теста, както и едновременното приземяване на трите части със стартовите двигатели 27 броя "Мерлин"( две на сушата една до друга и третата на автоматичната морска платформа) също премина отлично.
"Don't panic" всъщност идва от "Пътеводител на галактическия стопаджия" и е надписът на кориците на самия пътеводител.
Това с колата си е много ефектно, но ми се струва, че човечеството, все още, е много далеч от полет до Марс!Защо така ти се струва? ;D
Защо така ти се струва? ;D
Аз не мога да разбера неистовия ентусиазъм който ви е обхванал все едно са изтреляли ракета с антигравитационен двигател не
с такъв с който се изстрелват ракети още от време оно.
Това че има първи успешен старт тая по мощтна ракета не значи че винаги ще е така
историята помни много катастрофи да не кажа че катастрофите са в пъти повече от успешните стартове.
Трабва нова технология нов тип двигатели сегашната технология има силно ограничен лимит
Потърси в мрежата, какви са били ТТ данните на водородния атом,
до 2012/2013 години и какви са вече пет години по-късно!?!?!
Електрони, протони, маса...не всички сайтове са го отбелязали,
други ги изтриха...но има много от академичните среди които го пишат.
Да рavlinbg:
А когато почнахме с 8-битовите компютри, сме смятали, ЧЕ
сега ще имаме, осем-ядрени, 64-битови процесори в телефоните си!?...
Сам казваш - "...за сега..." !!! Огледай се по внимателно какви са темповете вече!!!
Не си спомням в човешката история ( поне официалната),
не само да са се изстрелвали толкова често ракети-носители,
но и голяма част от тях да си ги прибират обратно с вертикално кацане!!!
Целият свят наблюдаваше речта на Илон Мъск по време на Международната астрономическа конференция в Мексико.
И неслучайно: Мъск обяви плановете на SpaceX да колонизира Марс и да превърне човечеството в интерпланетарен вид.
Речта му беше наистина забележителна, но все пак остави няколко сериозни въпроса без отговор.
Защо Марс?
Мъск обяви, че целта му е да "превърне Марс в нещо достижимо, да бъде нещо, което всеки от нас да знае, че може да постигне в живота си... място, което всеки би могъл да посети, стига да иска".
Причината за това е, че хората имат две възможни алтернативи за съществуването си, каза още Мъск: Едната от тях е да останем на Земята завинаги - т.е. рано или късно да достигнем момента, в който ще се сблъскаме с катастрофално събитие, водещо до изчезването ни.
Алтернативата е да усвоим пътуването в космоса и да се превърнем в "мултипланетарен вид". "Надявам се, че всички сте съгласни, че това е правилният път", вметна Илон Мъск.
Марс е подходящ за тази цел поради няколко причини - включително поради факта, че размерът му е подобен на този на Земята. Така или иначе - опциите в нашата Слънчева система са ограничени. Венера представлява басейн от врящи киселини. Спътниците на Юпитер и Сатурн биха могли да свършат работа, но се намират прекалено далеч от Земята.
Разбира се, съществува вариантът да се прехвърлим на Луната, коментира Илон Мъск, но той би бил доста по-проблематичен. Луната е много по-малка от Земята, няма атмосфера, не е толкова богата на природни ресурси, а денят й е с продължителността на 28 земни дни.
В този смисъл, Марс е доста по-подобен на Земята, каза Мъск. Ако можем да затоплим Марс, бихме могли отново да предизвикаме образуването на атмосфера и океани.
По думите му "би било много забавно" да колонизираме Червената планета, защото силата на гравитацията на Марс е едва 30% от тази на Земята, което означава, че хората ще могат да подскачат по повърхността на планетата.
Какво ни спира?
Най-големият проблем пред възможността за колонизиране на Марс, казва Мъск, е че няма допирна точка между хората, които искат да отидат дотам, и хората, които реално могат да си го позволят.
Една оптимистична сметка за разходите опказва, че пътуването до Марс би трябвало да струва около 10 млрд. долара на човек - ако можем да екстраполираме стойността на мисиите до Луната.
Затова трябва да направим така, че двете групи да се припокрият - с други думи, да снижим цената за преселване на Марс приблизително до средната сума за закупуване на жилище в САЩ - т.е. около 200 000 долара.
Когато това се случи, коментира Илон Мъск, значи сме стигнали до етап, при който почти всеки може да отпътува до Марс - стига да е спестил нужните пари и наистина да го желае. Подобно съкращаване на разходите е огромно препятствие.
В такъв случай - как може да се оптимизират разходите за пътуването до Марс с цели 5 000 000%? Ключовите фактори са: пълноценна възможност за повторна употреба на космическите кораби и модули, презареждане в открития космос и избор на правилния вид ракетно гориво, което ще направи пътуването възможно и ефикасно.
Ако пътуванията от Земята до Марс станат редовна практика, цената ще спадне драстично.
Полетът от Лос Анджелис до Сан Диего струва 43 долара, но ако самолетът се изхвърляше след всяко пътуване, билетът щеше да излиза по 1 млн. долара в една посока.
Броят пътувания с една и съща техника до Марс не може да се сравнява с авиацията на Земята, защото елементът на космическия кораб може да се използва само за две години. Но ускорителят и резервоарът "могат да бъдат ползвани постоянно", коментира Илон Мъск.
Ако космическият кораб се зарежда с гориво в орбита, това би дало възможност за значително разширяване на капацитета за полезен товар за пътуването до Марс.
Без тази опция, ще е необходимо използването на ракета от три елемента - което би повишило цената на единичния билет до Марс с 500 процента, каза още основателят на SpaceX. Използването на ускорител за многократна употреба може да доведе до намаляването на размера на резервоара за ракетно гориво.
Използването на едни и същи космически кораби за пътуванията от и до Марс е още един ключов елемент, който предполага, че на съседната планета ще се изгради обект за добив и производство на гориво. За щастие, Марс разполага с големи залежи, тъй като атмосферата й е изградена от въглероден диоксид, а по повърхността му се намира лед от вода.
Изборът на правилния тип гориво е последният елемент от редуцирането на разходите.
Има три основни варианта: керосин, водород/кислород, или дълбоко замразен метанокс (форма на метана). Би било трудно да се произвежда традиционното самолетно гориово (керосин) на Марс, а водородът е твърде скъп и труден за използване при условията на планетата.
Това означава, че метанът остава единственият добър избор - произвежда се лесно и би струвал доста по-евтино.
Ракета за повторна употреба
Системата на SpaceX може да издържи на 1000 повторни употреби на ускорителната ракета, 100 - за резервоара, и 12 за самия космически кораб, твърди Мъск. Ракетата може да се върне на Земята до 20 минути след изстрелване на апарата в Космоса, да се натовари с резервоара и да се върне в орбита, където да зареди кораба с гориво.
Идеята е да се създаде "флотилия" от космически кораби, която да бъде изпратена едновременно към Марс, за да се максимизира капацитета от превоза на товари и пътници.
"Това ще изглежда като "Battlestar Galactica", ако сте го гледали. Хубав сериал", отбеляза Илон Мъск.
Всеки кораб е проектиран така, че да побира около 100 души в херметизираната кабина, включително ще има товарно отделение за багаж и материали за изграждане на леярни, фабрики, пицарии "и каквото ви дойде наум", каза Мъск.
За да има устойчива популация на Марс, там трябва да се заселят 1 млн. души, което означава, че ще са необходими поне 10 000 пътувания в едната посока.
Мъск коментира, че вероятно ще се наложи да се разшири секцията за екипажа, така че да се поберат още 100 или повече пътници на полет, за да се снижи цената на пътуването.
"В крайна сметка, би било добре да имаме поне 1000 космически кораба", каза той, като добави, че изграждането на подобни мощности ще отнеме време.
Каква е времевата рамка, в която Марс може да бъде колонизиран от 1 млн. души?
Според Илон Мъск - тази мисия ще отнеме между 40 и 100 години. Той обяви, че космическият кораб ще бъде проектиран по такъв начин, че да бъде удобен и приятен за пътниците.
Отначало продължителността на пътуването би трябвало да бъде само 80 дни, а крайната цел е този период да бъде снижен до 30 дни в по-далечното бъдеще.
SpaceX планира да осигури част от средствата за финансиране на тази програма чрез услугите си за изстрелване на сателите в космоса. Мъск твърди, че има и "много хора в частния сектор, заинтересовани от финансирането на база на Марс", а подобен интерес се наблюдава и в правителството.
Той коментира, че се надява проектът да бъде осъществен като публично-частно партньорство с помощта на САЩ или други държави.
По думите му - самото доказателство, че тази мисия е възможна и реалистична може да привлече още повече средства.
"Причината, поради която лично аз спестявам, е за да мога да го финансирам", каза Мъск, като добави, че единствената му цел за трупане на лично богатство е да даде мултипланетарно бъдеще на човечеството.
Графикът (или най-големият враг на Мъск)
SpaceX се надява да завърши първия си тестов космически кораб до 4 години и да започне да осъществява кратки пътувания с него - включително в орбита.
Според Илон Мъск тази технология ще позволи на компанията му да доставя товари до всяка точка на Земята за не повече от 45 минути, макар че целта й не е такава.
Ускорителят на кораба би трябвало да е сравнително лесен за производство, тъй като представлява уголемен модел на Falcon 9.
По думите на Мъск - "ако всичко върви супер добре", първият полет с хора до Марс може да се случи в рамките на 10 години. Целта е дотогава да се правят опити за изпращане на совалки при всяко оптимално доближаване на Марс и Земята.
Мъск планира да изпрати Dragon 2 на Марс до две години. Можем да се направи и още една мисия на Dragon през 2020 г. При всяко следващо пътуване ще се изпращат товари от жизненоважно значение за бъдещата колония, а най-накрая ще бъде изстрелян и космически кораб. По неговите разчети дотогава ще могат да се изпратят поне 2-3 тона полезен товар до Марс.
Мъск твърди, че производствените мощности за създаването на нов двигател с необходимия обем вече са почти налични.
Производството на резервоара от карбонови нишки все още е известен проблем, тъй като този материал трудно издържа на криогенно ракетно гориво. Въпреки всичко SpaceX вече са изградили прототип на този елемент и първоначалните изпитания са дали добри резултати, твърди Мъск.
Отвъд Марс
Макар че конкретната цел на този проект е колонизацията на Марс, тя не изчерпва капацитета на самия кораб на SpaceX.
"Това е нещо повече от превозно средство. Той е система, която притежава ракетен ускорител, космически кораб, резервоар и вградена система за произовдство на гориво. С тези четири елемента, можете да стигнете до всяка точка от Слънчевата система", каза Мъск.
Все още има твърде много въпроси по отношение на устойчивостта на тази програма, като намирането на средства за финансирането й съвсем не е маловажен проблем.
Мъск дори се пошегува, че сред източниците на пари може да се добави и Kickstarter.
"Смятам да кръстя първия кораб, който тръгне към Марс, "Златното сърце", каза Мъск с препратка към името на кораба от "Пътеводителя на галактическия стопаджия".
"Харесва ми, че той се задвижва от безкрайната невероятност - защото и нашият кораб ще бъде безкрайно невероятен".
Принципно няма нищо лошо човек да преследва мечтите си. Виждали ли сте интериора на автомобил Тесла ? А шофорали ли сте такъв ? Все едно са изработени в час по ТНТМ. Ами някак си не ми се връзва човек който е създал такъв автомобил да се занимава и с ракети и с планети. Нищо чудно следващият му проект е да реши да изпрати хора на Слънцето.... За мен всичко това е една тотална идиотщина.
Изпитанията се проведоха нс 29 юли на тестовия полигон в Невада. Дължината на трасето е почти 500 метра. Специалната капсула се ускорява през първите 300 метра, след това тя трябва да намали скоростта си и да спре.https://youtu.be/MU4LTv_eNgQ
Капсулата успяха да ускори до скорост от 310 км в час. Първоначално е било планирано да достигне до 402 км/ч.
От тръбата, по която се движи модулът, е изтеглен въздухът до налягане, което съответства на височина от 60 хиляди метра над морското равнище. Според компанията, всички елементи на системата - двигатели, електроника, вакуумна помпа и механизмите на магнитната възглавница по време на изпитанието са работили добре.
Целта на компанията е скорост от 800 километра в час. Това са скоростта, необходима за изпълнение на планирания проект за изграждане на трасето от Абу Даби до Дубай!
Машината на Мъск за пробиване на тунели работи 10 пъти по-бързо от обикновените тунелни машини. Това ще направи подземните преходи по-популярни.
Тунелите биха могли да станат решение за интензивния трафик, особено в градовете, те също могат да бъдат и потенциален начин да се докарат превозните средства директно в сградите.
Новият проект Boring Company кореспондира с мисията на Tesla за облекчаване на трафика, което от своя страна ще намали разхода на гориво и емисиите. Той също така се вписва и с милията на SpaceX, която планира да създаде селище на Марс.
Пробивната машина ще се използва и за проверка на конструкцията на евентуален тунел на Червената планета, който ще стане подземно жилище, което ще предпазва хората от екстремния студ, ниско налягане и висока радиация
На 02./4.2018г. " ЅрасеХ" ycпeшнo изcтpeля ĸocмичecĸия тoвapeн
ĸopaб Drаgоn c миcия зa cнaбдявaнe нa MKC c пpoдyĸти и нoвa
тexниĸa.
Изпoлзвaни бяxa вeчe лeтeли в ĸocмoca пъpвa cтeпeн нa paĸeтaтa
Fаlсоn 9 (пo вpeмe нa миcиятa СRЅ-12) и ĸocмичecĸия ĸopaб
Drаgоn (миcиятa СRЅ-8).
B paмĸитe нa миcиятa СRЅ-14, paĸeтaтa Fаlсоn 9 c тoвapния
ĸocмичecĸи ĸopaб Drаgоn бяxa изcтpeляни oт плoщaдĸaтa ЅLС-40
нa Keйп Kaнaвepaл в 23:31 чaca нaшe вpeмe. Този път нe бe
пpeдвидeнo ĸaцaнe нa бycтepa. Илън Mъcĸ тecтвa cвoятa нoвa
тexнoлoгия зa интeнзивнo cпиpaнe нa ycĸopитeля.
Drаgоn нocи 2,65 тoнa пoлeзeн тoвap. Toвa ca пpoдyĸти зa
eĸипaжa, нayчнo oбopyдвaнe и мaтepиaли зa изcлeдвaнe в
ĸocмичecĸи ycлoвия.
Ho нaй-гoлям интepec пpeдизвиĸвa пpoтoтипa нa aпapaтa
RеmоvеDЕВRІЅ зa cъбиpaнe нa ĸocмичecĸи oтпaдъци.
Toй тeжи oĸoлo 100 ĸилoгpaмa и e cъcтaвeн oт двa ocнoвни
oтceĸa. RеmоvеDЕВRІЅ щe бъдe зaдeйcтвaн двe ceдмици cлeд
пpиcтигaнeтo нa Drаgоn нa MKC. „Лoвeцът“ щe изпoлзвa xapпyн и
мpeжa, зa дa yлoви двaтa нeгoлeми caтeлитa СubеЅаt.
Mpeжaтa нa RеmоvеDЕВRІЅ мoжe дa бъдe изxвъpлянa нa
paзcтoяниe дo oĸoлo 7 мeтpa и мoжe дa oбxвaщa цeлтa c пoмoщтa
нa мaлĸи двигaтeли. Xapпyнът paбoти нa пo-мaлĸo paзcтoяниe –
дo мeтъp и пoлoвинa, Toй e пpeднaзнaчeн зa yлaвянeтo нa
oтлoмĸи c гoлeминa дo 10x10 caнтимeтpa. Aпapaтът paзпoлaгa c
2D ĸaмepa и лидap, c ĸoитo peгиcтpиpa нaличиeтo нa
ĸocмичecĸитe oбeĸти. Дaннитe зa тeзи oбeĸти щe ce изпpaщaт дo
Зeмятa, ĸъдeтo щe бъдaт oбpaбoтвaни oт cпeциaлни aлгopитми.
Зaвpъщaнeтo нa ĸocмичecĸия ĸopaб ce oчaĸвa нa 11 мaй.
Drаgоn тpябвa дa въpнe 1,95 тoнa тoвap.
RеmоvеDеbrіѕ e cъздaдeн oт бpитaнcĸaтa ĸoмпaния ЅЅТL cъc
cъдeйcтвиeтo нa дpyги eвpoпeйcĸи cтpaни и Южнa Aфpиĸa.
Toвa e caтeлит c тeглo oĸoлo 100 ĸилoгpaмa, изпoлзвaщ
oбиĸнoвeнa ĸaмepa и лидap зa мoнитopинг нa ĸocмичecĸитe
oбeĸти.
Малко мешаш нещата приятелю!!!
Може би във връзка с изгорелите два вагона на БДЖ.
Тръбонавтите :lol: ще пътуват в тръбата при външно
налягане такова каквото е на 60 км височина!
Практически това си е почти вакуум.
За горенето все пак трябва и окослител - тоест кислорода!!!
прекрасен 10 минутен запис ! Тъкмо се зарадвах ,че ще гледам ракети , а то пак влаци ...
Илън Mъcĸ пpeдcтaви пъpвия eлeĸтpичecĸи тoвapeн aвтoмoбил Теѕlа Ѕеmі c пpoбeг 500 мили (800 ĸилoмeтpa).
Toзи пoĸaзaтeл зapaдвa вcичĸи зaинтepecoвaни, пoнeжe cпopeд пъpвoнaчaлнитe cлyxoвe, пpoбeгът тpябвaшe дa бъдe 200-300 мили (320-480 ĸилoмeтpa). Ho пpeз мeceц фeвpyapи тaзи гoдинa Mъcĸ ĸaзa, чe пpoбeгът c eднo зapeждaнe нa бaтepиитe e нaиcтинa гoлям.
Toвa вaжи зa пo-cĸъпия мoдeл нa eлeĸтpичecĸия ĸaмиoн c цeнa $180-$200 xиляди. Имeннo зa тaзи мoдифиĸaция бe oбeщaн пpoбeг oт 500 мили. Бaзoвaтa вepcия нa Теѕlа Ѕеmі c цeнa дo $150 xиляди пpeдлaгa пpoбeг oт oĸoлo 300 мили (480 ĸилoмeтpa).
Днec Илън Mъcĸ зaяви, чe peaлнитe тecтoвe нa Теѕlа Ѕеmі ca пoĸaзaли, чe пpoбeгът нa eлeĸтpичecĸия тoвapeн aвтoмoбил c eднo зapeждaнe дocтигa 600 мили (965 ĸилoмeтpa). Дopи и дa ce дoпycнe, чe тoвa ca 560 мили, пpoбeгът щe e 900 ĸилoмeтpa. Toвa ca 100 ĸилoмeтpa пoвeчe oт oбeщaнoтo в нaчaлoтo, пpи cъщaтa цeнa.
Πpeди вpeмe шeфът нa Dаіmlеr Тruсkѕ Mapтин Дayм изpaзи cъмнeниe, чe Теѕlа мoжe дa нaпpaви eлeĸтpичecĸи ĸaмиoн c тoвapoпoдeмнocт 36 тoнa (80 000 фyнтa), пpoбeг 500 мили и цeнa eдвa $180 xиляди. Koгaтo Mъcĸ чy тeзи дyми ce paзcмя и ĸaзa, чe „Дayм изглeждa нe paзбиpa зaĸoнитe нa физиĸaтa“.
Ho нe caмo Дayм ce cъмнявa в тeзи пapaмeтpи.
Cĸeптицитe пpecмятaт пo cлeдния нaчин. Cпopeд пyблиĸyвaнитe дaнни, Теѕlа Ѕеmі тpябвa дa имa бaтepии c ĸaпaцитeт 800-1000 КWh. Ceгa цeнaтa нa 1 КW e oĸoлo $150 и caмo бaтepиитe щe cтpyвaт oт $120 дo $150 xиляди. Toвa нe e иĸoнoмичecĸи изгoднo зa пpoизвoдитeля.
Oптимиcтитe oбpъщaт внимaниe нa тoвa, чe Теѕlа вeчe пocтигнaлa цeнa $100 нa ĸилoвaт и пo тoзи нaчин цeнaтa нa бaтepиитe щe e oĸoлo $80 xиляди. И oщe, eфeĸтивнocттa нa eлeĸтpoдвигaтeлитe e пoдoбpeнa и тe ĸoнcyмиpaт пo-мaлĸo eнepгия нa ĸилoмeтъp в cpaвнeниe c ĸoнĸypeнциятa.
Kъм днeшeн дeн бpoят пpeдвapитeлнo пopъчaни eлeĸтpичecĸи тoвapни aвтoмoбили Теѕlа Ѕеmі пpeвиши 2000 бpoйĸи. Mъcĸ възнaмepявa дa зaпoчнe тяxнoтo cepийнo пpoизвoдcтвo пpeз 2019 гoдинa.
Вижте повече:https://www.kaldata.com/it-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%B8%D0%BB%D1%8A%D0%BD-%D0%BC%D1%8A%D1%81%D0%BA-%D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-tesla-semi-%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B2%D0%B0%D1%85%D0%B0-%D1%87%D0%B5-283139.html
За фирмата “TESLA”.Конкуренцията при електро-автомобилите скоро ще стане голяма. :)
За І-то тримесечие на 2019 година, отчитат следните данни:
- Приходите след данъчните отчисление достигнаха 4,5 млрд долара.
- Загуби от акциите на фирмата по борсите са 702 млн. долара или по 4,10 долара на акция.
- Погасените парични потоци са за 920 млн.долара по облигациите от фирмата.
- Запасният свободен капитал в края на тримесечието съставлява 2,2 млрд. долара.
И естествено, че електродвигателите са по икономични, дори най-добрият икономичен /съвременен/ дизелов двигател отдава до 30тина процента кпд, другите 70процента преобразувана енергия са топлина. Ел.двигателя има около 80 проц.кпд и 20проц. топлина ...
Като добавиш загубите при производството на ел. енергията, както и пренасянето или акумулирането (за да може да е там където е нужна), ще видиш че кпд на ел. задвижването хич не е толкова висок.Направата на всяко едно "гориво" е свързано със загуби на енергия. Двигателите просто я преубразуват, по един или друг начин има загуби естествено. И все пак ако сравним един нов автобус, с каквото и да е гориво /метана май излиза най-евтино/ , и тролей примерно с еднакви маси, съм убеден че откъм разход на гориво за 100км. примерно, собственика на тролея ще плати доста по-ниска цена за движението му. Тука веднага може би ще се спомене за включването в сметките и на изграждането на КМ и т.н., но някой превозвачи ползват вече изградената, и печалбата им на км е още по-голяма.
- Купих си автомобил Tesla Model X, от тези, които сами се управляват...... в полицейската кола е :lol: интересно е Мъск какво е отговорил на въпроса ;D
- И къде е?
- Де да я знам...