RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout => Темата е започната от: erik в 20 Ноември 2007, 11:28:38
-
Основен мотив на жп. макета
/тема/
Всеки моделист, който иска да построи истински жп макет, трябва да подчини планирането, строежа и експлоатацията му на един основен мотив. Той трябва да съдържа в себе си времето, в което става действието /експлоатацията/, мястото, което се пресъздава, както и тематиката на макета. Тези три съставки са свързани помежду си и само ако се спазват може да се направи истински модел, а не макет за игра, който не отговаря на действителността.
Епоха и период на макета
Всичко в макетите трябва да отговаря на точно определена епоха. Колко смешно би изглеждал съвременен макет на гара Перник, ако наред с модерните дизелови локомотиви, по улиците видим хора, облечени с аби и потури от началото на века, а на площада – пленени рицари на Балдуин.
Железопътните епохи са нормирани от МОРОП, като е отчетен индивидуалният облик на всяка страна. За България са валидни следните четири епохи:
Жп епоха I – 1866-1925 г.; Жп епоха II – 1926-1944 г.;
Жп епоха III – 1945-1970/71 г.; Жп епоха IV от 1970/71 г.
Всяка епоха се състои от отделни периоди, от които трябва да се ръководим. Те обхващат само няколко години, но именно изборът и спазването на даден период е основното условие при постройката и експлоатацията на жп макета.
Както се вижда от диаграмата на фиг. , жп епоха I се състои от пет периода.
През първия период 1866-1878 г. се поставя началото на жп делото в България, като през 1866 г. се открива жп линията Русе-Варна.
Периодът 1879-1888 г. Се характеризира с борбата на новоосвободената държава за собствени държавни железници.
През 1885 г. Е приет историческият закон за железните пътища – прогресивен акт, с който се утвърждава държавното начало при експлоатацията на жп линии.
През третия период 1889-1908 г. Се слага началото на БДЖ, пускат се в експлоатация първите парни мотриси.
През периода 1909-1914 г. България най-после става собственик на всички линии на своята територия, а в годините 1915-1920/25 започват да се строят и две нови междуре-
лсия – 600 mm и 760 mm, в началото само за военни нужди.
I епоха е много интересна в техническо отношение, но моделистите трябва да направят много неща сами.
Заслужават внимание следните локомотивни серии /обозначени според изискванията след 1936 г. /: 08.00 – първата бързоходна; пътническите 17.00 и 19.00; товарните 26.00, 27.00 и 28.00. С пускането в експлоатация на серия 45.00 БДЖ се нареди сред най-смелите и напредничеви администрации в света.
Жп епоха II /1926-1944 г./ обхваща три периода.
Първият период 1926-1929 г. Е преходен. През тези години БДЖ не внася нито един локомотив. Разработват се нови технически изисквания за подвижния състав – унифициране и взаимно заменяемост на детайли и възли. Кошовете на пътническите вагони се изработват от метал и заваръчна техника измества нитоването.
Вторият период 1930-1939 г. е връх в развитието на парната тяга – въвеждат се в експлоатация новата генерация парни локомотиви, от 1935 г. се използват и мотриси, а през 1936 г. се приема ново означение на подвижния състав.
През периода 1940-1944 г. в развитието на жп транспорта има застой.
Тази епоха може да се възпроизведе по-лесно от първата,тъй като в момента за нея има повече модели на вагони. Гордост за нас от това време са сериите 01.00, 03.00, 05.00, 10.00, 12.00 и 46.00 – гальовно наричана ,,Баба Меца”.
През периода 1945-1948 г. на жп епоха III – 1945-1969 г., БДЖ преминава в ръцете на народа и е построен първият парен локомотив.
През периода 1949-1962 г. България започва да произвежда масово собствени вагони и се полага началото на тежкотоварното движение. Открита е и подбалканската линия.
През 1963-1969/70 г. се въвежда дизеловата и електрическата тяга, а през 1969 г. е закрита последната дековилка у нас.
III епоха може да се възпроизведе на макет отлично. По това време се срещат почти всички фабрично произвеждани модели: парни, дизелови и електрически локомотиви, двуосни, триосни и четириосни вагони, нова и стара конструкция.
Жп епоха IV – от 1970/71 г.е период, който се характеризира с качествени изменения – вагонният парк е основно модернизиран, от 1972 г. се въведоха голямо-тонажните контейнери, а през 1978 г. бе открита най-голямата в света фериботна линия Варна-Иличовск.
Време
При възпроизвеждането на годишните времена трябва да се има предвид, че зимните пейзажи, особено в планините, са много красиви, но доста трудно се осъществяват моделно, есента е трудноосъществима цветово. Най-достъпни са лятото и ранната пролет.
Дните от седмицата са важни при характеризиране на събитията върху макета. В празнични, съботни и неделни дни картината е по-различна от тези през работните дни. Тези разлики могат да се изобразят на макета чрез променящо се оборудване.
Часовото ограничаване също е от значение. Нощната експлоатация е за по-напреднали моделисти.
Място на действие
На жп макетите не трябва да съществуват несъвместими по отношение на мястото на изобразяване, например жп линия в равнината да минава през високопланински мост, близо до пристанище да има речни прагове и др. Това трябва да се избегне още при планирането. При моделиране на мястото може да се изобрази точно определена линия от действителността с местността около нея – 100% моделност; да се вземат предвид типични черти на даден ландшафт и местност, както и начинът на преминаване и постройка на жп линията; или мястото и коловозното развитие са построени по
фантазия.
За първия начин, макар и 100% моделен, трябва да разполагаме с обширни пространства. Това е възможно само за клубни условия. При втория начин можем да се съобразим с мястото, с което разполагаме за постройка на макета, и мястото на действие върху него. Това е най-правилният начин за моделиране у дома. Третият начин няма нищо общо с понятието ,,модел”.
Борис Д. Чакъров - сп. "Млад конструктор" кн.7 / 1988
-
Тематика /тема/ на макета
Първостепенната железница е твърде примамлива идея, но изисква много място. Добрите моделисти обаче знаят как да си помогнат в такъв случай. Те се спират само на една голяма гара с много коловози и постройки, като изобразяват типичната атмосфера на голям град или жп възел. Извънградското трасе е само загатнато – просто няма място за него. Влаковете изчезват в тунел или зад къщите на голяма “подземна” гара, която има много коловози и дава възможност за често сменяне на съставите. Такава гара е идеално място за тези,които искат да съставят влакови композиции и да маневрират.
Друго решение е дълъг свободен път и малка гара. Тук минават бързите и експресните влакове, но не спират на гарата, където пътническите и товарните влакове чакат и правят маневри, т. е. Имаме почти всичко на едно място, без макетът да е претоварен.
В случай че железният път е второстепенен, действието върху макета също е разнообразно, за монотонност и безраличие въобще не може да става дума. Само изискванията за място са по-малки. Разбира се, бързи и експресни влакове тук не минават. Към второстепенните железни пътища се числят и теснолинейките, индивидуалните железници – пристанищни, заводски и руднични.
Най-често срещаната тема на макета е комбинация от първите две.
Накратко:
Основният мотив на макета е единство от време, място и тема, като при спазването им винаги трябва да се придържаме към действителността. Малкият макет не отстъпва по красота и технически възможности на големия, ако е спазен основният мотив.
На фиг. 1 е изобразен кръг за избор на основен мотив.
Борис Д. Чакъров - сп. "Млад конструктор" кн.7 / 1988
http://tranz.it/load.php?id=u9Uw0ltu61z9hqE835514 (http://tranz.it/load.php?id=u9Uw0ltu61z9hqE835514)
-
впечатлен съм,браво и благодаря!
-
Наистина благодаря,много ми помогнахте.
-
Много ценна и добре поднесена информация, това трябва да прочете всеки !!!
Признавам, че и аз не съм се замислял за голямата част от нещата, а и съм установил,
че всеки си има свое, различно виждане по въпроса, толкова различно,
че дори не се говори за него! Всички сме виждали много безсмислени макети,
безсмислени и като коловозно развитие, и като география и релеф, и като архитектура и т.н.
Но трябва да отбележим все пак, че голямата причина за това обикновено е само една:
липсата на пространство!
Поздравления за темата !!!
-
А какво ви е мнението за хипотетичен макет, с две различни годишни времена, отделени едно от друго от някаква логическа или релефна "граница" – например планински хребет, от едната страна на който е ранна есен, от другата – тучно лято? Странно звучи, но все ми се струва, че може да се изгради без да дразни окото...
-
Лично аз не робувам на тези правила. По някога и в най-обърканият на пръв поглед макет се крие доста истина. Ако долу е лято, по сколоновете е пролет, а по високите върхове има сняг, не се ли преплитат три годишни времена? Според мен нужно е да има някакви правила, които да са отправната точка на един макет, но в крайна сметка всеки го реди, майстори и прави както на него му е кеф!!! Дерзайте!!! ;)
-
Според мен е възможно,но за макети с много голяма площ. В противен случай събирането на няколко сезона на малко пространство наистина ще е дразнещо за окото,а и няма да може да се забележи труда,който си положил ( стиловете ще се бият,казано на малко по-творчески език). Ако имаш дотатъчно място би станало страхотно.
-
Ето едно макетче с контраст в МТО условията в зависимост от надморската височина ;D
-
Бррррррррр.... студ бре! ;D
-
Ето едно макетче с контраст в МТО условията в зависимост от надморската височина ;D
Мисля че е твърде малък за такъв остър контраст ,но въпреки това е хубаво на по-острите върхове да има снежец...
-
Със скрежта по дърветата в "ниското" горе-долу бива като контраст, но единствено широколистните дървета не би трябвало да с атолкова разлистени, а да са само от клони без корона.
-
Изненадващо е паднал сняг след като са се разлистили дърветата... ;)
-
Изненадващо е паднал сняг след като са се разлистили дърветата... ;)
Даже нереалистично малко ама не е зле
П.П. Харесвам зимни макети...
-
А някой случайно да притежава тази книжка:
(http://img337.imageshack.us/img337/14/c64e1lj1.jpg)
??? ??? ???
-
Не,нямам я и се надявам да пуснеш най-интересните планове , че да взаимствам за моя макет,който скоро ще започвам.
-
За съжаление и аз я нямам:(
Спомням си че навремето съм я държал в ръцете си, което означава че някой я имаше...
-
здесь есть (http://www.modelldepo.ru/vb/forum/showthread.php?t=1933)
-
Ето едно макетче с контраст в МТО условията в зависимост от надморската височина ;D
Ето за това се говори в експозето си Еrik. На снимката, показана от Vasko58, нито едно от правилата на Erik не е спазено. Този макет е абсолютен кич, а аз ще добавя и фототапета отзад с изображение на караибски залез. Не е маловажно какъв е фонът, пред който поставяте макета си. Той не трябва да се натрапва, а да допълва атмосферата на макета.
Влади е казвал многократно, че е направил хиляди снимки по трасето на БДЖ, преди да започне макета си. Това е най-правилният начин да изработиш план и да имаш разни детайли пред погледа си постоянно по време на изработката. Аз, тъй като пресъздавам френско-немска действителност, съм се запасил с цял куп снимки, направени от мен или от интернет и продължавам да търся и да гледам. Иначе не става. Само за цвета на реката имам над 50 снимки, а също и за това как зеленясват камъните и бетонните диги в зависимост от времето и мястото; какъв е цветът на тревата на полянка в планината или в градската градинка - ето такива детайли. А те са хиляди в процеса на работа.
Ето един пример за добре изработен макет http://www.youtube.com/watch?v=Qu0g9JpjOvA&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=Qu0g9JpjOvA&feature=related)
Обърнете внимание на всеки детайл: баластра, контактна мрежа, скали, тунели и мостове, озеленяване, реката...
-
здесь есть
Е,какво пък,мене ме зариби да се регистрирам в този форум.Дано получа тази вечер потвърждение,че да отворя книгата с плановете,надявам се.
-
А някой случайно да притежава тази книжка:
(http://img337.imageshack.us/img337/14/c64e1lj1.jpg)
??? ??? ???
http://misho.avproxy.net/H0_Gleisplane.pdf
PDF-ът беше заключен и не можеше да се принтира, но Д-р Мишо му извърши планова операция и му резна излишните екстри..... ползвайте я със здраве.... опа, исках да кажа да си търкаляте влакчетата.
-
Още чакам потвърждението.... ???Добре,че е
Д-р Мишо
- иначе щях да видя книгата през крив макарон! ;D Благодарско,свършил си отлична работа!
-
Лелееее... Лудница! Страхотна книга! Нищо не отбирам от немски, но схемите са достатъчни и има страхотни идеи! Голямо мерси! :o :D
-
Здравейте! В книжката PIKO - GLEISPLANE, преполагам че има много интересни идеи.
Но линка не работи: http://misho.avproxy.net/H0_Gleisplane.pdf
Дали ще може някой да го обнови, за да мога да си я запиша...
Предварително благодаря...
-
Извинявай, ето новия линк:
http://misho.peugeot605svti.com/H0_Gleisplane.pdf
-
http://misho.peugeot605svti.com/H0_Gleisplane.pdf
:good:
-
Лично аз не робувам на тези правила. По някога и в най-обърканият на пръв поглед макет се крие доста истина. Ако долу е лято, по сколоновете е пролет, а по високите върхове има сняг, не се ли преплитат три годишни времена? Според мен нужно е да има някакви правила, които да са отправната точка на един макет, но в крайна сметка всеки го реди, майстори и прави както на него му е кеф!!! Дерзайте!!! ;)
Абсолютно подкрепям, и ще добавя, макет, е едно- в най - общия случай това е най- просто казано -среда.Средата не се прави за себе си, а да подчертае основния обект, а именно композициите. ДА не оставяме и факта, че всеки има различна нагласа и реално може всичко. Ако става въпрос за макетно пресъздаване на конкретен обект, това е друго нещо, примерно гара Подуене,- трябва да е тя а, не вуобще гара. И не на последно място, за разлика от фотографията, където пак разбира се има аранжиране , светлина и тн., когато има намеса на човек, и неговите естетически подходи, композиционни и цветови усещания, е абсурдно да говорим за сляпо следване на нещо унифицирано, общо прието и тн.
-
.
-
хайдеее, пак изровихме мъртвеца...