Е разбира се, черното е неизменна част от машините като цяло. Пък и не съм виждал бял котел. :yes: Възможно е този цвят да играе и някаква роля при поглъщането на топлината и тн. и тн. :)
Е разбира се, черното е неизменна част от машините като цяло. Пък и не съм виждал бял котел. :yes: Възможно е този цвят да играе и някаква роля при поглъщането на топлината и тн. и тн. :)
За пропусналите лекциите по физика ;D: Най добрия излъчвател на инфрачервени лъчи(топлина) е "идеално черното тяло".
Ами - единственото което може да се разбере е от Инструкцията за боядисване на ПЖС от онези времена. Но това според мен е спазено само при доставката на машините - след това се е боядисвало с каквато боя има. Тоест - реализма няма да го има.
Кракомобиле бате ако имаш тази информация не я крий под дюшека а давай тука да я видим :dirol:Това е, че и аз още не съм добарал подобна литература, но ако намеря - ще я видите и тук.
Имайте в предвид и един скрит подводен камък при пръскането! Колкото и да уточнявате точни цветове и ралове, за да постигнете еднакви крайни резултати имате само 2 варианта при пръскане на червено и зелено върху черно:Когато се пръска със сатен или матова боя, цветът покрива от първата ръка. Само гланцовите бои не покриват, и има нужда от грунд или няколко ръце пръскане. Но гланцовите бои не са добри за подвижния състав, тъй като те подчертават всички дефекти на пластмасата. Матовите бои подчертават много добре детайлите на модела, но цветовете стоят като избелели. От моят сравнително голям опит съм се убедил, че най-добре е, да се ползват т.нар. САТЕН бои (полумат).
1) да пръскате дебело - няколко пъти - 5 и над 5
2) да пръскате тънко - само 1-2 пъти, но върху предварително тънко пръсната светла основа(грунд)
Излиза че ще трябва да уточните И типа, и цвета на грунда, нямате друг шанс за краен успех!
Тук могат да ви помогнат единствено хората с най-голям опит - Васко и Ясен.
|
;D ;D ;D |
http://www.paint4models.com/ - ползвай те този линк
скролвате на долу под снимката на самолета има бутон на който пише lunch ultimate model paint conversion chart натискате го иначе няма да ви го отвори може да изтеглите и pdf формат на тази таблица
линка се намира под бутончето
Пачев бате аз точно този сайт ползвах ама няма кой да попита :haha:
Аз пък мисля, че това са заводски снимки и машините са снимани преди да бъдат боядисани в наще цветове.
Да абсолютно си прав! Аз след Търново много ми се искаше да седна да напиша някой ред пак по този въпрос, но тоталната липса на време ме подпира непрекъснато. Даже ей на, сега в 6:15 се хванах да пиша, защото през деня едва ли ще имам време да седна пред компа. Та в Търново ми се видя, че от няколкото модела на БГ парни машини (вкл. и твоите), има сериозна разлика в цветовете на твоите примерно и на тази правена от Васко. Верно е, че всеки си има привкусове, но ми се струва ненормално в един момента да има 10 лока на 3-4 собственика и цветовете да са във всички нюанси на зеленото, червеното и черното. Още повече, че ако се съберем заедно със хора от съседни страни, и се организира конкурс, "цветовия въпрос" няма да изглежда особенно добре пред гостите! Не знам дали не е добре да подберем основните цветове по РАЛ от някоя фирма която ги прави, и да пуснем една анкета, за да видим какво ще се получи. В края на краищата мисля, че въпроса вече не търпи никакво отлагане, тъй като във времето все повече ще са хората пребоядисали машините си!
Следващия въпрос е за епохите в БДЖ, и съответните цветове , но това ще е по нататък.
Сега е важно да изберем цветовете: зелено, червено, черно и бяло по РАЛ.
Тъй, че давайте предложения и накрая ще направим една анкета, за да видим какво ще се одобри.
Quelle: Eisenbahn-Nachrichten-Blatt, PrivatsammlungЕто това ако някой немско говорящ ми го преведе сега, ще съм му благодарен... :hi:
Цветовете с които са боядисвани в миналото нашите парни локомотиви, са били обект на обсъждане през различни периоди и в локомотивния отдел (дирекция) на БДЖ много пъти. Тук ще изложа какви са разцветките по локомотивите съгласно "Специалните поемни условия, относно строежа на парни локомотиви" изработени за локомотивите от доставките след 1930 г.
Наред с подробните указания за качествата на бояджийските материали и условията при които трябва да става боядисването (колко слоя и какви материали да се използват), са посочени какви да са крайните цветове на отделните повърхности, както следва:
Димна камера и комин - черно;
Котелни обшивки (ако не са оксидирани) - маслено зелено;
Димоповдигащите щитове (крила) - маслено зелено;
Локомотивна будка външно - маслено зелено, вътрешно: над долното ниво на прозорците - черно, нагоре включително тавана на будката - слонова кост, пода - черно;
Локомотивната рама и талиговите рами - черно;
Звездите на колоосите, включително челото на бандажите - кармин;
Обшивките на парните цилиндри (ако не са оксидирани) - маслено зелено;
Площадките от двете страни на котела - черно;
Водният резервоар на тендера - маслено зелено;
Въглищния бункер и водния резервоар отгоре - черно;
Рамата на тендера вкл. рамите на талигите - черно;
Звездите на колоосите - кармин;
Всички ръкохватки, ресори, балансери, части на спирачното движение - черно;
Дръжките на спирателните кранове, функционните и разхлабителни вентили, товарообръщателя и др., които не се употребяват често - червено;
Ръкохватките на кран-машинисти, пясъчника, уравнителя и свирката остават небоядисани;ю
Всички надписи шаблонирани с бяло, а всички релефните части на всички бронзови табели небоядисаи и лъснати до блсък.
Съгласно това оцветяване локомотивите на черно-белите снимки трябва да изглеждат като германските черно-червени, защото масленото зелено изглежда почти като черно.
При някои от доставките, например: серия 10 - втора доставка са допуснати някои отклонения и отделни машини на серия 46.01 до 46.12 вместо червено за рама и колоси е използван сиво или тъмно сиво. Като цяло, още от към 1935 г. е въведено боядисването на челата на бандажите с бяло. Имаме например снимка на 46.04 (тогава 4,504) която е почти изцяло в светло сиво оцветяване. Не зная защо ? Може би са пробвани различни оцветявания, как ще се държат при сравнително мръсната обстановка, в която работят парните локомотиви ?
В по ново време, през 60-те години на ХХ век се нареди бързоходните и пътническите локомотиви: крила, будка,воден резервоар на тендера да се боядисват в зелено, а на локомотивите за товарни влакове същите в черно. Също плуговете на пътн. локомотиви - червено, а на товарните - черно. После това отпадна, защото не се спазваше нито от завода, нито от депата. Имаше и самоинициативи, особено в Пловдив: бяха нашарили една машина серия 36 също като папагал, с всички възможни цветове, също там бяха боядисали няколко машини в синьо - една или две машини серия 19, и една серия 28.
Сегашното боядисване: зелено - крила, будка, обшивка на парни цилиндри; червено - рами основни и талижни, колооси, челата на площадките; котел - димна камера и обшивки (ако не са оксидирани) - черно, с месингови пояси (или боядисани с бронз) и бяло - челата на бандажите и някои ръкохватки, се установи след 1965 -1970 г. и остана до края на експлоатацията на парните локомотиви в БДЖ.
После това отпадна, защото не се спазваше нито от завода, нито от депата. Имаше и самоинициативи, особено в Пловдив: бяха нашарили една машина серия 36 също като папагал, с всички възможни цветове, също там бяха боядисали няколко машини в синьо - една или две машини серия 19, и една серия 28.
Цитат на: zazoБих искал да се възползвам от възможността и да питам за развитието на цветовите схеми на парните локомотивите в БДЖ. Доколкото мога да преценя от черно-белите снимки, до края на втората световна война локомотивите са били боядисвани по немски маниер в червено и черно. Може би изключение са белите бандажи. Интересно е кога навлиза боядисването на щитовете/крилата, будката и тендера в зелено, а бандажите в бяло? От наличните снимки и някои логически разсъждения може да се стигне до заключението, че първоначално в тази цветова схема са били боядисвани само бързоходните локомотив. И един допълнителен въпрос, относно Баба Меца (серия 46). Известна е пощенската марка, а и една снимка, на която локомотива изглежда син, но дали това има нещо общо с действителността или е грешка в цвето
За цветовете, с които са боядисвани нашите парни локомотиви в миналото, вече отговорих на 25 април. Що се отнася за Баба Меца (серия 46), за което пропуснах да отговоря - никога не сме имали боядисана машина от тази серия в синьо. Цветовете на пощенската марка не отговарят на действителното оцветяване. В синьо се появиха само няколко локомотива в Пловдив, за които вече споменах. В синьо бяха боядисани през 1991 г. будката и тендера на историческата машина 148, при честването на 125 г. от началото на железопътните съобщения в България.
Здравей Владо,
Обикновеното боядисване на DR серия 52 е нормалното немско за парните локомотиви в два цвята: черно и червено. Червено - челна греда (без буферите), рама, колооси (без бяло боядисване на колоосните бандажи) и челните страни на страничните площадки. Черно - всичко останало. Някои фабрики са пускали отделни партиди боядисаи изцяло в един цвят - сиво и различни нюанси - от светло сиво до по-тъмно сиво. У нас лок. под наем бяха съгласно казаното германско оцветяване.
Фабрично някои партиди, особено в началото, са пускани без димоповдигащи крила. Повечето обаче са произвеждани с характерните крила тип Witte.
Пребоядисани са с БДЖ цветове през 50-те години на миналия век. Няма локомотиви серия 52, респ. БДЖ - серия 15 с оксидирани котелни обшивки. Котелните обшивки са боядисвани винаги черно. Оксидирани обшивки имат само някои мирновременни произведени германски серии и нашите: 03, 05, 11 и 36. Цилиндровите обшивки само отстрани са зелени. Крилата само отвън са зелени, а отвътре - черни. Димната камера и вратата на димната камера е черна. Ламарината под вратата на димната камера оригинално не съществува ( виж лок. 16.01 - там има само стъпало). Рамата на лок. е червена. Ел инсталацията по-късно - към 60-те години започва да се боядисва в жълто. Кноровата помпа само парната (горната) част е зелена обшивката, долната оребрената (въздушната) част е черна.
Гледайте лок. 15.215 и 16.01 те са боядисани точно по БДЖ образец.