RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: Gervasii в 06 Декември 2007, 11:13:07
-
ибрах това име не особено точно и приемам редакция на наименованието йр но идеята ми е имам нужда от помощ за монтаж на дигитални декодери на старите локомотиви имам предвид PIKO, Jouef и тн. ще съм благодарен ако ми помогнете.
-
а! - това и за мен е интересно ;)
-
аз бях намерил по сайтовете начини за монтаж и обкновено си ги качвам на комп ама не зман защо може би съм пропуснал и нямам нищол голяма драма. пък някои модели като тайгата имат място и за звук, така че според мен си струва. е има го и елемента като сиго купил за 7 лева и му сложиш декодер например за 200 ти се струва малко лудост ама хайде де
-
може би някой с по-голям опит може да направи схема с картинки за монтаж
-
Ако следваш примерно NEM 652 стандарта,
(http://www.railwaymania.com/docs/122/nem.jpg)
ето ти кое къде се връзва
(http://www.flipsworld.be/digitaal/schemastekker.jpg)
Ето и една малко по-подробна тема... картинките са достатъчно показателни
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Zapojen%C3%AD_digit%C3%A1ln%C3%ADch_lokomotiv
Успех с поялника и леко с треперещите ръце ;D
-
демек ,трябва да се закупи това ...чипче ? - много ли е скъпо ?
-
Кое чипче? Ако говориш за куплунга, той върви с декодера ;) Просто го режеш и почваш да си поиш :)
-
супер точно това ми трябваше МНОГО БЛАГОДАРЯ
-
зависи от РОКО взех прост декодер 77 лв. има и други намерил съм на digitrax със същите функции и повече за 26-27 лв. а със звук могат да са от 100 да 200 евро зависи
-
На любителите на дигиталните влакчета на следния линк е качено клипче с подробо обяснение на монтажа на декодер на локомотив без DCC куплунг. http://tranz.it/load.php?id=0LRf5uxucie63lLV28725
-
На този линк http://tranz.it/load.php?id=HHSchw8s6Si00Qu028729 има клип с обяснение за поставяне на декодер на локомотов с DCC куплунг . Надявам се да бъде полезен на всички. :)
-
здравейте, нещо се мъча и не мога да отворя този линк
-
може би администратора (моя на мрежата) не дава
-
Този дето показва (без да се опитвам да обидя някого) работи доста мърляво... Иначе хубаво е да има показно.
-
Ако следваш примерно NEM 652 стандарта,
(http://www.railwaymania.com/docs/122/nem.jpg)
ето ти кое къде се връзва
(http://www.flipsworld.be/digitaal/schemastekker.jpg)
Ето и една малко по-подробна тема... картинките са достатъчно показателни
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Zapojen%C3%AD_digit%C3%A1ln%C3%ADch_lokomotiv
Успех с поялника и леко с треперещите ръце ;D
имам един въпрос? линка по снимките е ясен. дали трябва кондезаторите да се шунтират. в чешкия не ми е силата
-
Оставяш го на "гол мотор" така да се каже... Попринцип има едни съпротивления така като гледам за осветлението, но ще погледна в нас някой лок дали има такива и ще драсна довечера. Но кондензаторите твърдо отпадат, както и индуктивностите.
-
Кондезатора се маха изцяло, иначе може да изгори декодера
-
тоест махам карантиите и запазнав само връзките към токозахранващите колооси и осветлението и връзвамр ако съм разбрал правилно
-
по принцип съм гола водал ако не бяха скъпи декодерите да действаш на принципа проба/грешка
-
Ако си от София носиш един лок и един декодер и ще ти направим едно показно :)
Значи погледнах си една от машините... няма нищо... само два диода, но те са за различните лампички при различна посока (бяла-червена). Изкорубва се всичко останало ;)
-
можеш ли да качиш някоя и друга снимка с някое и друго обяснение. от софия съм и ще се видим сигурно при жоро в четвъртък
-
ето един много добър линк ама пусто немския не го научих
http://www.pikoman.de/tippsntricks/tippsntricks.htm
-
Ха... за тоя линк ще те благославяме дълго време ;)
От много време умуваме как и къде да сместим говорителите в Людмилите на BRAWA без да махаме едната от двете тежести :-*
П.П. Сега като се загледах пак се маха де... ама се слага една пластмаса...
(http://www.pikoman.de/tippsntricks/ludmilla/fullsize/DSC07104_fs.jpg)
-
ето един много добър линк ама пусто немския не го научих
http://www.pikoman.de/tippsntricks/tippsntricks.htm
Ценното на този сайт е, че юнакът е снимал всеки процес при изграждане на макета и ако човек прегледа всичко, не е нужно да си на Ти с немски за да се разбере направеното.
-
Жоро... към BRAWA поръчка скоро ще има ли, че ме интересуват тия хубости като на снимката... както и резервни части за някои локомотиви... ?
-
хаха, и аз искам на Брава да им кажа да си сменят посл буква с 'о' !
участвам !
-
Ами давайте момци, поръчвайте и ще си имате нови играчки точно след коледа.
-
Ами хайде отвори една тема за поръчки към BRAWA и да си изпишем мъката там ;)
Жоро според мен не е лоша идея да направиш няколко теми за "Поръчки към..." и да има за всеки производител. Насъбират се определен брой желаещи, теглиш чертата и пускаш поръчката... следващита които пишат, чакат за следващият тираж и т.н. ...
-
да се върнем към темата :
http://www.youtube.com/watch?v=W4OuP0gDLL8&feature=related
-
А за въпросната пластмаса по-горе нищо не се чу, м?
-
Една година по-късно .... за въпросната пластмаса все още нищо не се чува!
-
E грях ти на душата, баш благодарение на нея, се чу гласа на твойта Людмила... :D
И понеже сме кухи лейки не документирахме как се слага Саунд на стара Людмила на БРАВА, но това ще бъде поправено, докато слагам на моята... От теб Мишане фотоапарат и пиене :D
-
Студена вода, дегазирана Кока Кола, или разтворим сок STEP. ;D :D
Въпросът е принципен .... имам още 4 Людмили.... засега
-
Ти ако искаш пии един сок от моркови , че да станат снимките добре...
;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
E грях ти на душата, баш благодарение на нея, се чу гласа на твойта Людмила... :D ...
Ти да ми ядеш палците на краката - чух някакъв звук на гаден американски локомотив, единственото хубаво нещо в него беше потракването на колелетата по релсите. ;D
-
Студена вода, дегазирана Кока Кола, или разтворим сок STEP. ;D :D
Въпросът е принципен .... имам още 4 Людмили.... засега
Людмил Табакофф ! ;D
-
Просто трябва да кръстят лок на негово име TABAKOFF... звучи някак МОЩНО :D :D :D
-
Като SMIRNOFF, нали? Само че не толкова ледено и размътващо мозъка.
-
Слагам тука едни декодери и възникна проблемче.Единия е за една "Roco"-вска 290-ка , втора употреба, състарена на нея си има NEM, па макар и слаган допълнително, и всичко си стана както трябва - тръгва си локът нормално, осветлението-по посока на движението и реверсира при смяна.С две думи - никакви проблеми.Интересното е, че проблемът възникна с новият локомотив, на същата фирма 212 - ка, с фабричен NEM куплунг, върху платка, на която е осветлението и пластините за мотора , както и кабелите, идващи от токоснемащите пластини."Боцнах" декодера, обаче осветлението си свети и в двете посоки и не може да се изключва от мишката, освен от стопа, но той стопира всички машини по трасето, както е редно, разбира се.После, като се загледах - ами той този лок има съпротивления и кондензатори преди мотора?!Как може с NEM и с тези джаджи?!Въпросът е дали да ги махам?То трябва цялата платка да "замостя", а това не мога да си го обясня, защо са сложили буксата, щом ще е аналогов?И защо няма предвидени някакви джъмпери или някакъв друг "интелигентен" начин за минаване от аналогово към цифрово?А и тези лампи?Защо, при положение, че са четири, тоест от всяка страна има лампа за задни и предни светлини и следователно също би трябвало да са реверсивни, а на практика не се получава това?Пълна мистерия.
-
Просто пробвай да обърнеш декодера. Незнайно защо и при мен на два локомотива на БРАВА... изглеждат еднакво опроводени, обаче куплунга на декодера на единия трябва да се слага обратно завъртян.
-
Ами аз го обърнах после - не светеше изобщо.Обаче, сега като се замисля-не се сетих да натисна звездичката.А нали от там се пуска и спира осветлението.От друга стран пък, другите локове като ги сложа на релсите си светят без допълнителни команди, което ще рече, че и този би трябвало да свети, ама не би. :no: А съпротивленията и кондензатора да ги шунтирам ли, и ако да - за какъв чеп са ги сложили, при положение, че NEM-а е фабричен? :blink:
-
Нищо няма да шунтираш ... :) Иначе пробвай да обърнеш декодера и да натиснеш звездичката... Ако ли не, има някаква несъвместимост между декодера и дигиталното ти управление, или декодера е дал фира. Каква е марката и модела на декодера и какво дигитално управление ползваш?
-
Ами аз го обърнах после - не светеше изобщо.Обаче, сега като се замисля-не се сетих да натисна звездичката.А нали от там се пуска и спира осветлението.От друга стран пък, другите локове като ги сложа на релсите си светят без допълнителни команди, което ще рече, че и този би трябвало да свети, ама не би. :no: А съпротивленията и кондензатора да ги шунтирам ли, и ако да - за какъв чеп са ги сложили, при положение, че NEM-а е фабричен? :blink:
Христо, направи това което другите ти казаха! Ако няма резултат, пробвай да смениш единия декодер с другия, ако проблема продължава, значи нещо не е наред с машината, ако се оправи, проблема е в декодера вероятно. Ако си убеден, че всичко е монтирано коректно, може да пробваш и с един хард ресет, за да анулираш евентуални допълнително правени настройки, които могат да объркват работата. В такъв случай знаеш какво да правиш - обади ми се!
-
А-а-а, не е от декодера, то ако е от него защо ще ми светят и едните и другите лампи едновременно?!Като дам паузата светлините угасват.А и си приема адрес и скорости на спиране и тръгване - въобще се държи чудесно! С мултимаус съм, а декодерите са супер, всичките ми локомотиви са с такива, изключение прави един лок с вграден роковски - той се държи най-зле на релсите, между другото.
Сега отработвам, ама като се прибера у дома ще пробвам да обърна NEM буксата, може нещо локът да е объркан(което не ми се вярва)или ще се наложи да "побългаря" платката на лока(което е по-вероятно). :good:
-
И все пак за да локализираш проблема, и да разбереш къде да търсиш причината, пробвай с друг декодер на същата машина. Ако проблема продължава, наистина нещо в лока не е в ред. Ако проблема изчезне, значи трябва да се търси в декодера причината. Затова и ти препоръчах да пробваш с един хард резет примерно. преди да правиш каквото и да е. Това изтрива всички настройки, и остават само заводските. Просто е, само въвеждаш едно СV.
-
Ето че се налага тази тема отново да я съживявам.
Както писах в съседната тема "декодери на СТ електроникс", смятам да дигитализирам един стар парен локомотив на "Флайшман" BR50.Речено - сторено, сдобих се с декодер на същата гореспомената фирма и след оставяне на еуфорията да позатихне два - три дена, вчера със хладен разум и твърда ръка се залових със начинанието.Предварително бях пръснал локомотива и установих, че едните колела (непомня сега левите или десните) са твърдо свързани към рамата, която е метална и оттам разделянето става невъзможно.То не е и кой - знае какъв проблем, просто реших да разделя електрически осветлението, което в единият си край също е със захват на рамата.Това е единственият начин за да мога да го управлявам с декодера.От предната рама с два кабела , висящи като ръкав се предава захранването на тендера, в който се намира електродвигателя.Просто ги отрязах въпросните кабелчета и добавих още две тънички към този сноп, които свързах със задното осветление.Така краищата станаха четири - два от предната лампа, този, който срязах двата му края са от мотора, а другите два от четките и още два от лампата на тендера.Махнах кондензатора и жичното съпротивление на мотора и реших, че съм готов.Да, ама не.Любо беше така любезен да ме подсети да измеря няколко пъти дали са разделени мотора и релсите, защото иначе декодера ще изпуши.Реших снощи, макар да бях сигурен (нали захранването на мотора идва по въпросният ръкав, защо ще пускат две жици, ако се захранва и от тендера?!) да направя проверка с мултицета.Каква изненада само!Оказа се, че има късо между мотора и левите колелета на тендера, които са лети към оста и са със отлети зъбчатки отвътре.Значи и те са токоснемащи.Рамата на тендера - метална, колоосите лагеруват в месингови втулки - няма начин да се изолират.Разпоих жиците, които бях запоил към ел двигателя и установих след като го разглобих, разбира се, че на плочката е нитена едната четка направо върху метала, а другата през пластмаса, тоест изолирана.Ами сега?!Имах два варианта, тоест три - или да го оставя ръждив във глух коловоз, защото не планирам аналогови локомотиви или да го продам, или да търся начин дори с риск да го повредя, да изолирам двигателя, осите или четката.Първото ми се стори глупаво, здрав модел на такъв локомотив да стои като бутафорен...второто не ми се иска, защото локомотива много ми харесва, а и се вписва перфектно в моите моделистки планове.Остана третото и при повреда - първото :no: .
Да разделя осите от рамата с гетинаксови втулки и странични дистанциращи шайби ми се видя прекалено академично занимание, не че на теория не е възможно.Да разделя мотора от рамата?Ами като махнах пластмасата от рамата на която са хванати колоосите се оказа, че е отлят в едната си част за рамата.Въпросната плочка с нитената четка не би могла да се изолира без дистанциращи пластмаси (твърде сложно и несигурно ми се стори) и нова неметална втулка на ротора, който се оказа също един от основните проводници от плочката към доколоосите.Остана едно - да изолирам четкодържача - на пръв поглед почти непосилна задача без да го повредя.Реших да се пробвам.Разпробих отвътре в началото, където е валцован за плочката и той падна от основата.Пластмасата, която държи другият четкодържач минава през втулката и въпросната четкодържач също минава през нея, като в задната си част би могла да служи като изолация.Оставаше само да разпробия с по - голямо свредло плочката, за да може при обратното поставяне на четкодържача, той да има разстояние 1 мм долу - горе от плочката, за да е изолиран от нея.Разпробих , и си мислех в началото между четкодържача и плочката да поставя изолационно пръстенче.Тази задача се провали, защото не можах да намеря сред джаджите, с които съм пълен нищо подобно като размер.Затова залях разстоянието с каноконлит.Довечера ще залея след сглабяне и спояване цялата външна част на плочката със пистолет за топъл силикон , защото четкодържачите са близко до тежестите и ако лепилото не успее да издържи , (макар да няма кой - знае какво усилие)четкодържача ще се избута навън и ще направи късо между едната релса и мотора, което ще е с лоши последици.Може и друг да се сблъска с подобен проблем - имам и друг "дърт" "Флайшман" и на пръв поглед страда от същият проблем.Явно и затова немците ги продават толкова евтинко из бея.Да, ама не знаят за техническия гений на българина... :pleasantry:
Дано с тази тема да съм от полза на хора, които се движат по моя път.В крайна сметка в този форум сигурно има и други, които обичат да човъркат по локомотивите си. :hi:
Ето и снимките:
(http://img219.imageshack.us/img219/2218/img1648t.jpg) (http://img219.imageshack.us/i/img1648t.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Това е въпросната плочка с четкодържачите(ясно се вижда дясната, без капачката как е надраскана от свредлото - и затова я обърнах)
(http://img710.imageshack.us/img710/8515/img1649z.jpg) (http://img710.imageshack.us/i/img1649z.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Тук е от долна страна, личи си каноконлита, който съм накапал на четкодържача (в дясно).
(http://img709.imageshack.us/img709/5428/img1650o.jpg) (http://img709.imageshack.us/i/img1650o.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
На тази снимка си личи целостта на мотора с рамата на тендера.
(http://img709.imageshack.us/img709/7585/img1651o.jpg) (http://img709.imageshack.us/i/img1651o.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Ето го и колектора на мотора - тук стои плочката с четките.
(http://img155.imageshack.us/img155/8340/img1652.jpg) (http://img155.imageshack.us/i/img1652.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Това е от другата страна на рамата - предавките на мотора към колоосите.
-
Доста е старичък твоят Флайшман. По-новите са с гетинаксова плочка оформена като платка и изолирането на четкодържача е доста по лесно. Просто прекъсваш пътечките с мафлекса. Аз имам една такава машина и добре че с Любо я правихме, иначе аз щях да изпуша декодера. Научих тогава много важен урок - винаги проверявай преди да пуснеш тока.
-
И накрая след цялата борба голямо удовлетворение доставя фактът, че си направил нещо сам и то работи!
Виждам добра работа, внимателно изпипана и методично изпълнена - това е правилната стратегия са успешен и траен продукт!
Продължавай все така! :good:
-
Доста е старичък твоят Флайшман. По-новите са с гетинаксова плочка оформена като платка и изолирането на четкодържача е доста по лесно. Просто прекъсваш пътечките с мафлекса. Аз имам една такава машина и добре че с Любо я правихме, иначе аз щях да изпуша декодера. Научих тогава много важен урок - винаги проверявай преди да пуснеш тока.
Така си е - старичък е, ама като ми харесва...
Иначе всичко стана според предварителните планове, успях да изолирам мотора, има хубаво местенце за декодера, но се озорих с кабелите докато ги намушкам и малко даже запираха термошлаухите (с които съм изолирал спойките) в прикачвача на тендера.Сложих лока, ама като съм забутал книжката на дигиталното?Забравих на какъв адрес да го търся.Голямо лутане беше и то не защото го търсих на адреси, по - големи от 5-6, ами се оказа че токоснема зле.Голямо чистене, голямо търкане - не и не.Че на това отгоре дерайлира и окъсява с имитациите си на ресори, които са метални.Почти се бях отказал за снощи (стана 00.30) и изведнъж ми хрумна да огъна прикачната на тендера.Забелязах, че от горната страна я подпира термошлаух и по този начин след закачането локомотива стои като на крик върху тендера, следствие което не може да легне хубаво върху релсите.Придадох и лека форма на S, вследствие което спря да дерайлира и се подобри чувствително токоснемането.Довечера продължавам да дерзая, защото не върви вного равномерно и лампите примигват, което ще рече, че все още съществува известен проблем с токоснемането, но не се съмнявам, че с труд и упоритост ще го превъзмогна. :good:
И накрая след цялата борба голямо удовлетворение доставя фактът, че си направил нещо сам и то работи!
Виждам добра работа, внимателно изпипана и методично изпълнена - това е правилната стратегия са успешен и траен продукт!
Продължавай все така! :good:
Прав си, optron, удоволствието от свършената работа (освен безпаричието) ме кара да си купувам предимно неща, по които има да се работи.Благодаря ти за подкрепата! :hi:
-
Проблема не е само в токоснемането. Моята машина е със същият мотор без тендер, но с платка и отдолу метално шаси. Проблемите бяха същите, имам предвид токоснемането, но освен това Любо пипна и CV-тата на декодера. Чак след това машината тръгна перфектно, без прекъсвания и спиране за почивка. Ако трябва консултирай се с него какво точно трябва да пипнеш. Ако пък не, то започваш по метода проба-грешка и така докато стигнеш до желаният резилтат. Успех.
-
Ами nilfe, ще се пробвам първо да почистя качествено и леко да натегна токоснемащите пластинки, защото, както е добре известно, локове с повечко колооси(при този са четири и едни водещи колела)има страничен луфт, за да се вписват в завоите без да дерайлират.При обиране на луфта в едната посока забелязвам, че пластините на две от колоосите не допират при крайно положение.А токоснемащи са само три от колоосите.После ще се пробвам да използвам токоснемането и на тендера, като за проводник към локомотива смятам да използвам прикачното устройство, което е месингово.Е, това може да стане само при условие, че колелата към рамата са окъсени не по диагонал а едностранно, тоест десни колела към рама на лока и същите на тендера.Ако са на кръст - няма как да използвам въпросното токоснемане, защото към лока прикачното е свързано направо към рамата, а отделянето още усложнява нещата.Ще си поиграя и със CV - тата и функциите на лока - потегляне, спиране, максимална скорост, но на потребителско ниво, тоест от дигиталното.Ако трябва нещо повече - тогава ще безспокоя Любо. :hi:
-
Бинго!Всичко е О.К.!Свързах тендера - оказа се, че той токоснема с левите колела, които са вързани към рамата, както е и при локомотива.Това спомогна локът да токоснема отляво със 7 колелета, а отдясно със 4.Ходът се нормализира, а и като почистих работните релси (стари роковски) и тръгна с много равномерен бавен ход.Остава да му сменя адреса, ама като забравих как ставаше?Пък съм и със локмаус 2, който работи по - различно от новото роковско дигитално.Утре ще си потърся книжката и всичко ще е наред.Доста виртуозно изпълнение, в сравнение с дигитализирането на дизелите.Това все пак ми е първият парен локомотив с декодер.Ще се опитам да му направя клипче тези дни и да го кача. :good:
-
С локмаус 2 адреса се сменя, като имайки само локомотива на релсите, натиснеш едновременно "P" и звездичката за пускане на светлините. Избираш новият адрес (по подразбиране изписва "3") и пак натискаш "P". Браво за добрата работа!