RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: Сaprycorn в 05 Октомври 2009, 09:14:45
-
Много ми е интересно да разбера мнението на повече хора по този въпрос, харесвате ли макетите с големи наклони?
-
Гласувах с "против", ама трябва да доуточня, че имам предвид само видимата част на макета. Склонен съм на компромиси в някакви допустими граници разбира се, ако наклона е в тунел или "подземието", щото иначе разминаването на нивата иска много място.
-
Според мен трябва да има още един възможен отговор: наклон, по-голям от реалния, но не по-голям от 2 пъти реалния /примерно/... Особено важи за по-малки макети, когато моделистът е решил, че ще има две нива въпреки всичко. И за да може да реализира "втория етаж", му се налага да увеличи наклона над реалния. Но и наклони от 10-15% са немислими във всички случаи - дори и да има възможност някой локомотив да ги изкачи, то това ще стане със съвсем къса композиция...
-
Наклона се определя от мащаба. На пример при мен се оказа, че това което е дадено покнига за най- малкия радиус не е реално и локомотивите боксуват, за това се наложи удължаване на трасето за същата височина. Така че, по- малък наклон - по добре, при всички случаи! Ако не, серпентини се правят, зави си от макета. Друг отговор на тоя въпрос няма !
-
2 пъти реалният наклон ни хвърля в "макетите" на "Noch" които са си скъпа детска играчка далеч от реалността.
Не разбрах, анкетата за играчки ли е и или за макети?
Аз съм "против" защото реших че става въпрос за макетите...
:yes: ;D
-
Ако трябва да зачекнем тая прословута "реалистичност", то тогава и стрелките трябва да изхвърлим, тъй като отклонението им е май 3 пъти по-голямо от реалното! Ама там, чудно защо, няма никакви претенции за реалистичност и всичко се приема като аксиома - както е решил производителят... А "великата реалистичност" остава някъде встрани, отзад или неясно къде... А защо тук пък да не може наклон, по-голям от реалния??? Да не говорим, че в реалността може да има композиции от 15 пътнически и 40 товарни вагони /всеки ги е виждал/, но в макет рядко има повече от 5-6 пътнически и 15 товарни в една композиция.. .Така че и локомотивът има по-леко натоварване и може да преодолее по-голям наклон от реалния...
-
Защото освен проблемите на преодоляването, които големият наклон може да предизвика, се явяват проблемите, които поставя естетиката. Един по-голям наклон създава впечатление не за жп, а за трамвайно трасе. Някак не върви, ми се струва!
Но все пак всичко е въпрос на собствена преценка и личен избор - щом някой го кефи да преодолява с влаковете си Монблан, защо да не го прави?! :)
-
Всъщност всеки производител като дава техническите данни за стрелките си по между другото дава и съотношението им.
Например 1:9 се отнася за модела на Тилиг - EW190 .
За ,различните стрелки то е различно, като има и на малко по-големият радиус -
300 мм пак 1 : 9 , докато на стрелките с радиус над 500 мм
то вече е малко по-различно - 1 : 12.
Така, че въпреки допускането на тъй наречените "помощни" мащаби, дори тогава се правят нещата да са максимално близо до "златното сечение" (за справка - Леонардо да Винчи!) тоест търси се все пак и естетиката.
За реалността на мащаба има голямо значение и раелността на създаване както на моделите (все пак не си караме вагони с прозорци сляти с корубата - дори Тони си "губи" времето да ги изрязва на новото си произведение) така и на релсовите трасета и околният пейзаж.
Но както казва и Владо - въпрос на вкус !
(Говоря основно за мащабите НО, ТТ, N и Z - за по-големите мащаби не съм наясно по въпросите както на детайлността , така и за реалистичността на стрелките и релсите...)
-
аз съм на мнението на беста до някъде но аз тука да попитам колко беше най големия наклон в България
а за естетиката дали наклона ти ще е с 5 градуса повече или 5 градуса по малко каква е разликата
ще ходим да мерим на място колко му е голям наклона тази разлика от 5 градуса не си личи с просто око
до колкото си спомням максималния наклон за HO беше 15 градуса (поне поне това си спомням от жп моделизма на Ботев ) а 20 градуса малко трудно би се познал с просто око ако се припокрива с ландшафта
а до естетиката ми то ако го скриеш зад планински релеф дали пък изобщо ще разбереш че такъв наклон реално съществува да не би моделите на швейцарските железници да са 15 градуса примерно
-
дали наклона ти ще е с 5 градуса повече или 5 градуса по малко каква е разликата
ще ходим да мерим на място колко му е голям наклона тази разлика от 5 градуса не си личи с просто око
5 градуса е страшно голяма разлика и е очеизвадна с просто око.до колкото си спомням максималния наклон за HO беше 15 градуса (поне поне това си спомням от жп моделизма на Ботев ) а 20 градуса малко трудно би се познал с просто око ако се припокрива с ландшафта
20 градуса е достойно за стълбище! Нещо не си запомнил както трябва.
Аз съм за реалистичните наклони - до 40 ‰ в макет.
-
Определено предпочитам наклони до 4% (40 промила), но както е казал и Зазо в части, скрити от погледа, нямам нищо против по-големи (но с мярка ;D) наклони.
-
"За" и то не заради самият наклон, колкото за да може да се получи някакво развитие на макета и да може да се кръстосват отделните трасета с мост, а не с кръстачки.Пък и така бих могъл да направя гара с по-дълги коловози в малкото таванче с което разполагам. :good:
-
При мен наклоните са 3% максимум и ми се струват даже големи. Но като гледам тази снимка, може пък и да е нормално...
-
Хаха, за тази снимка нека специалистът ни да се произнесе (Сашо :hi:).
На пръв поглед изглежда като влакче от лунапарк, ама ако се вгледаш в хълма отсреща, ще видиш че той е плосък , съответно изрязан за де мине трасето на железницата.Ръба на срязването е абсолютно равен и успореден на трасето.
Следователно поне в далечният край трасето е абсолютно равно (така или иначе ръба на среза на хълма се явява единственото нещо от пейзажа което е на равнището на твоя поглед (тоест фотоапарата).
В близкият край има началото на наклон , но на практика при тази изкривена перпектива , предполагам получила се от огромното "варио" на обектива се получава визуална измама за реалността на наклон.
Да не пропускаме , че вариото е събрало на "едно място" доооооста дълъг участък от железопътното трасе (който иска да преброй стълбовете за контактната мрежа и да ги умножи по средното разстояние м/у тях) и съответно "погледът" ни е заблуден за "огромната" стръмнина която се превзема от ...явно скоростни влакове.
;D ;D ;D
-
... да се произнесе (Сашо).
Много е стръмно, да ... и двата влака са спрели ... (http://picbg.net/u/24294/22952/258010.gif) (http://picbg.net/u/24294/22952/256611.gif)
-
По високоскоростните линии се допускат и по-големи наклони до 40 ‰ и дължина до 2-3 км, които при 300 км/ч се взимат на един дъх. По обикновените линии такива наклони са немислими.
-
Тая тема прерасна в отопия.
-
Ако може в анкетата включете още един отговор, а по точно:
" Желателно е да няма големи наклони, но поради липса на място в къщи се налага да ги правим, за да се вместим в наличното пространство"