RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: Сaprycorn в 08 Декември 2008, 18:22:59
-
Мисля, че отдавна е време да отворим такава тема за разясняване на различните видове пътнически вагони. Може дори да има няколко подтеми: например вагони от LANDER BAHN (пруски, баварски, саксонски, вюртемберг, баден), стандартни (einheits) вагони, следвоенни (neubau) вагони, и съвременни. Или разделение според броя на осите: 2осни, 3осни, 4 осни, 6 осни и т.н.
-
Като начало няколко думи за "HECHT" вагоните
Това са първите вагони за бързи влакове от стандартизационната програма на DRG (Einheits) .В България са известни повече с името "ШТУКА" Спадат към т.нар. D-zug вагони, т.е. купейни вагони със страничен коридор. Производството им започва през 1922 година (3та класа), 1923 година (1ва и 1/2 класа) и 1926 година (спалният вагон)
-
Втори модел D-zug вагон, този е от 1927 година. Почти еднакъв с "ШТУКАТА", но покривът е "ИЗПРАВЕН". В БДЖ сме имали от този модел. Моделът е на ЛИМА.
-
Приветствам начинанието. Наистина полезна и интересна тема.
Тук е мястото да попитам за Ориент Експрес, какви вагони са влизали в състава му през различните епохи и как е бил организиран този забележителен влак?
-
Трети модел D-zug-1928 година. За пръв път се появява талигата "Гьорлиц 3", с база(междуосие) 3600мм. Освен че покривът е "изправен", вече е изправен и коШа на вагона, но вратите са "вдлъбнати навътре". Тук вече купетата са 10 броя (за 3та класа) , 9 броя за 1/2/3 класа (5 купета 3та класа, 3 купета 2ра класа и едно купе 1ва класа), 8 броя за 1/2 класа и 7 броя за 1ва класа. В купетата 3та класа има 8 места, второкласните са с 6 места и първокласните с 4 места. Тези вагони са експлоатирани в БДЖ, но са поръчвани с 11 купета (специално за БДЖ)
-
Аз не съм много добре запознат с Ориент експреса, може би някой друг знае повече по въпроса. Но няколко думи за един друг експрес:
РЕЙНГОЛД ЕКСПРЕС: 1928 година
Състои се само от вагон ресторанти в две класи, 1ва класа ресторант само с двуместни маси, и втора класа ресторант от едната страна маси с 4 места, а от другата маси с 2 места. Съответно с кухня и без кухня. Към този влак има и багажен вагон с поШтенско отделение. Интересно е, че при тези вагони за пръв път покривът е "заоблен" в краиШтата.
-
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5742.jpg)
Този модел D-zug вагон е от 1935 година. Вече само с 9 купета (3та класа) и заоблен покрив. От тях БДЖ е доставяла, но с 10 и 11 купета!
-
Schürzenwagen (вагон с "престилка") или както са популярни в България "ИРАНКИ". Това е последният модел D-zug вагони от Einheits (стандартните вагони) 1939 година. Тук стремежът към аеродинамична форма е силно подчертан. През 1942 година, композиция от такива вагони, изпратени като доставка за иранските железници ,стигат до България. Вследствие на политически и военни обрати, вагоните остават в България, и от тук идва техният прякор. По късно, през 1957 година, когато завода в Дряново започва производство на пътнически вагони, точно "ИРАНКИТЕ" са прототип на наШите "ВКАЖ" вагони, но вече без престилки. Тъй като, дълги години след Втората световна война не е имало производство на вагони, то "ИРАНКИТЕ" са били най модерните и луксозни вагони до началото на 60те години.
-
Един друг вид пътнически вагони са Eilzugwagen (вагони за "ускорен" влак). Тази категория влакове са по бързи от пътниШките и по бавни от бързите. Вагоните за тях са пак 4 осни, както и за бързите влакове, но тук вече са БЕЗКУПЕЙНИ, и с цел по бързото слизане и качване на пътниците вратите са двойни, т.е. един вагон има 8 странични врати. Има три модела Eilzugwagen-1930, 1933 и 1936 година (на снимката е 1936 година) с много малки разлики един от друг. БДЖ е притежавала и трите модела, и са били дълги години в експлоатация. До началото на 90те години един Eilzugwagen обслужваШе линията Вакарел- чукурово.
-
Супер информация се оформя!
Да си жив и здрав !Очаквам продължението.
;D
-
Сега малко по назад във времето, към LANDERBAHN (периода преди Първата световна война, когато немските железници все оШте не са обединени). Няколко думи за ABTEILWAGEN (купейни вагони). Тези вагони в никакъв случай не трябва да се бъркат с D-zug (които са пак купейни). Най характерното за ABTEILWAGEN е, че всяко купе има по две врати, които извеждат направо на перона, но НЯМАТ вътреШен коридор. Тези вагони нямат и челни преходи за преминаване в съседен вагон. Една тоалетна се ползва от две или три купета, като в купето има изрязан "проход" за преминаване към тоалетната. Накратко казано този тип вагони за христоматиен пример за това, колко консервативна може да бъде понякога конструкторската мисъл
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5686.jpg)
Това е 4 осен ABTEILWAGEN на пруските железници от 1907 година. Това, което отличава пруските от останалите вагони е покрива с OBERLICHT (надстройка на покрива с изрязани допълнителни прозорци в нея). Така купетата получават светлина освен от нормалните прозорци, и от покрива на вагона.
-
Ето и един 4 осен ABTEILWAGEN на саксонските железници от 1899 година. Основната разлика с пруския вагон е ЛИПСАТА на OBERLICHT
-
Abteilwagen на пруските железници в 3 осен вариант. Годината е между 1900 и 1910 (не знам с точност). Характерният за пруските вагони покрив с OBERLICHT
-
Имам въпрос, влизат ли ABTEILWAGEN-ите в DR и знаеш ли каква е съдбата им там, докога се позват? Точно пруските са ми интересни.
-
ДА, влизат и в DB и в DR, дори някои "доживяват" до 1970 година. Само че в по късните години са вече без спирачните кабини, тъй като спирането на ръка е останало в историята.
-
И за да приключим с ABTEILWAGEN, показвам вагони, които всички имаме на модел. 2 осни Abteilwagen на саксонските жеезници от 1895 година, и тук липсва oberlicht!
-
Както писах вече, характерен за вагоните на Прусия е покривът с OBERLICHT (надстройка с изрязани прозорци на покрива). Тук показвам два D-zug (купета , страничен коридор, и челни преходи) вагона от Прусия-4осна 3та класа от 1908 година и 6осна 1/2 класа от 1906 година
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5153.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5151.jpg)
-
Ето как са изглеждали D-zug вагоните на Бавария (около 1910 година)
-
И D-zug вагон на Вюртемберг (пак около 1910 година). Интересно е, че железниците на Вюртемберг първи в Германия използват D-zug вагони оШте в средата на 19ти век, и първи въвеждат в експлоатацията 4 осни вагони с талиги пак по това време.
-
Последен от типа D-zug е представителят на БАДЕН, 3та класа от 1910 година:
-
Една от най-хубавите теми във форума! Ей така стават нещата, като всеки сподели с останалите това, което знае. Благодаря за темата! :)
-
Така като гледам, най-много хващат окото баварките!
...
Но най-вероятно съм силно предубеден!?! ???
;D
-
Ех тези баварки, СаШе...
Сега един малък скок във времето с около 50 години. След края на Втората световна война, дълго време няма никакво производство на подвижен състав в Германия. За DB новото производство започва след 1951 година, а за DR през 1954. Първият следвоенен (NEUBAU) модел D-zug вагони на DR са т.нар. тип "В" от 1962 година. Това са така добре познатите ни стари Шихтови вагони, които ние много често погреШно наричаме тип "Y". За разликите между тип В и тип У Ште пиШа в следваШтия пост. Вагоните тип В, стават прототип на произведените през 1965 година в Дряново ( но наШите са безкупейни) 2ро класни вагони.
-
Малко по късно, през 1967 година се появава и вторият модел D-zug wagen tip "Y". Както тип В, така и тип У, са с дължина 24 500 мм, с новите талиги Гьорлиц 5 (междуосие 2500 мм) с двуделни прозорци с алуминиеви рамки (заоблени в краиШтата). РАЗЛИКАТА е, че тип В е с прави страници, докато при тип У има леко "скосяване", към челата на вагона.
Има и оШте един модел който се води Y/B70, това са 1во класните вагони на БДЖ през 70те и 80те години. Много приличат на тип У, но са с малко по висок покрив и прозорците им се отварят по много странен начин-с един лост прозореца се прибира първо навътре, и тогава се спуска надолу.
-
Ето ги и вагоните тип Z, или както по често ги наричаме "Halberstadt". За разлика от типовете В, У и У/В 70, при тип Z дължината е вече 26 400 мм, купетата са увеличени на 11 (но само с 6 места в купе 2ра класа). "Halberstadt" има и безкупеен вариант. В последните години БДЖ се снабди с доста голям брой "Halberstadt" и от двата варианта.
-
Langenschwalbach (http://wbf-kk.de/EEEC/EEPPersonenwagen.html)
Бате Яско , кажи за този популярен влак ? - коя машина го е теглила ?
-
Не го прекъсвай бря , ша стигне и до влаковете , сега е на вагони ...
.-... и тихо че някой си водим записки!Свалил съм всичко в word - файл! ;)
;D ;D ;D
-
Langenschwalbach (http://wbf-kk.de/EEEC/EEPPersonenwagen.html)
Бате Яско , кажи за този популярен влак ? - коя машина го е теглила ?
И аз бих искал да знам коя маШина го е теглила! На моите Langenschwalbach им закачвам 38.10, понеже е пруски локомотив и е от тези години, при това е бил много универсален.
А този сайт е невероятно полезен ;)
-
Аз пък като любител на товарните вагони, гледайте какъв сайт напипах:
www.stinnes-freight-logistics.de/gueterwagenkatalog/deutsch/gueterwagen/index.html (http://www.stinnes-freight-logistics.de/gueterwagenkatalog/deutsch/gueterwagen/index.html)
-
Langenschwalbach (http://wbf-kk.de/EEEC/EEPPersonenwagen.html)
Бате Яско , кажи за този популярен влак ? - коя машина го е теглила ?
Все пак трябва да кажа няколко думи за Langenschwalbach: Това са най късите 4 осни вагони. Има 3 модела- първите са от 1891 година, 1907 и 1909 година (снимка номер 1), моделите са на фирма Лилипут.
Вторият модел Langenschwalbach е от 1914 година (има модели на Трикс, но не намерих снимка)
Третият и последен Langenschwalbach е от 1923 година (снимка номер 2) модел на Шихт, подобни на тези от 1914 година, но без OBERLICHT. Освен, че са най късите, Langenschwalbach имат и много специфични талиги, които не се използват при други вагони.
-
За съжаление малко разбъркано представям различните модели пътнически вагони, а имах желание да ги подредя хронологически по години и епохи. И така, отново към началото на 60те години, когато DR предприема модернизирането на подвижния състав. Modernisierungswagen е названието на този модел вагони. Първите Modernisierungswagen се появяват през 1960 година, и представляват "ИРАНКИ" с нов коШ, т.е. Иранки, на които по време на войната е разруШен коШа, но са запазени рамата и талигите, и е построен нов, вече по модерен коШ. Дори за запазени "престилките" на оригиналните иранки. От 1962 година започва серийното производсво на Modernisierungswagen, вече с нови рами (без престилки) и талиги (Гьорлиц 5) . Както br118 вече писа, характерни за Modernisierungswagen, са прозорците, чиито прегради не са в средата, а в горният край. При Modernisierungswagen има и леко скосяване в края на коШа, подобно на тип У. Броят на купетата е като при иранките- 9 купета за 2ро класните, 8 за 1/2 класните и 7 за първокласните Modernisierungswagen.
-
А сега няколко думи за REKO WAGEN. Названието идва от РЕКОНСТРУИРАН ВАГОН, съкратено REKO. Много често се бъркат с Modernisierungswagen, заради подобните прозорци и бялата лента под линията на прозорците. Основната разлика е, че реко вагоните са БЕЗКУПЕЙНИ, и имат тоалетна само в единия край на вагона, съответно и дължината на реко вагона е по малка от тази на Modernisierungswagen. Както Modernisierungswagen, така и първите REKOWAGEN са построени върху рами и талиги от стари, разруШени през войната вагони. По късно, при серийното им производство, се използват талигите Гьорлиц 5
-
Триосен REKO WAGEN. Както 4 осните, така и триосните реко вагони са построени върху рами на разруШени стари вагони. Но триосните реко се появяват малко по рано в DR - през 1959 година. ВътреШното оформление е като при 4 осните- БЕЗКУПЕЙНИ, само с една тоалетна, и странична врата има само от единия край на вагона.
-
Ясене , от името на всички , най-сърдечни благодарности за темата !!!
Както казах , аз си водя записки , които вече ми ги търсят и колеги (щото си прехвърлям всичко в word -а) , та ще те помоля само да ни напишеш когато изчерпаш въпроса по тая тема , за да мога да приключа и файла.Много полезно четиво!
;D ;D ;D
-
Много се радвам, че има интерес към темата.
Реко вагоните на DR имат аналог и в DB, но тук тяхното название е UMBAUWAGEN (преработен, преправен вагон). Umbauwagen се появява в DB около 1955 година в триосен и четириосен вариант. И двата варианта са строени върху рами и талиги на стари вагони.
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5098.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5097.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5096.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5127.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5128.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5129.jpg)
За разлика от DRските реко, които са само втора класа, при umbauwagen DB има и комбиниран 1/2 класа (както триосна, така и четириосна). 4осните umbauwagen, са обслужвали т.нар. "ускорени" влакове (влакове, които са по бързи от пътническите, и по бавни от бързите), затова често се пиШе за тях че са EILZUGWAGEN. Всички umbauwagen са безкупейни, включително и 1ва класа.
-
Отново към D-zug вагоните, но този път ТРИОСНИ. Един модел на баварските железници от 1894 година (3та класа) и от 1896 година (1/2 класа). И двата вагона са класически D-zug, с купета, страничен коридор и челни преходи (затворени с мехове). Имат и OBERLICHT (което е рядкост за баварските вагони). Интересното при тези вагони е, че прозорците на купетата са двойни, т.е. всяко купе има по два тесни прозореца, докато от страната на коридорите прозорците са единични с нормалната Ширина. Тъй като, в онези години осветлението е газово, ясно се виждат на модела двата резорвоара за светилен газ, монтирани под рамата.
-
Много се радвам, че има интерес към темата.
Как да няма? Това е една от най-смислените теми напоследък.
-
За тези дето искат да си направят І-ва епоха още по красива и "истинска" - краткото представяне на това убаво линкче...
http://www.ostmodell.de/Modellbahn/Beschriftung/Waggons/waggons.html#SeitenanfangWaggonbeschriftung
за вагони и
http://www.ostmodell.de/Modellbahn/Beschriftung/Lokomotiven/lokomotiven.html
локомотиви...
от тук (http://www.ostmodell.de/Modellbahn/modellbahn.html) ;)
и цените са приемливи за качеството...
;D ;D ;D
-
Нека да обърнем малко внимание и на двуосните вагони. Първият стандартен (Einheits) тип на DRG е Abteilwagen от 1921 година в два варианта: 2/3 класа и 3та класа. Това са и последните купейни двуосни вагони.
-
Пак от 1921 година, но безкупеен, с "тераски". Интересното тук е, че този модел е изпълнен първоначално в 4та класа. Железниците на Прусия и Вюртемберг изпозват 4та класа като допълнителна класа, само за влакове на къси разтояния. В 4та класа седалките са разположени както в Софийското метро-с гръб към прозорците. В случая става дума за пейки без определен брой места, и правостояШти в средата на вагона. Този тип вагони се доставят и за DRG като стандартен тип (първият модел 1921 година и втори 1927 година). През 1928 година 4та класа е премахната в DRG (но 4та класа се среШта до към 1932 година)
-
Няколко думи за багажните(gepackwagen) и поШтенските(postwagen) вагони. Много често се бърка кое е поШта, кое е багажен, а понякога се възприемат и като еднакви.
БАГЖНИЯТ ВАГОН е предназначен освен за обемистия багаж (който не може да се вкара в купето) и за началник влака. До средата на ХХ век, началник влака е имал задължението да следи сигналите по пътя. Затова върху покрива на багажните вагони има "ВИШКА" с изрязани малки прозорци отпред и отзад, под тази виШка е стола за началник влака
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5069.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5074.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5150.jpg)
-
ПОШТЕНСКИТЕ вагони НЯМАТ такава виШка, но за сметка на това имат почти винаги OBERLICHT. Допълнителната светлина е необходима за работата на поШтенските служители вътре. Не случайно, когато се преминава към електрическо осветление, поШтенските вагони първи са съоръжени с такова. При поШтенските вагони липсват Широките странични врати, тук вратите са двойни, но с нормална Ширина.
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5158.jpg)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5688.jpg)
-
Ето и един комбиниран ПОШТЕНСКО-БАГАЖЕН вагон от 1928 година. Половинката на поШтенската част има OBERLICHT, останалата (багажната) част на покрива е обикновена, с ВИШКА за началник влака
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5636.jpg)
-
Признавам си ,че за 1-ви път виждам такъв вагон - доста е ...ергономичен :)
-
Признавам си ,че за 1-ви път виждам такъв вагон - доста е ...ергономичен :)
Шо не си казал,да ти отлея десетина ???
-
За сега се предлага от Лилипут, има го и без вишка в трета епоха. ;)
-
Ясене, кажи нещо за разликите между "халберщад" и "Y" вагоните?
-
"У" вагоните са дълги 24500мм, а "халберщад" 26400мм. Съответно 2ро класният "У" има 10 купета, а "халберщад" има 11 купета (при това тук за пръв път се изпълнява 2ра класа с 6 места в купе). Това е най голямата разлика. Има разлика в талигите, едните са Гьорлиц 5, а другите Гьорлиц 6.
-
Коя на кой тип вагон?
-
Гьорлиц 5 е на тип "У", Гьорлиц 6 на "халберщад"
-
Следващата седмица ще се оборудвам с един ДР-ски влак в зелено и слонова кост - халберщад, за игреците ми липсва само фургона в същата разцветка.
-
Аз тоз влак си го взех на Тилиг/Заксън... голяма красота... сега към него чакам една Митропа и един Оранжев 2ра класа пак ДР 4 епоха и после ще има снимков материал :)
-
Ето ги и вагоните тип Z, или както по често ги наричаме "Halberstadt". За разлика от типовете В, У и У/В 70, при тип Z дължината е вече 26 400 мм, купетата са увеличени на 11 (но само с 6 места в купе 2ра класа). "Halberstadt" има и безкупеен вариант. В последните години БДЖ се снабди с доста голям брой "Halberstadt" и от двата варианта.
Безкупейният вариант е серия 43 в БДЖ, а другите коя серия са?
(http://misho.peugeot605svti.com/H0_for_sale_Saschsenmodelle_74407_2.jpg)
-
Най-често срещани у нас са 21-50. Това са второкласните, с 11 купета по 6 места. Има и една разновидност смесени втора/първа класа, само че с 10 купета. Тяхната серия не я знам, но това е фрапантен случай на "ъпгрейд", без никакви вътрешни промени, на второкласната част в първа класа, като по този начин се получават първокласни вагони с второкласно обзавеждане. Ъпгрейдът се изразява само в промяна на серията и слагане на жълта линия над прозорците.
-
Чертежа на вагон тип "Z" го намерих най-после...
(http://picbg.net/u/16413/10829/313317.bmp)
;D
-
Тая тема що така умря? Я да питам аз тия вагони само fleischmann ли ги правят:
(http://www.fleischmann.de/fileadmin/user_upload/pbilder900/thumb_m8759_w900.jpg)
У нас кои са били повече, тези или другите D-zug с правите покриви?
-
Аз пък викам да изнамерим ТОЧНИ чертежи на някой БДЖ вагон, после някой способен да го разчертае на Аутокад или нещо такова и после в някоя фирма да се пробваме да му направим отливка...
-
Тая тема що така умря? Я да питам аз тия вагони само fleischmann ли ги правят:
(http://www.fleischmann.de/fileadmin/user_upload/pbilder900/thumb_m8759_w900.jpg)
У нас кои са били повече, тези или другите D-zug с правите покриви?
Само Флайшман прави този модел. В БДЖ такива вагони сме имали, но с 10 купета!!! Мисля, че другия модел, с правия покрив е по-разпространен в БДЖ.
-
Даже и с 11, както си писал и в началото на темата. Интересно дали наще са по-дълги или купетата са "нагъчквани".
(http://lh4.ggpht.com/_5zs61QSiTCM/SoxE27lA_jI/AAAAAAAAGIY/yDrmKT-r6P4/s800/SWScan00005-2.jpg)
-
Моделът на Флайшман е на С4u35. Има още един подобен вагон на Лима C4u36 Lima - 309462. Пак е с 9 купета ( а, както знаем БДЖ експлоатира такива с 10 и 11 купета).
Наистина в книгите, информацията за вагоните на БДЖ е повече от оскъдна. Разчитаме единствено на спомените (които често са много мъгляви) на старите хобисти.
Но тази снимка, която Zazo е публикувал, е истинско "попадение" :good:
-
Даже и с 11, както си писал и в началото на темата. Интересно дали наще са по-дълги или купетата са "нагъчквани".
(http://lh4.ggpht.com/_5zs61QSiTCM/SoxE27lA_jI/AAAAAAAAGIY/yDrmKT-r6P4/s800/SWScan00005-2.jpg)
Купетата са доста "нагъчкани".Останах изумен че нямат и багажници.Вътре неможах да вляза но другия път.Вагона беше производство 40та година.
Това ли ще са прочутите "ИРАНКИ"?
-
Това НЕ са Иранките! Това са стандартни вагони за БДЖ от 1940-1942 година. По-късно тези вагони са прототип за изработването на българските "Ждановки"
-
Явно и затова на табелката на едната талига пишеше Жданов ,а на коша немско име и 1940г.
-
Явно и затова на табелката на едната талига пишеше Жданов ,а на коша немско име и 1940г.
Няма да е лошо да снимаш вагона, за който говориш!
-
Снимал съм ги,ще имаш снимките и не само :good:
-
И на мен моля,...снимките ако може?
:hi: :hi: :hi:
-
А не така! Няма да шушукате в храстите с тия снимки. :bb: Пускай ги тука и не се скъпи.
-
Намерете си книгата "Георги Филипов - Главният директор от машинната служба" от Димитър Деянов (малка жълта книжка), където има много интересна информация за ползваните преди 1944 г. пътнически и товарни вагони, вкл. с чертежи. :good:
-
А ти имаш ли я? :spiteful:
-
Имам я, да!