е на крачета 6,7 и 8).
Това предполага  ,че устройствата включвани към тази линия , задължително работят с постоянно напрежение и ако се захранват с по-ниско от 24 V , трябва да имат съответния понижаващ елемент .Например ако дадено устройство се захранва с +/- 12 V , то към него трябва да бъде монтиран стабилизатор за 12V с нужната мощност , който се захранва от линията за +/-24V.

Тъй като нашата система (която така или иначе НЕ СЕ ВПИСВА НАПЪЛНО в стандарта по NEM ) може би трябва да променим тази линия от +/- 24 V  на ~16 V (максимално) .
Така вече ще сме по-близо към остаряващата система на аналогово управление на релета , стрелки , осветление и т.н.
Пък променливото захранване със 16 V може да бъде ползвано и от по-различни захранвания .Ако вземем за пример отново устройство което се захранва с +/-12V то неговото захранване освен ,че трябва да има стабилизатор за 12V с нужната му мощност , ще трябва да има и собствен изправител включен преди този стабилизатор.Изправителят може да бъде еднопътен (един изправителен диод) или двупътен , тоест той може да бъде изпълнен според усмотрението на конструиращият го моделист.Така вече всяко устройство може да бъде включено към тази линия - ~16V (АС).

Значи възможностите ни са две:

Оставаме на системата за захранване на +/- 24 V която е по стандарт , и всеки индивидуално взима решение как точно от нея да си захрани допълнителните устройства на модула , като ако те се с аналогово управление , си изгражда и командно пултче на място (система от ключета за управление) чрез което ги управлява , а ако са с цифрово управление , в зависимост от устройствата , си комбинира захранващата (+/- 24 V) и  управляващата линия (крачета 7/8 - ако се приеме моето предложение).

Другият вариант е - променяме захранващата линия с ~16V , и всеки снема нужното му захранване , било то ~16V (АС) или чрез изправяне и понижаване до нужното му напрежение (примерно 12V DC) .И в двата случая сам на местно ниво (в рамките на модула) си прави и съответният пулт (система от ключета , датчици и т.н) за управление на прилежащите устройства.
В този случай , общото между модулите ще е мощен захранващ източник на ~16V(АС) , от който ще се ползват всички.

И така , очаквам внимателно да се запознаете със въпроса , стандартите и т.н. и да се произнесете тук.
Опитах се да нахвърлям колкото се може по-накратко стоящият въпрос , но сега като виждам , пак е доста дълго , та не съм сигурен какво да направим...
Да спретнем поредната анкета ?
Или да се съберем на живо и да обсъдим детайлно този назряващ въпрос?
Като знам как се събрахме :lol: за схемата на клубните модули през изминалата събота (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,791.15.html) смятам че не е така лесно и просто не виждам решение на проблема!!!  :blind:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2009, 08:49:25
Цитат на: pach link=topic=698.msg19206#msg19206 date=1234166618

Междувременно възникна един въпрос , във връзка със строежа на нови модули.
На новите модули както се разбра ще има включени различни аксесуари , като осветление , стрелки и прелези .
Въпроса който възникна е къде да бъдат електрически подкачени тези допълнителни изискващи захранване устройства?

По въпроса за стрелките мисля , че отговора е ясен .
По стандарта NEM 908d който може да прегледата още един път ТУК (http://www.morop.org/de/normes/nem908d_d.pdf) , както и по приетите ПРАВИЛА (http://picbg.net/u/16413/17340/183147.bmp) включени и в общите изисквания за нашите модули
 (http://www.railwaypassion.com/?cid=150&NewsId=54) стрелките трябва да се включат на една от двете двупроводни линии , предназначени за управление.Това са линиите на крачета 5/6 за линия №1 , и за линия № 2 крачетата са 7/8 от нашите 15 кракови съединители.Това са двете линтии предназначени за ЦИФРОВО УПРАВЛЕНИЕ по модулите (за това има предвидено и на всеки трети модул , по един допълнителен - трети съединител)
До сега не сме ползвали тези линии така , че аз предлагам следното :

Линия №1 да я ползваме за управление на подвижният състав (това ще линията по която може да навръзваме управляващите мишки в мрежа).

Допълнително ще трябва да решим коя фирмена система ще ползваме , дали на РОКО , дали на ПИКО , или пък ще се придържаме плътно до международните стандарти на FREMO , като ползваме тяхната система (с мишки FRED) и съответните ресурси за мрежи , усилватели и управление.Тази система впрочем полдва максимално плътно управление по стандарт DCC , но го прави със свой сравнително достъпни средства , до които има свободен достъп в мрежата.

Линия №2 да я ползваме за управление на стрелки , семафори и т.н.(това пък е управляващата линия за мрежата от пултове натоварени с тази задача)

Тук отново като при линия №1 , стои въпроса за прилагането на коя система ще решим?

Вторият възникнал въпрос е за напрежението с което да захранваме допълнителните аксесуари , който работят или в автоматичен режим (като прелезите например) или са без управление (като осветителни стълбове).

За тази цел по стандарта NEM908d е предвидено +/- 24 волта (максимално) което е напълно достатъчно да захранва всичко в моделизма .Това е максималното напрежение по двупроводната линия на крачета 3 и 4 от нашата 15-кракова система (а на 25 краковата система по NEM - тази линия е на крачета 6,7 и 8).
Това предполага  ,че устройствата включвани към тази линия , задължително работят с постоянно напрежение и ако се захранват с по-ниско от 24 V , трябва да имат съответния понижаващ елемент .Например ако дадено устройство се захранва с +/- 12 V , то към него трябва да бъде монтиран стабилизатор за 12V с нужната мощност , който се захранва от линията за +/-24V.

Тъй като нашата система (която така или иначе НЕ СЕ ВПИСВА НАПЪЛНО в стандарта по NEM ) може би трябва да променим тази линия от +/- 24 V  на ~16 V (максимално) .
Така вече ще сме по-близо към остаряващата система на аналогово управление на релета , стрелки , осветление и т.н.
Пък променливото захранване със 16 V може да бъде ползвано и от по-различни захранвания .Ако вземем за пример отново устройство което се захранва с +/-12V то неговото захранване освен ,че трябва да има стабилизатор за 12V с нужната му мощност , ще трябва да има и собствен изправител включен преди този стабилизатор.Изправителят може да бъде еднопътен (един изправителен диод) или двупътен , тоест той може да бъде изпълнен според усмотрението на конструиращият го моделист.Така вече всяко устройство може да бъде включено към тази линия - ~16V (АС).

Значи възможностите ни са две:

Оставаме на системата за захранване на +/- 24 V която е по стандарт , и всеки индивидуално взима решение как точно от нея да си захрани допълнителните устройства на модула , като ако те се с аналогово управление , си изгражда и командно пултче на място (система от ключета за управление) чрез което ги управлява , а ако са с цифрово управление , в зависимост от устройствата , си комбинира захранващата (+/- 24 V) и  управляващата линия (крачета 7/8 - ако се приеме моето предложение).

Другият вариант е - променяме захранващата линия с ~16V , и всеки снема нужното му захранване , било то ~16V (АС) или чрез изправяне и понижаване до нужното му напрежение (примерно 12V DC) .И в двата случая сам на местно ниво (в рамките на модула) си прави и съответният пулт (система от ключета , датчици и т.н) за управление на прилежащите устройства.
В този случай , общото между модулите ще е мощен захранващ източник на ~16V(АС) , от който ще се ползват всички.

И така , очаквам внимателно да се запознаете със въпроса , стандартите и т.н. и да се произнесете тук.
Опитах се да нахвърлям колкото се може по-накратко стоящият въпрос , но сега като виждам , пак е доста дълго , та не съм сигурен какво да направим...
Да спретнем поредната анкета ?
Или да се съберем на живо и да обсъдим детайлно този назряващ въпрос?
Като знам как се събрахме :lol: за схемата на клубните модули през изминалата събота (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,791.15.html) смятам че не е така лесно и просто не виждам решение на проблема!!!  :blind:


Напомням ви ,че ако искаме в края на месеца да имаме нови включени модули , трябва да обърнем повече внимание на така поставените въпроси.!!!
Хората и модулите чакат!!!
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: spas_tf в 11 Февруари 2009, 12:07:53
Аз мисля , че така или иначе ,тъй като не ползваме точният FREMO стандарт е по-добре 24 волтовата линия да бъде понижена на 16 волтова , за да нямаме проблеми с декодерите за стрелки и т.н. А колкото до пада на напрежението - има бустери! Все пак ако се реши да се ползва 24 волтова линия , аз най-вероятно ще се откажа от нея като сложа един 16 V AC ~ траф на моя модул. Така или иначе ако е 24 V пак ще трябва да се слага допълнителна електроника.  :thank_you:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2009, 14:51:44
Има резон!
Други колеги ще ни светнат ли какво мислят?
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pavel75 в 11 Февруари 2009, 14:54:32
Както се казва ако няма други мнения да пристъпим към гласуване!
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2009, 14:58:49
Цитат на: pavel75 link=topic=698.msg19351#msg19351 date=1234356872
Както се казва ако няма други мнения да пристъпим към гласуване!
:swoon::swoon::swoon:
Само трима ли сме модулистите вече???(в тая връзка се сещам ,че трябва да се обадя на Ники , нали и той някакъв модул ще спретва...)
:blink::blink::blink:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: EMPEROR в 11 Февруари 2009, 15:24:18
И на мен ми се струва добра идея :)
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2009, 16:17:57
Цитат на: EMPEROR link=topic=698.msg19359#msg19359 date=1234358658
И на мен ми се струва добра идея :)

Коя от всичките предложени за обсъждане?
Или може би последната?
 :)
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: zazo в 11 Февруари 2009, 16:22:57
Аз съм за 16 волтовия вариант, щот не виждам каква е файдата от тия 24 волта.
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: Vlado в 11 Февруари 2009, 16:36:08
16 Волта, та! Какви са тези 24?! Да се чудим после как да намаляме волтажа...
Лично мнение!  :hi:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: ivo в 11 Февруари 2009, 16:56:37
 :declare: 16
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2009, 17:16:25
В изложението ми не съм поставил само този въпрос , момчета !
По другите какъв е коментара ви?
Кво сега ще си "вадим думите с ченгели ли"?
 :blink:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: spas_tf в 12 Февруари 2009, 14:08:15
По първият въпрос имам следното мое мнение. Май ще си решим доста проблеми ако зарежем стандартите на ФРЕМО относно ел. часта. И без това до сега си ги побългаряваме. Така, значи за линиите за управление нямам какво да добавя - СЪГЛАСЕН ! Относно централите имам и от двата типа ROCO и PIKO (Uhlenbrock). Трябва да се отбележи , че ако пиковската се допълни с централата майка Intelibox на Uhlenbrock имаме завършена система към която без проблеми се добавят Lokonet модули и още куп други устройства. Но , все пак Intelibox e  с цена около 400 EUR, за това мисля ,че ROCO в нашият случай е по изгодно от към цена и функции , а и не се налага сложно препрограмиране на локомотивите между PIKO и ROCO централите. Така , че съм с един глас за ROCO  :thank_you:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 12 Февруари 2009, 16:06:18
Кой е аналогичният "Loconet" при ROCO?
(тоест пак за линиите за управление)
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: spas_tf в 12 Февруари 2009, 16:54:29
Честно казано май-няма аналогичен :blink:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 14 Април 2009, 15:28:01
Хм, макар и със удължен образ (аз го оставих за шипок екран , стерео звук и висока резолюция) който по незнайни причини стана , ето ви линк към видеото от тази извънредна среща.Заснет е към 221 часа на 3 август 2008 г.
http://www.youtube.com/watch?v=HEPjPkfbXMI
 :bb2: :dance1: :dance1: :dance1:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: mill в 14 Април 2009, 21:57:47
Ам,чи супер е качеството бе брат :yes: :good:.Поздравления.Това с какво си го снимал :blink: :good:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pach в 15 Април 2009, 08:06:58
Цитат на: muncho link=topic=698.msg23147#msg23147 date=1239735467
Ам,чи супер е качеството бе брат :yes: :good:.Поздравления.Това с какво си го снимал :blink: :good:

С камерата - Панасоник SDR-H40!!! :spiteful: ;D

Вие как го виждате , щото при мен на плеъра го пуска широкоекранно както е и заснето , а в ютуб го криви и удължава???
На голям целият екран го прави също с удължен образ - добре че поне качеството му запазва!!! :yes:
Титла: Re:Извънредна среща ...
Публикувано от: pavel75 в 15 Април 2009, 08:36:42
супер си е.