RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout => Темата е започната от: spas_tf в 31 Януари 2016, 13:54:24

Титла: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: spas_tf в 31 Януари 2016, 13:54:24
Един линк от архива на стария вариант на форума , който мисля ще е полезен за всички!  :hi:

ftp://82.103.112.145/KNIGI/juri_botev.pdf (ftp://82.103.112.145/KNIGI/juri_botev.pdf)
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: МАШИНИСТ в 29 Май 2017, 20:03:36
ГРЕШКИ в раздел " МОДЕЛИРАНЕ НА ПОДВИЖЕН ЖП СЪСТАВ . т . 2 МОДЕЛИРАНЕ НА ВАГОНИ.Грешни чертежи и размери за четириосни товарни вагони и пътнически 2 клас.Грешки в кош и талиги.С по 2-3-4 мм. колкото да не стане.
Да , старо издание , но не проверено за технически несъответствия.
Начинаещи моделисти с желание за развитие удрят на камък.
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: Best Ripper в 29 Май 2017, 22:04:50
Изданието е тотално остаряло и изостанало от съвременните модели, релсов материал, технологии и каквото искаш... Цени се само от неориентирани, прославящи умрялото, теоретици и фанатици...  :drinks:
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: МАШИНИСТ в 29 Май 2017, 22:31:59
Съгласен съм,но все пак начинаещи моделисти могат да пробват или пречертаят и оразмерят нещо.Ей тъй за учение и опит.Нали от там се почва.Вероятно всичко е грешно,но не съм задълбавал.А упоменатите модели на вагони и тогава и сега са едни и същи,нали? 10 купейния вагон 2 клас все е същия , както и товарните.Не логично е да са грешни размерите,което ме навежда на мисълта за моделите на самолети и танкове от онова време,които също бяха грешни с цел някой " враг на социализма " аджеба да не гепи и разсекрети военна техника.И " противника " разбере колко секретни оръжия и вагони имаме. :haha: :haha: :haha:
Изданието е ценно , че има малък тираж и клони вече към антикварна литература.Иначе за подрастващи младежи прохождащи и набиращи опит би било интересно за обща култура.И някой и друг начин за събиране на малък опит :drinks:
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: Best Ripper в 29 Май 2017, 23:01:25
Съвременната младеж е отрекла вече хартията като носител и масово "тренира" на компютри, таблети и прочие. Има отлични програми за проектиране на трасе и макет, включително и българска... Младежта я мързи учебник да отвори, ти искаш специализирана книжка да чете...  :sarcastic:
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: МАШИНИСТ в 30 Май 2017, 00:03:35
За огромно съжаление е така.Нали виждаме от мързел колко са грамотни.За тези продукти също се иска грамотност и познания на по-високо ниво.А след години те ще управляват БЪЛГАРИЯ , ако все още има такава държава.
И как ли ще работят с подобни програми , при условие , че младежта е полуграмотна и трудно чете текст,камо ли да знае правопис на трудния ни език?
Все едно,ще се учим с кандидат моделиста.
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: pach в 30 Май 2017, 09:35:10
Всъщност до скоро и аз мислех така...но напоследък..."преоткривам"
желанието и възможностите на младото поколение.

Винаги съм се дразнел, когато бидейки на тяхните години,
някой дъртак да ми казва, че от "вас нищо няма да стане",
"вие сте тъпи и повърхностни...вятър ви вее на бял кон" и т.н.
Но сега улавяйки се, че повтарям същите ...че и още такива лафове, съответно към днешните млади не само правя това което съм мразел ...но и съм почнал да се вглеждам и търся...
светлинката в мрака.

И мога да те уверя, че има такава!!!

Излизайки от постсоциализма, откривам че ...
 все по-малко са децата и юношите коино имат нужната
страст и жажда за знания?!! Но всъщност това не е лошо!!!
Защото така има едни...максимум десет процента, които са пък
и напълно достатъчни за развитието на нацията и родината ни.
Останалите са ...просто бъдещи ( понякога и прости) обикновенни граждани.
Това обаче не е никак лошо.

По навик от социализма, ние дъртите разсъждаваме,
че всички...подчертавам... всички трябва да са умни, образовани и...по възможност ...с еднакви униформи!!! :lol:
Но тогава това не са те самите, ама въжделенията на ...
Едно време партията (верни членове), а сега производители ( верни консуматори),
за едно лесно манипулирано и съответно управлявано общество.
 А това не е всъщност общество, ами ...средноинтелегетнно стадо преживни животни с нужните на корпорациите ( а в северна Корея - за партията) навици и послушание.

Впрочем, нищо ново всъщност -като се вгледаме в хобито, нима ние като бяхме млади,
не ни гледаха с почуда, нападки и обиди, че се занимаваме с " влакчета" дори когато сме пораснали.!?!?
И сега когато сме на дърти години ( средната възраст във форума е над 37 год.) не е ли същото!? Присмех или в най-
добрия случай ...почуда и неразбиране, срещаме и до сега!!!

  Същото е и при младите в това хоби!!! Повторение едно към едно от преди 30-35 години! И въпреки това имаме дори тук няколко млади членове на форума, на клуба и мааалко повече
разбиране и одобрение от близките нам хора....

Ми пак опираме до "онези" 10% , за които споменах по-горе!!!
И повярвай, не са по-малко отколкото по "наше" време
...просто ние не ги знаем всичките.
Клуба работи с младите попълнения. Явно е ясно, че не всички
ще станат моделистти, но така ще се формират всъщност бъдещите нови...хайде да са 5%!!! Но пък вече имаме и от нежния пол дори!

Колкото до книгата на Юри Ботев, тя е писана през 70-те години
на миналия век. При това в голямата си част, по оскъдната информация промъкнала се зад "желязната завеса", чрез чужди
списания и автори като Гюстав Фром и т.н. ...
допълнена със изключително оскъдната информация, за родното БДЖ...

Логично да е точно такава книга сс всичките си недостатъци.
Още тогава знаехме, че е такава...пък ти май си първия които,
"открива" неточностите в описанията и дори размерите.
 Е .. ииии? Какво от това???

Книгата отдавна изпълни за нас основните си функции...
Да получиш началните насоки и основни разбирания за хобито!!!
Но и най-важното, да те накара да мислиш и да търсиш още информация и опит. !!!
Тоест...да напуснеш стадото (описах го горе)!!!
Сега макар и 45 години по-късно, тя все още изпълнява тези функции!!!
Дава основата...и те кара да търсиш и мислиш! Да се развиваш!
А има и неща които само в тази книга можеш да намериш все още!
Като например как се прави преходен участък към наклон,
или преходна крива преди завой ( и двете за моделизма).
Има и още други неща които дори тук, в този доста развит
форум, не можеш да ги намериш...но и нова книга по тази
тематика не е издавана!!!

 Е какво искаш тогава!?
 :hi:
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: jopeto в 30 Май 2017, 10:45:21
И аз от няколко месеца се чудя, всъщност какво иска тоя !?
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: Mixy в 30 Май 2017, 13:08:40
Моля, придържайте се към темата. Ако някой знае по-добро, по-ново или по-точно издание на български език по темата "ЖП моделизъм", нека го сподели.

Mixy,

Администратор на Railwaypassion.com
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: pach в 30 Май 2017, 14:45:30
Извинявайте, помислих си, че темата е за книгата на Ю. Ботев,
която обсъждаме...пък тя била за някакво ново издание което явно не го знам... :blush2:
Моля админа да изтрие горният ми пост тогава!
 :hi:
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: Mixy в 30 Май 2017, 15:36:48
Отнело ти е доста повече време да го напишеш, отколкото ще ми отнеме на мен да го изтрия. А аз ценя както своето, така и времето на другите. Затова нека оставим анализа на постсоциализма и отминалите славни времена на историците. Колкото до книгата на Ю. Ботев - не мисля, че Спас е пуснал линка за да я коментираме, но щом ви се занимава, нямам против. Стига коментарите да не прераснат в поредното заяждане... ;)
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: jopeto в 30 Май 2017, 16:16:54
       Тая книга, според мен е почти безполезна, като изключим отбелязаното от Pach и глава за КМ (Контактна мрежа), която и без това никой не иска да прави, поради сложността и неудобствата свързани с наличието и.В годините от както съществува форумът се е синтезирала толкова много опит и полезна информация, които ако трябва да се обопщят, ще трябват няколко десетки тома. Да не говорим, че  стандартите при познатите ни мащаби, вече нямат  нищо общо(релси радиуси, дигитализация, осветление ,куплунзи, реални размери и други) А пък да не говорим, че в нета ежедневно изкачата нови идеи и методи за моделиране които, направо ме впечетляват с реалността си и то направени с подръчни средства (парчета пластмаса, стари опаковки и други такива неща от бита) Ако преди десет години беше нещо космическо да имаш аерограф и едва някой беше чувал за фотоец в България, сега вече си говорим за ЦНЦ-та и 3Д- принтери. След последната  срещатата в Русе, от видяното по снимки и клипове, спокойно мога да заявя, че моделизмът у нас е едно от малкото неща на световно ниво. Не знам, защо трябва да се фокусираме в липсата и превъзнасянето на една стара бумага?!
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: pach в 31 Май 2017, 07:03:43
Типично мнение на следващо поколение ( да не забраняг обаме, че не са поредното)! :lol:
Книгата е безполезна!!!
Кога и за кого?
Щото някога нямаше мрежа...
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: pach в 31 Май 2017, 08:04:10
Ще взема да си изключа редактора...мойте грешки са си мой!!!
А то в горното мнение което не мога вече да редактирам се е получило пълна глупост благодарение на прехвалените авторедактори.


Та правилното от горния пост е:
Цитат
Типично мнение на следващото поколение.
( Да не забравят обаче, че не са последното)
Книгата е безполезна!!!
Кога и за кого?
Щото някога нямаше мрежа....
:hi:

Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: Vlado в 31 Май 2017, 11:58:54
Абстрахирайте се от сега, защото днес е много различно. Книгата на Ботев за времето си беше наистина полезна, че и единствена за повечето от нас. В личен план я ползвах задължително при проектирането и направата на макета и последвалите реконструкции. После, след отварянето към интернет и появата на този форум, нещата по един естествен път се развиха и някак книгата остана на заден план, което е нормално.
Тъй като в някакъв момент поддържах тесни контакти с Юри Ботев, да споделя, че той много искаше да преиздаде книгата след съответното й осъвременяване. Даже у дома още съхранявам един екземпляр от този му труд, който също, уви, нямаше да отговори на потребностите на бг жп моделиста, тъй като дори не се докосваше до новите тенденции. Е, новото поколение в жп моделизма дойде. Не е ли време ние да запълним тази информационна дупка?
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: jopeto в 31 Май 2017, 12:40:46
         Ми, да!      А иначе относно книгата и аз съм я ползвал, чел и преписвал на ръка от нея още в "Джониленд" когато ксерокса си беше лукс. Тогава можеше да се каже, че бях "новото поколение"! Като започнах да си строя макета, не можеше да си поръчаш от Липето каквото си пожелаеш. Трябваха ми портали за тунели, няма от къде да си купиш, значи трябва да си направиш! Отваряш книгата и правиш по размерите от там и те не съответстват с практиката. Защото, вероятно размерите са  взимани от БДЖ-то Но никой не е се е задълбочил в анализа си ,че има различни строителни габарити, които се изменят в годините според подвижният състав на железницата. В България голяма част от инфраструктурата си е непроменена от парната тяга и някъкси е нагодена да се ползва с КМ.  Чета аз там, ползвам зададените размерите и пак нещо електровозите минаваха на интересно разтояние дори и със свален пантограф. Другият ми сблъсък , бяха наклоните, които се оказаха немеродавни. Не само от въпросната книга, а в последствие и от книгата на проиводителите, та ми се наложи да си смятам някой работи сам и после да ги изпитвам лабораторно в 120 пъти по-малък вариант .  След години се оказа, че  и в мащаб 1:1 всичко си е точно така, като изводите до които бях  стигнал сам. И се обедих, че със  законите физиката, никой не може да се е_ава!
       Редно е да измислим нещо с крак във времето. Проблемът, е че подони книги, някой хора ги приемат за меродавни, правилни или за закон от който ако се отклониш то това е грешно. Това хоби е хубаво, защото смесва в себе си много творчество, занния, идеи, развива умения и те среща с ралични хора.
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: Best Ripper в 31 Май 2017, 13:15:07
За да бъде актуална и съвременна една такава книга, то тя трябва да се преиздава максимум на 5 /пет/ години, като авторът/авторите трябва задължително да са в час с реалните модели, релсов материал, електроника, компютри и всичко останало, което се налага да се ползва. А това за БГ е напълно непосилно и безсмислено, тъй като и тиражът /съответно интересът и печалбата/ е минимален. Така че остават на тоя етап два варианта - форуми и чуждестранни списания /и по-рядко книги/, където информацията е много по-вярна и актуална.  :drinks:
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: jopeto в 31 Май 2017, 13:41:02
Венци го каза отговора, "списание"! Ако можеше на няколко месеца да излиза нещо, с полезни саттии и снимки, щеше да е супер! Така си го събираш, като архив и винаги допълваш!
Титла: Re: книгата ЖП Моделизъм на Юри Ботев
Публикувано от: pach в 31 Май 2017, 16:46:19
Абсолютно подкрепям Владо!
Точно това имах предвид. Сега наистина няма смисъл от книга.
Интересно е обаче " челния опит" от "меката" ( за нас) в жпмоделима....Германия.
Въпреки, че там също има мрежа, книгите продължават да се пишат, актуализират и преиздават дори. Но там моделисттите по брой са...всички ( без бежанците)!!!! :lol:
Но всъщност "челния" опит е от една " нова" фирма която си намери нова пазарна ниша при "колекционерите" .
 Слагам ги в кавички защото те може и да се имат за колекционери, но истинските ги подминават с пренебрежение.
Но на фирмата не и пука, защото създаде нишата и си я
 запълва с ..."масови колекционери"!!!

Ако някой все още не се е досетил, става въпрос за "Де'Агостини"!!!

От януари месец 2016 година издава малки брошури ( не бих ти нарекъл списания) като допълнение към материалите, които включват освен всичко за изграждането на един макет, има и сглобяем подвижен състав - швейцарски електровоз (задвижен аналогово)) и
вагони от състава на "ориент експрес".

Макета е малък за домашно ползване, но по своему красив,
а в брошурите има съвети как да се ползват получаваните с тях материали, и съответно минимум инструменти и съвети за изработката на самият макет.

За нечие голямо съжаление или радост, макета и всичко от фирмата е в мащаб 1/160. Подвижния състав е триксов, като и релсовият материал ( вкл.стрелките).

Та това е "челния опит" в съвременните условия.

Но и тази поредица(вече са над 65 броя) е отново за "онези" 10%
мислещи и учещи се млади хора. Не че не го сглобяват и възрастни дето до сега (в Германия!!!) не са се докосвали до това хоби!!!

Та така...

Ако проявите интерес, утре мога да публикувам списък и малко снимки, до къде са стигнали броевете на брошурите ( имат и начална жп история в стил деагостини) и сглобявани макети.
Както и списък на съдържанието от материали към всеки брой.
 :hi:

ПП. Разбира се при проявен интерес, но без превод и в отделна тема тук някъде... :blush2: