RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: Gervasii в 18 Януари 2008, 11:24:55

Титла: релсов път
Публикувано от: Gervasii в 18 Януари 2008, 11:24:55
здравейте на всички, отварям тази тема с молба за съвет. бих желал да чуя мнения за релсите от различните производители и как според вас височината на релсата (имам предвид код 100, 83, 75 и тн) е по-подходяща и реалистична.
както знаем имаме лок и вагони като се почне от Пико, Роко така да се каже най-различни. ще се радвам да чуя и споделя опит.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: EMPEROR в 18 Януари 2008, 11:36:44
Ами аз лично ползвам РОКО релси Код 83 ... стрелки също, но в последно време заедно с още други приятели се зарибяваме по стрелки на Тилиг, тък като са с цяла релса, по-евтини са от на РОКО, а са в същата разцветка, също Код 83 и са наистина страхотни. Та май така ще е и занапред - прави, криви и флекс на РОКО, стрелки и кръстачки на Тилиг.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Vlado в 18 Януари 2008, 11:47:29
Вече всички производители пускат качествен релсов път. Моят опит показва, че трябва да се избягват старите релси, дори и Т профил, защото са правени по стари технологии и след време потъмняват, лесно се зацапват и изискват постоянни грижи. Не искам изобщо да споменавам стария П-профил Пико релси, които вече окончателно отхвърлям като вариант заради липсата на реалистичност и лошата електропроводимост, а и лоша изработка, макар че доста колеги ги използват и сега. Моят съвет е: минавайте на новото, то не само е по-добро, но и много реалистично.
Относно кодовете: те съответстват на различни параметри на релсата като височина, ширина на глава релса и т.н. Аз лично ползвам код 100 по простата причина, че с такива релси започнах. Както знаете обаче има адаптри и може свободно да се "лъкатуши" от един код на друг. Иначе ако трябва сега да започна отначало да макетирам, бих си взел код 83 - много по-елегантни и реалистични като визия. Но имайте предвид, че старите Пико влакове не са пригодени за код 83, защото релсата е по-ниска, а рибордите на колелата им големи и опират върху траверсите при движение.
Относно производителите: силно впечатление ми направиха "Тилиг " - страхотен дизайн, мегареалистични стрелки, релси и т.н.; от ходенията при Жоро добро впечатление ми правят релсите на "Роко", но нямам преки изводи, тъй като не съм карал по тях; аз си взимам "Пико" - не са лоши, даже много добри, но са код 100; благодарение на eurostar преди време се сдобих с "Атлас" с добри впечатления от последвалата експлоатацията. За други видове релси и производители нямам мнение, защото не съм имал възможност да ги пробвам.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: schatsi в 18 Януари 2008, 22:18:24
Споделете за така наречената "трета релса" .Има ли такива в България и къде?
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Vlado в 18 Януари 2008, 22:43:56
Аз за съжаление не познавам човек, с изключение на Адриан, който в момента продава стрелки на "Мерклин" (но това не значи, че колекционира), събиращ променливотокови влакове.
Преди време обаче имаше фирма, представител на "Мерклин" за БГ. По стечение на обстоятелствата познавах управителя й. Магазинът им се намираше точно срещу ЦУМ, а в последствие се преместиха в "София ленд". Уви бизнесът им не потръгна и закриха магазина.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: j.k.kolev в 18 Януари 2008, 22:52:53
Някой знае ли къде в момента има налични нови релси на Пико? А, какво ще кажете за такива с чакъла отстрани?
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Vlado в 19 Януари 2008, 14:24:10
Аз не харесвам тези релси с готова баластова призма. Много изкуствено ми стоят. Едни такива като на картина. Но пък икономисват много работа ако бъдат избрани за поставяне на макет, защото, уверявам ви, поставянето на баласт ръчно е кански труд - много бавно и трудоемко.
А релси на "Пико" търси по магазините. Жоро продава "Пико", сигурно предлага и релси, а в "Конрад" със сигурност има.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: mill в 19 Януари 2008, 15:53:52
Цитат на: spiritt1974 link=topic=190.msg1250#msg1250 date=1200689573
Някой знае ли къде в момента има налични нови релси на Пико? А, какво ще кажете за такива с чакъла отстрани?
На  Пико нови от Конрад можеш да вземеш,ама досега не съм видял такива с призма/чакъл/.На Роко има със сигурност.И май Жоро продава само на Роко и тилиг,ама не съм много сигурен.А от Конрад се въоръжи с двумесечно търпение докато дойдат ???
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Der Hetzer в 26 Януари 2008, 22:22:21
какво Ви е мнението за релсите на TRIX  (HO) ???
Благодаря предварително!  8)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 08 Август 2008, 11:40:31
Интересуват ме стандартите на различните видове релси и как да ги различава -
някой ако има тези познания , моля да начертае с проста схемичка размерите,които се гледат или изобщо инициализирането им.Интересуват ме най-вече "роко" и "пико".Благодаря на тези,които ще се отзоват .
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: staff123 в 08 Август 2008, 15:39:12
Цитат на: spiritt1974 link=topic=190.msg1250#msg1250 date=1200689573
Някой знае ли къде в момента има налични нови релси на Пико? А, какво ще кажете за такива с чакъла отстрани?
В Малкия ЦУМ има релси на Piko. Аз от там си купувам, понеже не знам откъде другаде. Колкото до готовата баластова призма - почти сигурен съм, че Piko нямат такъв продукт.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 08 Август 2008, 15:43:54
Цитат на: XRISTO link=topic=190.msg8627#msg8627 date=1218184831
Интересуват ме стандартите на различните видове релси и как да ги различава -
някой ако има тези познания , моля да начертае с проста схемичка размерите,които се гледат или изобщо инициализирането им.Интересуват ме най-вече "роко" и "пико".Благодаря на тези,които ще се отзоват .
В сайтовете на двете фирми има страници с геометричните им зависимости , различните системи , стандартните им означение и цветове при изчертаване.Това си е доста нещо и по-добре си ги дръпни от там - никой няма да седне да ти чертае скици ,не нещо дет във всеки каталог и сайт го има...На пико вече някъде бях дал тук в темите линк точно за това - потърси го.
 ;D ;D ;D
Цитат на: staff123 link=topic=190.msg8638#msg8638 date=1218199152
Цитат на: spiritt1974 link=topic=190.msg1250#msg1250 date=1200689573
Някой знае ли къде в момента има налични нови релси на Пико? А, какво ще кажете за такива с чакъла отстрани?
В Малкия ЦУМ има релси на Piko. Аз от там си купувам, понеже не знам откъде другаде. Колкото до готовата баластова призма - почти сигурен съм, че Piko нямат такъв продукт.
При Жоро на Кирил и Методий (№88) освен пико има и Тилиг .(и май и на други фирми) избора е доста голям.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 08 Август 2008, 19:04:22
Цитат
В сайтовете на двете фирми има страници с геометричните им зависимости , различните системи , стандартните им означение и цветове при изчертаване.Това си е доста нещо и по-добре си ги дръпни от там - никой няма да седне да ти чертае скици ,не нещо дет във всеки каталог и сайт го има...На пико вече някъде бях дал тук в темите линк точно за това - потърси го.

То че има-има,ама е на един друг език,дето е мъъъничко по-различен от Българския.  ;D Плюс това аз не се интересувам от разните прави и криви , а от тези А-glisse , geoline и тем подобни дивотии,които нищо не ми говорят,а освен това както споменах имам известно количество и не мога да разбера какви са.Ако ще поръчвам всичко-долу - горе е ясно,но аз искам просто да си допълня към това,което  имам , а не знам какви са тези , дето ги имам.Ако трябва ще ги снимам тези,но според мене някой ако обясни измерените различия на различните видове (предполагам разликата е във височината на релсите,но не съм сигурен). ???
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: mill в 09 Август 2008, 00:41:35
Релсите  на Роко са с височина 2,1 мм.,а тези на Пико 2,5мм.Можеш да ползваш двете марки едновременно ,посредством преходници,които са много крехки и допълнително оскъпяват покупката. Не си струва.H0 Roco Geoline mit Bettung  -тези на Роко се продават с готова призма/баластра/ , струват майка си и баща си и според мен стоят много изкуствено.H0 Rocoline ohne Bettung  -на Роко ,са си обикновенни релси с височина 2,1мм.Означенията за различните дължини и криви са R1,R2 ... R10.

H0 Piko A-Gleis  -обикновенни релси,без призми ,с височина 2,5мм.  A-Gleis -така са решили да се казват от фирма Пико ;).
Всичко ново ,което се предлага в Конрад и по магазините е  по новия вариант  - Т профил. Доколкото знам от доста време не се произвеждат релси П -профил!
P*S На страница 89 в каталога на Конрад за 2008 г. са дадени всички кодове на релси на какви размери отговарят ;)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: zazo в 09 Август 2008, 10:44:37
Ще споделя аз какво научих, докато проучвах как стоят нещата преди да си поръчам, релсите за макета.

Значи освен разбира се мащаба, значение имат материала, от който са изработени и т.нар. код, който определя височината на релсата, но има цялостно отношение към мащабната й "правдоподобност". Кода на релсите обикновено е число от типа на 100, 83, 80, 75, 70, 55 и др. Тези числа всъщност са реалната височина на релсите в стотна от инча. Най-разпространени в HO са релсите с код 100 и 83, съответно 2,5 и 2,1 мм. В момента е прието, че в HO, от мащабна гледна точка най-правдоподобни са релсите с код 83. Основния недостатък на релсите с код 83 е, че колелата на старите модели са с по-високи реборди предназначени за релси с код 100. Съответно при движение удрят по траверсите. Същия проблем го има и в N, съответно при релси с код 80 и 55. Решението ако човек иска да кара такива модели е да им смени колелата или да ползва по-високите релси. Има релси с готова бластра и такива без. Съгласен с Владо, че тия с готовата баластра не изглеждат добре. Почти всички производители имат и собствена система от релсов път, някои и повече от една.

Ето и кратка справка за съответните продукти на PIKO и ROCO.

ROCO

geoLine - релси с готова баластра. слагат се в някои от стартовите сетове.
(http://mail.dir.bg/~zazo/relsi/1181c36d0d.jpg)

Roco Line 2,1 mm - релси код 83, богат избор на релсов път. Имат и вариант с готова призма (най-вече в стартови сетове).

(http://mail.dir.bg/~zazo/relsi/af4c96c0a9.jpg)

Roco Line 2,5 mm - релси код 100. Избора е доста по-беден от тези код 83.

(http://mail.dir.bg/~zazo/relsi/thumb_m5865_w560.jpg)

PIKO
PIKO-A - релси код 100. Богат избор на релсов път, добра цена.

(http://mail.dir.bg/~zazo/relsi/55222.jpg)

Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 09 Август 2008, 17:49:20
Благодаря ви приятели!Само че моите , като ги меря релсата е някъде между 2,1 и 2,5 - по - скоро 2,3.  ::)
Но пък като ги разгледах внимателно видях,че отдолу им пише номерчето - 4402 , та то ако ми помогне - ще отворя роковският сайт.А , и ще притичам до гаража за шуплера,защото сега ги меря с една обелена рулетка, ха-ха !  ;D ;D ;D
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 17 Октомври 2008, 10:23:23
Бе , вчера се загледах в новият каталог на Конрад по някви сетове с релси и стрелки на Флайшман , та цените им са доста .... :o Някой работил ,ли е с такива релси и какви са впечатленията му?
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: EMPEROR в 17 Октомври 2008, 10:37:53
За сега май най-добрият избор е Tillig... или поне най-реалистичен... стрелките им са с цяла релса, а не като другите с чупка (в кръста хаха)...

(http://www.der-moba.de/images/5/51/GS_Weiche_Original.jpg)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 17 Октомври 2008, 13:28:18
Цитат на: pach link=topic=118.msg11417#msg11417 date=1224228203
Бе , вчера се загледах в новият каталог на Конрад по някви сетове с релси и стрелки на Флайшман , та цените им са доста .... :o Някой работил ,ли е с такива релси и какви са впечатленията му?
И аз се заглеждам по релсите на Fleischmann, и макар че са скъпи, си мисля за една елипса от тази фирма. Най малкото, че баластовата призма изглежда ( поне на снимката) много добре.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: EMPEROR в 17 Октомври 2008, 13:47:04
Загледайте се по-добре в Тилиг ви казвам аз... ще гледам скоро да направя МАКРО снимка на някоя релса да я огледате хубаво... страхотни са!
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Gervasii в 17 Октомври 2008, 13:52:28
да Тилих са страхотни но дали на Пеко не са по-добри не съм виждал на живо
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Adrian в 17 Октомври 2008, 15:22:09
Off :
Аз съм ПРОТИВ мачкането на невинно паркирали коли по паркингите !
Адски е неприятно !!
Днес имах среща с брат Мартзаро на НДК и както си пъпля в задръстването изведнъж бях леееко нашибан изодзадзе - слизам и гледам руса кифла , която пуше цигара и ПРОДЪЛЖАВА да говори по ГСМ-а си !!!
Гледам си колата -нищо и няма - удърът е лек и в бронята ; но понеже се нервирах и си знам ,че задната ми ключалка винаги ми заяжда - веднага направих скандал , че ми е повредена ключалката ! Тая вика - не е верно - > ела ма...да пробваш !! - ще викаме КАТ  >:(,...да видите как бързо се печелят 50 лв !
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 17 Октомври 2008, 15:36:06
Цитат на: Vlado link=topic=190.msg11441#msg11441 date=1224244902
Напълно съм съгласен с pach! Просто П профилът вече е отживелица и трябва да заеме своето място в... историята. А Тилиг наистина са добрият заместител!  ;D
Ако не друго, то поне Тилиг са най евтините профилни релси ;) Но старите локомотиви на Гютзолд(24,52,64,75,110,118,120) не могат да се движат по тях заради "високите" реборди, които удрят в траверсите. Това важи и за Роко лайн. Т.е. тези релси изискват само нов подвижен състав.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: misho_tabakoff в 17 Октомври 2008, 16:06:25
Цитат на: Adrian link=topic=190.msg11443#msg11443 date=1224246129
... да видите как бързо се печелят 50 лв !

Ай ся да почерпиш на Неделята.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Vlado в 17 Октомври 2008, 16:58:30
Цитат на: caprycorn link=topic=190.msg11444#msg11444 date=1224246966
Ако не друго, то поне Тилиг са най евтините профилни релси ;) Но старите локомотиви на Гютзолд(24,52,64,75,110,118,120) не могат да се движат по тях заради "високите" реборди, които удрят в траверсите. Това важи и за Роко лайн. Т.е. тези релси изискват само нов подвижен състав.

Затова код 100 както е при мен. Вярно по друга причина ги ползвам (просто такива имаше, когато започнах макета). Но и сега взимам Пико А глайс код 100 при всяка промяна (подмяна или полагане на нов) на релсов път. Добро качество, добър външен вид. Е, не са "ръждиви", но това е поправимо - четката и боята и мацай, мацай...
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 17 Октомври 2008, 19:47:14
И на Тилиг ли има ниски и високи?А аз си мислех че само роковските правят проблеми.Значи кои от двата вида да избера?Едните са елит,а другите стандарт.Едните са доста по-евтини от другите.И в каталога пък на тоз немски хептен нищо не отбирам,значи.Кой знае какви шитни ще поръчам и ще си скубя косите после.Много ви се моля някой да ме "осветли" по въпроса,то и на други незнаещи немски и английски ще им бъде от полза сигурно.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 17 Октомври 2008, 20:00:31
Това, което ме привлича при ФлайШманските релси е, че височината им е 2,5мм (при Роко лайн е 2,1мм) и се предполага, че дори старите локомотиви, за които споменах, няма да имат проблем върху тези релси. Но са доста по скъпи от Пико, Тилиг и Роко.
 Като цяло фирмата ФлайШманн не се "съобразява" много със стандартите на другите фирми. Може би смятат,че след като са фирма на 120 години, би трябвало другите да "спазват" техните стандарти, или че който колекционира Fleischmann няма да използва други фирми???
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Gervasii в 17 Октомври 2008, 20:25:26
според мен аз мисля на магистралните коловози код 100 а на второстепенните код 83
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 17 Октомври 2008, 20:56:43
А аз се пооправих долу-горе.След старателна дешифровка на прайс-листата от Жоро и електронния каталог на Тилиг ,най-вече снимките им и номерата,по които се ориентирах коя снимка на какви немски неразбираеми текстове съответства стигнах до извода ,че "Стандарт" са хем по-евтини,хем с по-голямо разнообразие на криви,прави и стрелки.Последните са два-два пъти и половина по-евтини! Е,и гугълът ми беше доста полезен,разбира се.Как мислите,специалисти,правилно ли съм се ориентирал?А Übergangsgleisstück - това преход от един вид релси на друг ли значи?  ???

И да допълня - това  schwellenband сглобяеми релси ли са и ако да - някой от вас ползвал ли ги е? Доста евтини ми се струват,а и да ви кажа честно за мене ще е голямо удоволствие да си ги сглабям сам.Стига,естествено,в сглобен вид да стават равни и добри за експлоатация като готовите.Някакво мнение по въпроса?
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: staff123 в 17 Октомври 2008, 21:11:32
Цитат на: XRISTO link=topic=190.msg11459#msg11459 date=1224266203
А Übergangsgleisstück - това преход от един вид релси на друг ли значи?  ???
Абсолютише
:)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Жоро в 18 Октомври 2008, 20:25:02
Явно, темата за височината на глава релса ще е повод да не се съглася с УВАжавания наш колега Ясен и сигурно ще се стигне до късане на потници.
От край време Флайшман прави релси с височина 2,7мм. За подвижния състав от преди 40 години, това е било необходимо. Колелата са били с много по-високи реборди от сегашните и технологично е имало нужда от високи релси. С навлизането на продукти по NEM-стандартите и собенно на NMRA-стандарта(RP 25 - засега най-ниския реборд, който аз знам), тази нужда отпадна. От няколко години насам Флайшман прелага PROFI-серия с височина на релсата от 2,5мм. За консерватори като тях, това сигурно е революционно решение, но други фирми, отдавна работят с 2,1 и 1,9мм. Освен това насипът на Флайшман е далече от действителния и по височина, и по широчина. Най-близки по геометрия релси с насип бяха Roco-line. Цената на флайшманските релси няма да я коментирам, само ще кажа, че и да ми ги подари някой, не бих ги задържал.
Не съм съгласен с Ясен и за това, че старите машини на Гютзолд се разхождат по тилигски 2,1 мм релси. Тилиг са направили крепежните елементи, толкова ниски, щото колелата на въпросните модели не стигат до тях.
Стигайки до тук се сещам, че има още една тема с подобно име http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,292.0.html (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,292.0.html). Дали не по-добре двете теми да се обидинят? И без това се обсъждат само НО-релси.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 18 Октомври 2008, 20:36:18
чак до късане на потниците няма да се стигне-твърде отдавна сме приятели ;) А пък и аз НЕ СЪМ дистрибутор на ФлайШманн.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Жоро в 18 Октомври 2008, 20:48:09
Цитат на: caprycorn link=topic=190.msg11497#msg11497 date=1224351378
чак до късане на потниците няма да се стигне-твърде отдавна сме приятели ;) 
:P ;D
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 19 Октомври 2008, 00:32:11
Ами да,тя темата май си е за обединяване,но би било нелепо да преместя изведнъж въпросите си в другата.Аз пак искам да попитам относно Тилиг релсите.Интересува ме тези "Тилиг Стандарт" дали са от по-високите и дали ще постъпя разумно,ако се спра на тях и поръчам за моят макет?  ???
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 19 Октомври 2008, 02:48:01
И понеже думата дума отваря, и стана въпрос за ФлайШманн, искам да споделя някои плюсове и минуси на тази фирма.
 На първо място искам да отбележа, че ФлайШманн произвежда най голям дял от подвижният състав на DRG, факт от особена важност за мен :) ФлайШманн е абсолютен фаворит на немските (от скоро разбрах и на испанските) ж.п. моделисти!!! Традиционното НЕМСКО качество и прецизност са отличителен белег за ФлайШманн!!! Моделите на ФлайШманн се продават НАПЪЛНО СГЛОБЕНИ (за разлика от Роко и Лилипут)
 Но както казва Жоро "консерватизъм" е характерен за моделите на тази фирма (съШтото важи и за Трикс и Мерклин) Конструкционната концепция е запазена без промяна от 40-50 години насам. Един много коварен недостатък е, че локомотивите на ФлайШманн са почти НАРАЗГЛОБЯЕМИ-отделя се само корубата от рамата за да се сменят круШките на осветлението или четките на двигателя. НиШто повече. И не на последно място моделите на ФлайШманн са 1,5-2 пъти по скъпи в сравнение с Роко, Пико, Лилипут...
 Доскоро пазех в колекцията си един вагон от тази фирма, на дъното на вагона пиШеШе: FLEISCHMANN, MADE IN U.S.A. ZONA т.е. произведен между 1945 и 1949 година!!! Тази антика имаШе по добри ходови качества от вагони на други фирми, произведени 50 години по късно!
 Като гледам тази публикация не е за "РЕЛСОВ ПЪТ", нека модераторите я преместят, където намерят за удачно.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 20 Октомври 2008, 09:17:21
Цитат на: XRISTO link=topic=190.msg11459#msg11459 date=1224266203

И да допълня - това  schwellenband сглобяеми релси ли са и ако да - някой от вас ползвал ли ги е?


Това означава  траверсни ленти , тоест в комбина с метровките от Т-профила си правиш релси каквин.то ти е удобно.Тия дни (в рамките на семдмица - две )ще пусна тук преведено няколко страници от каталога , за сравнявание и избор.
Инак в твоя помощ от немски език
schwellenband---------------т----траверсна лента
flexschwellenband----------------траверсна лента за гъвкави (flex) релси
stahlschwellenband---------------стоманени траверси със съответната форма , черни , някой питаше за цветовете на съвременното производство...
betonschwellenband--------------бетонни траверси - сиво /бяли със съответната форма
hоlzschwellenband----------------дървени траверси със съответната шарка и форма , кафяви.
gebogen (es)----------------------крива , криви (релси, траверси)
gerade ----------- -----------------прави  (Релси , траверси)
weiche ---------------------------- стрелки
innengebogenweiche ------------криви стрелки
doppelkreuzweiche---------------английска стрелка
kreuz-------------------------------кръстовище
prellbock---------------------------отбивачка (за глух коловоз)
weichenantriebe------------------задвижвижване за стрелка (биват с крайно изключване или поляризирани )
gleis-------------------------------релса

Немският не е моят език , но това съм го хванал след дълго взиране и разгадаване по каталозите - ако нещо не е така , да ме поправят запознатите с езика. :P

Титла: Re: релсов път
Публикувано от: EMPEROR в 20 Октомври 2008, 09:22:53
Това беше полезно! :)
Немско-български хоби речник! Браво :)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 20 Октомври 2008, 11:36:20
Благодаря ти,приятелю!Както винаги изчерпателен!Тез релсички май ще ме зарибят-бива си ги , а и като цена не са лоши.Единствено , ако може въпросните метровки да ми кажеш как са на немски или ако имаш Тилиг-ския каталог да ме "светнеш" за каталожният им номер,ама в НО стандарт?Дума да няма , страхотен речник си ми спретнал(не ги чуя туй езиците ;D ;D ;D),благодарско!  ::)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: Der Hetzer в 20 Октомври 2008, 17:18:05
А съществува ли "Übergangsgleisstück" или там каквото му се вика от Пико А Глайс код 100 към код 87 Роко, Тилиг?
И ако съществува - кой го прави, каталожен номер итн?
... понеже съм се огледал в една стрелка, която пико не я правят  ::)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: staff123 в 21 Октомври 2008, 01:26:00
Piko проузвеждат такъв адаптер код 100<->код 83
кат. н-р :55294
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 21 Октомври 2008, 08:15:48
Доколкото се сещам този адаптер е свързваща пластина м/релсите с S-образна форма , тоест скачва релси от двата кода и мисля че при Жоро онзи ден видях ,че има...
 ;D
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: refil в 21 Октомври 2008, 13:09:38
Лажеш мискинино. >:(
Вчера немаше  ;D ;D ;D
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 21 Октомври 2008, 13:38:03
Цитат на: refil link=topic=190.msg11756#msg11756 date=1224583778
Лажеш мискинино. >:(
Вчера немаше  ;D ;D ;D
Ти не си ли купи от тези онзи ден?
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: refil в 21 Октомври 2008, 14:58:57
Грешката е в моя телевизор.
Преходна от п-профил към т има.
S -изравнителна няма.
Моля да ме извините мискинино ;D :-*
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 21 Октомври 2008, 16:37:35
Бах , тъкмо за ес-изравнителна съм останал с в видеопамет , че ти бе в ръката и даже уточнявахме що е със ес -форма .
(S-формата "обира" разликата от долу на т-профилите с размери 2,5 и 2,1 мм , а отгоре си остават на нивото на 2,5 мм...)
 ::)  ма нека Жоро се включи , че ме сбърка вече...
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: mill в 21 Октомври 2008, 20:24:09
Цитат на: pach link=topic=190.msg11772#msg11772 date=1224596255
(S-формата "обира" разликата от долу на т-профилите с размери 2,5 и 2,1 мм , а отгоре си остават на нивото на 2,5 мм...)
Аз си бях взел от тези ,6 бр. са в кутийка и са ужасно крехки.Ако ги използвате  ,хубаво е да ги слагате когато вече правите окончателния релсов път.От две кутийки успях опазя 4бр.за две места в моя макет ,където свързвам Пиковски с  Роковски релси.98% от релсите в макета ми са Пико. ::)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 22 Октомври 2008, 11:07:37
Ето ви обещаните сканове от каталога на конрад 2008/2009 г.
Тук са събрани май почти всички системи на релсов материал (без някой американски и японски ).

Графите са на немски и по ред от ляво на дясно както следва:
кат. № на Конрад / кат.№ на производител / наименование / дължина / радиус / ъгъл / допълнително уточнение / броя / цена в евро.

в графата / ъгъл / това е ъгъла на част от кръг при кривите релси , или ъгъл на отклонение за стрелките.

в графата / радиус / това е радиуса до центъра на кривите релси , или радиусите на кривите стрелки.

на 96 стр.се е подгънъл ъгъла без да видя , та е закрит пластмасов шаблон , за изчертаване на ръка (като в доброто старо време преди компютрите) по старата система на ВТТВ-днешният Тилиг.Ех ,каква мечта ми беше тоя шаблон , пък сега вече не е актуален . Цената му е 17,9 евро което според мен е скъпо , за остаряла система и "същества" като РС-тата. ;D


На стр.94 има много удобна статийка за основните кодове в релсовият материал със двата основни кода за означение.

На стр.97 е системата на "РЕСО" която фирма по някой твърдения не съществува вече (докато не се окаже ,че са ги купили нови собственици ...) но руснаците много я ползват , а явно и конрад имат на склад търговски количества , щом им влиза в каталога дори.

За думичките в немският език ползвайте речника по горе ::) , или питайте тук :) , а най-добре ползвайте преводача на Гугъла! ;)

При системата на Тилиг за сглобяеми (Bausatz) релси  , самите профилни релси са с дължина 1000 мм а траверсните ленти от трите вида са с различни дължини .Тоест за да си сглобеш безнаставов път от 1 метър трябва да си купиш равна или по-голяма дължина на траверсните ленти.При сглобяемите стрелки  комплекта съдаржа всичко необходимо , за една стрелка , но не и електрозадвижването и...

Друго за сега се не сещам...

(http://picbg.net/u/16413/20017/217851.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217852.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217853.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217854.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217855.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217856.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217857.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217858.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217859.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217863.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217864.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217865.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217868.bmp)

(http://picbg.net/u/16413/20017/217869.bmp)

Титла: Re: релсов път
Публикувано от: XRISTO в 22 Октомври 2008, 11:55:12
Респект!Много ценно ще ми е това,страхотен си Pach,без хора като теб този форум ще е безсмислен!  :)
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: staff123 в 14 Ноември 2008, 18:31:24
Имам едно питАние.
Коркът под релсовия път може ли да се замести с ленти от това, което се подлага под ламиниран паркет. Не знам как се казва, мисля, че е декстрон. Прилича ми на стиропор, но е много по-фин и еластичен. Понеже от ремонта вкъщи останаха няколко парчета реших да опитам. Според мен се чува много добре, но пък от друга страна не съм сигурен какво трябва да се чува.  ;D.
Мнения?
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 17 Ноември 2008, 09:46:47
Ами силен звук се чува от старият "П"-профил , щото е кух и резонира.Звука се чува по релсата още преди влака да се е приближил "из зад завоя".
На новите "Т" профили този звук е сведен до минимум , поради плътността на самата релса .Резонанс има но е много по слаб и при тях се изполват и други материали освен корк .
 На някой чужди макети дори не всички слагат нещо отдолу - всичко е въпрос на преценка.
С твоя материал ти пробвай , пък ще кежеш как ти се струва.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: pach в 10 Декември 2008, 13:18:18
Някъде , някой задаваше въпроси за флекси релсите които са за самостоятелно сглобяване .Ето малко начална (http://www.trainmania.info/udelatka/13-flexi-podlozi.pdf) информация , както и продължението (http://www.trainmania.info/udelatka/12-ohybacka_na_flexi-kolejivo.pdf) , на чешки език е но Гугъл транслатора се справя много добре с него!
 ;D ;D ;D
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 25 Октомври 2009, 15:58:06
Колеги, прегледах всички предлагани релси и въпреки всичко не намерих отговор на моите търсения, а именно:
1. Релсите да са с баластова призма.
2. Релсите да бъдат кафяви (ръждиви)
3. Два радиуса-единият да е около 600мм, а вторият около 650мм.
4. Стрелки с ъгъл 10 градуса (или по-малък)
5. Траверсите да са дървени (имитация на дървени)
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: zazo в 26 Октомври 2009, 09:49:07
Май само Тилиг, могат да се доближат до тия изисквания, но с бая уговорки.
1. Релсите да са с баластова призма.
Купува се допълнително има светла и тъмна
2. Релсите да бъдат кафяви (ръждиви)
Да
3. Два радиуса-единият да е около 600мм, а вторият около 650мм.
С флекс релси
4. Стрелки с ъгъл 10 градуса (или по-малък)
Има с 11 и 9 градуса
5. Траверсите да са дървени (имитация на дървени)
Да
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: pach в 26 Октомври 2009, 10:21:22
Цитат на: zazo link=topic=190.msg30296#msg30296 date=1256543347
Май само Тилиг, могат да се доближат до тия изисквания, но с бая уговорки.
1. Релсите да са с баластова призма.
Купува се допълнително има светла и тъмна
2. Релсите да бъдат кафяви (ръждиви)
Да
3. Два радиуса-единият да е около 600мм, а вторият около 650мм.
С флекс релси
4. Стрелки с ъгъл 10 градуса (или по-малък)
Има с 11 и 9 градуса
5. Траверсите да са дървени (имитация на дървени)
Да

Именно :good: - когато нещо си е качествено , то просто няма алтернатива!!!
 ;D ;D ;D
И това е на най-добрата възможна цена! ;)
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 26 Октомври 2009, 14:04:18
А как стои въпросът с баластовата призма на флекс релсите?
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: pach в 26 Октомври 2009, 14:20:09
Цитат на: Сaprycorn link=topic=190.msg30323#msg30323 date=1256558658
А как стои въпросът с баластовата призма на флекс релсите?

Ами правиш си я по метода от времето когато нямаше такива "екстри" - твърда основа (шперплат или пресован картон - 5 мм), корк (изрязан по картона от листов - 5 мм) и баластра ( насипана и залепена с С-200) и готово - секциите каквито си ги направиш!!!!

 :yes: ;D

При това доста по-реалистично ще си е!!! :good:
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 26 Октомври 2009, 14:32:34
Май релсите на Fleischmann отговарят най-много на поставените изисквания, макар че цветът им не е това, което трябва да бъде.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: zazo в 26 Октомври 2009, 16:11:11
Имат и за флексовете готова баластра, ама ако някой който го е виждал на живо това чудо да каже, че от картинката не е много ясно какво предсавлява. На мен ми прилича на лента с място за траверсите, ама

(http://www.tillig.com/bi-shop/86550.jpg)
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: Сaprycorn в 26 Октомври 2009, 16:22:39
Най-добре би било да имаме от всеки производител по една две релси за сравнение и избор, както се казва "око да види, ръка да пипне", а така само от картинки...
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: zazo в 26 Октомври 2009, 16:47:39
Абе релсите на тилиг ги знаем, ама тая допълнителна баластра прилича малко на килимче.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: Vlado в 26 Октомври 2009, 17:14:01
Ужасна е! Аз лично не съм никакъв фен на готовата баластова призма. Отвсякъде измислена (лично мнение)!
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: ilian в 31 Януари 2010, 22:47:56
Не съм много сигурен,но мисля че тук е мястото да питам. Интересувам се от вагонооткачвачки,и дали е възможно сам да си направя. Как функционират и при какви типове куплунзи работят(мисля че само при курц куплунзите).А и има ли въобще смисъл от тях за малък едва прохождащ макет като моя? Доста въпроси,но мисля че е интересно.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: vlado1 в 01 Февруари 2010, 00:09:55
И аз съм тъкмо на тази тема. Разкачвачката е за вскякви куплунзи. По принцип всяка релсова система предлага и съответната релса с разкачвачка, но аз гледам едни универсални за всякакви релси от Conrad. Ето малко линкове:

http://www.conrad.de/ce/de/product/214018/H0-REPA-ENTKUPPLER-H0-2-Leiter/1606490 (http://www.conrad.de/ce/de/product/214018/H0-REPA-ENTKUPPLER-H0-2-Leiter/1606490)
http://www.conrad.de/ce/de/product/214020/H0-REPA-ENTKUPPLER-H0-3-Leiter/1606490 (http://www.conrad.de/ce/de/product/214020/H0-REPA-ENTKUPPLER-H0-3-Leiter/1606490)
http://www.conrad.de/ce/de/product/214021/H0-REPA-ENTKUPPLER-H0mH0e/1606490 (http://www.conrad.de/ce/de/product/214021/H0-REPA-ENTKUPPLER-H0mH0e/1606490)
http://www.conrad.de/ce/de/product/214022/REPA-ENTKUPPLER-N/1606490 (http://www.conrad.de/ce/de/product/214022/REPA-ENTKUPPLER-N/1606490)

Сега ровя из чаркалаците да намеря някое реле и да пробвам дали мога да си направя такава.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: XRISTO в 01 Февруари 2010, 09:32:49
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&id=3671&sort=&page=2
Разгледай по-подробно каченото относно макета на чеха.Имаше много оригинални окачвачки от релета, но сега бързам и не мога да ти дам по-конкретен линк точно на тези снимки.А и да ти кажа честно и всичко негово да разгледаш - не ще сбъркаш.Пичът е уникален и има вече писано във форума за неговият макет, тоест мнението не е само мое. Приятно разглеждане!  :good:
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: vlado1 в 01 Февруари 2010, 15:55:47
Цитат на: XRISTO link=topic=190.msg34803#msg34803 date=1265009569
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&id=3671&sort=&page=2
Разгледай по-подробно каченото относно макета на чеха.Имаше много оригинални окачвачки от релета, но сега бързам и не мога да ти дам по-конкретен линк точно на тези снимки.А и да ти кажа честно и всичко негово да разгледаш - не ще сбъркаш.Пичът е уникален и има вече писано във форума за неговият макет, тоест мнението не е само мое. Приятно разглеждане!  :good:

Ето я (между релсите пред "къщичката"):
(http://www.vlaky.net/upload/galeria/003671/082275.jpg)

и отдолу - мисля че е релето, което е перпендикулярно на макета (вижда се само част от него):
(http://www.vlaky.net/upload/galeria/003671/082268.jpg)
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: pach в 02 Февруари 2010, 10:51:13
Това си е приом от "доброто старо време" когато и в българия хакахме телефонни релета (те бяха на 60 V) за изпълнителни механизми както и за ЦДП-та на макети.
Това е подобно направата на соамоделно превключване на стрелки с релета за изпълнителни механизми.
И въобще за употребата на релетата като механични изпълнителни механизми, има много в мрежата но ето ти нещо на "познат" език .
http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?f=19&t=1897&hilit=%D1%80%D0%B5%D0%BB%D0%B5
от нашите приятели в този форум.
 ;D ;D ;D
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: ilian в 03 Февруари 2010, 07:33:33
Благодаря за помощта. В момента преглеждам един учебник п оелектротехника,че съм много бос в областта на електротехниката. Но информацията със сигурност е ми е полезна. Поздрави.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: nilfe в 04 Февруари 2010, 18:11:01
Някой няма ли да сподели мнение за програмка с която горе-долу да може да се направи превю на макета.Програмка, която реди релсовият път и онагледява плюсовете и минусите на бъдещият макет.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: pach в 05 Февруари 2010, 10:17:49
Цитат на: nilfe link=topic=190.msg35178#msg35178 date=1265299861
Някой няма ли да сподели мнение за програмка с която горе-долу да може да се направи превю на макета.Програмка, която реди релсовият път и онагледява плюсовете и минусите на бъдещият макет.

Има си такава тема - отиди в "Софтуер за планиране" - там става въпрос за всичко което искаш (и питаш).софтуера го имат почти всички , но по обясними примчини се предава "на ръка".Никой няма де ти откаже.
Успех!
 ;D ;D
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: j.k.kolev в 11 Февруари 2010, 22:35:45
На какво разтояние в см е най-реалистично да се слагат електрическите стълбове за изграждане на контактна мрежа в НО? Въпросът не е точно по тази тема, но е безсмислено да отварям нова, а досега не съм намирал информация във форума.
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: Der Hetzer в 11 Февруари 2010, 22:58:32
Зависи колко е дълъг фиксатора, освен това трябва да се редуват стълбове с прав и обратен фиксатор така, че самата контактна мрежа отгоре да е на "зиг-заг"  :hi:
Титла: Re:релсов път
Публикувано от: bdz43r в 11 Февруари 2010, 23:26:39
В крива стълбовете се слагат на такова разстояние, че мрежата винаги да е над междурелсието.
В права в реалните железници е между 50 и 70 м.
За моделните нужди като че ли най-добре изглежда дължината на един дълъг пътнически вагон.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: staff123 в 03 Януари 2014, 03:16:54
Здравейте и Честита Нова 2014-та Година!
Темата е доста стара, но прецених, че е най-уместна за въпроса ми:
Какво е разстоянието между траверсите и какви са дъжината и ширината им в Н0? Или поне 1:1, че да ги обърна в 1:87. Търсих из страницата със стандартите на MOROP, но такова инфо не успях да открия. Въпросът ми е свързан с ръчната изработката на стрелки. Подготвам файл с геометрията на стрелката, но ме не знам къде да поставя траверсите. Може би не е от особена важност, но все пак ми е интересно.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: mitko0888 в 03 Януари 2014, 09:29:35
Стрелки има най-различни, траверсите също са различни и размерите и разполагането им са различни. За стрелките 1:1 у нас повечето размери можеш да намериш тук. (http://www.rail-infra.bg/assets/Documents/JPS/Jelezen_pat_strelki.pdf) Чети до края, вкл. таблиците в приложенията.
За немските стрелки имам чертежи на 2 - 3 от тях, от хартиените списанията (във файловете приложенията с тези четежи липсват). Ако искаш мога да се опитам да ги снимам и да ти ги пратя.

Като ги правиш в Н0 най-важното е да спазваш шаблона и размерите за междурелсието - и в кръстовината, езика и т.н. (напр. по NEM), а не само мащабно да намаляваш размера. Тогава и колелото (ако е по NEM) се движи по стрелката като по истинските, а не като по масовите моделни стрелки.
Титла: Re: релсов път
Публикувано от: staff123 в 03 Януари 2014, 20:52:06
Точно по NEM стандартите възнамерявам да работя. За в 1:1 въпросът ми беше конкретен само за траверсите, но както и сам предположих има различни размери. Мисля да снема размери от снимка на стрелка на Tillig и да работя по тях, или пък да използвам отношението между дължина на стрелката и брой траверси. Някакви идеи как мога да следя междурелсието и просвета при контрарелсите? Американците имат NMRA gauge (http://www.handlaidtrack.com/v/vspfiles/photos/TL-0005-2T.jpg), има ли нещо подобно по NEM?