RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: XRISTO в 21 Декември 2007, 06:40:08

Титла: мащабната скорост
Публикувано от: XRISTO в 21 Декември 2007, 06:40:08
Значи,искам да ви питам как се оправяте с мащабната скорост,в смисъл,от лока ли я ограничавате (с някакъв резистор) или при трафа.Понеже съм поръчал различни машини,включително и маневрени,иска ми се да не могат да се движат по-бързо от тяхната мащабна скорост.От друга страна ако огранича трафа - ограничавам и другите локове в тази отсечка...не знам... ???
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: Vlado в 21 Декември 2007, 08:36:19
За какво ти е да ограничаваш моделната скорост? И при това от локовете?! Всичко е до лично възприятие - пускаш машината да се движи и ако ти е бързо, намаляш. Това е според мен. Не може един парен лок с тежка товарна композиция да се движи с 200-та, но едно ICE може и т.н., и т.н. Аз например, най-лесно се ориентирам за моделна скорост като си пусна пътническа композиция. По честотата на тропане на колелата по джонтовете си давам сметка за скоростта. И понеже съм фен на железниците и често се возя в тях, по спомена от движението в действителност, разбирам и с колко горе долу се движи влакът на макета. Нещо такова.
:)
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: Gervasii в 21 Декември 2007, 10:55:35
това са стандартите на MOROP европейската асоциация за жп моделизъм
на немски http://www.morop.org/de/normes/nem661_d.pdf
на френски http://www.morop.org/fr/normes/nem661_f.pdf

там са всички норми на сайта http://www.morop.org
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: NoHaB в 22 Декември 2007, 08:38:37
Цитат на: Vlado link=topic=147.msg780#msg780 date=1198218979
За какво ти е да ограничаваш моделната скорост? И при това от локовете?! Всичко е до лично възприятие - пускаш машината да се движи и ако ти е бързо, намаляш. Това е според мен. Не може един парен лок с тежка товарна композиция да се движи с 200-та, но едно ICE може и т.н., и т.н. Аз например, най-лесно се ориентирам за моделна скорост като си пусна пътническа композиция. По честотата на тропане на колелата по джонтовете си давам сметка за скоростта. И понеже съм фен на железниците и често се возя в тях, по спомена от движението в действителност, разбирам и с колко горе долу се движи влакът на макета. Нещо такова.
:)

По същия начин разбирам и аз със каква скорост се движи композицията и взависимост от дължината и я забавям... ;)
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: XRISTO в 22 Декември 2007, 08:44:05
Цитат
За какво ти е да ограничаваш моделната скорост?

Защото съм с аналогово захранване,което не е много-много автоматизирано и по него се движат едновременно няколко различни лока.Сещаш се,че не може един експрес да се движи със скоростта на товарен влак,а пък да не говорим ако са от различни епохи.
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: Vlado в 22 Декември 2007, 13:08:29
Цитат на: xpp1969 link=topic=147.msg807#msg807 date=1198305845
Цитат
За какво ти е да ограничаваш моделната скорост?

Защото съм с аналогово захранване,което не е много-много автоматизирано и по него се движат едновременно няколко различни лока.Сещаш се,че не може един експрес да се движи със скоростта на товарен влак,а пък да не говорим ако са от различни епохи.
Това наистина е довод! При аналоговото нещата стоят наистина по коренно различен начин. Аз вече съм леко глезен с това дигитално (там такъв проблем няма), а както знаем "ситият на гладния не вярва" та затова без да помисля изказах горното мнение. :)
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: XRISTO в 02 Януари 2008, 07:33:47
Ами не мога да отделям за влакове чак такива средства,че да се аналогизирам :
-първо съм от провинцията,а както е известно тук заплатите са доста по - ниски и цените по магазините доста
  по - високи отколкото в София и другите големи градове.
- второ съм семеен и доста от средствата отиват за семейството.

...та за хобито остават трохите.
Ама все пак не е ли възможно с някакви по - яки резистори да ги "скопявам" откъм скорост?Моля,някой ако си е правил подобни експерименти - нека сподели.
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: emilchaushev в 06 Януари 2008, 15:11:01
Здарвейте,
Аз съм с аналогово управление. Направил съм си 3 независими кръга на макет, по което карам 3 композиции. Приложил съм следната схема за захранване:
1. Трафа мие с регулиране, но съм го оставил на MAX.
2. От трафа всеки кръг минава през реверсивен ключ за промяна на поляритета към релсите, респективно посоката на движение.
3. На всекки кръг съм поставил по един регулатор (който напрактика е променлив резистор) на FLIESHMANN- 6954.

Така всеки кръг си е със собсвена скорост, която регулирам от регулатора (или както му е името).
Аз лично предпочитам моделите да "пъплят". Високите скорости винаги са нереални и грозни при мащабирането поради радиуса на кривите.
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: eurostar в 06 Януари 2008, 20:56:21
Аз съм изчислил, че при 100 км/ч в мащаб N влакът трябва да измине 10.4 метра за 1 минута или 1 метър за 5.76 секунди. Така си определям мащабната скорост. Като знаете каква скорост развива прототипът, можете да прецените как да го карате.

За НО би трябвало да е горе-долу два пъти повече - тоест, около 20 метра в минута (за 100 км/ч).
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: jopeto в 16 Април 2008, 20:52:02
Има отговор на задаката: Видях го в един немски сайт. Човека си беше направил тахо-вагон сам. понеже аз съм фен на такава джаджа се поинтересувах. В каталогче на Конрад има такъв  с километраж от велосипед.  Той е програмируем и мери средна, максимална V ,  изминаат пробег, време и тн.  Чичката беше използвал обикновен вагон и просто забил магнитче на колелото  и датчика. Да спомена че е в мащаб HO. Та беше  написал формулката:   d - диаметъра на колелото на вагончето което ползва.    d x 3.14 x 87 / 2       където  87 - е мащаба  HO ,  за ТТ ще е 120 и тн.   Формулката важи за всички километражчета. има такива за по 10 кинта. Но при мене се яви проблем в изработката, километража е много голям за моя мащаб и не може да мине през порталите на тунела.  ;D ;D ;D   
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: CaLLlo в 16 Април 2008, 22:40:05
Цитат на: jopeto link=topic=147.msg3810#msg3810 date=1208368322
Но при мене се яви проблем в изработката, километража е много голям за моя мащаб и не може да мине през порталите на тунела.  ;D ;D ;D   
Радвай се ;D, защото ако беше влязъл проблемът ти ще стане още по-голям: да влезеш и ти за да видиш колко показва вътре ...  ;D ;D ;D
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: jopeto в 17 Април 2008, 10:04:16
 За проблема има решение, ама не ми се инвестират пари в не-чак толкова важни работи. Продават се безжични километражчета, датчика е компактен и е на батерийка от часовник може даже да се  скрие в закрит вагон, самото километражче да седи при трафовете и клавишите. Даже ми идва едан идея да направя този вагон към ремонтен влак и евентоално и един почистващ вагон. Така влакът ще придобие и практически смисъл.
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: kbeykov в 17 Април 2008, 16:33:52
Цитат на: eurostar link=topic=147.msg1015#msg1015 date=1199645781
Аз съм изчислил, че при 100 км/ч в мащаб N влакът трябва да измине 10.4 метра за 1 минута или 1 метър за 5.76 секунди. Така си определям мащабната скорост. Като знаете каква скорост развива прототипът, можете да прецените как да го карате.

За НО би трябвало да е горе-долу два пъти повече - тоест, около 20 метра в минута (за 100 км/ч).

Ето и един начин да изчислите скоростта, с която би се движил моделът в реални размери.

Първо изчислете истинската скорост на влакчето:
За време от 1 сек. изминава ... метра.
След това превърнете в км/ч: умножете м/сек по 3,6 и ще получите резултата в км/ч.
Резултата умножете по мащаба на модела (за НО - 87, ТТ - 120 и т. н.) и ще получите търсената скорост. Така ще знаете каква скорост симулира влакчето и дали съответства на реалната.

Давам пример:
Моят ICE 3 се движи максимум с около 1,1 м/сек.
1,1 х 3,6 = 3,96 км/ч
3,96 х 87 (за НО) = 344,52 км/ч - което е максималната скорост за този влак.

Дано съм ви помогнал. По обратния начин може да се изчислят скоростите по отделните части на макета, ако се пресъздават ограниченията. Така ще знаете колко да намалите, за да не изглежда неестествено прекалено бързото движение на влакчето.

Поздрави!
Титла: Re: мащабната скорост
Публикувано от: Maktub в 17 Април 2008, 19:02:36
И аз определям мащабната скорост на ухо / око: било по потропването на колелата, било като наблюдавам как минават вагоните спрямо разни обекти край линията. Наистина е тъпо, когато един парен лок се пъне като изтребител по писта на самолетоносач, но пък от друга страна съм малко против прекаляването с всевъзможни уреди дори и за това. В крайна сметка трябва да оставим поне малко място на въображението и да преценим нещата според това дали и как ни харесват, а не според съответните мащабни изчисления. А самите локомотиви – поне при мен, при аналоговото, – като че ли фабрично имат разлика в оборотите. При едно и също напрежение от трафа, дизелите и електрическите винаги се движат по-бързо от парните. Разбира се, когато намалявам напрежението, всичките локомотиви в движение намаляват скоростта си, но парните продължават да се движат по-бавно.
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: topalov в 24 Ноември 2010, 21:25:53
Цитат на: Tramway link=topic=2820.msg49433#msg49433 date=1289997992
Цитат на: pach link=topic=2820.msg49416#msg49416 date=1289986912
Точно!
Тук в началато на сайта може да си ги припомнят всички моделисти които са забравили понятията като
"моделна скорост", "мащаби" и т.н.
http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=5
Както и за наклоните в моделизма (за пореден път)
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11
За моделните наклони не помня формулите, но за скоростите е:
Vm = (V/M)2
Където Vm е скоростта на модела;

V е скоростта на оригинала;
М е мащаба.
Например скорост от 100 km/h в Н0 ще изглежда реално ако моделът са движи с (100/87)2 = 1.32 km/h или 367 mm/s.


Понеже тук е публикувана формулата за моделна скорост, ще питам и аз тук:

Имам леко притеснение откъде се взе това "на квадрат"? И има ли то почва у нас?
Пример: Влак движещ се със 100 км/ч в НО ще се движи с 1,32 км/ч - дотук ОК!
Но, влак движещ се с 200 км/ч в НО вече ще се движи с 5,28 км/ч - това вече е 4 пъти повече от предната скорост
И най-шокиращото за мен е TGV-то 320 км/ч в НО ще се равнява на 13,53 км/ч или с 10 пъти повече от влака, който ще се движи със моделните 100 км/ч на макета!

Тъп ли :scratch_ones_head: съм или има много гнило в таз формула! Емо?

Предварително моля, ако ще се развихря спор, то той да иде, барабар с моето мнение, в нова тема!

Самосезирам се и си местя поста от онази тема, тук в тази!
И след малко ще си отговоря сам на въпроса за скоростта на моделите, щото този "квадрат" ми разгони фамилията
   :blush2:
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: topalov в 24 Ноември 2010, 21:57:20
След като падна праха от тая 2 годишна тема, реших да споделя с Вас две формули, които открих днес в немски сайт!

(http://media.snimka.bg/7647/021549840-big.jpg)

Та тук нещата ми се струват далеч по-нормални и пропорционални при изчисленията.

По горната формула реално движещ се влак: - със 100 км/ч в мащаб НО ще се движи с 31.93 см/с
                                                                 - с 200 км/ч в мащаб НО ще се движи с 63.86 см/с

                                                                 - със 100 км/ч в мащаб ТТ ще се движи с 23.15 см/с
                                                                 - с 200 км/ч в мащаб ТТ ще се движи с 46.30 см/с

По другата приложена формула (за която Жорж по-горе споменава, но не показва), можем да определим на каква действителна скорост отговаря движението на модела, ако знаем времето, за което модела изминава определено разстояние.

По втората формула модела изминава 100 см за 4,3 секунди: - при мащаб НО това ще отговаря на 72.8 км/ч
                                                                                       - при мащаб ТТ това ще отговаря на 100.5 км/ч

Надявам се посочените формули да дадат отговори на по-любознателните от Вас!  :drinks:

П.П.: Ето и оригиналните формули, без моята намеса:
(http://www.feldbahn24.de/content/konzeption/images/formelg1.png)
(http://www.feldbahn24.de/content/konzeption/images/formelg2.png)
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: widowmaker в 27 Ноември 2010, 06:06:49
В половин нула (Н0):

100км/ч при 1/87 са
100/87~1.150 км/ч
1150/3600~320 мм/с

Няма никакви квадрати и други глупости, скоростта просто е 87 пъти по малка, т.е. реалната/87, толкова.
м в час / 3600 = м/с

За площ (дефинира се с 2D) ти трябва квадрат - 1/87^2,
т.е. в мащаб 1/87 1 декар е реално 87^2=7569 пъти по малка площ.

Обем (дефинира се с 3D) е мащаба на 3-та или
1/87^3=658503 пъти по малък от реалния.
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: CaLLlo в 27 Ноември 2010, 14:22:32

Точно така, ето има писано и тук по въпроса:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,797.msg9986.html#msg9986

За да няма объркване при превръщането на скорости, нека поясня малко.

От km/h превръщането в m/s става като се дели точно на 3,6

за 100 km/h: 100 : 3,6 = 27,77 m/s - това за реалните модели

при H0 модел: 27,77 : 87 = 0,3193 m/s = 31,93 cm/s = 319,3 mm/s

Това 3,6 идва от превръщане на часове в секунди (60 х 60) и километрите в метри (1000):

(60 х 60) / 1000 = 3,6
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: 760mm в 28 Ноември 2010, 09:11:28
И аз изчислих скоростите на моя единствен за сега локомотив тук, където съм, по тези принципи и в дигиталното програмиране го ограничих да не може да развива повече от конструктивната максимална скорост +5%.

Мисля да направя това и за всеки друг локомотив; така всеки ще си има собствен динамичен диапазон и ще отговаря на реалността.
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: BaHkaTa в 17 Октомври 2012, 22:06:22
Както се казва и аз да поизтупам тази тема от прахта събрана за 2 години.

На кратко без обяснения и тълкуване на формули. Седнах и написах 2 калкулатора за пресмятане на мащабни скорости.

Първият го написах за да си измеря локомотивите в момента каква мащабна скорост ми поддържат при различен волтаж.
Вторият може да послужи за настройка на локомотива от реална към желана мащабна скорост.

онлайн калкулатор за мащабна скорост (http://hobbyworkshop.org/page-real-to-scale-speed-18.html)

Кратко, просто и ясно. Приятно каране  :locomotive:
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: pach в 18 Октомври 2012, 09:44:29
Браво Ванка!!!
Удобно и приятно за ползване!
 :hi: :clapping:
Титла: Re:мащабната скорост
Публикувано от: mitko0888 в 18 Октомври 2012, 15:30:23
Нещо от два дена не схващам за какво иде реч ... Та прочетох темата от началото. и май разбрах - един километър има 1000 метра (а не 1024). Един час има 60 минути, всяка по 60 секунди - та общи 3600 секунди. Прегледах и списъка с участниците във форума - май и най-младия трябва да може да превръща от км/ч в м/с, или обратно. А едно деление на 87 (или 120, 160) не би трябвало да е проблем. Разбира се не говорим за квадрати, кубове, кръгове и т.н.

Калкулаторът гледам че правилно смята. Можеш само да ограничиш микроните в резултатите от "Настройте вашия локомотив да се движи с тази скорост", напр. до един или два знака след запетаята, така както си го направил в горните резултати.

Въпросът е че немците в техните норми са сложили едни 40% завишение на скоростта на модела в Н0. Така било по-истинско възприятието ... или нещо подобно.
На друго място пък казват че е добре да може моделът да се движи с поне 100 км/ч. Иначе моята любима 89 трябва да пъпли с 10 см/с. Ако макетът е голям, това може да е доста досадно в дълго междугарие.

И двете завишения можем да ги забравим при малък по размери домашен макет, с гара, маневрено движение, потегляне и спиране в гара. Мащабната скорост си е доста подходяща без корекции.

Въпросът обаче отперди четири години и половина беше как с аналогово захранване да накараме няколко различни локомотива да се движат с тяхната си (различна) скорост. Ако са на един токов кръг не разбрах как може един да прави маневри, а друг да върти кръгчета. Ако говорим за движение на два или повече влака непрекъснато (да си обикалят) по различни трасета, то предварително сме загубили доста от рИалността. Тогава можем да разчитаме на това, че обикновено производителите правят по-бавните локомотиви да се движат по-бавно от ICE например. Даже на аналоговите регулатори на Fleischmann има градуирани км/ч, а не деления или волтове. Така че с достатъчна точност при едно и също напрежение, напр. 9 волта, различните локомотиви се движат с тяхната си скорост. В участъци, в които трябва да се движат по-бавно, напрежението може д се понижи - напр. с по три диода последователно - прави минус 2 волта. Може и с още три за движение в другата посока. Същото може да се използав, дори и на две стъпки, за бавно движение в гара или тръгване от светофор. Въобще на доста локомотиви, особено от по-новите, тези 9 волта по мои измервания отговарят на максималната скорост в мащаб.
Разбира се има и изключение за мащабната скорост - това са любимите ни Piko Junior 80, ластици и др. подобни. За тях е добре да се знае, че в старото си производство те са т.н. батерийни модели, и се движат с една или две батерии по 4.5 волта, които при кратко каране дават и по-малко. Съответно не бива да се пускат на мах от трафа, който с тези моторчета дава 14 - 16 волта, т.е. два пъти повече от нужното. 4 - 5 волта са им пре достатъчни.
Съпротивление може да се добави, вътре в локомотива. Трябва обаче правилно да се сметне, особено по мощност, както и резисторът да се разположи на подходящо място, за да не стопи корубата. Резултатът е двустранен - разбира се се намалява скоростта. Но едновременно с това се губи плавното тръгвне. Серияно свързано съпротивление пречи доста на бавното каране, дори и ако е нова мишка с ШИМ. Също така може да започне да се държи "странно" по стрелки, натоварване и т.н.