RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Представете модел | Review a model => Темата е започната от: lubomir в 28 Август 2009, 16:15:38

Титла: Една "одисея" в N
Публикувано от: lubomir в 28 Август 2009, 16:15:38
Спомням си времето, някъде през 70-те, когато пред мен стоеше избора в кой мащаб да започна. Обаче, тъй като по онова време нашето хоби беше почти толкова екстравагантно колкото и сега, пък и на ДСО Млад Техник явно не му отпускаха кой знае какви квоти за внос на този тип "играчки", мащаба N се намираше в единични екземпляри ту тук ту там. Може би затова и започнах в НО! Но същественото нещо останало ми от онова време е изключителната разлика в детайлността на моделите в НО и N, в полза на първия разбира се. От тогава минаха доста годинки, и подценявайки мъника, винаги съм подминавал моделите в този мащаб. Преди известно време обаче, получих запитване за монтаж на декодери в модели от точно този мащаб. Честно- монтаж на толкова тясно не бях правил. И си нямах на идея с какво се хващам. Но както се казва - хората пари за тясно дават, та аз ли да се оплаквам от теснотия. Изискването беше освен обикновенните декодери, да търся къде има место за слагане и на звук. Кой да знае, че борбата ще е едва ли не за всеки микрон вътрешно пространство по машините :)
И така почнахме с  монтирането на обикновенни декодери, все пак и за натрупване на малко опит. Тези които са подготвени за декодери не са проблематични, още повече че декодерите са едни от най-малките предлагани на пазара. Но както се казва, всяко правило има изключения. Началото е с Е03 на ARNOLD

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0029.jpg)

Машината е изключително детайлна, с перфектна механика. Бързо схващам, че сегашните модели в N, са по-детайлни от едновремешните НО модели на Пико. Явно технологиите са напреднали доста и в този мащаб.

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0024.jpg)

Место за декодера има достатъчно над мотора, обаче не така за съжаление седи въпроса със свързването с куплунга. Налага се да се прави хирургическа операция. Отстранява се ключето за превключване на захранването към контактната мрежа, за да може през него да се прекарат кабелите от и за декодера


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0023.jpg)

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0025.jpg)

Така прекарани кабелите се калайдисват и се вкарват в куплунга. Вижда се че няма место да се вкара какъвто и да е куплунг на декодер. Не ми е ясно като как точно от Арнолд са смятали да монтират декодер на тази машина.

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0027.jpg)

Правя първи проби и виждам че всичко е ОК!

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0028.jpg)

На горната снимка се вижда средата на машината отдолу, че има место колкото само да минат кабелите на декодера, но за декодер по-дебел от вестник просто место няма.

Преминавам към машини правени от Трикс. Странна фирма е Трикс. Определено не съм особенно въодушевен от Правотоковия вариант на Мерклин и нямам идея каква е причината да искат толкова пари за моделите си. Обаче в N не седят нещата по този начин. Пичовете правят наистина детайлни и мисля доста здрави като конструкция локомотиви. Като съществен недостатък на по-старите машините на тази фирма(тези които не са преработени за декодер) е свързването на единия полюс на двигателя към рамата, което не винаги е видно и в края на краищата може да доведе до късо и дикодера да даде фира.

Продължаваме с две 120 -ки


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0030.jpg)


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0035.jpg)

Видно е че когато всичко е обмислено, поставянето на подходящ декодер не е проблем.
И така лека полека, преминаваме към най-интерсната част - монтаж на звук на парен локомотив в N.
Машините бяха 3 от който трябваше да избера в кои да стане монтажа, като две от тях(03 и 41) са с еднакви тендери. И така голямото мислене започва

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0050.jpg)


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0089.jpg)


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0090.jpg)

Обаче как да вкарам декодер и говорител в тоз обем не ми е ясно.  Все пак има макар и малка тероетична възможност за монтаж само в тройката и 41-цата. Справката по форумите в Германия, показва че и там още не са успяли да монитрат звук на въпросните модели. За незапознатите ще кажа следното. Обикновенно в машините с отделен тендер в НО, декодера се монтира в тендера при мотора, а говорителя е някъде в машината отпред. В някои машини и двете са в тендера, но в НО все пак има место за това. В случая обаче тази схема е невъзможна, поради това, че говорителя тъй или иначе не може да се монтира отпред, поради габъритни съображения, а монтажа отзад също не става, тъй като мотора и редуктора изяждат по-голямата част от пространството на тендера, да не говорим, че декодера все пак трябва да се побере някъде, а место просто няма. Пробвам и друг по-миниатюрен говорител но и той не седи добре, стърчат жици....

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0049.jpg)

След няколко дена мислене стигам до извода, че без фрезоване няма да мине, а пък говорителя с резонатор просто няма къде да се сложи, затова ще монтирам само говорителя, като му намирам место под въглищата. Възможността за този тип монтаж я даде не съосното монтиране на двигателя, което  е доста необичайно, за задвижване в тендера. Всъщност тези 2мм несъосност, помогнаха, за да се реши задачката. Едновременно с това ме притеснява, че при този мащаб, фрезоването на доста голяма част от тежестта от едната страна, може да доведе до нестабилност на тендера, при все, че и мотора тежи повече от към другата страна.

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0048.jpg)

И тъй борбата почна!

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0043.jpg)

След като разкачих всичко, което би могло да пречи поставям тиксо за да предпазя редуктора от попадане на стружки по време на обработката


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0045.jpg)

И така след внимателно фрезоване се получи ето това


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0046.jpg)

Чепаците от фрезоването се отстраняват внимателно с шабър.
Малко се чудя дали декодера да е така или онака

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0047.jpg)

Платката, след като разкачам всичко по нея, я стръгвам за да мога да осигуря пространство за декодера


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0054.jpg)

Всичко метално трябва да бъде изолирано, но кой да предполага че дебелината на тиксото имало някакво значение. По надолу тази дебелина ще ми попречи да сглобя капака на тендера, а без изолация вероятността за късо е много голяма, тъй като рамата на тендера е под напрежение по конструктивни съображения.

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0055.jpg)

И така след близо цяла седмица блъскане се получи това. За по-голям интегритет едва ли може да се мисли.


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0058.jpg)


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0059.jpg)

А за сравнение на размерите, може да видите колчав е декодера спрямо единия от пръстите ми


(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0056.jpg)

Монтирам капака на тендера, и поставям въглищарника за да покрия говорителя.

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0060.jpg)

И въпреки че всичко изглежда нормално, виждам че капака като че ли отзява 2-3 десети от едната страна. Всички опити да го накарам да изчезне остават без успех. Въглищарника си отзява. Верно че не се забелязва особенно, но мен ме дразни. Работата е ясна. Пак ще иска да се фрезова, този път тежестта под говорителя. За съжаление трудното сглобяване е било безмислено и почвам пак с разглабянето.

Обаче плочката, която трябва да се ферзова 2-3 десети е дебла около 2,5мм, т.е. с дебелината на ламарина. Който все пак има някакъв опит с фреза знае, че закрепванетои точната обработка на такъв тип детайл е доста трудна. За моя радост опирацията е успешна и говорителя, пропада със заветните 3 десети.

(http://www.eltatech.com/upload/N/sany0105.jpg)

Следва ново цялостно сглобяване(няма как да пробвам само въглищарника), като искрено се надявам всичко да е наред. За моя радост операцията е успешна ;D. Всичко е както трябва да е!
Машината отива за програмиране и звук.
Въпреки добрия резултат, с монтажа, мен ме притесняваше липсата на резонатор, на говорителя.
След програмирането, се оказвам прав. Звука е слаб и глух, въпреки че говорителя е 1 ват. При това говорителя е поставен в метална кухина, от която звука излиза сравнително трудно. След няколко проби се оказва че говорителя работи отлично дори и с плоска пластмасова пластинка, а не с оригиналния резонатор. Всъщност точно тази добавка, изкара от предварителните разчети монтажа на говорителя и се наложи фрезоването на плочката под него.
И така целта е постигната.
Не знам дали има друга N-аджийска машина в България със звук, така че  gts.best вероятно ще е първия, който ще може да се гордее с реалистичен звук на своя макет в N!
Да ме у честито и да си ги кара със здраве!

Заключение: Този мащаб е претърпял невероятно развитие последните 20г., а работата по моделите промени тотално предишното ми пренебрежителното отношение от към детайлност на този мащаб. Монтажа на декодери и най-вече на звук прави така, че моделит в N да не отстъпват почти в нищо спрямо тези в НО или ТТ. А правенето на макет на 1кв.м. е предимство с което по-големите мащаби уви не могат да се похвалят в нашия апартаментаджийски живот.






Титла: Re:Една "одисея" в N
Публикувано от: XRISTO в 28 Август 2009, 16:57:59
Цитат
Заключение: Този мащаб е претърпял невероятно развитие последните 20г., а работата по моделите промени тотално предишното ми пренебрежителното отношение от към детайлност на този мащаб. Монтажа на декодери и най-вече на звук прави така, че моделит в N да не отстъпват почти в нищо спрямо тези в НО или ТТ. А правенето на макет на 1кв.м. е предимство с което по-големите мащаби уви не могат да се похвалят в нашия апартаментаджийски живот.

Е, не отстъпват...ти пък сега...аз останах без очи да се дзверя и съм в HO, а какво остава да се смаля.А иначе полезна тема, благодаря ти, аз също ще трябва да се "боря" с тендерен парен локомотив, но в НО.Тук виждам, че не само аз съм дръзнал да смалявам тежестите на локомотива, значи съм на прав път. Колкото до фрезоването искам да споделя опит - аз го правя с дремел, е не става толкова филигранно, но все пак стърганото си остава в машината и едва ли е толкова важно как изглежда.Пък и който е по търпелив и внимателен сигурно ще го докара като от истинска фреза с дремела.  :good:
Титла: Re:Една "одисея" в N
Публикувано от: CaLLlo в 28 Август 2009, 17:17:34
Цитат на: lubomir link=topic=1833.msg27914#msg27914 date=1251465338
... Справката по форумите в Германия, показва че и там още не са успяли да монитрат звук на въпросните модели. ...

Ако е така наистина, не е зле тогава и там някъде да се пусне това нещо!

"Супер Любо"!!!  :good:
Титла: Re:Една "одисея" в N
Публикувано от: pach в 28 Август 2009, 18:02:54
 :hi: :hi: :hi:
Отлична работа!!! За детайлността съм напълно съгласен с теб, особено след като имах възможността да разгледам 60 парни локомотива от І-епоха в N.Собственика се ухили до ушите като на десетият бях изчерпал суперлативити и се наложи да му кажа , че дълбоко преосмислям този мащаб.

Радвам се че е станал добре парният и май наистина е първият локомотив в N озвучен по DCC.
Колкото за глухият звук , въпреки 1VV високоговорителче, след като няма добра резонансна кутия , опитай да огледаш къде може да се направи отвор (може би отдолу) за да може звука за "излезне" от този тесен тендер.Така няма да се подобри (може би ...) резонанса , но поне ще има по-голяма чуваемост, тоест ще се усили малко звука.То в N Не трябва да е много силен звука все пак - та това е 1/160!!!
Поздрави за майстора и собственика на тези локомотиви!!!
 :good:
Титла: Re:Една "одисея" в N
Публикувано от: mgirginov в 28 Август 2009, 20:49:45
Браво! Навреме и много полезно!
Титла: Re:Една "одисея" в N
Публикувано от: lubomir в 03 Септември 2009, 10:07:31
Цитат на: CaLLlo link=topic=1833.msg27918#msg27918 date=1251469054
Цитат на: lubomir link=topic=1833.msg27914#msg27914 date=1251465338
... Справката по форумите в Германия, показва че и там още не са успяли да монитрат звук на въпросните модели. ...

Ако е така наистина, не е зле тогава и там някъде да се пусне това нещо!

"Супер Любо"!!!  :good:
Правенето на даден модел, започва винаги със запознаване с инструкцията му и преглед на информацията в нета за него. Последното е много полезно, понеже показва кой, къде и какво е успял да постигне. Верно, че отнема време, но пък е много важно да се види до къде се е стигнало и дали нещо не може допълнително да се подобри. Освен това спомага демонтажа и работата по модела да са без аварийни. Понякога някои модели са като костелив орех, а инструкциите не спомагат особенно демонтажа. Триксовите инструкции и за N и за Н0 са точно такива. В такъв момент, няколко снимки на разглобен модел, помага невероятно да извършиш демонтажа без да счупиш нищо. Е риск да се оплескат нещата винаги има, но то и карането на автомобил си е с риск за живота, пък ние щем не щем ги караме...
В случая N-аджийския портал в Германия помогна много!
http://www.1zu160.net/digital/einbau.php (http://www.1zu160.net/digital/einbau.php)
Титла: Re:Една "одисея" в N
Публикувано от: anubis в 02 Януари 2010, 14:05:35
Поздравления за търпението, изобретателноста и прецизната работа на Любо!От доста време следя изявите му във форума и смея да твърдя, че той и Capricorn ще поемат щафетата от Vaskopf. Щастлива Нова година!