RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout => Темата е започната от: pach в 03 Май 2010, 11:00:25

Титла: Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 03 Май 2010, 11:00:25
Какъв макет да НЕ правим...

...освен ако не сме на 5 годинки, нямаме никакъв моделистки опит или сме бавноразвиващи се.
Не се смейте, защото в нашето хоби има всякакви хора...така де, защо пък смятате, че ще стане някакво изключение от правилото в моделизма и живота на различните хобита у нас.

И така ето плана на един абсолютно неграмотно направен макет:
1.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427782.jpg)

Теоретически, изглежда твърде сложна схема на една голяма гара и една по-малка от типа „разменна”.Има наличието на две планини, които поне визуално да ги разделят, както и малък индустриален клон м/у тях.Употребени са доста разклонения в прави и криви, както и голямо количество релси от „Т” профил.Желанието за рeaлизирането на голяма „инфраструктура” е свело до минимум наличието на много сгради, като дори няма и намек за голямото селище което би се нуждаело от такава сравнително сложна гара.Вярно, че мястото е малко и поради това макета е направен „спускаем” от стената, където явно стои в прибрано положение, но макетиста можеше поне един фототапет намекващ за град да сложи.
Все пак отдавам някой от липсите на това, че няма и никакви фигурки на хора или автомобилен превоз – тоест за сега е твърде далеч от завършеният му вид.
До тук с теорията.

2.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427798.jpg)

Как е практически?
Ами мноооого зле...от където и да го погледнеш, се е получила чиста загуба на пространство (което  впрочем за този мащаб – ТТ си е достатъчно за едно средно по-големина, прилично макетче), излишно усложняване на всъщност адски проста релсова фигура (със съответното неправилно и глупаво разположение на голяма част от разклоненията) и не на последно място, абсолютно безмислено „въртене” в овал на няколко (не повече от четири/пет)  влакови композиций. Всъщност да, има възможност от добавянето във „въртележката” на още един/два влака, но явно усложнената фигура би объркала и създателя си , та резултата в най-добрият случай ще са няколко последователни катастрофи.
Въпреки количеството на разклоненията, се оказва (дори само с един поглед се открива) че всъщност има опит чрез пресъздаване на четири малки гари, визуално сляти две по две, да се създаде илюзията на първия поглед, както и сдобиване с минималната възможност при безкрайното „въртене” на влаковете да има все пак „някакво” разделение поне по „времепътувания” от една гара до друга (то така де, при липсата на каквито и да е междугария...).
Ако приемем горе казаното и се вгледаме, ще видим че основната гара (тази с миниатюрното депо), е съставена от две малки гари с прекомерно количество глухи коловози.На втората снимка съм ги означил със син и червен цвят. Двете гари имат минималното количество разменни коловози – едва два, означени съответно с 1 и 2. Останалите коловози са глухи, изтеглящи и т.н. от което може само да съжаляваме, че количеството разклонения, не води непременно до качество, както в смисъла и логиката на разположението на коловозите , така и в тяхната (макар и моделна) функционалност.
При синята гара се забелязва, че извън „транзитния” коловоз (тук грешно означен от мен с 2) всички мислими и немислими глухи коловози започват от другия. Няма лошо, така се правят маневри, без да се „пипа” движението по транзитния.Дори има и изтеглителен коловоз който за жалост обаче се обезмисля от части, че е срещу депото, и напълно от другият глух коловоз, включен във вътрешността на двете разменни релси.Цялата гара създава илюзия в опит да се пресъздаде малка товарна гара, с депо но всичко се обезмисля, от двете разклонения осигуряващи втори вход/изходи (в ляво и дясно) от нея , при това „услужливо” включени в уж коловоза отреден за маневрена дейност. Практически в тази гара има прекалено много входове/изходи и „враждебни” възможности за маневри спрямо основните маршрути което дори при „натренираност” на собственика на този измислен макет, могат да доведат само до едно – постоянно объркване и напрежение за/от неизбежните катастрофи. Една автоматизирана система за маршрутизация, би станала излишно скъпа, обемна и трудоемка, за да гарантира може би от части (въпрос на умения и възможност за реализация) безаварийното „каране” на влакове.И то при условие, че е възможно да се реализира.
Не по различно е положението и на втората гара (съставяща „голямата”) – тази в червено.Също наличието на едва две разменни релси (коловози) неадекватна употреба на разклонения (язък за количеството им) както и явен „мерак да се сложи (отново) разклонение от типа „английска стрелка”.
Тя съответно на свой ред обезмисля както безаварийното преминаване на влакове, така и разделянето на двата разменни коловоза, като нейните глухи отклонения са заели мястото на евентуалният перон който би бил сложен там в „пътническата” част на тази гара.Тоест и този замисъл – визуалното обединение на товарната гара с депото и проходната пътническа гара (съответно синя и червена) е погубен безвъзвратно.

3.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427783.jpg)

В добавка като се сложи липсата на каквото и да е място за гарова сграда (и не ми излизайте с лафа „че се предполага гаровата сграда да е извън макета , защото единственото и логично място тогава едва ли е от към депото!?!?!?!) и съвсем не на място най-безмисленото „побиване” на големият стрелочен пост/разпределител в нейния (на „гарата”) визуален и физически център без необходимата ясна и качествена видимост към основните разклонения – входно/изходните гърловини, какво става?
Една голяяяяма ...глупост!!! То реално погледнато и въглищарника е нереално побит в средата на гарата, вместо някъде в близост до депото. Ако трябва един локомотив да зареди въглища преди да се прибере (или след като излезе) от депото , то той ще си изгори половината запас , само от маневрите необходими му да се добере до въглищарника. При това за да стигне до там трябва да направи и един кръг по някой от отклоненията, за да влезне всъщност във вътрешният овал и да стигне до въглищарника! Мдаааа, пада яко каране насам – натам!!! Обаче няма никаква смислена логика...

4.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427784.jpg)

Не по-различно е положението от „другата” страна на планината...Една гара визуално, но всъщност две малки разменни такива означени със зелено и жълто.На пръв поглед – средна гара с четири (!) коловоза, но всъщност без каквато и да е връзка по между им. Тук при жълтата гара е края на двете допълнителни отклонения излизащи от синята гара и точно по този (единствен) начин се осъществява връзката между външния и вътрешен овал. Като замисъл не е чак толкоз зле, но ако се вгледате ще видите поредната глупост на моделиста проектирал и реализиращ този макет. Липсата на място не е оправдание за невероятно стръмните изкачвания и спускания при трите невралгични точки за пресичане на релсовите пътища на две нива. А пък третата точка в средата (означена с кръг) е някакъв абсурд. Направих си труда да въведа отчасти плана на този макет във Wintrack (докато го превеждам на български език – постоянно тренирам за да имаме и НELP-книжка разбираема за всеки) благодарение на списъка с номерацията на употребения релсов материал. Колкото и да подозирах по преценка на око от скицата и снимките на немеца, бях направо шокиран – този „макетист” употребява наклони над 50/1000 с което бие по стръмност на макета си дори НОХ, известни с детските си макети в масов тираж. Невероятно е, че се е примирил и реализирал такива наклони, които не само изглеждат като за зъбчата железница, но дразнят естетически и реално окото, а и гарантирано амортизират подвижният му състав безмислено и бързо. Пък и не виждам как локомотивите биха могли да се изкачат сами (без да теглят за влак) без да забуксуват ?! Дано никога не попаднете на модел продаден от собственика на този макет като  (употребяван)!!!

5.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427788.jpg)

Като стана въпрос за въглищарник, явно собственика на този безумен макет, се е опитал да компенсира, разхода на гориво и монтира голямият бункер за зареждане на парни локомотиви в непосредствена близост до другата невероятна изгъзица – кръговото депо.За тази изгъзица ще се спра подробно по надолу, а сега да се върнем на въглищният бункер, който е побит на глух коловоз в непосредствена близост до обръщателя. За да се зареди парен локомотив трябва да „отиде” до този бункер през обръщателя. Ами самият бункер как се зарежда??? В района нито се вижда, нито има място за голям багер който да загребва въглищата от товарни вагони (те пък къде биха били  „паркирани” при тази операция???) и да допълва въглищният бункер. По-глупаво разположение на това прекрасно съоръжение не бях виждал до сега!!!
Но ако си мислите, че са свършили абсурдите и глупостите, запазете самообладание и вижте по-долу!!!


6.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427787.jpg)

Една прекрасна спирала (при това двойна – изкачващо/спускаща – тоест две спирали една в друга) каквато се слага, на макети с малко място и необходимост от „прехвърляне” на влакове в много високи нива (най-вече на планински макети тип „швейцарски”). Тази е невероятна не само с двойното си изпълнение (не всеки се сеща, може и успява да реализира две спирали една в друга) но и височината която „превзема”. Та тя е цели десет етажа!!! Браво!!! Но ...оооо, ужас тя на практика „превзема” сама себе си!!!

7.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427789.jpg)

 Безкрайното спускане по тези десет етажа, всъщност е не да се слезне на по-ниско ниво, а само за да се даде старт на едно изкачване (отново десет етажа) обратно на горе. Безмислено, тъпо и...отново амортизиращо подвижният състав!!! При това на „тъмно” – управляващият този невероятен макет има повече възможност да слуша движението на влаковете от колкото да ги вижда...В едно безкрайно каране до полуда!!! E, има си и свойте хубави страни – целият подвижен състав се върти на едно място, и няма 6/5 – искаш ли да изкараш една по-вътрешна композиция (някъде от средните етажи) щеш, не щеш, ще извъртиш всички влакове пред нея по макета във видимата му част. Наистина голямо каране пада, пък ако забравиш коя точно композиция искаш да „повозиш” – няма страшно, тъкмо ще ги извъртиш отново всичките - да не би да липсва някоя!?!?!!!!!

8.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427790.jpg)

Някак си на фона на това, липсата на подсигуряващи релси по обръщателя, срещулежащи на коловозите по които „паркират” локомотивите в  кръговото депо, не прави никакво впечатление...Какво пък толкова, ако излизащ локомотив не спре навреме на обръщателя!?! Направо скача на бетона и ...голяма работа...Машиниста да е внимавал и „карал” без „превишена скорост”.

9.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427792.jpg)

В заключение, от ТАКЪВ макетист не може да се очаква  каквото и да е, системно и/или колекционерско събиране на приличен подвижен състав.Толкоз му е умственият багаж и разбирането от организация на железопътния транспорт, пресъздавана на макет. Важното е да се „карат влакове”, да се кефи максимално на хобито , такова, каквото го разбира и хич да не му пука от разнородието на влакове, като тяга, епохи и администрации!!!!!!

10.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427791.jpg)


Та така , драги ми Смехурко!!!
Това е ОБРАЗЕЦ на макета КАКЪВТО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ!!!
11.
(http://picbg.net/u/16413/34638/427785.jpg)
Това безумие направо изби рибата и всичко смислено в мен!!!
За коментар, по това безумие, на мен силите ми стигнаха само до тук.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 03 Май 2010, 11:56:55
Мда...коментари може още да се направят , но нека и вие да видите някой неща.
Впрочем пропуснах да спомена, снимките и макета са от немският-ТТ-форум тук:
 "TT-Board - Forum der Modellbahn in 1/120" - http://www.tt-board.de/portal.php
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Vlado в 03 Май 2010, 12:14:01
Наистина е доста претрупано и аз, да си призная, макет в тоя му вид никога не бих замислил, проектирал и направил, но в крайна сметка всеки има свободата да прави каквото иска и както иска. Явно създателят на това бижу е сметнал, че му трябва много път за много влакове и затова точно по този начин е конструирал релсовия път и неговото развитие. А това, че на мен или на някой друг не му харесва си е изцяло... проблем на самия нехаресващ. Тъй че ако трябва да направя коментар, то той ще е - не ме кефи. Но и ще добавя: по вкус и по цвят другари няма, всеки може да прави каквото си иска, щом го удовлетворява. Пък и като знам колко трудно се прави макет, колко време, усилия и нерви коства всичко, по-скоро бих приел такъв проект какъвто е с леки резерви относно нещата, които не одобрявам.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 03 Май 2010, 12:47:25
Все пак в един макет никой не отрича , че трябва да има и някаква (макар и опростена) логика за движението на подвижният състав. Такава логика поне аз  (за разлика от собственика на това "бижу" който безспорно му се кефи щом си е "изложил" и снимките на проекта) не намирам .

Примера с прехвърлянето от външният към вътрешния овал на един излизаш от депото локомотив, за да стигне до въглищарника не е единствен. А като се добавят и невъзможността да се определят главните коловози (не на последно място поради объркващото разполагане на разклоненията - дори тези в крива) на практика се е получило едно красиво (на пръв поглед) макетче което би умръзнало на всеки който издържи да го наблюдава повече от половин част , защото ще е свидетел на едно нелогично и безкрайно въртене в кръг (пардон - овал) на влакове. Дори децата ще загубят търпение...

В добавка безмислената амортизация на подвижният състав в тази спирала е направо върха на сладоледа.Поне да се виждаха влаковете в нея!? :sarcastic:

Темата е направих , защото в този форум постоянно "навлизат" нови моделисти, бъдещи макетисти и не е нужно да правят едни и същи грешки и разочарования каквито е имал всеки един от нас, нали???
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Mixy в 03 Май 2010, 14:00:39
Всеки е свободен да твори каквото му душа харесва. Другите сме свободни да коментираме - положително или отрицателно.

Моят коментар е за спиралата - наистина не разбирам какъв би бил смисъла на това чудо, освен за изпитание на ходовите качества на локомотивите. Може би човекът си прави собствени модели, а може и да е замислил нещо, за което ние да не се досещаме.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Best Ripper в 03 Май 2010, 19:11:48
.....dispatcher......
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pavel75 в 04 Май 2010, 09:52:49
Цитат на: Mixy link=topic=2428.msg40555#msg40555 date=1272884439
.....
Моят коментар е за спиралата - наистина не разбирам какъв би бил смисъла на това чудо, освен за изпитание на ходовите качества на локомотивите. Може би човекът си прави собствени модели, а може и да е замислил нещо, за което ние да не се досещаме.

Освен спиралата - ако наклоните са толкова големи наистина ще седи грозно.
Аз бих искал да чуя мнението и на Тошко (bdz43).
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Vlado в 04 Май 2010, 09:56:55
Добър си е макетът. Просто е малко претрупан, нищо повече. Аз бих обърнал внимание на всичко останало без релсите - баласта, тревата, дърветата и т.н. Мисля, че е направено много добре. Един макет не е само релси, а цялостна визия, пък на мен тази ми харесва. Но и пак казвам - не съм привърженик на безкрайното количество релсов път, а това тук е факт. Ето пък и лошата страна.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 04 Май 2010, 10:47:33
Цитат на: Vlado link=topic=2428.msg40615#msg40615 date=1272956215
Добър си е макетът. Просто е малко претрупан, нищо повече. Аз бих обърнал внимание на всичко останало без релсите - баласта, тревата, дърветата и т.н. Мисля, че е направено много добре. Един макет не е само релси, а цялостна визия, пък на мен тази ми харесва. Но и пак казвам - не съм привърженик на безкрайното количество релсов път, а това тук е факт. Ето пък и лошата страна.

Ти това сериозно ли го смяташ?
 :swoon:
Или опонираш за да поддържаш огъня в темата? ;)

Нещо не разбирам, как може да твърдиш че те кефи такъв "добър" макет  с такива наклони?  :scratch_ones_head:
(означил съм ги с червено)

(http://picbg.net/u/16413/34638/429784.jpg)

Ако това те кефи , защо на твоя макет си ги направил според книгата на Ю.Ботев?
Или бъркам нещо? :resent:
Владо, нима би си пускал редовно локомотивите да изкачват такива наклони?

Пък наклона в средата на макета направо е убийствен (направил съм го с червени пунктирани стрелки) и защо - само за да има някакъв безмислен глух коловоз в парка?
Може би ще е за "музеен". :scratch_ones_head: :lol:(означен е със синьо и номер 4).

А стрелките не само че не са им скрити апаратите (е...не всеки може и да го направи) но те не са и баластирани (разгледайте другите снимки)..
Не смятам , че който и да е сериозен моделист , би допуснал да си направи такъв макет, пък камо ли и да се кефи на него!!! :sarcastic:

Ако приемем догадката на Микси, че спиралата има някакво неизвестно все още предназначение, искам да попитам какво би било то, та да налага да се спуска цели десет етажа (~70 см) ?

Може би за да "разгърне" останалата част от макета на пода (като в добрите времена на всеки лазеш по пода бъдещ моделист) та да има къде да се "карат" влакове?
Такава спирала би имала някакъв смисъл ако изкачваше новите етажи над макета! ...но под него... :scratch_ones_head:

Това направо е несериозно и аз предлагам да говорим конкретно (с технически доказателства) за предимствата (нима вижда някой такива) и недостатъци на този макет!
Останалото са общи приказки като в говорилня! :sarcastic:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Vlado в 05 Май 2010, 10:20:28
.....dispatcher......
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 05 Май 2010, 10:33:35
Цитат на: Best Ripper link=topic=2428.msg40679#msg40679 date=1273043152
...За някои хора явно е твърде непосилно управлението /дори и теоретично/ на повече от 2 влака и 3 стрелки и затова като видят нещо такова гледат само от своята елементарна ниска колибка.. За тях е нормално да има една осморка и да въртят до припадък едно влакче на едно трасе по 5-6 часа и да се кефят на реализъм... Кво да правиш - толкова разбират, толкова могат...

Именно такава елементарна осморка всъщност е обсъжданата макетна схема поместена по-горе.Не знам дали този немски моделист е поучавал другите, но явно е доволен от резултата в свойта
Цитат
ниска колибка
, щом си е качил снимките във форума там...

Колкото до правилата за "истинският моделист" всеки стигнал до някакъв етап в развитието си като такъв ги открива сам. Някой по-бързо (понякога не без помощта на приятелите), други по-бавно (такива са си - чешити), а трети така и не ги откриват - може би защото ги търсят някъде написани на готово...
Всеки търпи с едни или други темпове развитието си като моделист, но не всеки стига до нивото което би го задоволило.Там е въпроса...
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: bdz43r в 05 Май 2010, 11:14:34
На мен ми прилича на безразборна плетеница от релси - просто натрупани без някакъв замисъл.
Това обаче си е мое лично мнение, продиктувано и от някои професионални изкривявания. Щом авторът му си го харесва, нека му се радва, но явно за него жлезницата е просто купища релси.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: TANO в 05 Май 2010, 12:09:18
Цитирам по памет:
"Истински ж.п. макет, с много движение и възможност за много влакове и много маневри"
 Нямате си и представа колко далече от железницата е този макет. Но не знам дали си заслужава тук да се обяснява какво е влак и маневра, както и някои елементарни правила на организацията на движението в ж.п. транспорта. Иначе - да, интересна играчка е направил колегата - шарено, засукано, с големи баири, става за игра на електрически влакчета.
 По принцип има 2 вида движение в един макет:
 а/ Безразборно движение на много на брой електрически влакчета по всички координатни оси в пространството. От този тип е и горният макет.
 б/ ДВИЖЕНИЕ на моделни железници в/у макет с коловозно развитие изградено на принципите на истинските железници и като следствие от това наподобяващо движението на реалния ж.п. транспорт.
 Естествено има привърженици и на единия и на втория вид движение. Дотук няма лошо - нали сме демокрация, трябва да се съобразим с наличието и на двете групи хобисти. Само лошото е когато едната група се стреми да натрапи своето виждане като по правилно от това на другата. Затова решението може би е да се разделите още от начало на две групи - едната да си прави макет съобразен с принципите в подточка а/, а другата - макет съгласно подточка б/ като в края на месеца номера е да не се плюете един друг, ами примерно да се съберете двете групи в Терасата, и която група успее да изпие повече бира, тя да се определи за победител в спора. Като разбира се решението за това ще важи само за един месец, следващият - пак.
 С уважение и към двете групи: :drinks:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 05 Май 2010, 12:58:36
С уважение към мнението на Тано  :hi: :hi: :hi::
то пак няма да стане , щото някой тренират ежеседмично в Терасата (там вече имат специална квота при доставчиците на бира) и няма да е съвсем демократично решението на "спора м/у двете групи". :haha:  :lol: :lol: :lol:
 ;D :yes: :hi: :drinks: :drinks: :drinks:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 05 Май 2010, 18:32:17
Момчета ,не се стягайте много,(дори мешаната скара си е на място) защото това все пак е ДУХА на този форум...
Да не убиваме един приятелски коментар от тази гледна точка.
Живот и здраве, от понеделник ще се опитам да направя още коментари в детайли на ТОЗИ макет...а в по-късни дни (или следващият месец) ще направя (щом трябва) и една тема с примерно заглавие "Образец на един приличен макет" или нещо от сорта...Нали форума е за споделяне на съвети, опит  и т.н? Задължително пак ще е на някой макет намерен в мрежата, защото целта е не някой да се почуства засегнат или обиден, а да видим това/оноваи да трупаме опит (а не заяждания и постове...)
 По този има още какво да се каже , щото до сега само Владо видя и положителните страни , но те се губят в общият му поглед , а при това са твърде малко, но не е като да няма такива!
 ;D ;D ;D

ПП.Темата след скарата може да се върне към техническата си част - отворена е за всяко консткруктивно мнение, нали?
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: XRISTO в 05 Май 2010, 23:01:01
Цитат на: pach link=topic=2428.msg40739#msg40739 date=1273073537
...а в по-късни дни (или следващият месец) ще направя (щом трябва) и една тема с примерно заглавие "Образец на един приличен макет" или нещо от сорта...

Супер! Приемаш ли предложения:
http://www.vlaky.net/servis/spravy.asp?lang=1&id=47  :spiteful:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Best Ripper в 07 Май 2010, 19:33:24
......dispatcher......
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: EMPEROR в 07 Май 2010, 22:49:40
Аз лично не членувам в нито един от двата клуба и аз съм модератор. Не намесвай Владо, защото той вече не се занимава тук. Мога да те уверя, че нямам търпимост към никакво дразнение, нито толерирам един или друг, но ти обещавам, че ако тези лични отношения на няколко индивида от форума, продължават да серат по всички теми, ще си заминете до един. Има лични, има телефони, има очи в очи! Разберете се, а не се опитвайте да серете във всяка тема. Не ме интересува кой крив, кой прав, интересува ме във форума да цари спокойствие, което за сега не се случва. Или се разбирайте по между си, без да занимавате останалите хора от форума или аз ще бъда принуден да ви покажа картора!
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 10 Май 2010, 10:12:32
......dispatcher.......
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: ritchie в 21 Май 2010, 15:03:27
Безумие  ли ?!

Та  колегата   е  поставил  направо  рекорд  във  всяко  отношение !

Такова  нещо  е  по силите  на  малцина !

А  останалите  просто  ще  цъкат  с  език  и  само  кусури  ще  търсят !

Но,  свят  широк,  хора  всякъкви !    За  всеки  влак  си  има  пътници !

Който  критикува,  първо  да  покаже  какво  повече  е  постигнал  в  бранша.

Останалото  са  само  приказки  на  пазара  и   мохабети  от  селски  вечеринки !

Човека  е  подходил  много  професионално  и  макета  му  е  уникално  атрактивен !
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 21 Май 2010, 15:14:54
По какво е рекорда? - може да не съм видял нещо ...
И какво точно е "професионално" направеното на този макет???
(дай все пак някакви - каквито и да е , технически аргументи - тук не е чата на форума)
Останалото на истина е "мохабети от селски вечеринки...".
 :scratch_ones_head:

И нека като се прави анализ на даден макет, да се придържаме все пак към добрия тон, темата (в заглавието) и да се аргументираме не с празни нападки , ами с теоретично и технически издържани мнения - за да не превръщаме всяка тема в "селска вечеринка"!
 :hi:
(и да не се налага админите да имат работа! ;))

Цитат на: ritchie


Човека  е  подходил  много  професионално  и  макета  му  е  уникално  атрактивен !


Тук си прав -  като увеселително влакче от Дисниленд е спиралата - а вместо пътниците , викащите от ужас са около макета...
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Vlado в 21 Май 2010, 16:00:29
Този спор ще доведе до намиране на истината толкова, колкото и спорът кое е първо - яйцето или кокошката или тортата или геврекът е по-хубав, демек никога! Всеки си има предпочитания, вкусове, нагласи, собствено виждане по въпроса и пр. Например, ако аз кажа "Харесва ми!", ако ще от десет дола вода да ми се носят за убеждаване в противното, няма да стане. С останалите е същото. Всичко е въпрос на лично усещане...
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: misho_tabakoff в 21 Май 2010, 16:03:11
Усещам намесата на Императора ....
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 21 Май 2010, 16:06:32
Цитат на: misho_tabakoff link=topic=2428.msg41631#msg41631 date=1274446991
Усещам намесата на Императора ....
:dance: :scenic: :locomotive: :locomotive: :locomotive:
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: ritchie в 21 Май 2010, 16:20:23
В  случая  нещата  са  пределно  ясни.  Най-лесно  е  да  се  сложи  една  елипса  на  земята,  но  явно  човека  си  разбира  от  работата  и  е  могъл  да  изпълни  всяко  желано  развитие  на  релсовия  път.  Но  защо  се  е  спрял  именно  на  тази  сложна  конфигурация ?!   Ами  много  просто !   За  всеки  е  ясно,  че  да  се  трупат  машини  и  вагони  по  кашоните  е  най-глупавото  нещо  и  води  до  душевни  деформации   и  отклонения  в  хобито.  Ето  защо  наличието  на  голям  брой   единици  подвижен  състав (както  е  в  случая  с  този  колега)  води  до  съвсем  естественото  и  закономерно  желание,  намиращо  и  своята  реализация,  в  макет  с  много  коловози  и  дълъг  релсов  път,  на  който  те  да  бъдат  изложени (същите  са  и  причините  при  изработването  на  големите  витрини).
С  една  дума -  човека  има  много  влакове  и  иска  да  си  ги  кара  наволя  и  по  много  наведнъж.  Друг  е  въпроса,  че  е  изпаднал  в  някои  крайности,  но  и  това  е  част  от  колорита  живота.   
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: EMPEROR в 21 Май 2010, 16:27:41
Няма да трия нищо, но хайде да посмекчим тона и да продължим цивилизовано да дискутираме ЗА и ПРОТИВ макета, за да не замине цялата тема м?
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 21 Май 2010, 16:28:10
Цитат на: ritchie link=topic=2428.msg41635#msg41635 date=1274448023
...  За  всеки  е  ясно,  че  да  се  трупат  машини  и  вагони  по  кашоните  е  най-глупавото  нещо  и  води  до  душевни  деформации   и  отклонения  в  хобито.  ...

Това твое мнение ли е , опит ли...или какво всъщност искаш да докажеш!?

Цитат на: ritchie link=topic=2428.msg41623#msg41623 date=1274443407
...
Но,  свят  широк,  хора  всякъкви !    За  всеки  влак  си  има  пътници !

Който  критикува,  първо  да  покаже  какво  повече  е  постигнал  в  бранша.

...

Нещо двете не са логически свързани ...

Аз се обърках вече... :lazy: :boredom:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: pach в 21 Май 2010, 16:35:52
Не искам в никакъв случай да противореча на администраторите, но защо трябва да се трие темата?
Нима тези теми не искат да кажат същото?

Тема: Помощ за начинаещи  (Прочетена 737 пъти)  
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1886.0.html

Тема: Да попитам по опитните и знаещи!?!  (Прочетена 7189 пъти)  
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,312.0.html

Съвети към начинаещи жп моделисти
http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=61


 :hi:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: EMPEROR в 21 Май 2010, 16:42:29
Темата ще бъде изтрита, ако не носи нищо полезно, а само спорове. Затова си помислете така ли искате да става във всяка тема да се хващате за яките и да бъдат трити, или всеки да е толерантен към мнението на другия и да се дискутират нещата културно!
Това не се отнася само за pach или ritchie! Oтнася се за ВСИЧКИ!
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Best Ripper в 21 Май 2010, 20:39:44
.....dispatcher.....
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: XRISTO в 21 Май 2010, 21:37:16
Цитат на: Best Ripper link=topic=2428.msg41663#msg41663 date=1274463584
... без никой да го е упълномощил да дава оценки и преценки... 

?!?!?!  :blink:
Това пък какво ще рече?! Значи за да дам оценка за нечии макет или мнение трябва да ме упълномощават?!Баси и демокрацията!Ако във този форум се въведат подобни практики - аз съм първият, който ще спре да влиза в него!Да, прав си, че няма да накривя на никого(това ще ти е следващата реплика, сигурно), а и може да не липсвам на никого, но пък поне няма да си тровя живота с деспотизъм от такъв род. :stop:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: gts.best в 21 Май 2010, 22:59:12
 :good:"................Темата ще бъде изтрита...................." :good:

Не виждам смисъл да обсъждаме вече направени макети без тези колеги да са ни пойскали мнението, така или иначе никога няма да прочетат написаното.
Нека гледаме собствената си къщичка и след това да гледаме настрани.
В подобни теми не се ражда истината а се стига до безмислени спорове, заяждания и обиди и в крайна сметка до триене от модераторите и последващи сръдни.
Предлагам  в бъдеще да обсъждаме макети или трасета за каране на влакове само на тези колеги който са поискали това.
Демокрацията не е бива да се превръща в свободия.
Поздрави. :drinks:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Mixy в 21 Май 2010, 23:28:01
Цитат на: gts.best link=topic=2428.msg41673#msg41673 date=1274471952
В подобни теми не се ражда истината а се стига до безмислени спорове, заяждания и обиди и в крайна сметка до триене от модераторите и последващи сръдни.

 :yes:  :yes:  :yes:

Когато някой атакува нещо което не харесва, е ясно че друг, който го харесва ще започне да го защитава.
Нека изразяваме положителни мнения за нещата, които харесваме, а да критикуваме само там, където ни помолят за градивна критика. Така ще си спестим много излишни емоции и кавги, защото едва ли някой ще се засегне, когато го похвалят или одобрят направеното от него. Обратното е гарантирано.

 :)
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: gts.best в 22 Май 2010, 09:04:37
"...........а да критикуваме само там, където ни помолят за градивна критика..................."
 :good: :good: :good:
 :good: :good:
 :good: :drinks:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Adrian в 22 Май 2010, 09:35:06
1. всеки е свободен да публикува това , което му пречи да спи
2.всеки е свободен да не чете това , което пречи на другия да спи , което пък му гарантира спокойно да спи
3.спете спокойно , деца  :good:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: ritchie в 07 Юни 2010, 16:47:30
Както  се  казва -  нищо  ново  под  слънцето.
Ето  от  къде  всъщност  колегата  е  почерпил
идея  за  основното  развитие  на  трасето - типов  план  на  NOCH.
Разбира  се  с  малко  доработване,  по  причини,
които  изтъкнах  по-горе.   Така,  че  професионалния  му
подход  е  налице,  както  и  творческия  елемент  е  изпълнен.

(http://www.prikachi.com/files/1641786J.jpg)
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: bdz43r в 07 Юни 2010, 16:55:09
Изводът е, че типовите планове се правят от хора, нямащи понятие от железници.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: EMPEROR в 07 Юни 2010, 17:01:06
Изводът, е че мястото никога не стига... Както и че тия глейспланове за са дечица, а не за хобисти/делисти или там каквито щете да ги наречете...
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Best Ripper в 07 Юни 2010, 20:02:23
Цитат на: bdz43r link=topic=2428.msg42394#msg42394 date=1275918909
Изводът е, че типовите планове се правят от хора, нямащи понятие от железници.

И още един извод: РеализЪмът в моделизма се насажда от хора с професионални изкривявания...  :hi:
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: eurostar в 07 Юни 2010, 20:26:14
Днес един случаен наблюдател от САЩ ме попита на лична защо непрекъснато има пререкания във форум, където всички би трябвало да преливат от положителни емоции и градивна енергия. Наистина не знаех какво да му отговоря. Има хора, които действително имат нужда от психотерапевт - хора, които смятат, че винаги са прави и се чувстват длъжни да се заяждат с всичко живо.

Никой не е против градивната критика, но тя е нещо съвсем различно от високомерните забележки. След публикуването на плана на макета ми, господин Тано ме разби от критика. Направо ме върна в първи клас, но ми обясни всичко кое как стои и не мога да се разсърдя. Напротив, даже съм му благодарен. Помислете, хора... и пийте колкото можете да носите.

"Професионалните изкривявания" са много и разнообразни в моделизма. РеализЪмът е един от аспектите, към който повечето хобисти се стремят и така трябва да бъде. Има също и мания към чипове, кондензатори, серво-устройства, витрини и т.н. - нищо лошо. Хобито е дейсност, която трябва да носи удовлетворение. И тъй като всички сме различни, съответно и резултатите ни са различни. А форумът е място, където хората обменят познания, така че всеки да получи малко повече информация за това, което не разбира.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Ivo Nedkov в 07 Юни 2010, 20:38:27
Цитат на: bdz43r link=topic=2428.msg42394#msg42394 date=1275918909
типовите планове се правят от хора, нямащи понятие от железници.

Цитат на: EMPEROR link=topic=2428.msg42395#msg42395 date=1275919266
тия глейспланове за са дечица, а не за хобисти

Според вашите изказвания всеки макет правен по подобен план не струва!
В това число и моя също...  :(  :(  :(
Вече е късно да правя каквито и да било промени...  :unsure:
Защо се занимават да ги правят, след като повече пречат отколкото помагат?  :unsure:

Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: toniemi в 07 Юни 2010, 20:47:45

Все още има хора ,които не разбират едно много важно нещо.ВСЕКИ ИМА ПРАВО ДА СИ ПРАВИ МАКЕТ,КАКЪВТО НА НЕГО СИ МУ ХАРЕСВА!!!!
Тогава въпросЪТ-дали отговаря на НЕЩО ,автоматично отпада от интереса на притежателя му.
Иначе за чешане на езици,теми много.
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: Ivo Nedkov в 07 Юни 2010, 21:00:36
toniemi, благодаря за мнението ти.  :hi:
Съобразявайки се с наличното пространство и възможности, моя макет си ми харесва.  :good:
Не, че някой е казал нещо против, но останах с впечатление, че такива схемни решения,
не се харесват на по-знаещите и разбиращи колеги от форума...
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: TANO в 07 Юни 2010, 21:03:55
Хайде стига най-после с този глупав макет. Няма ли да е по добре да и се тури катанеца на тая тема?
Титла: Re:Какъв макет да НЕ правим...
Публикувано от: EMPEROR в 07 Юни 2010, 22:21:31
Цитат на: bategojko link=topic=2428.msg42401#msg42401 date=1275932307

Според вашите изказвания всеки макет правен по подобен план не струва!
В това число и моя също...  :(  :(  :(
Вече е късно да правя каквито и да било промени...  :unsure:
Защо се занимават да ги правят, след като повече пречат отколкото помагат?  :unsure:


Изобщо не си ме разбрал правилно. Няма добър и лош макет... има достатъчно и недостатъчно място. Всеки прави според възможностите. Аз лично също нямам място затова избора беше между нещо подобно или просто диорама с 2 отворени края... А в крайна сметка всеки прави и това, което му харесва. Аз не опреквам никой, даже напротив, това се опитах да кажа - лош макет няма, има просто различни виждания по въпроса!