Хубава тема отвори Зазо, над тази тема размиШлявам от около 15 години. Въпросът е до колко могат да се правят компромиси с едни или други детайли, параметри и мерки. Като пример немският 41 и българският 01 се различават по дължината между буферите, диаметъра на двигателните колооси, междуосията, тендерите са съвърШено различни модели, доста разлики в котлите (разположението на парните и питателни домове, както и пясъчниците), разлики в големината на крилата, както и много други разлики като водни и кнорови помпи, инжектори и т.н.
След всичко това, резонен е въпроса дали си струва бастисването на 41ца (все пак 41цата осигурява достойно място в хоби-елита на нейният притежател ;) ;) ;)), за да се преправя на БДЖ 01 (която при всички случаи Ште бъде само приблизително подобие на 01)
Идеята ми е да си направим списък с модели, които се произвеждат и могат успешно да бъдат конвертирани в български машини, пресен пример е 50-тицата на Владо. Там където имаме съответсвие при истинските серии, нещата са ясни: БР50, 52, 42 и т.н.Преди няколко месеца писах, че е почти невъзможно да се направи БДЖ серия 01, но наскоро имах възможност да сглобя един тендер на BR 02 (REVEL), и установих огромна прилика с тендерите на наШите серии 01 и 10 (само доставките от 1930 и 1931 година). Това са тендери с четири колооси, от които само предните две са в талига, а задните са лагерувани в главната рама. Такива тендери у нас имат първите 13 броя от серия 01, и първите 10 броя от серия 10. Тендерът на немската BR 02, освен в разположението на талигите, има голяма прилика и при въглиШтния бункер, единствената разлика с наШите тендери е в задната част на водния резервоар. Другата съвърШенно еднаква част на BR 02 и БДЖ локомотивите, са крилата "ВАГНЕР" - ниски и къси- точно като тези на БДЖ.
По-интересно би било, какъв модел би могъл да се ползва за преправянето му на наша 01, например. Не може да няма някой доста близък немски роднина, нали е от времето на стандартизираните локомотиви
Чувал съм за конвертиране на 41-ца в наша 01, но доколко е удачно? Най-добрия вариант ли е това?
Добре е, да се мисли в перспектива. Ако изберем втората модификация на серия 01 БДЖ (локомотиви 8005 до 8014, или 01.04 до 01.13 след 1936 година), то нейният котел е НАПЪЛНО еднакъв с този на БДЖ сериите 02, 10 и 46. Така че най добре да се организира производството на цялата тази "фамилия" от БДЖ локомотиви. Разбира се компромис има с диаметъра на сцепните колооси- при БДЖ те са 1650 мм за серия 01 и 02, и 1450 мм за серия 10. При немските локомотиви такива диаметри няма, най близките са 1600 мм (от BR 41) и 1400мм (от BR 43,44,50,52)
Извода е - зарежете ТТ и минете в H0 ;DИ да станем така "агресивни" като вас?????????
ИЗВИНЯВАМ СЕ ЗА ГОЛЕМИЯ ШРИФТ,НО ИМАМ ПРОБЛЕМ СЪС ЗРЕНИЕТО.