RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: XRISTO в 31 Декември 2007, 16:30:07

Титла: епохи
Публикувано от: XRISTO в 31 Декември 2007, 16:30:07
Здравейте съфорумци!
Не съм сигурен дали темата е за този раздел,така,че ако не е - модераторът да я мести както намери за добре.
Помогнете ми да разбера вагоните от следващите снимки от коя епоха са:

http://img85.imageshack.us/my.php?image=pc290008eb8.jpg
http://img341.imageshack.us/my.php?image=pc290012ui8.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=pc290004bp4.jpg
http://img137.imageshack.us/my.php?image=pc290001lc4.jpg
http://img141.imageshack.us/my.php?image=pc290007tv5.jpg

Титла: Re: епохи
Публикувано от: Жоро в 31 Декември 2007, 17:45:32
Първият и последният са от III епоха, другите са IV.
Титла: Re: епохи
Публикувано от: XRISTO в 01 Януари 2008, 12:25:43
Благодаря за компетентното мнение,значи ще си ги държа за моят макет.Сдобих се скоро с тях и при това положение ще ми свършат работа - все пак аз макетирам в III-IV епоха.Доста са повредени и ще се наложи ремонт,но нали все пак това е част от хобито. ;D А дали мога да намеря детайлни снимки на такива вагони за да мога да ги ремонтирам по-детайлно.Малкият пощенски ми се струва че е имал нещо като комин.И по другите има някои липси,все пак са ползвани от деца,не от хобисти. :)
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 10 Февруари 2008, 03:55:44
Искам да напиШа няколко изре4ения за епохите,тъй като по тази тема има някои разминавания в разли4ните литературни изто4ници. Тези епохи важат само за ГЕРМАНИЯ.
 Епоха I 1834-1920 година
В тази епоха, въпреки 4е немската империя е факт, немски железници все оШте няма. Има Пруски, Саксонски, Баварски, Баден, Вюртемберг, Пфалц, Олденбург, Мекленбург и други по малки ж.п. администрации. Всяка от тях със собствен подвижен състав, много разли4ен от другите и много специфи4ен. Всяка от тези железници има своя система на серийно озна4ение и номерация. Например пруските локомотиви се озна4ават с буква и цифра S3, P8, G10, T14 и т.н. Буквата озна4ава предназна4ението на локомотива- S-бързоходен, Р пътни4ески, G-товарен, T-тендерен. Цифрите, оба4е не озна4ават брой на колооси, а просто хронологи4ески номер на типа. Докато баварската система освен буквите(които са съШтите и имат съШтото зна4ение) имат и дроб, в 4иито 4ислител показват броя на двигателните колооси, а знаменателя показва броя на вси4ки колооси на локомотива. Така S 3/6 озна4ава бързоходен локомотив с 3 двигателни от обШто 6 колооси. При Саксонските железници сериите на локомотивите са римски цифри, а след цифрата има буква Н(ако локомотива е с прегрята пара) Т( ако е тендерен)
  Епоха II 1920-1945 година
1920 е годината в която немските железници се обединявят в една- DRG (Deutche Reihsbahn Geselschaft), вси4кият подвижен състав е събран и групиран в нови серии
 01 до 19 бързоходни локомотиви
20 до 39 пътни4ески локомотиви
40 до 59 товарни локомотиви
60 до 79 бързоходни и пътни4ески тендерни локомотиви
80 до 96 товарни и маневрени тендерни локомотиви
 Е01 до Е30 електри4ески Бързоходни локомотиви
Е31 до Е60 пътни4ески електри4ески локомотиви
Е61 до Е99 товарни и маневрени електри4ески локомотиви
V+две или три цифри са сериите на дизеловите локомотиви, като цифрата, умножена по 10, показва моШтността на диз. двигател в конски сили( напр. V 36 озна4ава дизелов локомотив с моШтност 360к.с.)
 Логото на DRG е кръгла табела от месинг с двуглав орел и кръгъл надпис Deutche Reihsbahn до 1937 година, а след това нацисткият орел с пре4упен кръст. В зависимост от това, кой от двата орела е на возилото, разли4аваме подепохите IIa и IIb
 Епоха III 1945-1970
Германия капитулира, а съШто и DRG. Появяват се две нови държави и две нови ж.п.администрации. DB (Deutche Bundesbahn) на западногерманските железници и DR (Deutche Reihsbahn) за изто4на Германия. Интересното оба4е, е 4е се запазват сериите и номерата на локомотивите от времето на DRG. Независимо кой локомотив къде попада, той си запазва серията и номера, който е имал преди. Дори новопроизведените маШини се номерират така 4е да се избегне дублиране на номера в DB и DR. Например серия 23 в DB има номера от 23 001 до 23 105, а в DR от 23 1001 до 23 1113.
 Тук съШто има подепохи, но само в DB. Епоха IIIa е до 1956 година(когато на локомотивите и вагоните е изписван целият надпис"Deutche Bundesbahn) след това, в епоха IIIb се изписва само логото на DB
  Епоха IV 1970-1994
Това е единствената епоха, която не идва в резултат на някакви полити4ески събития.
Просто навлизат електронно из4ислителните маШини, и в тази връзка се прави смяна на сериите и най много се променят номерата на вагоните. Новите номера са ве4е 12 цифрени, като носят в цифрите закодирана информация за вида на вагона, за тарифата, за администрацията, на която принадлежи, брой купета, класа, отопление, спира4ки и
т.н. Последната 12та цифра е контролна, т.е. с нея се проверява дали останалите са попълнени вярно, тя е отделена с тире от другите.
Променят се и сериите на локомотивите. В DR се премахва буквата V от дизелите и се слага 1, а освен това конските сили ве4е се умножават по 100. Пример V180.000 ве4е е 118.000(1 дизел, 18х100=1800к.с.) V60.000 става 106.000(1 дизел, 06х100=600к.с.)
При електровозите се премахва буквата Е и се поставя 2. Така Е11.000 става 211.000, Е44.000 става 244.000 и т.н. За да няма никакво объркване на парни с дизелови и електри4ески локомотиви, се сменят сериите на тези парни локомотиви, които запо4ват с 1 и 2. Така серия 18.000 става 02.000, серия 19 става 04.000, серия 22.000 е ве4е 39.000, 23.000 е 35.000 и 24.000 е 37.000
В DB сериите се сменят по друг на4ин. Електри4еските локомотиви полу4ават 1 вместо Е, дизеловите 2 вместо V, а парните серии полу4ават оШте една 0 отпред. Така в DB бивШата 03.000 ве4е е 003.000, Е44.000 сега е 144.000, а V160.000 е серия 216.000
Тук има оШте една новост. Парните локомотиви, които са на мазутно гориво, са отделени в други серии. 043.000 е мазутирана 44ка, 042 е мазутна 41ца
  Епоха V 1994.....
През 1990 Германия е обединена, а през 1994 се обединяват и двете железници DR и DB. Новата железопътна администрация се казва Deuche Bahn (DB). Отново има смяна на локомотивните серии, този път вси4ки са по принципа на западногерманските железници. Дизеловите серии запо4ват с 2, но не бива да се дублират със старите маШини на DB. Taka 118.000 DR е с нова серия 228.000 ( заШтото 218.000 е заета) 110.000 е ве4е 214.000
Титла: Re: епохи
Публикувано от: toniemi в 10 Февруари 2008, 08:06:04
Цитат на: caprycorn link=topic=168.msg1816#msg1816 date=1202608544
Искам да напиШа няколко изре4ения за епохите,тъй като по тази тема има някои разминавания в разли4ните литературни изто4ници. Тези епохи важат само за ГЕРМАНИЯ.
 Епоха I 1834-1920 година
В тази епоха, въпреки 4е немската империя е факт, немски железници все оШте няма. Има Пруски, Саксонски, Баварски, Баден, Вюртемберг, Пфалц, Олденбург, Мекленбург и други по малки ж.п. администрации. Всяка от тях със собствен подвижен състав, много разли4ен от другите и много специфи4ен. Всяка от тези железници има своя система на серийно озна4ение и номерация. Например пруските локомотиви се озна4ават с буква и цифра S3, P8, G10, T14 и т.н. Буквата озна4ава предназна4ението на локомотива- S-бързоходен, Р пътни4ески, G-товарен, T-тендерен. Цифрите, оба4е не озна4ават брой на колооси, а просто хронологи4ески номер на типа. Докато баварската система освен буквите(които са съШтите и имат съШтото зна4ение) имат и дроб, в 4иито 4ислител показват броя на двигателните колооси, а знаменателя показва броя на вси4ки колооси на локомотива. Така S 3/6 озна4ава бързоходен локомотив с 3 двигателни от обШто 6 колооси. При Саксонските железници сериите на локомотивите са римски цифри, а след цифрата има буква Н(ако локомотива е с прегрята пара) Т( ако е тендерен)
  Епоха II 1920-1945 година
1920 е годината в която немските железници се обединявят в една- DRG (Deutche Reihsbahn Geselschaft), вси4кият подвижен състав е събран и групиран в нови серии
 01 до 19 бързоходни локомотиви
20 до 39 пътни4ески локомотиви
40 до 59 товарни локомотиви
60 до 79 бързоходни и пътни4ески тендерни локомотиви
80 до 96 товарни и маневрени тендерни локомотиви
 Е01 до Е30 електри4ески Бързоходни локомотиви
Е31 до Е60 пътни4ески електри4ески локомотиви
Е61 до Е99 товарни и маневрени електри4ески локомотиви
V+две или три цифри са сериите на дизеловите локомотиви, като цифрата, умножена по 10, показва моШтността на диз. двигател в конски сили( напр. V 36 озна4ава дизелов локомотив с моШтност 360к.с.)
 Логото на DRG е кръгла табела от месинг с двуглав орел и кръгъл надпис Deutche Reihsbahn до 1937 година, а след това нацисткият орел с пре4упен кръст. В зависимост от това, кой от двата орела е на возилото, разли4аваме подепохите IIa и IIb
 Епоха III 1945-1970
Германия капитулира, а съШто и DRG. Появяват се две нови държави и две нови ж.п.администрации. DB (Deutche Bundesbahn) на западногерманските железници и DR (Deutche Reihsbahn) за изто4на Германия. Интересното оба4е, е 4е се запазват сериите и номерата на локомотивите от времето на DRG. Независимо кой локомотив къде попада, той си запазва серията и номера, който е имал преди. Дори новопроизведените маШини се номерират така 4е да се избегне дублиране на номера в DB и DR. Например серия 23 в DB има номера от 23 001 до 23 105, а в DR от 23 1001 до 23 1113.
 Тук съШто има подепохи, но само в DB. Епоха IIIa е до 1956 година(когато на локомотивите и вагоните е изписван целият надпис"Deutche Bundesbahn) след това, в епоха IIIb се изписва само логото на DB
  Епоха IV 1970-1994
Това е единствената епоха, която не идва в резултат на някакви полити4ески събития.
Просто навлизат електронно из4ислителните маШини, и в тази връзка се прави смяна на сериите и най много се променят номерата на вагоните. Новите номера са ве4е 12 цифрени, като носят в цифрите закодирана информация за вида на вагона, за тарифата, за администрацията, на която принадлежи, брой купета, класа, отопление, спира4ки и
т.н. Последната 12та цифра е контролна, т.е. с нея се проверява дали останалите са попълнени вярно, тя е отделена с тире от другите.
Променят се и сериите на локомотивите. В DR се премахва буквата V от дизелите и се слага 1, а освен това конските сили ве4е се умножават по 100. Пример V180.000 ве4е е 118.000(1 дизел, 18х100=1800к.с.) V60.000 става 106.000(1 дизел, 06х100=600к.с.)
При електровозите се премахва буквата Е и се поставя 2. Така Е11.000 става 211.000, Е44.000 става 244.000 и т.н. За да няма никакво объркване на парни с дизелови и електри4ески локомотиви, се сменят сериите на тези парни локомотиви, които запо4ват с 1 и 2. Така серия 18.000 става 02.000, серия 19 става 04.000, серия 22.000 е ве4е 39.000, 23.000 е 35.000 и 24.000 е 37.000
В DB сериите се сменят по друг на4ин. Електри4еските локомотиви полу4ават 1 вместо Е, дизеловите 2 вместо V, а парните серии полу4ават оШте една 0 отпред. Така в DB бивШата 03.000 ве4е е 003.000, Е44.000 сега е 144.000, а V160.000 е серия 216.000
Тук има оШте една новост. Парните локомотиви, които са на мазутно гориво, са отделени в други серии. 043.000 е мазутирана 44ка, 042 е мазутна 41ца
  Епоха V 1994.....
През 1990 Германия е обединена, а през 1994 се обединяват и двете железници DR и DB. Новата железопътна администрация се казва Deuche Bahn (DB). Отново има смяна на локомотивните серии, този път вси4ки са по принципа на западногерманските железници. Дизеловите серии запо4ват с 2, но не бива да се дублират със старите маШини на DB. Taka 118.000 DR е с нова серия 228.000 ( заШтото 218.000 е заета) 110.000 е ве4е 214.000
Брейии,какъв наУчен сътрудник :o.Неам забележки,щото това го не знаех ???. ;DЕвала,как ме светна по темата(като"Мъже в черно") ;D
Титла: Re: епохи
Публикувано от: XRISTO в 10 Февруари 2008, 10:06:48
Благодарско,това си го редактирах(явно имаш проблем с клавиатурата,или може би ползваш кирилица от форума) и принтирах.Специално за мене като творец в 3-4 епоха е безценно относно номерацията на локовете.Повечето може да го знаят,но аз няма откъде,защото не съм работил в железниците и не съм чел никаква литература по въпроса.Много ми беше полезен! Свалям ти виртуална шапка!  :D
Титла: Re: епохи
Публикувано от: TheJackal в 10 Февруари 2008, 16:13:03
Сърдечно благодаря на caprycorn за изчерпателния отговор на тази тема. Смятам, че тя вълнува всички ни! ;)
Титла: Re: епохи
Публикувано от: vania85 в 10 Февруари 2008, 16:21:47
Цитат на: TheJackal link=topic=168.msg1837#msg1837 date=1202652783
Сърдечно благодаря на caprycorn за изчерпателния отговор на тази тема. Смятам, че тя вълнува всички ни! ;)
Иаз съм на това мнение. Сега ще знам на всеки състав какъв локомотив подхожда!
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 11 Февруари 2008, 03:30:25
Пропуснах да отбележа, 4е в разли4ните изто4ници на литература се среШтат разли4ни години за на4ало и край на епохите.
  За на4ало на 2ра епоха се среШтат годините 1920, 1924, 1925. И трите са верни. През 1920 се обединяват немските железници и веднага запо4ва строителството на стандартните вагони. На 1ви април 1924 официално е у4редена DRG, а през 1925 е въведено новото серийно озна4ение за локомотивите.
 За на4ало на 3та епоха се посо4ват 1945 и 1949 година. Това е така, заШтото DB и DR са у4редени през 1949 година, а в периода 1945-1949 железниците носят съответно названията на окупационните зони. Американска окупационна зона, Съветска окупационна зона и т.н.
 За на4ало на 4та епоха годините са 1968 и 1970. На 1ви декември 1968 влиза в сила новата номерация на вагоните(за вси4ки държави, 4ленки на UIC), съШтата година са сменени и сериите на локомотивите в DB. През 1970 са сменени сериите на локомотивите на DR.
  На4алото на епоха 5 съШто е спорно. Едни приемат 1990 година, други 1994. 1990 година е Обединението на Германия, а 1994 е у4редяването на новата ж.п. администрация Deutche Bahn (DB)
Титла: Re: епохи
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2008, 08:32:13
толкова подробно , че и аз си го копирах! :)
И на мен ми се подредиха нещата - благодаря caprycorn ! :-*
Титла: Re: епохи
Публикувано от: XRISTO в 18 Февруари 2008, 07:26:21
Този дизел - BR218 коя епоха е?  ??? Дали мога да го ползвам в макета си , който ще е в III-IV ?


...защото гледам на "Конрадския" сайт го водят V (на "Пико"е), а в някакъв американски сайт го има във стартов сет на същата фирма и се води IV?!  ??? ???
Титла: Re: епохи
Публикувано от: TheJackal в 18 Февруари 2008, 18:03:52
Здравей xpp1969!
Да наистина някъде BR 218 се води ІV и V епохи. След справка в сайтта на "Tillig" за ТТ 1:120 се оказа, че има следните вариянти:

1. Diesellokomotive BR 218 Epoche IV der DB:
2. Diesellokomotive BR 218 293-9 Epoche IV der DB:
3. Diesellokomotive BR 218 Epoche IV Epoche V der DB:
4. Diesellokomotive BR 218.0 Epoche V der DB.

Предполагам, че модела BR 218 е на прага между две епохи. ;)
Титла: Re: епохи
Публикувано от: XRISTO в 18 Февруари 2008, 22:29:04
Благодаря ти TheJackal за съдействието - и аз така си помислих,което значи, че ще ми свърши чудна работа.Остава само да си го поръчам,че гледам сега е евтин. ::)
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 29 Февруари 2008, 16:25:44
ОШте едно уто4нение за епохи IIIa и IIIb.  Освен смяната на логото "DB", другото събитие е премахването на 3та класа при пътни4еските вагони (не само в Германия, а във вси4ки ж.п. администрации, 4ленки на UIC). В действителност е премахната оригиналната 1ва класа с 4 места в купе. БивШата 2ра класа (6 места в купе) става 1ва, бивШата 3та(8 места в купе и 3+2 за безкупейните вагони) става 2ра класа. Така 4е, епохите IIIa и IIIb важат за цяла Европа-до 1956 година има 1ва, 2ра и 3та класа, след това само 1ва и 2ра.
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 07 Март 2008, 19:47:53
Само да вметна един пример по темата:

Т.н. Мамут - пруския Т20, сега BR 95, между 1920 и 1925 година е бил серия BR 77.
За маняци, фирмата ПИКО предлага и вариянт с такива надписи.
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 07 Март 2008, 21:24:18
Да, наистина "Мамута" е бил серия 77 от 1923 до 1925 година, също и 57ма е била 33 серия, а 56та е била 31!  Това е серийното озна4ение от 1923година, което е съвсем за кратко, и за което и аз знам твърде малко! Нека ако някой намери някаква информация да я сподели тук. Наскоро се запознах с един германец-голям фен на хобито, но и той не знаеше по4ти нищо за номерациите от 1923!
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 07 Март 2008, 23:01:13
Яско, слешъли фор ю, снимано преди малко за да не преписвам,
че ще сгреша - архивни данни от папируси  ;D
Хайде в понеделник ще ги сканирам като хората, 2-3 страници са:
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 07 Март 2008, 23:05:51
Онова дето съм дописвал с молива, също се гледа задължително!  ;D
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Жоро в 08 Март 2008, 00:40:53
Саше, твойте хора!
(http://www.hobbystrong.com/catalog/images/product_image_2068.jpg)
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 08 Март 2008, 14:49:14
Това са много ценни документи! За пръв път виждам номерацията от 1923 година! Невероятно интересна информация! Благодаря ти Саше!
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 08 Март 2008, 16:09:10
Това е книжката:

http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_6685.html (http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_6685.html)

http://www.eisenbahn-sammlershop.de/product_info.php?cPath=21_28_30&products_id=1940 (http://www.eisenbahn-sammlershop.de/product_info.php?cPath=21_28_30&products_id=1940)

Не е зле да я потърсиш из чужбинско, тук е доста по-трудно да се намери!
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 08 Март 2008, 16:45:02
Книжката за мен е безценна, на 144 страници без нито една снимка са дадени номерационните системи на всички европейски страни за онова време. Втората половинка от книжката представлява таблици с много добре организирани списъци на германските парни локомотиви по серии със забележки към тях. Позволил съм си да допиша само завода производител на някои места и други дреболии. Много лесно можеш да проследиш кога какво се е случвало, да видиш напимер кои германски локомотиви в кои държави са отишли и с какви номера, включително и българските такива - 13, 14, 15, 16, старите баварски бързаци и т.н.; както и обратното - кои европейски локомотиви са останали в Германия, с какви номера и какво им се е случило после. Лесно се проследява например историята на серии BR 01, BR 02 и BR 04 за които си писал в другата тема.
Предполагам всичката тая информация я има синтезирана някъде из интернет, но досега не съм я намерил в тоя й вид. Намеря ли нещо, ще го сложа някъде като линк.
Поздрави!
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 08 Март 2008, 22:53:04
ПиШи, сканирай, заШтото е много интересно. ОТ ТЕЗИ ЦИФРИ СЕ НАУ4АВА СТРАШНО МНОГО ЗА ИСТОРИЯТА НА DRG
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 10 Март 2008, 23:19:28
Ето Ясене, прикачил съм файл.

Щеше ми се да го направя на pdf както си му е реда и тук да го кача, ама друг път  ;D
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 13 Март 2008, 20:31:40
ОТ ТЕЗИ ЦИФРИ СЕ РАЗБИРА ГОРЕ ДОЛУ ПРИНЦИПЪТ НА СЕРИЙНОТО ОЗНА4ЕНИЕ ОТ 1923.
ЗНА4И ОТ 01 ДО 14 СА БЪРЗОХОДНИТЕ ЛОКОМОТИВИ
         ОТ 15 ДО 29(ИЛИ ДО 30) СА ПЪТНИ4ЕСКИТЕ
         ОТ 31 ДО 50 ТОВАРНИТЕ
         И ОТ 50 НАГОРЕ СА ТЕНДЕРНИТЕ, КОИТО НЕ СЕ ДЕЛЯТ НА ПЪТНИ4ЕСКИ И ТОВАРНИ, А НА ВЛАКОВИ И МАНЕВРЕНИ, КАТО ПОД МАНЕВРЕНИ СЕ РАЗБИРА ТАКИВА, КОИТО НЯМАТ СВОБОДНИ КОЛООСИ(ТАЛИГИ).
ОСВЕН ТОВА Е О4ЕВИДНО, 4Е ПРЕЗ 1923, НИКОЙ НЕ Е ИМАЛ ПРЕДСТАВА КАКВИ И КОЛКО ШТЕ СА ТАКА НАРЕ4ЕНИТЕ "EINHEITS" ЛОКОМОТИВИ. НАПРИМЕР В ГРУПАТА "БЪРЗОХОДНИ ЛОКОМОТИВИ" СЕРИИТЕ ОТ 03 ДО 07 СА ОСТАВЕНИ СВОБОДНИ ЗА БЪДЕШТИТЕ СТАНДАРТНИ ЛОКОМОТИВИ, НО КАТО НОВИ СЕРИИ В ГРУПАТА СА ПОСТАВЕНИ ПРУСКИЯТ S10 И САКСОНСКИЯТ XXHV (СЪОТВЕТНО 01 И 02), ИЗЛИЗА 4Е НОВИТЕ СТАНДАРТНИ СЕРИИ, БИ ТРЯБЖАЛО ДА ПРИЛИ4АТ КОНСТРУКТИВНО НА ТЯХ.
    ЕСТЕСТВЕНО ВСИ4КО ТОВА Е САМО ЛИ4НО МОЕ ПРЕДПОЛОЖЕНИЕ
Титла: Re: епохи
Публикувано от: pach в 21 Март 2008, 09:14:27
Може ли да считаме , че вече има VІ-та епоха в моделизма?
http://www.nproject.nl/diversen/tijdperk-van-de-modelbaan.html
 ;D ??? ::)
То вече и в стандартите е влязло
http://www.nproject.nl/diversen/nem-tijdperk-vi-6-is-beschikbaar-in-een-nieuwe-nem-800-norm.html
Титла: Re: епохи
Публикувано от: CaLLlo в 21 Април 2008, 14:13:55
Намерих най-после къде е преместен един важен и интересен за мен сайт,

http://fclient1.hrz.th-merseburg.de/~nosske/EpocheII/DRG/index.html (http://fclient1.hrz.th-merseburg.de/~nosske/EpocheII/DRG/index.html)

който бях запомнил още през далечната 1999 г, та той е преместен на:

http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/e2x_f.html (http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/e2x_f.html)

Съдържа важна информация за номерацията и парка на немските железници в началото на 2-ра епоха 1925 г, без вички заварени локомотиви дошли от края на 1-ва епоха 1923 г, но не останали и след 1925. Това е добре, но и не е, защото много локомотиви са били бракувани през тия 2 години, предвид новите високи общи стандарти приети за бъдещото локомотивостроене, на които повечето стари машини вече не са отговаряли. Има таблици на унифицираните (Einheits) нови машини и на всички стари от различните херцогства (Länderbahn), както и таблици на локомотиви производство на други страни и експлоатирани в Германия. За мен например е интересна таблицата на австрийските локомотиви в DRG, но може да се види например, че в Германия са ползвани и люксембургски локомотиви - техни си серии, но и немско производство - G10 и G12:
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/ft/e2f_dllx.html (http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/ft/e2f_dllx.html)

От втората таблица в следващата страница
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/ft/e2f_dnum.html (http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/ft/e2f_dnum.html)
се вижда и една друга важна подробност: Пруските локомотиви превъзхождат с пъти всички останали взети заедно, поне по бройка(но не само), та от всички общо 28 000, 22 000 са пруско производство!

Ясене, за теб ще е интересна третата таблица, в която се вижда ясно, че номерацията от 1925 г. е подчинена на един важен принцип: Всички 20-ки серии S, P, G и Gt са разделени на 2 части, първата половина са за унифицираните (Einheits) серии, а втората за старите Länderbahn серии. Т.ч. всяка серия немски локомотив започващ с четна цифра е Einheits (нулата също е четно число), а всяка с нечетно - от 1-ва епоха. Това именно различава междинната номерация от 1923 г, където най-отпред са изтипосани най-обещаващите тогавашни серии, а за евентуалните нови са оставени само прозорци някъде назад. Явно новата серийна номерация за да е "съвършенна" е трябвало да мине и през такъв междинен етап!

Поздрави!
Титла: Re: епохи
Публикувано от: Сaprycorn в 21 Април 2008, 14:45:06
Естествено правилото на "4етните-Einheits" и "не4етните" си има своите изклю4ения- BR50, BR52, BR71, BR89
Титла: Re: епохи
Публикувано от: pach в 16 Юни 2008, 17:19:39
Направих опит за превод на един съществен стандарт , но резултата е:
Или аз хванах грешния преводач от пустият му швабски език... :o
Или стандарта е грешен преди да остарее (правен е през 1992 г.)... ::)

Хм, има и трети вариант - аз съм абсолютно неук [*цензурирано*]... :D

Моля тези които разбират от тези неща да се намесят и да коригират евентуалните мой глупости (че Владо ще вземе и него да го метне отпред - нема да се излагаме я... ::)).
за да си дойдем на историята де...

Железопътни епохи в България.
Стандарт NEM-803-bg (1992г)
1.Общи положения.

В историята на българските железници , ясно се разграничават различните епохи , в зависимост от техническото им развитие по  времето на различните обществени структури. Начина на означаване на епохите е обвързано както с развитието на подвижният парк , така и с архитектурните различия при строежа на пътната мрежа и нейната сигнализация.

2.Основа
В част от европейските железници , от гледна точка на моделистите , в V-та епоха няма ясно разграничаване , при прилагането на основният стандарт  (виж NEM800)  при определянето на подразделите `и.
Погледнато в научна област , такова преливане при прехода от една в друга епоха няма.
Междувременната промяна във външният вид на железниците , изисква едно допълнително разделяне на периодите.Не са пропуснати и признаците за промяната в ландшафта на земеделските стопанствата.Тези норми описват епохите и периодите на развитие в България.

3.Означаване и прилагане.

Епохите се означават с римски цифри съгласно стандарт NEM800.Периодите се означават с малки букви от азбуката, като се изписват последователно (пример – „епоха V b”).
Според добре различимите и описани периоди в епохите , те могат да бъдат означени само с една буква .
За по голяма яснота , при модели преминаващи в различни периоди винаги се добавя малката буква накрая.
По отношение на производителите на модели и принадлежности се пропоръчва , точност на спазване при означението епохата .

4.Епохи и периоди.

 (http://picbg.net/u/16413/12355/159772.bmp)
(http://picbg.net/u/16413/12355/159773.bmp)   


ами това е ... помощ май ще си трябва!
Титла: Re:епохи
Публикувано от: MetroiD в 03 Юли 2010, 12:33:06
Тършувах за конкретна информация относно епохите и попаднах на тази тема. Благодаря на Caprycorn за изчерпателните данни - като 'прохождащ' жп ентусиаст изобщо нямах представа точно в какъв диапазон от години попадат различните епохи, въпреки че по влаковете горе-долу си личи. Много благодарско и може би няма да е лоша идея с малко едитване тази информация да се постави на някое видно място, за начинаещи като мене.

Интересно ми е дали е "допустимо" използването на влакове от различни администрации и епохи на един и същи макет, в случай че разминаванията не са особено фрапиращи. Примерно бърз влак на австрийските ÖBB от епоха III заедно с BR 103.0 на DB, спадащ към епоха IV? Прегледах темата със съветите за начинаещия моделист и забелязах, че подобни изпълнения не са препоръчителни, но задавам въпроса по-скоро от гледна точка реализъм.
Титла: Re:епохи
Публикувано от: optron в 03 Юли 2010, 18:50:30
Зависи от макета. Например макетът на Тано (има тема в раздела за макетите) има възможност да се подменят светофорите, при което косвено се сменя и епохата.
А може и макетът да се направи "безепохен", при което всякакви влакове ще му "пасват". В твоя случай със смесването на трета и четвърта епоха, просто трябва да имаш сгради и инфраструктура от тези две епохи.
Титла: Re:епохи
Публикувано от: XRISTO в 04 Юли 2010, 14:31:23
Различни епохи?Че защо не?!Аз мисля, че е имало преходен период , който аз лично смятам да пресъздам на бъдещият си (кой знае кога) макет.Тогава е нормално да се движат локомотиви и от двете епохи.Е, предполагам, не е редно да се слеят в един макет ранна трета с късна четвърта епоха, но пък в крайна сметка всеки си го прави индивидуално и както му харесва.Нелепо би било да се карат парни влакове с дезира примерно.Но пък лесно би могло да се заложи на това, че парният е атракционен, нали?  :hi:
Относно различните администрации нямам информация, но аз лично смятам да слея DB с DR пък ако ще да го е имало тоз "къръшък" в действителност.Така ми харесва - така го правя.Всеки кръшка понякога от реализма в различни насоки все пак, нали?  :spiteful:
Титла: Re:епохи
Публикувано от: pach в 05 Юли 2010, 08:30:12
Цитат на: optron link=topic=168.msg43655#msg43655 date=1278172230
Зависи от макета. Например макетът на Тано (има тема в раздела за макетите) има възможност да се подменят светофорите, при което косвено се сменя и епохата.
А може и макетът да се направи "безепохен", при което всякакви влакове ще му "пасват". В твоя случай със смесването на трета и четвърта епоха, просто трябва да имаш сгради и инфраструктура от тези две епохи.

Примера ти е подходящ от части...
На практика ІІІ-та и ІV-та епоха са "съседни" и няма голяма разлика нито в инфраструктурата, нито в помощните, и въобще в сградите. Най-съществената разлика всъщност е при подвижният състав , като в случая тези две епохи се явяват и "най-ползваните" именно защото в тях се събират и трита вида подвижен състав, в частта си за локомотивите - парна, дизелова и електро тяги.
Светофорите заменят семафорите, но също все още могат да се ползват съвместно - светофори по модернизираните гари , а семафорите в клоновите участъци.
Или пък колесните превозни средства, като камиони, автомобили и т.н.
 ;D ;D ;D
Титла: Re:епохи
Публикувано от: zazo в 05 Юли 2010, 10:31:52
Всичко зависи от целите. Има моделисти, които се опитват да пресъздават действителността, максимално близко до 1:1, във всеки аспект. Разбира се със съответните компромиси. Въпреки това всичко, което правят има свой реален прототип в дейсвителността, от трасето, гарите, природата, сградите, подвижния състав и т.н.  В тази ситуация ограниченията са най-големи. Да приемем, че се пресъздава малка планинска крайна гара на някоя от второстепенните линии в германия през 50-те. Ако ще преследваме реализма до дупка, моментално отпадат един куп неща като например: растителни видове характерни за равнината, дълги бързи влакове, бързоходни локомотиви и т.н. Всъщност такива моделисти обикновено карат по макета си само композиции, които реално са се движили по съществуващото в съответния период трасе. Аз лично не познавам такъв моделист в България, но по света има бая.

На мен подобен подход ми е малко в повече, но въпреки това съм си подредил някакви приоритети, а именно III-IV-та епоха БДЖ. По отношение на макета, който се надявам скоро да започна, поне това ще е водещото. При избора ми определящо беше, че искам нещо българско и бих избрал периода преди втората световна т.е. II-ра епоха, но тогава избора ми на локомотиви в HO е на практика почти нулев, освен ако не си ги правя сам от до. И другото е, че забравям за дизеловите локомотиви, които са ми любими.
По отношение на подвижния състав си давам повече свобода, особено когато става въпрос за български такъв. Оттам логично дойде III-IV та епоха, защото там сравнително "безнаказано" се срещат всички видове тяга.


По отношение на подвижния състав си давам малко повече свобода, но това са по-скоро изключения, които потвърждават правилото. Единствено се стремя да събирам смислени композиции. Също така имайки предвид, че по-голяма част от подвижния състав е бил в експлоатация за период обхващащ няколко от моделните епохи, то единствената разлика между модела в 3-та и 4-та епоха например е датата на ревизията, както е било и при оригинала. В такива случаи случаи си позволявам дори в рамките на една композиция да имам модели от различни епохи, например 1во и 2ро класните ми вагони са в 4-та епоха, ресторант вагона е в 3-та. Тук вече много хора ще изревът, че така не може, но поне за себе си съм решил, че няма да се втелясвам толкова. По отношение на администрацията въпреки акцента на БДЖ, реално съм всеяден. Мечтата ми е да имам поне по една композиция от всяка европейска администрация.

Накрая само да спомена, че има и хора, за които нищо от горните неща няма особено значение и мешат, както епохи така и администрации. Въпреки това надявам се, всички ще се съгласят, че би изглеждало нелепо баварски локомотив да тегли контейнерен влак.  :haha:
Титла: Re:епохи
Публикувано от: pach в 05 Юли 2010, 11:52:29
Хахаха, не можело... :haha: :haha: :haha:
Аз пък омешах (от недоглеждане) аилцугвагени от DRG, с вагон-ресторант от DB.... :blush2: който също е аилцугваген.
Ма си ги карам с голям кеф , щото са еднаква визия!!! :dance1: :dance1: :dance1:
Виж това за растителност от равнините в планините не се бях сещал, ама то и наште планини са едни...
Но като цяло Зазо много точно го е описал , това което исках да кажа с епохите - едва ли след "изтичане" на епохата се е бракувал подвижен състав щото "не му е верен камуфлажа"  :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:
Най-малкото, че разделянето по епохи в моделизма струва ми се да е направено чак след втората световна война... :scratch_ones_head: и се отнася по-скоро за моделизма отколкото за действителността.
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: